menu
e-boekhouden

Kosten

Wat zijn voorbeelden van kosten van een eigen bedrijf? Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt, maar als je niet veel geld hebt en wel een eigen onderneming wilt zijn dit de bedrijfskosten waar je zoal aan moet denken als je voor jezelf gaat beginnen.

Inhoud:

eigen bedrijf starten: de kosten

eigen bedrijf: kosten
Wat zijn de kosten van een eigen bedrijf?

Een eigen bedrijf beginnen is niet zo duur als je misschien zou denken. Tenminste, als je een beetje op de kleintjes let. Als je wilt starten voor een beperkt budget kun je vrij goedkoop een eigen bedrijf beginnen. Met voldoende startkapitaal kun je het wat groter aanpakken. Een overzicht van voorbeelden van bedrijfskosten die je hoe dan ook kunt verwachten, en waar je zoal rekening mee moet houden bij de start van je onderneming.

Kosten inschrijven KvK

Is het bedrijf wat je gaat beginnen een ondernemingsvorm zoals een eenmanszaak, maatschap, vennootschap onder firma (vof) of een commanditair vennootschap (cv)? Dan begin je met de kosten van het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hier betaal je eenmalig 50 euro inschrijfgeld voor.

De kosten van een eigen bedrijf inschrijven in het Handelsregister zijn vijftig euro.

Een besloten vennootschap (bv), naamloze venootschap (nv), stichting of vereniging, kun je daarentegen alleen met behulp van een notaris oprichten. Samen met de notaris stel je een oprichtingsakte op. Vervolgens schrijft de notaris het bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. Afhankelijk van hoe uitgebreid of complex de statuten zijn, kijk je aan tegen oprichtingskosten van een paar honderd tot zo’n duizend euro.

Werkplek: thuis of op kantoor?

kosten werkplek
Thuiswerken? Ook dat kost geld

Een flinke kostenpost voor startende ondernemers is vaak de werkplek. Zeker in het geval van een winkel, showroom, magazijn of werkplek voor medewerkers zullen de kosten hier snel oplopen. Ben je voor je werk redelijk onafhankelijk van een werkplek? Dan is het aanvankelijk het inrichten van een thuiswerkplek het makkelijkste.

Thuiswerken is relatief goedkoop maar natuurlijk zijn daar ook kosten aan verbonden. Al is het alleen maar de extra koffiekosten, printer, of goede bureaustoel. Wat veel mensen niet weten is dat als je aantoonbaar thuis onderneemt je soms (een deel van die) kosten op de zaak kunt zetten. Zoals bijvoorbeeld internet en telefonie of soms zelfs energie. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden.

Werk je liever op een eigen kantoor, bijvoorbeeld om klanten te ontvangen of op den duur met personeel samen te werken? Het loont in de eerste instantie om een kantoorpand te delen met andere zelfstandigen of bedrijven. Een bedrijvenverzamelgebouw heeft meestal soepele voorwaarden en kosten aan huur, elektra en water kun je dan met andere huurders verdelen. Maak je (samen) gebruik van een schoonmaakdienst? Dan dien je deze kosten ook niet te vergeten.

Inventaris of gereedschap

Of je nu thuis, op een kantoor of werkt op locatie bij je klant: je maakt altijd wel wat kosten voor de inventaris van je bedrijf. Hieronder valt bijvoorbeeld een bureaustoel. Werk je als timmerman of loodgieter? Dan kun je hierbij denken aan je gereedschap dat je nodig hebt om aan een klus te kunnen beginnen. Voor internetondernemers bestaan de kosten vooral uit een goede computer of laptop.

Deze bedrijfskosten kunnen flink oplopen maar veel ondernemers deden het werk al als hobby. Ze hebben dan al een stoel, gereedschap of laptop. Deze kun je overnemen met de zaak en omdat je de kosten dan kunt aftrekken van je winst, kan dit zelfs geld opleveren!

Communicatie

Denk ook aan de kosten voor telefoon en internet voor zakelijk gebruik – gemiddeld betaal je 50 euro per maand voor onbeperkt bellen en internetten.

Daarnaast heb je voor je eigen bedrijf waarschijnlijk een mobiele telefoon nodig, al hoeft deze niet veel te kosten. Zo kun je voor de zaak misschien gebruikmaken van je privételefoon, en de kosten hiervan deels aftrekken. Zeker als je nummer ook op visitekaartjes of op je website staat is het logisch als je deze kosten deels zakelijk boekt.

Marketing en reclame

MarketingkostenJe eigen bedrijf runnen betekent ook de nodige uitgaven aan marketing en reclame, zeker in de startfase van je ondernemerschap. In welke branche je ook werkzaam bent, mensen moeten wel van je bestaan afweten om van je diensten of producten gebruik te maken. De kosten van een eigen bedrijf zitten vaak voor een groot deel in de marketing.

Denk aan visitekaartjes, een folder of briefpapier. Ook het laten maken van een logo of goede foto voor social media kun je hieronder laten vallen. En vaak moet je online wat reclame maken in lokale magazines, zoekmachines of op websites, zodat klanten je kunnen vinden.

Website

Folders of visitekaartjes worden door steeds meer ondernemers overgeslagen, maar een bedrijfswebsite is wel redelijk belangrijk. Ben je niet thuis in webdesign? Het laten bouwen van een simpele website kost al snel een paar honderd euro, maar die kosten zijn meestal eenmalig. Maandelijks onderhoud is meestal enkele tientjes en soms kun je het zelf. Dan betaal je alleen voor de software en die kost vaak niet veel meer dan een of twee tientjes per maand. Al ben je er dan nog niet en de kosten van een website kunnen dus wel oplopen.

Is een website laten bouwen voor jou te duur? Geen probleem! Dankzij handige betaalbare software kun jij prima zelf een eigen website bouwen.

Vervoerskosten

Heb je al een auto op je oprit staan? Dan kun je deze ook gebruiken voor je eigen bedrijf en zijn de extra kosten hiervan beperkt. Natuurlijk kost een privéauto ook geld, maar omdat je dan de kilometers op je eigen bedrijf kan declareren betaalt de belastingdienst dan wel een beetje mee. Een fiets is mogelijk nog goedkoper. Ga je liever met het openbaar vervoer of denk je aan een auto van de zaak? Dan kunnen de kosten van vervoer bij een eigen bedrijf al snel oplopen!

Kosten van de administratie

kosten administratieMet een eigen bedrijf zul je tijd en geld moeten steken in de boekhouding. Ten eerste is het aan te raden om een zakelijke rekening te openen. Werk en privé raken dan niet in elkaar verwikkeld en je houdt makkelijker overzicht. Afhankelijk van je bank, ben je een zakelijke rekeninghouder voor slechts enkele euro’s per maand.

Voor je financiële administratie is een boekhouder of accountant allang geen vereiste meer. Als je zelf de touwtjes in handen wilt hebben, kun je eenvoudig je eigen administratie via een boekhoudprogramma regelen. Daarmee voorkom je handmatige fouten en krijg je meteen meer inzicht in je bedrijfscijfers. Veel ondernemers gebruiken in ieder geval een basisboekhoudprogramma wanneer Excel te tijdrovend wordt. Dit kost je gemiddeld tien euro per maand – een uitgave die zichzelf snel terugverdient in kostbare tijd.

Bij een eenmanszaak of vof ben je doorgaans niet verplicht een boekhouder in te schakelen. Als de maandelijkse facturen nog behapbaar zijn, is dat misschien ook niet nodig. Maar als je te maken hebt met grotere investeringen, salarisadministratie of simpelweg financieel advies wilt, kun je dit zeker uitbesteden.

Voor een bv is dit bovendien verstandig, omdat er bepaalde vereisten aan je administratie gesteld worden. Een boekhouder vraagt gemiddeld 50 euro per uur, afhankelijk van zijn of haar ervaring en hoeveel administratie je wilt uitbesteden. Je kunt bijvoorbeeld ook je eigen boekhouding om de zoveel tijd laten controleren, om de kosten enigszins te drukken.

Ben je op zoek naar een boekhoudprogramma? De populairste kun je gemakkelijk en snel vergelijken in ons overzicht van boekhoudprogramma’s.

Kosten bedrijfsverzekeringen

Als bedrijfseigenaar zijn er risico’s om rekening mee te houden. Bedrijfsverzekeringen kunnen hierbij helpen maar deze kosten wel geld. Sommige kosten kun je even uitstellen, maar dit is afhankelijk van je bedrijf en situatie. Veel risico’s overkomen maar een kleine groep ondernemers, maar hebben wel erg veel invloed op je leven. Stel dat je arbeidsongeschikt raakt of er wordt ingebroken in je kantoorpand, bijvoorbeeld.

Je kunt je bedrijfsvermogen, zoals je inventaris en voorraden, tegen brand of inbraak verzekeren. Niet alleen tegen de daadwerkelijke schade, maar ook voor de vertraging die je productie vervolgens oploopt.

Stel dat je tegen juridische problemen aanloopt met een klant of leverancier, dan ben je gebaat bij een rechtsbijstandverzekering. Een debiteurenverzekering is ook geen overbodige luxe wanneer klanten niet willen of kunnen betalen, bijvoorbeeld. Zodoende ben je gedekt voor de kosten van een advocaat, deurwaarder of juridisch proces.

Mocht je tijdens het werk schade toebrengen aan personen of spullen, dan kan een verzekering voor bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid je helpen. Dit kan ook schade aan het milieu zijn, mocht je met schadelijke stoffen werken. Voor adviseurs of dienstverleners is de beroepsaansprakelijkheid met name van belang, in het geval van beroepsfouten met financiële gevolgen.

Ben jij al verzekerd tegen ziekte of arbeidsongeschiktheid? Op Yezzer kun je de laagste premies en beste voorwaarden van AOV verzekeringen vergelijken.

Pensioen en arbeidsongeschiktheid

Sparen voor pensioenLet op: ondernemers hebben geen recht op een uitkering bij langdurige ziekte. Je zult een arbeidsongeschiktheidsverzekering moeten afsluiten, wil je gedekt zijn tegen inkomensverlies door ziekte. De premie van zo’n verzekering is relatief hoog, maar vaak wel aftrekbaar. Hoe hoog je premie uitvalt, is afhankelijk van je leeftijd en hoeveel er wordt gedekt.

Als ondernemer heb je wel recht op een basispensioen via de Algemene Ouderdomswet. Mocht je meer zekerheid voor later wensen, dan kun je aanvullend een pensioenvoorziening bij je zorgverzekeraar overwegen. Denk aan een geblokkeerde spaar- of beleggingsrekening. Hoeveel je hierop spaart of stort is natuurlijk helemaal aan jou, dus bij de start hoef je je hier meestal niet al te druk om te maken.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over de kosten van een eigen bedrijf zijn:

Wat kost een eigen bedrijf?

De kosten van een eigen bedrijf zijn erg afhankelijk van wat je gaat doen. Wil je bijvoorbeeld meteen starten met medewerkers? En heb je een duur winkelpand of andere grote investering nodig om te kunnen starten? Voor de meeste starters zijn de kosten redelijk te overzien. Ook heb je hier meestal veel invloed op. Zeker als je vanuit huis kunt werken, zelf de website maakt en de boekhouding zelf regelt.

Wat kost de zakelijke administratie?

Even afhankelijk van hoe complex je het maakt kost een boekhoudprogramma meestal niet veel meer dan een tientje per maand. Die zijn meestal geschikt voor zzp’ers die zelf boekhouden en kun je dus ook gebruiken als je geen boekhoudkennis hebt.

Deze laten controleren of belatingaangiftes laten verzorgen door een boekhouder is vaak ook nog wel te overzien. Is jouw administratie wat complexer? Bijvoorbeeld omdat je veel in het buitenland doet, medewerkers hebt of omdat je te veel facturen en debiteuren hebt om zelf bij te houden? Of wil je advies bij een financiering of voor het optimaliseren van je werkkapitaal? Dan kunnen de kosten van een boekhouder soms aardig oplopen.

Wat kost een zakelijke website?

Een zakelijke website is niet verplicht. Je kunt deze dus zelfs overslaan, al zijn er ook oplossingen waarmee je zelf in een paar dagen een prima site voor jezelf mee kunt maken. De kosten van simpele websitesoftware zijn vaak niet veel hoger dan een tientje per maand dus is dat meestal wel aan te raden. Wil je toch liever een bureau een website laten bouwen? Dan kunnen de kosten oplopen tot zo’n duizend euro.

Wat kosten zakelijke verzekeringen?

Lang niet alle zakelijke verzekeringen zijn verplicht. Hierdoor is het lastig in te schatten wat de gemiddelde kosten van verzekeringen zijn. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is meestal wel aan te raden en de kosten daarvan zijn meestal niet veel meer dan een tientje per maand.

Ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan belangrijk zijn, maar de kosten daarvan kunnen sterk oplopen. Afhankelijk van je leeftijd, werk, gezondheid en gewenste uitkering. Daarnaast zijn verzekeringen voor de auto, inventaris of rechtsbijstand populair.

Wat kost een werkplek thuis?

Ga je een thuiswerkplek inrichten? Dat kan aardig wat geld kosten. Denk aan een bureau, laptop, internetverbinding en bureaustoel. Maar als je deze kosten al eens had gemaakt en thuis dus al een prima plek kunt realiseren dan kan het op de zaak zetten van deze kosten je soms netto zelfs geld opleveren.

Niet alles is aftrekbaar. Denk bijvoorbeeld ook aan de stijgende energiekosten of extra koffie en toiletpapier omdat je gaat thuiswerken. Maar deze kosten vallen meestal reuze mee en thuiswerken is vrijwel altijd goedkoper dan het huren van een extra werkplek!

Met bovenstaande overzicht met voorbeelden heb je een aardig beeld van benodigde bedrijfskosten. Als je deze kosten kunt dekken kun je jouw eigen bedrijf rustig starten. Ben je toch op zoek naar meer informatie over de opstartkosten van een onderneming? Op kosten.nl kun je meer kostenposten vinden waarmee je te maken krijgt bij het starten van je eigen bedrijf.