menu

Online verkoop

Met het internet zijn er veel online winkels gekomen en is online verkoop een bedrijfstak op zich. Niet alleen webwinkels als Amazon.com en Bol.com maken grote winsten, ook veel particulieren en nieuwe kleine bedrijven hebben hun roeping op het internet gevonden. En er zijn nog niches genoeg om in te starten. Maar let wel op de regels rond online verkoop!

Online verkopen: verkoop je producten via internet

Online veilen populair

Het verkopen van spullen online heeft natuurlijk ook een ontzettend lage drempel. Je hebt geen bedrijfspand of grote inventaris nodig. En een eigen webwinkel om je spullen online te verkopen is voor veel producten ook al niet meer nodig. Als je geen strak minimumbedrag voor je product hebt, zoals tweedehands spullen, kun je deze ook tegen opbod laten verkopen bij veel online veilingen.

Als je eenmalig wat wilt verkopen, bijvoorbeeld omdat de kinderen hun speelgoed zijn ontgroeid, of omdat je de zolder op hebt geruimd, dan kun je het beste kiezen voor een simpele marktplaats of veilingssite. Juridisch gezien is dat het makkelijkste, daarnaast bereik je zo het snelst veel mensen wat de prijs ten goede komt!

Wat je online wilt verkopen is helemaal aan jou. Alles wat je nu in de garage, op zolder, of ergens anders hebt staan en niet meer gebruikt, kun je verkopen. Je kunt het zo gek niet bedenken! Zelfs een gebruikt matras of oude wc-pot zijn online prima kopers voor te vinden, al zul je sneller veel geld verdienen met een tweedehands auto of andere waardevollere spullen.

Voor tweedehands auto’s bijvoorbeeld zijn meerdere websites beschikbaar en een groot aantal van autobedrijven verkoopt meer auto’s via veilingen op het internet dan via het eigen bedrijf. Veilingen als Marktplaats.nl, Ebay.nl en Speurders.nl hebben zo enorm veel bezoekers dat dit ook niet zo gek is. Marktplaats behaalt per maand zo’n 6 miljoen unieke bezoeken! (bron: Marktplaats).

Verkopen via een webwinkel

Gaat het je niet om de spullen uit de garage of zolder, maar wil je jouw inkomen verdienen online? Dan kan je het ook groter aanpakken. Zo kan een eigen webwinkel interessant zijn als je terugkerende klanten of naamsbekendheid kunt opbouwen. Een simpele internetwinkel is vaak al genoeg. Soms is zelfs eigen voorraad niet eens nodig, bijvoorbeeld als jij een leverancier kunt vinden die aan dropshipping doet. Dan is de drempel echt vrij laag!

Weten wat je het beste kunt verkopen? Dat is altijd lastig om te zeggen. Soms loop je zomaar tegen een goed idee aan. Want op het internet kun je met best een smal assortiment al snel veel verkopen. Zo zijn er studenten die er na een avond uit erachter kwamen dat het kopen van condooms bij bijvoorbeeld een drogist voor veel mensen toch wel een drempel heeft, en met een simpele website hebben ze nu een grote condoomwinkel op het Internet gestart.

Het blijkt achteraf een enorm succes! Condooms is misschien in eerste instantie een beetje een raar voorbeeld voor veel ondernemers, maar als je wat verder denkt, is het eigenlijk met veel dingen gewoon een schot in de roos. Online verkoop is voor veel producten nu al een vanzelfsprekend iets.

Webwinkelsoftware

Je kunt natuurlijk bij een internetbureau binnenstappen en vragen om een offerte voor een webwinkel. Maar als je niet veel geld hebt en wel zelf er ook wat tijd aan wilt besteden dan kun je ook kijken wat je zelf al kunt bouwen. De volgende aanbieders houden daar ook rekening mee:

CCV Shop

CCV Shop is een alles-in-één oplossing voor zowel de beginnende als ervaren webwinkelier. CCV Shop biedt jou een totaalpakket (inclusief hosting, updates en support) waarvoor je een maandelijks bedrag betaalt. Wij nemen alle technische zaken uit handen, zodat jij je volledig kunt richten op de verkoop van jouw producten. Bekijk de website

Lightspeed

Lightspeed eCommerce is een totaaloplossing voor jouw webshop. Kenmerken van Lightspeed eCommerce zijn betrouwbare hosting, gratis updates, geen dure onderhoudscontracten en onbeperkte telefonische ondersteuning. Je kunt gratis 14 dagen gebruik maken van een demo versie. Bekijk de website

Veiling of eigen webwinkel? Marketingkosten vaak het verschil

Een veiling of webwinkel is eigenlijk niet goed met elkaar te vergelijken. De meeste mensen vinden iets van zichzelf fijn. Ze willen dus liever een webwinkel. Natuurlijk zijn er ook mensen die zich niet te veel met de wetgeving of techniek bezig willen houden en liever online verkopen via een marktplaats, maar dat is een minderheid. Waarom marktplaatsen dan toch zo succesvol zijn? Dat is omdat de marketingkosten van een webshop erg op kunnen lopen.

Als we teruggaan naar het voorbeeld van de tweedehands auto, is het goed om het belang van online marketing te begrijpen. Op het internet wordt de advertentie voor een auto soms wel duizenden keren werkelijk gezien en wordt er honderden keren gereageerd. Bij het bedrijf van de betreffende verkoper komen op zijn hoogst een tiental mensen kijken. Toch is de kans dat hij de auto verkoopt aan iemand die langskomt, niet zoveel kleiner.

Online oriënteert men zich makkelijk, maar iets online verkopen is lastiger. Mensen gaan niet tien fysieke winkels langs voor één product, maar online bezoekt men er soms tientallen zonder er iets te kopen. Als je eigen webwinkel dus enkele tientallen bezoekers per dag krijgt, is dat nog geen garantie voor dagelijkse bestellingen. Als je via een eigen platform wilt verkopen betekent dit dus dat je langere tijd moet investeren in marketing, om naamsbekendheid en vertrouwen op te bouwen.

Dit is op een veilingssite niet anders, maar daar lift je mee op de bekendheid die al is opgebouwd. Daar komen soms miljoenen mensen per dag en de kosten voor een transactie zijn laag. Als je met je eigen winkel ook duizenden kijkers wilt, ben je meestal een veelvoud van dat bedrag kwijt. De kans is daarom groot dat als je minder dan een tiental producten per dag verkoopt een marktplaats veel voordeliger en succesvoller is. Voor een eigen webshop is veel geduld nodig, en zul je lang moeten investeren. Pas op de echt  lange termijn zal een webwinkel zichzelf mogelijk terugverdienen.