menu
e-boekhouden

Belastingaangifte

Veel ondernemers in spe zien de belastingaangifte als een grote barrière om te gaan ondernemen. De verplichte administratie en verantwoordelijkheden die bij een belastingaangifte komen kijken schrikken veel starters af. Dat is deels terecht, al is hier de afgelopen jaren wel veel veranderd.

Inhoud:

Belastingaangifte doen

belastingZodra je gaat ondernemen word je zelf verantwoordelijk voor het berekenen en afdragen van belasting. De belasting wordt niet automatisch ingehouden maar je moet zelf belastingaangifte doen en het geld naar de belastingdienst overmaken.

Voor ondernemers zijn er meerdere belastingen van toepassing, deze zijn afhankelijk van de rechtsvorm die je onderneming heeft. Voor de eenmanszaak zijn bijvoorbeeld de omzetbelasting (btw-aangifte) en inkomstenbelasting (inkomstenbelastingaangifte) van toepassing.

Zzp’er met een eenmanszaak? Dan moet je over je omzet en inkomsten belastingaangifte doen.

Belastingaangifte berekenen als zzp’er

Indien je in loondienst werkt berekent je werkgever in eerste instantie veel belastingafdrachten. Deze worden automatisch ingehouden op je brutosalaris. Vervolgens kun je deze zelf corrigeren, of helpt de belastingdienst je hierbij. Als zzp’er gebeurt dit niet, en moet je dus zelf de belastingaangifte berekenen. Wel kun je vast een verzoek doen voor een voorlopige aanslag, zodat je het bedrag automatisch spreidt over het jaar.

Het berekenen van de belastingaangifte is niet vrijblijvend. Je bent wettelijk verplicht om een goed overzicht te geven van de geldstromen van jouw onderneming. Doe je dit niet, dan zal de belastingdienst deze taak overnemen en belastingaanslagen sturen. Afhankelijk van hoe vaak het is voorgekomen en hoe groot de fout is en of er (het vermoeden van) opzet in het spel is, kunnen hierbij boetes en andere sancties worden opgelegd.

Belastingaangifte doen via een boekhoudprogramma? De populairste kun je gemakkelijk en snel vergelijken in ons overzicht van boekhoudprogramma’s.

Aangifte doen voor ondernemers

Ondernemers zijn verplicht om digitaal de belastingaangifte door te geven. Dit kan via een boekhoudprogramma, aangiftesoftware of de site van de belastingdienst. Die verschaft bedrijven digitaal toegang tot online formulieren. Ondernemers dienen deze zelf in te vullen. Hierbij worden gewoonlijk alleen de totalen doorgegeven, de bewijslast hiervan dien je te bewaren voor eventuele belastingcontroles.

Afhankelijk van de staat van de administratie is het verzorgen van de aangiftes zelf meestal snel geregeld. De aangifte van de omzetbelasting is voor zzp’ers die de administratie regelmatig bijwerken meestal niet meer dan een uurtje werk, afhankelijk van of er ook een intracommunautaire aangifte moet worden doorgegeven en of de ondernemer moderne software gebruikt of niet. De aangifte van de inkomstenbelasting is gewoonlijk wat meer werk, en is daarnaast zeer afhankelijk van de privésituatie van de ondernemer.

Belastingaangifte-programma’s

De btw-aangifte wordt meestal ingestuurd via een afgeschermd gedeelte op de site van de belastingdienst of via een algemeen boekhoudprogramma die deze functionaliteiten biedt. Voor de inkomstenbelasting is meestal wat meer nodig. Veel ondernemers kiezen ervoor om de inkomstenbelasting uit te besteden aan een boekhouder die een wat uitgebreider programma voor de belastingaangifte heeft. Er zijn losse programma’s voor de belastingaangifte in omloop, maar weinig ondernemers maken hier ook echt gebruik van.

Wanneer verstuur je de belastingaangifte

Belastingaangifte voor ondernemers berekenenAls je begint met ondernemen dan moet je jezelf melden bij de belastingdienst. In veel gevallen gebeurt dit automatisch, bijvoorbeeld als gevolg van een inschrijving bij de KvK. Vervolgens zal de belastingdienst je informeren wanneer je de belastingaangiftes door moet geven. Deze tijdsvakken kunnen per onderneming verschillen. Zo zijn ze afhankelijk van het bedrag dat moet worden overgemaakt, de historie van de ondernemer en ook de voorkeur van de ondernemer kan invloed hebben.

Gebruikelijk is dat de inkomstenbelasting van een afgesloten kalenderjaar in april van het jaar daarop binnen moet zijn. De omzetbelasting wordt meestal periodiek aangegeven. Hierbij is eens per kwartaal gebruikelijk, maar er zijn ook ondernemers die ervoor kiezen om maandelijks de inkomstenbelasting of omzetbelasting door te geven en ook de belastingdienst kan soms ook andere tijdsvakken instellen.

Digitaal de belastingaangifte opstellen

Met name de keuze voor de boekhoudsoftware heeft veel invloed op de tijd die ondernemers spenderen aan de administratie. Was het aangeven van belastingen voor het internettijdperk nog een hels karwei waarbij handmatig bankafschriften werden gecontroleerd, totalen via rekenmachines berekend werden en het bijhouden van de administratie bijna een volledige dagtaak op zich was, door goede software is de administratie tegenwoordig een stuk eenvoudiger geworden.

Veel boekhoudprogramma’s zijn gericht op het maken en verwerken van facturen. Met name oplossingen die zich meer op de zzp’ers richten, bieden daarnaast niet veel extra’s aan om het geheel overzichtelijk en simpel te houden. Maar als je écht zelfstandig wilt boekhouden is goede software die ook de belastingaangiftes berekent zeker een plus. Wil je een boekhoudpakket gaan aanschaffen? Kijk dan vooraf of deze niet alleen de btw-aangiftes berekent maar ook mogelijkheden biedt om er gelijk een balans en jaarrekening mee op te stellen, zodat je ook gelijk een basis hebt voor de aangifte van de inkomstenbelasting.

Ben je op zoek naar een boekhoudprogramma? De populairste kun je gemakkelijk en snel vergelijken in ons overzicht van boekhoudprogramma’s.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over belastingaangiftes zijn:

Moet ik altijd belastingaangifte doen?

Niet altijd. Zo hoeven ondernemers die aan de kleineondernemersregeling voldoen, soms geen btw-aangiftes meer door te geven. Ze krijgen nog wel te maken met de inkomstenbelasting maar deze kun je ook laten doen door een boekhouder.

Hoe bereken ik de juiste bedragen voor de aangifte?

Het berekenen van de juiste bedragen dien je zelf te verzorgen, al helpen de sjablonen van de belastingaangifte hier ook soms bij. Zo berekent deze zelf het verschil tussen ontvangen btw en betaalde btw (voorbelasting). Maar om deze bedragen te berekenen zul je dus wel eerst zelf moeten boekhouden want deze komen uit je eigen financiële administratie.

Hoe moet ik mijn belastingaangifte indienen?

Je moet belastingaangiftes meestal digitaal indienen. Dat kan via de site van de belastingdienst, maar vaak ook direct vanuit een boekhoudprogramma. Je kunt de belastingaangifte soms ook uitbesteden aan een boekhouder.

Welke belastingen moet ik aangifte voor doen?

Als ondernemer krijg je te maken met verschillende belastingen. De bekendste hiervan zijn de omzetbelasting (btw) en de inkomstenbelasting. Bij een bv krijg je ook te maken met vennootschapsbelasting. Daarnaast zijn er nog wat losse belastingen die per situatie van toepassing kunnen zijn.

Kan ik een belastingaangifte wijzigen of achteraf corrigeren?

Als je een belastingaangifte hebt ingediend kun je deze niet meer wijzigen. Wel kun je via een suppletieaangifte een eerdere aangifte van de omzetbelasting of loonbelasting corrigeren.