menu

Verkopen via Instagram

Wat als sociale media niet alleen je merkidentiteit uitdragen, maar ook het aantal verkopen kunnen verhogen? Door te verkopen via Instagram kunnen klanten op de plek waar zij worden geïnspireerd direct overgaan tot aankoop. Hoe kun je verkopen op Instagram en wat heb je eraan als bedrijf?

Verkopen via InstagramEen sociaal medium zakelijk inzetten als extra verkoopkanaal is minder vreemd dan je denkt. De aanbeveling van vrienden heeft een grote invloed op ons koopgedrag. Bovendien kunnen apps als Instagram ons inspireren tot aankopen door middel van mooie foto’s en video’s, van mode tot voedsel en ‘Instagram-worthy’ interieur.

Verkopen met shoppable tags

Dat is waarschijnlijk precies wat Instagram dacht toen ze Instagram Shopping in 2018 lanceerde. Met meer dan een miljard gebruikers wereldwijd, waarvan zo’n 5 miljoen in Nederland, kent de online kassa van Instagram veel bezoekers. Met name onder tieners en jongvolwassenen is het sociale medium populair.

Verkopers op Instagram kunnen producten taggen in een bericht of verhaal – een korte video die na 24 uur weer verdwijnt. De shoppable tags leiden gebruikers naar een productpagina binnen Instagram, waar ze een omschrijving, afbeelding en prijs kunnen zien. Van daaruit kunnen ze direct doorklikken naar je webwinkel om af te rekenen. Instagram-gebruikers die je merk nog niet volgen, kunnen je producten ontdekken in een nieuw tabblad om berichten van verkopers te doorzoeken.

Hoe kun je succesvol verkopen via Instagram?

  1. Maak een zakelijk profiel aan

Zorg dat je een zakelijke Facebookpagina hebt en link deze aan je zakelijke Instagramprofiel. Wees gerust, als je op Facebook of Instagram adverteert heb je deze waarschijnlijk al. Bijkomend voordeel van een zakelijk profiel is dat je aanvullende functies hebt, zoals adverteren, statistieken en het toevoegen van links aan verhalen op Instagram bij meer dan 10.000 volgers.

  1. Maak een productcatalogus aan via Facebook

Met je eerder genoemde Facebookpagina kun je een productcatalogus voor Instagram aanmaken. Je kunt handmatig producten toevoegen of deze importeren vanuit diverse ecommerce-platforms. Zodra je een productcatalogus hebt, kun je deze items in verkooptags plaatsen. Maar let op: je mag via Instagram alleen fysieke producten verkopen. Een digitaal abonnement, softwareprogramma of e-book valt hier dus niet onder. Ook medicijnen mag je niet verkopen via Instagram.

  1. Tag erop los

Nu kun je producten uit je catalogus taggen in Instagramfoto’s en -video’s. Wanneer je negen berichten met verkooptags hebt geplaatst, krijg je een tabje op je profiel genaamd ‘Shop’. Hier kunnen volgers al je verkoopberichten vinden. Je kunt maximaal vijf producten in een afbeelding taggen. In een bericht met meerdere afbeeldingen zijn dit er maximaal twintig.

  1. Maar loop ook niet te hard van stapel

Misschien ben je geneigd zo veel mogelijk producten te taggen in elk bericht dat je plaatst. Maar onthoud dat je Instagramprofiel geen kopie moet worden van je webshop. Op Instagram willen gebruikers het liefst unieke content zien die inspireert. Je kunt het dus eerder vergelijken met een tijdschrift dan een marktkraam. Naast het inzetten van verkooptags wil je namelijk nog steeds bezoekers aan je merk binden. Zorg dus voor doelgerichte content en evenwicht in de berichten die je plaatst.

  1. Leer van je fouten

De statistieken van Instagram laten zien hoe vaak een bericht wordt bekeken en hoe groot je bereik is. Voor verkooptags heb je extra statistieken. Hoe vaak is een productpagina bijvoorbeeld bekeken, en hoe vaak wordt er doorgeklikt naar je webshop? Bekijk vervolgens wat werkt en wat niet, zowel qua foto als omschrijving, en optimaliseer je content.

Makkelijk en intuïtief

Verkopen via Instagram is interessant, met name omdat gebruikers op de plek waar zij je merk leren kennen ook direct kunnen kopen. Op het moment dat er interesse voor je product ontstaat, kun je deze dus meteen benutten. Het merendeel van de aankopen op Instagram is dan ook een impulsaankoop volgens onderzoek van Pakkie.

Om deze reden is het ook een natuurlijke manier van marketing. De verkooptags zijn geen advertenties maar bevinden zich tussen al je overige berichten. De functie is dan ook gratis te gebruiken. Dit maakt het laagdrempelig voor ondernemers met een beperkt marketingbudget.

Het aankoopproces is ook een stuk makkelijker. Gebruikers hoeven Instagram niet te verlaten om een nieuwe internetbrowser te openen, maar worden direct naar de webshop geleid. Het scrollen door Instagram en het afrekenen van een product lopen dan ook naadloos in elkaar over. De route naar de aankoop is daardoor korter en intuïtiever geworden.

Nadeel van Instagram als verkoopkanaal

Verkopen op Instagram brengt ook uitdagingen met zich mee. Omdat je gebruikers direct naar de aankoop kunt leiden, brengen klanten minder tijd door in je webshop. Voor waardevolle klantdata ben je daardoor deels afhankelijk van een extern platform, zoals Instagram. Zorg dus niet dat het klantcontact hierdoor versplinterd raakt.

Het is de bedoeling dat klanten in de toekomst ook kunnen afrekenen op Instagram. Wanneer klanten kunnen betalen binnen de interface van Instagram, hoeven zij de app niet te verlaten. Daardoor komen zij helemaal niet in je webwinkel terecht om de aankoop te doen. Ook zal Instagram in dat geval een percentage van het verkoopbedrag vragen.

Tenslotte is Instagram met name effectief voor een bepaald soort producten en een bepaald publiek. Met name jongeren en jongvolwassenen maken gebruik van Instagram om zich te laten inspireren door lifestyle-content. Consumentenmerken die vooral online aanwezig zijn en verkopen aan deze doelgroep hebben baat bij Instagram. Maar verkooptags van auto-onderdelen zullen het lang niet zo goed doen als modeaccessoires of interieurartikelen. Productsoorten die hier buiten vallen zullen dan ook minder profijt hebben van Instagram als verkoopkanaal.