MoneyMonk-review
8
(onze review)
MoneyMonk is een Nederlandse speler op het gebied van online boekhouden. Het bedrijf richt zich met name op dienstverlenende ondernemers die naast de btw-boekhouding ook uren en ritten bijhouden. In onze laatste review geven wij het een 8 uit 10. Vooral voor starters en zzp’ers is het een ideaal pakket.
Inhoud:
MoneyMonk: boekhoudsoftware voor zzp’ers
MoneyMonk biedt boekhoudsoftware. Het bedrijf richt zich vooral op dienstverlenende zzp’ers. Met de software kunnen klanten offertes, uren- en rittenregistratie bijhouden en zelf online boekhouden. Het programma wordt het meest vergeleken met e‑Boekhouden.nl, SnelStart en Moneybird.
Starten met MoneyMonk
Als je je registreert bij MoneyMonk vraagt de software naar je bedrijfsnaam, of je al gestart bent of net met het ondernemerschap begint. Ook vraagt het of je zelf de boekhouding gaat doen of dat je hierbij een boekhouder inschakelt. Verder vraagt het programma hoe je MoneyMonk hebt ontdekt. Na deze vragen open je het algemene dashboard.
In dit dashboard krijg je direct de optie om een (gratis) afspraak te maken met een medewerker voor een één-op-één gesprek, waarin de software wordt toegelicht. In het boekhoudprogramma kun je daarmee je scherm delen, waarna een medewerker, in ons geval Melissa, je door het programma heen leidt.
Andere tabbladen zijn daarbij niet gedeeld. Vind je het lastig om voor deze afspraak een tijdvak te reserveren? Dan kun je in plaats daarvan ook de video van Thom even bekijken. Ook biedt het bedrijf een kennisbank met meer dan 100 artikelen en video’s over het gebruik van de software. Nieuwe verbeteringen deelt het via blogs.
Zelf de software instellen
Als je direct zelf de software al even wilt verkennen biedt het daarvoor enkele handige stappenplannen. Hiermee koppel je jouw bankrekening (PSD2) zodat je transacties kunt importeren, maak je een factuur en kun je de mobiele app downloaden of e-mail instellen.
Het koppelen van de bank is de eerste stap. Als je een zakelijke rekening hebt is dit heel eenvoudig. Hiervoor hoef je alleen in te loggen bij je bank en een vinkje te zetten, daarna kun je eenvoudig al je transacties importeren. Na het importeren kun je facturen direct inboeken.
Betaalde facturen inboeken
Nadat je je bank hebt gekoppeld zie je op het tabblad Bank/Kas je transacties (of je moet ze even importeren). Als je op een betaling klikt verschijnt er rechts extra info. Door de factuur te boeken op een rubriek komt deze automatisch in je boekhouding terecht. De btw wordt dan ook direct verwerkt.
Eventueel kun je bij het tabblad Bestanden gelijk de factuur uploaden zodat je die hebt voor de belastingdienst, maar als jij die liever op een andere plek bewaart is dat voor MoneyMonk ook helemaal prima. Al je uitgaven kun je zo boeken en klaarzetten voor de btw-aangifte.
Zelf eigen facturen maken
De volgende stap heet Facturen. Voor je hiermee start voeg je eerst een contactpersoon toe aan wie je de factuur wilt versturen. Als je vooral bedrijven factureert vul je hier een bedrijfsnaam in en meestal vult het programma dan zelf de adresgegevens in. Verder kun je extra info toevoegen, zoals een bankrekening of contactpersoon bij de organisatie, maar voor het maken van een factuur is dat niet verplicht.
Daarna kun je aan de slag met je facturen. Onder instellingen -> facturen -> kun je het factuurnummer, betalingstermijn en enkele andere regels instellen. Standaard staat bijvoorbeeld het eerste factuurnummer op jaartal.1 (bijvoorbeeld 2024.1) Maar het is mogelijk om met een hoger opvolgend nummer te starten.
Met de inkomende en uitgaande facturen ben je al goed op weg om je btw-aangifte klaar te zetten voor de eerstkomende aangifte. Zie voor meer informatie de uitlegvideo van MoneyMonk zelf hierboven.
Overstappen: MoneyMonk heeft geen importfuncties
MoneyMonk biedt geen optie om een bestaande boekhouding te importeren. Werk je nu nog in Excel dan biedt het helaas geen simpele functie waarmee je .xls- of .csv-bestanden kunt uploaden. Ook biedt het geen import-diensten aan.
Als je dus al even aan de slag bent moet je bestaande facturen handmatig opnieuw invoeren, of bijvoorbeeld vanaf 1 juli of 1 januari overstappen. Voor facturen die je hebt betaald kan dat snel via het importeren van Bank/Kas-gegevens, maar eigen facturen opnieuw aanmaken is best tijdrovend.
Aanbod MoneyMonk
Voor de zelfstandige die een vrij ongecompliceerde boekhouding heeft, biedt de software voldoende opties. De rittenadministratie en urenregistratie zijn mooie toevoegingen waarmee het een mooi compleet pakket is voor nieuwe zzp’ers die vooral een handig pakket zoeken voor de administratie en facturatie.
Binnen de boekhouding is het mogelijk facturen te maken in eigen huisstijl. Daarnaast kunnen klanten bonnen inscannen en de btw-aangifte met deze software uitvoeren. Het bedrijf werkt samen met alle Nederlandse banken, waardoor klanten gemakkelijk hun banktransacties koppelen met de software.
De mobiele app met scanfunctie, en de eigen mailbox, maken het eenvoudig om bestanden toe te voegen aan je boekhouding. Als je op een later tijdstip je administratie verwerkt hoef je hier de bestanden alleen nog maar aan bankboekingen te koppelen en staan deze direct klaar voor de btw-aangifte.
MoneyMonk richt haar boekhoudprogramma op zzp’ers.
Balans en winst- en verliesrekening
Omdat MoneyMonk klanten meer grip op financiën wil geven, is het ook mogelijk om verschillende rapportages uit te draaien. Daarnaast beschikt de software ook over een balans en winst-en-verliesrekening. Klanten kunnen via MoneyMonk ook in contact komen met een boekhouder of financieel adviseur, die hen helpt de administratie op orde te houden.
In het verleden miste MoneyMonk wel wat functionaliteiten die de grotere marktleiders wel bieden. De gemiddelde zzp’er heeft wel genoeg aan het kleine pakket, maar ondertussen is het boekhoudpakket voldoende voor het mkb. Zo kun je voor een vof of bv nu ook eenvoudig extra gebruikers toevoegen.
Prijzen afhankelijk van je omzet
Alle pakketten van MoneyMonk bieden een volledig boekhoudprogramma, de kosten zijn afhankelijk van je omzet. Voor starters is het volledige boekhoudprogramma gratis. De kosten zijn afhankelijk van je omzet en zijn maximaal 25 euro per maand vanaf het moment dat je omzet boven de 30.000 euro komt. Kleine ondernemers werken onder de volgende voorwaarden:
- Instap (€0/maand)
- Voor bedrijven met een omzet tot 5.000 euro.
- Uren- en rittenregistratie, onkosten, offertes, factureren, bankkoppeling, btw-aangifte.
- Geen extra gebruikers.
- Start (€7,50/maand)
- Bij een omzet tussen 5.000 en 10.000 euro.
- Gratis toegang voor boekhouder.
- Growth (€17,50/maand)
- Bij een omzet tussen 10.000 en 30.000 euro.
- €15/maand per extra gebruiker.
- Pro (€29,50/maand)
- Voor bedrijven met een omzet vanaf 30.000 euro.
Ervaringen van gebruikers
Dat de software intuïtief werkt, wordt onderstreept door gebruikers van het pakket. Zij geven aan dat het boekhoudprogramma overzichtelijk is en fijn werkt. Verder zijn gebruikers te spreken over de helpdesk die snel reageert op verzoeken en hulpvragen.
Ook de koppeling met de Kamer van Koophandel, waarmee klanten en leveranciers met een paar muisklikken kunnen worden toegevoegd aan het adresboek, wordt gezien als pluspunt. Een eventueel minpunt kan zijn dat je, vanwege de sterke focus van MoneyMonk op dienstverlenende zzp’ers, per jaar maximaal 250 periodieke facturen kunt versturen. Losse facturen kun je onbeperkt versturen.
Onze reviewscore: 8
In onze review ervaren wij de online boekhoudsoftware als compleet en gebruiksvriendelijk voor nieuwe ondernemers. Wij geven het pakket van MoneyMonk een score van 8 uit 10. Het is simpel, compleet en voor nieuwe gebruikers zonder boekhoudkennis zijn er voldoende handleidingen en instructievideo’s.
Ook is de opstartservice, waarin je een halfuur kunt videobellen, erg prettig. Wel is het een nadeel dat de software geen overstapservice of importeerfuncties aanbiedt. Als je al onderneemt en wilt overstappen naar MoneyMonk is het meestal beter om direct na een btw-aangifte te starten in een nieuw kwartaal.