menu

Groothandel of leveranciers vinden

Sommige webwinkeliers verkopen zelfgemaakte poppen, hebben producten omdat ze samenwerken met een winkel of runnen daarnaast een fysieke vestiging. Maar als je kennis vooral gericht is op internetmarketing en je nog geen tot weinig ervaring hebt met inkopen, is het vinden van een goede leverancier een hele klus. Hoe benader je nu een groothandel?

Groothandel of leveranciers vinden Om te zorgen voor een goed productaanbod moet je een voorraad financieren. Dat klinkt makkelijker dan het lijkt, want zelfs als je wel wat startkapitaal hebt, blijkt niet elke groothandel op jouw bestelling te zitten wachten. Veel starters zoeken naar een plek om in te kopen door te googelen en te bellen. Succesvol is dit meestal niet. Groothandels besteden vaak maar weinig tijd aan hun website. Die is regelmatig verouderd of soms helemaal niet in zoekmachines vindbaar. Degenen die wel te vinden zijn krijgen zoveel telefoontjes van starters dat ze meestal vrij sceptisch zijn.

Groothandel zit niet te wachten op jouw eerste bestelling

Als ze aan jou verkopen dan creëren ze eigenlijk een concurrent voor al hun andere klanten. Aangezien andere webshops meestal al even draaien is de kans groot dat jouw bestelling vele malen kleiner is en een groothandel jou dus als minder interessant ziet. Daarnaast zijn ze soms wat voorzichtig geworden. Vaak hebben wel geëxperimenteerd met dropshipping of leverancierskrediet maar daar simpelweg slechte ervaringen mee. Ze bieden dit alleen nog maar aan spelers aan die ze zelf vertrouwen.

Meestal geven ze nieuwkomers niet direct de beste prijs meer en vaak zijn er spelregels bedacht om toetreders een beetje af te houden. Denk aan minimumafnames, het weigeren van retouren en vragen om voorafbetaling tegen hogere prijzen dan andere webwinkels betalen omdat jij nog geen vaste-klanten-korting kunt bedingen. Soms lijkt het dus onmogelijk om binnen te komen en in veel gevallen is dit ook werkelijk zo. De voorwaarden van een goedlopende groothandel of leverancier zijn vaak streng voor starters.

Beginperiode vooral een investeringsperiode

Veel starters haken hier af omdat ze inkoopprijzen zien die concurrenten bijna als verkoopprijs hanteren. De winstmarge tussen inkopen en verkopen lijkt dan veel te klein om nog marketing of verzendkosten te kunnen betalen. Ze menen dat ze oneerlijk behandeld worden.

In de praktijk hebben andere webshops het eerste jaar ook helemaal geen winst gemaakt. Het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je investeert en uitbesteedt, maar een webwinkel opzetten kost gewoon heel veel tijd en/of geld en groothandels en dat weten leveranciers ook. Die laten jou niet inkopen, omdat ze bank zijn dat het om een eenmalige kleine bestelling gaat. En dat wanneer jij het lastig kunt verkopen je misschien andere klanten dwarszit met extreme kortingen of acties.

Inkopen  bij leveranciers is kwestie van een relatie opbouwen

Om een groothandel te overtuigen dien je een relatie op te bouwen. Als je al een paar maanden bezig bent, zullen ze sneller geneigd zijn om wat korting te geven en kleinere afnames of zelfs retouren accepteren. Als je ze net leert kennen is de beste manier vaak om het ze gewoon te vragen. Telefonisch is dat lastig, dus zoek ze eens op. Ga eens langs, drink een kop koffie of thee en vraag hoe je hun kunt helpen. Of geef aan dat je geen moeite hebt met een hoger begintarief, maar dat je voor je ondernemersplan wel wilt weten wanneer kortingen in de toekomst wel mogelijk zijn. Vraag naar volumekorting of -staffels.

Kijk ook of je anders kunt inkopen dan concurrenten. Vaak zijn er artikelen van een ouder seizoen of producten die te weinig door andere webshops zijn afgenomen. Als jij er daar ook een paar van afneemt is de kans dat de leverancier je daar wel al korting op geeft bijvoorbeeld al groter.

Begin je assortiment via alternatieven

Ook helpt het om naar beurzen te gaan. Bijna elke productgroep kent wel een beurs waarop leveranciers hun nieuwste artikelen tonen. Op die beurzen komen meestal ook veel nieuwe of groeiende leveranciers die nog niet vaak benaderd worden via zoekmachines of telefoon. Op een beurs zijn ze vaak minder sceptisch. Als dat ook niet werkt en jouw ideale groothandel of leverancier niet te vinden blijkt, kun je ook eerst beginnen met zogenaamde alternatieven om in ieder geval je online domein op te bouwen.

Groothandels kijken sterk naar wat andere leveranciers doen. Als jouw webwinkel nog leeg is, willen ze niet de eerste zijn die het risico aangaat om aan je te leveren. Als je een goedgevulde webshop kunt laten zien is dat al een ander verhaal. Probeer dus eerst aanbod te vinden, voordat je écht op zoek gaat naar een inkoopkanaal. Zo kun je starten met wat inkopen via Marktplaats.nl, Speurders.nl. Misschien zelfs offline marktplaatsen, kringloopwinkels of veilingen.

Vaak is het inkopen via andere winkels zelfs een goede zet. Uiteindelijk is dit te duur voor vervolgaankopen, maar je kunt wel al een goedgevulde webwinkel neerzetten. Je bent dan zeker van kwaliteit, kosten, garantie en levertijd, je doet enorm veel kennis op en het dwingt je gelijk om qua service of marketing beter te zijn dan de bestaande concurrentie.

Verlies op eerste orders een reële start

Kun je dan nog wel wat verdienen? Op de eerste bestelling waarschijnlijk niet maar op de langere termijn zeker wel. Want als je dan naar een leverancier of groothandel gaat, kun je daar wel met een goedgevulde winkel aankomen. Zeker als je ook al bezoekersstatistieken of verkoopcijfers kunt laten zien, is het makkelijker om ze te overtuigen. Daarnaast bouw je data voor jezelf op. Je ziet voor welke producten bezoekers interesse hebben, waar mensen op zoeken, wat goed verkoopt, noem maar op. Je komt opeens binnen met marktkennis.

Een groothandel moet zien dat jij een succesnummer bent. Met een goedgevulde webwinkel en een goed verhaal lijk jij een ervaren speler. Combineer het met een interessante eerste aankoop en de kans dat hij dan voor een leuke inkoopprijs aan je webwinkel wil leveren is opeens wél realistisch geworden!