menu

Wettelijke regels voor webshops

Er gelden veel wettelijke regels voor webshops. Online klanten hebben bijvoorbeeld meer rechten dan klanten van een ‘normale’ winkel. Wij stelden Legalloyd, een bedrijf dat algemene voorwaarden levert voor webwinkeliers, zes vragen die jij als webshophouder ook zou kunnen hebben. Zij kwamen met de volgende antwoorden.

  1. Wat is het verschil met klanten van ‘normale’ winkels?
  2. Welke informatie moet ik allemaal geven?
  3. Hoe maak ik gebruik van cookies?
  4. Hoe zit het met privacyvoorwaarden?
  5. Moet ik algemene voorwaarden gebruiken?

1. Wat is het verschil met klanten van ‘normale’ winkels?

Een van de wettelijke regels voor webshops is de Wet Verkoop op Afstand. Deze zorgt ervoor dat consumenten extra beschermd worden, zoals door de wettelijk verplichte bedenktijd. Dit houdt in dat een klant zijn gekochte product zonder enige reden terug mag sturen.

Je moet je klanten minstens twee weken bedenktijd geven. Binnen die bedenktijd mag een online shopper zijn product altijd terugsturen. In dat geval moet je de aankoopprijs altijd weer terugboeken. Er hoeft geen reden gegeven te worden en de verpakking mag zelfs geopend zijn door de klant. Je mag daar geen extra kosten voor rekenen.

2. Welke informatie moet ik allemaal geven?

Een checklist met informatie die je wettelijk verplicht bent te delen met je klant.

  1. Naam, adres en telefoonnummer;
  2. E-mailadres;
  3. KvK- en btw-nummer;
  4. Belangrijkste kenmerken van je product(en);
  5. De bedenktijd, kosten van levering en manier van betalen;
  6. Privacyvoorwaarden;
  7. Algemene voorwaarden.

3. Hoeveel informatie moet ik over mijn product geven?

Je moet een duidelijke omschrijving geven van je handel: je klanten moeten namelijk een goed idee hebben van wat ze precies bij je kopen. Omdat ze het op afstand kopen moeten ze weten waar ze precies ‘ja’ tegen zeggen.
• Het allerbelangrijkst is natuurlijk de prijs;
• Bezorgkosten;
• De manier waarop je laat bezorgen (of zelf bezorgt);
• Hoe je klant kan afrekenen.

4. Hoe maak ik gebruik van cookies?

Webshophouders moeten met drie soorten cookies rekening houden: functionele, analytische en tracking cookies. Deze cookies hebben allemaal hun eigen verplichtingen.

  1. Functionele cookies zorgen ervoor dat je website werkt zoals-ie werkt. E-winkelmandjes en logingegevens werken alleen met functionele cookies.
  2. Je kunt analytische cookies gebruiken om te zien hoe ‘goed’ je website werkt. Je kunt hiermee bijvoorbeeld de effectiviteit van advertenties meten.
  3. Tracking cookies houden bij wie er op welke pagina zit.

Cookies zijn lastige stof, maar heel kort door de bocht: voor functionele cookies heb je nooit toestemming nodig van webshoppers, voor analytische cookies soms en voor tracking cookies altijd. Het is wettelijk van belang dat je website vrij toegankelijk is, ook al stemt een gebruiker niet in met, bijvoorbeeld, tracking cookies.

5. Hoe zit het met privacyvoorwaarden?

Wat betreft privacy, is het belangrijk wat je doet met de gegevens van je klanten. Gebruik je adresgegevens bijvoorbeeld alleen maar zodat de pakketjes op de goeie plek aankomen? Dan heb je niet zoveel verplichtingen. Maar doe je er meer mee, dan kleven er wel wat regels aan.
Je moet je klanten namelijk vertellen wat je met hun informatie doet. Als je bijvoorbeeld een verjaardagskorting wilt sturen, moet je dit opnemen in je privacyvoorwaarden. Als je wilt kijken of een product door meer mannen of vrouwen gekocht wordt, moet je dit opnemen in je privacyvoorwaarden. Voor sommige zaken, zoals het sturen van een nieuwsbrief, moet je zelfs toestemming vragen voordat je het doet.
Je hebt hoe dan ook een informatieplicht. Zorg dus dat je een heldere privacyverklaring hebt, waar de klant inzage heeft in welke gegevens verzameld worden en waarom. Dat is niet alleen je plicht, maar schept ook vertrouwen bij de consument.

Moet ik algemene voorwaarden gebruiken?

Niemand leest ze, maar bijna elke webshop heeft ze: de kleine lettertjes. Algemene voorwaarden zijn eigenlijk regels die jullie contract aanvullen. Ze zijn niet juridisch verplicht voor webwinkels, maar wel erg handig. Als je algemene voorwaarden gebruikt, worden ze een onderdeel van jullie afspraken. Omdat je klant wel precies moet weten wat jullie afspreken, mag je je algemene voorwaarden niet verstoppen. Je moet zelfs heel duidelijk maken waar ze staan. Dit heet ter hand stelling.