Ondernemen & internet
menu
e-boekhouden

CRM-software

Met een crm kun je telefoontjes, e-mails, bestellingen en ander contact of klantdata opslaan en analyseren. Zo krijg je beter inzicht in het contact dat jij of collega’s met klanten hebben gehad en bespaar je de tijd van het opzoeken daarvan. Uitleg en de beste crm-software voor 2021.

Inhoud:

Wat is crm-software?

Crm betekent Customer Relationship Management, wat in het Nederlands neerkomt op het beheren van de klantrelaties. De software is het systeem waarin je al het contact met je bedrijfsrelaties documenteert. Dankzij snel en volledig inzicht in eerdere gesprekken, afspraken, contactgegevens of orderhistorie kun jij, of je collega’s, de klant beter van dienst zijn.

Overzicht van crm voor 2021:

monday.com

★ ★ ★ ★ ★ (3675)

Een intuïtief CRM voor sales, relatiebeheer en samenwerking binnen teams. Breng al je klantprocessen samen en automatiseer workflows voor een optimale klantervaring. Eenvoudig te implementeren zonder IT hulp. Probeer nu gratis!

€ 8,00 per licentie
  • 100% customizable
  • E-mail integraties
  • Intuïtieve interface
Bekijk de website

Exact

★ ★ ★ ☆ ☆ (2128)

Met Exact voor CRM heb je heb je altijd inzicht in volledige klantinformatie. Alles is geintegreerd en geautomatiseerd in 1 pakket. Ruim 550.000 organisaties werken al met de slimme software van Exact. Gratis in Exact Online.

€ 39,00 per maand
  • CRM en boekhouden in 1
  • Gratis in Exact Online
  • Incl. mobiele CRM app
Bekijk de website

Lime

Lime CRM maakt je werkdag makkelijker én leuker met een gebruiksvriendelijk CRM-systeem. Touchpoints, follow-ups, klanten en meer; alles centraal in Lime CRM. 100% succes gegarandeerd! Niet tevreden? Geld terug.

€ 45,00 per licentie
  • Gebruiksvriendelijk
  • Lokaal & betaalbaar
  • Aanpasbaar naar wensen
Bekijk de website

Ben je op zoek naar meer crm-software voor het midden- en kleinbedrijf? Zie ons complete overzicht waarmee je meer populaire crm-systemen vergelijken kunt.

Nut van crm-software voor zzp’ers en het mkb

crm-softwareVoor zzp’ers en met name het mkb kan crm-software veel voordelen bieden. Het kan je klantenservice verbeteren én daarin veel tijd besparen omdat je minder lang bezig bent om bepaalde gegevens bij elkaar te zoeken.

Vaste klantenkorting, of die grote klant wat extra aandacht geven, gebeurt al sinds jaar en dag. Succesvolle ondernemers weten vaak veel kleine details van relaties. Dankzij crm-software weet je precies wie lang geen aandacht meer heeft gehad of welke juist in de toekomst kan uitgroeien tot grote klant.

Crm helpt vooral bij het verhogen van de omzet bij bestaande klanten. Je weet wat de afspraken zijn, wat je op de klant verdient of hoe de laatste gesprekken zijn verlopen. Hierdoor weet je direct hoe je ermee om moet gaan. Ook zal een klant het waarderen als elke medewerker dankzij het crm-pakket altijd op de hoogte is van eerdere klantcontacten.

Crm-software helpt jou extra te aandacht geven aan de juiste persoon op het beste moment.

Verschillen in crm-software

voordelen van crm-software voor het mkbBinnen crm-software zijn er veel verschillen. Kleine bedrijven kunnen meestal beter kiezen voor een online crm-systeem dat betaalbaar en snel te leren is. Of het eenvoudig is in gebruik en de juiste functies bevat, is natuurlijk per bedrijf verschillend. Bij bijna alle software is het mogelijk om vooraf eerst een demo pakket te krijgen of het eerst een maand te proberen voordat je tot aanschaf overgaat.

Belangrijke onderdelen om vooraf even te onderzoeken is of het crm-systeem makkelijk te implementeren is, en of het voor jou de gewenste functies heeft. Zo is het voor een bedrijf dat de crm-software vooral in de verkoop wil inzetten meestal belangrijk dat er directe koppelingen mogelijk zijn met Outlook en je agenda (Google Calendar).

Teamleader: crm-sftware voor het mkb. Voeg een per Outlook ontvangen akkoord op een offerte, of herinnering uit Google Calender, direct toe aan je crm-systeem.

Er zijn veel crm-systemen met elk zijn eigen voor- en nadelen. Vooral de nadelen worden vaak onderschat waardoor een crm misschien waardevol lijkt, maar de software juist ontzettend tegenvalt. Veel bedrijven die software hebben aangeschaft ervaren dat ze hier weinig voordeel uit halen of dat medewerkers hier amper mee weten om te gaan. Bedenk vooraf welke klantinformatie waardevol is en welke niet.

ERP of boekhoudsoftware als crm-oplossing

Welke software je voor het organiseren van klantdata gebruikt is per bedrijf verschillend. Kleine bedrijven met een beperkt aantal klantcontacten hebben soms nog voldoende aan boekhoudsoftware dat soms ook al wat crm-functies biedt. Je hebt daar meestal gelijk al je facturen en soms kun je er ook notities achterlaten of documenten uploaden.

Ook ERP-software kan helpen bij het gebruiken van de data die je bedrijf kan inzetten. Het hangt ook af van de hoeveelheid klanten, contacten en medewerkers. Hoe complexer de combinatie hiertussen hoe meer de noodzaak ontstaat om dit goed te organiseren.

Voordelen van crm-software

We hebben al enkele voordelen van goede crm-software besproken, maar de belangrijkste redenen om hiermee te beginnen op een rij:

  • Geeft financiële informatie
    Goede crm-software kan direct laten zien welke klanten afgelopen periode veel geld opgebracht hebben, welke je iets meer aandacht kunt schenken omdat dit hier uiteindelijk toch wel terugbetaald wordt, en welke eigenlijk alleen maar tijd kosten en te weinig opbrengen. Zo weet je van elke klant precies de ROI (return on investment) en zou je kunnen berekenen met welke handelingen of producten je veel verdient, en welke je beter niet te veel tijd en geld meer aan kunt besteden.
  • Maakt marketing persoonlijker
    Je kunt bijhouden wat welke klanten kopen, en bijvoorbeeld na verloop van tijd een selectie maken van klanten die bepaalde informatie gedeeld hebben, en deze een passende aanbieding doen over aanvullende producten of diensten.
  • Helpt bij klantenservice
    Met goede software hoeft je nooit meer dezelfde vraag twee keer te stellen, alle informatie van de klanten worden zorgvuldig bewaard en indien nodig geanalyseerd. Daarnaast waarderen klanten persoonlijk contact. Door goed op de hoogte te zijn van eerdere gesprekken kun je de volgende keer beter reageren.
  • Bespaart tijd
    Vaste handelingen, bijvoorbeeld het maken van een offerte, kun je deels automatiseren. Denk aan het toevoegen van adresgegevens op de offerte of het berekenen van je prijzen. Met een offerte-module kun je soms prijsopgaves maken met één druk op de knop.
  • Maakt opvolgen van contactmomenten gemakkelijker
    Bij het opvolgen van klantcontact kan een crm-oplossing ook veel meerwaarde bieden. Zo kun je automatisch herinneringen instellen als je een e-mail verstuurt, zodat je bijvoorbeeld 10 dagen na het versturen van een offerte een reminder krijgt, en je de klant even terug kan bellen. Bedrijven lopen vaak ontzettend veel opdrachten mis door het niet correct nalopen van alle huidige taken en openstaande posten waarop nog gereageerd kan worden.

Nadelen van een crm-systeem

Natuurlijk heeft crm ook zijn nadelen. Deze zijn per pakket en bedrijf verschillend. De meest voorkomende redenen waarom mensen afhaken:

  • Abonnementskosten
    Crm-software betaal je meestal via een abonnement. Op lange termijn kunnen de kosten dus oplopen. Met een kleine eenmanszaak en een lage omzet, kan het zijn dat de informatie die het crm-systeem je geeft niet opweegt tegen de kosten van de software.
  • Leertraject
    Als je begint met een crm is het belangrijk om deze goed eigen te maken. Meestal is er wel een cursus of stappenplan die je even volgen moet. Neem daar de tijd voor, want als je maar een deel van de functies gebruikt zijn er vaak makkelijkere oplossingen voor je probleem.
  • Bijhouden is tijdsintensief
    Het invoeren en actueel houden van de data kan best veel tijd kosten. Data is pas nuttig, als je er ook echt iets mee doet. Als jij de enige gebruiker bent of als jij maar de helft van je telefoontjes in de software bijhoudt biedt de software weinig meerwaarde.
  • Crm-software geeft hogere systeemeisen
    Omdat het alle contactmomenten opslaat ontstaat een enorme database waarin e-mail, notities van telefoongesprekken, follow-up notities, en klanteninformatie staan. Deze staan allemaal met elkaar in verband en hierop wil je continu analyses kunnen maken. Tegenwoordig werken de meeste crm-systemen daarom online, zodat leveranciers dit gemakkelijk kunnen opschalen als dit nodig is.

Implementeer crm-strategie binnen de hele organisatie

Een goed crm-systeem verbetert direct je bestaande klantcontact. Je begint dus met het toevoegen van alle klantgegevens. Vooral bij bedrijven met meerdere afdelingen is de winst groot. De mensen die er het meeste mee werken zijn die op de klantenservice in de marketing. Maar één plek met klantdata kan, als je er even over nadenkt, ook de sales goed helpen bij het werven van nieuwe klanten. Juist als je veel actuele informatie toevoegt.

De directie kan het gebruiken voor de management-informatie. Een online marketeer kan informatie delen die bedrijven achterlaten op sociale media. En de administratieafdeling kan laten weten welke debiteuren (te) lang openstaan. Het is eigenlijk software waarmee iedereen binnen jouw organisatie informatie kan delen. Door kleine details toe te voegen aan de software brengt het zowel nieuwe klanten in beeld, als dat je beter up-to-date bent van bestaande prospects. Je krijgt een volledig beeld van klanten en relaties via één centrale plek.

Crm-software voor goed relatiebeheer

crm voor relatiebeheerKies voor crm-software als je en persoonlijkere relatie met je klant wilt krijgen en daarnaast de productiviteit van medewerkers met klantcontacten wilt verbeteren. Het zorgt voor een verhoging van de klanttevredenheid en informatie over de klant en daarmee ook een verhoging in de winstgevendheid en omzet.

Veelgestelde vragen:

Enkele veelgestelde vragen over crm-software zijn:

Wat betekent CRM?

CRM betekent Customer Relationship Management, wat in het Nederlands neerkomt op het beheren van de klantrelaties.

CRM-software is het systeem waarin je al het contact met je bedrijfsrelaties documenteert. Dankzij snel en volledig inzicht in eerdere gesprekken, afspraken, contactgegevens of orderhistorie kun jij, of je collega’s, de klant beter van dienst zijn.

Wat zijn de kosten van crm-software?

Mkb-ondernemers zijn vaak vooral op zoek naar een systeem voor relatiebeheer, marketingactiviteiten en betere klantenservice. Een crm die alle klantdata in één systeem bundelt, is dan vaak genoeg. De kosten hiervan liggen zo tussen de 10 en 50 euro per maand, afhankelijk van de functies, aantallen gebruikers en eventuele koppelingen. Naast de kosten is het slim om ook goed de functies te vergelijken.

Welke bedrijven hebben een crm nodig?

Zowel grote als kleine bedrijven hebben voordeel bij een crm. Voor grote bedrijven is het absoluut noodzakelijk. Veel zzp’ers kennen hun klanten vaak persoonlijk waardoor het nut van een crm daar kleiner is. Toch kan een simpel crm ook daar soms tijd besparen, of helpen bij het ontdekken van extra verkoopkansen. Tijdens het vergelijken spelen de kosten daar dan natuurlijk wel een grotere rol.

Ben je op zoek naar crm-software? Vergelijk crm-systemen gemakkelijk en snel met ons crm-overzicht. Twijfel je? De meeste systemen kun je kosteloos uitproberen!