menu

Kosten van een eigen bedrijf

Welke kosten moet je aan denken bij een eigen bedrijf? Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt, maar als je niet veel geld hebt en wel een eigen onderneming wilt zijn dit de kosten waar je zoal aan moet denken als je voor jezelf gaat beginnen.

Kosten van een eigen bedrijfEen bedrijf beginnen is niet zo duur als je misschien zou denken. Tenminste, als je een beetje op de kleintjes let. Als je voldoende startkapitaal hebt dan kun je het wat groter aanpakken. Maar als je wilt starten voor een beperkt budget kun je vrij goedkoop een eigen bedrijf beginnen. Dit zijn de kosten die je hoe dan ook kunt verwachten, en waar je zoal rekening mee moet houden bij de start van je onderneming.

Kosten inschrijven KvK

Is het bedrijf wat je gaat beginnen een ondernemingsvorm zoals een eenmanszaak, maatschap, vennootschap onder firma (vof) of een commanditair vennootschap (cv)? Dan begin je met de kosten van het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hier betaal je eenmalig 50 euro inschrijfgeld voor.

Een besloten vennootschap (bv), naamloze venootschap (nv), stichting of vereniging, kun je daarentegen alleen met behulp van een notaris oprichten. Samen met de notaris stel je een oprichtingsakte op. Vervolgens schrijft de notaris het bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. Afhankelijk van hoe uitgebreid of complex de statuten zijn, kijk je aan tegen oprichtingskosten van een paar honderd tot zo’n duizend euro.

Thuis of op kantoor?

Het is aanvankelijk het goedkoopste om uit huis te werken. Houd wel in gedachten dat sommige zakelijke kostenposten, zoals de huur of energiekosten, dan niet altijd aftrekbaar zijn. Hier zijn voorwaarden aan verbonden. En ook al begin je thuis, je maakt wel extra kosten voor je eigen bedrijf. Al is het alleen maar de extra koffiekosten, printer, of goede bureaustoel.

Werk je liever op een eigen kantoor, bijvoorbeeld om klanten te ontvangen of op den duur met personeel samen te werken? Het loont in de eerste instantie om een kantoorpand te delen met andere zelfstandigen of bedrijven. Zo kun je kosten aan huur, elektra en water verdelen. Denk ook aan de kosten voor telefoon en internet voor zakelijk gebruik – gemiddeld betaal je 50 euro per maand voor onbeperkt bellen en internetten.

Vervoerskosten

Heb je al een auto op je oprit staan? Dan kun je deze ook gebruiken voor je eigen bedrijf en zijn de extra kosten hiervan beperkt. Natuurlijk kost een privéauto ook geld, maar omdat je dan de kilometers op je eigen bedrijf kan declareren betaalt de belastingdienst dan wel een beetje mee. Een fiets is mogelijk nog goedkoper. Ga je liever met het openbaar vervoer of denk je aan een auto van de zaak? Dan kunnen de kosten van vervoer bij een eigen bedrijf al snel oplopen!

Kosten van de administratie

Ten eerste is het aan te raden om een zakelijke rekening te openen. Werk en privé raken dan niet in elkaar verwikkeld en je houdt makkelijker overzicht. Afhankelijk van je bank, ben je een zakelijk rekeninghouder voor slechts enkele euro’s per maand.

Voor je financiële administratie is een boekhouder of accountant allang geen vereiste meer. Als je zelf de touwtjes in handen wilt hebben, kun je eenvoudig je eigen administratie via boekhoudsoftware regelen. Daarmee voorkom je handmatige fouten en krijg je meteen meer inzicht in je bedrijfscijfers. Veel ondernemers gebruiken in ieder geval een basisboekhoudprogramma wanneer Excel te tijdrovend wordt. Dit kost je gemiddeld tien euro per maand – een uitgave die zichzelf snel terugverdient in kostbare tijd.

Bij een eenmanszaak of vof ben je doorgaans niet verplicht een boekhouder in te schakelen. Als de maandelijkse facturen nog behapbaar zijn, is dat misschien ook niet nodig. Maar als je te maken hebt met grotere investeringen, salarisadministratie of simpelweg financieel advies wilt, kun je dit zeker uitbesteden. Voor een bv is dit bovendien verstandig, omdat er bepaalde vereisten aan je administratie gesteld worden. Een boekhouder vraagt gemiddeld 50 euro per uur, afhankelijk van zijn of haar ervaring en hoeveel administratie je wilt uitbesteden. Je kunt bijvoorbeeld ook je eigen boekhouding om de zoveel tijd laten controleren, om de kosten enigszins te drukken.

Kosten bedrijfsverzekeringen

Als bedrijfseigenaar zijn er risico’s om rekening mee te houden. Bedrijfsverzekeringen kunnen hierbij helpen maar deze kosten wel geld. Sommige kosten kun je even uitstellen, maar dit is afhankelijk van je bedrijf en situatie. Veel risico’s overkomen maar een kleine groep ondernemers, maar hebben wel erg veel invloed op je leven. Stel dat je arbeidsongeschikt raakt of er wordt ingebroken in je kantoorpand, bijvoorbeeld.

Je kunt je bedrijfsvermogen, zoals je inventaris en voorraden, tegen brand of inbraak verzekeren. Niet alleen tegen de daadwerkelijke schade, maar ook voor de vertraging die je productie vervolgens oploopt.

Stel dat je tegen juridische problemen aanloopt met een klant of leverancier, dan ben je gebaat bij een rechtsbijstandverzekering. Een debiteurenverzekering is ook geen overbodige luxe wanneer klanten niet willen of kunnen betalen, bijvoorbeeld. Zodoende ben je gedekt voor de kosten van een advocaat, deurwaarder of juridisch proces.

Mocht je tijdens het werk schade toebrengen aan personen of spullen, dan kan een verzekering voor bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid je helpen. Dit kan ook schade aan het milieu zijn, mocht je met schadelijke stoffen werken. Voor adviseurs of dienstverleners is de beroepsaansprakelijkheid met name van belang, in het geval van beroepsfouten met financiële gevolgen.

Pensioen en arbeidsongeschiktheid

Let op: ondernemers vallen niet onder de Ziektewet, en dus heb je geen recht op een uitkering wanneer je langdurig ziek wordt. Je zult een Arbeidsongeschiktheidsverzekering moeten afsluiten, wil je gedekt zijn tegen inkomensverlies door ziekte. De premie van zo’n verzekering is relatief hoog, maar vaak wel aftrekbaar. Hoe hoog je premie uitvalt, is afhankelijk van je leeftijd en hoeveel er wordt gedekt.

Als ondernemer heb je wel recht op een basispensioen via de Algemene Ouderdomswet. Mocht je meer zekerheid voor je oude dag wensen, dan kun je aanvullend een pensioenvoorziening bij je zorgverzekeraar overwegen.

Marketing en communicatie

Je eigen bedrijf runnen betekent ook de nodige uitgaven aan marketing en communicatie, zeker in de startfase van je ondernemerschap. In welke branche je ook werkzaam bent, mensen moeten wel van je bestaan afweten om van je diensten of producten gebruik te maken. De kosten van een eigen bedrijf zitten vaak voor een groot deel in de marketing. Denk aan visitekaartjes, een folder of reclame.

Begin in ieder geval met een bedrijfswebsite. Ben je niet thuis in webdesign? Voor minder dan een tientje per maand heb je al een simpele webpagina en unieke domeinnaam, bijvoorbeeld met WordPress.