menu

Dropshipping

Steeds meer (beginnende) webwinkeliers doen aan dropshipping. Handig, want de verkoper hoeft de producten die hij aan de man wil brengen niet zelf eerst in te kopen en het houden van een voorraad is ook niet nodig. Maar wat is dropshipping precies, wat zijn de voordelen en kleven er ook nadelen aan?
Dropshipping - wat is het - voordelen en nadelen

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een term uit de e-commerce die staat voor het principe waarbij de producent, groothandel of leverancier producten direct naar de eindgebruiker (de klant dus) stuurt. De webwinkelier, in feite de tussenpartij, houdt zich dus op logistiek gebied rustig en hoeft ook geen voorraad aan te houden.

Dat is voor hem handig, want dat betekent automatisch dat producten niet over datum gaan en dat hij geen kapitaalvernietigende restpartijen overhoudt. En als het goed wordt geautomatiseerd worden de bestellingen ook geleverd als de webwinkelier er even een weekje tussenuit gaat, alles verloopt immers direct via de dropshipper.

Dropshippingsoftware

Op het logistieke vlak neemt een dropshipper wat taken uit handen. Tenminste, als je webwinkel gekoppeld is, want anders zul je alsnog alle bestellingen handmatig moeten verwerken. Drie aanbieders van webwinkelsoftware waarbij dit mogelijk is:

Shoppagina

Shoppagina biedt alles wat je nodig hebt om zonder technische kennis een webshop te beginnen. Je kunt de webshop vormgeven zoals jij dat wilt. Na je aanvraag kun je direct beginnen met de inrichting van je webshop en vanaf € 9,50 per maand heb je al een compleet webshop-pakket inclusief eigen domeinnaam en telefonische support. Meer info op shoppagina.nl


JouwWeb

Waar de andere pakketten echt software-pakketten zijn, biedt JouwWeb een gebruiksvriendelijke ‘drag-and-drop’-editor, waardoor technische kennis niet vereist is. JouwWeb is dus bijzonder geschikt voor startende webshops. Met €8 per maand is dit normaal al de meest voordelige aanbieder, maar daarnaast heeft het momenteel een actie waarbij je de eerste drie maanden gratis krijgt. Meer info op jouwweb.nl


Shopify

Volledig gehoste oplossingen in de cloud. Laat uw bedrijf groeien met Shopify. Complete hosting. Fulfillment integratie. SEO geoptimaliseerd. 99,99% beschikbaarheid. Klaar voor mobiele handel. SSL-certificaat. Sociale media-integratie. 24/7 ondersteuning. 100+ thema’s. Fraudepreventie. Meer info op Shopify.com.

Nadelen van dropshipping

Het klinkt allemaal (wel erg) gemakkelijk en voordelig. Veel startende webwinkeliers kiezen dan ook voor dropshipping om producten aan de man te kunnen brengen en zo een aardig zakcentje te verdienen. Al staan ze vaak niet lang genoeg stil bij de consequenties die dropshipping met zich meebrengt. Die gaan iets verder dan alleen de logistiek.

Zo moet je niet vergeten dat je misschien fysiek niet meer bezig bent met pakketjes versturen, je bent er nog wel aansprakelijk en verantwoordelijk voor. De klant doet immers zaken met jou. Dus als het pakket niet (goed) aankomt, dan ben jij de eerste verantwoordelijke. Nu kun je de schade, bijvoorbeeld bij defecten aan het product, in veel gevallen verhalen bij jouw leverancier. Maar dat gaat een stuk lastiger als je dropshipper een of ander bedrijf uit China is waar je verder nauwelijks contact mee hebt.

Een ander nadeel van dropshipping is dat jouw dropshipper in de meeste gevallen niet exclusief aan jou levert. Als jij de dropshipper via een simpele zoekopdracht in Google hebt gevonden, dan kun je er vergif op innemen dat er nog tientallen ondernemers zijn die hetzelfde assortiment via diezelfde dropshipper aanbieden. En dus moet je opboksen tegen de concurrentie, die als voordeel heeft dat ze de goederen al langer aanbieden en dus mogelijk al een trouwe klantenkring hebben opgebouwd.

En uiteindelijk betekent het uitbesteden van de logistiek niet dat er niets vervelends meer gebeurt. Je hebt zelf misschien geen last meer van producten die over datum gaan, of restpartijen, maar jouw dropshipper zal dit risico echt niet zelf dragen. Dat berekent hij waarschijnlijk gewoon door. De marges bij dropshipping zijn daarom soms lager dan zelf inkopen en de handling en logistiek zelf verwerken.

Waarom is dropshipping dan toch zo populair?

Dropshipping - wat is het - voordelen en nadelenJe hoort in de branche mensen wel eens zeggen dat echte ondernemers, waarschijnlijk niet zullen kiezen voor dropshipping. Het limiteert je! Zo kun je opeens geen persoonlijk briefje meer doen bij de bestelling waarin je bedankt voor dat leuke telefoongesprek. Of een pakketje dat in de buurt is besteld, even zelf bezorgen. Sterker nog, als er iets mis gaat met de dropshipper, ben jij ook gelijk de klos! Je bent opeens afhankelijk! Er wordt wel eens gezegd dat webwinkels die het snelste groeien en het meeste verdienen op verkopen, meestal niet werken met dropshipping.

Toch is dat niet waar. Ook enorme grote spelers als Coolblue, Bol.com of andere succesvolle formules laten de logistiek wel eens aan hun leverancier over. Maar dat is zelden omdat ze te lui zijn om het zelf te doen. Dropshipping is daarom voornamelijk succesvol als het niet de kern van je bedrijf raakt, maar vooral ingezet wordt als aanvulling op je hoofdassortiment.

Dropshipping ideaal voor verbreden en automatiseren van het assortiment

Zowel voor grote namen als bij het starten van een webwinkel, is dropshipping dus erg gemakkelijk. Producten waar jij er maar een klein aantal van verkoopt, verdien je misschien minder op via een dropshipper maar hierdoor kun jij wel een breed assortiment houden. Ook is het zeer geschikt om te testen of iets zou aanslaan. Zeker voor ‘longtail’-producten of producten die je eerst eens wilt testen en waarbij de marge dus nog niet doorslaggevend is, is het nuttig.

Voor starters zijn er soms nog wel meer voordelen. Soms is het gewoon makkelijker, soms is er tijdwinst, en ook al rekent een dropshipper mogelijk een kleine marge, soms ben je er nog steeds goedkoper mee uit. Ook al berekent een dropshipper alle kosten gewoon door, die zijn bij hem vaak wel lager dan voor jou.

Het inkopen van verzenddoosjes doet hij in enorme aantallen, het inpakken gebeurt in veel gevallen bijzonder effectief en, als het een wat grotere dropshipper is en al wat grotere volumes haalt, kan hij beter dan jij onderhandelen over verzendkosten bij spelers als PostNL. Of zelfs betere service leveren dan jij, omdat hij bijvoorbeeld betere openingstijden heeft onderhandeld bij PostNL. Opeens kan jouw kleine webwinkeltje service verlenen als “voor 10 uur ’s avonds besteld, morgen in huis!” Het zijn maar enkele voordelen van dropshipping die jij meestal niet zelf kunt realiseren. En dus ook redenen waarom zelfs grotere webwinkels soms alsnog gebruik maken van dropshipping.

De meeste dropshippers zijn geen eenpitters. Als er iemand ziek is, zul jij als klant daar meestal niets van merken. En dropshippers kennen hun nadelen zelf ook wel en zullen er dus alles aan doen om jou optimale transparantie te bieden. Soms kun je bijna realtime zien waar jouw pakketje zich bevindt.

Dropshipping is gewoon uitbesteden

Uiteindelijk is dropshipping niets meer of minder dan webwinkellogistiek uitbesteden, vergelijkbaar met fulfilment. Het heeft zijn nadelen, maar zeker ook voordelen en die verschillen per leverancier. Vergelijk het met een boekhouder. Die kost geld, zeker! Maar een goede boekhouder weet dat, calculeert dit in en doet er dus alles aan om een aantal belastingvoordelen te ontdekken waarmee hij zichzelf minimaal terugverdient. Een goede dropshipper zal hetzelfde uitgangspunt hebben.

Of dropshipping iets is voor jou, is dan ook helemaal afhankelijk van wat je wilt. Wat je verkoopt, hoeveel je gaat verkopen en hoe jij de onderhandelingen met jouw leverancier ingaat. Informeer altijd even naar de mogelijkheden van dropshipping, maar overweeg ook altijd wat de voor- en nadelen zijn ten opzichte van zelf versturen.