Het zijn de uitgaven die tellen

Als ondernemer ben je blij wanneer de opdrachten binnen stromen en er volop geld binnenkomt. Wanneer alles voor de wind lijkt te gaan en de inkomsten er elke maand rooskleurig uitzien. Maar de belangrijkste sleutel tot succes wordt vaak vergeten: beperk je uitgaven.

Amerika’s bekendste financieel adviseur Suzie Orman zei ooit: “It’s not how much you make, it’s how much you keep that matters.” En dat geldt ook voor je bedrijf. Uiteindelijk kun je wel heel veel verdienen, als je het allemaal weer uitgeeft zul je het als ondernemer toch niet redden. Terwijl de focus voor veel ondernemers ligt op het genereren van klanten en zoveel mogelijk verkopen zou het bewaken van de uitgaven minstens zo belangrijk moeten zijn.

‘Investeer pas wanneer dit ook echt nodig is’

Als je bedrijf goed loopt en je flinke winst boekt lijkt de tijd rijp om te groeien. Mensen aan te nemen en te investeren in apparatuur of een groter kantoor. Of om er een gelikte marketing-campagne ertegenaan te gooien! En waar mogelijk investeringen te doen die je later wellicht nog meer winst op kunnen leveren.

Maar het gevaar dat hieraan kleeft is dat je ondanks al die investeringen en daardoor wellicht meer inkomsten je winstcijfers omlaag kunt zien gaan. Het gaat immers niet alleen om wat er binnen komt, wat eruit gaat is net zo belangrijk. En hoewel investeringen en bestedingen op dat moment waarschijnlijk volstrekt logisch en noodzakelijk lijken kunnen ze je winst flink omlaag trekken. Je verkoopt wel meer maar verdient minder.

Plan je uitgaven

Om dit te voorkomen is het zaak je uitgaven nauwkeurig te bekijken. En geen overhaaste beslissingen te maken en investeringen te doen die op dat moment volstrekt logisch lijken maar eigenlijk wel kunnen wachten. Hoewel een tijd van veel inkomsten het perfecte moment lijkt om investeringen te doen is dit niet altijd nodig en kun je door teveel van je verdiende geld uit te geven jezelf aardig in de vingers snijden.

Plan je uitgaven dus goed, en bekijk kritisch of investeringen echt nodig zijn en wellicht gefaseerd uitgevoerd zouden kunnen worden. Houd de groei van je bedrijf zelf in de hand, in plaats van je bedrijf door de groei te laten leiden. Neem werknemers aan wanneer het echt nodig is, investeer in een kantoor wanneer je echt meer ruimte nodig heb en doe geen onzinnige uitgaven gewoon omdat het kan.

‘Wees niet de dupe van je uitgaven’

Zorg voor een goede groeistrategie en laat je winst niet de dupe worden van je uitgaven. En besef je dat niet alle groei je veel geld hoeft te kosten. Het is goed mogelijk je bedrijf te laten groeien zonder een groot budget en zo je winst te behouden of verhogen. Je kunt elke euro maar één keer uitgeven, en hoeveel er ook binnenkomen, denk na over waaraan je dit doet!

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten