Combined Shape menu

Starten met personeel

Vroeg of laat stelt elke ondernemer zich de volgende vraag: Wat zou er gebeuren als ik tijdelijk een extra medewerker zou aannemen? Hoe klein de onderneming ook is, elke onderneming die levensvatbaar is heeft zijn drukke (en minder drukke) dagen waarop een extra helpende hand een uitkomst zou bieden. Toch blijft het starten met personeel een grote stap, die lang niet voor alle ondernemers is weggelegd.

Starten met personeel

Het aantal bedrijven is de laatste jaren toegenomen tot anderhalf miljoen, maar dit komt eigenlijk alleen door het aantal zelfstandigen zonder personeel. Sommige bedrijven zetten de stap naar het starten met personeel, en groeien zo uit tot een grote onderneming, maar dit aantal is beperkt. Uit cijfers van het CBS blijkt zelfs dat tussen 2012 en 2018 het aantal bedrijven dat 2 of meer werkzame personen had jaarlijks afnam, in totaal met zo’n 20.000, zo’n 6% van het totaal.

Extra medewerker verandert het risicoprofiel

In de bouw, horeca of logistiek werken steeds meer zelfstandigen, maar omdat ze werken voor vaste opdrachtgevers, zullen deze ondernemingen niet snel groeiambities vertonen. Aan de andere kant zijn er ook veel ondernemers die de stap van het aannemen van een medewerker vaak niet nemen, of niet durven! Als zij extra handen nodig hebben proberen zij het met familie, kennissen, vrienden of relaties tijdelijk op te lossen. In dit artikel een korte introductie over de gedachtegang van het starten met personeel. We behandelen eerst de verschillen en consequenties waaraan gedacht moet worden.

Verschillende vormen van personeel

In de eerste plaats zijn er grote verschillen tussen de vormen van personeel. De bekendste oplossing is door direct te starten met een extra vaste medewerker. Dit kan echter grote gevolgen hebben; er moet een salarisadministratie bijgehouden worden, contracten opgesteld worden, ziektegeld betaald worden, gespaard worden voor een pensioen en veel meer administratie. Wellicht is het de ultieme oplossing voor langere tijd, maar om direct van zzp’er naar een zaak met vaste medewerkers te gaan kan een grote stap zijn. Er zijn ook andere oplossingen. Bijvoorbeeld deze veelvoorkomende alternatieven:

  • Stagiaire
    Een stagiaire is vaak maar enkele dagen in de week beschikbaar omdat er ook een dag naar school gegaan moet worden. Daarnaast is het (op afstuderende studenten na) eigenlijk altijd een tijdelijke oplossing. Daar staat tegenover dat stagiaires vaak goedkoop zijn. Voor zo’n 250 euro per maand (als stagevergoeding) kan er al een stagiaire ingeschakeld worden. Een nadeel van een stagiair is de tijdsintensiviteit; het uitleggen van alle taken aan de stagiaire neemt soms bijna net zo veel tijd in beslag als de tijd die deze kracht uit handen neemt. Voordelen zijn dat een jonge medewerker vaak veel van nieuwe technologie af weet, goed met computers werkt en de Engelse taal beheerst. Een stagiaire kan een frisse wind door het bedrijf laten waaien.
  • Uitzendkracht
    Een uitzendkracht heeft als voordeel dat de werving en selectie door het uitzendbureau gedaan wordt. Uiteindelijk berekent het uitzendbureau dit wel door in de uurprijs, maar je hoeft hier zelf in ieder geval minder tijd in te steken. Verder krijg je ‘gewoon’ een factuur. Het is alsof je een dienst afneemt. Met de factuur ben je af van alle extra administratie die bij personeel komt kijken. Indien er slechtere tijden aankomen kun je de uitzendperiode vroegtijdig verbreken. Daarnaast kan na een langdurige uitzendperiode worden gedacht aan een vaste baan. Na een bepaald aantal uren kan de uitzendkracht vaak boetevrij worden aangenomen.
  • Payroll (detachering)
    Werknemers op basis van payroll (detachering) zijn vergelijkbaar met de werknemers van een uitzendbureau. Het verschil is dat een payroll-medewerker vaak voor een langere periode komt werken. De prijs per uur is daarom vaak iets lager omdat er wordt uitgegaan van meer uren. Met payroll komt er een eigen medewerker in dienst. De werving en selectie kan ook zelf gedaan worden, alleen de salarisadministratie wordt uitbesteed.
  • Freelance
    Met een freelancer legt je de opdracht bij een ander bedrijf neer, met het verschil dat er onder jouw eigen naam gewerkt kan worden. De freelancer zal de opdracht waarschijnlijk wel in zijn eigen portfolio zetten maar staat niet in direct contact met de klant. Voordelen zijn dat alles op afstand kan gebeuren, en dat er ‘normale’ opdrachtvoorwaarden opgesteld kunnen worden. Er kan tevens per opdracht betaald worden in plaats van per uur. Een nadeel is dat de freelancer nergens anders voor inzetbaar is. Deze gaat niet even koffie zetten of brieven posten, om maar iets te noemen.
  • Uitbesteden
    Het uitbesteden van opdrachten past inderdaad niet echt onder het kopje van starten met personeel. Maar heb je er wel over nagedacht wat je wilt laten doen door de extra medewerker? De telefoon opnemen en administratie bijwerken kan prima worden uitbesteed aan een klantcontact- of administratiebureau.

Nulurencontract, flexwerker of interimmer?

Er zijn ook andere termen bekend als een bijbaan, interim, flexwerkers, werving en selectie. Deze worden in de media veelvuldig genoemd maar juridisch gezien komen ze meestal alsnog op een van bovenstaande methoden neer. Let in ieder geval altijd goed op waar je precies naar op zoek bent, en of daar verschillende rollen bij passen.  Bereid een sollicitatiegesprek gedegen voor, zorg voor een goede werkplek en dat je voorbereid bent op de extra administratie.