e-boekhouden

Verkopen via Amazon

Internationaal is Amazon.com een van de grootste platformen om op te verkopen. Vanaf begin 2020 is Amazon Nederland ook actief en open voor webwinkeliers. Ook jij kunt nu verkopen op Amazon.

Inhoud:

Waarom producten verkopen via Amazon?

verkopen op AmazonConsumenten zoeken naar producten op marktplaatsen als Amazon of Bol.com. Google wordt daarbij steeds vaker overgeslagen. Door je op Bol.com of Amazon te verkopen kom je dus direct onder de aandacht bij consumenten.

Bol.com is in Nederland zeer bekend maar voor verschillende productgroepen is Amazon, ook in Nederland, al groter. Zodra je artikelen een hoge plaats in de zoekresultaten van Amazon krijgen, kun je hiervan profiteren.

Wil je online producten verkopen? Je kunt ook een eigen webshop beginnen. Wil je sneller uit de startblokken? Dan kun je een bestaande webshop overnemen.

Je eerste producten verkopen

Iedereen kan producten via Amazon verkopen. Daardoor lijkt online verkopen eenvoudig, maar de concurrentie op het platform is enorm. Om goed te scoren is het belangrijk om eerst wat onderzoek te doen. Die hoge plek in de zoekresultaten op Amazon krijg je niet cadeau.

Mensen zoeken en kopen vaak direct op Amazon.

Voordelen van Amazon:

  • Op Amazon bereik je meer dan 300 miljoen consumenten.
  • Het aansluiten bij Amazon geeft je naast je eigen webshop een extra afzetkanaal.
  • Je kunt dankzij het platform relatief makkelijk verkopen in het buitenland.
  • Als je kiest voor Fulfilment by Amazon (FBA) draag je je voorraad over aan Amazon.
  • Amazon neemt een deel van de klantenservice over.

Nadelen van verkopen op Amazon:

  • Veel concurrentie op het platform.
  • Het platform hanteert vrij hoge commissies.
  • Het maakt je voorraadbeheer complex als je ook op andere platforms verkoopt.
  • Je hebt weinig zeggenschap over hoe je Amazon je producten presenteert.

Weet je zeker dat je wilt verkopen op Amazon? De concurrentie is groot en de (winst)marge klein. Is er voor jou geen betere manier om online geld te verdienen?

De zoekresultaten op Amazon

Hoog scoren in de zoekresultaten op AmazonOm veel te verkopen moeten je producten hoog staan in de zoekresultaten. De concurrentie is groot en consumenten kijken op Amazon vaak niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten.

De zoekmachine van Amazon werkt anders dan Google. Autoriteit is bijvoorbeeld niet belangrijk. De meest belangrijke factoren waarmee je ervoor kunt zorgen dat je product op de eerste pagina komt zijn relevantie, verkoopcijfers en recensies.

Amazon baseert zoekresultaten vooral op relevantie, verkoopcijfers en recensies.

Relevantie van je product

Amazon wil alleen producten laten zien die overeenkomen met de zoektermen van de consument. Die relevantie leest Amazon af aan de zoekwoorden die je in de titel van je productpagina zet en in de ‘zoekterm’ velden. Je wordt dan geïndexeerd voor die betreffende woorden, wat betekent dat je als resultaat uit de zoekmachine komt.

De beschrijving van je product is minder belangrijk. De zoektermen worden door Amazon gelinkt aan transacties. Wanneer de klant zoekt naar een product op Amazon en daarna doorklikt naar dat product, zal in de URL die zoekterm staan. Hoe meer transacties jij via een bepaalde zoekterm doet, hoe relevanter Amazon denkt dat je bent voor die zoekterm. Bovendien is het belangrijk dat je analyseert welke zoektermen je het beste kunt gebruiken voor je producten. Sommige woorden worden op Amazon vaker gebruikt door klanten dan andere.

Snel goede verkoopcijfers realiseren

Verkoopcijfers van AmazonOm op de eerste pagina van Amazon te komen moet je in een korte periode meer verkopen dan de aanbieders die als organische zoekresultaten op die pagina staan. Je kunt dus ook gratis op de eerste pagina terecht komen. Er bestaan tools die voor jou kunnen analyseren hoeveel je dan precies op Amazon moet verkopen. Een bekende tool is Jungle Scout. Deze controleert voor jou per zoekterm het aantal benodigde transacties.

Stel dat de verkopers op de eerste pagina van jouw trefwoord gemiddeld 241 verkopen per maand realiseren, dan moet jij dus per dag 8 transacties bereiken om daarmee op Amazon te concurreren. Daarvoor is een hoog bereik nodig.

Verkopen met korting of zelfs weggeven van producten

Door te starten met een hoge korting wordt je product interessant voor klanten, ook als je nog geen reviews hebt ontvangen. Via dealsites kun je in een korte tijd veel producten verkopen aan mensen die deze dealsites volgen.

Een bekende naam is bijvoorbeeld rebatekey.com. Wanneer je op amazon.de wil verkopen kun je gebruikmaken van lutendo.com. Deze dealsite is gericht op Duitse consumenten. Een Facebook-groep oprichten kan ook. Je kunt daar mensen verzamelen die mee willen doen aan dit soort deals. Ook kan je de klanten van je eigen webshop kortingen aanbieden wanneer ze je producten kopen op Amazon. Op die manier bouw je een stabiele verkoophistorie binnen Amazon op.

Meer leren over internet marketing? IMU geeft hiervoor het boek Online Marketing Tornado uit. Bomvol tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Je kunt ook op Amazon adverteren. Al is het meestal lastig om hiermee de eerste pagina te behalen zolang je nog geen reviews hebt op het platform. De kans dat je met alleen advertenties al de benodigde transacties bereikt op Amazon is klein.

De kans is klein dat je via Amazon kunt verkopen op de eerste pagina met alleen advertenties.

Amazon-klantreviews verzamelen

Zodra  je je eerste producten verkocht of weggegeven hebt is het belangrijk om beoordelingen van klanten te ontvangen. Dit zorgt er namelijk voor dat Amazon en consumenten op het platform jou als een betrouwbare verkoper zien. Nadat je een product verkocht hebt, kun je bij ‘Manage Orders‘ de knop ‘Request a Review‘ gebruiken. De klant ontvangt dan een link om een beoordeling te plaatsen.

Fulfilment by Amazon

Naast dat je producten kunt verkopen op Amazon biedt het platform je ook fulfilment aan. Met FBA, de fulfilmentdienst van Amazon, komen je producten automatisch in aanmerking voor Amazon Prime Verzending én krijg je ‘Buy Box’ prioriteit. Hiermee heb je dus een voordeel ten opzichte van spelers die artikelen verkopen vanuit een eigen magazijn.

Fulfilment by Amazon heeft zijn eigen kosten, maar zo hoef je je geen zorgen meer te maken over het tijdig versturen van je producten, aangezien Amazon dit voor je doet.

Zo bereik je de Buy Box (in winkelwagen-optie)

De Buy Box scoren op AmazonWanneer je een product wilt verkopen dat andere verkopers ook aanbieden, krijg je naast je positie in de zoekresultaten ook te maken met de Buy Box. Dit is de knop waar de klant op ‘in winkelwagen’ kan klikken.

Klanten zien op een productpagina ook een lijst van andere verkopers, maar de meeste klanten kiezen voor de ‘in winkelwagen’ optie. Je zult er dus voor moeten zien te zorgen dat je de Buy Box ‘wint’. De succesformule hiervoor houdt Amazon geheim, maar er zijn wel een aantal factoren die bijdragen:

Het winnen van de Buy Box kan hét verschil maken.

  • Registratie als verkoper op Amazon:
    Voordat je in aanmerking kan komen voor de Buy Box moet je een proeftijd doorstaan. Hierin is het belangrijk dat je een goede verkoophistorie opbouwt. Bij je accountgegevens kun je jouw status volgen.
  • Orderverwerkingsmethode:
    Amazon wil er zeker van zijn dat verkopers die in de Buy Box staan snel de orders verwerken. Daarom geeft het platform de voorkeur aan verkopers die gebruik maken van FBA.
  • Voorraad:
    Wanneer je de Buy Box wint kun je snel meer verkopen. Amazon wil er zeker van zijn dat je voorraad groot genoeg is om dit aan te kunnen. Als je gebruik maakt van FBA heeft het platform hier goed zicht op.
  • Levertijd:
    Hoe sneller consumenten jouw producten ontvangen, hoe aantrekkelijker je bent voor Amazon. Als je een snelle levertijd belooft moet je hier aan kunnen voldoen, want Amazon zal je straffen als ze veel klachten ontvangt over jouw levertijd.
  • Prestaties:
    Zo lang je klanten tevreden zijn over je levertijd, je klantenservice, de kwaliteit van je producten en leveringen zal Amazon je een betrouwbare verkooppartner vinden.
  • Prijs:
    Je productprijs moet competitief zijn. Verkopers die de Buy Box winnen hebben vaak de laagste prijs. Je kunt met behulp van het Amazon-algoritme regels opstellen zodat jouw prijs altijd net onder die van je concurrenten blijft. De prijs van je producten is echter niet het belangrijkste. Wanneer je een betere verkoop-prestatie hebt dan je concurrenten kun je met een hogere productprijs alsnog de Buy Box winnen.

Wanneer je overweegt je producten te verkopen op Amazon is het dus handig om eerst onderzoek te doen naar je concurrentie. Zijn er andere verkopers? Hoe zorg je dat jouw product boven de concurrentie uitsteekt? Heb je genoeg marge om je te mengen in een prijzenoorlog?

Een eigen merk verkopen op Amazon

Eigen merk verkopen op AmazonVoordat je in aanmerking komt voor de Buy Box moet je dus een goede verkoophistorie opbouwen. De meeste toekomst voor jou als verkoper op het platform zit daarom in het verkopen van een eigen merk. Op die manier heb je geen last van directe concurrentie.

Zeker wanneer je merk al enigszins bekendheid heeft is dit de snelste weg naar succes. Zo niet, dan kun je je merk bundelen met een ander product. Hiermee introduceer je nieuwe klanten met jouw merk en ontdekken ze de toegevoegde waarde.

Je merk registreren op Amazon levert voordelen op

Indien je je eigen merk gaat verkopen op Amazon levert het je een aantal voordelen op wanneer je deze registreert. Je krijgt dan toegang tot de ‘Brand Registry’ op Amazon, wat je extra functionaliteiten biedt. Zo heb je meer controle over jouw producten en daarnaast zal het platform je helpen met het beschermen van je merk.

Indien je merk nog niet geregistreerd is, kun je dit doen in het Verenigd Koninkrijk voor zo’n 200 euro. Daarnaast is de registratie dan binnen 2 maanden afgerond. Binnen Nederland kan dit langer duren en duurder zijn.

Voorbereiden op de lancering

In de aanloop naar je lancering op Amazon moet je ervoor zorgen dat je een goede basis hebt. Je moet in ieder geval letten op de volgende zaken:

  • Zorg ervoor dat je product kwalitatief goed is
  • Doe onderzoek naar relevante zoekwoorden en noem deze in je producttitel
  • Maak een sterke productomschrijving: benoem voordelen van jóuw product.
  • Zorg voor unieke professionele productfoto’s.

Tijdens de lanceerperiode doe je er goed aan te verkopen voor een lage verkoopprijs. Start 30-50% onder de gewenste verkoopprijs. Vervolgens kun je na de lanceerperiode de prijs iedere week met tien procent verhogen. Op deze manier bouw je een goede saleshistorie op en zo lang klanten tevreden zijn over je product zullen ze er ook meer voor willen betalen.

Internationaal uitbreiden via Amazon

internationaal via Amazon verkopenZoals eerder genoemd maakt Amazon het makkelijker om internationaal uit te breiden en klanten in andere landen te bereiken. Je kunt je dan aanmelden op een andere Seller Central, zoals amazon.de. Ook is het de moeite waard om je voorraad onder te brengen bij FBA of in fulfilment centrales in verschillende landen. Zo betaal je minder importkosten voor elke bestelling.

Let altijd wel op dat je de juridische zaken hebt geregeld. Amazon zal je straffen als je hier fouten in maakt. Je zult bijvoorbeeld een btw-nummer moeten aanschaffen in het land waar je je producten verkoopt.

Wanneer je je product in een ander land verkopen gaat, moet je je productpagina ook vertalen. Hierbij moet je rekening houden met zoekwoorden. Met analysetools van Amazon kun je deze zoektrends inzien en er voor zorgen dat je product ook in een andere taal vindbaar is.

Weet je zeker dat je wilt verkopen op Amazon? De concurrentie is groot en de (winst)marge klein. Is er voor jou geen betere manier om online geld te verdienen?

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over producten verkopen op Amazon zijn:

Welke producten verkopen goed op Amazon?

Op Amazon kun je vrijwel alles verkopen! Al is de concurrentie groot en is het dus niet gemakkelijk om je producten zichtbaar te krijgen. Vaak zijn er andere verkopers die lagere prijzen hanteren of een betere score hebben. In dit artikel leggen we uit hoe je op Amazon jouw artikelen zichtbaar maakt.

Wat zijn de kosten van Amazon?

Amazon werkt met commissies. Dat betekent dat ze per bestelling een deel van het bedrag inhouden als verkoopkosten. Je betaalt dus per verkoop. Daarnaast zijn er soms extra kosten. Bijvoorbeeld als je jouw producten ook via het platform wilt adverteren of als je kiest voor FBA.

Hoe kom ik op Amazon aan positieve klantreviews?

Nadat je een product verkoopt (of weggeeft) kun je bij ‘Manage Orders‘ de knop ‘Request a Review‘ gebruiken. De klant ontvangt dan een link om een beoordeling te plaatsen. Deze klantreviews zijn belangrijk. Amazon heeft een eigen algoritme ontwikkeld voor het tonen van producten. Klantreviews spelen hierin een belangrijke rol.

Hoe rangschikt Amazon haar zoekresultaten?

De meest belangrijke factoren om op de eerste pagina te komen van Amazon zijn relevantie, verkoopcijfers en klantreviews. Verkoopcijfers spreken voor zich, maar klantreviews zijn hierdoor extra belangrijk. Vergelijkbaar met hoe Google kijkt naar autoriteit.