CRM software

CRM software geeft financiële informatie, klantenbeheer en is tijdbesparend
Customer Relationship Management ook wel afgekort CRM kan de organisatie informatie verschaffen over uw externe relaties. CRM software is eigenlijk niets anders dan simpele software dat contactmomenten als telefoongesprekken, e-mail verkeer en andere manieren van contact met de klant opslaat, en analyseert.

CRM is een vlotte term die, op het moment dat internet werkelijk veel gebruikt werd door bedrijven en e-mail een opmars maakte, een echte hype werd bij verschillende bedrijven. Toch is CRM niets nieuws. Vaste klantenkorting of die grote klant wat extra aandacht geven bestaat al sinds jaar en dag. Met alle nieuwe vormen van communicatie is CRM software wel steeds vaker ingezet. Bijna alle grote bedrijven maken wel op een of andere vorm van klantenbeheer en hebben dus CRM software.

De informatie die CRM software u kan geven hebben drie voordelen:

•  CRM software geeft u meer financiële informatie
Goede CRM software kan direct laten zien welke klanten afgelopen periode veel geld opgebracht hebben, welke klanten je iets meer aandacht kunt schenken omdat dit hier uiteindelijk toch wel terugbetaald wordt, en welke klanten eigenlijk alleen maar tijd kosten en te weinig opbrengen.

Zo weet je van elke klant precies de ROI (return on investment) en zou je kunnen berekenen met welke handelingen of producten je veel verdient, en welke je beter niet te veel tijd en geld meer aan kunt besteden. Daarnaast kun je zo precies bijhouden wat welke klanten kopen, en bijvoorbeeld na verloop van tijd een selectie maken van klanten die bepaalde informatie verschaft hebben, en deze een passende aanbieding doen over aanvullende producten of diensten.

•  CRM software helpt u bij klantenbeheer
Met goede CRM software hoeft je nooit meer dezelfde vraag twee keer te stellen, alle informatie van de klanten worden zorgvuldig bewaard en indien nodig geanalyseerd. Als je een vaste handeling doet, bijvoorbeeld het maken van een offerte, worden automatisch de adresgegevens toegevoegd op de offerte, de prijs wordt automatisch geplaatst, en eigenlijk kunt je de CRM software vaak zo automatiseren dat een offerte plaatsen vaak nog maar 1 druk op de knop nodig is, en er een geheel gepersonifieerde offerte ontworpen is.

Daarnaast waarderen klanten persoonlijk contact. Als je nog precies weet hoe een klant enkele tijd geleden reageerde op informatie van je, weet je de volgende keer beter hoe en of je moet reageren.

•  Met CRM software kost de back office minder tijd
Met het versturen van een e-mail kunt je automatisch een reminder instellen, zodat je bijvoorbeeld 10 dagen na het versturen van uw offerte een reminder krijgt, en je de klant even terug kan bellen. Bedrijven lopen vaak ontzettend veel opdrachten mis door het niet correct nalopen van alle huidige taken en openstaande posten waarop nog gereageerd kan worden. Als je de CRM software zo instelt dat deze met een druk op de knop een reminder zal versturen naar uw potentiële klant kun je met enkele minuten per dag tientallen openstaande offertes bijhouden.

Verder zijn er verschillende CRM software pakketten verkrijgbaar welke allen weer verschillend werken en zo hun eigen voor- en nadelen hebben. Zo kan u bij het ene pakket weer zien welke verkoper de meeste omzet haalt, of welke technische helpdesk medewerker de hoogste waardering van de klanten krijgt en zo weer het bedrijf efficiënter maken. Uiteindelijk komen we dan vaak weer terug bij de bovenstaande 3 voordelen, met minder menselijke handelingen, meer return on investment halen op de huidige klanten, en potentiële klanten effectiever benaderen.

Nadelen
Natuurlijk heeft CRM ook zijn nadelen. Deze zijn per pakket verschillend, veel nadelen die in oudere CRM software pakketten zat zijn er nu uitgehaald, en nieuwe pakketten hebben weer nieuwe kinderziekten. Toch zijn er enkele onderdelen die vaak terug gehoord worden.

CRM software geeft hogere systeemeisen
Doordat alle contactmomenten opgeslagen worden maak je na verloop van tijd een enorme database waarin e-mail, notities van telefoongesprekken, follow-up notities, en klanteninformatie op de computer staan. Deze hebben allemaal schijfruimte nodig, en de CRM software heeft zelf vaak veel intern geheugen nodig om alle informatie en analyses weer te kunnen geven.

Abonnementskosten
Veel CRM aanbieders geven hun pakket in eerste instantie voor een redelijke prijs, maar bieden dan wel een verplicht onderhoudsabonnement aan waardoor je aan een maandelijks abonnement kan komen te zitten. Als je maar een kleine eenmanszaak hebt en maar een lage omzet, kan het zijn dat de informatie die het CRM systeem je geeft niet opweegt tegen de kosten van de software.

Enorm aanbod
Er is een enorm aanbod aan CRM software beschikbaar. Elk met zijn eigen voor- en nadelen. Hierdoor kan het zijn dat de voordelen van CRM je misschien waardevol lijken, maar de software die je aanschaft juist ontzettend tegenvalt. Dit gebeurd ontzettend vaak. Veel bedrijven die hele dure CRM software hebben aangeschaft hebben personeel wat hier amper mee weet om te gaan en die het alleen maar een lastig systeem vinden. Inventariseer dus voordat je iets aanschaft goed welke informatie van de klanten je nu naar op zoek bent, en welke informatie voor je waardevol is en welke niet. Bij bijna alle software is het mogelijk om vooraf eerst een demo pakket te krijgen of het eerst een maand te proberen voordat je tot aanschaf overgaat. Dit is altijd aan te raden!

CRM software voor goed relatiebeheer
Om een persoonlijkere relatie met uw klant te krijgen en daarnaast een verbetering van de productiviteit van medewerkers met klantcontacten kun je kiezen voor een goed CRM Software pakket. Dit kan zorgen voor een verhoging van de klanttevredenheid en informatie over de klant en daarmee ook een verhoging in de winstgevendheid en omzet betekenen. Veel van de klant en prospectsgegevens worden bij het verwerken van de financiële en logistieke processen vastgelegd.