Ondernemen & internet
menu
e-boekhouden

Zelf een webwinkel maken

Wil je zelf een eigen webshop maken? Met behulp van eenvoudige voorgeprogrammeerde modules, kun jij dat ook! In dit artikel enkele zaken waar je over moet nadenken wanneer je zelf een webwinkel maken wilt.

Inhoud:

Zelf een eigen webshop maken: de voorbereiding

webwinkel makenAls je een webwinkel beginnen gaat zijn er verschillende dingen die je moet regelen. Neem bijvoorbeeld de keuze voor jouw bedrijfsnaam, die meestal ook de domeinnaam vormt. Verder is het handig om alvast na te denken over je doelgroep en aanbod. Daarna kun je aan de slag.

Zelf een webwinkel maken klinkt misschien ingewikkeld maar eigenlijk is het niet moeilijker dan zelf een website bouwen. De techniek achter het bestellen is meestal al voorgeprogrammeerd. Je hoeft dus bijna alleen alle teksten en foto’s toe te voegen. Wel is de regelgeving bij een webshop wat strenger en is het krijgen van bezoekers niet meer genoeg: je wil dat klanten kopen bij jouw webwinkel!

Zelf een webshop maken is vooral een kwestie van de juiste producten, teksten en foto’s toevoegen!

Op onze pagina’s over groothandels of specifiek het overzicht met dropshipping-leveranciers kun je gemakkelijk een assortiment samenstellen.

Nadat je hebt bepaald wat je wilt verkopen en voor welke prijs is het slim om alvast na te denken over hoe je jouw doelgroep wilt bedienen. Wil je de producten uitsluitend verkopen via je eigen webwinkel of denk je ook aan andere kanalen zoals social media, marktplaatsen en stenen winkels? En ga je werken met een eigen voorraad of kies je voor dropshipping? Het antwoord hierop kan bepalend zijn voor de manier waarop je de webshop wilt maken.

Software waarmee je zelf een eigen webshop maken kunt

Weet je welke kanalen je wilt inzetten, dan kun je op zoek naar een passend softwareplatform. Drie opties die wij kunnen aanraden als je zelf je webwinkel maken wil zijn:

JouwWeb
JouwWebJouwWeb biedt een gebruiksvriendelijke ‘drag-and-drop’-editor, waardoor technische kennis niet vereist is. JouwWeb is dus bijzonder geschikt voor startende webshops. Met €8 per maand is dit normaal al de meest voordelige aanbieder, maar daarnaast heeft het momenteel een actie waarbij je de eerste drie maanden gratis krijgt. Meer info op jouwweb.nl

Lightspeed Ecommerce
Lightspeed EcommerceLightspeed biedt een compleet e-commerce platform voor het MKB, zowel beginnende als gevorderde webwinkeliers starten eenvoudig een eigen webwinkel ‘in the cloud’. In het standaard pakket zijn hosting, onderhoud en telefonische ondersteuning inbegrepen. Met een template engine en API kan is een Lightspeed-webshop ook geschikt voor ondernemers die meer willen. Meer info op lightspeedhq.nl.

Shoppagina
ShoppaginaShoppagina biedt alles wat je nodig hebt om zonder technische kennis jouw webshop te beginnen. iDeal is standaard gekoppeld evenals andere gangbare betaalmethodes zoals PayPal en creditcards. Je kunt de webshop vormgeven zoals jij dat wilt en de vindbaarheid is dik in orde. Na je aanvraag kun je direct beginnen met de inrichting van je webshop en vanaf € 9,50 per maand heb je al een compleet webshop-pakket inclusief eigen domeinnaam en telefonische support. Zie voor meer info shoppagina.nl

Een webshop maken met open source

Naast deze drie spelers zijn er online nog wel meer oplossingen te vinden waarmee je een webshop maken kunt. Met name open source is een populair alternatief omdat dit in het begin meestal gratis beschikbaar is. Pas als je meer commerciële opties toevoegt moet je betalen. Daarnaast biedt een open source-platform soms net wat meer vrijheid.

Met open source loop je de kans dat de stabiliteit of veiligheid van jouw webshop te wensen overlaat.

Maar voor een webshop zien wij dat niet altijd een voordeel. Het betekent ook dat als je foutjes maakt het kan gebeuren dat de hele webwinkel stopt met werken. Daarnaast ben je bij open source zelf verantwoordelijk voor de hosting en het onderhoud van jouw webshop. Wil je de webshop bouwen bouwen en onderhouden in eigen beheer, en heb je geen tot weinig programmeer-ervaring, dan is een open source-platform niet aan te raden. De kans dat de stabiliteit of veiligheid van de webshop te wensen overlaat, is dan namelijk te groot.

Veel webwinkelsoftware is complex en gemaakt voor programmeurs

Voor een SaaS-oplossing zijn ook meer Nederlandse oplossingen actief maar bovenstaande drie zijn redelijk populair en houden er ook rekening mee dat de mensen die de webshop maken zelf geen kennis hebben van programmeren. Daarnaast zijn er hierbij al duizenden klanten voorgegaan en is jouw webshop dus goed doorontwikkeld. Ze bieden daarmee alle kansen voor online succes.

Dingen die jouw webwinkel dus onveilig maken of zelfs laten stoppen met werken, zijn hierin (grotendeels) afgeschermd maar je hebt alle vrijheid om een eigen webshop te maken. Kies je voor een SaaS-oplossing, dan krijg je in ruil voor een maandelijkse vergoeding de beschikking over een eigen webwinkel. Binnen de gestelde kaders kun je de voorgeprogrammeerde opties naar je eigen smaak indelen. Naast dat je niet bang hoeft te zijn dat je een webshop oplevert die niet werkt, gaat het maken van een webshop op deze manier een stuk sneller.

Een ander voordeel is dat de hosting voor je webshop al geregeld is. En wil je op- of afschalen, dan is dat met een SaaS-oplossing makkelijker geregeld dan bij een open source-platform.

Wil je online geld verdienen met een webshop? Benieuwd naar de regels, leveranciers of marketing? Lees dan verder over een webshop beginnen.

Een webshop maken aan de hand van een vast stappenplan

een webwinkel openenHeb je bepaald welke oplossing past bij jouw wensen, dan kun je hiermee echt een eigen webshop maken. Het fijne van een SaaS-platform is dat het je meestal door enkele vaste stappen van een webwinkel loodst.

Denk bijvoorbeeld aan het maken van de homepage – de eerste pagina die iemand ziet als hij de domeinnaam van jouw webshop intikt – en productpagina’s. Ook zaken als het invoeren van de adresgegevens van je webshop, het invullen van je bankrekeningnummer voor de betalingen en je retourenbeleid is hierbij meestal al vooraf geregeld.

Homepage van je webwinkel maken

De homepage is de eerste pagina van je webshop en als bezoekers niet via een zoekmachine op een productpagina zijn terechtgekomen, zorgt de homepage voor de eerste indruk. Binnen een paar seconden bepalen jouw klanten of jij hebt wat zij zoeken én of de webwinkel er betrouwbaar uitziet. Het kan dus geen kwaad om wat extra aandacht aan het design je homepage te besteden.

Het kan geen kwaad om wat extra tijd aan de homepage van je webshop te besteden.

Sommige webwinkeliers vinden het fijn om bij het maken van de webwinkel te beginnen met de homepage, omdat dit één van de belangrijkste onderdelen van de shop is. Anderen vinden het juist prettiger om het bouwen van deze pagina te bewaren tot het laatst, aangezien je aan het einde van het traject beter weet wat je op de homepage wilt tonen en wat niet. Welke volgorde je ook hanteert bij het maken van de webshop, dat de homepage één van de belangrijkste onderdelen van de shop is staat buiten kijf.

Indeling homepage en een paginastructuur

Bij het maken van de homepage kun je als stelregel aanhouden dat bezoekers in één oogopslag moeten zien wat je precies verkoopt in je webshop én waarom zij dit bij jou moeten kopen. Daarnaast willen potentiële klanten de bevestiging dat zij niet te maken hebben met een malafide webshop. Het plaatsen van alle informatie waaruit blijkt dat jij op de hoogte bent van de wet- en regelgeving en deze ook naleeft, is dus geen overbodige luxe.

Denk bijvoorbeeld aan een beveiligde webwinkel (te herkennen aan een URL die met https begint), een privacy policy en een keurmerk. Een belangrijke stap als je zelf jouw webshop maken gaat is de paginastructuur.

Bij een standaard indeling vinden mensen sneller waar ze naar op zoek zijn.

Aangezien er vaak heel wat informatie op de homepage staat, is het goed om het design daarvan rustig te houden en niet te veel kleuren te gebruiken in je webwinkel. Ook is een standaard indeling van de pagina aan te raden. Mensen zijn dit gewend, waardoor ze makkelijk door jouw webshop navigeren en sneller vinden wat ze zoeken.

Een vaste header en footer voor je webshop ontwerpen

De meest gekozen paginastructuur bevat een header (bovenkant van de website) met daarin het logo en je belangrijkste voordelen. Daarnaast is dit een gebruikelijke plek voor de navigatie (je hoofdmenu). Om het overzichtelijk te houden, is het verstandig om niet te veel hoofdcategorieën in je webshop aan te maken. De meest rechterplek is meestal bestemd voor de winkelwagen. Heb je een zoekfunctie, dan is het voor de bezoeker fijn als deze rechts boven of onder de winkelwagen staat.

Naast een header bevat de homepage – net als alle ander pagina’s van je webshop – een footer. Ook de footer (onderkant van de website) bevat de nodige informatie. Sommige gegevens zijn verplicht, zoals de contactgegevens, algemene voorwaarden en je privacyverklaring. Verder ben je verplicht om je bezoekers te informeren over de verzending, de betaalmogelijkheden en de retourprocedure.

De meeste webwinkeliers kiezen ervoor om linkjes in de footer te plaatsen die naar deze informatiepagina’s leiden. Andere gegevens zoals de verwijzing naar reviews, keurmerken en social media-kanalen zijn niet verplicht, maar zijn wel gebruikelijk in een footer.

Heb je de webwinkel al ingeschreven bij de KvK? Naast het maken van de webshop moet je bij een eigen bedrijf starten ook belasting en administratie regelen.

De productpagina’s maken

Voor een webshop is een verzorgde homepage belangrijk, maar onderschat de impact van je productpagina’s ook niet. Mensen die via een zoekmachine op je webshop terechtkomen, komen meestal binnen op een productpagina. Hierdoor is het belangrijk dat dat deze pagina de informatie geeft die de potentiële klant zoekt. Wees daarom niet te zuinig met productinformatie.

Beperk je hierbij niet tot feitelijke kenmerken die je van de leverancier krijgt aangeleverd. Vertel bijvoorbeeld ook wat de voor- en nadelen zijn van het product ten opzichte van vergelijkbare items. Verder hebben productfoto’s een grote toegevoegde waarde. Van sommige producten kun je zelfs een video maken.

Vergeet ook de prijs en levertijd niet te noemen op je productpagina!

Ook essentiële informatie als de prijs en de levertijd mogen niet ontbreken op een productpagina. Reken je verzendkosten in je webwinkel, dan is het voor de bezoeker prettig om dit te weten voordat hij bij de kassa is. Verder kun je eventuele aankoopdrempels voor klanten wegnemen door alvast informatie te geven over de betaalmogelijkheden en het retourrecht.

Gerelateerde producten of de call to action-buttons

Verkoop je verwante producten in je webshop, dan kun je een aantal artikelen tonen die hierbij passen of erop lijken. Zo kun je een bezoeker die op zoek is naar hardloopschoenen van een bepaald merk dit assortiment tonen én hardloopschoenen die vergelijkbare specificaties hebben. Ook kun je producten laten zien die voor de bezoeker wellicht ook interessant zijn, zoals hardloopsokken of inlegzolen.

Tot slot mag een goede call to action niet ontbreken als je een productpagina voor je webshop gaat maken. Heb je een tijdelijke kortingsactie, is er nog maar een beperkte voorraad van dit artikel of is er een andere reden waarom de bezoeker dit product bij jou moet kopen, geef het dan hier aan. Let er wel op dat de informatie die je hier deelt actueel is. Als de kortingsactie verlopen is of het product niet voorradig blijkt te zijn, komt dit niet erg professioneel over.

De juiste categorie- en productpagina’s kiezen en maken is enorm belangrijk voor het succes.

Categoriepagina’s aanmaken

De meeste mensen die zelf een webwinkel maken beginnen met een klein aantal producten. Als je een gering aanbod hebt, red je het wel met productpagina’s. Maar als je assortiment groeit, dan wordt het voor klanten erg onoverzichtelijk als je hier geen structuur in aanbrengt. Door producten te categoriseren, zorg je ervoor dat mensen het gewenste product makkelijker kunnen vinden in jouw webshop.

Hoe je de items rangschikt, is grotendeels afhankelijk van je aanbod en van de webwinkelsoftware die je gebruikt. Bij sommige webshops kun je het product voorzien van een label (tag), waarna alle producten met dit label in een bepaalde categorie worden getoond (bijvoorbeeld Nike hardloopschoenen voor heren). Bij andere platformen moet je een categoriepagina aanmaken en selecteer je per product de juiste categorie.

Navigatie  van de webshop instellen

Hoe groot je assortiment ook is, als de webshop een fijne navigatie heeft, bereiken bezoekers zonder al te veel moeite de juiste productpagina. Als stelregel kun je hanteren dat informatie niet meer dan drie muisklikken van de bezoeker verwijderd mag zijn. De meeste software geeft zelf al suggesties voor een volgorde, maar het kan geen kwaad om zelf te kijken of dit de structuur is die jij wilt voor je webwinkel.

Houd de navigatie van je webwinkel beperkt tot zes of zeven opties.

Het is verstandig om jouw klanten niet te veel keuzemogelijkheden te geven in het hoofdmenu. Negen hoofdcategorieën is echt wel het maximum, bij voorkeur heb je er niet meer dan zes of zeven. Bij de indeling is het goed om in je achterhoofd te houden dat mensen de webshop van links naar rechts bekijken en van boven naar onder. De belangrijkste pagina’s plaats je dus zo ver mogelijk aan de linkerkant.

Een thema kiezen en aanpassen

Als startende webwinkelier heb je vaak geen budget om duizenden euro’s uit te geven aan het design van je webshop. Gelukkig hoeft dit ook niet. De SaaS-oplossingen van nu bieden templates die je naar je eigen smaak kunt aanpassen. Er zijn ook softwareaanbieders die de optie bieden om het design zelf te maken. Als je ervaring hebt op het gebied van webdesign is dit hartstikke leuk, zeker omdat het zorgt voor een unieke shop.

Heb je geen ervaring, dan is het fijner om te starten met een bestaand thema en het design hiervan stap voor stap aan te passen. Naast dat dit gebruiksvriendelijker is, houden deze thema’s meestal rekening met verschillende schermen en ontwikkelingen. Zo zijn er steeds meer mensen die via hun mobiel een webwinkel bezoeken, waardoor webdesigns responsive moeten zijn. Een responsive design betekent dat de layout zich aanpast aan het scherm van de bezoeker.

Een responsive design past zich automatisch aan het scherm van je klanten aan.

Bij het veranderen van het design kun je beginnen bij de onderdelen die invloed hebben op de uitstraling van de webshop en de conversie (de verhouding tussen het aantal bezoekers en het aantal transacties). Denk bijvoorbeeld aan je logo en de navigatie van je webshop.

Wettelijk verplichte informatie voor webshops

wet- en regelgeving voor online verkoopAls webwinkel-eigenaar moet je behoorlijk wat details prijsgeven. Dit gaat veel verder dan het tonen van productinformatie en wat achtergrondinformatie over het bedrijf. Bepaalde informatie is wettelijk verplicht, zodat consumenten een goede afweging kunnen maken of zij het product al dan niet bij jou aanschaffen.

In je webwinkel moet je onder meer vermelden met wie de consument te maken heeft. Dit doe je door je naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, KvK-nummer en btw-nummer te tonen. Daarnaast moet het voor de consument duidelijk zijn wat de prijs inclusief toeslagen en belastingen is. Verder moet hij kunnen zien hoe hij kan betalen, wat de verzendkosten zijn en wat de levertijd is.

Jouw voorwaarden rond retouren, privacy en cookies

Ook mag er geen twijfel bestaan over het retourneren van producten, onder welke voorwaarden dit kan en of er verzendkosten aan verbonden zijn. Consumenten hebben minimaal veertien dagen de tijd om aan te geven dat ze hun product zonder opgaaf van reden terug willen sturen (dit is het herroepingsrecht). Als webwinkelier ben je verplicht om duidelijk aan te geven welke zichttermijn jij hanteert.

Bij een webshop mag de consument aankopen binnen 14 dagen annuleren.

Een andere vereiste is de privacyverklaring. Om een order te kunnen verwerken, heb je als webwinkelier nu eenmaal persoonsgegevens nodig. In de privacyverklaring omschrijf je welke persoonlijke gegevens je verwerkt, met welk doel dit is en welke externe partijen gegevens van jou ontvangen. Dit zijn bijvoorbeeld betaalinstellingen die deze gegevens nodig hebben om de betaling te kunnen verwerken en logistieke partijen die de verzending afhandelen.

Verder ben je verplicht om toestemming te vragen bij het gebruik van tracking cookies. Binnen de webshop kun je gebruikmaken van twee soorten cookies. Functionele cookies doen eigenlijk niets anders dan ervoor zorgen dat de webshop goed kan functioneren. Hiervoor hoef je geen toestemming te vragen. Maak je echter ook gebruik van tracking cookies – deze analyseren het gedrag van je bezoekers – dan moet je hiervoor wel toestemming vragen.

Betaalmogelijkheden binnen je webshop

iDeal: de meest populaire online betaalmethode in NederlandDe kassa-indeling en betalingsmogelijkheden zijn meestal al geregeld door de software waarmee je de webwinkel maakt. Vaak zijn de betaalmogelijkheden wel heel basic, dus de kans dat je hier meer mogelijkheden als creditcards of PayPal aan wilt toevoegen is groot. Meestal wordt hiervoor een koppeling met een payment service providers aangeboden.

Op zoek naar betalingsmogelijkheden voor je webwinkel? Mollie biedt bijna alle betalingsmogelijkheden zonder vaste kosten en koppelt met vrijwel elke webshop.

Payment service providers staan onder toezicht staan van de Nederlandse bank en regelen jouw betalingsverkeer goed en veilig. Bied minimaal betaalmogelijkheden als iDeal, creditcard en PayPal aan. Ook ben je wettelijk verplicht om minimaal één achteraf-betaalmethode in je webshop aan te bieden. Je kunt hieraan voldoen door creditcardbetalingen pas later te innen, maar er zijn ook oplossingen voor klanten die graag achteraf betalen.

Informatie over de verzending

webwinkel-verzendingDuidelijkheid over de levertijd en de verzendkosten vindt iedereen fijn. Als het goed is heb je daarom voordat de consument de kassa heeft bereikt aangegeven wat de mogelijkheden en eventuele bijkomende kosten zijn voor de verzending.

Hierbij is het goed om te weten dat veel mensen die afzien van de bestelling dit doen omdat je de gewenste betaalmethode niet biedt en/of de verzendkosten tegenvallen. Verstuur je ook naar het buitenland? Geef dan duidelijk aan wat de levertijd en de verzendkosten per land zijn.

De logistiek van je webshop regelen

Er zijn verschillende manieren waarop jij de pakketjes bij de eindklant kunt krijgen. Wanneer je nog niet zo veel orders in je webshop hebt, kun je ervoor kiezen om (vrijwel) dagelijks even langs het postkantoor te gaan. Dit is echter wel tijdrovend en het is vaak niet de voordeligste optie. Er zijn ook spelers die de verzending voor jou kunnen verzorgen.

Gemakkelijk je pakket versturen en meeliften op een collectief verzendcontract? Verzend je pakketten dan via SendCloud. Al 15.000 webshops gingen je voor!

Bovendien kun je dan gebruikmaken van software waarmee je een deel van het verzendproces aanzienlijk kunt automatiseren. Dit gaat niet alleen over het aanmaken van verzendlabels, maar bijvoorbeeld ook over geautomatiseerde mails over de verzendstatus en track & trace-codes. Vaak kun je dit koppelen met je webshop. Een andere oplossing is om de hele logistiek van je webshop uit te besteden via ecommerce fulfilment.

De webshop testen én lanceren

Die eerste bestelling is de bekroning op je werk.

Als je bovenstaande stappen hebt gevolgd, popel je waarschijnlijk om je webwinkel live te zetten. Toch is het beter om hier nog heel even mee te wachten totdat de shop door meerdere mensen is getest. Vraag bijvoorbeeld aan een aantal vrienden of familieleden of zij een proefbestelling willen plaatsen.

Als je lukraak de webshop voorschotelt krijg je waarschijnlijk feedback over je homepage of design. Maar de echte info zit vooral in het bestelgemak. Daarom is het handig om ze een duidelijke opdracht mee te geven, zodat ze niet het eerste product in het winkelmandje stoppen dat ze tegenkomen.

Vraag tijdens het testen aan mensen om iets bij jouw webshop te bestellen

Bij voorkeur vraag je iedereen om een ander item te bestellen en het liefst ook nog via verschillende kanalen (zoals desktop, laptop en mobiel). Daarna kun je vragen of ze dit makkelijk konden vinden, of het duidelijk was welke bijkomende kosten er waren, hoe het betalen ging en of ze op de hoogte werden gehouden over de verzending. Verder is het fijn om zelf ook eens te testen hoe de bestellingen via verschillende kanalen bij jou binnenkomen. Heb je via je mobiel bijvoorbeeld net zo’n goed overzicht als op je vaste computer of laptop?

Zijn alle verbeterpunten verholpen, dan kun je jouw webwinkel nu écht lanceren en met de online marketing aan de slag. Zodra je wat orders hebt verstuurd, is het leuk om te achterhalen waar deze klanten eigenlijk vandaan komen. Met een statistiekenpakket, zoals Google Analytics, kun je zien hoeveel mensen jouw webshop bezoeken, via welke zoektermen ze op je site komen, hoe lang ze gemiddeld blijven en via welke pagina ze weer weggaan.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over zelf een webwinkel maken zijn:

Kan iedereen een eigen webshop maken?

In principe kan iedereen een eigen webwinkel maken. Wel zijn er grote verschillen tussen webshops. Zo is het ene pakket wat meer gericht op starters en doe-het-zelvers professionele internetbureaus soms de webwinkel beginnen met wat meer technische software. Dat hoeft niet te betekenen dat die tweede webshop beter is: soms is er alleen wat meer vrijheid in de manier van programmeren maar ziet de klant die de webwinkel bezoekt amper verschil!

Moet ik kunnen programmeren om een webwinkel te maken?

Vroeger moest je behoorlijk technisch zijn om zelf een webshop te maken, maar er is steeds meer ecommerce-software beschikbaar waarmee iedereen een webshop maken kan. In dit artikel vind je een stappenplan en diverse tips waarmee je ook zonder programmeerkennis een mooie eigen webwinkel maken kunt.

Hoe creëer ik een mooi design voor mijn webwinkel?

Webshops werken meestal met thema’s, die je kunt aanpassen naar je eigen smaak. Hiermee kun je (binnen de gestelde kaders) een geheel eigen draai geven aan je webwinkel. Ook is het bij ecommerce-software meestal mogelijk om een eigen design te (laten) maken. Dit is vaak pas aan de orde wanneer je webwinkel al even draait.