menu
e-boekhouden

Verkopen via Bol.com

De afgelopen jaren is de marktplaats Bol.com zich steeds meer aan het omvormen tot platform. Het bedrijf wil verkopen via hun site makkelijker maken voor retailers. In dit artikel zetten we uiteen hoe het verkopen via Bol.com werkt en waar je op moet letten.

Inhoud:

Waarom verkopen via Bol.com?

Nederlandse en Belgische consumenten zoeken steeds vaker naar producten op marktplaatsen als Bol.com. Google is steeds minder vaak een tussenstap. Door je producten op deze marktplaats aan te bieden kun je direct consumenten bereiken. Wanneer je artikelen een hoge plaats in de zoekresultaten van Bol.com krijgen, kun je hiervan profiteren.

verkopen via bol.comVoordat je je producten via Bol.com gaat verkopen is het verstandig om eerst wat onderzoek te doen. Wat speelt er in jouw markt? Hoe ga jij je onderscheiden van directe concurrenten op het platform? Hieronder benoemen we welke voordelen en nadelen het verkopen via Bol.com kan opleveren.

Voordelen:

  • Via Bol.com bereik je meer dan 9 miljoen consumenten.
  • De marktplaats levert je een extra afzetkanaal op.
  • Je kunt dankzij het platform vrij makkelijk Belgische consumenten bereiken.
  • Geen kosten als je niets verkoopt.

Nadelen:

  • Er is veel concurrentie op het platform.
  • Het platform hanteert vrij hoge bemiddelingskosten voor elk verkocht product.
  • Extra verkoopkanalen maken het up-to-date houden van de voorraad lastiger.
  • Je producten moeten gepresenteerd worden volgens de voorwaarden van Bol.com

Weet je zeker dat je wilt verkopen via Bol.com? De concurrentie is groot en de (winst)marge klein. Is er voor jou geen betere manier om online geld te verdienen?

Eisen om te kunnen verkopen via Bol.com

Voordat je kunt beginnen met verkopen bij Bol.com kun je onderzoeken of je voldoet aan de eisen die het platform stelt. Zijn de eisen haalbaar voor jou en passen ze bij jouw bedrijfsmodel?

  • Artikelen:
    De artikelen die je wil verkopen moeten in een van de bestaande categorieën van Bol.com passen. Daarnaast moeten al je producten een EAN of ISBN hebben.
  • Levertijd:
    De levertijd moet tussen de één en acht dagen liggen. Hoe korter, hoe beter.
  • Registratie:
    Je moet een KvK inschrijving hebben of in het Belgische Handelsregister staan én een btw-nummer hebben. Wanneer je een eigen merk wil verkopen, kun je deze laten registreren.
  • Service:
    Bol.com stelt hoge eisen qua klantenservice aan verkooppartners. Je moet bijvoorbeeld een retourtermijn van 30 dagen bieden. Verzending en retour moet voor de klant gratis zijn. Klantenvragen moet je binnen 24 uur kunnen beantwoorden, in het Nederlands. Ook moet je bereikbaar zijn voor klanten op werkdagen tijdens kantoortijden.Je mag echter niet teveel vragen van klanten ontvangen (maar bij 5% van het totale aantal bestellingen). Ontvang je vaker vragen, dan ben je volgens het platform geen goede verkooppartner. Je kunt dit voorkomen door uitgebreide productinformatie bij je producten te zetten. Professionele foto’s en de voordelen van het gebruik van jouw product tellen hierin mee.

    Klanten mogen niet te veel vragen stellen.

    Daarnaast mag maximaal 2% van het totale aantal bestelde artikelen geannuleerd worden. Indien er meer geannuleerd wordt, zal Bol.com je hier op aanspreken. Ook moet minstens 98% van alle bestelde artikelen op tijd geleverd worden. Hierom wil het platform ook dat alle pakketverzendingen een Track & trace-nummer krijgen, zodat klanten op die manier kunnen inzien wanneer hun bestelling binnen komt.

    Als je het bovenstaande onder de knie hebt, zul je zien dat je beoordelingen door klanten positief zijn. Die positieve beoordelingen zijn ook belangrijk, want Bol.com wil dat je minimaal een acht hebt als cijfer. Een lager cijfer zal het platform afstraffen.

Prestatiescore

Om succes te hebben op Bol.com moet je zorgen dat je hoog in de zoekresultaten komt. Hoe het algoritme werkt waarmee je op de eerste pagina komt, houdt Bol.com tot nu toe geheim. Volgens hen wordt het algoritme steeds aangepast aan de hand van het koopgedrag van klanten. Wel is duidelijk dat Bol.com veel waarde hecht aan de prestatiescore.

Als nieuwe verkoper zul je starten met een gemiddelde prestatiescore. Zorg dat je zo snel mogelijk naar ‘goed’ of ‘uitstekend’ gaat. Als je een betere prestatiescore hebt, maak je meer kans op het koopblok. Dit betekent dat je meer kans hebt om bij een productpagina genoemd te worden als hoofdverkoper. In het tabblad ‘Prestaties’ kun je als verkoper je score in de gaten houden. Hoe beter je scoort op de eisen die Bol.com stelt, zoals levertijd, retourzendingen, beoordeling en bereikbaarheid, hoe hoger je prestatiescore.

Koopblok

Wanneer je een product wil gaan verkopen dat ook door anderen verkocht wordt ga je te maken krijgen met het koopblok. Dit is de knop waar klanten ‘In mijn winkelwagen’ klikken. De verkoper die hiervoor geselecteerd is door Bol.com heeft op dat moment het beste aanbod in termen van prijs, levertijd en service. Het verschilt per productcategorie welke van deze drie factoren het zwaarst weegt.

Om het koopblok te winnen moet je de beste combinatie bieden tussen prijs, levertijd en service.

Leveren

Hoe sneller je levert, hoe meer kans je maakt op het koopblok. Let er wel op dat je als je een levertijd van 1-2 werkdagen belooft, je hier ook echt aan moet kunnen voldoen. Bol.com straft je af als je je beloftes niet na komt.

Het is nog best een opgave om zo snel te moeten leveren, waardoor het platform een aantal services bedacht heeft voor verkopers.

  • Logistiek via Bol.com

Bij deze service verzorgt het platform de volledige opslag, fulfilment en levering. Je voorraad stuur je op naar het distributiecentrum in Waalwijk. Door hier gebruik van te maken kun je je prestatiescore dus verbeteren. Wel is de wachtlijst voor deze service lang en moeten veel verkooppartners wachten tot het nieuwe distributiecentrum in 2021 open kan. De nieuwe service ‘Verzenden via Bol.com’ kan wellicht als overbrugging tot die tijd een uitkomst bieden om je levertijd te optimaliseren.

  • Verzenden via Bol.com

bestelling via bol.comDeze service bestaat sinds 2020 en moet de bezorging uit handen nemen van verkooppartners in Nederland (later ook in België). De voorraad blijft dan bij jou als verkoper, maar de logistiek wordt volledig door Bol.com verzorgd. Door een samenwerking met PostNL en Red je Pakketje kunnen bestellingen gegarandeerd de volgende dag worden bezorgd bij de klant. Dit zorgt ervoor dat het voor jou als verkoper dus een stuk makkelijker zal zijn om snelle levertijden te waarborgen.

Daarnaast weet Bol.com met deze service waar het pakketje zich bevindt. Als jij je bestelling verstuurd hebt, krijgt Bol.com hier een melding van. Mocht de verzending toch nog vertraging oplopen, dan weet Bol.com dat dit niet aan jou ligt, waardoor je prestatiescore niet achteruit gaat. Daarnaast kan de klant beter op de hoogte blijven van de status van hun bestelling.

Tot nu toe is deze dienst echter niet voor verkopers die zware of grote producten aanbieden.

Weet je zeker dat je wilt verkopen via Bol.com? De concurrentie is groot en de (winst)marge klein. Is er voor jou geen betere manier om online geld te verdienen?

Eigen merk verkopen via Bol.com

Om de concurrentie op het platform zoveel mogelijk uit de weg te gaan, kun je overwegen om je eigen merk te verkopen op Bol.com. Hiervoor zul je dus wel EAN-nummers moeten inkopen, omdat je je producten anders niet op het platform mag verkopen.

Daarnaast is het verstandig om je merk te laten registreren. Wanneer een concurrent een vergelijkbaar product als dat van jouw unieke merk, kun je met een registratie aantonen dat dit inbreuk doet op jouw merk. Bol.com treedt alleen op tegen verkopers die inbreuk plegen als je merk geregistreerd is.

Voorraad controleren

voorraadNadat je aangemeld bent kun je beginnen met het uploaden van je producten. Als je duizenden producten hebt is het een flinke opgave als je dit handmatig zou doen. Daarom bestaan er services waarmee je een automatische koppeling tussen jouw webshop en Bol.com kunt opzetten. Een bekend hulpmiddel is Channable, waarmee je je voorraadgegevens automatisch kan bijwerken.

Ook kun je hier regels instellen waardoor de prijs van je producten hoger wordt dan die in je eigen webshop, om zo de commissies van Bol.com terug te kunnen verdienen. Hiermee voorkom je dat je marge verdwijnt door de bemiddelingsbijdrage. Klanten gaan vaker meteen op zoek naar producten via Bol.com en zullen dus niet webshops met elkaar vergelijken, waardoor het niet uitmaakt als je producten op Bol.com iets duurder zijn.