WooCommerce vs. Shopify

Heb je een WordPress website en wil je online verkopen? Je kunt een WooCommerce-plugin installeren maar ook Shopify koppelen aan je website. De voor- en nadelen van WooCommerce vs. Shopify voor WordPress-gebruikers.

Inhoud:

WooCommerce vs. Shopify

WooCommerce en Shopify behoren beiden tot de populairste webwinkel-platforms. Bovendien staan beide software-aanbieders bekend om hun laagdrempelige en gebruiksvriendelijke oplossing. Naast deze overeenkomsten hebben de spelers ook de nodige verschillen, bijvoorbeeld op het gebied van hosting en de manier waarop het kassasysteem werkt.

Wil je online producten verkopen? Benieuwd naar de regels, software of veelgestelde vragen? Lees dan verder over een eigen webshop beginnen.

Wat is WooCommerce?

WooCommerceWooCommerce is een plugin voor WordPress, waarmee je webwinkel-functies kunt toevoegen aan je website. Net als WordPress is WooCommerce open source en hierdoor voor iedereen toegankelijk. Voor de plugin betaal je niets, maar je bent wel zelf verantwoordelijk voor de hosting. Zolang je slechts enkele artikelen verkoopt, beschikt een gratis WooCommerce-webwinkel over voldoende functionaliteiten. Als het aantal verkopen stijgt, is de kans groot dat je betaalde extensies wilt toevoegen voor betere prestaties.

De WordPress-plugin van WooCommerce is gratis.

WooCommerce integreren in WordPress

Om WooCommerce te integreren in je website moet je eerst de plugin downloaden en installeren. Daarna moet je bepalen of je gebruik wilt maken van een bestaand thema of dat je kiest voor een maatwerkshop. In dit stadium is het – vanwege de kosten van maatwerk – aan te raden om voor een bestaand thema te gaan. Dit thema kun je vervolgens aanpassen naar je eigen wensen. Zodra je dit hebt gedaan, kun je de benodigde functionaliteiten installeren zoals een kassasysteem.

Wil je een eigen webshop beginnen? Met Wix.com of JouwWeb maak je die eenvoudig zelf! Sneller uit de startblokken? Je kunt ook een bestaande webshop overnemen.

Wat is Shopify?

ShopifyShopify is een gehost pakket, wat inhoudt dat de webwinkel draait op de server van Shopify. Voor een vast bedrag per maand mag je gebruikmaken van de software. Althans, als je een Shopify-webwinkel lanceert. Kies je voor de koopknoppen van Shopify Lite, dan werkt het net even anders dan bij WooCommerce. Aangezien je deze koopknoppen alleen kunt gebruiken in combinatie met een bestaande site – in dit geval een WordPress-website – staat alles op je eigen domein behalve de kassa.

In tegenstelling tot de gratis WooCommerce-plugin moet je voor de Shopify koopknop wel betalen. Medio 2020 betaal je hier negen dollar per maand voor. Hierbij maakt het niet uit of je een koopknop plaatst of een heleboel, de prijs blijft hetzelfde. De kans dat je met koopknoppen blijft werken zodra je een omvangrijk assortiment hebt, is klein gezien het werk dat je eraan hebt. Maar theoretisch gezien zou je dus voor negen dollar per maand klaar kunnen zijn.

Met Shopify Lite kun je heel gemakkelijk producten verkopen in je WordPress-website.

Shopify integreren in WordPress

Met behulp van de Shopify-plugin kun je de koopknop toevoegen aan je Shopify-beheercentrum. Vanuit hier kun je koopknop vormgeven. Zo kun je kiezen uit verschillende layout-stijlen en kleuren. Maar voordat je dit doet, moet je eerst kiezen of je een koopknop wilt maken voor een product of een collectie. In het laatste geval bevat de knoopknop alle varianten van het product.

Wanneer je tevreden bent over de koopknop kun je de opdracht geven om deze aan te maken. Vervolgens wordt er een code gegenereerd, die je moet toevoegen aan de pagina waar je de knop wilt weergeven. Zodra je de pagina hebt opgeslagen, kun je het product of de collectie verkopen. De koopknop bevat al kassafunctionaliteiten, waardoor je direct aan de slag kunt.

Weet je zeker dat je het bij je eigen assortiment wilt houden? Met Shopify kun je ook heel makkelijk dropshipping-leveranciers toevoegen en zo je aanbod uitbreiden!

Verschillen tussen WooCommerce en Shopify

WordPress is open source, maar Shopify is dit niet. Het nadeel hiervan is dat je wat beperkter bent in de keuzemogelijkheden. Waar je bij WooCommerce – dat eveneens volledig open source is – zelf bepaalt hoe je alles wilt vormgeven, moet je het bij Shopify doen met de mogelijkheden die zij bieden.

Shopify vs. WooCommerceDat je geen toegang hebt tot de broncode is echter niet alleen nadelig. Een groot voordeel hiervan is dat je geen essentiële code kapot kunt maken en dat je ook minder bang hoeft te zijn dat je kassa wordt gehackt. WordPress en WooCommerce zijn niet alleen populair onder retailers maar ook onder mensen die er verkeerde bedoelingen mee hebben. Bij Shopify is dat gevaar veel kleiner. Updates worden automatisch doorgevoerd, zo blijft je kassa altijd up-to-date terwijl de code veel beter afgeschermd is.

Bij Shopify heb je geen last van updates en is de code beter afgeschermd.

Bij Shopify heb je twee betaalmogelijkheden: producten kunnen direct worden afgerekend of (wanneer je meerdere producten verkoopt) worden toegevoegd aan een winkelwagen. Beide betaalsystemen zijn gesloten, waardoor je weliswaar zelf geen wijzigingen kunt maken, maar je weet wel zeker dat ze het altijd doen. Bij WooCommerce host je de software zelf en kun je zelf aanpassingen maken in de kassa. Voor mensen die maximale vrijheid willen is dat fijn, maar als jouw programmeerkennis beperkt is kan dit in het slechtste geval vrij makkelijk leiden tot een niet werkend kassasysteem.

Bovendien heb je bij Shopify de beschikking over een duidelijk beheersysteem, waardoor deze software net iets makkelijker in gebruik is. Een ander voordeel van Shopify is dat je vanuit de beheeromgeving ook betaallinks kunt aanmaken. Deze links kun je bijvoorbeeld gebruiken voor email-campagnes of social media-berichten. Wanneer de lezer op de link klikt, wordt het artikel toegevoegd aan de kassa, waarna het al dan niet wordt gekocht.

Shopify vs. WooCommerce: wat is de beste keuze?

Beide oplossingen zijn erg geschikt voor het creëren van een winkelervaring. Welke oplossing voor jou het beste is, hangt vooral samen met hoe groot je assortiment is en de mate van vrijheid die je wenst. Als je WordPress-website nu actief wordt bijgehouden door een goed internetbureau dat ook verstand heeft van WooCommerce is dat al snel een logische keuze.

Beide oplossingen zijn geschikt voor online verkoop.

Doe je alles zelf en is WordPress nog wel te doen maar is de stap naar een online kassa  voor jou net wat te spannend? Of wil je naast je eigen website ook via andere kanalen – zoals Facebook en Instagram – je producten verkopen? Dan lijkt de keuze voor de koopknoppen van Shopify Lite wat logischer.