Financiële administratie
Ondernemers moeten een goede financiële administratie opzetten. Uitleg welke administratie van je onderneming je bij een eenmanszaak wettelijk verplicht moet bijhouden, hoe je de boekhouding kunt inrichten, btw-aangifte doet en de administratie van je financiën bewaart.
Inhoud:
- Wat valt onder administratie?
- administratie voor de belasting
- Administratiesoftware
- Boekhouder en administratiekantoor
- Administratie zelf bijhouden
- Cijfers en rapportages
Financiële administratie bijhouden
De financiële administratie is voor veel mensen een drempel van het zelfstandig ondernemerschap. Ze zijn bang voor alle regels vanuit de belastingdienst, of dat ze te weinig weten van boekhouden. Daarin is er veel veranderd.
De belastingdienst heeft nog altijd veel verplichtingen rond de administratie, maar met eenvoudige software kun je als ondernemer met een eenmanszaak vaak ook prima zelf online boekhouden.
Met een boekhoudprogramma kan elke zzp’er zonder kennis van boekhouden zelf de administratie opzetten en financieel alle zaken regelen. Zo kun je eenvoudig zelf facturen maken of een winst- en verliesrekening bijhouden. Bij een klein bedrijf is de administratie daardoor goed te overzien.
Je administratie online bijhouden met een goed boekhoudprogramma? Probeer e-Boekhouden gratis of vergelijk ze in ons overzicht en kies zelf het beste boekhoudprogramma voor je onderneming.
De financiële administratie bijhouden? Met een online boekhoudprogramma kun je dat zelf.
Wat valt onder de financiële administratie?
Of het nu gaat om een kleine eenmanszaak of grote vennootschap, beide moeten gegevens uit de financiële administratie verzamelen voor de belastingdienst. Denk aan:
-
- Alle financiële gegevens zoals; kassabonnen, facturen, bankafschriften en uitgaven en inkomsten inclusief privé-gebruik.
- Alle bezittingen, schulden, verworven rechten en plichten.
- Debiteuren-, crediteuren- en voorraadadministratie. Hiervan is het verplicht eens per jaar een overzicht te maken.
- Resultatenrekening en balans. Eens per jaar moet je een winst- en verliesrekening maken.
- Salarisadministratie van werknemers.
- Indien nodig de urenregistratie voor het urencriterium en een rittenregistratie voor de auto van de zaak.
Ben je parttime ondernemer en heb je een omzet onder de 20.000 euro? Met de KOR-regeling voor kleine ondernemers reken je geen btw en hoef je ook geen btw-aangifte meer te doen.
Financiële administratie voor de belasting
De administratie heeft invloed op de omzetbelasting en de inkomstenbelasting, of vennootschapsbelasting in het geval van een bv. Als ondernemer ben je verplicht om hiervoor de cijfers door te geven via belastingaangiftes.
Die aangiftes moet je 7 jaar lang kunnen bewijzen en de achterliggende administratie moet je sluitend en op een éénduidige wijze vastleggen. Zorg ervoor dat je het 7 jaar bewaart en altijd een goede back-up hebt van bestanden.
Je moet 7 jaar lang administratie bewaren. Maak hier goede back-ups van.
Administratiesoftware
Met de spreekwoordelijke ‘schoenendoos met bonnetjes’ kan een administratiekantoor voor jou alles regelen bij de belastingdienst. Maar je kunt het verzamelen van alle inkomsten en uitgaven meestal beter zelf doen. Belastingen en het uiteindelijke resultaat kan een administratiekantoor dan voor je berekenen.
Boekhouders raden je dus meestal aan om online boekhoudsoftware te gebruiken. Met een eenvoudig boekhoudprogramma kun je alle financiële administratie deels zelf bijhouden. Een boekhoudkantoor uit je regio kan jouw gegevens controleren. Drie oplossingen die wij aanraden zijn:
e-Boekhouden.nl
Eenvoudig online boekhouden, factureren en uren registreren doe je met e-Boekhouden.nl. De eerste 15 maanden van je onderneming is e-Boekhouden.nl volledig gratis! Inclusief: ondersteuning per telefoon of e-mail, handige koppelingen en veel meer. Het best beoordeeld! Maak nu een gratis account aan en ervaar het gemak van e-Boekhouden.nl.

Ficsus.nl
Geschikt voor starters, zzp'ers, vof & MKB! Maak een gratis account aan en ervaar zelf het gemak van Ficsus online boekhouden!

MoneyMonk
Met MoneyMonk zet je snel een professionele administratie op. Ideaal als je net bent gestart, maar ook een stap voorwaarts als je al langer onderneemt. Klanten waarderen vooral de eenvoud van de software en uitstekende support. Wil je MoneyMonk eens uitproberen? Start dan met een gratis proefmaand en profiteer daarna van de aantrekkelijke kickstart
Boekhouder en administratiekantoor
Als je weinig verstand hebt van de financiële boekhouding kun je de administratie uitbesteden aan een boekhouder of administratiekantoor.
Vaak moet je dan wel zelf nog wat overzichten bijhouden. Zoals je eigen facturen, het bijhouden van het urencriterium of een rittenregistratie. Maar aangiftes kun je eenvoudig laten doen door een specialist.
Natuurlijk kost een boekhouder geld maar die kent alle fiscale regels en belastingvoordelen. Dit voordeel kan al snel in de duizenden euro’s lopen en dat kost een boekhouder eigenlijk nooit. Daarmee levert het inhuren van een boekhouder zelfs geld op.
Een boekhouder kost geld maar verdient zichzelf terug dankzij de kennis van belastingvoordelen.
Voor de bedrijfsadministratie van grote bv’s (besloten vennootschap) is elk jaar een accountantsverklaring nodig. Deze geeft aan dat een onafhankelijk administratief specialist financiële cijfers als de balans of winst- en verliesrekening heeft goedgekeurd. Andere bedrijven bepalen zelf of ze de administratie uitbesteden.
Administratie zelf bijhouden
Een administratiekantoor berekent meestal gewoon de uren. Papieren bonnetjes en facturen kun je ook zelf digitaal invoeren in een boekhoudpakket.
Het is beter als je zelf ook de financiële situatie van je onderneming kent en zelf de inkomsten en uitgaven al bijhoudt in een administratieprogramma of Excel-boekhouding.
Administratiekantoren kunnen precies vertellen hoe zij graag zo’n Excel-bestand zien. Vraag zo nodig vooraf om een voorbeeldbestand. In ons artikel boekhouden in Excel kun je enkele voorbeeld-boekhoudingen vinden.
Financiële cijfers zichtbaar maken
Als er toch al veel gegevens in Excel staan kun je hieruit soms rapportages maken over de financiële positie van je onderneming. Een goed bijgehouden boekhouding levert een schat aan informatie op over je bedrijf. Als je administratie actueel is kan deze inzicht geven in:
- Het financiële resultaat van je onderneming
- De kostprijs en winstmarge van producten en bestellingen
- De debiteurenadministratie.
- Privé-uitgaven
- Liquiditeit
Ondernemers met een goede en bijgewerkte financiële administratie komen minder snel in financiële problemen.
Snel en foutloos facturen maken met een eenvoudig facturatieprogramma? probeer e-Boekhouden gratis uit, of kies zelf het juiste online facturatieprogramma uit met ons overzicht.
Veelgestelde vragen
Enkele veelgestelde vragen over de administratie van je onderneming zijn:
Waaruit bestaat een goede administratie van een eenmanszaak?
Als je een nieuwe administratie opzetten gaat voor een een eenmanszaak begin je meestal met een winst- en verliesrekening. Daarnaast heb je jaarlijks een jaarrekening nodig. Verder is het handig om een administratie van debiteuren bij te houden. Los daarvan is het erg afhankelijk van de onderneming. Zo heeft een webshop al snel te maken met voorraadbeheer en bedrijven met medewerkers hebben veel salarisadministratie.
Hoe kan ik de zakelijke administratie bijhouden?
Hoe jij je boekhouding doet mag je zelf weten. Je kunt dus boekhouden in Excel al is het nog makkelijker met een online boekhoudprogramma als e-Boekhouden of Moneybird. Met slimme software kun je zelf eenvoudig factureren, betalingen bijhouden en aangifte doen. Liever niet direct beginnen met kosten? Je kunt ook kiezen voor een gratis boekhoudprogramma.
Hoelang moet ik administratie bewaren?
Je moet de gegevens van belastingaangiftes tot zeven jaar na datum kunnen bewijzen. Facturen, correspondentie zoals getekende offertes of andere financiële gegevens kun je meestal beter tot die tijd bewaren.