menu

Dropshipping

Steeds meer beginnende webwinkeliers doen aan dropshipping. Handig, want de verkoper hoeft de producten die hij aan de man wil brengen niet zelf eerst in te kopen en het houden van een voorraad is ook niet nodig. Maar wat is dropshipping precies, wat zijn de voordelen en kleven er ook nadelen aan?

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een term uit de e-commerce die staat voor het principe waarbij de producent, groothandel of leverancier producten direct naar de eindgebruiker (de klant dus) stuurt. De webwinkelier, in feite de tussenpartij, houdt zich dus op logistiek gebied rustig en hoeft ook geen voorraad aan te houden.

Dat is voor hem handig, want dat betekent automatisch dat producten niet over datum gaan en dat hij geen kapitaalvernietigende restpartijen overhoudt. En als het goed wordt geautomatiseerd worden de bestellingen ook geleverd als de webwinkelier er even een weekje tussenuit gaat, alles verloopt immers direct via de dropshipper.

Nadelen van dropshipping

Het klinkt allemaal (wel erg) gemakkelijk en voordelig. Veel startende webwinkeliers kiezen dan ook voor dropshipping om producten aan de man te kunnen brengen en zo een aardig zakcentje te verdienen. Al staan ze vaak niet lang genoeg stil bij de consequenties die dropshipping met zich meebrengt. Die gaan iets verder dan alleen de logistiek.

Zo moet je niet vergeten dat je misschien fysiek niet meer bezig bent met pakketjes versturen, je bent er nog wel aansprakelijk en verantwoordelijk voor. De klant doet immers zaken met jou. Dus als het pakket niet (goed) aankomt, dan ben jij de eerste verantwoordelijke. Nu kun je de schade, bijvoorbeeld bij defecten aan het product, in veel gevallen verhalen bij jouw leverancier. Maar dat gaat een stuk lastiger als je dropshipper een of ander bedrijf uit China is waar je verder nauwelijks contact mee hebt.

Een ander nadeel van dropshipping is dat jouw dropshipper in de meeste gevallen niet exclusief aan jou levert. Als jij de dropshipper via een simpele zoekopdracht in Google hebt gevonden, dan kun je er vergif op innemen dat er nog tientallen ondernemers zijn die hetzelfde assortiment via diezelfde dropshipper aanbieden. En dus moet je opboksen tegen de concurrentie, die als voordeel heeft dat ze de goederen al langer aanbieden en dus mogelijk al een trouwe klantenkring hebben opgebouwd.

En uiteindelijk betekent het uitbesteden van de logistiek niet dat er niets vervelends meer gebeurt. Je hebt zelf misschien geen last meer van producten die over datum gaan, of restpartijen, maar jouw dropshipper zal dit risico echt niet zelf dragen. Dat berekent hij waarschijnlijk gewoon door. De marges bij dropshipping zijn daarom soms lager dan zelf inkopen en de handling en logistiek zelf verwerken.

Waarom is dropshipping dan toch zo populair?

Uiteindelijk blijken de webwinkels die het snelste groeien en het meeste verdienen op verkopen, meestal niet te werken met dropshipping. Je hoort in de branche mensen wel eens zeggen dat echte ondernemers, waarschijnlijk niet zullen kiezen voor dropshipping. Het limiteert je! Zo kun je opeens geen persoonlijk briefje meer doen bij de bestelling waarin je bedankt voor dat leuke telefoongesprek. Of een pakketje dat in de buurt is besteld, even zelf bezorgen. Sterker nog, als er iets mis gaat met de dropshipper, ben jij ook gelijk de klos! Je bent opeens afhankelijk! Is het dan puur die logisitiek?

Soms wel. Bij het starten van je webwinkel, is dropshipping erg gemakkelijk. Maar dropshipping doe je soms niet alleen voor het gemak en de tijdwinst. Want ook al rekent een dropshipper mogelijk een kleine marge, soms ben je dan nog steeds beter uit. Ook al berekent een dropshipper alle kosten gewoon door, die zijn bij hem vaak wel lager dan voor jou. Het inkopen van verzenddoosjes doet hij in enorme aantallen, het inpakken gebeurt in veel gevallen bijzonder effectief en, als het een wat grotere dropshipper is en al wat grotere volumes haalt, kan hij beter dan jij onderhandelen bij verzendpartijen als PostNL. Of zelfs betere service leveren dan jij, omdat hij bijvoorbeeld betere openingstijden heeft onderhandeld bij PostNL. Opeens kan jouw kleine webwinkeltje service verlenen als “voor 10 uur savonds besteld, morgen in huis!” Het zijn maar enkele voordelen van dropshipping die jij meestal niet zelf kunt realiseren. En dus ook redenen waarom zelfs grotere webwinkels soms alsnog gebruik maken van dropshipping.

De meeste dropshippers zijn geen eenpitters. Als er iemand ziek is, zul jij als klant daar meestal niets van merken. En dropshippers kennen hun nadelen zelf ook wel en zullen er dus alles aan doen om jou optimale transparantie te bieden. Soms kun je bijna realtime zien waar jouw pakketje zich bevindt.

Dropshipping is gewoon uitbesteden

Uiteindelijk is dropshipping niets meer of minder dan een onderdeel uitbesteden. Het heeft zijn nadelen, maar zeker ook voordelen en die verschillen per leverancier. Vergelijk het met een boekhouder. Die kost geld, zeker! Maar een goede boekhouder weet dat, calculeert dit in en doet er dus alles aan om een aantal belastingvoordelen te ontdekken waarmee hij zichzelf minimaal terugverdient. Een goede dropshipper zal hetzelfde uitgangspunt hebben.

Of dropshipping iets is voor jou, is dan ook helemaal afhankelijk van wat je wilt. Wat je verkoopt, hoeveel je gaat verkopen en hoe jij de onderhandelingen met jouw leverancier ingaat. Informeer altijd even naar de mogelijkheden van dropshipping, maar overweeg ook altijd wat de voor- en nadelen zijn ten opzichte van zelf versturen.