e-boekhouden

Leveranciers en groothandels

Een leverancier zoeken is lastig als je weinig ervaring hebt met producten inkopen. Hoe werken groothandels en leveranciers, en hoe kun je ze vinden? Een artikel met tips, uitleg en spelers waar je kunt inkopen voor een nieuwe winkel of webshop.

Inhoud:

Leveranciers vinden voor je webshop

groothandel of leverancier vindenVoor een goed productaanbod moet je producten op voorraad hebben. Als je bijvoorbeeld kleding wilt verkopen, heb je een leverancier of kledinggroothandel nodig die jou elk seizoen producten kan leveren. Maar producten inkopen en doorverkopen klinkt makkelijker dan het is.

Om te beginnen moet je voor elk product eerst een leverancier vinden. Als je hier geen ervaring mee hebt, is dat lastig.

Leveranciers waar je producten kunt inkopen

Sites waar je een leverancier kunt vinden met lage aankoopdrempels of minimumafnames:

Orderchamp

orderchampHet b2b-platform Orderchamp staat vol met groothandels voor de retail met lage aankoopdrempels en minimumafnames. Grotere retailers gebruiken het platform vaak om leuke aanvullingen te vinden maar kleine boetiekjes en conceptstores kunnen hier voldoende leveranciers voor een totaalaanbod vinden.

Bigbuy

bigbuyEen andere speler die bekend staat om lage afnames is BigBuy. Dit is een grote leverancier uit Spanje die werkt met dropshipping. Je hoeft dus niet vooraf in te kopen, ze sturen de bestelling direct naar jouw klant. Je kunt hier klein beginnen maar voor sommige functies en voordelen moet je abonnementen afsluiten.

Oberlo

OberloWie gebruikmaakt van de webwinkelsoftware van Shopify kan kiezen voor Oberlo, de eigen dropshipping-plugin van Shopify. Hiermee krijg je (onder andere) toegang tot duizenden dropshippers op AliExpress. Voor starters is Oberlo gratis tot 500 producten.

Salehoo

salehooZoek je een groothandel waar nog geen enkele Nederlandse retailer mee werkt? Het online platform Salehoo verzamelt voor jou groothandels en leveranciers van over de hele wereld. Voor 67 dollar krijg je een jaar toegang om hiermee in contact te komen.

Spocket

SpocketDit platform biedt een aanbod van Europese en Amerikaanse leveranciers. Naar eigen zeggen maken meer dan 50.000 webshops wereldwijd gebruik van het Spocket, dat onder meer kleding, sieraden, verzorgingsproducten, consumentenelektronica, huishoudelijke producten en speelgoed vertegenwoordigt.

Verschillen tussen een leverancier en groothandel

Een leverancier levert goederen aan winkels en bedrijven. Meestal direct, maar grote leveranciers werken soms ook samen met groothandels. Een groothandel is een tussenstap die bijvoorbeeld voor een bepaalde productgroep of regio de distributie doet. Het is een winkel die alleen aan bedrijven levert die de artikelen weer doorverkopen.

Een leverancier of groothandel levert artikelen aan winkels en bedrijven.

Net als een leverancier is een groothandel goed in de logistiek. Ze kunnen producten goedkoop inkopen, vervoeren en opslaan. Dit omdat altijd alles in grote hoeveelheden gaat, waardoor de kosten per artikel beperkt blijven. Ze zijn daarmee de schakel tussen een fabrikant of producent en retailers.

Zoek je producten voor een webshop maar is de ruimte in je magazijn beperkt? Dan kun je ook dropshipping overwegen. Zie onze pagina met dropshipping-leveranciers.

Met groothandel of buitenlandse leverancier samenwerken

samenwerken met groothandelsSoms werken retailers direct samen met buitenlandse leveranciers. Dat klinkt als een korter en goedkoper lijntje, maar in de praktijk neemt de leverancier vaak de rol van groothandel op zich.

Die dubbelrol rekent een leverancier meestal door in de prijzen en voorwaarden. Het contact met veel verschillende retailers kost namelijk ook gewoon tijd en geld.

Soms levert een leverancier direct aan retailers. De rol van groothandel is meestal wel doorgerekend.

Sommige leveranciers gaan daarin erg ver. Ze bedenken dan zelf wat er moet worden geproduceerd, hebben op meerdere plekken voorraad liggen en helpen mee met het nadenken over het vervoeren van de artikelen.

Zelf zoeken naar groothandels

Veel starters die producten willen inkopen, beginnen hun zoektocht door te googelen en te bellen. Succesvol is dit meestal niet. Goede leveranciers houden zich lang niet altijd bezig met de vindbaarheid of uitstraling van hun website.

Leveranciers, en ook bekende groothandels die wel online vindbaar zijn, krijgen zoveel telefoontjes van starters dat ze vrij sceptisch zijn. Ergens is dat wel logisch. Hun inkooptarieven zijn veel lager, maar dat hoeven consumenten niet te weten. Ze willen in bulk verkopen dus zitten ook niet te wachten op kleine afnemers.

Goed te vinden leveranciers zijn vaak terughoudend met het leveren aan nieuwe retailers.

Leveranciers zoeken bedrijven die in één keer groot inkopen. En dat betekent dat, als je al de juiste producten hebt gevonden, je deze wel moet kunnen financieren. Als dat lukt, omdat je wel wat startkapitaal hebt, loop je alsnog de kans dat een leverancier niet op jouw bestelling te zitten wachten.

Nieuwe producten inkopen? Orderchamp is een marktplaats vol leveranciers met lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ideaal om nieuwe leveranciers te ontdekken.

Veel leveranciers hebben drempels

alle leveranciers hanteren drempelsAls leveranciers producten leveren aan jouw webshop, creëren ze eigenlijk een concurrent voor al hun andere klanten. Aangezien andere webshops meestal langer draaien, is de kans groot dat jouw bestelling veel en veel kleiner is. Dat maakt je minder interessant voor een leverancier. Daarom zijn ze voorzichtig.

Leveranciers hebben vaak al geëxperimenteerd met dropshipping of leverancierskrediet, maar hebben daar simpelweg slechte ervaringen mee. Veel leveranciers bieden dit alleen nog maar aan spelers aan die zij zelf vertrouwen. Meestal geeft de leverancier mensen die een nieuwe webwinkel beginnen niet direct de beste prijs of zelfs niet meteen het hele aanbod.

Beginperiode vooral een investeringsperiode

Veel leveranciers hebben een paar spelregels bedacht om toetreders af te houden. Denk aan minimumafnames, het weigeren van retouren en vragen om voorafbetaling. Dat laatste gaat dan tegen hogere prijzen dan andere webwinkels betalen, omdat jij nog geen vaste-klanten-korting kunt bedingen.

Een leverancier levert liever aan afnemers die ze vertrouwen.

Veel starters haken hier af omdat ze inkoopprijzen zien die concurrenten bijna als verkoopprijs hanteren. De winstmarge tussen inkopen en verkopen lijkt dan veel te klein om nog marketing of verzendkosten te kunnen betalen. Starters vinden dat ze oneerlijk behandeld worden.

Inkopen bij leveranciers is kwestie van een relatie opbouwen

relatie opbouwen met je leverancierIn de praktijk hebben andere webshops het eerste jaar ook helemaal geen winst gemaakt. Het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je investeert en uitbesteedt, maar een webwinkel opzetten kost heel veel tijd en geld. Groothandels en leveranciers weten dat ook. Die laten jou niet inkopen, omdat ze bang zijn dat het om een eenmalige kleine bestelling gaat. En als jij het lastig kunt verkopen, zit je misschien andere afnemers dwars met extreme kortingen of acties.

Vooraf inkopen bij een groothandel? Met dropshipping is dat niet nodig. Kijk bijvoorbeeld eens bij Oberlo, BigBuy.eu, Printful of andere dropshipping-leveranciers.

Om een groothandel of leverancier te overtuigen, moet je een relatie opbouwen. Als je al een paar maanden bezig bent met je webshop, zullen partijen sneller geneigd zijn om wat korting te geven. Hierdoor wordt het opeens wel interessant. Sommige leveranciers worden dan opeens wat soepeler met hun voorwaarden en gaan ook kleinere afnames of zelfs retouren accepteren. Als je ze net leert kennen, is de beste manier om het gewoon te vragen. Telefonisch is dat lastig, dus zoek ze eens op.

Ga eens langs bij een groothandel of leverancier.

Kijk eens wat je een leverancier kunt bieden

ga eens bij een groothandel koffiedrinkenGa eens langs bij leveranciers. Drink samen een kop koffie of thee en vraag hoe je hen kunt helpen. Of geef aan dat je geen moeite hebt met een hoger begintarief, maar dat je voor je plan wel wilt weten wanneer kortingen in de toekomst mogelijk zijn. Vraag naar volumekorting of -staffels.

Kijk ook of je anders kunt inkopen dan concurrenten. Vaak heeft een leverancier nog wel wat artikelen van een ouder seizoen of producten die te weinig door andere webshops zijn afgenomen. Als jij er daar ook een paar van afneemt, is de kans al groter dat de leverancier je daar korting op geeft.

Ga op zoek naar alternatieve leveranciers

Een traditionele manier om met een leverancier in contact te komen is via beurzen. Bijna elke productgroep kent wel een beurs waarop leveranciers hun nieuwste artikelen tonen. Op die beurzen komen meestal ook veel nieuwe of buitenlandse leveranciers die nog niet vaak benaderd worden via zoekmachines of telefoon.

Op een beurs zijn leveranciers wel bereid om het gesprek aan te gaan. Als dat ook niet werkt en jouw ideale groothandel of leverancier niet te vinden blijkt, kun je ook eerst beginnen met dropshipping om in ieder geval je online domein op te bouwen. Een dropshipping-leverancier levert veel aan nieuwe webwinkels.

Ze willen niet de eerste leverancier zijn die aan jouw webwinkel levert.

Groothandels kijken sterk naar wat andere leveranciers doen

Als jouw webwinkel nog leeg is, wil een leverancier niet de eerste zijn die het risico aangaat om aan je te leveren. Als je een goedgevulde webshop kunt laten zien is dat een ander verhaal. Probeer dus eerst aanbod te vinden, voordat je echt op zoek gaat naar een inkoopkanaal.

Doe dit bijvoorbeeld via een online platform voor groothandels als Orderchamp. Ook kun je starten met wat inkopen via Marktplaats.nl of Speurders.nl. Je kunt zelfs offline marktplaatsen, kringloopwinkels of veilingen afgaan. Vaak is inkopen via andere winkels een goede zet. Er is veel kritiek op sites als AliExpress, maar als je geduld hebt kun je bij een leverancier uit China prima je eerste inkopen doen.

Een Chinese leverancier waar consumenten zelf ook prima kunnen bestellen, is voor serieuze retailers meestal geen goed idee. Een Nederlandse winkel is te duur voor vervolgaankopen. Maar met beide oplossingen kun je wel een goedgevulde webwinkel neerzetten. Je doet enorm veel kennis op en het dwingt je gelijk om qua service of marketing beter te zijn dan de bestaande concurrentie.

Productafbeeldingen als aanwijzing

Een reverse image search levert soms het product bij een leverancier uit China opWat ook een handige manier is om verkopers te vinden, is door een ‘reverse image search’ te doen op afbeeldingen van producten die jij graag wilt verkopen. Dit kan via Google Afbeeldingen, maar ook via een website als Tineye.com en Yandex Image Search. De technologie hierachter zoekt op welke sites de productafbeelding staat. Vaak kom je dan de AliExpress- of Alibaba-pagina tegen van een leverancier waar de webwinkel het product heeft ingekocht. En dit kan jij nu dus ook.

Verlies op eerste orders? Soms is dat de enige manier om te beginnen

Een groothandel hanteert inkoopprijzen waarop wat te verdienen is. Als je producten inkoopt via veilingen, marktplaats.nl of een concurrent is dat lastig. Kun je op termijn dan nog wel wat verdienen met je webshop? Op de eerste bestellingen misschien niet, maar op de langere termijn zeker wel. Want als je dan naar een leverancier of groothandel gaat, kun je daar wel met een goedgevulde winkel aankomen.

beginnen met inkopen

Zodra je webwinkel bezoekersstatistieken of verkoopcijfers kan laten zien, is het makkelijker om nieuwe leveranciers te overtuigen. Daarnaast bouw je data voor jezelf op. Je ziet welke producten bezoekers interessant vinden, waar mensen op zoeken en wat goed verkoopt. Je komt opeens binnen met marktkennis.

Een groothandel moet zien dat jij een succesnummer bent. Met een goedgevulde webwinkel en een goed verhaal lijk jij een ervaren speler. Combineer het met een interessante eerste aankoop. Nu is de kans dat de leverancier voor een leuke inkoopprijs aan je webwinkel wil leveren opeens binnen handbereik.

Op zoek naar een nieuwe leverancier? Orderchamp is een marktplaats met lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ideaal om nieuwe leveranciers te ontdekken.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over groothandels en leveranciers zijn:

Waar vind ik een leverancier of groothandel?

Lukraak een leverancier zoeken werkt meestal niet. Je moet dus vooraf goed nadenken wat je wilt verkopen. Vervolgens kun je bij een merk op zoek naar de leverancier.

Met de juiste zoektermen lukt dat soms wel, al kan het dan nog een aardige uitdaging zijn om ze te overtuigen. In dit artikel daarom ook zaken waar je op moet letten als je met ze in gesprek gaat.

Waarop let een leverancier?

Als jij producten gaat afnemen bij een leverancier creëren ze eigenlijk een directe concurrent voor al hun andere afnemers. Om die reden zijn leveranciers soms wat terughoudend met het aannemen van nieuwe klanten, maar met de juiste techniek overtuig je ze meestal wel.

Wat als een leverancier niet wil leveren?

Dan haak je af, toch? Een echte ondernemer geeft nooit op. Leveranciers zijn soms wat terughoudend en dus moet je eerst hun vertrouwen winnen. Dat kan op meerdere manieren. In dit artikel daarom uitleg waarom je niet zomaar in kan kopen, en aan welke voorwaarden je moet voldoen om leveranciers geïnteresseerd te krijgen.

Wat zijn dropshipping-leveranciers?

Bij dropshipping levert de leverancier het product direct bij jouw klant. Je hoeft artikelen dus niet eerst zelf op voorraad te houden. Dat heeft veel voordelen maar nadelen zijn er ook. Zo is de concurrentie bij dropshipping  groter of rekent de leverancier de kosten van de logistiek simpelweg door. Voor nieuwe webwinkels zijn dropshipping-leveranciers wel een goede manier om snel een goedgevulde webwinkel te realiseren.