MoneyMonk-review
8
(onze review)
MoneyMonk is een Nederlandse speler op het gebied van online boekhouden. Het pakket is gemaakt voor dienstverlenende ondernemers en naast de btw-boekhouding kun je er ook uren en ritten mee bijhouden. In onze laatste review geven wij het een 8. Vooral voor starters en zzp’ers is het een ideaal pakket.
Inhoud:
MoneyMonk: boekhoudsoftware voor zzp’ers
MoneyMonk biedt boekhoudsoftware. Het bedrijf richt zich vooral op dienstverlenende zzp’ers. Met de software kun je offertes maken, uren- en rittenregistratie bijhouden en zelf online boekhouden. Het programma wordt het meest vergeleken met e‑Boekhouden.nl, SnelStart en Moneybird.


Starten met MoneyMonk
Als je je registreert bij MoneyMonk vraagt het om je bedrijfsnaam, of je starter bent of al langer onderneemt, en kies je tussen zelf boekhouden of met een boekhouder. Daarna vraagt het nog hoe je MoneyMonk hebt ontdekt. Vervolgens opent het dashboard.
In dit dashboard krijg je direct de optie om een (gratis) afspraak te maken met een medewerker voor een één-op-één gesprek, waarin ze software verder uitleggen. In het boekhoudprogramma zelf deel je je scherm, waarna een medewerker, in ons geval Melissa, je door het programma heen leidt.
Andere tabbladen zijn daarbij niet gedeeld. Vind je het lastig om voor deze afspraak een tijdvak te reserveren? Dan kun je in plaats daarvan ook de video van Thom even bekijken of de kennisbank met meer dan honderd artikelen en video’s over de software bezoeken. Nieuwe updates deelt het via blogs.
Zelf de software instellen
Als je direct zelf de software al even wilt verkennen biedt het daarvoor enkele handige stappenplannen. Hiermee koppel je jouw bankrekening (PSD2) zodat je transacties kunt importeren, maak je een factuur en kun je de mobiele app downloaden of e-mail instellen.
Het koppelen van de bank is de eerste stap. Als je een zakelijke rekening hebt is dit heel eenvoudig. Hiervoor hoef je alleen in te loggen bij je bank en een vinkje te zetten, daarna kun je eenvoudig al je transacties importeren. Na het importeren kun je facturen direct inboeken.
Betaalde facturen inboeken
Nadat je je bank hebt gekoppeld zie je op het tabblad Bank/Kas je transacties (of je moet ze even importeren). Als je op een betaling klikt verschijnt er rechts extra info. Door de factuur te boeken op een rubriek komt deze automatisch in je boekhouding terecht. De btw wordt dan ook direct verwerkt.
Eventueel kun je bij het tabblad Bestanden gelijk de factuur uploaden zodat je die hebt voor de belastingdienst, maar als jij die liever op een andere plek bewaart is dat voor MoneyMonk ook helemaal prima. Al je uitgaven kun je zo boeken en klaarzetten voor de btw-aangifte.
Zelf eigen facturen maken
De volgende stap heet Facturen. Voor je hiermee start voeg je eerst een contactpersoon toe aan wie je de factuur verstuurt. Als je vooral bedrijven factureert vul je hier een bedrijfsnaam in en meestal vult het programma dan zelf de adresgegevens in. Verder kun je extra info toevoegen, zoals een bankrekening of contactpersoon bij de organisatie, maar voor het maken van een factuur is dat niet verplicht.
Daarna kun je aan de slag met je facturen. Onder instellingen -> facturen -> kun je het factuurnummer, betalingstermijn en enkele andere regels instellen. Standaard staat bijvoorbeeld het eerste factuurnummer op jaartal.1 (bijvoorbeeld 2025.1) Maar het is mogelijk om met een hoger opvolgend nummer te starten.
Met MoneyMonk kun je ook UBL-facturen maken. Met de inkomende en uitgaande facturen ben je al goed op weg om je btw-aangifte klaar te zetten voor de eerstkomende aangifte. Zie voor meer informatie de uitlegvideo van MoneyMonk zelf hierboven.
Als je van een nieuwe klant een bedrijfsnaam opgeeft kan het programma al zelf de adresgegevens invullen.
Overstappen: MoneyMonk heeft geen importfuncties
MoneyMonk biedt geen optie om een bestaande boekhouding te importeren. Werk je nu nog in Excel dan biedt het helaas geen simpele functie waarmee je .xls- of .csv-bestanden kunt uploaden. Ook biedt het geen import-diensten aan.
Als je dus al even aan de slag bent moet je bestaande facturen handmatig opnieuw invoeren, of bijvoorbeeld vanaf 1 juli of 1 januari overstappen. Voor facturen die je hebt betaald kan dat snel via het importeren van Bank/Kas-gegevens, maar eigen facturen opnieuw aanmaken is best tijdrovend.
Functies MoneyMonk
Voor een zzp’er met een simpele boekhouding, is het aanbod van MoneyMonk ruim voldoende. De rittenadministratie en urenregistratie zijn mooie toevoegingen waarmee het een mooi compleet pakket is voor nieuwe zzp’ers die vooral een handig pakket zoeken voor de administratie en facturatie.
Binnen de boekhouding is het mogelijk facturen te maken in eigen huisstijl. Daarnaast kunnen klanten bonnen inscannen en de btw-aangifte met deze software uitvoeren. Het bedrijf werkt samen met alle Nederlandse banken waardoor klanten gemakkelijk hun banktransacties koppelen met de software.
De mobiele app met scanfunctie, en de eigen mailbox, maken het eenvoudig om bestanden toe te voegen aan je boekhouding. Als je op een later tijdstip je administratie verwerkt hoef je hier de bestanden alleen nog maar aan bankboekingen te koppelen en staan deze direct klaar voor de btw-aangifte.
MoneyMonk richt haar boekhoudprogramma op zzp’ers.
Balans en winst- en verliesrekening
Omdat MoneyMonk klanten meer grip op financiën wil geven, is het ook mogelijk om verschillende rapportages uit te draaien. Daarnaast beschikt de software ook over een balans en winst-en-verliesrekening.
Via MoneyMonk kun je ook eenvoudig een boekhouder of financieel adviseur vinden, als je graag ondersteuning zoekt bij je administratie.
De gemiddelde zzp’er heeft wel genoeg aan het kleine pakket, maar ondertussen is het boekhoudpakket voldoende voor het mkb. Zo kun je voor een vof of bv nu ook eenvoudig extra gebruikers toevoegen.
Kosten afhankelijk van je omzet
MoneyMonk biedt een volledig boekhoudprogramma waarbij de kosten afhankelijk zijn van je omzet. Het boekhoudprogramma is volledig gratis tot 5.000 euro omzet. Dus inclusief uren- en rittenregistratie, onkosten, offertes, factureren, bankkoppeling, btw-aangifte.
Je kunt het ook dertig dagen gratis proberen en in die periode telt omzet niet eens mee. Hierdoor kun je kosteloos het pakket proberen, je eerste facturen maken en je boekhouding inrichten. Zodra je omzet boven de staffels komt werkt het met de volgende tarieven:
- Instap (€0/maand)
- Voor bedrijven met een omzet tot 5.000 euro.
- Start (€7,50/maand)
- Bij een omzet tussen 5.000 en 10.000 euro.
- Growth (€17,50/maand)
- Bij een omzet tussen 10.000 en 30.000 euro.
- Pro (€29,50/maand)
- Voor bedrijven met een omzet vanaf 30.000 euro.
Service en bereikbaarheid
Doordat we bij de opstart een digitale rondleiding hadden gekregen was het pakket gelijk vanaf de start vrij duidelijk.
We hadden zo weinig vragen voor de klantenservice dat we online reviews zijn gaan lezen. Daarin lazen we dat ook andere gebruikers vinden dat het programma intuïtief werkt. Zij geven aan dat het boekhoudprogramma overzichtelijk is en fijn werkt. Gebruikers die wel vragen hadden gaven aan dat de helpdesk snel reageert op verzoeken en hulpvragen.
We hebben wel enkele vragen over onze boekhouding gesteld. Daarbij werden we verwezen naar het netwerk van boekhouders. MoneyMonk heeft een groot netwerk aan boekhouders die goed bekend zijn met de software.
Onze reviewscore: 8
In onze review ervaren wij de online boekhoudsoftware als compleet en gebruiksvriendelijk voor nieuwe ondernemers. Wij geven het pakket van MoneyMonk een score van 8 uit 10. Het is simpel, compleet en voor nieuwe gebruikers zonder boekhoudkennis zijn er voldoende handleidingen en instructievideo’s.
Ook is de opstartservice, waarin je een halfuur kunt videobellen, erg prettig. Verder vonden we de koppeling met de Kamer van Koophandel, waarmee je klanten en leveranciers met een paar muisklikken kunt toevoegen aan het adresboek, een mooi pluspunt.
Wel is het een nadeel dat de software geen overstapservice of importeerfuncties aanbiedt. Als je al onderneemt en wilt overstappen naar MoneyMonk is het meestal beter om direct na een btw-aangifte te starten in een nieuw kwartaal. Een ander minpunt kan zijn dat je per jaar maximaal 250 periodieke facturen kunt versturen. Losse facturen kun je onbeperkt versturen.
Ervaringen met MoneyMonk-review
Rosalie Fleur Jore
een maand geleden
Via een andere ondernemer hoorde ik over MoneyMonk. Door haar aanbeveling ben ik zelf eens gaan kijken en was meteen tevreden. De mensen van MoneyMonk stonden snel voor me klaar wanneer ik hulp nodig had, of een reeks vragen had, top! Jullie begrijpen dat een organisatie werkt mét en vóór mensen.
Bas Welling
5 maanden geleden
Heel handig boekhoudprogramma (zeker wanneer je diensten per tijdseenheid levert!) en ook de support is heel goed! Mocht je er niet uitkomen met de help artikelen en demonstraties, dan is de supportlijn ook goed te bereiken!
Janneke Rood
een maand geleden
Overzichtelijk boekhoudprogramma. Duidelijke uitleg en snelle service als er iets niet duidelijk is. Aan te raden voor elke (startende) ondernemer.
Mathijs van der Maas
een maand geleden
Heldere interface, goede uitleg, instructie en telefonische support, mooie diensten welke met je mee groeien, kortom alles wat ik nodig heb, dikke aanbeveling!
Jan Rolf van den Berg
4 maanden geleden
MoneyMonk is makkelijk te gebruiken. Ik kan er al mijn bedrijfsadministratie en projectadministratie in kwijt. En ik bouw een verzameling aan gegevens op.
Bekijk alle 195 reviews op Google Maps