Combined Shape menu

Personeel eenmanszaak

Een eenmanszaak met personeel klinkt voor sommige mensen riskant. Maar hoe klein de onderneming ook is, elke onderneming die levensvatbaar is heeft zijn drukke (en minder drukke) dagen waarop een extra helpende hand een uitkomst zou bieden. Waarom is het starten met personeel eigenlijk zo’n grote stap en wanneer is het ideale moment om hiermee te starten?

personeel eenmanszaak

Veel mensen denken dat een eenmanszaak geen personeel kan hebben, maar de naam verwijst alleen naar het eigendom, niet naar de loonlijst van de organisatie. Ook kleine eenmanszaken hebben vaak baat bij een paar medewerkers. Toch zijn er maar weinig eenmanszaken met personeel.

Het aantal bedrijven is de laatste jaren toegenomen tot anderhalf miljoen, maar dit komt eigenlijk alleen door het aantal zelfstandigen zonder personeel. Sommige bedrijven zetten de stap naar het starten met personeel, en groeien zo uit tot een grote onderneming, maar dit aantal is beperkt. Uit cijfers van het CBS blijkt zelfs dat tussen 2012 en 2018 het aantal bedrijven dat 2 of meer werkzame personen had jaarlijks afnam, in totaal met zo’n 20.000, zo’n 6% van het totaal.

Eerste personeel blijkt grote stap

In de bouw, horeca of logistiek werken steeds meer zelfstandigen, maar omdat ze vaak freelance werken voor vaste opdrachtgevers, zullen deze ondernemingen niet snel groeiambities vertonen. Aan de andere kant zijn er ook veel ondernemers die de stap van het aannemen van een medewerker zouden moeten nemen, maar niet durven! Als zij extra handen nodig hebben proberen zij het met familie, kennissen, vrienden of relaties tijdelijk op te lossen.

Verschillende vormen van personeel

In de eerste plaats zijn er grote verschillen tussen de vormen van personeel. De bekendste oplossing is door direct te starten met een extra vaste medewerker. Dit kan echter grote gevolgen hebben; er moet een salarisadministratie bijgehouden worden, contracten opgesteld worden, ziektegeld betaald worden, gespaard worden voor een pensioen en veel meer administratie. Wellicht is het de ultieme oplossing voor langere tijd, maar om direct van zzp’er naar een zaak met vaste medewerkers te gaan kan een grote stap zijn. Er zijn ook andere oplossingen. Bijvoorbeeld deze veelvoorkomende alternatieven:

  • Stagiaire
    Een stagiaire is vaak maar enkele dagen in de week beschikbaar omdat er ook een dag naar school gegaan moet worden. Daarnaast is het (op afstuderende studenten na) eigenlijk altijd een tijdelijke oplossing. Daar staat tegenover dat stagiaires vaak goedkoop zijn. Voor zo’n 250 euro per maand (als stagevergoeding) kan er al een stagiaire ingeschakeld worden. Een nadeel van een stagiair is de tijdsintensiviteit; het uitleggen van alle taken aan de stagiaire neemt soms bijna net zo veel tijd in beslag als de tijd die deze kracht uit handen neemt. Voordelen zijn dat een jonge medewerker vaak veel van nieuwe technologie af weet, goed met computers werkt en de Engelse taal beheerst. Een stagiaire kan een frisse wind door het bedrijf laten waaien.
  • Uitzendkracht
    Een uitzendkracht heeft als voordeel dat de werving en selectie door het uitzendbureau gedaan wordt. Uiteindelijk berekent het uitzendbureau dit wel door in de uurprijs, maar je hoeft hier zelf in ieder geval minder tijd in te steken. Verder krijg je ‘gewoon’ een factuur. Het is alsof je een dienst afneemt. Met de factuur ben je af van alle extra administratie die bij personeel komt kijken. Indien er slechtere tijden aankomen kun je de uitzendperiode vroegtijdig verbreken. Daarnaast kan na een langdurige uitzendperiode worden gedacht aan een vaste baan. Na een bepaald aantal uren kan de uitzendkracht vaak boetevrij worden aangenomen.
  • Payroll (detachering)
    Werknemers op basis van payroll (detachering) zijn vergelijkbaar met de werknemers van een uitzendbureau. Het verschil is dat een payroll-medewerker vaak voor een langere periode komt werken. De prijs per uur is daarom vaak iets lager omdat er wordt uitgegaan van meer uren. Met payroll komt er een eigen medewerker in dienst. De werving en selectie kan ook zelf gedaan worden, alleen de salarisadministratie wordt uitbesteed.
  • Freelance
    Met een freelancer legt je de opdracht bij een ander bedrijf neer, met het verschil dat er onder jouw eigen naam gewerkt kan worden. De freelancer zal de opdracht waarschijnlijk wel in zijn eigen portfolio zetten maar staat niet in direct contact met de klant. Voordelen zijn dat alles op afstand kan gebeuren, en dat er ‘normale’ opdrachtvoorwaarden opgesteld kunnen worden. Er kan tevens per opdracht betaald worden in plaats van per uur. Een nadeel is dat de freelancer nergens anders voor inzetbaar is. Deze gaat niet even koffie zetten of brieven posten, om maar iets te noemen.
  • Uitbesteden
    Het uitbesteden van opdrachten past inderdaad niet echt onder het kopje van starten met personeel. Maar heb je er wel over nagedacht wat je wilt laten doen door de extra medewerker? De telefoon opnemen en administratie bijwerken kan prima worden uitbesteed aan een klantcontact- of administratiebureau.

Nulurencontract, flexwerker of interimmer?

Er zijn ook andere termen bekend als een bijbaan, interim, flexwerkers, werving en selectie. Deze worden in de media veelvuldig genoemd maar juridisch gezien komen ze meestal alsnog op een van bovenstaande methoden neer. Let in ieder geval altijd goed op waar je precies naar op zoek bent, en of daar verschillende rollen bij passen.  Bereid een sollicitatiegesprek gedegen voor, zorg voor een goede werkplek en dat je voorbereid bent op de extra administratie.

Personeel aannemen: aandachtspunten

Er zijn een honderdtal punten nodig waar op te letten als er wordt gedacht aan het aannemen van personeel. Elke ondernemer heeft zijn eigen unique-selling-points en dus weer andere wensen. Wel zijn er enkele veelvoorkomende. Bij deze een selectie:

  1. Periode
    Bedenk goed voor welke periode personeel gewenst is. Als dit langdurig is, bijvoorbeeld enkele jaren, dan is een stagiaire aannemen misschien niet de oplossing, omdat er dan net als er is ingewerkt, weer een nieuwe persoon komt. Bij zeer korte opdrachten is een vaste medewerker misschien weer niet handig.
  2. Administratie
    Zoek vooraf goed uit welke administratie er bij komt kijken bij nieuw personeel. Stagiaires willen vaak niet alleen stagevergoeding, maar er komt ook iemand van de opleiding langs, er moet een verslag gemaakt worden, presentatie gegeven worden en andere zaken waar de ondernemer misschien niet op zit te wachten.
  3. Aansprakelijkheid
    Aansprakelijkheid lijkt weer zo’n addertje: bij het aannemen van iemand via een uitzend- of detacheringsbureau denkt u van alle administratie af te zijn, maar aansprakelijk is de ondernemer vaak nog steeds. Valt er een beeldscherm op de uitzendkracht zijn hoofd en is hij jarenlang niet in staat om te werken, dan wordt het een dure grap als er geen verzekering afgesloten was!
  4. Taken
    Niet alle taken kunnen direct worden overgenomen door nieuw personeel. De ondernemer zelf heeft misschien wel 80 uur per week werk voor handen, maar klantenbezoeken, technische klussen, of andere specifieke taken kunnen niet altijd direct worden overgenomen door een ander persoon. Welke taken zijn ook door een ander te doen, en welke niet? Maak hiervan vooraf een selectie!
  5. Bijkomende zaken
    Naast administratie komen ook nog andere zaken kijken. Is er een werkplek? PC? Toilet? Is de deur van 9 tot 5 open? Is het bereikbaar? Stagiaires kunnen vaak alleen via het openbaar vervoer.

Bij het aannemen van personeel, plaatsen van een vacature of het voorbereiden van een sollicitatiegesprek komen vaak nog vele andere zaken om de hoek kijken. Maar als er al een idee is met welk type personeel er gestart kan worden, is het vaak mogelijk om veel gerichter te zoeken. Vraag er ook eens naar bij mede-ondernemers. Wat waren voor hen de struikelblokken? Waarom kozen zij voor een bepaalde oplossing? Als er gebruik wordt gemaakt van een tussenpersoon als een uitzendbureau, kan deze vaak veel vragen direct beantwoorden. Personeel aannemen is een grote stap voor een (kleine) ondernemer, denk er dan ook vooraf rustig over na en zorg dat er een goede keuze wordt gemaakt!

Overheidsinformatie

De overheid heeft op het internet inmiddels ook veel informatie staan over wat bijvoorbeeld voor de belasting belangrijk is om te weten. Zaken als ziekenfonds, belastingdienst, UVW en de arbo-dienst moeten wellicht allemaal geinformeerd worden. Ook valt er te denken aan het veranderen van de ondernemingsvorm. Bij meer werknemers wordt het bedrijf en de risico’s groter. Misschien dan ook maar direct die stap naar de Besloten Vennootschap?