Ondernemen & internet
menu
e-boekhouden

CRM-software

Met crm-software kun je telefoontjes, e-mails, bestellingen en ander contact of klantdata opslaan en analyseren. Crm-systemen bieden inzicht in het contact dat jij of collega’s met klanten hebben gehad en besparen je de tijd van het opzoeken daarvan.

Inhoud:

Wat is CRM?

wat is crm?Crm betekent Customer Relationship Management, wat het beheren van de klantrelaties betekent. Crm biedt het systeem waarin je al het contact met je bedrijfsrelaties documenteert. Dankzij snel en volledig inzicht in eerdere gesprekken, afspraken, contactgegevens of orderhistorie kun jij, of je collega’s, de klant beter van dienst zijn.

Overzicht van crm-software

Enkele crm-oplossingen voor het mkb:

monday.com

★ ★ ★ ★ ★ (3686)

Een intuïtief CRM voor sales, relatiebeheer en samenwerking binnen teams. Breng al je klantprocessen samen en automatiseer workflows voor een optimale klantervaring. Eenvoudig te implementeren zonder IT hulp. Probeer nu gratis!

€ 8,00 per licentie
  • 100% customizable
  • E-mail integraties
  • Intuïtieve interface
Bekijk de website

Freshworks CRM

In het vernieuwde Freshworks CRM komen Freshworks' beste marketing en sales tools samen. Met als resultaat: een all-round CRM dat sterk scoort op alle eisen en toch verbluffend eenvoudig is in gebruik.

Vanaf € 29,00
  • Drag-en-drop pipelines
  • Lead kwalificering
  • Email integraties
Bekijk de website

Lime

Lime CRM maakt je werkdag makkelijker én leuker met een gebruiksvriendelijk CRM-systeem. Touchpoints, follow-ups, klanten en meer; alles centraal in Lime CRM. 100% succes gegarandeerd! Niet tevreden? Geld terug.

€ 45,00 per licentie
  • Gebruiksvriendelijk
  • Lokaal & betaalbaar
  • Aanpasbaar naar wensen
Bekijk de website

Exact

★ ★ ★ ★ ☆ (2193)

Met Exact voor CRM heb je heb je altijd inzicht in volledige klantinformatie. Alles is geintegreerd en geautomatiseerd in 1 pakket. Ruim 550.000 organisaties werken al met de slimme software van Exact. Gratis in Exact Online.

€ 39,00 per maand
  • CRM en boekhouden in 1
  • Gratis in Exact Online
  • Incl. mobiele CRM app
Bekijk de website

Pipedrive

★ ★ ★ ★ ★ (1019)

Met Pipedrive stroomlijn en organiseer je je verkoop optimaal. Het geeft je overzicht op je sales pijplijn en automatiseert herhalende taken in je verkoopadministratie. Zo sluit je gemiddeld 28% meer deals in het eerste jaar!

Vanaf € 12,50
  • Drag-and-drop pipeline
  • Volledig aanpasbaar
  • Geweldige mobiele app
Bekijk de website

Ben je op zoek naar meer crm-software voor het midden- en kleinbedrijf? Zie ons complete overzicht waarmee je meer populaire crm-systemen vergelijken kunt.

Nut van crm-software voor zzp’ers en het mkb

crm-softwareVoor zzp’ers en met name het mkb biedt crm-software veel voordelen. Het kan je klantenservice verbeteren én daarin veel tijd besparen. Met een goed crm ben je minder lang bezig om bepaalde gegevens van klanten bij elkaar te zoeken.

Crm automatiseert de stappen die je nu mogelijk al neemt. Vaste klantenkorting, of die grote klant wat extra aandacht geven, gebeurt al sinds jaar en dag. Succesvolle ondernemers weten vaak veel kleine details van relaties. Maar als het aantal klanten groeit kun je hierin het overzicht verliezen. Dankzij crm-software heb je al je klantgegevens op één centrale plek. Zo weet je weer precies wie lang geen aandacht meer heeft gehad of wie in de toekomst kan uitgroeien tot grote klant.

Crm helpt vooral bij het verhogen van de omzet bij bestaande klanten. Je weet wat de afspraken zijn, wat je op de klant verdient of hoe de laatste gesprekken zijn verlopen. Hierdoor weet je direct hoe je ermee moet omgaan. Ook helpt het bij het samenwerken en waarderen klanten het als elke medewerker dankzij het crm-pakket altijd op de hoogte is van eerdere klantcontacten.

Crm-software helpt jou extra te aandacht geven aan de juiste persoon op het beste moment.

Verschillen in crm-software

voordelen van crm-software voor het mkbBinnen crm-systemen zijn er veel verschillen. Zo zijn Salesforce en Microsoft Dynamics bekende crm-oplossingen voor grote marketing- of sales-afdelingen. Het werkt in de cloud en biedt volop mogelijkheden en integraties. Voor het mkb is een crm als Microsoft Dynamics soms nogal overweldigend. Het soms een te complex en zwaar systeem voor bedrijven.

Kleine bedrijven kiezen sneller voor een online crm-systeem dat betaalbaar en snel te leren is. Die zoeken vooral tijdwinst bij het opzoeken en beheer van klantgegevens. Ook kan een integratie met urenregistratie of facturatie stappen automatiseren.

Kleine bedrijven kiezen voor een betaalbaar en eenvoudig crm-pakket dat vooral tijdwinst biedt.

Of het crm eenvoudig is in gebruik en de juiste functies bevat, is natuurlijk per bedrijf verschillend. Bij bijna alle software is het mogelijk om vooraf eerst een demo pakket te krijgen of het eerst een maand te proberen voordat je tot aanschaf overgaat.

Kosten van crm-systemen

Vaak presenteren de bedrijven wel een goedkoop vanaf-tarief maar de kosten van crm-software kunnen flink oplopen. Vaak zijn deze afhankelijk van het aantal gebruikers of de gewenste koppelingen.

De kosten van crm-software is vaak afhankelijk van de integraties en het aantal gebruikers.

Vooral de grotere merken als Salesforce of Microsoft Dynamics, die gericht zijn op de bovenkant van het mkb, vragen soms honderden euro’s per maand. Gelukkig zijn dit lang niet altijd de beste crm-systemen. Voor het mkb zijn partijen als Teamleader, Freshworks en Monday momenteel populair. De tarieven hiervan liggen momenteel tussen de 30 en 80 euro per maand. Daarnaast zijn er vrij veel nieuwe aanbieders op de markt die een prima crm-oplossing bieden. Er zijn zelfs pakketten die je gratis kunt proberen zolang jij de enige gebruiker bent. Naast de kosten van het crm is het slim om ook goed de functies te vergelijken.

Crm-software koppelen met facturatie, Outlook en agenda

Crm-software koppelen met facturatie, Outlook en agendaBelangrijke onderdelen om vooraf even te onderzoeken is of het crm-systeem makkelijk te implementeren is, en of het voor jou de gewenste functies heeft. Voor de meeste ondernemers is het belangrijk dat het crm direct integreert met Outlook en je agenda (Google Calendar). Maar daarnaast zijn er wel meer handige koppelingen denkbaar.

Zo is het vaak fijn als je de software kunt koppelen aan je boekhoudprogramma of facturatieprogramma. Bedrijven die de crm-software vooral in de verkoop inzetten gebruiken het soms ook voor de projectadministratie. Als het crm-systeem dan ook de offerte of opdrachtbevestiging kan maken, heb je alle documentatie van de klant op één plek in de cloud.

Er zijn veel crm-systemen met elk zijn eigen koppelingen en focusgebieden. Vooral de verschillen worden vaak onderschat waardoor crm-software misschien waardevol lijkt, maar het gekozen pakket juist ontzettend tegenvalt. Veel bedrijven die software hebben aangeschaft ervaren dat ze hier weinig voordeel uit halen of dat medewerkers amper met het crm weten om te gaan. Daarom loont het om enkele verschillende systemen even uit te proberen en om vooraf te bedenken welke klantinformatie voor jou heel waardevol is, en welke niet.

Teamleader: crm-software voor het mkb. Voeg een per Outlook ontvangen akkoord op een offerte, of herinnering uit Google Calender, direct toe aan je crm-systeem.

ERP- of boekhoudsoftware als crm-oplossing

Welke software je voor het organiseren van klantdata gebruikt is per bedrijf verschillend. Kleine bedrijven met een beperkt aantal klantcontacten hebben soms nog voldoende aan boekhoudsoftware die soms ook al wat crm-functies biedt. Zo bieden Exact Online en e-Boekhouden veel crm-functionaliteit. Je hebt daar meestal gelijk al je facturen en soms kun je er ook notities achterlaten of documenten uploaden.

Een facturatie- of boekhoudprogramma biedt soms ook mogelijkheden voor extra klantgegevens.

Ook ERP-software kan helpen bij het gebruiken van de data die jouw bedrijf kan inzetten. Grotere bedrijven hebben vaak zowel een erp- als crm-systeem. Het hangt ook af van de hoeveelheid klanten, contacten en medewerkers. Hoe complexer de combinatie hiertussen hoe meer de noodzaak ontstaat om dit met een crm-oplossing goed te organiseren.

Voordelen van crm-software

We hebben al enkele voordelen van goede crm-oplossingen besproken, maar de belangrijkste redenen om hiermee te beginnen op een rij:

  • Geeft financiële informatie
    Goede crm-software kan direct laten zien welke klanten afgelopen periode veel geld opgebracht hebben, welke je iets meer aandacht kunt schenken omdat dit hier uiteindelijk toch wel terugbetaald wordt, en welke eigenlijk alleen maar tijd kosten en te weinig opbrengen. Zo weet je van elke klant precies de ROI (return on investment) en zou je kunnen berekenen met welke handelingen of producten je veel verdient, en welke je beter niet te veel tijd en geld meer aan kunt besteden.
  • Maakt marketing persoonlijker
    Je kunt in een crm bijhouden wat welke klanten kopen, en bijvoorbeeld na verloop van tijd een selectie maken van klanten die bepaalde informatie gedeeld hebben, en deze een passende aanbieding doen over aanvullende producten of diensten.
  • Helpt bij klantenservice
    Met goede software hoeft je nooit meer dezelfde vraag twee keer te stellen, alle informatie van de klanten worden zorgvuldig bewaard en indien nodig geanalyseerd. Daarnaast waarderen klanten persoonlijk contact. Door goed op de hoogte te zijn van eerdere gesprekken kun je de volgende keer beter reageren.
  • Bespaart tijd
    Vaste handelingen, bijvoorbeeld het maken van een offerte, kun je via een crm deels automatiseren. Denk aan het toevoegen van adresgegevens op de offerte of het berekenen van je prijzen. Met een offerte-module kun je soms prijsopgaves maken met één druk op de knop.
  • Maakt opvolgen van contactmomenten gemakkelijker
    Bij het opvolgen van klantcontact kan een crm-oplossing ook veel meerwaarde bieden. Zo kun je automatisch herinneringen instellen als je een e-mail verstuurt, zodat je bijvoorbeeld 10 dagen na het versturen van een offerte een reminder krijgt, en je de klant even terug kan bellen. Bedrijven lopen vaak ontzettend veel opdrachten mis door het niet correct nalopen van alle huidige taken en openstaande posten waarop nog gereageerd kan worden.

Nadelen van een crm-systeem

Natuurlijk heeft crm ook zijn nadelen. Deze zijn per pakket en bedrijf verschillend. De meest voorkomende redenen waarom mensen afhaken:

  • Abonnementskosten
    Crm-software zit meestal in de cloud en daarvoor betaal je via een abonnement. Op lange termijn kunnen de kosten dus oplopen. Met een kleine eenmanszaak en een lage omzet, kan het zijn dat de informatie die het crm-systeem je geeft niet opweegt tegen de kosten van de software.
  • Leertraject
    Als je begint met een crm is het belangrijk om deze goed eigen te maken. Meestal is er wel een cursus of stappenplan die je even volgen moet. Neem daar de tijd voor, want als je maar een deel van de functies van de software gebruikt zijn er vaak makkelijkere oplossingen voor je probleem.
  • Bijhouden is tijdsintensief
    Het invoeren en actueel houden van de data kan best veel tijd kosten. Data is pas nuttig, als je er ook echt iets mee doet. Als jij de enige gebruiker bent van het crm, of als jij maar de helft van je telefoontjes in de software bijhoudt, biedt de software weinig meerwaarde.
  • Crm-software geeft hogere systeemeisen
    Omdat het alle contactmomenten opslaat ontstaat een enorme database waarin e-mail, notities van telefoongesprekken, follow-up notities, en klanteninformatie staan. Deze staan allemaal met elkaar in verband en hierop wil je continu analyses kunnen maken. Tegenwoordig werken de meeste crm-systemen daarom online in de cloud, zodat leveranciers dit gemakkelijk kunnen opschalen als dit nodig is.

Implementeer crm-strategie binnen de hele organisatie

crm-systeem implementerenEen goed crm-systeem verbetert direct je bestaande klantcontact. Je begint met het toevoegen van alle klantgegevens. Vooral bij bedrijven met meerdere afdelingen is daarbij al veel winst te behalen. De mensen die er het meeste mee werken zijn die op de klantenservice in de marketing. Maar één plek met klantdata kan, als je er even over nadenkt, ook de sales goed helpen bij het werven van nieuwe klanten. Juist als je veel actuele informatie toevoegt.

Een crm verbetert niet alleen het bestaande contact maar ook het werven van nieuwe klanten.

De directie kan het gebruiken als management-software. Een online marketeer kan informatie delen die bedrijven achterlaten op sociale media. En de administratieafdeling kan laten weten welke debiteuren (te) lang openstaan. Het is eigenlijk software waarmee iedereen binnen jouw organisatie informatie kan delen. Door kleine details toe te voegen aan de software brengt het zowel nieuwe klanten in beeld, als dat je beter up-to-date bent van potentiële klanten. Je krijgt een volledig beeld van klanten en relaties via één centrale plek.

Crm-software voor goed relatiebeheer

crm voor relatiebeheerKies voor crm-software als je en persoonlijkere relatie met je klant wilt krijgen en daarnaast de productiviteit van medewerkers met klantcontacten wilt verbeteren. Het zorgt voor een verhoging van de klanttevredenheid en informatie over de klant en daarmee ook een verhoging in de winstgevendheid en omzet.

Veelgestelde vragen:

Enkele veelgestelde vragen over crm-systemen zijn:

Wat betekent CRM?

Crm betekent Customer Relationship Management, wat in het Nederlands neerkomt op het beheren van de klantrelaties.

Crm-software is het systeem waarin je al het contact met je bedrijfsrelaties documenteert. Dankzij snel en volledig inzicht in eerdere gesprekken, afspraken, contactgegevens of orderhistorie kun jij, of je collega’s, de klant beter van dienst zijn.

Wat zijn de kosten van crm-software?

Mkb-ondernemers zijn vaak vooral op zoek naar een systeem voor relatiebeheer, marketingactiviteiten en betere klantenservice. Een crm die alle klantdata in één systeem bundelt, is dan vaak genoeg. De kosten hiervan liggen zo tussen de 10 en 50 euro per maand, afhankelijk van de functionaliteit, aantallen gebruikers en eventuele koppelingen. Naast de kosten is het slim om ook goed de functies te vergelijken.

Welke bedrijven hebben een crm nodig?

Zowel grote als kleine bedrijven hebben voordeel bij een crm. Voor grote bedrijven is het absoluut noodzakelijk. Veel zzp’ers kennen hun klanten vaak persoonlijk waardoor het nut van een crm daar kleiner is. Toch kan een simpel crm-systeem ook daar soms tijd besparen, of helpen bij het ontdekken van extra verkoopkansen. Tijdens het vergelijken spelen de kosten daar dan natuurlijk wel een grotere rol.

Ben je op zoek naar crm-software? Vergelijk crm-systemen gemakkelijk en snel met ons crm-overzicht. Twijfel je? De meeste systemen kun je kosteloos uitproberen!