e-boekhouden

Webshop maken

Wil je online verkopen in een eigen webshop? Dankzij eenvoudige modules kun jij ook zonder technische kennis zelf een webshop maken. Als je zelf een webwinkel maken wilt, zijn er wel zaken waar je aan moet denken.

Inhoud:

Zelf een webshop maken: de voorbereiding

webwinkel makenAls je een webwinkel beginnen wilt, zijn er verschillende dingen die je moet regelen. Neem bijvoorbeeld de keuze voor jouw bedrijfsnaam, die meestal ook je domeinnaam is. Verder is het handig om alvast na te denken over je doelgroep en aanbod. Daarna kun je aan de slag.

Zelf een webwinkel maken klinkt ingewikkeld, maar net als zelf een website bouwen is het makkelijker dan het lijkt. De techniek om in je webshop te kunnen bestellen, is meestal al voorgeprogrammeerd. Je hoeft dus bijna alleen alle teksten en foto’s toe te voegen. Wel is de regelgeving voor een webshop strenger. Bovendien zijn bezoekers alleen niet genoeg: je wilt dat klanten kopen bij jouw webshop.

Op onze pagina’s over groothandels of dit overzicht met dropshipping-leveranciers kun je gemakkelijk een assortiment samenstellen.

Als je hebt bepaald wat je wilt verkopen en voor welke prijs, kun je gaan nadenken over hoe je jouw doelgroep wilt bedienen. Wil je alleen producten verkopen via je eigen webwinkel of ook via andere kanalen zoals social media, marktplaatsen en stenen winkels? En ga je werken met een eigen voorraad of kies je voor dropshipping? Het antwoord op deze vragen is bepalend voor de manier waarop je de webshop gaat maken.

Zelf een webshop maken is vooral een kwestie van de juiste producten, teksten en foto’s toevoegen.

Software waarmee je zelf een webshop maken kunt

Weet je welke kanalen je wilt inzetten? Dan kun je op zoek naar een passend softwareplatform. Drie opties die wij aanraden als je zelf je webwinkel gaat maken:

JouwWeb
JouwWebJouwWeb biedt een gebruiksvriendelijke ‘drag-and-drop’-editor, waardoor technische kennis niet vereist is. JouwWeb is dus bijzonder geschikt voor startende webshops. Met €8 per maand is dit normaal al de meest voordelige aanbieder, maar daarnaast heeft het momenteel een actie waarbij je de eerste drie maanden gratis krijgt. Meer info op jouwweb.nl

Lightspeed Ecommerce
Lightspeed EcommerceLightspeed biedt een compleet e-commerce platform voor het MKB, zowel beginnende als gevorderde webwinkeliers starten eenvoudig een eigen webwinkel ‘in the cloud’. In het standaard pakket zijn hosting, onderhoud en telefonische ondersteuning inbegrepen. Met een template engine en API kan is een Lightspeed-webshop ook geschikt voor ondernemers die meer willen. Meer info op lightspeedhq.nl.

Shoppagina
ShoppaginaShoppagina biedt alles wat je nodig hebt om zonder technische kennis jouw webshop te beginnen. iDeal is standaard gekoppeld evenals andere gangbare betaalmethodes zoals PayPal en creditcards. Je kunt de webshop vormgeven zoals jij dat wilt en de vindbaarheid is dik in orde. Na je aanvraag kun je direct beginnen met de inrichting van je webshop en vanaf € 9,50 per maand heb je al een compleet webshop-pakket inclusief eigen domeinnaam en telefonische support. Zie voor meer info shoppagina.nl

Een webshop maken met open source

Naast deze drie spelers zijn er online nog veel meer oplossingen te vinden om een webshop te maken. Met name open source is een populair alternatief, omdat dit meestal gratis beschikbaar is. Pas als je meer commerciële opties toevoegt, moet je betalen. Daarnaast biedt een open source-platform net wat meer vrijheid.

Met open source loop je de kans dat de stabiliteit of veiligheid van jouw webshop te wensen overlaat.

Maar voor een webshop is dat niet altijd een voordeel. Het betekent ook dat je hele webwinkel kan stoppen met werken als je een foutje maakt. Daarnaast ben je bij open source zelf verantwoordelijk voor de hosting en het onderhoud van jouw webshop. Wil je jouw webwinkel bouwen en onderhouden in eigen beheer, maar heb je geen tot weinig programmeerervaring? Dan is een open source-platform niet aan te raden. De kans dat de stabiliteit of veiligheid van de webshop te wensen overlaat, is dan namelijk te groot.

Een SaaS-oplossing voor je webshop

SaaS is een afkorting voor Software as a Service. Voor een SaaS-oplossing zijn er ook in Nederland diverse aanbieders. De bovenstaande drie oplossingen zijn redelijk populair en houden er rekening mee dat je zelf geen kennis van programmeren hoeft te hebben. Daarnaast zijn je al duizenden klanten voorgegaan en is jouw webshop dus goed doorontwikkeld. Ze bieden daarmee alle kansen voor online succes.

Kies je voor een SaaS-oplossing, dan krijg je in ruil voor een maandelijkse vergoeding de beschikking over een eigen webwinkel. De voorgeprogrammeerde opties kun je dan naar eigen smaak indelen. Je hoeft daarbij niet bang te zijn dat je een webshop oplevert die niet werkt. Daarnaast gaat een webshop maken op deze manier een stuk sneller.

Zaken die jouw webwinkel onveilig maken of zelfs laten stoppen met werken, zijn grotendeels afgeschermd. Toch heb je alle vrijheid om je eigen webshop te maken. Een bijkomend voordeel: de hosting voor je webshop is al geregeld. En wil je op- of afschalen? Dan is dat met een SaaS-oplossing makkelijker geregeld dan met een open source-platform.

Wil je online geld verdienen met een webshop? Benieuwd naar de regels, leveranciers of marketing? Lees dan verder over een webshop beginnen.

Een webshop maken met een vast stappenplan

een webwinkel openenHeb je een geschikte software-aanbieder gekozen? Dan kun je nu echt een eigen webshop maken. Het fijne van een SaaS-platform is dat het je door een stappenplan voor een webwinkel loodst.

Denk bijvoorbeeld aan het maken van productpagina’s en natuurlijk je homepage. Dat is de eerste pagina die een bezoeker ziet als die de domeinnaam van jouw webshop intikt. Ook het invoeren van de adresgegevens van je webshop, het invullen van je bankrekeningnummer voor de betalingen en je retourbeleid is in een paar simpele stappen geregeld.

Homepage van je webwinkel maken

Als bezoekers niet via een zoekmachine op een productpagina zijn gekomen, is de homepage de eerste pagina die ze zien. De homepage geeft de eerste indruk. Binnen een paar seconden bepalen jouw klanten of jij hebt wat zij zoeken én of je webwinkel er betrouwbaar uitziet. Het kan dus geen kwaad om extra aandacht aan het design van je homepage te besteden.

Het kan geen kwaad om wat extra tijd aan de homepage van je webshop te besteden.

Sommige webwinkeliers vinden het fijn om te beginnen met de homepage, omdat dit een van de belangrijkste onderdelen van de webshop is. Anderen vinden het juist prettiger om het bouwen van deze pagina te bewaren tot het laatst. Aan het einde van de rit weet je misschien beter wat je op de homepage wilt tonen en wat niet.

Indeling van je homepage en paginastructuur

Een vuistregel die je kunt aanhouden voor de homepage van je webshop: bezoekers moeten in één oogopslag kunnen zien wat je verkoopt en waarom zij dit bij jou moeten kopen. Daarnaast willen potentiële klanten de bevestiging dat zij niet te maken hebben met een malafide webshop.

Geef dus informatie waaruit blijkt dat jij op de hoogte bent van de wet- en regelgeving en deze ook naleeft. Denk aan een beveiligde webwinkel (te herkennen aan een URL die met https begint), een privacy policy en een keurmerk.

Met een standaardindeling vinden mensen sneller waar ze naar op zoek zijn.

Een belangrijke stap als je zelf een webshop maakt, is de paginastructuur. Om te beginnen staat er op je homepage heel wat informatie. Het is daarom goed om het design rustig te houden en niet te veel kleuren te gebruiken in je webwinkel. Een standaard indeling van de overige pagina’s is ook sterk aan te raden. Mensen zijn dit gewend, waardoor ze makkelijk door jouw webshop navigeren en sneller vinden wat ze zoeken.

Een header en footer voor je webshop ontwerpen

De meest gekozen paginastructuur bevat een header (bovenkant van de website) met daarin het logo en je belangrijkste voordelen. Daarnaast is dit een gebruikelijke plek voor de navigatie (je hoofdmenu). Om het overzichtelijk te houden, is het verstandig om niet te veel hoofdcategorieën in je webshop aan te maken. De meest rechterplek is meestal bestemd voor de winkelwagen. Heb je een zoekfunctie, dan is het voor de bezoeker fijn als deze rechtsboven of onder de winkelwagen staat.

Naast een header bevat de homepage – net als alle andere pagina’s van je webshop – een footer. Ook de footer (onderkant van de website) bevat de nodige informatie. Sommige gegevens zijn verplicht, zoals je contactgegevens, algemene voorwaarden en je privacyverklaring. Verder ben je verplicht om je bezoekers te informeren over de verzending, de betaalmogelijkheden en de retourprocedure.

De meeste webwinkels kiezen ervoor om linkjes naar deze informatiepagina’s in de footer te plaatsen. Andere gegevens zoals reviews, keurmerken en social media-kanalen zijn niet verplicht, maar wel gebruikelijk in een footer.

Heb je de webwinkel al ingeschreven bij de KvK? Naast het maken van de webshop moet je bij een eigen bedrijf starten ook belasting en administratie regelen.

Productpagina’s maken

Voor een webshop is een verzorgde homepage belangrijk, maar onderschat de impact van je productpagina’s niet. Mensen die via een zoekmachine op je webshop terechtkomen, komen meestal binnen op een productpagina. Het is dan ook belangrijk dat dat deze pagina de informatie geeft die een klant zoekt. Wees daarom niet te zuinig met productinformatie.

Beperk je hierbij niet tot feitelijke kenmerken die je van de leverancier krijgt aangeleverd. Vertel bijvoorbeeld ook wat de voor- en nadelen zijn van het product ten opzichte van vergelijkbare items. Verder hebben productfoto’s een grote toegevoegde waarde. Van sommige producten kun je zelfs een video maken.

Vergeet ook de prijs en levertijd niet te noemen op je productpagina.

Onmisbare informatie zoals de prijs en levertijd mogen ook niet ontbreken op je productpagina. Reken je verzendkosten in je webwinkel, dan is het prettig om bezoekers dit te laten weten voor ze bij de kassa zijn. Verder kun je mogelijke aankoopdrempels voor klanten wegnemen door alvast informatie te geven over de betaalmogelijkheden en het retourrecht.

Gerelateerde producten of call to action

Verkoop je verwante producten in je webshop? Dan kun je een paar artikelen tonen die bij het product passen of erop lijken. Een klant die op zoek is naar hardloopschoenen van een bepaald merk kun je dit assortiment tonen, maar ook hardloopschoenen met vergelijkbare kenmerken. Verder kun je producten tippen die voor de bezoeker misschien ook interessant zijn, zoals hardloopsokken of inlegzolen.

Tot slot mag een goede call to action niet ontbreken als je een productpagina voor je webshop maken gaat. Heb je een tijdelijke kortingsactie, is er nog maar een beperkte voorraad van dit artikel of is er een andere reden waarom de bezoeker dit product bij jou moet kopen? Geef het dan hier aan.

De juiste categorie- en productpagina’s kiezen en maken is enorm belangrijk voor het succes.

Categoriepagina’s aanmaken

De meeste mensen die zelf een webwinkel maken, beginnen met een klein aantal producten. Als je een klein aanbod hebt, red je het wel met productpagina’s. Maar zodra je assortiment groeit, wordt het voor klanten erg onoverzichtelijk als je hier geen structuur in aanbrengt. Door artikelen te categoriseren, kunnen klanten het gewenste product makkelijker vinden in jouw webshop.

Hoe je de items rangschikt, is grotendeels afhankelijk van je aanbod en van de webwinkelsoftware die je gebruikt. Bij sommige webshops kun je het product voorzien van een label (tag), waarna alle producten met dit label in een bepaalde categorie worden geplaatst. Bijvoorbeeld: Nike hardloopschoenen voor heren. Bij andere platformen moet je een categoriepagina aanmaken en selecteer je per product de juiste categorie.

Navigatie van je webshop instellen

Hoe groot je assortiment ook is, als jouw webshop een fijne navigatie heeft, bereiken bezoekers zonder al te veel moeite de juiste productpagina. Een goede vuistregel is dat informatie niet meer dan drie muisklikken van de bezoeker verwijderd mag zijn. De meeste software geeft zelf al suggesties voor een volgorde, maar het kan geen kwaad om zelf te kijken of dit de structuur is die jij wilt voor je webwinkel.

Houd de navigatie van je webwinkel beperkt tot zes of zeven opties.

Het is verstandig om jouw klanten niet te veel keuzemogelijkheden te geven in het hoofdmenu. Negen hoofdcategorieën is echt het maximum. Bij voorkeur heb je er niet meer dan zes of zeven.
Houd voor de indeling in je achterhoofd dat mensen de webshop van links naar rechts bekijken en van boven naar onder. De belangrijkste pagina’s plaats je dus zo ver mogelijk aan de linkerkant.

Een thema kiezen en aanpassen

Als startende webwinkelier heb je vaak geen budget van duizenden euro’s om uit te geven aan het design van je webshop. Gelukkig hoeft dat ook niet. De SaaS-oplossingen van nu hebben sjablonen die je naar je eigen smaak kunt aanpassen. Er zijn ook softwareaanbieders met de optie om het design zelf te maken. Als je ervaring hebt op het gebied van webdesign is dit hartstikke leuk, zeker omdat het zorgt voor een unieke shop.

Heb je geen ervaring? Dan is het fijner om met een bestaand thema te starten en het design hiervan stap voor stap aan te passen. Dit soort thema’s zijn niet alleen gebruiksvriendelijker, maar houden ook rekening met verschillende schermen en ontwikkelingen. Zo bezoeken steeds meer mensen webwinkels via hun telefoon, waardoor webdesigns responsive moeten zijn. Een responsive design betekent dat de layout zich aanpast aan het scherm van de bezoeker.

Een responsive design past zich automatisch aan het scherm van je klanten aan.

Als je het design verandert, kun je beginnen bij de onderdelen die invloed hebben op de uitstraling van de webshop en de conversie. Dat laatste is de verhouding tussen het aantal bezoekers en het aantal transacties. Denk bijvoorbeeld aan je logo en de navigatie van je webshop.

Wettelijk verplichte informatie voor webshops

wet- en regelgeving voor online verkoopAls je een online bedrijf starten gaat moet je behoorlijk wat details prijsgeven. Dit gaat veel verder dan het tonen van productinformatie en wat achtergrondinformatie over het bedrijf. Bepaalde informatie is wettelijk verplicht, zodat consumenten goed kunnen afwegen of zij het product al dan niet bij jouw webwinkel aanschaffen.

Je moet onder meer vermelden met wie de consument te maken heeft. Dit doe je door je naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, KvK-nummer en btw-nummer in je webwinkel te tonen. Daarnaast moet het voor klanten duidelijk zijn wat de prijs inclusief toeslagen en belastingen is. Verder moet je laten zien hoe klanten kunnen betalen, wat de verzendkosten zijn en wat de levertijd is.

Voorwaarden voor retouren, privacy en cookies

Er mag geen twijfel bestaan over het retourneren van producten. Onder welke voorwaarden kan dit en zijn daar verzendkosten aan verbonden? Consumenten hebben minimaal veertien dagen de tijd om aan te geven dat ze hun product zonder opgaaf van reden terug willen sturen – dit is het herroepingsrecht. Op je webwinkel ben je verplicht om duidelijk aan te geven welke zichttermijn jij gebruikt.

Bij een webshop mag de consument aankopen binnen veertien dagen annuleren.

Een andere vereiste is de privacyverklaring. Om een order te kunnen verwerken, heb je als webwinkelier nu eenmaal persoonsgegevens nodig. In de privacyverklaring omschrijf je welke persoonlijke gegevens je verwerkt, met welk doel en welke externe partijen gegevens van jou ontvangen. Dit zijn bijvoorbeeld betaalinstellingen die deze gegevens nodig hebben om de betaling te kunnen verwerken, of logistieke partijen die de verzending afhandelen.

Verder ben je verplicht om toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Binnen de webshop kun je twee soorten gebruiken: functionele en tracking cookies. Functionele cookies doen eigenlijk niets anders dan ervoor zorgen dat de webshop goed kan functioneren. Hiervoor hoef je dus geen toestemming te vragen. Maak je ook gebruik van tracking cookies die het gedrag van bezoekers analyseren? Dan moet je hier wel toestemming voor vragen.

Betaalmogelijkheden in je webshop

iDeal: de meest populaire online betaalmethode in NederlandBied ten minste betaalmogelijkheden als iDeal, creditcard en PayPal aan in je webwinkel. Daarnaast ben je wettelijk verplicht om minimaal één achteraf-betaalmethode in je webshop aan te bieden. Je kunt hieraan voldoen door creditcardbetalingen pas later te innen, maar er zijn ook oplossingen voor klanten die graag achteraf betalen.

De kassa-indeling en betalingsmogelijkheden zijn dikwijls al geregeld door de software waarmee je de webwinkel maakt. Wel zijn de betaalmogelijkheden over het algemeen beperkt. De kans dat je hier meer opties zoals creditcards en PayPal aan wilt toevoegen, is groot. Meestal wordt er dan een koppeling met een payment service provider aangeboden. Payment service providers staan onder toezicht van de Nederlandse bank en regelen jouw betalingsverkeer goed en veilig.

Op zoek naar betalingsmogelijkheden voor je webwinkel? Mollie biedt bijna alle betalingsmogelijkheden zonder vaste kosten en koppelt met vrijwel elke webshop.

Informatie over de verzending

webwinkel-verzendingDuidelijkheid over de levertijd en verzendkosten vindt iedereen fijn. Als het goed is heb je voor de klant de kassa bereikt al aangegeven wat de mogelijkheden en eventuele extra kosten voor verzending zijn. Verstuur je ook naar het buitenland? Geef dan duidelijk aan wat de levertijd en de verzendkosten per land zijn.

Het is goed om te weten dat mensen vaak afzien van een bestelling omdat je de gewenste betaalmethode niet biedt of de verzendkosten tegenvallen. Houd hier dus rekening mee.

De logistiek van je webshop regelen

Er zijn verschillende manieren waarop jij de pakketjes bij de eindklant kunt krijgen. Wanneer je nog niet zo veel orders in je webshop hebt, kun je ervoor kiezen om dagelijks langs het postkantoor te gaan. Dit is wel tijdrovend en doorgaans niet de voordeligste optie. Daarom zijn er spelers die de verzending voor jou kunnen regelen.

Gemakkelijk je pakket versturen en meeliften op een collectief verzendcontract? Verzend je pakketten dan via SendCloud. Al 15.000 webshops gingen je voor!

Als je de verzending uitbesteedt, kun je software gebruiken waarmee je een deel van het verzendproces aanzienlijk kunt automatiseren. Dit geldt niet alleen voor het aanmaken van verzendlabels, maar ook voor geautomatiseerde e-mails over de verzendstatus en track & trace-codes. Vaak kun je dit koppelen met je webshop. Een andere oplossing is om de hele logistiek van je webshop uit te besteden via ecommerce fulfilment.

De webshop testen en lanceren

Die eerste bestelling is de kroon op je werk.

Als je bovenstaande stappen hebt gevolgd, popel je waarschijnlijk om je webwinkel live te zetten. Toch is het beter om hier nog even mee te wachten totdat de shop door meerdere mensen is getest. Vraag bijvoorbeeld aan een aantal vrienden of familieleden of zij een proefbestelling willen plaatsen.

Als je lukraak de webshop lanceert, krijg je waarschijnlijk feedback over je homepage of design. Maar de echte lessen zitten in het bestelgemak. Daarom is het handig om testers een duidelijke opdracht mee te geven, zodat ze niet het eerste product dat ze tegenkomen in het winkelmandje stoppen.

Laat mensen je webshop uitproberen

Bij voorkeur vraag je iedereen een ander item te bestellen en het liefst ook nog via verschillende kanalen, zoals desktop, laptop en mobiel. Konden ze een product makkelijk vinden? Was het duidelijk welke bijkomende kosten er waren? Hoe ging het betalen en werden zij op de hoogte gehouden over de verzending?

Verder is het fijn om ook zelf eens te testen hoe de bestellingen via verschillende kanalen bij jou binnenkomen. Heb je via je mobiel bijvoorbeeld net zo’n goed overzicht als op je vaste computer of laptop?

Zijn alle verbeterpunten verholpen? Dan kun je jouw webwinkel nu écht lanceren en met de online marketing aan de slag. Zodra je wat orders hebt verstuurd, is het leuk om te achterhalen waar deze klanten eigenlijk vandaan komen. Met een statistiekenpakket, zoals Google Analytics, kun je zien hoeveel mensen jouw webshop bezoeken, via welke zoektermen ze op je site komen, hoe lang ze gemiddeld blijven en via welke pagina ze weer weggaan.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over zelf een webwinkel maken zijn:

Kan iedereen een eigen webshop maken?

In principe kan iedereen een eigen webwinkel maken. Wel zijn er grote verschillen tussen webshops. Zo is het ene pakket wat meer gericht op starters en doe-het-zelvers professionele internetbureaus soms de webwinkel beginnen met wat meer technische software. Dat hoeft niet te betekenen dat die tweede webshop beter is: soms is er alleen wat meer vrijheid in de manier van programmeren maar ziet de klant die de webwinkel bezoekt amper verschil!

Moet ik kunnen programmeren om een webwinkel te maken?

Vroeger moest je behoorlijk technisch zijn om zelf een webshop te maken, maar er is steeds meer ecommerce-software beschikbaar waarmee iedereen een webshop maken kan. In dit artikel vind je een stappenplan en diverse tips waarmee je ook zonder programmeerkennis een mooie eigen webshop maken kunt.

Hoe creëer ik een mooi design voor mijn webwinkel?

Webshops werken meestal met thema’s, die je kunt aanpassen naar je eigen smaak. Hiermee kun je (binnen de gestelde kaders) een geheel eigen draai geven aan je webwinkel. Ook is het bij ecommerce-software meestal mogelijk om een eigen design te (laten) maken. Dit is vaak pas aan de orde wanneer je webwinkel al even draait.