Verkopen via Instagram

Wat als sociale media niet alleen je merkidentiteit uitdragen, maar ook je producten verkopen? Door te verkopen via Instagram kunnen klanten op de plek waar zij worden geïnspireerd direct nieuwe producten kopen. Hoe werkt het en wat heeft je bedrijf eraan?

Inhoud:

Verkopen via Instagram

geld verdienen met instagramVeel mensen gebruiken Instagram om foto’s te delen. Het lijkt dan niet direct een winkelplatform, maar daarvoor is het juist wel geschikt.

Met Instagram Shopping kun je bij foto’s direct een koop-mogelijkheid bieden en mensen direct vanaf Instagram iets verkopen.

Via koop-buttons bij foto’s en video’s kun je direct via Instagram verkopen.

Direct producten verkopen op Instagram is minder vreemd dan je denkt. De aanbeveling van vrienden of andere mensen heeft een grote invloed op ons koopgedrag. Bovendien kunnen apps als Instagram ons inspireren tot aankopen door middel van mooie foto’s en video’s, van mode tot voedsel en Instagram-worthy interieur.

Wil je ook online geld verdienen en ben je handig met Instagram? Via Wix of Shopify kun je ook gemakkelijk online verkopen via dit platform.

Verkopen met shoppable tags

Foto's met producten taggenJuist op de plek waarop mensen inspiratie opdoen komt een online verkoopkanaal goed tot zijn recht. Dat is waarschijnlijk precies wat Instagram dacht toen ze Instagram Shopping in 2018 lanceerde. Met meer dan een miljard gebruikers wereldwijd, waarvan zo’n 5 miljoen in Nederland, kent de online kassa van Instagram veel bezoekers. Met name onder tieners en jongvolwassenen is het sociale medium populair.

Verkopers op Instagram kunnen producten taggen in een bericht of verhaal – een korte video die na 24 uur weer verdwijnt. De shoppable tags leiden gebruikers naar een productpagina binnen Instagram, waar ze een omschrijving, afbeelding en prijs kunnen zien. Van daaruit kunnen volgers direct doorklikken naar je webwinkel om af te rekenen. Instagram-gebruikers die je merk nog niet volgen, kunnen je producten ontdekken in een nieuw tabblad om berichten van verkopers te doorzoeken.

Hoe kun je succesvol verkopen via Instagram Shopping?

  1. Maak een zakelijk account aan

Zorg dat je een zakelijke Facebookpagina hebt en link deze aan je zakelijke Instagram-account. Wees gerust, als je op Facebook of Instagram adverteert heb je deze waarschijnlijk al. Bijkomend voordeel van een zakelijk profiel is dat je aanvullende functies hebt, zoals adverteren, statistieken en het toevoegen van links aan verhalen op Instagram bij meer dan 10.000 volgers.

  1. Maak een product-catalogus aan via Facebook

Met je eerder genoemde Facebookpagina kun je een product-catalogus voor Instagram aanmaken. Je kunt handmatig nieuwe producten toevoegen of deze importeren vanuit diverse ecommerce-platforms. Zodra je een product-catalogus hebt, kun je deze items in verkoop-tags plaatsen. Maar let op: je mag via Instagram alleen fysieke producten verkopen. Een digitaal abonnement, softwareprogramma of e-book valt hier dus niet onder. Ook medicijnen mag je niet verkopen via Instagram.

  1. Tag producten

Nu kun je producten uit je catalogus taggen in Instagram-foto’s en -video’s. Wanneer je negen berichten met verkoop-tags hebt geplaatst, krijg je een tabje op je profiel genaamd ‘Shop’. Hier kunnen volgers al je verkoopberichten vinden. Je kunt maximaal vijf producten in een afbeelding taggen. In een bericht met meerdere afbeeldingen zijn dit er maximaal twintig.

  1. Maar loop ook niet te hard van stapel

Misschien ben je geneigd zo veel mogelijk producten te taggen in elk bericht dat je plaatst. Maar onthoud dat je Instagram-account geen kopie moet worden van je webshop. Op Instagram willen volgers het liefst unieke content zien die inspireert. Je kunt het dus eerder vergelijken met een tijdschrift dan een marktkraam. Naast het inzetten van verkoop-tags wil je namelijk nog steeds bezoekers aan je merk binden. Zorg dus voor doelgerichte content en evenwicht in de berichten die je plaatst.

  1. Leer van je fouten

De statistieken van Instagram laten zien hoe vaak een bericht wordt bekeken en hoe groot je bereik is. Voor verkoop-tags heb je extra statistieken. Hoe vaak is een productpagina bijvoorbeeld bekeken, en hoe vaak wordt er door volgers doorgeklikt naar je webshop? Bekijk vervolgens wat werkt en wat niet, zowel qua foto als omschrijving, en optimaliseer je content.

Koppel Instagram aan Shopify en creëer één in-app-winkelervaring, van het ontdekken tot het afrekenen. Met één voorraadbeheer voor je winkel en/of webshop.

Instagram is makkelijk en intuïtief

producten verkopen via influencers en storiesVerkopen via Instagram is interessant, met name omdat gebruikers direct kunnen kopen op de plek waar zij je merk leren kennen. Op het moment dat er interesse voor je product ontstaat, kun je deze dus meteen benutten. Het merendeel van de aankopen op Instagram Shopping is dan ook een impulsaankoop volgens onderzoek van Pakkie.

Om deze reden is het ook een natuurlijke manier van marketing. De verkoop-tags zijn geen advertenties maar bevinden zich tussen al je overige berichten. De functie is dan ook gratis te gebruiken. Dit maakt het laagdrempelig voor ondernemers met een beperkt marketingbudget.

Het aankoopproces is ook een stuk makkelijker. Gebruikers hoeven Instagram niet te verlaten om een nieuwe internetbrowser te openen, maar worden direct naar de webshop geleid. Het scrollen door Instagram en het afrekenen van een product lopen dan ook naadloos in elkaar over. De route naar de aankoop is daardoor kort en intuïtief.

Bij Instagram Shopping is de route naar een aankoop kort en intuïtief.

Nadeel van Instagram als verkoopkanaal

producten verkopen via instagram shoppingVerkopen op Instagram brengt ook uitdagingen met zich mee. Omdat je gebruikers direct naar de aankoop kunt leiden, brengen klanten minder tijd door in je webshop. Voor waardevolle klantdata ben je daardoor deels afhankelijk van een extern platform, zoals Instagram. Zorg dus niet dat het klantcontact hierdoor versplinterd raakt.

Het is de bedoeling dat klanten in de toekomst ook kunnen afrekenen op Instagram. Wanneer klanten kunnen betalen binnen de interface van Instagram, hoeven zij de app niet te verlaten. Daardoor komen zij helemaal niet in je webwinkel terecht om de aankoop te doen. Ook zal Instagram in dat geval een percentage van het verkoopbedrag vragen.

Pas op dat Instagram niet kannibaliseert met je webshop-verkopen.

Tenslotte is Instagram met name effectief voor een bepaald soort producten en een bepaald publiek. Met name jongeren en jongvolwassenen maken gebruik van Instagram om zich te laten inspireren door lifestyle-content. Consumentenmerken die vooral online aanwezig zijn en verkopen aan deze doelgroep hebben baat bij Instagram. Maar verkoop-tags van auto-onderdelen zullen het lang niet zo goed doen als modeaccessoires of interieurartikelen. Productsoorten die hier buiten vallen zullen dan ook minder profijt hebben van Instagram als verkoopkanaal.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over verkopen via Instagram zijn:

Hoe kun je iets verkopen via Instagram?

Verkopers op Instagram kunnen producten taggen. De shoppable tags leiden gebruikers naar een productpagina binnen Instagram, waar ze een omschrijving, afbeelding en prijs kunnen zien. Die kunnen het product zo direct kopen. Op deze manier kun je via Instagram online geld verdienen, al zijn er wel enkele voorwaarden.

Ik zie de shop-functie helemaal niet?

Standaard heeft Instagram ook geen verkoopfunctie, maar deze kun je wel activeren. Hiervoor heb je een zakelijke Facebookpagina nodig, gelinkt aan je Instagram-profiel. Hiermee kun je een productcatalogus voor Instagram aanmaken.

Vervolgens kun je items in verkoop-tags plaatsen. Wanneer je negen berichten met verkoop-tags hebt geplaatst, krijg je een tabje op je profiel genaamd ‘Shop’. Hier kunnen volgers al je verkoopberichten vinden.

Kan ik alles zomaar via Instagram verkopen?

Instagram heeft voorwaarden met wat je wel en niet mag verkopen. Zo mag je alleen fysieke producten aanbieden. Een digitaal abonnement, softwareprogramma of e-book mag dus niet. Ook medicijnen mag je niet verkopen via Instagram. Daarnaast gelden er in Nederland strenge regels bij online verkoop.

Ik heb al een webshop en wil mijn voorraad synchroniseren!

Instagram is een sterk inspiratieplatform en het is leuk als je daar ook wat kunt verkopen. Maar nog beter is het als je deze koppelt aan een webshop. Hiermee kun je makkelijker klanten binden, de gemiddelde bestelwaarde proberen te verhogen of gebruikmaken van systemen voor het voorraadbeheer of het versturen van pakketten.