Kosten administratie MKB jaarlijks ruim acht miljard

Kosten administratie MKB jaarlijks ruim acht miljard

De totale kosten van de administratie voor het voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) zijn door Panteia/EIM geraamd op 8,2 miljard euro. Daarmee vallen die hoger uit dan de geschatte 6,5 miljard euro die de overheid heeft geraamd voor het totále bedrijfsleven. De 8,2 miljard is het resultaat van een indicatieve meting onder mkb-bedrijven in de traditionele marktsector.

Administratieve lasten, kosten voor het bedrijfsleven om te voldoen aan informatieverplichtingen aan de overheid, lopen op van ruim €5700 bij bedrijven met minder dan tien werknemers tot ruim €150.000 bij bedrijven met tussen de honderd en tweehonderdvijftig werknemers.

Kosten van de boekhouding

Dit zijn alleen de kosten van de administratie. Denk dus aan de kosten van een boekhoudprogramma, boekhouder, salarisadministratie maar ook verplichtingen vanuit de overheid, zoals het verplicht delen van gegevens met het CBS. Hoe groter het bedrijf, hoge groter de kosten voor de administratie. Dit komt niet alleen doordat de informatieverplichtingen zwaarder worden naarmate een bedrijf groter is, maar ook doordat die verplichtingen in aantal toenemen.

Een efficiënte administratie dankzij een goed boekhoudprogramma? De populairste kun je gemakkelijk en snel vergelijken in ons overzicht van boekhoudprogramma’s.

Gemiddelde kosten per werknemer

Gemiddeld is de administratieve last per werknemer zo’n 2900 euro bij kleine bedrijven (<10 werknemers) en €900 bij grotere bedrijven (100-250 werknemers). Hoe groter het bedrijf, hoe meer de lasten over een groter aantal werknemers gespreid kan worden. De administratieve lasten drukken dus relatief zwaar op de kleinere bedrijven. Het omhelst namelijk zo’n twee procent van de bedrijfskosten, daar waar het bij de grotere bedrijf maar 0,5%.

Kosten boekhouding MKB per jaar

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten