menu

Tweedehands spullen verkopen

De markt voor tweedehands spullen groeit hard, zowel online als offline. Tweedehands kleding is daarbij het meest populair, gevolgd door elektronica en meubels. Klanten laten zich naast de voordelige prijs leiden door duurzaamheid en retro modetrends. Hoewel inkoop en logistiek een uitdaging kunnen zijn, groeit de vraag explosief met beperkte concurrentie.

Tweedehands spullen verkopen

Ondanks dat ons land al 80.000 webshops kent is een webwinkel beginnen nog altijd populair onder startende ondernemers. Online verkopen zit nog altijd in de lift, al is de concurrentie op verschillende segmenten wel al enorm groot. Een gebied dat ook erg snel groeit maar waar nog wel veel kansen liggen, is het verkopen van tweedehands spullen.

Aanbod in tweedehands spullen beperkt

Marktplaats is al jaren een van de meest populaire sites van ons land en kringlopen en vintagewinkels hadden de afgelopen jaren al meer omzetgroei dan fysieke retailers. Maar online groeit de tweedehands markt nog het hardst. Volgens Amerikaanse cijfers groeide fysieke tweedehands verkopen tussen 2018 en 2019 met 9 procent, terwijl de online markt met maar liefst 49 procent toenam. Dat is ruim vijf keer zoveel in een jaar tijd.

Een simpele reden waarom niet alle nieuwe starters kiezen voor tweedehands is omdat het hiermee lastiger is om een goed volledig productaanbod te creëren. Je kunt niet via een groothandel tweedehands spullen inkopen. Het bij elkaar krijgen van het aanbod is dus een uitdaging, maar maakt je tegelijkertijd direct onderscheidend. Als je dit goed kunt regelen heb je mogelijk direct een goed businessmodel in handen.

Tweedehands kleding verkopen

Online kun je allerlei spullen verkopen. Al zijn de verschillen in tweedehands spullen online enorm. Tweedehands kleding verkopen is met afstand het snelst groeiende segment online. Experts verwachten dat de markt voor tweedehandsmode jaarlijks met dubbele cijfers zal groeien en binnen enkele jaren al verdubbelt.

Op sites als marktplaats wordt al jaren tweedehands kleding verkocht, maar dankzij het duurzame karakter kan een goed gecureerd aanbod hierin zeker nog slagen. Met name onder jongeren zou tweedehands kleding groter worden dan goedkope en vervuilende eerstehands ‘fast fashion’. Volgens Rank a Brand zegt 46 procent van de Nederlanders duurzaamheid belangrijk te vinden tijdens het winkelen. Onder jongeren tussen de 18 en 25 jaar ging dit in 2019 al om 56 procent.

Er zijn nog weinig online shops die tweedehands kleding verkopen. In eigen land boeken United Wardrobe en The Next Closet succes op dit gebied. Waar United Wardrobe zich op een jongerenpubliek richt in het lagere segment, biedt The Next Closet een gecureerd aanbod in het luxere segment. Over de grens kun je een voorbeeld nemen aan Rebelle uit Duitsland, Micolet uit Spanje, evenals het Amerikaanse Thredup. Het Duitse Rebelle levert ook aan Nederlandse klanten, maar doet dit tegen hoge verzendkosten. Er is duidelijk behoefte aan een gecureerd aanbod en hier kun je zeker op inspringen als ondernemer.

Tweedehands elektronica blijft goede kwaliteit

Na kleding is elektronica een populair tweedehands segment. Dat is niet zo gek: de oorspronkelijke aankoopprijs ligt doorgaans hoog en artikelen gaan vaak nog jaren mee. Zo verkopen grote spelers als Coolblue en Bol.com bijvoorbeeld retourartikelen en showmodellen voor een lagere prijs.

Ook de markt voor refurbished smartphones, gebruikte toestellen die waar nodig worden opgeknapt tegen gunstige prijzen, groeit in populariteit. De wereldwijde markt voor refurbished toestellen groeide tussen 2016 en 2017 met dubbele cijfers, terwijl de markt voor nieuwe smartphones slechts 3 procent toenam.

In het geval van elektronica is het voor consumenten van groot belang dat het artikel in goede staat verkeerd en dat de verkooppartij betrouwbaar is. Voor verkopers is het voordeel dat je winstmarge relatief hoog is, omdat je gebruikte elektronica voordelig kunt inkopen. Een bekend Nederlands voorbeeld is SwitchBay voor onder andere tweedehands games, consoles en smartphones. Verder zijn er nog weinig webshops voor tweedehands elektronica, terwijl het een kansrijk marktsegment is als je tweedehands spullen wilt verkopen.

Tweedehands meubels verkopen als vintage

Als je denkt aan tweedehands spullen verkopen dan denk je waarschijnlijk niet aan grote banken, tafels of kasten. Toch zijn het ideale producten om tweedehands te verkopen. Meubels zijn net als elektronica een goed voorbeeld van een product met een hoge aankoopprijs en lange levensduur. Consumenten kopen dan ook graag meubels tweedehands om de voordelige prijs. Daarnaast zijn kopers op zoek naar unieke, vintage artikelen of willen zij oude meubels opknappen en omtoveren naar hun eigen smaak.

Volgens Marktdata kiest men eerder voor tweedehands meubels (14 procent) dan dat zij online een nieuw meubel aanschaffen (8 procent). Onder jongeren is het percentage dat voor tweedehands kiest zelfs een ruime 18 procent.

In het woonsegment is de behoefte aan advies en ‘touch and feel’ nog sterk aanwezig. Mede hierom zijn er  weinig spelers die online tweedehands meubels verkopen, naast het onoverzichtelijke Marktplaats of Facebook Marketplace. De voorhoede is klein maar is er wel degelijk. Zo is er de mobiele applicatie Whoppah voor tweedehands woonartikelen en kunst. Albeka biedt tweedehands kantoormeubels en Reliving.nl biedt een verkoopplatform voor Amsterdammers. Echter is er nog genoeg te halen in dit segment, met name omdat de concurrentie zo beperkt is.

Tweedehands luxeproducten

Tenslotte hebben merkartikelen en luxeproducten veel potentie op de tweedehandsmarkt. Met name voor deze categorie ligt de originele aankoopprijs zeer hoog en is de kwaliteit hoogstaand. Particulieren en verzamelaars hebben op de tweedehands markt toegang tot exclusieve spullen tegen een voordeligere prijs – hoewel de prijs nog steeds relatief hoog ligt. Belangrijk is dat enthousiastelingen en verzamelaars een certificaat van echtheid wensen om er zeker van te zijn dat het geen goedkope namaak is.

Het luxesegment en de tweedehands markt lijken op het eerste gezicht niet voor elkaar gemaakt. Merken wagen zich er vaak niet aan omdat zij hun allure en exclusiviteit willen beschermen. Echter is er wel degelijk veel potentie om deze spullen tweedehands te verkopen. De markt voor tweedehands merkhorloges en sieraden is volgens Reuters 20 miljard dollar waard. Net als de tweedehands modemarkt blijft deze naar verwachting met dubbele cijfers groeien.

Een enkeling heeft het licht gezien. Zo zijn er diverse online handelaren in tweedehands luxeproducten opgestaan, zoals het Duitse Chrono24 voor merkhorloges en het Amerikaanse TheRealReal voor vintage modemerken, waaronder horloges, sieraden en woonartikelen. De laatstgenoemde zette maar liefst 400 miljoen dollar om in 2017. In Nederland zijn slechts enkele kleinere spelers in dit segment actief. De hoogste tijd om hier verandering in te brengen dus.

Juiste aanbod is de sleutel tot succes

Of het nu gaat om meubels, elektronica, kleding of andere tweedehands spullen, online biedt nog volop kansen, ook voor nieuwe starters! Het is lastig om het juiste aanbod van spullen bij elkaar te krijgen. Daarnaast is het vaak een uitdaging om de doelgroep te bereiken en deze altijd op het juiste moment van producten te kunnen voorzien. Desondanks zorgt deze moeilijkheid er dus ook voor dat de concurrentie lager is, en er op dit gebied dus nog een wereld te winnen valt. Succes!