menu

CRM software

Customer Relationship Management, ook wel afgekort CRM, kan je bedrijf informatie verschaffen over zijn relaties. CRM systemen doen eigenlijk niets anders dan het opslaan en analyseren van alle contactmomenten als telefoongesprekken, e-mailverkeer en andere manieren van contact met de klant. Dankzij goede CRM software heb je meer inzicht in het contact dat jij of collega’s met klanten hebben gehad, een analyse van de activiteiten en financiële cijfers per klant en bespaar je de tijd om al deze informatie telkens los op te zoeken. 

CRM wordt steeds vaker binnen kleine ondernemingen gebruikt. Toch is klantmanagement ook daar eigenlijk niets nieuws. Vaste klantenkorting of die grote klant wat extra aandacht geven bestaat al sinds jaar en dag. Soms gebruiken ondernemers hun boekhoudsoftware deels als CRM-oplossing.

Je hebt daar meestal gelijk al je facturen en soms kun je er ook notities achterlaten of documenten uploaden. Sommige van deze aanbieders spelen hier handig op in door wat extra modules aan te bieden. Toch is het aan te raden om even verder te kijken dan alleen je huidige boekhoudprogramma. Met alle nieuwe vormen van communicatie is een goed en efficient klantoverzicht geen overbodige luxe. Voor bedrijven met veel klantcontact is CRM simpelweg niet meer weg te denken. Bijna alle grote bedrijven maken wel op een of andere vorm van klantenbeheer en hebben dus CRM software.

Voordelen CRM software

  1.  CRM software geeft u meer financiële informatie
    Goede CRM software kan direct laten zien welke klanten afgelopen periode veel geld opgebracht hebben, welke klanten je iets meer aandacht kunt schenken omdat dit hier uiteindelijk toch wel terugbetaald wordt, en welke klanten eigenlijk alleen maar tijd kosten en te weinig opbrengen.Zo weet je van elke klant precies de ROI (return on investment) en zou je kunnen berekenen met welke handelingen of producten je veel verdient, en welke je beter niet te veel tijd en geld meer aan kunt besteden. Daarnaast kun je zo precies bijhouden wat welke klanten kopen, en bijvoorbeeld na verloop van tijd een selectie maken van klanten die bepaalde informatie verschaft hebben, en deze een passende aanbieding doen over aanvullende producten of diensten.
  2. CRM software helpt u bij klantenbeheer
    Met goede CRM software hoeft je nooit meer dezelfde vraag twee keer te stellen, alle informatie van de klanten worden zorgvuldig bewaard en indien nodig geanalyseerd. Als je een vaste handeling doet, bijvoorbeeld het maken van een offerte, worden automatisch de adresgegevens toegevoegd op de offerte, de prijs wordt automatisch geplaatst, en eigenlijk kunt je de CRM software vaak zo automatiseren dat een offerte plaatsen vaak nog maar 1 druk op de knop nodig is, en er een geheel gepersonifieerde offerte ontworpen is.Daarnaast waarderen klanten persoonlijk contact. Als je nog precies weet hoe een klant enkele tijd geleden reageerde op informatie van je, weet je de volgende keer beter hoe en of je moet reageren.
  3. Met CRM software kost de back office minder tijd
    Met het versturen van een e-mail kunt je automatisch een reminder instellen, zodat je bijvoorbeeld 10 dagen na het versturen van uw offerte een reminder krijgt, en je de klant even terug kan bellen. Bedrijven lopen vaak ontzettend veel opdrachten mis door het niet correct nalopen van alle huidige taken en openstaande posten waarop nog gereageerd kan worden. Als je de CRM software zo instelt dat deze met een druk op de knop een reminder zal versturen naar uw potentiële klant kun je met enkele minuten per dag tientallen openstaande offertes bijhouden.Verder zijn er verschillende CRM software pakketten verkrijgbaar welke allen weer verschillend werken en zo hun eigen voor- en nadelen hebben. Zo kan u bij het ene pakket weer zien welke verkoper de meeste omzet haalt, of welke technische helpdesk medewerker de hoogste waardering van de klanten krijgt en zo weer het bedrijf efficiënter maken. Uiteindelijk komen we dan vaak weer terug bij de bovenstaande 3 voordelen, met minder menselijke handelingen, meer return on investment halen op de huidige klanten, en potentiële klanten effectiever benaderen.

Nadelen van het gebruiken van CRM software

Natuurlijk heeft CRM ook zijn nadelen. Deze zijn per pakket verschillend, veel nadelen die in oudere CRM softwarepakketten zat zijn er nu uitgehaald, en nieuwe pakketten hebben weer nieuwe kinderziekten. Toch zijn er enkele onderdelen die vaak terug gehoord worden.

CRM software geeft hogere systeemeisen
Doordat alle contactmomenten opgeslagen worden maak je na verloop van tijd een enorme database waarin e-mail, notities van telefoongesprekken, follow-up notities, en klanteninformatie op de computer staan. Deze hebben allemaal schijfruimte nodig, en de CRM software heeft zelf vaak veel intern geheugen nodig om alle informatie en analyses weer te kunnen geven.

Abonnementskosten
Veel CRM aanbieders geven hun pakket in eerste instantie voor een redelijke prijs, maar bieden dan wel een verplicht onderhoudsabonnement aan waardoor je aan een maandelijks abonnement kan komen te zitten. Als je maar een kleine eenmanszaak hebt en maar een lage omzet, kan het zijn dat de informatie die het CRM systeem je geeft niet opweegt tegen de kosten van de software.

Aanbieders CRM software

Er is een enorm aanbod aan CRM software beschikbaar. Elk met zijn eigen voor- en nadelen. Hierdoor kan het zijn dat de voordelen van CRM je misschien waardevol lijken, maar de software die je aanschaft juist ontzettend tegenvalt. Veel bedrijven die prijzige CRM software hebben aangeschaft ervaren dat medewerkers hier amper mee weet om te gaan en die het alleen maar een lastig systeem vinden. Inventariseer dus voordat je iets aanschaft goed welke informatie van de klanten je nu naar op zoek bent, en welke informatie voor je waardevol is en welke niet. Bij bijna alle software is het mogelijk om vooraf eerst een demo pakket te krijgen of het eerst een maand te proberen voordat je tot aanschaf overgaat. Drie aanbieders van CRM software

Teamleader

Teamleader is jouw workflow in één online tool: je kan je klanten beheren, leads opvolgen, projecten plannen en eenvoudig facturen sturen. Ook integreert Teamleader met oa Mailchimp, Gmail en Outlook, Dropbox en LinkedIn. Bekijk de website

SuperOffice - CRM voor het MKB

SuperOffice CRM heeft één doel; je helpen bij het zoeken, benaderen en behouden van meer klanten. Onze focus voor het creëren van een eenvoudige en gebruikersvriendelijke CRM oplossing helpt jouw productiviteit te verhogen. Bekijk de website

DK Online CRM & E-mail Sync (Tip)

Bijzondere functionaliteiten: > Automatische e-mail reeksen en nieuwsbrieven verzenden > Overzichtelijk relatie dashboard, alle communicatie op 1 plek > E-mail conversatie automatisch synchroniseren met de juiste contactpersoon Bekijk de website

CRM software voor goed relatiebeheer

Om een persoonlijkere relatie met uw klant te krijgen en daarnaast een verbetering van de productiviteit van medewerkers met klantcontacten kun je kiezen voor een goed CRM softwarepakket. Dit kan zorgen voor een verhoging van de klanttevredenheid en informatie over de klant en daarmee ook een verhoging in de winstgevendheid en omzet betekenen. Veel van de klant- en prospectsgegevens worden bij het verwerken van de financiële en logistieke processen vastgelegd.