menu
e-boekhouden

Zelf een webwinkel maken

Wil je zelf een webwinkel maken? Met behulp van eenvoudige software, waarbij er wordt gewerkt met voorgeprogrammeerde modules, kun jij dat ook! In dit artikel enkele zaken waar je over moet nadenken wanneer je zelf een webwinkel wilt maken.

Inhoud:

Zelf een webwinkel maken: de voorbereiding

webwinkel makenZelf een webwinkel maken klinkt misschien ingewikkeld maar eigenlijk is het niet moeilijker dan zelf een website bouwen. De techniek achter het bestellen is meestal al voorgeprogrammeerd. Je hoeft dus bijna alleen teksten en foto’s toe te voegen. Wel is de regelgeving wat strenger en is het krijgen van bezoekers niet meer genoeg: met een webwinkel wil je ook dat mensen bij jou gaan kopen!

Als je een webwinkel beginnen gaat zijn er verschillende dingen die je moet regelen. Neem bijvoorbeeld de keuze voor een bedrijfsnaam, die in de meeste gevallen ook meteen de domeinnaam vormt. Verder is het handig om alvast na te denken over je doelgroep en aanbod.

Op onze pagina’s over groothandels of specifiek het overzicht met dropshipping-leveranciers kun je gemakkelijk een aanbod samenstellen.

Nadat je hebt bepaald wat je wilt verkopen en voor welke prijs is het slim om alvast na te denken over hoe je jouw doelgroep wilt bedienen. Wil je de producten uitsluitend verkopen via de webwinkel of denk je ook aan andere kanalen zoals social media, marktplaatsen en stenen winkels? En ga je werken met een eigen voorraad of kies je voor dropshipping? Het antwoord hierop kan bepalend zijn voor de software waarmee je de webwinkel wilt maken.

Software

Weet je welke kanalen je wilt inzetten, dan kun je op zoek naar een passend softwareplatform. Drie opties die wij kunnen aanraden als je zelf je webwinkel maken wil zijn:

JouwWeb
JouwWebJouwWeb biedt een gebruiksvriendelijke ‘drag-and-drop’-editor, waardoor technische kennis niet vereist is. JouwWeb is dus bijzonder geschikt voor startende webshops. Met €8 per maand is dit normaal al de meest voordelige aanbieder, maar daarnaast heeft het momenteel een actie waarbij je de eerste drie maanden gratis krijgt. Meer info op jouwweb.nl

Lightspeed Ecommerce
Lightspeed EcommerceLightspeed biedt een compleet e-commerce platform voor het MKB, zowel beginnende als gevorderde webwinkeliers starten eenvoudig een webwinkel ‘in the cloud’. In het standaard pakket zijn hosting, onderhoud en telefonische ondersteuning inbegrepen. Met een template engine en API kan is deze software ook geschikt voor ondernemers die meer willen. Meer info op lightspeedhq.nl.

Shoppagina
ShoppaginaShoppagina biedt alles wat je nodig hebt om zonder technische kennis een webshop te beginnen. iDeal is standaard gekoppeld evenals andere gangbare betaalmethodes zoals PayPal en creditcards. Je kunt de webshop vormgeven zoals jij dat wilt en de vindbaarheid is dik in orde. Na je aanvraag kun je direct beginnen met de inrichting van je webshop en vanaf € 9,50 per maand heb je al een compleet webshop-pakket inclusief eigen domeinnaam en telefonische support. Zie voor meer info shoppagina.nl

Naast deze drie aanbieders zijn er online nog volop andere oplossingen te vinden. Met name open source is een populair alternatief omdat de software in het begin soms gratis beschikbaar is. Pas als je meer commerciële opties toevoegt moet je betalen. Daarnaast biedt een open source-platform soms net wat meer vrijheid.

Maar wij zien dat niet altijd een voordeel. Het betekent ook dat als je foutjes maakt het kan gebeuren dat de hele webwinkel stopt met werken. Daarnaast ben je bij open source zelf verantwoordelijk voor de hosting en het onderhoud van je webshop. Wil je de webshop in eigen beheer bouwen en onderhouden en heb je geen tot weinig programmeerervaring, dan is een open source-platform niet aan te raden. De kans dat de stabiliteit of veiligheid van de webshop te wensen overlaat, is dan namelijk te groot.

Met open source loop je de kans dat de stabiliteit of veiligheid van de webshop te wensen overlaat.

Voor een SaaS-oplossing zijn ook meer Nederlandse oplossingen actief maar bovenstaande drie zijn redelijk populair en houden er ook rekening mee dat de mensen die de webwinkel maken zelf geen kennis hebben van programmeren. Daarnaast zijn er hierbij al duizenden klanten voorgegaan en is de software goed doorontwikkeld. Ze bieden daarmee alle kansen voor online succes. Dingen die de webwinkel dus onveilig kunnen maken of zelfs kunnen laten stoppen met werken, zijn hierin (grotendeels) afgeschermd maar je hebt voldoende vrijheid om een webwinkel naar je eigen smaak te maken.

Kies je voor een SaaS-oplossing, dan krijg je in ruil voor een maandelijkse vergoeding de beschikking over webwinkelsoftware. Binnen de gestelde kaders kun je de voorgeprogrammeerde opties naar je eigen smaak indelen. Naast dat je niet bang hoeft te zijn dat je een webshop oplevert die niet werkt, gaat het maken van een webshop op deze manier een stuk sneller. Een ander voordeel is dat de softwareaanbieder de hosting voor je regelt. En wil je op- of afschalen, dan is dat met een SaaS-oplossing makkelijker geregeld dan bij een open source-platform.

Wil je online geld verdienen met een webwinkel? Benieuwd naar de regels, software of veelgestelde vragen? Lees dan verder over een webshop beginnen.

Homepage maken

Heb je bepaald welke software past bij jouw wensen, dan kun je hiermee echt je webwinkel gaan maken. Het fijne van een SaaS-platform is dat de software je door enkele vaste stappen loodst. Denk bijvoorbeeld aan het maken van de homepage – de eerste pagina die iemand ziet als hij jouw domeinnaam intikt – en productpagina’s. Ook zaken als het invoeren van de adresgegevens van je webwinkel, het invullen van je bankrekeningnummer voor de betalingen en je retourenbeleid is hierbij meestal al vooraf geregeld.

De homepage is de eerste pagina van je webwinkel en als bezoekers niet via een zoekmachine op een productpagina zijn terechtgekomen, zorgt de homepage voor de eerste indruk. Binnen een paar seconden bepalen potentiële klanten of jij hebt wat zij zoeken én of de webwinkel er betrouwbaar uitziet. Het kan dus geen kwaad om wat extra aandacht aan je homepage te besteden.

Het kan geen kwaad om wat extra tijd aan je homepage te besteden.

Sommige webwinkeliers vinden het fijn om bij het maken van de webwinkel te beginnen met de homepage, omdat dit één van de belangrijkste onderdelen van de shop is. Anderen vinden het juist prettiger om deze pagina te bewaren tot het laatst, aangezien je aan het einde van het traject beter weet wat je op de homepage wilt tonen en wat niet. Welke volgorde je ook hanteert bij het maken van de webwinkel, dat de homepage één van de belangrijkste onderdelen van de shop is staat buiten kijf.

Bij het maken van de homepage kun je als stelregel aanhouden dat bezoekers in één oogopslag moeten zien wat je precies verkoopt én waarom zij dit bij jou zouden moeten kopen. Daarnaast willen potentiële kopers de bevestiging dat zij niet te maken hebben met een malafide webshop. Het plaatsen van informatie waaruit blijkt dat jij op de hoogte bent van de wet- en regelgeving en deze ook naleeft, is dus geen overbodige luxe. Denk bijvoorbeeld aan een beveiligde webwinkel (te herkennen aan een URL die met https begint), een privacy policy en een keurmerk.

Paginastructuur van de homepage

Aangezien er vaak heel wat informatie op de homepage staat, is het goed om het design rustig te houden en niet te veel kleuren te gebruiken. Ook qua indeling is het aan te raden om te kiezen voor een standaard paginastructuur. Mensen zijn dit gewend, waardoor ze makkelijk door jouw webwinkel kunnen navigeren en sneller vinden wat ze zoeken.

Bij een standaard indeling vinden mensen sneller waar ze naar op zoek zijn.

De meest gekozen paginastructuur bevat een header (bovenkant van de website) met daarin het logo en je belangrijkste voordelen. Daarnaast is dit een gebruikelijke plek voor de navigatie (je hoofdmenu). Om het overzichtelijk te houden, is het verstandig om niet te veel hoofdcategorieën aan te maken. Experts adviseren om maximaal zes of zeven hoofdcategorieën te gebruiken en hieronder eventueel subcategorieën te plaatsen. De meest rechterplek is meestal bestemd voor de winkelwagen. Heb je een zoekfunctie, dan is het voor de bezoeker fijn als deze rechts boven of onder de winkelwagen staat.

Naast een header bevat de homepage – net als alle ander pagina’s van je webshop – een footer. Ook de footer (onderkant van de website) bevat de nodige informatie. Sommige gegevens zijn verplicht, zoals de contactgegevens, algemene voorwaarden en je privacyverklaring. Verder ben je verplicht om je bezoekers te informeren over de verzending, de betaalmogelijkheden en de retourprocedure. De meeste webwinkeliers kiezen ervoor om linkjes in de footer te plaatsen die naar deze informatiepagina’s leiden. Andere gegevens zoals de verwijzing naar reviews, keurmerken en social media-kanalen zijn niet verplicht, maar zijn wel gebruikelijk in een footer.

Heb je de webwinkel al ingeschreven bij de KvK? Naast het maken van de webwinkel moet je bij een eigen bedrijf starten ook belasting en administratie regelen.

Productpagina’s maken

Een verzorgde homepage is belangrijk, maar onderschat de impact van je productpagina’s ook niet. Mensen die via een zoekmachine op je site terechtkomen, komen direct op een productpagina. Hierdoor is het belangrijk dat dat deze pagina de informatie geeft die de potentiële klant zoekt. Wees daarom niet te zuinig met productinformatie.

Beperk je hierbij niet tot feitelijke kenmerken die je van de leverancier krijgt aangeleverd. Vertel bijvoorbeeld ook wat de voor- en nadelen zijn van het product ten opzichte van vergelijkbare items. Verder hebben productfoto’s een grote toegevoegde waarde. Van sommige producten zou je zelfs een video kunnen maken.

Ook essentiële informatie als de prijs en de levertijd mogen niet ontbreken op een productpagina. Reken je verzendkosten, dan is het voor de bezoeker prettig om dit te weten voordat hij bij de kassa is. Verder kun je eventuele aankoopdrempels wegnemen door alvast informatie te geven over de betaalmogelijkheden en het retourrecht.

Vergeet ook de prijs en levertijd niet te noemen op je productpagina!

Verkoop je verwante producten, dan kun je een aantal artikelen tonen die hierbij passen of erop lijken. Zo kun je een bezoeker die op zoek is naar hardloopschoenen van een bepaald merk dit assortiment tonen én hardloopschoenen die vergelijkbare specificaties hebben. Ook kun je producten laten zien die voor de bezoeker wellicht ook interessant zijn, zoals hardloopsokken of inlegzolen.

Tot slot mag een goede call to action niet ontbreken op je productpagina. Heb je een tijdelijke kortingsactie, is er nog maar een beperkte voorraad van dit artikel of is er een andere reden waarom de bezoeker dit product bij jou moet kopen, geef het dan hier aan. Let er wel op dat de informatie die je hier deelt actueel is. Als de kortingsactie verlopen is of het product niet voorradig blijkt te zijn, komt dit niet erg professioneel over.

De juiste categorie- en productpagina’s kiezen en maken is enorm belangrijk voor het succes.

Categoriepagina’s aanmaken

Als je een gering aanbod hebt, red je het wel met productpagina’s. Maar heb je een wat omvangrijker assortiment, dan wordt het voor de bezoeker erg onoverzichtelijk als je hier geen structuur in aanbrengt. Door producten te categoriseren, zorg je ervoor dat mensen het gewenste product makkelijker kunnen vinden.

Hoe je de items rangschikt, is grotendeels afhankelijk van je aanbod en van de webwinkelsoftware die je gebruikt. In het geval van de sportschoenen zou je de schoenen kunnen categoriseren op merk of de ondergrond waarvoor het geschikt is. Daarna kun je onderscheid maken tussen producten voor mannen, vrouwen en eventueel kinderen, maar je kunt ook beginnen bij de doelgroepen en daarna pas de rubrieken tonen.

Ook qua software zijn er verschillende mogelijkheden. Bij sommige webwinkelsoftware moet je het product voorzien van een label (tag), waarna alle producten met dit label in een bepaalde categorie worden getoond (bijvoorbeeld Nike hardloopschoenen voor heren). Bij andere platformen moet je een categoriepagina aanmaken en selecteer je per product de juiste categorie.

Navigatie instellen

Hoe groot je assortiment ook is, als de webshop een fijne navigatie heeft, bereiken bezoekers zonder al te veel moeite de juiste productpagina. Als stelregel kun je hanteren dat informatie niet meer dan drie muisklikken van de bezoeker verwijderd mag zijn. De meeste software geeft zelf al suggesties voor een volgorde, maar het kan geen kwaad om zelf te kijken of dit de structuur is die jij wilt voor je webwinkel.

Houd je navigatie beperkt tot zes of zeven opties.

Zoals we eerder al aanstipten, is het verstandig om klanten niet te veel keuzemogelijkheden te geven in het hoofdmenu. Negen hoofdcategorieën is echt wel het maximum, bij voorkeur heb je er niet meer dan zes of zeven. Bij de indeling is het goed om in je achterhoofd te houden dat mensen de webshop van links naar rechts bekijken en van boven naar onder. De belangrijkste pagina’s plaats je dus zo ver mogelijk aan de linkerkant.

Een thema kiezen en aanpassen

Als startende webwinkelier heb je vaak geen budget om duizenden euro’s uit te geven aan het design van je webshop. Gelukkig hoeft dit ook niet. De SaaS-oplossingen van nu bieden templates die je naar je eigen smaak kunt aanpassen. Er zijn ook softwareaanbieders die de optie bieden om het design zelf te maken. Als je ervaring hebt op het gebied van webdesign is dit hartstikke leuk, zeker omdat het zorgt voor een unieke shop.

Heb je geen ervaring, dan is het fijner om te starten met een bestaand thema en deze stap voor stap aan te passen. Naast dat dit gebruiksvriendelijker is, houden thema’s die zijn ontwikkeld door softwareaanbieders rekening met de ontwikkelingen. Zo zijn er steeds meer mensen die via hun mobiel een webwinkel bezoeken, waardoor webdesigns responsive moeten zijn. Dit betekent dat de layout zich aanpast aan het scherm van de bezoeker.

Bij het veranderen van het design kun je beginnen bij de onderdelen die invloed hebben op de uitstraling van de webshop en de conversie (de verhouding tussen het aantal bezoekers en het aantal transacties). Denk bijvoorbeeld aan je logo en de navigatie van je webshop. Heb je een slogan, dan kun je deze ook toevoegen. In plaats van een slogan – een zin die aangeeft waar je bedrijf voor staat – kun je ook kiezen voor een tagline. Hiermee laat je zien wat bezoekers bij jou kunnen halen. In het geval van de hardloopschoenen zou je kunnen gaan voor HippeHardloopschoenen.nl: hardlopen in stijl.

Wettelijk verplichte informatie

regelgevingAls webwinkel-eigenaar moet je behoorlijk wat details prijsgeven. Dit gaat veel verder dan het tonen van productinformatie en wat achtergrondinformatie over het bedrijf. Bepaalde informatie is wettelijk verplicht, zodat consumenten een gedegen afweging kunnen maken of zij het product al dan niet bij jou aanschaffen.

In je webwinkel moet je onder meer vermelden met wie de consument te maken heeft. Dit doe je door je naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, KvK-nummer en btw-nummer te tonen. Daarnaast moet het voor de consument duidelijk zijn wat de prijs inclusief toeslagen en belastingen is. Verder moet hij kunnen zien hoe hij kan betalen, wat de verzendkosten zijn en wat de levertijd is.

Ook mag er geen twijfel bestaan over het retourneren van producten, onder welke voorwaarden dit kan en of er verzendkosten aan verbonden zijn. Consumenten hebben minimaal veertien dagen de tijd om aan te geven dat ze hun product zonder opgaaf van reden terug willen sturen (dit is het herroepingsrecht). Als webwinkelier ben je verplicht om duidelijk aan te geven welke zichttermijn jij hanteert.

Een andere vereiste is de privacyverklaring. Om een order te kunnen verwerken, heb je als webwinkelier nu eenmaal persoonsgegevens nodig. In de privacyverklaring omschrijf je welke persoonlijke gegevens je verwerkt, met welk doel dit is en welke externe partijen gegevens van jou ontvangen. Dit zijn bijvoorbeeld betaalinstellingen die deze gegevens nodig hebben om de betaling te kunnen verwerken en logistieke partijen die de verzending afhandelen.

Verder ben je verplicht om toestemming te vragen bij het gebruik van tracking cookies. Binnen de webshop kun je gebruikmaken van twee soorten cookies. Functionele cookies doen eigenlijk niets anders dan ervoor zorgen dat de webshop goed kan functioneren. Hiervoor hoef je geen toestemming te vragen. Maak je echter ook gebruik van tracking cookies – deze analyseren het gedrag van je bezoekers – dan moet je hiervoor wel toestemming vragen.

Betaalmogelijkheden

webwinkel betalen iDealDe kassa-indeling en betalingsmogelijkheden zijn meestal al geregeld door de software waarmee je de webwinkel maakt. Vaak zijn de betaalmogelijkheden wel heel basic, dus de kans dat je hier meer mogelijkheden als creditcards of PayPal aan wilt toevoegen is groot. Meestal wordt hiervoor een koppeling met een payment service providers aangeboden.

Op zoek naar betalingsmogelijkheden voor je webwinkel? Mollie biedt bijna alle betalingsmogelijkheden zonder vaste kosten en koppelt met vrijwel alle software.

Payment service providers zijn ook een soort softwareleveranciers maar staan meestal onder toezicht staan van de Nederlandse bank. Hierdoor kunnen zij goed en veilig jouw betalingsverkeer regelen. Aan te raden is om minimaal betaalmogelijkheden als iDeal, creditcard en PayPal aan te bieden.

Een ander punt om niet te vergeten is dat je wettelijk verplicht bent om minimaal één achteraf-betaalmethode aan te bieden. Aan deze voorwaarde kun je al voldoen door creditcardbetalingen pas later te innen, maar er zijn ook aanbieders die zich volledig richten op de steeds groter wordende doelgroep die pas achteraf wil betalen.

De verzending

webwinkel-verzendingDuidelijkheid over de levertijd en de verzendkosten vindt iedereen fijn. En bij voorkeur al in een vroeg stadium. Als het goed is heb je daarom voordat de consument de kassa heeft bereikt aangegeven wat de mogelijkheden en eventuele bijkomende kosten zijn voor de verzending.

Hierbij is het goed om te weten dat veel mensen die afzien van de bestelling dit doen omdat je de gewenste betaalmethode niet biedt en/of de verzendkosten tegenvallen. Verstuur je ook naar het buitenland? Geef dan duidelijk aan wat de levertijd en de verzendkosten per land zijn.

Er zijn verschillende manieren waarop jij de pakketjes bij de eindklant kunt krijgen. Wanneer je nog niet zo veel orders hebt, kun je ervoor kiezen om (vrijwel) dagelijks even langs het postkantoor te gaan. Dit is echter wel tijdrovend en het is vaak niet de voordeligste optie. Er zijn ook spelers die de verzending voor jou kunnen verzorgen.

Gemakkelijk je pakket versturen en meeliften op een collectief verzendcontract? Verzend je pakketten dan via SendCloud. Al 15.000 webshops gingen je voor!

Bovendien kun je dan gebruikmaken van software waarmee je een deel van het verzendproces aanzienlijk kunt automatiseren. Dit gaat niet alleen over het aanmaken van verzendlabels, maar bijvoorbeeld ook over geautomatiseerde mails over de verzendstatus en track & trace-codes. De meeste aanbieders van webwinkelsoftware hebben (goede) connecties met deze partijen, waardoor je via een plugin eenvoudig deze diensten kunt afnemen.

De webshop testen én lanceren

Die eerste bestelling is de bekroning op je werk.

Als je bovenstaande stappen hebt gevolgd, popel je waarschijnlijk om je webwinkel live te zetten. Toch is het beter om hier nog heel even mee te wachten totdat de shop door meerdere mensen is getest. Vraag bijvoorbeeld aan een aantal vrienden of familieleden of zij een proefbestelling willen plaatsen.

Hierbij is handig om ze een duidelijke opdracht mee te geven, zodat ze niet het eerste product in het winkelmandje stoppen dat ze tegenkomen. Bij voorkeur vraag je iedereen om een ander item te bestellen en het liefst ook nog via verschillende kanalen (zoals desktop, laptop en mobiel). Daarna kun je vragen of ze dit makkelijk konden vinden, of het duidelijk was welke bijkomende kosten er waren, hoe het betalen ging en of ze op de hoogte werden gehouden over de verzending.

En hoe was het proces voor jou? Kreeg jij de bestelling ook direct binnen? En hoe werkten de koppelingen met de externe partijen? Deden zij wat jij ervan verwachtte? Verder is het fijn om zelf ook eens te testen hoe de bestellingen via verschillende kanalen bij jou binnenkomen. Heb je via je mobiel bijvoorbeeld net zo’n goed overzicht als op je vaste computer of laptop?

Zijn alle verbeterpunten verholpen, dan kun je de webwinkel nu écht lanceren en met de online marketing aan de slag. Zodra je wat orders hebt verstuurd, is het leuk om te achterhalen waar deze klanten eigenlijk vandaan komen. De meeste webwinkelsoftware bevat een statistiekenpakket waarmee je onder meer kunt zien hoeveel mensen jouw webshop bezoeken, via welke zoektermen ze op je site komen, hoe lang ze gemiddeld blijven en via welke pagina ze weer weggaan. Ook zijn er diverse externe programma’s waarmee je dit kunt achterhalen, zoals Google Analytics.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over zelf een webwinkel maken zijn:

Kan iedereen een webwinkel maken?

In principe kan iedereen een webwinkel maken. Wel zijn er grote verschillen in software. Zo is het ene pakket wat meer gericht op starters en doe-het-zelvers professionele internetbureaus soms de webwinkel beginnen met wat meer technische software. Dat hoeft niet te betekenen dat die tweede software beter is: soms is er alleen wat meer vrijheid in de manier van programmeren maar ziet de klant die de webwinkel bezoekt amper verschil!

Moet ik kunnen programmeren om een webwinkel te maken?

Vroeger moest je behoorlijk technisch zijn om zelf een webwinkel te kunnen maken, maar er is steeds meer ecommerce-software beschikbaar waarmee iedereen een webwinkel maken kan. In dit artikel vind je een stappenplan en diverse tips waarmee je ook zonder programmeerkennis een mooie webwinkel kunt maken.

Hoe creëer ik een mooi design voor mijn webwinkel?

Softwareaanbieders hebben verschillende thema’s, die je kunt aanpassen naar je eigen smaak. Hiermee kun je (binnen de gestelde kaders) een geheel eigen draai geven aan je webwinkel. Ook is het bij ecommerce-software meestal mogelijk om een eigen design te (laten) maken. Dit is vaak pas aan de orde wanneer je webwinkel al even draait.