Webshop beginnen

Met eenvoudige webwinkelsoftware kun je vandaag nog zonder technische kennis zelf je eigen webshop beginnen en in je eigen huisstijl vormgeven. Een stappenplan van wat je nodig hebt als je producten of diensten online gaat verkopen en de regels die gelden als je een nieuwe webwinkel begint.

Inhoud:

Zelf een eigen webshop beginnenWebshops in Nederland

Er zijn in Nederland al ruim 100.000 webwinkels actief (bron: cbs.nl april 2024). Dat zijn er dus al meer dan de 82.000 fysieke winkels die actief zijn in ons land.

Toch kun je met een goed idee nog een succesvolle webwinkel starten. Zowel hobbymatig, zelfs met eigen tweedehands spullen, of om echt online geld te verdienen als ondernemer met de webshop als enige inkomen.

Er zijn tientallen redenen te bedenken waarom mensen een webwinkel starten en online gaan verkopen.

Wat heb je nodig om een webshop te beginnen?

Je hebt geen diploma nodig en kunt een webshop starten zonder ondernemingsplan. De regels of kosten van het opzetten van een professionele webwinkel vallen mee. Al helpt een plan wel om te bepalen of je jouw idee goed hebt uitgedacht. Zelfs voor een simpele hobbywinkel.

Wat je minimaal nodig hebt om een online webshop te beginnen:

  • Goede bedrijfsnaam en domeinnaam
  • Webwinkelsoftware en betaalmogelijkheden
  • Producten of diensten
  • Logistiek: opslag en verzending
  • Marketing: bezoekers verzamelen

De bedrijfsnaam en domeinnaam mag je zelf verzinnen. Bij veel software zit een stappenplan waarmee je deels zelf je webshop kunt bouwen. Verder moet je zelf bepalen welke producten je wilt verkopen. Ook de marketing is lastig, maar laten we starten bij het maken van de webwinkel zelf.

Webshopsoftware vergelijken

Er zijn veel verschillende soorten webshops. Op het Webwinkel Forum stellen mensen dagelijks nieuwe vragen over (webwinkel)software. Wat de beste oplossing is voor een succesvolle webwinkel kan voor elke onderneming verschillend zijn. Enkele populaire aanbieders van webwinkelsoftware zijn:

JouwWeb is zeer geschikt voor nieuwe webshops. Het biedt een gebruiksvriendelijke 'drag-and-drop'-editor, waarmee iedereen zonder technische kennis snel een webshop lanceert. Met €9 per maand zeer voordelig en nu ook de eerste drie maanden gratis.

Met ruim 700.000 gebruikers is Wix wereldwijd een van de meest populaire oplossingen voor zowel startende verkopers als bedrijven uit het mkb. Maak eenvoudig zelf je eigen webshop zelf, of kies voor een van de meer dan 500 webshop-designs die de software biedt.

Maak je eigen webwinkel zelf dankzij meer dan honderd thema's en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties.

Deze drie softwarepakketten bieden templates. Daarmee kun je eenvoudig en snel zelf een professionele webshop maken. Ook is het beheer gebruiksvriendelijk en werkt de software updates automatisch bij.

Je kunt ook starten met opensource-software zoals Magento of de WordPress-plugin WooCommerce. Al lijkt dat eenvoudiger dan het werkelijk is. De software kun je gratis downloaden maar voor het bouwen en onderhouden van een webshop is bij Magento of WordPress wel wat technische kennis nodig.

Bestaande webshop overnemen

Wil je starten met een vliegende start? Je kunt ook een bestaande webshop overnemen. Een online shop (laten) ontwikkelen heeft het voordeel dat je alles volgens je eigen wensen kunt realiseren. Maar een nieuwe webwinkel beginnen en succesvol maken kan lang duren. Met een bestaande webshop kun je direct starten met een goed aanbod, klantenbestand en bestaande posities in zoekmachines.

Ook als je start met een webshopovername komt er veel kijken. Los van de aankoop zelf moet je vaak investeren in achterstallig onderhoud, het design of het aanbod van producten. Of de voordelen opwegen tegen de nadelen hangt af van je eigen ervaring, ambities en natuurlijk van de webshop die je overneemt.

Zelf je eigen webwinkel maken

Als je er zelf veel tijd in steekt kun je met weinig geld en moeite zelf een webwinkel maken. Met een gebruiksvriendelijke websitebuilder kun je zelf de navigatie instellen en artikelen toevoegen. Via templates of thema’s kun je ook het design grotendeels zelf vormgeven.

De indeling van je categoriepagina’s, navigatie en de inhoud van je product-pagina zijn enorm belangrijk. Een leuke product-omschrijving en mooie productfoto’s hebben invloed op jouw conversiepercentage. Hierop besluiten klanten of ze iets kopen. Al heb je natuurlijk wel mooie betaalbare producten nodig.

Assortiment samenstellen

inkoop en opslag van productenEen goed assortiment is belangrijk voor het succes van je onderneming. Je wil producten die goed verkopen, voldoende winst opleveren én die je makkelijk kunt inkopen.

Daarnaast is het goed om vooraf te bedenken welke doelgroep jij kunt bereiken, of welk type artikelen jij veel over kunt vertellen. Kies een productgroep die goed bij jou past. Enkele voorbeelden van soorten artikelen die online al veel worden verkocht zijn:

  • Kleding en modeaccessoires
  • Elektronica en speelgoed
  • Schoonheidsproducten en cosmetica
  • Huishoudelijke artikelen en decoratie
  • Gezondheids- en fitnessproducten

Het heeft meestal geen zin om lukraak de zoveelste webshop te starten met producten die al veel worden aangeboden. Je moet je onderscheiden. Kijk eens welke trends je ziet opkomen, in welke niches er nog kansen liggen, of welke doelgroep jij op social media gemakkelijk bereikt.

Je doelgroep bepalen

Vaak concurreer je ook met grote platforms als Amazon of Bol. Kijk eens welke tarieven concurrenten daar vragen, of hoe die hun producten omschrijven. Kun jij dat beter? Lees ook eens uitgebreid alle reviews van soortgelijke producten, vaak kun je daar veel inspiratie uithalen voor het bepalen van een merkstrategie.

Met AI kun je nu eenvoudig uitgebreide productomschrijvingen genereren, maar vaak zijn deze wel wat saai of generiek. Als jij zelf een uniek assortiment kunt samenstellen en daarvoor unieke productpagina’s maakt  met teksten en foto’s die een specifieke doelgroep aanspreken, kun je je daarmee wél onderscheiden.

Leverancier vinden

Van een product zelf importeren uit Azië tot het gemak van Europese dropshipping. Welke leverancier of groothandel past bij jouw onderneming? Ook het bepalen van de ideale voorraad voor elk product, en de juiste hoeveelheid producten inkopen en financieren, is bij een nieuwe winkel vaak een uitdaging.

Een goede groothandel of leverancier, die ook al levert aan andere webshops, biedt meestal niet direct de beste tarieven of voorwaarden aan een nieuwe klant. Je moet eerst volume of vertrouwen opbouwen. Het vinden van de juiste leverancier, die goed aansluit bij een kansrijke niche, is vaak een flinke zoektocht.

Voor een nieuwe webshop bieden b2b-platforms soms een goede manier om leveranciers te vinden. Enkele bekende platforms zijn:

Het b2b-platform Orderchamp staat vol met groothandels voor de retail met lage aankoopdrempels en minimumafnames. Aanmelden is gratis. Grotere retailers gebruiken het platform vaak om leuke aanvullingen te vinden maar kleine boetiekjes en conceptstores kunnen hier echt een totaalaanbod vinden.

De Spaanse dropshipping-groothandel BigBuy heeft een groot aanbod van meer dan 150.000 producten. De verzending gaat snel en artikelen zijn allemaal geschikt voor de Europese markt. Ook kun je een abonnement afsluiten vanaf 69 euro per maand, waarmee het extra diensten biedt.

De Italiaanse groothandel B2B GRIFFATI biedt verschillende designermerken, inclusief enkele exclusieve Europese modemerken, tegen groothandelprijzen. Met de dropshipping-plugin Sync2Fashion voeg je eenvoudig producten toe aan een Shopify-webshop. De groothandel regelt dan de opslag en verzending.

Wil je producten inkopen voor een webshop maar is de ruimte in je magazijn beperkt? Dan kun je ook dropshipping proberen. Zie hierover meer informatie op onze pagina over dropshipping-leveranciers.

Dropshipping

Als je het samenstellen van het juiste assortiment lastig vindt, of als je moeite hebt met de inkoop- of opstartkosten, kan dropshipping hierbij helpen. Hierbij kun je producten verkopen uit de voorraad van de leverancier of groothandel. Je hoeft deze dan niet meer vooraf in te kopen of op te slaan.

Met de juiste koppelingen kan een dropshipping-leverancier producten rechtstreeks aan jouw klant leveren. Meestal zijn de winstmarges bij dropshipping lager maar je opstartkosten zijn dat ook. Je koopt nooit te veel voorraad in en kunt direct starten met groot aanbod aan producten.

Heb je een goede leverancier en weet je van elk product hoeveel je moet inkopen of hoe je dit kunt financieren?

De juiste producten vinden om te verkopen.

Webwinkel inschrijven bij de KvK

Als je op een eigen domeinnaam een webshop begint moet je deze verplicht inschrijven bij de KvK. Fysieke winkels zijn al ingeschreven. Als je alleen online verkoopt en nog geen KvK-inschrijving wilt zijn er ook andere oplossingen. Zo kun je eerst klein beginnen door producten te verkopen via een online marktplaats.

Op een marktplaats kun je goed hobbymatig tweedehands of zelfgemaakte producten verkopen. De winst kun je dan bij de inkomstenbelasting opgeven als overige inkomsten. Je hebt dan geen belastingvoordelen en moet wel vooraf goed je risico’s bepalen. Voor alle andere opties moet je je eerst inschrijven bij de KvK.

Zodra je bezoekers jouw online winkel ervaren als onderneming ben je verplicht om je webshop in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Hiermee krijg je een btw-nummer die je nodig hebt voor het inkopen van producten. En voor het accepteren van iDEAL-betalingen heb je een zakelijke rekening nodig.

Ga je online verkopen via een eigen domeinnaam? Dan moet je jouw webshop verplicht inschrijven bij de KvK.

Regel je administratie zelf met een goed boekhoudprogramma. Probeer e‑Boekhouden.nl of MoneyMonk vrijblijvend uit. 100.000+ mkb-ondernemers gingen je voor.

Regelgeving voor de e-commerce

wetten ecommerceEr zijn regels als je een webshop wilt beginnen. Als je bedrijfsmatig bezig bent en er gaat iets mis behandelt een rechter het volgens het zakelijke recht. Ook als je geen KvK-nummer hebt.

Bij online verkoop moet de klant direct kunnen zien met wie die zaken doet. Net als bij een fysieke winkel ben jij aansprakelijk voor de productveiligheid of garantie. Als je webshop producten verkoopt aan consumenten zijn er aanvullende regels:

  • Informatieplicht: Vermeld je handelsnaam, adres, btw- en KvK-nummer.
  • Je webshop moet duidelijk zijn over producten en prijzen, levertijden en verzendkosten.
  • Privacy: Je moet duidelijk maken wat je met gegevens doet. (AVG-wetgeving).
  • Cookies: Als je cookies gebruikt, moet je bezoekers hierover informeren en toestemming vragen.
  • Herroepingsrecht: Consumenten hebben 14 dagen bedenktijd na ontvangst van een product.
  • Retourbeleid: Je moet duidelijke instructies geven over hoe klanten producten kunnen retourneren.
  • Klantenservice: Je moet bereikbaar zijn, bijvoorbeeld via e-mail en telefoon.
  • Algemene voorwaarden: Als je deze hanteert moeten deze duidelijk zijn voor de aankoop.

ondernemer die goede service levert

Afrekenen: hoe verloopt de betaling?

Laat je klanten online betalen in je webshop? Met een betaalprovider kun je veilig en eenvoudig online afrekenen. In Nederland waren de meest populaire betaalmethodes in 2023:

  • iDEAL
  • Creditcards
  • Achteraf betalen
  • PayPal

Je kunt de betaaloplossingen meestal niet zelf toevoegen. Daarvoor heb je een betaalprovider nodig. Zo is Adyen een bekende partij, al werkt die vooral voor hele grote webwinkels. Als jij net een nieuwe webwinkel wilt lanceren kun je beter een account openen bij een betaalprovider met lage vaste kosten, zoals:

  • Mollie
  • MultiSafepay
  • Buckaroo

Deze drie spelers bieden goede integraties met webwinkelsoftware en kun je snel mee van start. De betaalprovider regelt de online betaling en maakt het daarna naar jouw rekening over. Daarvoor heb je ook een zakelijke bankrekening nodig. Hiermee kun je later ook de boekhouding van je webshop koppelen.

Logistiek: opslag en verzending regelen

Wat heb je nodig voor de logistiek van een webshop?Als je een eigen webshop gaat beginnen heb je ruimte nodig waar je producten kan opslaan en een pakket klaar kunt maken om te verzenden.

Hoe verstuur je het pakket en hoe ga je om met een product dat retour komt? Deze stappen hebben veel invloed op het succes van je webwinkel.

Veel mensen beginnen de webshop vanaf huis maar vaak is dat onhandig of onveilig en kun je beter ergens opslagruimte of een klein magazijn inrichten voor je webshop en vanaf daar je pakketten inpakken en verzenden. Het liefst dichtbij een sorteercentrum van een pakketbezorger waar je pakketten kunt afleveren.

Veel mensen beginnen de webshop vanaf huis maar voor de producten is dat al snel onveilig of onhandig.

Je kunt het hele logistieke proces ook uitbesteden aan bedrijven die ecommerce fulfilment leveren. Via fulfilment of dropshipping zijn ook je verzendkosten meestal inbegrepen. Als je zelf het pakket verstuurt kun je via verzendsoftware als Sendcloud, Shops United of MyParcel wat korting krijgen op je verzendkosten.

Geen technische kennis nodig

Marketing: waar komen klanten vandaan?

Als je een webshop start moet je goed nadenken hoe je aan potentiële klanten komt. Een website met leuke producten en mooie productfoto’s is nog niet genoeg. Om concurrenten te verslaan moeten klanten de producten zien en willen hebben.

Nieuwe retailers verwachten vaak snel bezoekers uit de organische resultaten van zoekmachines. Maar dat valt in het begin vaak wel tegen. Zoekmachine-optimalisatie (SEO) heeft tijd nodig. Voor een nieuwe webshop zijn er andere online marketing-mogelijkheden om snel online zichtbaarheid mee op te bouwen.

  • Google Ads
  • Social media als Instagram en TikTok
  • Marktplaatsen en vergelijkingssites
  • Contentmarketing en persberichten
  • Influencer-, affiliate- of e-mailmarketing
  • Websitenaam op postpapier, visitekaartjes, et cetera

Naast zoekmachines en sociale media zijn er tientallen andere manieren om te werken aan online zichtbaarheid.

Verkopen via Instagram, bol of Amazon

Veel webwinkels starten met advertenties via Google, Google Shopping of sociale media als Facebook of Instagram. Ook online verkopen via bol en Amazon is populair. Vaak heb je hiervoor wel een origineel product, zeer specifieke nichemarkt of hele lage prijzen nodig.

Al zijn er wel verschillen. Zo doen bol.com en marktplaats.nl het goed in speelgoed. Voor kleding zijn Instagram en Zalando populair en elektronica-shops werken vaak met Google Shopping. Je kunt je daarom vaak het beste richten op één platform dat bij je past, en daar je prijzen en aanbod voor optimaliseren.

De eerste bestellingen zijn binnen. Hoe nu verder?

Producten verkopen met je webshop.Is de eerste bestelling binnen? Dan heb je eigenlijk het hele stappenplan doorlopen. De vervolgstappen zijn per webshop verschillend.

Voor de een zijn het alleen bijverdiensten naast een studie, de ander neemt medewerkers in dienst en maakt er een grote onderneming van. Zodra je meer dan een paar honderd euro in een maand verdient is het slim om je wensen op een rijtje te zetten.

Je hebt dan al grote stappen gezet. Het is vooral belangrijk dat je er plezier in hebt, leert van je fouten en kan doorzetten. Het begin van een webshop is het moeilijkst. Je bent dan waarschijnlijk ingeschreven bij de KvK. Hier kun je ook extra ondersteuning vinden voor regelgeving of eisen vanuit de belastingdienst.

Je eigen bank, keurmerk of branchevereniging kan ook helpen. Online biedt Ecommercenews.nl veel nieuws en informatie over de e-commerce. Voor winkeliers zijn ook vaak meer gerichte workshops en trainingen te vinden. Zowel voor de marketing, financiële zaken als op het juridische of logistieke vlak.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is eigenaar van Zietuwel, het bedrijf achter sites als Ondernemen & Internet.nl, investeerders.nl, ecommercenews.nl en enkele andere titels.

Bekijk alle berichten van Dirkjan