menu
e-boekhouden

Groothandels & leveranciers

Online groothandels of leveranciers zoeken voor een webshop is meestal geen succes. Maar hoe vind je ze dan? Waar begin je met het zoeken naar leveranciers of groothandels als je kennis vooral gericht is op internetmarketing en je nog geen tot weinig ervaring hebt met producten inkopen? En waarom zijn ze zo slecht vindbaar?

Inhoud:

Om te zorgen voor een goed productaanbod moet je producten op op voorraad hebben. Sommige webwinkeliers verkopen zelfgemaakte poppen, hebben producten omdat ze ook een stenen winkel met voorraad hebben, of werken met een winkel samen. Maar de rest moet ergens producten inkopen en dat is niet eenvoudig. Je zult eerst een groothandel of andere leverancier moeten vinden die aan jou wil leveren.

Wat doet een groothandel?

groothandel vindenEen groothandel is een winkel die alleen aan bedrijven levert die de artikelen weer doorverkopen. Groothandels zijn goed in de logistiek. Ze kunnen producten goedkoop inkopen, vervoeren en opslaan, mede omdat altijd alles in grotere hoeveelheden gaat waardoor de kosten per artikel beperkt blijven. Ze zijn daarmee de tussenstap tussen leveranciers en retailers.

Soms werken retailers direct samen met leveranciers. Dat klinkt als kortere (en dus goedkopere) lijntjes maar in de praktijk neemt de leverancier dan meestal de rol van groothandel op zich, en rekent dat ook door. Het contact met veel verschillende retailers kost tenslotte ook gewoon tijd en geld. Sommige leveranciers gaan daarin zelfs vrij ver. Ze bedenken dan zelf wat er moet worden geproduceerd, hebben soms op meerdere plekken wat voorraad en helpen mee met het nadenken over het vervoeren van de artikelen.

Zoek je producten voor een webshop maar is je magazijnruimte vrij beperkt? Dan kun je ook dropshipping overwegen. Zie onze pagina met dropshipping-leveranciers!

Producten inkopen niet eenvoudig

Als je bijvoorbeeld kleding wilt verkopen heb je een leverancier of kledinggroothandel nodig die jou elk seizoen producten kan leveren. Veel starters die producten willen inkopen beginnen hun zoektocht door te googelen en te bellen. Succesvol is dit meestal niet. Groothandels hoeven online niet zo nodig goed voor de dag te komen. Websites van groothandels zijn regelmatig verouderd of soms helemaal niet in zoekmachines vindbaar.

Online platformen als Salehoo verzamelen voor jou allerlei groothandels en leveranciers van over de hele wereld. Voor 67 dollar krijg je een jaar toegang om hiermee in contact te komen. Als je er net mee begint kun je grote Aziatische spelers meestal eerst even links laten liggen en juist op zoek gaan naar leuke kleine spelers uit bijvoorbeeld het noorden of juist zuiden van Europa.

Grotere groothandels, die ook online vindbaar zijn, krijgen zoveel telefoontjes van starters dat ze meestal vrij sceptisch zijn. Ergens is dat wel logisch. Want inkooptarieven zijn veel lager, maar dat hoeven consumenten niet te weten. Groothandels willen in bulk verkopen dus zitten ook niet zo te wachten op kleine afnemers. Ze zoeken bedrijven die in een keer groot inkopen. En dat betekent dat, als je al de juiste producten hebt gevonden, je deze wel moet kunnen financieren. Als dat lukt, omdat je wel wat startkapitaal hebt, loop je alsnog de kans dat een groothandel niet op jouw bestelling te zitten wachten.

Nieuwe producten inkopen? Orderchamp is een marktplaats vol leveranciers met lage aankoopdrempels en minmumafnames. Ideaal om nieuwe leveranciers te ontdekken!

Veel groothandels hanteren drempels

leverancier vindenAls groothandels producten leveren aan jouw webshop dan creëren ze eigenlijk een concurrent voor al hun andere klanten. Aangezien andere webshops meestal al even draaien is de kans groot dat jouw bestelling vele malen kleiner is en een groothandel jou dus als minder interessant ziet. Daarnaast zijn ze soms wat voorzichtig geworden. Vaak hebben ze wel geëxperimenteerd met dropshipping of leverancierskrediet maar hebben ze daar simpelweg slechte ervaringen mee. Ze bieden dit alleen nog maar aan spelers aan die ze zelf vertrouwen.

Meestal geven ze nieuwkomers niet direct de beste prijs of zelfs niet in een keer het hele aanbod meer en vaak zijn er spelregels bedacht om toetreders een beetje af te houden. Denk aan minimumafnames, het weigeren van retouren en vragen om voorafbetaling tegen hogere prijzen dan andere webwinkels betalen omdat jij nog geen vaste-klanten-korting kunt bedingen. Soms lijkt het dus onmogelijk om binnen te komen en in veel gevallen is dit ook werkelijk zo. De voorwaarden van een goedlopende groothandel of leverancier zijn vaak streng voor starters.

Leveranciers leveren liever aan afnemers die ze vertrouwen.

Beginperiode vooral een investeringsperiode

Veel starters haken hier af omdat ze inkoopprijzen zien die concurrenten bijna als verkoopprijs hanteren. De winstmarge tussen inkopen en verkopen lijkt dan veel te klein om nog marketing of verzendkosten te kunnen betalen. Ze menen dat ze oneerlijk behandeld worden.

In de praktijk hebben andere webshops het eerste jaar ook helemaal geen winst gemaakt. Het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je investeert en uitbesteedt, maar een webwinkel opzetten kost gewoon heel veel tijd en/of geld en groothandels en leveranciers weten dat ook. Die laten jou niet inkopen, omdat ze bang zijn dat het om een eenmalige kleine bestelling gaat. En dat wanneer jij het lastig kunt verkopen je misschien andere afnemers dwarszit met extreme kortingen of acties.

Vooraf inkopen bij een groothandel? Met dropshipping is dat niet nodig! Kijk bijvoorbeeld eens bij OberloPrintful of andere dropshipping-leveranciers.

Inkopen bij leveranciers is kwestie van een relatie opbouwen

Om een groothandel of leverancier te overtuigen dien je een relatie op te bouwen. Als je al een paar maanden bezig bent met je webshop, zullen ze sneller geneigd zijn om wat korting te gaan geven waardoor het opeens wel interessant wordt. Soms worden ze dan ook opeens wat soepeler met hun voorwaarden en gaan ze ook kleinere afnames of zelfs retouren accepteren. Als je ze net leert kennen is de beste manier vaak om het ze gewoon te vragen. Telefonisch is dat lastig, dus zoek ze eens op.

Ga eens langs bij een groothandel of leverancier.

Ga eens langs, drink een kop koffie of thee en vraag hoe je hun kunt helpen. Of geef aan dat je geen moeite hebt met een hoger begintarief, maar dat je voor je ondernemersplan wel wilt weten wanneer kortingen in de toekomst wel mogelijk zijn. Vraag naar volumekorting of -staffels.

Kijk ook of je anders kunt inkopen dan concurrenten. Vaak zijn er artikelen van een ouder seizoen of producten die te weinig door andere webshops zijn afgenomen. Als jij er daar ook een paar van afneemt is de kans dat de leverancier je daar wel al korting op geeft bijvoorbeeld al groter.

Ga op zoek naar alternatieven

Een makkelijke manier om in contact te komen is via beurzen. Bijna elke productgroep kent wel een beurs waarop leveranciers hun nieuwste artikelen tonen. Op die beurzen komen meestal ook veel nieuwe of groeiende leveranciers die nog niet vaak benaderd worden via zoekmachines of telefoon. Op een beurs zijn ze vaak minder sceptisch. Als dat ook niet werkt en jouw ideale groothandel of leverancier niet te vinden blijkt, kun je ook eerst beginnen met zogenaamde alternatieven om in ieder geval je online domein op te bouwen.

Ze willen niet de eerste zijn die aan jou levert.

Groothandels kijken sterk naar wat andere leveranciers doen. Als jouw webwinkel nog leeg is, willen ze niet de eerste zijn die het risico aangaat om aan je te leveren. Als je een goedgevulde webshop kunt laten zien is dat al een ander verhaal. Probeer dus eerst aanbod te vinden, voordat je écht op zoek gaat naar een inkoopkanaal. Bijvoorbeeld via een online groothandelplatform als Orderchamp. Ook kun je starten met wat inkopen via Marktplaats.nl, Speurders.nl. Misschien zelfs offline marktplaatsen, kringloopwinkels of veilingen.

Vaak is het inkopen via andere winkels zelfs een goede zet. Uiteindelijk is dit te duur voor vervolgaankopen, maar je kunt wel al een goedgevulde webwinkel neerzetten. Je bent dan zeker van kwaliteit, kosten, garantie en levertijd, je doet enorm veel kennis op en het dwingt je gelijk om qua service of marketing beter te zijn dan de bestaande concurrentie.

Een reverse image search. Klik op de afbeelding voor een groter formaat.Een reverse image search. Klik op de afbeelding voor een groter formaat. Wat ook een handige manier kan zijn om verkopers te vinden, is door een ‘reverse image search’ te doen op afbeeldingen van producten die jij graag wilt verkopen. Dit kan via Google Afbeeldingen, maar ook via een website als Tineye.com en Yandex Image Search. De technologie hierachter zoekt op welke sites de desbetreffende productafbeelding staat. Vaak kom je dan bijvoorbeeld de AliExpress- of Alibaba-pagina tegen waar de webwinkel het product heeft ingekocht. En dat kan jij nu dus ook.

Verlies op eerste orders? Soms is dat de enige manier om te beginnen

Een groothandel hanteert inkoopprijzen waarop meestal wat te verdienen is. Als je gaat inkopen via veilingen, marktplaats.nl of concurrent is dat lastig. Kun je op termijn dan nog wel wat verdienen? Op de eerste bestellingen niet maar op de langere termijn zeker wel. Want als je dan naar een leverancier of groothandel gaat, kun je daar wel met een goedgevulde winkel aankomen.

Groei

Zeker als je ook al bezoekersstatistieken of verkoopcijfers kunt laten zien, is het makkelijker om ze te overtuigen. Daarnaast bouw je data voor jezelf op. Je ziet voor welke producten bezoekers interesse hebben, waar mensen op zoeken, wat goed verkoopt, noem maar op. Je komt opeens binnen met marktkennis.

Een groothandel moet zien dat jij een succesnummer bent. Met een goedgevulde webwinkel en een goed verhaal lijk jij een ervaren speler. Combineer het met een interessante eerste aankoop en de kans dat hij dan voor een leuke inkoopprijs aan je webwinkel wil leveren is opeens wél realistisch geworden!

Nieuwe producten inkopen? Orderchamp is een marktplaats vol leveranciers met lage aankoopdrempels en minmumafnames. Ideaal om nieuwe leveranciers te ontdekken!

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over groothandels en leveranciers zijn:

Waar vind ik een leverancier of groothandel?

Lukraak zoeken werkt meestal niet, je moet dus vooraf goed nadenken wat je wilt verkopen. Vervolgens kun je bij een merk op zoek naar de leverancier. Met de juiste zoektermen lukt dat soms ook wel, al kan het dan nog een aardige uitdaging zijn om ze te overtuigen! In dit artikel uitleg daarom ook zaken waarop je moet letten als je met ze in gesprek gaat!

Waarop letten leveranciers?

Als jij gaat afnemen bij een leverancier creëren ze eigenlijk een directe concurrent voor al hun andere afnemers. Om die reden zijn ze soms wat terughoudend met het aannemen van nieuwe klanten, maar met de juiste techniek overtuig je ze meestal wel.

Wat als een leverancier niet wil leveren?

Dan haak je af, toch? Een echte ondernemer geeft nooit op. Leveranciers zijn soms wat terughoudend en dus moet je eerst hun vertrouwen winnen. Dat kan op meerdere manieren. In dit artikel daarom uitleg waarom je niet zomaar in kan kopen, en aan welke voorwaarden je moet voldoen om leveranciers geïnteresseerd te krijgen.