Webshop beginnen
Met webwinkelsoftware kun je eenvoudig zelf een eigen webshop beginnen, en daarin producten of diensten online verkopen. Let wel op de regels die gelden als je een nieuwe webwinkel start, en bereid je goed voor op de logistiek en marketing.
Inhoud:
Je eigen webwinkel starten
Wil jij online spullen verkopen? Dan kun je een eigen webwinkel starten en hiermee online geld verdienen. Zowel hobbymatig, met tweedehands spullen, of als ondernemer met de webshop als enige inkomen.
Je hebt geen diploma nodig en kunt een professionele webshop starten zonder ondernemingsplan. Een goede voorbereiding is wel belangrijk.
Regelgeving voor de e-commerce
Ook jij kunt een webshop beginnen. Maar je start wel een echte onderneming, zelfs als je maar een paar producten verkoopt. Je hebt dus altijd een inschrijving bij de Kamer van Koophandel nodig.
Als je webshop producten verkoopt aan consumenten zijn er aanvullende regels:
- Informatieplicht: Vermeld je handelsnaam, adres, btw- en KvK-nummer.
- Je webshop moet duidelijk zijn over producten en prijzen, levertijden en verzendkosten.
- Privacy: Vertel wat je met ontvangen gegevens doet. (AVG-wetgeving).
- Cookies: Als je cookies gebruikt, moet je dat aangeven en toestemming vragen.
- Herroepingsrecht: Consumenten hebben 14 dagen bedenktijd na ontvangst van een product.
- Retourbeleid: Vertel klanten hoe ze producten kunnen retourneren.
- Net als bij een fysieke winkel ben jij aansprakelijk voor de productveiligheid of garantie.
- Klantenservice: Je moet bereikbaar zijn, bijvoorbeeld via e-mail en telefoon.
- Algemene voorwaarden: Als je deze hanteert moeten deze duidelijk zijn voor de aankoop.
Wat heb je nodig om te beginnen?
Een goede voorbereiding helpt je te ontdekken of je jouw idee goed hebt uitgedacht. Minimale benodigdheden voor een online webshop:
- Goede bedrijfsnaam en domeinnaam
- Webwinkelsoftware en betaalmethoden
- Producten of diensten
- Logistiek: opslag en verzending
- Marketing: bezoekers verzamelen
Een goede bedrijfsnaam
Als je een nieuwe webshop begint heb je een domeinnaam nodig. Zorg ervoor dat je domein- en bedrijfsnaam uniek en nog niet in gebruik zijn. Bekijk ook meteen of de naam nog niet gebruikt wordt op social media-platforms, zodat je ook daar jouw bedrijfsnaam kunt gebruiken.
Webshopsoftware
Om een professionele webwinkel te maken heb je de juiste software nodig. Bij veel webwinkelsoftware zit een stappenplan waarmee je zelf je webshop kunt bouwen. Er zijn ook gratis oplossingen, maar voor een professionele lay-out en de juiste opties raden wij de volgende webwinkelsoftware aan:
JouwWeb is zeer geschikt voor nieuwe webshops. Het biedt een gebruiksvriendelijke 'drag-and-drop'-editor, waarmee iedereen zonder technische kennis snel een webshop lanceert. Met €9 per maand zeer voordelig en nu ook de eerste drie maanden gratis.
Maak je eigen webwinkel zelf dankzij meer dan honderd thema's en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties.
Met ruim 700.000 gebruikers is Wix wereldwijd een van de meest populaire oplossingen voor zowel startende verkopers als bedrijven uit het mkb. Maak eenvoudig zelf je eigen webshop zelf, of kies voor een van de meer dan 500 webshop-designs die de software biedt.
Bovenstaande softwarepakketten werken met templates. Hiermee maak je eenvoudig en snel zelf een professionele webshop in een eigen huisstijl. In onze tests met JouwWeb, Shopify en Wix hadden wij de basis van een kleine webwinkel dezelfde dag nog gemaakt. Ook is het beheer gebruiksvriendelijk en werkt de software updates automatisch bij.
Er bestaat ook opensource-software zoals Magento of de WordPress-plugin WooCommerce. Deze software kun je gratis downloaden maar voor het bouwen van een webshop is hierbij wel wat technische kennis nodig. Soms kun je deze krijgen van andere gebruikers, bijvoorbeeld op sites zoals het Webwinkel Forum.
Bestaande webshop overnemen
Wil je een vliegende start? Je kunt ook een bestaande webshop overnemen. Er zijn in Nederland al ruim 100.000 webwinkels actief (bron: cbs.nl april 2024). Een groot deel daarvan staat wel open voor een overname.
Een online shop (laten) ontwikkelen heeft het voordeel dat je alles volgens je eigen wensen kunt realiseren, maar een nieuwe webwinkel beginnen en succesvol maken kan lang duren. Met een bestaande webshop start je meteen met een goed aanbod, klantenbestand en bestaande posities in zoekmachines.
Maar ook bij een webshopovername komt er veel kijken. Los van de aankoop zelf moet je vaak investeren in achterstallig onderhoud, het design of het aanbod van producten. Of de voordelen opwegen tegen de nadelen hangt af van je eigen ervaring, ambities en natuurlijk van de webshop die je overneemt.
Assortiment samenstellen
Weet je al wat je gaat verkopen? Het juiste assortiment is belangrijk voor het succes van je onderneming. Je wil producten die goed verkopen, voldoende winst opleveren én die je kunt inkopen. Over welk product wil je zelf meer leren of kun jij nu al veel vertellen?
Leverancier vinden
Als je weet wát je gaat verkopen, moet je gaan bepalen waar je die producten vandaan haalt. Welke leverancier of groothandel past bij jouw onderneming? Ook het bepalen van de ideale voorraad voor elk product, en de juiste hoeveelheid producten inkopen en financieren, is bij de start vaak een uitdaging.
Voor een nieuwe webshop bieden b2b-platforms soms een goede manier om leveranciers te vinden. Enkele bekende platforms zijn:
Groothandel-aanbod met geverifieerde merken in 8 populaire categorieën zoals Home & Living, Kids en Fashion. Het platform hanteert lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ontdek vandaag nog leuke aanvullingen of zelfs een totaal nieuw assortiment.
Met het Nederlandse Everspring voeg je een breed assortiment aan bloemen, planten en woondecoraties toe aan je eigen webshop. De producten worden rechtstreeks vanaf de kweker bij de consument geleverd. Een account aanmaken is gratis.
Een goede groothandel of leverancier, die ook al levert aan andere webshops, biedt meestal niet meteen de beste tarieven of voorwaarden aan een nieuwe klant. Je moet eerst volume of vertrouwen opbouwen. Het vinden van de juiste leverancier, die goed aansluit bij een kansrijke niche, is vaak een flinke zoektocht.
Je doelgroep aanspreken
Vaak concurreer je met grote platforms als Amazon of Bol. Kijk eens welke prijzen andere webshops daar vragen, of hoe zij producten omschrijven. Kun jij dat beter? Lees ook de reviews van soortgelijke producten eens, vaak kun je daar veel inspiratie uithalen.
Met AI-tools kun je nu eenvoudig productomschrijvingen genereren, maar vaak zijn deze wel wat saai of generiek. Kijk dus goed hoe je jouw assortiment kunt samenstellen en presenteren dat deze echt jouw doelgroep aanspreekt. Hiermee maak je jouw webwinkel onderscheidend.
Wil je producten inkopen voor een webshop maar is de ruimte in je magazijn beperkt? Dan kun je ook dropshipping proberen. Zie meer informatie hierover op onze pagina over dropshipping-leveranciers.
Afrekenen: hoe verloopt de betaling?
Laat je klanten online betalen in je webshop? Met een payment service provider kun je veilig en eenvoudig online afrekenen. Bekende spelers zijn Mollie, MultiSafepay of Buckaroo. De meeste betaalproviders hebben integraties met webwinkelsoftware, zodat je snel van start kunt.
De betaalprovider regelt de online betaling en maakt het daarna naar jouw rekening over. Daarvoor heb je ook een zakelijke bankrekening nodig. Hiermee kun je later ook de boekhouding van je webshop koppelen.
Logistiek: opslag en verzending regelen
Als je een eigen webshop begint heb je ruimte nodig waar je producten kan opslaan en een pakket klaar kunt maken om te verzenden.
Veel mensen beginnen de webwinkel vanaf huis. Dat klinkt goedkoop, maar is soms wel onhandig of onveilig. Meestal kun je beter ergens opslagruimte of een klein magazijn inrichten en vanaf daar je pakketten inpakken en verzenden. Het liefst dichtbij een sorteercentrum waar je pakketten kunt afleveren.
Veel mensen beginnen de webshop vanaf huis maar voor de producten is dat al snel onveilig of onhandig.
Je kunt het hele logistieke proces ook uitbesteden aan bedrijven die ecommerce fulfilment leveren. Als je het zelf doet kun je via verzendsoftware als Sendcloud, Shops United of MyParcel wat korting krijgen op je verzendkosten.
Marketing: bezoekers naar je website lokken
Als je een webshop start moet je goed nadenken hoe je aan potentiële klanten komt. Een website met leuke producten en mooie productfoto’s is nog niet genoeg. Om concurrenten te verslaan moeten klanten de producten zien en willen hebben.
Nieuwe retailers verwachten vaak snel bezoekers uit de organische resultaten van zoekmachines. Dat valt in het begin vaak wel tegen. Starters onderschatten vaak hoeveel marketing er nodig is om genoeg te verdienen aan hun webshop.
Om je een idee te geven: als je per bestelling twintig euro verdient, en hiervan wilt leven, heb je al gauw minimaal zo’n 100 tot 200 bestellingen per maand nodig. Afhankelijk van je productgroep hebben nieuwe webwinkels vaak een lage conversie bij de start. Denk aan minder dan twee procent. Dat betekent dat je per 100 webshop bezoekers maximaal twee bestellingen krijgt. Om dan honderd bestellingen per maand te realiseren heb je minimaal zo’n vijfduizend gerichte bezoekers nodig.
Bedenk dus goed hoe je dit aantal kunt realiseren. Als je alle bezoekers uit advertenties moet halen is je marketing al snel onbetaalbaar. Voor een nieuwe webshop zijn er naast Google Ads ook andere online marketing-mogelijkheden om snel online zichtbaarheid mee op te bouwen.
- Social media als Instagram en TikTok
- Marktplaatsen en vergelijkingssites
- Contentmarketing en persberichten
- Influencer-, affiliate- of e-mailmarketing
- Websitenaam op postpapier, visitekaartjes, et cetera
Naast zoekmachines en sociale media zijn er tientallen andere manieren om te werken aan online zichtbaarheid.
Verkopen via Instagram, bol of Amazon
Veel webwinkels starten met advertenties via Google, Google Shopping of sociale media als Facebook of Instagram. Ook online verkopen via bol en Amazon is populair. Vaak heb je hiervoor wel een origineel product, een zeer specifieke nichemarkt of lage prijzen nodig.
Al zijn er wel verschillen. Zo doen bol.com en marktplaats.nl het goed in speelgoed. Voor kleding zijn Instagram en Zalando populair en elektronica-shops werken vaak met Google Shopping. Je kunt je daarom vaak het beste richten op één platform dat bij je past, en daar je prijzen en aanbod voor optimaliseren.
De eerste bestellingen zijn binnen. Hoe nu verder?
Het begin van een webshop is het moeilijkst. Is de eerste bestelling binnen? Dan heb je eigenlijk het hele stappenplan doorlopen. Vervolgstappen verschillen per webshop.
Voor de een is een webshop een leuke bijverdienste naast een studie, de ander neemt medewerkers in dienst en maakt er een grote onderneming van. Zodra je meer dan een paar honderd euro in een maand verdient is het slim om je wensen op een rijtje te zetten.
Je bent dan waarschijnlijk ingeschreven bij de KvK. Hier kun je ook extra ondersteuning vinden voor regelgeving of eisen vanuit de belastingdienst. Je eigen bank, keurmerk of branchevereniging kan ook helpen. Online biedt Ecommercenews.nl veel nieuws en informatie over de e-commerce.