Dropshipping

Succesvol een webshop met dropshipping beginnen met de beste dropshipping-leveranciers. Steeds meer webwinkels dropshippen: bij een bestelling verstuurt de leverancier het product rechtstreeks naar de klant. Je hoeft de producten niet vooraf in te kopen en hebt geen opslagruimte nodig.

Inhoud:

wat is dropshipping

Wat is dropshipping?

Dropshipping betekent dat je een webwinkel zonder voorraad hebt. Bij een aankoop stuurt de leverancier of groothandel het product rechtstreeks naar het adres van jouw klant.

Je regelt dus niet de opslag of verzending en hebt ook geen eigen voorraad. Met dropshipping-leveranciers werkt je onderneming ook door zonder jou.

Start vandaag nog een volledig aanpasbare dropshipping-webshop dankzij de AI-software van DropGenius. Dankzij Spocket heb je de keuze uit ruim een miljoen populaire producten.

Dropshipping-leveranciers en producten vinden

Om te beginnen met dropshipping heb je leveranciers nodig. Platforms waar je producten kunt vinden zijn:

  • Bigbuy Grote Spaanse dropship-leverancier met aanbod van 150.000+ producten
  • dropshippingXL 50.000+ vidaXL-producten, vooral sterk in meubels en huis-en-tuin-artikelen
  • GOGETTERS App die Shopify/WooCommerce/Prestashop koppelt met Nederlandse leveranciers
  • Dropshippers.nl overzicht met Nederlandse en Europese groothandels

Voor een groter overzicht kun je kijken op onze pagina met dropshipping-leveranciers. Tarieven zijn meestal exclusief btw en je hebt een KvK-nummer nodig om hier producten te bestellen. Zie ook onze pagina met uitleg hoe je snel en eenvoudig een nieuwe webshop kunt beginnen.

Dropshipping: een webshop starten zonder eigen voorraad.

Wil je een eigen webshop beginnen? Met Wix.com of JouwWeb maak je die eenvoudig zelf! Sneller uit de startblokken? Je kunt ook een bestaande webshop overnemen.

Eenvoudig ook verkopen in het buitenland

Voordelen: groter assortiment en automatisering

Soms heeft dropshipping een slecht imago maar ook spelers als Coolblue en Bol laten voor bepaalde producten de logistiek deels aan de leverancier over. Vanwege de omloopsnelheid, het formaat of gewicht wil je sommige producten liever niet op voorraad.

Je kunt direct starten met een breed assortiment aan producten en eenvoudig wisselen als een product niet verkoopt. Dropshipping maakt het flexibel, en kan het ook goedkoper maken. Omdat je geen magazijn huurt en geen voorraad inkoopt, is er minder startkapitaal nodig.

Artikelen die je weinig verkoopt maar wel wilt aanbieden als aanvulling op je hoofdassortiment, zijn ideale dropshipping-producten. Je kunt hiermee snel een breed assortiment houden en houdt als verkoper geen restpartijen over. Ook kun je zo vooraf testen of je een nieuw product goed kan verkopen in je webshop.

Dropshipping biedt tal van voordelen, waaronder lage opstartkosten omdat je geen voorraad hoeft te houden en een breed scala aan producten zonder dat je deze fysiek hoeft te beheren. Het minimaliseert ook risico's van onverkochte voorraad en vereenvoudigt logistiek, omdat de leverancier de verzending regelt. Bovendien stelt het businessmodel retailers in staat zich te concentreren op marketing en klantenservice.
Dirk Mulder
Dirk Mulder
Sector Banker Trade & Retail at ING Business Banking

Betere volumes en klantenservice

webshop starten zonder eigen voorraadJe kunt risico’s spreiden, het is makkelijker en starten met dropshipping kost minder tijd. Hierdoor kun je meer focus leggen op taken als marketing of klantenservice. En soms is producten dropshippen zelfs winstgevender.

Een dropshipper rekent alle kosten natuurlijk door maar door de grote volumes, zijn ze soms goedkoper dan wanneer je alles zelf regelt. producten inpakken is effectiever bij hogere volumes.

Je hebt dropshipping-producten niet zelf op voorraad, maar bepaalt wel zelf de prijzen. Als je goed bent in marketing kun je zo snel een webwinkel beginnen of deze snel laten groeien. Soms verbetert het ook je klantenservice. Bijvoorbeeld omdat je leverancier betere aflevertijden heeft bij PostNL. Opeens kan jouw webshop service verlenen als ‘voor 10 uur ’s avonds besteld, morgen in huis’.

Dropshipping biedt veel flexibiliteit en is een eenvoudige manier om een eigen webshop te beginnen.

Ondernemer met een online business.

Nadelen van dropshipping

Je logistiek uitbesteden betekent niet dat er nooit meer iets vervelends gebeurt. Jij hebt geen restpartijen of producten die over datum gaan, maar jouw dropshipper berekent deze kosten meestal door waardoor de marges bij dropshipping lager zijn dan bij zelf inkopen en eigen handling en logistiek. Ook moet je als online verkoper goed opletten dat je voldoet aan de lokale wetgeving en btw-regels.

Andere nadelen zijn:

  • Je winstmarge is meestal lager
  • Levertijd is afhankelijk van leveranciers 
  • De concurrentie is enorm
  • Geen eigen merknaam op de verpakking
  • Klanten kunnen jou aansprakelijk stellen 

Dropshipping-leveranciers leveren de producten meestal niet exclusief aan jou. Als je de dropshipper eenvoudig hebt gevonden, zijn er waarschijnlijk veel webwinkels met hetzelfde assortiment. Daarnaast vergeten starters vaak dat ze aansprakelijk blijven voor (de levering van) het product.

Op dropshipping is vaak kritiek vanwege oplichting en lange levertijden. Er zijn inderdaad nadelen, maar er is ook een hele nieuwe generatie die hierdoor onderneemt en jaren aan ervaring opdoet. Sprak recent een jonge, succesvolle ondernemer die is gestart met dropshipping. Inmiddels heeft hij een eigen merk dat zeer geliefd is. Zonder deze ervaring had het waarschijnlijk niet bestaan. Ook ik heb een dropship-verleden. Het was van korte duur maar heeft mij écht ontzettend veel geleerd.
Harro Schwencke
Harro Schwencke
Oprichter Upfront

Jij bent verantwoordelijk voor jouw webshop

Een consument bestelt bij jouw Nederlandse webshop. Jij moet de klantenservice regelen. Klanten kunnen jou aansprakelijk stellen als het product niet goed aankomt, onjuist of van slechte kwaliteit is. Ook als je alleen de producten doorverkoopt.

Soms kun jij de schade vervolgens claimen bij jouw leverancier. Bijvoorbeeld bij een defect product. Maar wat doe je als de klant niets ontvangt maar je leverancier zegt dat de bestelling wel is verzonden? Jouw webwinkel is verantwoordelijk voor:

  • Jouw website (onjuiste/onvolledige informatie)
  • Levering (product niet ontvangen/schade bij vervoer)
  • Retouren (herroepingsrechten)
  • Het product (garantie/aansprakelijkheid)
  • Klantgegevens (algemene verordening gegevensbescherming)

Zeker bij producten die van buiten de Europese Unie komen moet je goed oppassen. Denk aan brandgevaarlijke USB-laders of kankerverwekkende stoffen in speelgoed. Zonder CE-markering, die aangeeft dat het product voldoet aan wettelijke eisen van de EU, mag je producten hier niet verkopen.

Bij dropshipping blijf jij verantwoordelijk. Vooral met producten van buiten de EU moet je goed oppassen.

keukenapparatuur verkopen.

Populaire producten

Producten dropshippen is vooral geschikt voor artikelen waarvan je er meestal niet veel verkoopt of nieuwe producten waarvan je eerst wilt weten hoeveel je ervan moet inkopen. Populaire productcategorieën zijn:

  1. Mode-accessoires en sieraden
  2. huidverzorgingsproducten, make-up of supplementen.
  3. Huis en tuin-artikelen zoals keukenapparatuur of woondecoratie.
  4. Elektronica-accessoires of smart home-apparaten.
  5. Sport en outdoor-producten zoals sportuitrusting of campingartikelen
  6. knutselspullen, speelgoed, bord- en gezelschapsspellen.
  7. Auto-, motor- en fiets-accessoires of -onderdelen.

Omdat je leverancier het product en de verzending naar klanten regelt kun jij je focussen op de marketing van je webshop. Kijk wel vooraf of er niet al te veel concurrenten zijn omdat dan je er dan meestal weinig op kunt verdienen. Ook artikelen die klanten veel retourneren of vragen over stellen werken minder goed.

Zoek je dropshipping-leveranciers? Europese platforms als Bigbuy, dropshippingXL of GOGETTERS bieden duizenden producten, goede kwaliteit en snelle levering op basis van dropshipping.

producten rechtstreeks verzenden via leverancier

Goede e-commercesoftware

Als je webwinkel een integratie heeft met de leverancier, neemt dropshipping wat logistieke taken uit handen en hoef je bestellingen niet meer handmatig te verwerken. Wel is het fijn als je alsnog zelf de teksten, prijzen en instellingen kunt bepalen. Oplossingen van webwinkelsoftware waarbij dat mogelijk is:

Maak je eigen webwinkel zelf dankzij meer dan honderd thema's en de complete appstore. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Shopify biedt veel goede plugins en koppelingen met dropshippers.

DropGenius is een AI-aanvulling op Shopify. Hierdoor is veel geautomatiseerd. Je kunt vandaag al je webshop lanceren en vrijwel alles aan de webshop is eenvoudig aanpasbaar. Het is ontwikkeld door Spocket, dat ruim een miljoen producten van Amerikaanse en Europese leveranciers biedt. 

Biedt integraties met AliExpress, Modalyst en Printful. AliExpress en Modalyst zijn gericht op leveranciers in Azië en Amerika. Printful is een print-on-demand-service voor het bedrukken van kleding en accessoires. Hiermee start je eenvoudig een dropshipping-webshop met eigen ontwerpen en designs.

Uitbesteding van logistiek

Uitbesteden van logistiekUiteindelijk is dropshipping niets meer of minder dan je webshop-logistiek uitbesteden, vergelijkbaar met fulfilment, waarbij de nadelen en voordelen verschillen per leverancier.

Of het iets is voor jou, hangt helemaal af van wat je wilt verkopen en wat je eigen mogelijkheden zijn. Dropshipping heeft voordelen, maar overweeg ook de voor- en nadelen van de producten zelf opslaan en versturen.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over dropshipping zijn:

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een werkwijze uit de e-commerce waarbij de producent, groothandel of leverancier het product direct naar de eindgebruiker (de klant) stuurt. Je webshop verkoopt zonder eigen voorraad. Als verkoper heb je geen magazijn nodig voor de opslag en kun je jouw aandacht richten op je webwinkel en de marketing.

Welke producten kun je dropshippen?

In vrijwel elke productcategorie is er een dropshipping-leverancier te vinden die voor jou de logistiek wil regelen. Toch is niet elk product even geschikt voor dropshipping. Zo heb je bij kleding te maken met retouren, en dit biedt een groothandel vaak niet aan. Bij cosmetica of voeding zit je al snel met garantie en aansprakelijkheid. Gelukkig zijn er ook hele goede dropshipping-producten.

Hoe werkt dropshipping?

Je kunt een webshop beginnen met het aanbod van een dropshipping-leverancier. Als een klant iets bestelt dat jij inkoopt via dropshipping, dan stuur je deze bestelling door. Vaak gaat dit automatisch door je webwinkel- of boekhoudprogramma te koppelen. De dropshipping-groothandel verstuurt producten rechtstreeks naar de consument.

Het logistieke proces van je producten uitbesteden aan een externe partij klinkt gemakkelijk en voordelig. Maar vaak zijn de marges laag en jij kunt pas winst maken als de klant meer betaalt voor het product dan wat jij daarvoor moet betalen.

Wat zijn de voordelen en nadelen?

Doordat je zelf geen eigen voorraad aan hoeft te leggen, maar producten vanuit de voorraad van de leverancier levert, heb je bij dropshipping minder werkkapitaal nodig en heb je niet de nadelen van voorraadbeheer. Zo kun je bijvoorbeeld ook specifieke producten aanbieden waarvan je er eigenlijk te weinig van verkoopt om er zelf een voorraad van op te slaan.

  • Geen eigen magazijn nodig
  • Minder startkapitaal nodig
  • Gemakkelijker om risico’s te spreiden
  • Tijdwinst: niet zelf opslaan en inpakken
  • Als jij een dag vrij neemt werkt je bedrijf door

Bij dropshipping blijf je verantwoordelijk voor het product en het verzendproces. Hoewel je het product zelf niet verstuurt, ben jij naar de klant aansprakelijk voor levertijden, garantie, fouten en andere eventuele problemen. Buitenlandse leveranciers hanteren vaak langere levertijden. Ook is het lastiger om je te onderscheiden als de leverancier ook levert aan veel andere retailers.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is eigenaar van Zietuwel, het bedrijf achter sites als Ondernemen & Internet.nl, investeerders.nl, ecommercenews.nl en enkele andere titels.

Bekijk alle berichten van Dirkjan