CRM-software

Met de juiste crm-software kun je telefoontjes, e-mails, bestellingen en ander contact- of klantdata opslaan in de cloud en via apps direct analyseren. Crm-systemen bieden inzicht in alle communicatie die jij of collega’s met klanten hebben gehad en besparen je de tijd van het opzoeken daarvan.

Inhoud:

Wat is CRM?

wat is crm?Crm betekent Customer Relationship Management, het beheren van de klantrelaties. In dit systeem documenteer je al het contact met je bedrijfs- en/of klantrelaties. Dankzij één centrale database met al je klantgegevens heb je snel en volledig inzicht in alle gesprekken, afspraken, contactdata en orderhistorie.

Vervolgens automatiseert een crm de stappen die je nu mogelijk al neemt. Succesvolle ondernemers weten veel kleine details van relaties. Vaak staat er veel in offertes, mails of andere bedrijfssoftware. Als het aantal klanten groeit kun je hierin het overzicht verliezen. Met een crm-systeem bundel je al je verspreid liggende klantgegevens in de cloud op één centrale plek en weet je precies wie jouw aandacht verdient.

Met het implementatie van een crm-pakket kun je alle data van klanten beheren en eenvoudig gegevens analyseren en presenteren in één overzichtelijke interface. Dankzij één overzicht van alle afspraken en contactmomenten kun jij, of je collega’s, de klant of relatie beter en sneller van dienst zijn.

Overzicht van crm-software

Enkele verschillende crm-systemen voor het mkb:

Teamleader

Meer gedaan, minder gedoe. 15.000 ondernemers en hun teams maken dagelijks gebruik van Teamleaders business software om makkelijk te facturen, offertes en planningen te maken. En dat alles op één plek.

€ 30,00 per maand
  • Houd gewerkte uren bij
  • Registreer al je calls
  • Werk gemakkelijk samen
Bekijk de website

HubSpot

HubSpot's gratis CRM maakt het beheren van je pipeline zeer makkelijk. Maximaliseer je efficiëntie met HubSpot, zodat je kunt concentreren op de groei van je bedrijf. (Website in het Engels)

Gratis
  • Eenvoudig & gratis CRM
  • Intuïtieve interface
  • Alles-in-één CRM
Bekijk de website

Gripp

★ ★ ★ ★ ☆ (47)

Met Gripp CRM heb je al je contacten bij de hand; klanten, leveranciers, leads. Met een duidelijk overzicht van orders, feedback en activiteiten ben je beter, sneller en effectiever voorbereid op vragen en zorgen van de klant.

Vanaf € 110,00
  • Ruim 16.000 gebruikers
  • Gebruiksvriendelijk
  • Krachtige Timeline
Bekijk de website

Simplicate

★ ★ ★ ★ ☆ (166)

Altijd inzicht in je relaties en verkoopproces met de intuïtieve CRM- en projectsoftware van Simplicate. Werk efficiënter en ervaar een ongekende flow in je bedrijf, van eerste klantcontact tot en met facturatie. Probeer gratis!

Vanaf € 28,00
  • Alles-in-1 oplossing
  • Realtime inzicht
  • 80% sneller factureren
Bekijk de website

Pipedrive

★ ★ ★ ★ ☆ (1026)

Met Pipedrive stroomlijn en organiseer je je verkoop optimaal. Het geeft je overzicht op je sales pijplijn en automatiseert herhalende taken in je verkoopadministratie. Zo sluit je gemiddeld 28% meer deals in het eerste jaar!

Vanaf € 14,90
  • Drag-and-drop pipeline
  • Volledig aanpasbaar
  • Geweldige mobiele app
Bekijk de website

Zie CRM-software.nl voor een groter overzicht met crm-aanbieders.

Contact met (potentiële) klanten opslaan

Wat sla je op in een crm?

In een crm kun je verschillende soorten gegevens opslaan, zoals:

  • Klantinformatie: Naam, contactgegevens, demografische informatie, aankoopgeschiedenis en andere relevante informatie over de klant.
  • Interactiegeschiedenis: Gegevens over alle interacties die klanten hebben met je bedrijf, zoals telefoongesprekken, e-mails, chatsessies, aankopen en klantenservice-interacties.
  • Verkoop- en marketinggegevens: Gegevens over marketingcampagnes, verkooptrends en conversiepercentages.
  • Activiteiten en taken: Toegewezen taken en activiteiten, inclusief de status en voortgang van elke taak.
  • Analysegegevens: Rapporten en analyses die inzicht geven in de prestaties van het bedrijf, zoals verkoopprognoses en klanttevredenheid.

Het doel van een CRM is om een centrale database te creëren met alle klantgegevens. Dit helpt bedrijven  bij het opbouwen en onderhouden van relaties met klanten en om de klantervaring te verbeteren.

Voordelen van een crm-systeem voor het mkb

Ondernemer die een crm systeem gebruikt.Customer relationship management-software optimaliseert klantdata en bedrijven gebruiken deze software vooral om meer of efficiënter te verkopen.

Met betere data kun je de marketing en klantenwerving van je bedrijf verbeteren. Maar daarnaast biedt crm-software nog veel andere voordelen voor het mkb. Enkele van de belangrijkste redenen om hiermee te beginnen op een rij:

  • Geeft financiële informatie
    Goede software toont direct in een centraal systeem welke klanten geld opleveren. Bereken per klant de de ROI (return on investment) en weet wie je iets meer aandacht kunt schenken en welke klanten eigenlijk alleen maar tijd kosten en te weinig opbrengen.
  • Maakt marketing persoonlijker
    Je kunt in een crm bijhouden wat welke klanten zoeken of kopen. Hierdoor kun je de waarde per klant berekenen (customer lifetime value) en daarop je marketing afstemmen. Zo kun je bijvoorbeeld een selectie maken van klanten die bepaalde informatie gedeeld hebben, en deze een passende aanbieding sturen met aanvullende producten of diensten.
  • Helpt bij klantenservice
    Het biedt een betere klantervaring. Loyale klanten waarderen persoonlijk contact. Het systeem bewaart alle informatie van klanten op een centrale locatie waardoor je nooit meer hoeft te zoeken naar klantgegevens. Zo  stel je nooit meer dezelfde vraag twee keer.
  • Bespaart tijd
    Vaste handelingen, bijvoorbeeld het maken van een offerte, kun je met een systeem deels automatiseren. Denk aan het toevoegen van adresgegevens op de offerte of het berekenen van je prijzen. Met een offerte-module kun je soms prijsopgaves maken met één druk op de knop.
  • Maakt opvolgen van contactmomenten gemakkelijker
    Bij het opvolgen van klantcontact kan een crm-oplossing ook veel meerwaarde bieden. Zo kun je automatisch herinneringen instellen als je een e-mail verstuurt, zodat je bijvoorbeeld enkele dagen na het versturen van een offerte een reminder krijgt, en je de offerte kunt opvolgen.

beste crm-software voor het mkbBedrijven lopen vaak ontzettend veel opdrachten mis doordat ze beslissingen nemen op slechts een deel van de beschikbare informatie, of door het niet correct nalopen van alle huidige taken en openstaande posten.

Daarnaast biedt een goed geïntegreerd crm-systeem bedrijven uit het mkb veel voordelen voor de interne samenwerking. Het kan je verkopers ondersteunen met het opvolgen van leads, e-mailmarketing optimaliseren door mails te personaliseren en je klantenservice veel tijd besparen.

Nadelen van een systeem

Natuurlijk heeft crm ook zijn nadelen. Deze zijn per pakket en bedrijf verschillend. De meest voorkomende redenen waarom mensen afhaken:

  • Abonnementskosten
    Crm-software staat meestal in de cloud en daarvoor betaal je via een abonnement. Op lange termijn kunnen de kosten dus oplopen. Met een kleine eenmanszaak en een lage omzet, kan het zijn dat de informatie die het crm-systeem je geeft niet opweegt tegen de kosten van de software.
  • Leertraject
    Als je begint met een crm is het belangrijk om deze goed eigen te maken. Meestal is er wel een cursus of stappenplan die je even volgen moet. Neem daar de tijd voor, want als je maar een deel van de functies gebruikt zijn er vaak makkelijkere oplossingen voor je probleem.
  • Bijhouden is tijdsintensief
    Het invoeren en actueel houden van de data kan best veel tijd kosten. Data is pas nuttig, als je er ook echt iets mee doet. Als jij de enige gebruiker bent of als jij maar de helft van je telefoontjes in de software bijhoudt, biedt het weinig meerwaarde.
  • Crm-software geeft hogere systeemeisen
    Omdat het alle contactmomenten opslaat ontstaat een enorme database waarin e-mail, notities van telefoongesprekken, follow-up notities, en klanteninformatie staan. Deze staan allemaal met elkaar in verband en hierop wil je continu analyses kunnen maken. De meeste crm-systemen werken daarom online in de cloud, zodat leveranciers dit gemakkelijk kunnen opschalen als dit nodig is.

Crm helpt de omzet te verhogen

nieuwe leads opvolgen en marketing automation toepassenEen crm-pakket helpt bij het opvolgen van nieuwe relaties, maar biedt ook veel mogelijkheden voor het verhogen van de omzet bij bestaande klanten.

Huidige klanten waarderen het als elke medewerker dankzij een online crm-pakket altijd op de hoogte is van eerdere klantcontacten. Je weet wat de afspraken met alle klanten zijn, wat je op een klant verdient of hoe de laatste gesprekken met relaties zijn verlopen. Hierdoor weet je direct hoe je ermee moet omgaan.

Bedrijven die ook werken met erp-software kunnen systemen koppelen en zo processen optimaliseren. Het erp-systeem kan na een bestelling bijvoorbeeld al een inkooporder of andere handelingen automatiseren. Op die manier heb je altijd genoeg voorraad en worden alle klanten automatisch voldoende opgevolgd.

Met marketing automation kun je terugkerende stappen uit de marketing automatiseren. Denk aan het versturen van bepaalde mails of het verzamelen van klantgegevens.

Crm-software helpt jou extra te aandacht geven aan de juiste persoon op het beste moment.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado en/of het cursusprogramma met 47 video's (20 uur) van IMU+ biedt een handig stappenplan voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Nieuwe crm-software vergelijken

voordelen van een crm-systeem in de cloudBinnen crm-systemen zijn er veel verschillen. Zo bieden SAP, Salesforce en Microsoft Dynamics bekende crm-oplossingen voor grote marketing- of sales-afdelingen. Het werkt in de cloud en biedt volop functionaliteiten en integraties. Voor het mkb zijn de mogelijkheden van een systeem als Microsoft Dynamics soms nogal overweldigend. Het is soms een te complex en zwaar systeem voor mkb-bedrijven.

Kleine en groeiende bedrijven kiezen sneller voor een online crm-systeem dat betaalbaar en snel te leren is. Die zoeken vooral tijdwinst bij het opzoeken en beheer van klantgegevens. Ook kan een integratie met andere software stappen automatiseren.

Kleine bedrijven kiezen voor een betaalbaar en eenvoudig crm-pakket dat vooral tijdwinst biedt.

Of het crm eenvoudig is in gebruik en de juiste functies bevat, is natuurlijk per bedrijf verschillend. Bij bijna alle pakketten is het mogelijk om vooraf eerst een demo te krijgen of het eerst een maand te proberen voordat je tot aanschaf overgaat.

crm selectie maken

Kosten van online crm-systemen

Vaak presenteren de bedrijven wel een goedkoop vanaf-tarief maar de kosten van online crm-pakketten kunnen flink oplopen. Vaak zijn deze afhankelijk van het aantal gebruikers of de gewenste koppelingen.

De kosten van crm-software is vaak afhankelijk van de integraties en het aantal gebruikers.

Vooral de grotere merken als Salesforce of Microsoft Dynamics, die gericht zijn op de bovenkant van het mkb, vragen soms honderden euro’s per maand. Gelukkig zijn dit lang niet altijd de beste crm-systemen. Voor het mkb zijn partijen als Teamleader, Freshworks en Zoho CRM momenteel populair. De tarieven hiervan liggen momenteel tussen de 30 en 80 euro per maand.

Daarnaast zijn er vrij veel nieuwe aanbieders op de markt die een prima crm-oplossing bieden. Er zijn zelfs pakketten die je gratis kunt proberen zolang jij de enige gebruiker bent. Naast de kosten is het slim om ook goed de toegevoegde waarde van de verschillende functies te vergelijken.

Koppelen met facturatie, Outlook en agenda

Crm-implementatie: koppeling met facturatie, Outlook en agendaBelangrijk om vooraf even te onderzoeken is of het crm-systeem makkelijk te implementeren is, en of het voor jouw bedrijfsprocessen de gewenste functies heeft. Voor de meeste ondernemers is het belangrijk dat de crm-leverancier een directe integratie biedt met Outlook en je agenda (Google Calendar). Maar daarnaast zijn er wel meer handige koppelingen denkbaar.

Zo is het vaak fijn als je de software kunt koppelen aan je boekhoudprogramma of facturatieprogramma. Bedrijven die een crm-systeem vooral in de verkoop inzetten gebruiken het soms ook voor de projectadministratie. Als het systeem dan ook de offerte of opdrachtbevestiging kan maken, heb je alle documentatie van de klant op één plek in de cloud.

Er zijn veel crm-systemen met elk zijn eigen koppelingen en focusgebieden waardoor een crm-systeem misschien waardevol lijkt, maar het gekozen pakket juist ontzettend tegenvalt. Veel bedrijven die software aanschaffen ervaren dat ze hier weinig voordeel uit halen of dat medewerkers amper met het crm weten om te gaan. Daarom loont het om enkele verschillende systemen even uit te proberen en om vooraf te bepalen welke klantinformatie voor jou waardevol is, en welke niet.

Maak eenvoudig offertes met Gripp. Alles in je eigen huisstijl, inclusief digitaal laten tekenen. Automatiseer je klantcontact, projectmanagement en facturatie met de juiste CRM-software.


contact met relaties

ERP- of boekhoudsoftware als crm-oplossing

Wat de beste software is voor het organiseren van klantdata verschilt per bedrijf. Kleine bedrijven met een beperkt aantal klantcontacten hebben soms nog voldoende aan boekhoudsoftware die soms ook al wat crm-functies biedt. Zo bieden Exact Online en e-Boekhouden veel crm-functionaliteit. Je hebt daar meestal gelijk al je facturen en soms kun je er ook notities achterlaten of documenten uploaden.

Een facturatie- of boekhoudprogramma biedt soms ook mogelijkheden voor extra klantgegevens.

Ook ERP-software kan helpen bij het gebruiken van de data die jouw bedrijf kan inzetten. Grotere bedrijven hebben vaak zowel een erp- als een crm-systeem. Het hangt ook af van de hoeveelheid zakelijke relaties, contacten en medewerkers. Hoe complexer de combinatie hiertussen hoe meer de noodzaak ontstaat om dit met een crm-oplossing goed te organiseren.

Strategie implementeren binnen een organisatie

crm-systeem implementerenEen goed crm-systeem verbetert direct je bestaande klantcontact. Je begint met het toevoegen van alle klantgegevens.

Vooral bij bedrijven met meerdere afdelingen is daarbij al veel winst te behalen. De mensen die er het meeste mee werken zijn die op de klantenservice in de marketing. Maar één plek met klantdata kan, als je er even over nadenkt, ook de sales goed helpen bij het werven van nieuwe klanten. Juist als je veel actuele informatie toevoegt.

Een crm verbetert niet alleen het bestaande contact maar ook het werven van nieuwe klanten.

De directie kan het gebruiken als management-software. Een online marketeer kan informatie delen die bedrijven achterlaten op sociale media. En de administratieafdeling kan laten weten welke debiteuren (te) lang openstaan. Zo kan iedereen binnen jouw organisatie informatie delen. Door kleine details toe te voegen aan de software brengt het zowel nieuwe klanten in beeld, als dat je beter up-to-date bent van potentiële klanten. Je krijgt een volledig beeld van klanten en relaties via één centrale plek.

Crm-software voor goed relatiebeheer

crm voor relatiebeheerKies voor crm-software als je een persoonlijkere relatie met je klant wilt en daarnaast de productiviteit van medewerkers met klantcontacten wilt verbeteren. Het zorgt voor een verhoging van de klanttevredenheid en informatie over de klant en daarmee ook een verhoging in de winstgevendheid en omzet.

Veelgestelde vragen:

Enkele veelgestelde vragen over crm-software zijn:

Wat betekent CRM?

Crm betekent Customer Relationship Management, wat in het Nederlands neerkomt op het beheren van de klantrelaties.

Het is een systeem waarin je al het contact met je bedrijfsrelaties documenteert. Dankzij snel en volledig inzicht in eerdere gesprekken, afspraken, contactgegevens of orderhistorie kun jij, of je collega’s, de klant beter van dienst zijn.

Wat zijn de kosten van crm-software?

Mkb-ondernemers zoeken vooral een systeem voor relatiebeheer, marketingactiviteiten en betere klantenservice. Een crm dat alle klantdata in één systeem bundelt, is dan vaak genoeg. De kosten hiervan liggen zo tussen de 10 en 50 euro per maand, afhankelijk van de functionaliteit, aantallen gebruikers en eventuele koppelingen. Het Zoho CRM, wat een bekende oplossing is voor mkb-bedrijven, biedt hiervoor zelfs een gratis versie voor maximaal drie gebruikers. Dit gratis crm is inclusief overzicht van contactpersonen, leads, deals, agenda-integratie en oplossing voor het volgen van website-bezoekers.

Naast de kosten is het slim om ook goed de functies te vergelijken.

Welke bedrijven hebben een crm nodig?

Zowel grote als kleine bedrijven hebben voordeel bij één centrale plek voor klantgegevens. Voor grote bedrijven is het absoluut noodzakelijk. Veel zzp’ers kennen hun klanten persoonlijk waardoor het nut daar kleiner is. Toch kan een simpel crm-systeem ook daar soms tijd besparen, of helpen bij het ontdekken van extra verkoopkansen. Tijdens het vergelijken spelen de kosten daar dan natuurlijk wel een grotere rol.

Ben je op zoek naar de beste crm-software? Vergelijk alle aanbieders gemakkelijk en snel met ons crm-overzicht. Twijfel je? De meeste systemen kun je kosteloos uitproberen!