Wettelijke regels voor webshops

Wil jij een webwinkel beginnen? Let dan wel op de wettelijke regels voor webshops. Online klanten hebben bijvoorbeeld meer rechten dan klanten van een ‘normale’ winkel. De belangrijkste webshop-regels op een rij.

Inhoud:

Als je een webshop beginnen wilt, moet je voldoen aan strenge regels. Legalloyd, dat algemene voorwaarden levert voor webwinkeliers, zette deze op een rij aan de hand van zes vragen die je kunt hebben als beginnende webwinkelier.

Benieuwd naar de regels omdat je online wil verkopen? Meer weten over de basis, software of veelgestelde vragen? Lees dan verder over een webshop beginnen.

1. Wat is het verschil met klanten van ‘normale’ winkels?

webwinkel beginnenEen van de wettelijke regels voor webshops is de Wet Verkoop op Afstand. Deze zorgt ervoor dat consumenten extra beschermd worden, zoals door de wettelijk verplichte bedenktijd. Dit houdt in dat een klant zijn gekochte product zonder enige reden terug mag sturen.

Je moet je klanten minstens twee weken bedenktijd geven. Binnen die bedenktijd mag een online shopper aangeven dat hij het product wil terugsturen. In dat geval moet je de aankoopprijs altijd weer terugboeken. Er hoeft geen reden gegeven te worden en de verpakking mag zelfs geopend zijn door de klant. Je mag daar geen extra kosten voor rekenen.

2. Welke informatie moet ik allemaal geven?

Een checklist met informatie die je wettelijk verplicht bent te delen met je klant.

  1. Naam en adres
  2. Telefoonnummer (of een andere manier om snel contact op te nemen)
  3. E-mailadres
  4. KvK- en btw-identificatienummer
  5. Belangrijkste kenmerken van je product(en)
  6. De bedenktijd, verzendkosten en manier van betalen
  7. Privacy en voorwaarden
  8. Algemene voorwaarden

3. Hoeveel informatie moet ik over mijn product geven?

Je moet een duidelijke omschrijving geven van je handel. Je klanten moeten namelijk een goed idee hebben van wat ze precies bij je kopen. Omdat ze het op afstand kopen, moeten ze weten waar ze precies ja tegen zeggen. Geef ten minste de volgende informatie:

  • Prijs
  • Bezorgkosten
  • De manier van bezorging
  • Hoe je klant kan afrekenen

Benieuwd naar de regels omdat je online wil verkopen? Meer weten over de basis, software of veelgestelde vragen? Lees dan verder over een webshop beginnen.

4. Hoe gebruik je cookies?

Webshophouders moeten rekening houden met drie soorten cookies: functionele, analytische en tracking cookies. Elk van deze cookies heeft zo zijn eigen verplichtingen.

  1. Functionele cookies zorgen ervoor dat je website goed werkt. Winkelmandjes en inloggegevens werken alleen met functionele cookies.
  2. Analytische cookies laten zien hoe goed je website werkt. Je kunt hiermee bijvoorbeeld de effectiviteit van advertenties meten.
  3. Tracking cookies houden bij wie er op welke pagina zit.

Voor functionele cookies heb je nooit toestemming nodig van online shoppers. Analytische cookies hebben soms toestemming nodig, tracking cookies altijd. Het is wettelijk van belang dat je website vrij toegankelijk is, ook als een gebruiker niet instemt met, bijvoorbeeld, tracking cookies.

5. Hoe zit het met privacy en voorwaarden?

PrivacyHet is belangrijk wat je doet met de gegevens van je klanten. Gebruik je adresgegevens alleen zodat pakketjes op de goede plek aankomen? Dan heb je niet zoveel verplichtingen. Maar doe je er meer mee, dan kleven er regels aan.

Je moet je klanten namelijk vertellen wat je met hun informatie doet. Als je een verjaardagkorting wilt sturen, moet je dit opnemen in je privacy-voorwaarden. Als je wilt kijken of een product vaker door mannen of vrouwen gekocht wordt, moet je dit opnemen in je privacy-voorwaarden. Voor sommige zaken, zoals het sturen van een nieuwsbrief, moet je zelfs toestemming vragen voordat je het doet.

Je hebt hoe dan ook een informatieplicht. Zorg dus voor een heldere privacyverklaring waar de klant kan zien welke gegevens verzameld worden en waarom. Dit is niet alleen je plicht, maar schept ook vertrouwen bij de consument.

Moet ik algemene voorwaarden gebruiken?

Niemand leest ze, maar bijna elke webshop heeft ze: de kleine lettertjes. Algemene voorwaarden zijn eigenlijk regels die je contract met de klant aanvullen.

Algemene voorwaarden zijn niet juridisch verplicht voor webwinkels, maar wel erg handig. Als je algemene voorwaarden gebruikt, worden ze een onderdeel van jouw afspraken met klanten. Omdat je klant precies moet weten wat jullie afspreken, mag je je algemene voorwaarden niet verstoppen. Voor de geldigheid moet je zelfs heel duidelijk maken waar ze staan. Dit heet ook wel terhandstelling.