menu
e-boekhouden

Verkopen via Amazon

Internationaal is Amazon.com een van de grootste platformen om op te verkopen. Vanaf begin 2020 is Amazon ook in Nederland actief en open voor webwinkeliers. In dit artikel zetten we uiteen hoe je kunt verkopen via Amazon en wat er allemaal bij komt kijken.

Inhoud:

Waarom verkopen via Amazon?

verkopen via amazonConsumenten zoeken naar producten op marktplaatsen als Amazon. Google wordt daarbij steeds vaker overgeslagen. Door je producten online te verkopen via Amazon kom je dus direct onder de aandacht bij consumenten. Zodra je artikelen een hoge plaats in de zoekresultaten van Amazon krijgen, zal je hiervan profiteren.

Er komt wel heel wat bij kijken, waardoor het belangrijk is om eerst wat onderzoek te doen. Die hoge plek in de zoekresultaten op Amazon krijg je niet cadeau. De concurrentie is groot. Hieronder noemen we de voordelen en nadelen van het verkopen via deze marktplaats.

Steeds meer mensen zoeken direct via Amazon.

Voordelen van Amazon:

  • Via Amazon bereik je meer dan 300 miljoen consumenten.
  • Het aansluiten bij Amazon geeft je naast je eigen webshop een extra afzetkanaal.
  • Je kunt dankzij het platform relatief makkelijk gaan verkopen in het buitenland.
  • Als je kiest voor Fulfilment by Amazon (FBA) draag je je voorraad over aan Amazon. Hiermee komen je producten automatisch in aanmerking voor Amazon Prime Verzending én krijg je ‘Buy Box’ prioriteit. De kosten hiervan zijn lager dan wanneer je zelf de voorraad en verzending regelt. Ook hoef je je geen zorgen te maken over het tijdig versturen van je producten, aangezien Amazon dit voor je doet.
  • Amazon neemt een deel van de klantenservice over. Klanten richten hun vragen tot het platform in plaats van tot jou, wat jou weer tijd bespaart.

Nadelen:

  • Veel concurrentie op het platform.
  • Het platform hanteert vrij hoge commissies.
  • Indien je naast Amazon ook je producten op andere platforms of op je eigen webshop aanbiedt, zul je je voorraad constant up-to-date moeten kunnen houden.
  • Je hebt weinig zeggenschap over hoe je Amazon je producten presenteert.

Weet je zeker dat je wilt verkopen via Amazon? De concurrentie is groot en de (winst)marge klein. Is er voor jou geen betere manier om online geld te verdienen?

De zoekresultaten op Amazon

GroeiDe concurrentie is groot en consumenten kijken vaak niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Om succes te hebben op Amazon zul je hoog in de zoekresultaten moeten staan. De zoekmachine van Amazon werkt anders dan Google. Autoriteit is bijvoorbeeld niet belangrijk. De meest belangrijke factoren waarmee je ervoor kunt zorgen dat je op de eerste pagina komt zijn relevantie, verkoopcijfers en recensies.

Amazon baseert zoekresultaten vooral op relevantie, verkoopcijfers en recensies.

Relevantie:
Amazon wil alleen producten laten zien die overeenkomen met de zoektermen van de consument. Die relevantie leest Amazon af aan de zoekwoorden die je in de titel van je productpagina zet en in de ‘zoekterm’ velden. Je wordt dan geïndexeerd voor die betreffende woorden, wat betekent dat je als resultaat uit de zoekmachine komt.

De beschrijving van je product is minder belangrijk. De zoektermen worden door Amazon gelinkt aan transacties. Wanneer de klant zoekt naar een product op Amazon en daarna doorklikt naar dat product, zal in de URL die zoekterm staan. Hoe meer transacties jij via een bepaalde zoekterm doet, hoe relevanter Amazon denkt dat je bent voor die zoekterm. Bovendien is het belangrijk dat je analyseert welke zoektermen je het beste kunt gebruiken voor je producten. Sommige woorden worden vaker gebruikt door klanten dan andere.

Verkoopcijfers:
Om op de eerste pagina  te komen moet je in een korte periode meer verkopen dan de aanbieders die als organische zoekresultaten op die pagina staan. Je kunt dus ook gratis op de eerste pagina terecht komen.Er bestaan tools die voor jou kunnen analyseren hoeveel je dan precies moet verkopen. Een bekende tool is Jungle Scout. Deze controleert voor jou per zoekterm het aantal benodigde transacties.

Stel dat de verkopers op de eerste pagina van de zoekterm ‘toilettas’ gemiddeld 241 verkopen per maand realiseren, dan moet jij dus per dag 8 transacties bereiken om daarmee te kunnen concurreren. Daarvoor zul je een hoog bereik moeten behalen. Vandaar al de eerdere tip om te starten met een hoge korting. Op die manier wordt je product interessant voor klanten, ook als je nog geen reviews hebt ontvangen.

Je kunt via dealsites veel mensen bereiken die graag dit soort producten ontvangen. Een bekende naam is bijvoorbeeld rebatekey.com. Wanneer je via amazon.de wil gaan verkopen zou je gebruik kunnen maken van lutendo.com. Deze dealsite is namelijk gericht op Duitse consumenten. Een Facebook-groep oprichten kan ook. Je kunt daar mensen verzamelen die mee willen doen aan dit soort deals. Ook kan je de klanten van je eigen webshop kortingen aanbieden wanneer ze je producten kopen via Amazon. Op die manier bouw je een stabiele verkoophistorie binnen Amazon op.

Je zou ook kunnen adverteren, waardoor je ook op de eerste pagina komt. Al is dit meestal lastig zolang je nog geen reviews hebt. De kans dat je met alleen advertenties al de benodigde transacties bereikt is klein.

De kans dat je de benodigde transacties alleen met advertenties bereikt is klein.

Recensies:
Zodra  je je eerste producten verkocht of weggegeven hebt is het belangrijk om beoordelingen van klanten te ontvangen. Dit zorgt er namelijk voor dat Amazon en consumenten op het platform jou als een betrouwbare verkoper zien. Nadat je een product verkocht hebt, kun je bij ‘Manage Orders‘ de knop ‘Request a Review‘ gebruiken. De klant ontvangt dan een link om een beoordeling te plaatsen.

Zo bereik je de Buy Box (in winkelwagen-optie)

Winkelwagen Wanneer je een product wilt verkopen dat andere verkopers ook aanbieden, zul je naast je positie in de zoekresultaten ook te maken krijgen met de Buy Box. Dit is de knop waar de klant op ‘in winkelwagen’ kan klikken.

Klanten kunnen als ze op een productpagina verder scrollen ook een lijst van andere verkopers zien, maar de meeste klanten kiezen voor de ‘in winkelwagen’ optie. Je zult er dus voor moeten zien te zorgen dat je de Buy Box ‘wint’. De succesformule hiervoor houdt Amazon geheim, maar er zijn wel een aantal factoren die bijdragen:

Het winnen van de Buy Box kan hét verschil maken.

  • Registratie als verkoper op Amazon:
    Voordat je in aanmerking kan komen voor de Buy Box moet je een proeftijd doorstaan. Hierin is het belangrijk dat je een goede verkoophistorie opbouwt. Bij je accountgegevens kun je zien of je al in aanmerking komt.
  • Orderverwerkingsmethode:
    Amazon wil er zeker van zijn dat de verkoper in de Buy Box in staat is om snel orders te verwerken, daarom geeft het platform de voorkeur aan verkopers die gebruik maken van FBA.
  • Voorraad:
    Wanneer je de Buy Box wint zul je merken dat je snel veel meer gaat verkopen. Amazon wil er zeker van zijn dat je voorraad groot genoeg is om dit aan te kunnen. Als je gebruik maakt van FBA heeft het platform hier goed zicht op.
  • Levertijd:
    Hoe sneller consumenten jouw producten ontvangen, hoe aantrekkelijker je bent voor Amazon. Als je een snelle levertijd belooft moet je hier aan kunnen voldoen, want Amazon zal je straffen als ze veel klachten ontvangt over jouw levertijd.
  • Prestaties:
    Zo lang je klanten tevreden zijn over je levertijd, je klantenservice, de kwaliteit van je producten en leveringen zal Amazon je een betrouwbare verkooppartner vinden.
  • Prijs:
    Je productprijs moet competitief zijn. Verkopers die de Buy Box winnen hebben vaak de laagste prijs. Je kunt met behulp van het Amazon-algoritme regels opstellen zodat jouw prijs altijd net onder die van je concurrenten blijft. De prijs van je producten is echter niet het belangrijkste. Wanneer je een betere verkoop prestatie hebt dan je concurrenten kun je met een hogere productprijs alsnog de Buy Box winnen.

Wanneer je overweegt je producten te gaan verkopen op Amazon is het dus handig om eerst onderzoek te doen naar je concurrentie. Zijn er andere verkopers? Hoe zorg je dat jouw product boven de concurrentie uitsteekt? Heb je genoeg marge om je te mengen in een prijzenoorlog?

Een eigen merk verkopen via Amazon

Voordat je in aanmerking komt voor de Buy Box moet je dus een goede verkoophistorie opbouwen. De meeste toekomst voor jou als verkoper op het platform zit daarom in het aanbieden van een eigen merk. Op die manier heb je geen last van directe concurrentie.

Zeker wanneer je merk al enigszins bekendheid heeft zal dit de snelste weg naar succes zijn. Zo niet, dan kun je je merk bundelen met een ander product. Hiermee introduceer je nieuwe klanten met jouw merk en ontdekken ze de toegevoegde waarde.

Je merk registreren op Amazon levert voordelen op

Indien je je eigen merk gaat verkopen op Amazon levert het je een aantal voordelen op wanneer je deze registreert. Je krijgt dan toegang tot de ‘Brand Registry’ op Amazon, wat je extra functionaliteiten biedt. Zo heb je meer controle over jouw producten en daarnaast zal het platform je helpen met het beschermen van je merk. Indien je merk nog niet geregistreerd is, zou je dit in het Verenigd Koninkrijk kunnen doen, wat je minder dan 200 euro kost. Daarnaast is de registratie dan binnen 2 maanden afgerond. Binnen Nederland kan dit langer duren en duurder zijn.

Voorbereiden op de lancering

In de aanloop naar je lancering op Amazon moet je ervoor zorgen dat je een goede basis hebt. Je moet in ieder geval letten op de volgende zaken:

  • Zorg ervoor dat je product kwalitatief goed is
  • Doe onderzoek naar relevante zoekwoorden en noem deze in je producttitel
  • Maak een sterke productomschrijving: benoem voordelen van jóuw product.
  • Zorg voor unieke professionele productfoto’s.

Tijdens de lanceerperiode doe je er goed aan te kiezen voor een lage verkoopprijs. Start 30-50% onder de gewenste verkoopprijs. Vervolgens kun je na de lanceerperiode de prijs iedere week met tien procent verhogen. Op deze manier bouw je een goede saleshistorie op en zo lang klanten tevreden zijn over je product zullen ze er ook meer voor willen betalen.

Wanneer je internationaal gaat uitbreiden via Amazon

internationaal via amazonZoals eerder genoemd maakt Amazon het makkelijker om internationaal uit te breiden en klanten in andere landen te bereiken. Je kunt je dan aanmelden op een andere Seller Central, zoals amazon.de. Ook is het de moeite waard om je voorraad onder te brengen in fulfilment centrales in verschillende landen. Zo betaal je minder importkosten voor elke bestelling.

Let altijd wel op dat je de juridische zaken hebt geregeld. Amazon zal je straffen als je hier fouten in maakt. Je zult bijvoorbeeld een btw-nummer moeten aanschaffen in het land waar je je producten gaat aanbieden.

Wanneer je je product in een ander land gaat aanbieden, zul je je productpagina ook moeten vertalen. Hierbij moet je rekening houden met zoekwoorden. In het Duits kan bijvoorbeeld het woord ‘prullenbak’ op twee manieren vertaald worden: Abfallkorb en Mülleimer. Hoewel het woord ‘Abfallkorb’ juist is, blijkt uit onderzoek dat Duitsers vaker zoeken op het woord ‘Mülleimer’. Met analysetools van Amazon kun je deze zoektrends inzien en er voor zorgen dat je product ook in een andere taal vindbaar is.

Weet je zeker dat je wilt verkopen via Amazon? De concurrentie is groot en de (winst)marge klein. Is er voor jou geen betere manier om online geld te verdienen?