WooCommerce

Met WooCommerce kun je snel een simpele webshop starten en hiermee online producten of diensten verkopen. WooCommerce is eigenlijk een ecommerce-plugin van WordPress. In onze laatste review geven wij het een 7,5. Wereldwijd wordt deze webshop-plugin door miljoenen ondernemers gebruikt.

Inhoud:

Wat is WooCommerce?

WooCommerce: de ecommerce-plugin voor WordPressWooCommerce is een webshop-plugin voor WordPress. Hiermee kun je eenvoudig producten verkopen op je website.

Net als WordPress zelf is de webwinkel-integratie gemaakt in php, open source, gratis in gebruik en in eerste instantie gericht op kleine bedrijven die enkele webwinkel-functies willen toevoegen aan hun website.

WooCommerce behoort, samen met Magento en Prestashop, tot de grootste open source-pakketten ter wereld om een webshop mee te (laten) bouwen. en belangrijke reden voor de grote populariteit van de WooCommerce-plugin – die sinds 2011 bestaat – is het gebruiksgemak. Zeker wanneer je al een WordPress-website hebt, is het nog maar een kleine stap om er een webwinkel mee te beginnen.

Heb je al een WordPress-website? Met WooCommerce voeg je hier gemakkelijk een webwinkel aan toe.

marktaandeel ecommerce platforms in Nederland volgens Statista.com

Doelgroep WooCommerce

In Nederland is WooCommerce de meest populaire webshopsoftware. Dat komt mede omdat je hiermee eenvoudig verkoopfuncties aan een WordPress-site kunt toevoegen. De WordPress-plugin is ook populair is onder programmeurs. Als je het bouwen van de shop wilt uitbesteden dan is het niet moeilijk om een websitemaker te vinden die bekend is met de plugin.

En wil je het (in eerste instantie) toch zelf doen, dan is er een grote community waar je vragen aan kunt stellen. Dit is niet alleen handig wanneer je een vraag het over het gebruik van de software, ook wanneer je je afvraagt of bepaalde oplossingen al bestaan, is de kans groot dat iemand jou snel het antwoord kan geven. Ook voor het integreren of koppelen van andere diensten, zoals je boekhoudprogramma, is er al ontzettend veel ontwikkeld.

Voor welk product(en) is WooCommerce geschikt?

WordPress-webshop is voor vrijwel elke vorm van online verkoop geschiktDe WooCommerce-plugin is niet alleen interessant wanneer je producten via een webshop wilt aanbieden, ook wanneer je (zo nu en dan) een product of dienst wilt verkopen kan WooCommerce uitkomst bieden.

Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van toegangskaarten voor een bijeenkomsten, het reserveren en betalen van vergaderruimtes, of het downloaden van betaalde e-books.

Je kunt het vergelijken met Lego, dat je ook continu kunt uitbreiden. Je kunt klein beginnen en naarmate je webshop groeit het aantal functies vergroten. De plugin zowel ook gebruikt door online retailers die een handjevol producten of diensten verkopen en door grote ondernemingen met een uitgebreid assortiment.

Dankzij plugins kun je WooCommerce eindeloos uitbouwen met extra features.

Gebruiksvriendelijkheid WooCommerce-webshops

Om een WooCommerce-webshop te maken, heb je allereerst een WordPress-website nodig. Als je hier nog niet bekend mee bent dan is het niet het meest eenvoudige systeem om mee te starten. Als je direct twee verschillende systemen moet leren kennen, is een software as a service-oplossing als Shopify, Wix of JouwWeb meestal gebruiksvriendelijker.

Voor voor WordPress-gebruikers is WooCommerce erg eenvoudig. In het WordPress-dashboard kun je de plugin downloaden en installeren. Vervolgens krijg je de vraag of je een bestaand thema of thema wilt gebruiken of een maatwerkshop wilt bouwen. Een thema kun je zien als een verzameling bestanden dat het uiterlijk bepaald. Thema’s worden ook wel templates genoemd.

Veel ondernemers beginnen met een bestaand thema maar je kunt hiervoor ook een van de vele Woocommerce-ontwikkelaars voor inschakelen. Nadat je het thema hebt aangepast naar jouw wensen kun je functionaliteiten installeren en configureren.

Ook hier heb je de keuze uit gratis en betaalde plugins. De plugins worden ook wel extensies, integraties en add-ons genoemd. De wijze van installeren kan iets verschillen, maar ze zijn allemaal bedoeld om je shop te voorzien van extra functionaliteit.

Wil je online producten verkopen met WooCommerce? Benieuwd naar de regels, software of veelgestelde vragen? Lees dan verder over een eigen webshop beginnen.

Zo kies je een geschikt template voor je webshop

De keuze voor een template, dat het uiterlijk van je webshop bepaalt, is een belangrijke stap, aangezien het de basis van je WooCommerce-shop is. Hierdoor is het belangrijk om verder te kijken dan het design. Vooral de uitbreidingsmogelijkheden, de snelheid en de flexibiliteit van een thema verdienen extra aandacht.

Verschil tussen gratis en betaalde templates

verschillende webshop-thema'sIn het aanbod vind je zowel gratis als betaalde thema’s. Het grootste verschil zit in het aantal functionaliteiten dat zo’n thema binnen WooCommerce heeft. Als je net begint met het verkopen van producten of diensten, kun je vaak wel uit de voeten met een gratis thema. Maar uiteindelijk is de kans groot dat je bepaalde mogelijkheden gaat missen.

Bij gratis thema’s heb je geen support vanuit WooCommerce.

Daarbij is het bij gratis thema’s niet mogelijk om contact op te nemen met de klantenservice. Als je hulp wilt moet je de informatie dus ergens anders vandaan halen, zoals een forum of een webbouwer. De reden dat bedrijven gratis thema’s maken is vaak om bekendheid te krijgen binnen de WordPress-community.

Welke andere WordPress-plugins heb ik nodig?

parttime ondernemer met woocommerce-storeNaast de plugin zijn er ook veel aanvullende WooCommerce-plugins voor extra functionaliteit, koppelingen of gebruikersgemak.

Of je nu zo nu en dan een product verkoopt of een enorme webshop wilt beginnen, je hebt met WooCommerce altijd een verzendmethode en een betaaloplossing nodig.

Je kunt je shop koppelen met vervoerders als PostNL, UPS en DHL. Maar je kunt ook kiezen voor verzendsoftware als Sendcloud waarmee je toegang krijgt tot een heleboel verzendmogelijkheden. Voor het betalen geldt hetzelfde. Je kunt WooCommerce koppelen met de checkout van bijvoorbeeld ING of Rabobank, maar je kunt een plugin gebruiken van een betaalprovider.

Bekende Nederlandse betaalproviders zijn bijvoorbeeld Mollie, Buckaroo en MultiSafepay. Meestal is zo’n plugin gratis, maar betaal je een vergoeding per transactie.

Extra verkoopkanalen creëren met WooCommerce

Je kunt je webshop koppelen met InstagramWil je je producten niet alleen aanbieden in je eigen shop, maar bijvoorbeeld ook via Marktplaats, Bol.com of Amazon, dan kun je dit doen door de gelijknamige plugins te installeren.

Ook voor social mediakanalen als Facebook en Instagram zijn er handige koppelingen met WooCommerce, waarmee je (een deel van) je assortiment kunt importeren naar deze verkoopkanalen.

Dropshipping met WooCommerce

Ook voor ondernemers die willen verkopen met dropshipping zijn er meerdere manieren waarop je dit met WooCommerce kunt doen. Via de plugins AliDropship en Ali2Woo kun je jouw WooCommerce-shop koppelen met het Chinese inkoopplatform AliExpress. Werk je liever samen met Europese producenten en groothandels, dan kun je hiervoor de Spocket- of BigBuy-plugin gebruiken.

Ben je goed in online marketing en wil je een webwinkel beginnen zonder voorraad? Met BigBuy kun je jouw webshop direct koppelen aan dropshipping-leveranciers.

WooCommerce Subscriptions

abonnementen verkopenSteeds meer ondernemers werken met abonnementen. Daarbij kun je denken aan terugkerende aankopen voor producten, zoals  scheermesjes, ondergoed of andere producten die je klanten klanten maandelijks nodig hebben, maar ook diensten kun je op abonnementsbasis verkopen.

Met behulp van de WooCommerce Subscriptions-plugin kun je jouw uren omzetten in bepaalde dienstpakketten en deze via abonnementen aanbieden.

Kosten van een WooCommerce-webshop

Wat kost een WooCommerce-webshop?Voor de plugin hoef je niets te betalen. Hierdoor is WooCommerce voor WordPress-gebruikers een vrij laagdrempelige manier om een webwinkel te lanceren en de mogelijkheden van de online verkoop te verkennen. Zolang je niet heel veel verkoopt, kun je met deze gratis webwinkel best veel bereiken.

Zodra het aantal verkopen toeneemt, komt er een moment waarop de bestaande features niet meer toereikend zijn en je eigenlijk niet zonder betaalde extensies kunt. Ook dit hoeft niet erg duur te zijn, tenzij je veel betaalde extensies of maatwerkoplossingen nodig hebt.

WooCommerce is een gratis WordPress-plugin.

Nadelen van WooCommerce

Voor een simpele shop is WooCommerce een goede en betaalbare keuze. Je hebt best veel vrijheid bij het configureren van allerlei instellingen waardoor je eenvoudig de webshop naar eigen smaak kunt instellen. Maar ga je echt veel online verkopen, dan is WooCommerce niet altijd de beste oplossing.

Het wordt vaak vergeleken met Magento, maar in het midden- of topsegment zijn er wel meer interessante spelers het overwegen waard. Net als bij Magento is er voor WooCommerce veel onderhoud nodig, zijn er regelmatig updates en is het telkens weer de vraag of alle plugins daarna nog goed werken.

Ook kan de snelheid van een WooCommerce-shop bij hoge volumes te wensen overlaten. Daar zijn wel oplossingen voor te vinden maar aan gespecialiseerde hosting en onderhoud hangt een prijskaartje dat vaak duurder is dan e-commercesoftware met vergelijkbare functies. Dit geldt ook voor de uitbreidingen die nodig zijn voor een grotere shop.

Ben je nog niet bekend met WordPress en twijfel je of WooCommerce wel wat voor jou is? Wij hebben ook andere ecommerce-software vergeleken.

Reviewscore: 7,5/10

Het is lastig om WooCommerce één score te geven, omdat het type product en retailer veel invloed heeft. Voor WordPress-gebruikers, die slechts een paar diensten of producten willen verkopen, is WooCommerce zeker een aanrader. Hierdoor krijgt het van onze redactie een 7,5 in onze laatste review.

De software is gebruiksvriendelijk, goed vindbaarheid in zoekmachines en er is een grote community die ondersteuning kan geven. Omdat WooCommerce een verlengstuk is van WordPress, biedt het ook goede mogelijkheden voor content-uitingen.

Als je nog niet bent bent met WordPress moet je twee systemen leren kennen. Als je geen blog of andere typische WordPress-functies nodig hebt, zijn andere systemen vaak gebruiksvriendelijker. Een ander nadeel is dat je veel functies los moet installeren.

Naast dat het extra tijd en geld kost, kan dit ook je webshop vertragen of onderhoudsgevoelig maken. Hier staat wel tegenover dat je bij WooCommerce alleen de functionaliteiten hoeft te installeren die je echt gebruikt.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over WooCommerce zijn:

Wat kun je met WooCommerce?

WooCommerce biedt tal van mogelijkheden. Naast dat je hiermee een webshop beginnen kunt, kun je bijvoorbeeld toegangskaartjes of vergaderruimtes te koop aanbieden via de webwinkel. En stel dat je werkt in de dienstverlening – bijvoorbeeld als masseur of hondenuitlaat – dan kun je jouw klanten via de shop alvast vooruit laten betalen.

Ook zijn er diverse – gratis en betaalde – plugins, waarmee je jouw producten bijvoorbeeld kunt verkopen via platformen als Amazon, Bol.com en Marktplaats.

Wat zijn de voordelen van WooCommerce?

Dat WooCommerce wereldwijd door zo veel mensen wordt gebruikt om een webwinkel mee te beginnen heeft voordelen. Om te beginnen zijn veel mensen bekend met de software. Wanneer je een ontwikkelaar zoekt om je webshop te bouwen of te professionaliseren, is het niet moeilijk om er één te vinden die bekend is met WooCommerce.

Daarnaast is de software van zichzelf al gebruiksvriendelijk. En omdat de ecommerce-plugin gratis is, zorgt dit ervoor dat je kosteloos de mogelijkheden van een webwinkel kunt verkennen. Verder biedt WooCommerce – als verlengde van WordPress – goede mogelijkheden voor content-uitingen. Dus stel dat je een blog bijhoudt, dan kun je dit met WooCommerce mooi vormgeven.

Hoe maak je zelf een WooCommerce-webshop?

Om zelf een website te maken met WooCommerce heb je allereerst WordPress nodig. Via deze site ga je naar plugins (onder het dashboard), waar je de WooCommerce-plugin kunt downloaden en installeren.

Vervolgens bepaal je of je jouw webwinkel beginnen wilt met een bestaand thema of dat je liever voor een maatwerkshop gaat. Let wel, aan alles wat maatwerk is, hangt in de ecommerce-sector een prijskaartje. De meeste ondernemers kiezen daarom – zeker in het begin – voor een bestaand thema, die ze aanpassen naar de huisstijl van hun bedrijf. Heb je de basis staan, dan kun je de gewenste functies installeren. Denk bijvoorbeeld aan een betaaloplossingen en verzendmethodes.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is eigenaar van Zietuwel, het bedrijf achter sites als Ondernemen & Internet.nl, investeerders.nl, ecommercenews.nl en enkele andere titels.

Bekijk alle berichten van Dirkjan