menu

Wettelijke regels voor webshops

Er gelden veel wettelijke regels voor webshops. Online klanten hebben bijvoorbeeld meer rechten dan klanten van een ‘normale’ winkel. Wij stelden Legalloyd, een bedrijf dat algemene voorwaarden levert voor webwinkeliers, vijf vragen die jij, als webshophouder, ook zou kunnen hebben. Zij kwamen met de volgende antwoorden.

  1. Wat is het verschil met klanten van ‘normale’ winkels?
  2. Welke informatie moet ik allemaal geven?
  3. Hoeveel informatie moet ik over mijn product geven?
  4. Ik moest toch ook iets met cookies? En hoe zit het met privacy?
  5. Moet ik algemene voorwaarden gebruiken?

1. Wat is het verschil met klanten van ‘normale’ winkels?

Een van de wettelijke regels voor webshops is de Wet Verkoop op Afstand. Deze zorgt ervoor dat “consumenten” extra beschermd worden. Zoals door de wettelijk verplichte ‘bedenktijd’. Dit houdt in dat een klant zijn gekochte product zonder enige reden terug mag sturen.

Je moet je klanten minstens twee weken ‘bedenktijd’ geven. Binnen die bedenktijd mag een onlineshopper zijn product altijd terugsturen en dan moet je de aankoopprijs weer terug overboeken. Los van dat de shopper geen reden hoeft te geven voor zijn retourzending, mag zelfs de verpakking geopend zijn. Je mag daar zelfs geen extra kosten voor rekenen.

2. Welke informatie moet ik allemaal geven?

Een checklist met informatie die je wettelijk verplicht bent te delen met je klant.

  1. Naam, adres en telefoonnummer;
  2. E-mailadres;
  3. KvK- en btw-nummer;
  4. Belangrijkste kenmerken van je product(en);
  5. De bedenktijd, kosten van levering en manier van betalen;
  6. Algemene voorwaarden.

3. Hoeveel informatie moet ik over mijn product geven?

Je moet een duidelijke omschrijving geven van je handel: je klanten moeten namelijk een goed idee hebben van wat ze precies bij je kopen. Omdat ze het op afstand kopen moeten ze weten waar ze precies ‘ja’ tegen zeggen.
• Het allerbelangrijkst is natuurlijk de prijs;
• Bezorgkosten;
• De manier waarop je laat bezorgen (of zelf bezorgt);
• Hoe je klant kan afrekenen.

4. Cookies en privacy

Webshophouders moeten met drie soorten cookies rekening houden: functionele, analytische en tracking cookies. Deze cookies hebben allemaal hun eigen verplichtingen.

  1. Functionele cookies zorgen ervoor dat je website werkt zoals-ie werkt. E-winkelmandjes en logingegevens werken alleen met functionele cookies.
  2. Je kunt analytische cookies gebruiken om te zien hoe ‘goed’ je website werkt. Je kunt hiermee bijvoorbeeld de effectiviteit van advertenties meten.
  3. Tracking cookies houden bij wie er op welke pagina zit.

Cookies zijn lastige stof, maar heel kort door de bocht: voor functionele cookies heb je nooit toestemming nodig van webshoppers, voor analytische cookies soms en voor tracking cookies altijd.
Wat betreft privacy is het heel belangrijk wat je doet met de gegevens van je klanten. Gebruik je adresgegevens bijvoorbeeld alleen maar zodat de pakketjes op de goeie plek aankomen? Dan heb je niet zoveel verplichtingen. Maar doe je er méér mee, kleven daar wel wat regels aan.

Je moet je klanten namelijk vertellen wat je met hun informatie doet. Als je bijvoorbeeld een verjaardagskorting wilt sturen, moet je dit opnemen in je privacy policy. Als je wilt kijken of een product door meer mannen of vrouwen gekocht wordt, moet je dit opnemen in je privacy policy. Voor sommige dingen, zoals het sturen van een nieuwsbrief, moet je zelfs toestemming vragen voordat je het doet.

Een privacy policy is trouwens ook een aanrader als je dat juridisch gezien niet hoeft. Dat schept namelijk vertrouwen.

5. Moet ik algemene voorwaarden gebruiken?

Niemand leest ze, maar bijna elke website/webshop heeft ze: de “kleine lettertjes”. De algemene voorwaarden zijn eigenlijk ‘regels’ die jullie contract aanvullen. Ze zijn dus niet juridisch verplicht voor webwinkels maar wel superhandig. Als je algemene voorwaarden gebruikt, worden ze een onderdeel van jullie afspraken. Omdat je klant wel precies moet weten wat jullie afspreken, mag je je algemene voorwaarden niet verstoppen. Je moet zelfs heel duidelijk maken waar ze staan. Dit heet “ter hand stelling”.