Kosten eigen bedrijf
Wat zijn van een eigen bedrijf de kosten? Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt. Als je niet veel geld hebt en wel een eigen onderneming wilt zijn dit de bedrijfskosten waar je aan moet denken als je voor jezelf gaat beginnen.
Inhoud:
- Kosten inschrijven KvK
- Werkplek: thuis of op kantoor?
- Inventaris en gereedschap
- Communicatie & marketing
- Kosten van een website
- Vervoerskosten
- Administratie & verzekeringen
- Pensioen & ziekte
eigen bedrijf starten: kosten

Een eigen bedrijf starten is niet zo duur als je misschien zou denken. Tenminste, als je een beetje op de kleintjes let. Als je wilt starten voor een beperkt budget kun je vrij goedkoop een eigen bedrijf beginnen. De kosten van een eenmanszaak zijn vijftig euro.
Al heb je dan alleen de Kamer van Koophandel-inschrijving. Meestal komen er wel nog andere kosten bovenop. Met voldoende startkapitaal kun je het veel groter aanpakken. Een overzicht van voorbeelden van bedrijfskosten die je hoe dan ook kunt verwachten, en waar je zoal rekening mee moet houden bij de start van je onderneming.
Kosten inschrijven KvK: 50 euro
Is het bedrijf wat je gaat beginnen een ondernemingsvorm zoals een eenmanszaak, maatschap, vennootschap onder firma (vof) of een commanditair vennootschap (cv)? Dan begin je met de kosten van het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hier betaal je eenmalig 50 euro inschrijfgeld voor. Die kosten zijn ook nog eens eenmalig.
De kosten van een eigen bedrijf inschrijven in het Handelsregister zijn vijftig euro.
Een besloten vennootschap (bv), naamloze vennootschap (nv), stichting of vereniging, kun je daarentegen alleen met behulp van een notaris oprichten. Samen stel je een oprichtingsakte op. Vervolgens schrijft de notaris het bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. Afhankelijk van hoe uitgebreid of complex de statuten zijn, kijk je aan tegen oprichtingskosten van een paar honderd tot zo’n duizend euro.
Kosten van een werkplek: thuis of op kantoor

Een flinke kostenpost voor startende ondernemers is vaak de werkplek. Zeker in het geval van een winkel, showroom, magazijn of werkplek voor medewerkers zullen de kosten hier snel oplopen. Heb je een eenmanszaak en ben je als zzp’er redelijk onafhankelijk van een werkplek? Dan is het inrichten van een thuiswerkplek het makkelijkste om mee te starten.
Thuiswerken is relatief goedkoop al zijn daar ook kosten aan verbonden. Zoals de extra koffiekosten, printer, of goede bureaustoel. Wat veel mensen niet weten is dat als je thuis onderneemt je soms (een deel van die) kosten op de zaak kunt zetten. Zoals bijvoorbeeld internet en telefonie of soms zelfs energie. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden.
Ook thuis zijn kantoorartikelen of andere zakelijke kosten meestal aftrekbaar van je bedrijfsresultaat.
Werk je liever op een eigen kantoor, bijvoorbeeld om klanten te ontvangen of met medewerkers te werken, dan kun je een kantoorpand delen met andere bedrijven. Een verzamelgebouw heeft meestal soepele voorwaarden en huur of andere kosten kun je dan met andere huurders verdelen. Maak je (samen) gebruik van een schoonmaakdienst? Dan dien je deze kosten ook niet te vergeten.
Zoek je een werk- of vergaderruimte? Met Regus.com huur je snel een flexibele werkplek, maar ook compleet ingerichte ruimtes met eigen werkplekken, inclusief faciliteiten door het hele land.
Inventaris of gereedschap
Of je nu thuis, op een kantoor of werkt op locatie bij je klant: je maakt altijd wel wat kosten voor de inventaris van je bedrijf. Je inventaris zijn je spullen. Hieronder valt bijvoorbeeld een bureaustoel. Werk je als timmerman of loodgieter? Dan kun je hierbij denken aan je gereedschap dat je nodig hebt om aan een klus te kunnen beginnen. Voor internetondernemers bestaan de kosten vooral uit een goede computer of laptop.
Deze bedrijfskosten kunnen flink oplopen maar veel ondernemers deden het werk al als hobby. Ze hebben dan al een stoel, gereedschap of laptop. Deze kun je overnemen met de zaak en omdat je de kosten dan kunt aftrekken van je winst, kan dit zelfs geld opleveren.
Communicatiekosten
Denk ook aan de kosten voor telefoon en internet voor zakelijk gebruik – gemiddeld betaal je 50 euro per maand voor onbeperkt bellen en internetten.
Daarnaast heb je voor het starten van je eigen bedrijf waarschijnlijk een mobiele telefoon nodig, al hoeft deze niet veel te kosten. Zo kun je voor de zaak misschien gebruikmaken van je privételefoon, en de kosten hiervan deels aftrekken. Zeker als je nummer ook op visitekaartjes of op je website staat is het logisch als je deze kosten deels zakelijk boekt.
Marketing- en reclamekosten
Je eigen bedrijf betekent ook de nodige uitgaven aan marketing en reclame, zeker in de startfase van je ondernemerschap. In welke branche je ook werkzaam bent, mensen moeten wel van je bestaan afweten om van je diensten of producten gebruik te maken. De kosten van een eigen bedrijf zitten vaak voor een groot deel in de marketing.
Denk aan visitekaartjes, een folder of briefpapier. Ook het laten maken van een logo of goede foto voor social media kun je hieronder laten vallen. En vaak moet je online wat reclame maken in lokale magazines, zoekmachines of op websites, zodat klanten je kunnen vinden.
Website voor je bedrijf
Steeds meer ondernemers slaan folders of visitekaartjes over, maar een bedrijfswebsite is wel redelijk belangrijk. Ben je niet thuis in webdesign? Een website laten maken kost al snel een paar honderd euro, maar die kosten zijn dan eenmalig. Maandelijks onderhoud is meestal enkele tientjes en soms kun je zelf de website maken. Dan betaal je alleen voor de software en die kost vaak niet veel meer dan een of twee tientjes per maand. Al kunnen ook de kosten van online marketing daarna nog wel oplopen.
Is een website laten bouwen voor jou te duur? Geen probleem! Dankzij handige betaalbare software kun jij prima zelf een eigen website maken.
Vervoerskosten
Heb je al een auto op je oprit staan? Dan kun je deze ook gebruiken voor je eigen bedrijf en zijn de extra kosten hiervan beperkt. Natuurlijk kost een privéauto ook geld, maar omdat je dan de kilometers op je eigen bedrijf kan declareren betaalt de belastingdienst dan wel een beetje mee. Een fiets is nog goedkoper. Ga je liever met het openbaar vervoer of denk je aan een auto van de zaak? Dan kunnen vervoerskosten bij een eigen bedrijf al snel oplopen!
Kosten van de administratie
Met een eigen bedrijf moet je tijd en geld steken in de boekhouding. Ten eerste is het aan te raden om een zakelijke rekening te openen. Werk en privé raken dan niet in elkaar verwikkeld en je houdt makkelijker overzicht. Afhankelijk van je bank is een zakelijke rekening mogelijk vanaf enkele euro’s per maand.
Voor je financiële administratie kun je eenvoudig je eigen administratie via een online boekhoudprogramma regelen. Daarmee voorkom je handmatige fouten en krijg je meteen meer inzicht in je bedrijfscijfers.
Dit kost je gemiddeld tien euro per maand – een uitgave die zichzelf snel terugverdient in kostbare tijd. De software van e-Boekhouden is het eerste KvK-jaar zelfs gratis. Met een boekhoudpakket maak je facturen sneller en met minder fouten. Een goed programma helpt je ook met het bijhouden van debiteuren of afschrijvingen. Veel ondernemers regelen er ook de btw-aangifte mee.
Boekhouder en de belastingaangifte
Bij een eenmanszaak of vof ben je niet verplicht een boekhouder in te schakelen. Als de maandelijkse facturen nog behapbaar zijn, is dat misschien ook niet nodig. Maar als je te maken hebt met grotere investeringen, salarisadministratie of simpelweg financieel advies wilt, kun je het deels uitbesteden.
Voor een bv is dit bovendien verstandig, omdat er bepaalde vereisten aan je administratie gesteld worden. Een boekhouder vraagt gemiddeld 60 euro per uur, afhankelijk van zijn of haar ervaring en hoeveel administratie je wilt uitbesteden. Je kunt bijvoorbeeld ook je eigen boekhouding om de zoveel tijd laten controleren, om de kosten enigszins te drukken.
Ben je op zoek naar een boekhoudprogramma? De populairste kun je gemakkelijk en snel vergelijken in ons overzicht van boekhoudprogramma’s.
Kosten bedrijfsverzekeringen
Als bedrijfseigenaar zijn er risico’s om rekening mee te houden. Bedrijfsverzekeringen kunnen hierbij helpen maar deze kosten wel geld. Sommige kosten kun je even uitstellen, maar dit is afhankelijk van je bedrijf en situatie. Veel risico’s overkomen maar een kleine groep ondernemers, maar hebben wel erg veel invloed op je leven. Stel dat je arbeidsongeschikt raakt of er wordt ingebroken in je kantoorpand, bijvoorbeeld.
Je kunt je bedrijfsvermogen, zoals je inventaris en voorraden, tegen brand of inbraak verzekeren. Niet alleen tegen de daadwerkelijke schade, maar ook voor de vertraging die je productie vervolgens oploopt. Een debiteurenverzekering is meestal niet nodig, maar reken dan wel op wat kosten voor de debiteurenadministratie en incassotrajecten.
Mocht je tijdens het werk schade toebrengen aan personen of spullen, dan kan een verzekering voor bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid je helpen. Dit kan ook schade aan het milieu zijn, mocht je met schadelijke stoffen werken. Voor adviseurs of dienstverleners is de beroepsaansprakelijkheid met name van belang, in het geval van beroepsfouten met financiële gevolgen.
Ben jij al verzekerd tegen ziekte of arbeidsongeschiktheid? Op Yezzer kun je de laagste premies en beste voorwaarden van AOV verzekeringen vergelijken.
Pensioen en arbeidsongeschiktheid
Let op: ondernemers hebben geen recht op een uitkering bij langdurige ziekte. Je zult een arbeidsongeschiktheidsverzekering moeten afsluiten, wil je gedekt zijn tegen inkomensverlies door ziekte. De premie van zo’n verzekering is relatief hoog, maar vaak wel aftrekbaar. Hoe hoog je premie uitvalt, is afhankelijk van je leeftijd en hoeveel er wordt gedekt.
Als ondernemer heb je recht op een vergoeding via de Algemene Ouderdomswet. Mocht je meer zekerheid voor later wensen, dan kun je aanvullend een pensioen opbouwen. Denk aan een geblokkeerde spaar- of beleggingsrekening. Hoeveel je hierop spaart of stort is natuurlijk helemaal aan jou, dus wanneer je net je bedrijf st arten gaat hoef je je hier nog niet te druk om te maken.
Veelgestelde vragen
Enkele veelgestelde vragen over de kosten van een eigen bedrijf zijn:
Wat kost een eigen bedrijf?
De kosten van een eigen bedrijf zijn erg afhankelijk van wat je gaat doen. Wil je bijvoorbeeld meteen starten met medewerkers? En heb je een duur winkelpand of andere grote investering nodig om te kunnen starten? Voor de meeste starters zijn de kosten redelijk te overzien. Ook heb je hier meestal veel invloed op. Zeker als je vanuit huis kunt werken, zelf je website maakt en de boekhouding zelf regelt.
Wat kost de zakelijke administratie?
Even afhankelijk van hoe complex je het maakt kost een boekhoudprogramma meestal niet veel meer dan een tientje per maand. Die zijn meestal geschikt voor zzp’ers die zelf boekhouden en kun je dus ook gebruiken als je geen boekhoudkennis hebt.
Deze laten controleren of belatingaangiftes laten verzorgen door een boekhouder is vaak ook nog wel te overzien. Is jouw administratie wat complexer? Bijvoorbeeld omdat je veel in het buitenland doet, medewerkers hebt of omdat je te veel facturen en debiteuren hebt om zelf bij te houden? Of wil je advies bij een financiering of voor het optimaliseren van je werkkapitaal? Dan kunnen de kosten van een boekhouder soms aardig oplopen.
Wat kost een zakelijke website?
Een zakelijke website is niet verplicht. Je kunt deze dus zelfs overslaan, al zijn er ook oplossingen waarmee je zelf in een paar dagen een prima site voor jezelf mee kunt maken. De kosten van simpele websitesoftware zijn vaak niet veel hoger dan een tientje per maand dus is dat meestal wel aan te raden. Wil je toch liever een bureau een website laten maken? Dan kunnen de kosten oplopen tot zo’n duizend euro.
Wat kosten zakelijke verzekeringen?
Lang niet alle zakelijke verzekeringen zijn verplicht. Hierdoor is het lastig in te schatten wat de gemiddelde kosten van verzekeringen zijn. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is meestal wel aan te raden en de kosten daarvan zijn meestal niet veel meer dan een tientje per maand.
Ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan belangrijk zijn, maar de kosten daarvan kunnen sterk oplopen. Afhankelijk van je leeftijd, werk, gezondheid en gewenste uitkering. Daarnaast zijn verzekeringen voor de auto, inventaris of rechtsbijstand populair.
Wat kost een werkplek?
Ga je een thuiswerkplek inrichten? Dat kan aardig wat geld kosten die bij de huur van flexibele werkplek zijn inbegrepen. Denk aan een bureau, laptop, internetverbinding en bureaustoel. Al zijn dit wel eenmalige kosten, en als je hiermee thuis een prima plek kunt realiseren dan kan het op de zaak zetten van deze kosten je soms netto zelfs geld opleveren.
Niet alles is aftrekbaar. Denk bijvoorbeeld ook aan de stijgende energiekosten of extra koffie en toiletpapier omdat je gaat thuiswerken. Maar deze kosten vallen meestal reuze mee en thuiswerken is vrijwel altijd goedkoper dan het huren van een extra werkplek!
Met bovenstaande overzicht met voorbeelden heb je een aardig beeld van benodigde bedrijfskosten. Als je deze kosten kunt dekken kun je jouw eigen bedrijf rustig starten. Ben je toch op zoek naar meer informatie over de opstartkosten van een onderneming? Op kosten.nl kun je meer kostenposten vinden waarmee je te maken krijgt als je een eigen bedrijf starten gaat.