menu

CRM software

Met CRM software kun je telefoontjes, e-mails, bestellingen en ander contact of klantdata opslaan en analyseren. Een selectie van CRM software voor het mkb waarmee je beter inzicht krijgt in het contact dat jij of collega’s met klanten hebben gehad en je de tijd kunt besparen om al deze informatie telkens los op te zoeken.

CRM-software voor het mkb

Inhoud:

Wat is CRM software?

Customer Relationship Management, ook wel afgekort CRM, betekent het beheren van de klantrelaties. CRM software is het systeem waarin je al het contact met je bedrijfsrelaties documenteert. Dankzij snel en volledig inzicht in eerdere gesprekken, afspraken, contactgegevens of orderhistorie kun jij, of je collega’s, de klant beter van dienst zijn.

CRM software voor het mkb

CRM software voor het mkb werkt vaak online, is betaalbaar en snel te leren. Bij bijna alle software is het mogelijk om vooraf eerst een demo pakket te krijgen of het eerst een maand te proberen voordat je tot aanschaf overgaat.

Er zijn veel CRM-systemen met elk zijn eigen voor- en nadelen. Vooral de nadelen worden vaak onderschat waardoor een CRM misschien waardevol lijkt, maar de software juist ontzettend tegenvalt. Veel bedrijven die software hebben aangeschaft ervaren dat ze hier weinig voordeel uit halen of dat medewerkers hier amper mee weten om te gaan. Bedenk vooraf welke  klantinformatie waardevol is en welke niet.

Overzicht CRM software voor kleine bedrijven:

Teamleader

Geen kansen meer mislopen? Meer overzicht bij toekomstige en lopende deals? Test Teamleader gratis! Plan al je calls en meetings, werk gemakkelijk samen met collega's. Meer dan 10.000 mkb bedrijven vertrouwen op Teamleader
Bekijk de website

Freshsales

Freshsales is de CRM-software van Freshwork, speciaal voor de verkoop. De zeer intuïtieve gebruikersinterface en krachtige set aan functies biedt alles wat jij nodig hebt om jouw verkoop te beheren in één eenvoudig pakket.
Bekijk de website


CRM software: kosten

Mkb-ondernemers zijn vaak vooral op zoek naar een systeem voor relatiebeheer, marketingactiviteiten en betere klantenservice. Een CRM die alle klantdata in één systeem bundelt, is dan vaak genoeg. De kosten hiervan liggen zo tussen de 10 en 50 euro per maand, afhankelijk van de functies, aantallen gebruikers en eventuele koppelingen.

Waarom als klein bedrijf CRM software aanschaffen?

Een goed CRM kan de tijd die je besteedt aan klantenservice verminderen, omdat je minder lang bezig bent om bepaalde gegevens bij elkaar te zoeken. Maar daarnaast kun je ook betere service verlenen. Vaste klantenkorting, of die grote klant wat extra aandacht geven, gebeurt al sinds jaar en dag. Succesvolle ondernemers weten vaak veel kleine details van klanten en dit helpt bij de relatie.

Goede service is meestal alleen weggelegd voor een handvol klanten maar dat hoeft niet zo te zijn! Beter is het als alle goede klanten extra service krijgen. Als je bijvoorbeeld dankzij software ziet welke klant al lang geen aandacht meer heeft gehad of welke juist in de toekomst een grote klant zou kunnen worden. Dankzij CRM software is dit mogelijk.

Je weet direct wat de afspraken zijn, wat je op de klant verdient of hoe de laatste gesprekken zijn verlopen. Hierdoor weet je direct hoe je met een klant om moet gaan. Ook zal een klant het waarderen dat bij contactmomenten elke medewerker altijd op de hoogte is van eerdere klantcontacten.

ERP of boekhoudsoftware als CRM-oplossing

Welke software je voor het organiseren van klantdata gebruikt is per bedrijf verschillend. Kleine bedrijven met een beperkt aantal klantcontacten hebben soms nog voldoende aan boekhoudsoftware dat soms ook al wat CRM-functies biedt. Je hebt daar meestal gelijk al je facturen en soms kun je er ook notities achterlaten of documenten uploaden.

Ook ERP-software kan helpen bij het gebruiken van de data die je bedrijf kan inzetten. Het hangt ook af van de hoeveelheid klanten, klantcontacten en medewerkers. Hoe complexer dit wordt, hoe meer de noodzaak ontstaat om dit goed te organiseren. Bijna alle grote bedrijven maken wel op een of andere vorm van klantenbeheer en hebben dus CRM software.

CRM voordelen

We hebben al enkele voordelen van goede CRM software besproken, maar de top-5 redenen om hiermee te beginnen op een rij:

      1. Geeft financiële informatie
        Goede CRM software kan direct laten zien welke klanten afgelopen periode veel geld opgebracht hebben, welke klanten je iets meer aandacht kunt schenken omdat dit hier uiteindelijk toch wel terugbetaald wordt, en welke klanten eigenlijk alleen maar tijd kosten en te weinig opbrengen.Zo weet je van elke klant precies de ROI (return on investment) en zou je kunnen berekenen met welke handelingen of producten je veel verdient, en welke je beter niet te veel tijd en geld meer aan kunt besteden.
      2. Maakt marketing persoonlijker
        Daarnaast kun je zo precies bijhouden wat welke klanten kopen, en bijvoorbeeld na verloop van tijd een selectie maken van klanten die bepaalde informatie gedeeld hebben, en deze een passende aanbieding doen over aanvullende producten of diensten.
      3. Helpt bij klantenservice
        Met goede software hoeft je nooit meer dezelfde vraag twee keer te stellen, alle informatie van de klanten worden zorgvuldig bewaard en indien nodig geanalyseerd. Daarnaast waarderen klanten persoonlijk contact. Als je nog precies weet hoe een klant enkele tijd geleden reageerde op informatie van je, weet je de volgende keer beter hoe en of je moet reageren.
      4. Bespaart tijd
        Als je vaste handelingen hebt binnen je verkoopproces, bijvoorbeeld het maken van een offerte, dan kun je vaak zaken automatiseren. Denk aan het automatisch toevoegen van adresgegevens op de offerte, de prijs wordt automatisch geplaatst, en eigenlijk kunt je de software vaak zo automatiseren dat een offerte plaatsen vaak nog maar één druk op de knop nodig is om een offerte te maken.
      5. Maakt opvolgen van contactmomenten gemakkelijker
        Ook bij het opvolgen van klantcontact kan een CRM veel meerwaarde bieden. Zo kun je automatisch herinneringen instellen als je een e-mail verstuurt, zodat je bijvoorbeeld 10 dagen na het versturen van een offerte een reminder krijgt, en je de klant even terug kan bellen. Bedrijven lopen vaak ontzettend veel opdrachten mis door het niet correct nalopen van alle huidige taken en openstaande posten waarop nog gereageerd kan worden.

CRM nadelen

Natuurlijk heeft CRM ook zijn nadelen. Deze zijn per pakket verschillend, veel nadelen die in oudere CRM-softwarepakketten zat zijn er nu uitgehaald, en nieuwe pakketten hebben weer nieuwe kinderziekten. Toch zijn er enkele onderdelen die vaak terug gehoord worden.

      1. Abonnementskosten
        Veel CRM-aanbieders geven hun pakket in eerste instantie voor een redelijke prijs, maar bieden dan wel een verplicht onderhoudsabonnement aan waardoor je aan een maandelijks abonnement kan komen te zitten. Als je maar een kleine eenmanszaak hebt en maar een lage omzet, kan het zijn dat de informatie die het CRM-systeem je geeft niet opweegt tegen de kosten van de software.
      2. Leertraject
        Data is pas nuttig, als er ook wat mee gedaan wordt. Als jij maar de helft van je telefoontjes in de software bijhoudt, kan een collega hier niet op bouwen. Het tegendeel is ook waar. Als jij continu alleen maar bezig bent met het optimaliseren van je softwaredata dan had je je tijd misschien nuttiger kunnen besteden. Het effectief beheren van klantdata is een expertise op zichzelf.
      3. CRM software geeft hogere systeemeisen
        Doordat alle contactmomenten opgeslagen worden maak je na verloop van tijd een enorme database waarin e-mail, notities van telefoongesprekken, follow-up notities, en klanteninformatie op de computer staan. Deze hebben allemaal schijfruimte nodig, en de CRM software heeft zelf vaak veel intern geheugen nodig om alle informatie en analyses weer te kunnen geven. Tegenwoordig werken de meeste CRM-systemen daarom online, zodat leveranciers dit gemakkelijk kunnen beheersen.

CRM software voor goed relatiebeheer

Om een persoonlijkere relatie met je klant te krijgen en daarnaast een verbetering van de productiviteit van medewerkers met klantcontacten kun je ook kiezen voor CRM software. Dit kan zorgen voor een verhoging van de klanttevredenheid en informatie over de klant en daarmee ook een verhoging in de winstgevendheid en omzet betekenen.