Verkopen op Bol.com
De afgelopen jaren is Bol.com steeds meer een plek voor externe verkopers die producten aanbieden via het platform. Ook jij kunt jouw producten op Bol.com verkopen. Hoe werkt verkopen via Bol, welke voorwaarden moet je aan voldoen en waarop moet je letten?
Inhoud:
- Voor- en nadelen
- Voorwaarden van Bol.com
- Prestatiescore
- Het koopblok
- Verzenden en logistiek
- Eigen merk verkopen
- Voorraad controleren
Waarom verkopen via Bol?
Nederlandse en Belgische consumenten zoeken steeds vaker naar spullen via marktplaatsen als Bol.com of Amazon.com. Google is steeds minder vaak een tussenstap. Door je producten op deze platforms te verkopen kun je direct consumenten bereiken.
Wanneer je artikelen een hoge plaats krijgen in de zoekresultaten van Bol.com, kun je snel een groot bereik realiseren. Al is het verstandig om eerst wat onderzoek te doen voordat je gaat verkopen. Wat speelt er in jouw markt? Hoe ga jij je met jouw artikel onderscheiden van directe concurrenten op het platform? Voordat je er jouw producten kunt verkopen moet je eerst voldoen aan enkele eisen.
Wil je online geld verdienen door producten te verkopen? Je kunt hiervoor een eigen webshop beginnen. Wil je sneller uit de startblokken? Dan kun je ook een bestaande webshop overnemen.
Voor- en nadelen van verkopen op Bol.com
Enkele voordelen en nadelen die een verkoopaccount op Bol opleveren:
Voordelen:
- Het platform bereikt meer dan 13 miljoen consumenten.
- Een online marktplaats levert je een extra afzetkanaal op.
- Je kunt dankzij het platform ook Belgische consumenten bereiken.
- Geen kosten als je niets verkoopt.
Nadelen:
- Er is veel concurrentie op het platform.
- Kosten: Bol hanteert vrij hoge kosten voor elk verkocht product.
- Extra verkoopkanalen maken het up-to-date houden van de voorraad lastiger.
- Je moet elk product presenteren volgens de voorwaarden van Bol.com
Wil je meer weten over het opbouwen van een succesvolle bol.com-verkopersaccount? Sandra Boon beschreef al haar ervaringen in een handig ebook. Nu te koop voor 27 euro.
Voorwaarden van verkopen via Bol.com
Voordat je producten kunt verkopen op Bol.com moet je eerst een verkoopaccount aanmaken die voldoet aan de eisen die het platform stelt. Zijn de eisen haalbaar voor jou en passen ze bij jouw bedrijfsmodel?
- Product:
De artikelen moeten in een van de bestaande categorieën passen. Daarnaast moet elk product een EAN of ISBN hebben.
- Levertijd:
De levertijd van elk artikel moet tussen de één en acht dagen liggen. Hoe korter, hoe beter.
- Registratie:
Je moet een KvK-inschrijving hebben of in het Belgische Handelsregister staan én een btw-nummer hebben. Wanneer je een eigen merk wil verkopen, kun je deze laten registreren.
- Service:
Je moet een retourtermijn van (minimaal) 30 dagen bieden. Verzending en retour moet voor de klant gratis zijn. Klantenvragen moet je binnen 24 uur beantwoorden, in het Nederlands. Ook moet je bereikbaar zijn voor klanten op werkdagen tijdens kantoortijden.
Aantal vragen, levertijd en annuleringen
Bol.com stelt verkooppartners hoge eisen qua klantenservice, bereikbaarheid en beoordelingen van klanten. Bol.com wenst minimaal een acht als cijfer.
Verder mag je niet teveel vragen van klanten ontvangen (maar bij 5% van het totale aantal bestellingen). Ontvang je vaker vragen, dan ben je volgens het platform geen goede verkooppartner.
Je kunt het klantcontact deels voorkomen door uitgebreide productinformatie bij je producten te zetten. Professionele foto’s en de voordelen van het gebruik van jouw product tellen hierin mee.
Klanten mogen op Bol.com niet veel vragen stellen.
Naast dat een goede productbeschrijving het klantcontact beperkt mag maximaal 2% van het totale aantal bestelde artikelen geannuleerd worden. Indien klanten meer annuleren spreekt Bol.com je hier op aan. Ook moet je minimaal 98% van alle bestelde artikelen op tijd leveren en dat alle pakketverzendingen een Track & trace-nummer krijgen, waarmee klanten kunnen inzien wanneer hun bestelling binnen komt.
Prestatiescore
Om succes te hebben op dit type platforms moet je hoog in de zoekresultaten staan. Hoe het algoritme werkt waarmee je op de eerste pagina komt, houdt Bol.com tot nu toe geheim. Volgens hen wordt het algoritme steeds aangepast aan de hand van het koopgedrag van klanten. Wel is duidelijk dat Bol.com veel waarde hecht aan een goede prestatiescore.
Een nieuw verkoopaccount start met een gemiddelde prestatiescore. Zorg dat je zo snel mogelijk naar ‘goed’ of ‘uitstekend’ gaat. Als je een betere prestatiescore hebt, maak je meer kans op het koopblok. Dit betekent dat je meer kans hebt op een vermelding als hoofdverkoper op een productpagina.
In het tabblad ‘Prestaties’ in je verkoopaccount kun je jouw score inzien. Hoe beter je scoort op de eisen die Bol.com stelt, zoals levertijd, retourzendingen, beoordeling en bereikbaarheid, hoe hoger je prestatiescore.
Koopblok
Wanneer je een product aanbiedt dat ook anderen verkopen krijg je te maken met het koopblok. Dit is de knop waar klanten ‘In mijn winkelwagen’ klikken. De verkoper die hiervoor geselecteerd is door Bol.com heeft op dat moment het beste aanbod in termen van prijs, levertijd en service. Het verschilt per productcategorie welke van deze drie factoren het zwaarst weegt.
Om het koopblok op Bol te winnen moet je de beste combinatie bieden tussen prijs, levertijd en service.
Leveren
Hoe sneller je levert, hoe meer kans je maakt op het koopblok. Let er wel op dat je als je een levertijd van 1-2 werkdagen belooft, je hier ook echt aan moet kunnen voldoen.
Het is nog best een opgave om zo snel te moeten leveren, waardoor het platform een aantal services bedacht heeft voor verkopers.
- Logistiek via Bol.com
Bol.com levert ook ecommerce fulfilment. Hierbij verzorgt het platform de volledige opslag, orderverwerking en levering. Je voorraad stuur je op naar het distributiecentrum in Waalwijk. Door hier gebruik van te maken kun je je prestatiescore dus verbeteren. Sta je op een wachtlijst? Dan kan service ‘Verzenden via Bol.com’ als overbrugging tot die tijd een uitkomst bieden om je levertijd te optimaliseren.
- Verzenden via Bol.com
Deze service bestaat sinds 2020 en moet de bezorging uit handen nemen van verkooppartners in Nederland (later ook in België). De voorraad blijft dan bij jou als verkoper, maar de logistiek wordt volledig door Bol.com verzorgd. Door een samenwerking met PostNL en Red je Pakketje kunnen bestellingen gegarandeerd de volgende dag worden bezorgd bij de klant. Dit zorgt ervoor dat het voor jou als verkoper dus een stuk makkelijker zal zijn om snelle levertijden te waarborgen.
Daarnaast weet Bol.com met deze service waar het pakketje zich bevindt. Als jij je bestelling verstuurd hebt, krijgt Bol.com hier een melding van. Mocht de verzending toch nog vertraging oplopen, dan weet Bol.com dat dit niet aan jou ligt, waardoor je prestatiescore niet achteruit gaat. Daarnaast kan de klant beter op de hoogte blijven van de status van hun bestelling.
Tot nu toe is deze dienst echter niet voor verkopers die zware of grote producten aanbieden.
Weet je zeker dat je wilt verkopen via Bol.com? De concurrentie is groot en de (winst)marge klein. Is een eigen webshop voor jou geen betere manier om online geld te verdienen?
Eigen merk verkopen via Bol.com
Om de concurrentie op het platform zoveel mogelijk uit de weg te gaan, kun je overwegen om je eigen merk te verkopen via Bol.com. Hiervoor moet je nieuwe EAN-nummers inkopen, omdat je je producten anders niet op het platform mag verkopen.
Daarnaast is het verstandig om je merk te registreren. Wanneer een concurrent een vergelijkbaar product als dat van jouw unieke merk, kun je met een registratie aantonen dat dit inbreuk doet op jouw merk. Bol.com treedt alleen op tegen verkopers die inbreuk plegen als je merk geregistreerd is.
Producten toevoegen en je voorraad beheren
Nadat je met een verkopersaccount bent aangemeld kun je beginnen met het uploaden van je producten.
Als je duizenden producten hebt is het een flinke opgave als je dit handmatig doet. Daarom bestaan er services waarmee je een automatische koppeling tussen jouw webshop en Bol.com kunt opzetten. Vaak regelen deze direct je voorraadbeheer.
Een bekend hulpmiddel waarmee je je voorraadgegevens automatisch kan bijwerken is Channable. Hiermee kun je ook regels instellen waardoor de prijs van je producten hoger wordt dan die in je eigen webshop, om zo de commissies van Bol.com terug te verdienen.
Hiermee voorkom je dat je marge verdwijnt door de bemiddelingsbijdrage. Klanten gaan vaker meteen op zoek naar nieuwe producten en vergelijken webshops meestal niet, waardoor het niet uitmaakt als je producten op Bol.com iets duurder zijn dan in je eigen webshop.
Wil je online producten verkopen? Je kunt ook een eigen webshop beginnen. Wil je sneller uit de startblokken? Dan kun je een bestaande webshop overnemen.
Veelgestelde vragen
Enkele veelgestelde vragen over producten verkopen via bol zijn:
Hoe kan ik producten aanbieden via bol?
Je kunt voor je producten een verkoopaccount aanmaken op Bol.com. Maar het platform stelt hierbij wel eisen. Zo moet het product in een van de bestaande categorieën passen en een EAN of ISBN hebben. Daarnaast zijn er voorwaarden over jouw serviceniveau, levertijd, tarieven en bereikbaarheid.
Welke producten kun je goed verkopen via bol.com?
Bol.com komt continu met nieuwe producten en je kunt er van alles op verkopen. Ook het aantal verkopers op Bol.com is groot, maar niet zonder reden. Naar eigen zeggen bedient het platform ruim 13 miljoen klanten in Nederland en België met een assortiment van 41 miljoen artikelen (peildatum cijfers: 31 december 2021). Daaruit kun je zeker opmaken dat het platform veel verkoopkansen biedt.