menu
e-boekhouden

Online marketing

Er zijn talloze manieren om jouw product of dienst bij jouw doelgroep onder de aandacht te brengen, zeker met behulp van online marketing. Adverteren via zoekmachines is vrij bekend, maar wat zijn affiliate-, content- en social media-marketing eigenlijk? In dit artikel leggen we uit welke online marketing-kanalen je zoal kunt inzetten en wat hun belangrijkste kenmerken zijn.

Inhoud:

Welke manieren van online marketing zijn er?

Online marketing is de verzamelnaam voor alle verschillende manieren waarop je jouw producten, diensten of bedrijf via het internet onder de aandacht kunt brengen. In sommige gevallen is het genereren van aandacht en het opbouwen van bekendheid het hoofddoel. In andere gevallen is de marketingactiviteit meer gericht op de verkoop van een product of dienst.

Om je doel met online marketing te kunnen behalen, is het handig om te weten welke uitingen geschikt zijn voor jouw boodschap. In dit artikel gaan we dieper in op zoekmachine-, content-, e-mail-, affiliate-, video-, social media- en influencer-marketing. Wat zijn hun mogelijkheden en wat kun je beter achterwege laten?

Groeien in online marketing? IMU geeft sinds april het boek Online Marketing Tornado uit. Bomvol tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Voor- en nadelen online marketing

Online marketing heeft veel voordelen, vooral als je kijkt naar het bereik en manieren waarop je de effectiviteit kunt meten. Maar gebruik je de marketingkanalen niet goed, dan blijft er van je inspanningen weinig over. Zet je de kanalen juist te veel in, dan heb je de kans dat mensen je als opdringerig beschouwen.

Een groot voordeel van online marketing is dat je veel nauwkeuriger je doelgroep kunt kiezen. En via diverse meetprogramma’s, zoals Google Analytics, wordt het meteen inzichtelijk of je doelgroep daadwerkelijk geïnteresseerd is in jouw online uitingen. De toegankelijkheid van online marketing zorgt tegelijkertijd voor een nadeel. Er zijn maar weinig bedrijven die geen online campagnes voeren, waardoor je goed je best moet doen om onderscheidend te zijn.

online marketing
Er zijn veel verschillende vormen van online marketing.

Zoekmachinemarketing

Alle marketing-inspanningen die via zoekmachines gaan – in veel gevallen is dit Google – vallen onder zoekmachine-marketing. Dit is de meest populaire vorm van online marketing. Er zijn twee mogelijkheden: SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising), die heel goed naast elkaar kunnen werken.

Zoekmachines bieden de meest populaire vorm van online marketing.

Bij SEO gaat het erom dat je (beter) vindbaar wordt in het gratis gedeelte van Google. Dit worden ook wel de organische resultaten genoemd. Om een goede posities in zoekmachines te krijgen met je website, ontkom je er bijna niet aan om een bepaalde expertise te hebben in jouw niche en dit uit te dragen via bijvoorbeeld blogs. Ook is het van belang dat jouw website een goede technische staat heeft, aangezien dit naast het bevatten van de juiste zoekwoorden een belangrijk criterium is.

Trek je mensen via betaalde advertenties in zoekmachines naar jouw website, dan heet dit SEA. Met behulp van een dagbudget bepaal je wat je ongeveer wilt uitgeven voor je zoektermen.  Zet dus niet meteen te hoog in. Een veelgebruikte methode is om de zoekwoorden waarop je adverteert terug te laten komen in de teksten op je website, zodat je een goede wisselwerking hebt tussen betaalde en gratis zoekresultaten.

Contentmarketing

contentmarketingPlaats je blogs op je eigen website of gastblogs op websites van anderen om kennis te delen – en uiteraard om je bereik te vergroten – dan valt dit onder contentmarketing. Dit kunnen artikelen en andere contentuitingen zijn die je zelf hebt geschreven, maar je kunt hiervoor ook een PR-bureau inschakelen. Voordat je met deze online marketing aan de slag gaat, is het verstandig om eerst te achterhalen in welke onderwerpen jouw doelgroep geïnteresseerd is. Anders is de kans groot dat je (veel) tijd besteedt aan artikelen die nauwelijks worden gelezen.

Heb je een lijst van onderwerpen, dan kun je hierop inspelen met bijvoorbeeld achtergrondartikelen, blogs of whitepapers. Wat belangrijk is om te weten, is dat een enkele contentuiting niet zo veel uithaalt. Wil je echt resultaten zien, dan zal je regelmatig met een relevant artikel moeten komen.

Wil je geld verdienen met online marketing? Door zelf een website te bouwen vergroot je jouw opties. En het is helemaal niet moeilijk!

E-mailmarketing

Je kunt heel erg je best doen om nieuwe mensen te bereiken, maar het kan ook geen kwaad om jouw aanbod eens extra onder de aandacht te brengen bij bestaande klanten via e-mailmarketing. Deze mailings kun je bijvoorbeeld inzetten wanneer je bezig bent met een nieuw project, je een mijlpaal hebt bereikt of je een nieuwe collectie lanceert.

E-mailmarketing is laagdrempelig, goedkoop en goed meetbaar. Met name bedrijven die al wat langer actief zijn op internet maken veel gebruik van deze vorm van online marketing. Ze hebben soms door de jaren heen vele duizenden e-mailadressen verzameld en als de nieuwsbrief of e-mail maar relevant genoeg is, kun je hier ontzettend veel bereik mee behalen.

E-mail is al vrij oud, maar nog altijd een van de meest succesvolle vormen van online marketing!

Het nadeel hiervan is dat dit ook voor andere bedrijven geldt, waardoor deze marketingvorm grootschalig wordt ingezet. Als je e-mail toch niet zo relevant is dan jij had gehoopt is de kans groot dat deze gewoon ongelezen in de prullenbak belandt. De belangrijkste tip is om alleen te mailen wanneer je echt iets te vertellen hebt.

Een ander belangrijk punt is om je te houden aan de Nederlandse wetgeving. Het is namelijk verboden om klanten ongevraagd te mailen met commerciële boodschappen. Kun je niet aantonen dat de ontvanger vooraf toestemming heeft gegeven voor deze mailtjes – dit wordt opt-in genoemd – dan kun je een flinke boete krijgen.

Affiliate marketing

affiliate-marketingBij affiliate marketing plaatsen anderen linkjes of banners op hun website, die doorlinken naar jouw site. Afhankelijk van de gemaakte afspraken betaal je een vergoeding voor elke bezoeker, lead of verkoop die van je van deze partner (affiliate) krijgt. Dit kan een vast bedrag zijn, maar er kan ook worden gewerkt met een percentage van de omzet. Deze online marketing-methode werkt het best wanneer je de nodige raakvlakken hebt met je affiliates, aangezien dit de kans vergroot dat jouw doelgroep hier te vinden is.

Er zijn verschillende netwerken waarbij je je kunt aansluiten. Het voordeel van deze affiliate-netwerken is dat ze een groot bestand hebben van website-eigenaren en bloggers, waardoor je relatief snel een goede match vindt. Bovendien hebben zij software waarmee je kunt achterhalen via welk kanaal de klant op jouw website is gekomen. De bureaus vragen zelf uiteraard ook een vergoeding voor hun diensten. Als je de markt een beetje kent, kun je daarbij goede deals maken. De meeste ondernemers schakelen alleen een bureau in wanneer ze met meerdere affiliates willen samenwerken.

Wil je online geld verdienen met online marketing? Influencer-, affiliate– of contentmarketing zijn hiervoor allemaal zeer geschikt!

Videomarketing

Van korte vlogs tot informatieve bedrijfsfilms: video’s vormen een geschikte manier om je bekendheid te vergroten. Ondanks dat video’s op internet al langere tijd bestaan groeien ze nog altijd sterk als vorm van online marketing. Video’s maken een steeds groter deel uit van het internetverkeer, waardoor videomarketing erg effectief kan zijn. Sommige video’s vallen zelfs zo in de smaak dat ze viraal gaan. Hoewel dit niet de intentie moet zijn wanneer je een video opneemt – of iets viraal gaat valt vaak niet te voorspellen – helpt het enorm als mensen jouw filmpjes gaan delen.

De video’s kun je via verschillende kanalen verspreiden. YouTube is een logisch kanaal, maar ook social media leent zich goed voor videomarketing. Wat wel belangrijk is, is dat je de boodschap niet alleen afstemt op je publiek maar ook op het type platform. Waar je bij YouTube prima wat langere video’s kunt plaatsen, is Instagram vooral geschikt voor korte uitingen. Het opnemen van één video en deze vervolgens op allerlei kanalen te delen, is dus een afrader.

Elk platform heeft zijn eigen type publiek en video’s.

Naast het publiceren van eigen video’s kun je er ook voor kiezen om te adverteren in YouTube. Jouw advertentie wordt dan voor, tijdens of na het afspelen van een video – niet jouw filmpje – getoond aan de kijker. Hierbij is het belangrijk dat je direct ter zake komt, aangezien kijkers de meeste video’s na vijf seconden kunnen wegklikken. Ook kun je je richten op de betaalde zoekresultaten. YouTube wordt namelijk niet alleen gebruikt als videoplatform, maar ook als zoekmachine. De werking hiervan is vergelijkbaar met SEA.

Social media marketing

Social media leent zich goed voor online marketing. Althans, als je de kanalen gebruikt zoals ze bedoeld zijn. Het heeft weinig nut als je social media inzet voor een eenzijdige communicatie. Het idee achter online marketing via kanalen als Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en Pinterest is namelijk dat er interactie plaatsvindt. Als jij je social media-kanalen dan puur gebruikt als een plek om advertenties te plaatsen, is dat weinig doeltreffend.

Om effectieve online marketing via social media toe te passen, is het belangrijk om wekelijks (voldoende) tijd vrij te maken voor je posts én om te reageren op berichten. Alleen op deze manier creëer je betrokkenheid – ook wel engagement genoemd – bij je volgers. Een andere veelgemaakte fout is dat ondernemers dezelfde content op verschillende kanalen plaatsen. Naast dat elk kanaal zich voor een bepaald type uiting leent, laat je hiermee ook zien dat je niet de moeite hebt genomen om je bericht aan te passen aan het medium.

Het is overigens niet nodig om op elk kanaal actief te zijn. Het werkt beter om op één of twee kanalen écht aanwezig te zijn dan dat je op elk platform maar wat aanrommelt. Een andere tip is om verkoop-gerelateerde content voldoende af te wisselen met achtergrondinformatie over jouw bedrijf, leuke weetjes en andere inspirerende berichten. Verkopen via social media wordt het meest gedaan via Instagram (shopping) en Facebook (shoppen), omdat deze kanalen hier speciale verkoopkanalen voor hebben ingericht.

Groeien in online marketing? IMU geeft sinds april het boek Online Marketing Tornado uit. Bomvol tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Influencermarketing

influencermarketingIn het verlengde van social media marketing ligt influencermarketing. In dit geval laat je mensen met een grote achterban (de influencer) jouw producten promoten op hun social media-kanalen. Vaak gaan deze uitingen samen met het geven van korting of een winactie.

Bij de keuze voor de influencer is het verstandig om niet alleen naar het aantal volgers te kijken, maar ook naar de onderwerpen waarover zij posten, de betrokkenheid van de achterban en de kwaliteit van de content. Sommige influencers hebben een enorme achterban, omdat zij bijvoorbeeld bekend zijn van tv of een goedlopend YouTube-kanaal hebben. Dit betekent nog niet dat de honderdduizenden volgers die zij hebben, geïnteresseerd zijn in jouw producten.

Macro-influencers hebben een bereik van minimaal 100.000 volgers. De meeste mensen die deze accounts volgen doen dit omdat ze het leven van deze personen interessant vinden en hiervan op de hoogte willen blijven. Reclame-uitingen via macro-influencers kunnen aanslaan, maar het kan ook voelen alsof je met losse flodder schiet.

Wil je online geld verdienen met online marketing? Influencer-, affiliate– of contentmarketing zijn hiervoor allemaal zeer geschikt!

Micro-influencers hebben een kleinere achterban – soms zelfs maar enkele duizenden – maar ze hebben een veel duidelijkere niche. Bovendien worden zij doorgaans gevolgd door mensen die dezelfde passie delen voor bijvoorbeeld sport, dieren of mode. Een ander groot verschil zit in de vergoeding. Waar je voor een post van een macro-influencer al snel duizenden euro’s moet neertellen, vragen de meeste micro-influencers eerder enkele honderden euro’s.