Verkopen via Facebook
Steeds meer retailers verkopen via Facebook. Zeker met de komst van Facebook Shops, waarmee je een online winkel lanceert op het social mediakanaal, is het nog maar een kleine stap om je assortiment te verkopen op Facebook.
Inhoud:
- Wat is Facebook Shops?
- Hoe kun je verkopen via Facebook?
- Tips om te verkopen op Facebook
- Veelgestelde vragen
Facebook als verkoopkanaal
Op Facebook zijn merken vooral actief om hun bekendheid te vergroten en snel in contact te komen met klanten. Maar je kunt sociale media als Facebook ook inzetten als extra verkoopkanaal.
Dit is helemaal niet zo gek, want op een uitgebreide Facebook-pagina vinden consumenten eigenlijk alles wat ze zoeken: informatie over de producten, afbeeldingen en recensies. Ook past de verkoop via Facebook in de omnichannel-benadering, waar consumenten via verschillende kanalen hun aankopen doen.
Online verkopen op Facebook? Waarom niet! Consumenten vinden er al alles wat ze zoeken.
Wat is Facebook Shops?
Verkopen via Facebook is niet nieuw, er is wel steeds meer mogelijk. Begin 2020 lanceerde Facebook haar ecommerce-platform Facebook Shops, waarmee retailers eenvoudig kunnen verkopen via Facebook.
Via deze dienst kun je jouw producten tonen via pagina’s, stories en advertenties. Is je Facebook-pagina gekoppeld aan je Instagram-profiel, dan is de Shopping-functie ook beschikbaar als je wilt verkopen via Instagram.
Wil je een eigen webshop beginnen? Met JouwWeb of Shopify maak je die eenvoudig zelf! Sneller uit de startblokken? Je kunt ook een bestaande webshop overnemen.
Consumenten kunnen de producten bekijken, opslaan en bestellen. Bij vragen of andere berichten kunnen zij via Facebook Messenger, Instagram Direct of WhatsApp contact opnemen met verkopers. Als je hier goed op inspeelt kun je ook via deze chatgesprekken direct verkopen. Wanneer je wilt verkopen via een Facebook-winkel is het dus wel handig als je ook beschikbaar bent om op berichten te reageren.
Hoe kun je een product verkopen via Facebook?
Als retailer kun je de online winkel-omgeving gratis toevoegen aan je Facebook-pagina. Wel heb je als verkoper een zakelijk account nodig. Met een privé-account kun je alleen gebruikmaken van Facebook Marketplace; de plek waar consumenten tweedehands spullen (ver)kopen.
Nadat je via je bedrijfspagina het tabblad ‘Winkel’ hebt aangemaakt en de algemene voorwaarden hebt geaccepteerd (waar onder meer staat welke producten je mag verkopen en hoe je moet omgaan met retouren en klachten), kun je met je Facebook-winkel aan de slag.
Checkout kiezen en producten toevoegen
Allereerst moet je selecteren hoe je wilt dat klanten betalen. In Amerika kunnen retailers ook kiezen voor Facebook zelf, maar in Nederland kun je klanten alleen laten afrekenen via een andere webwinkel/website. Een andere optie is om klanten via berichten (Messenger) contact te laten opnemen om aankopen af te ronden. Al is dit eigenlijk alleen handig voor kleine ondernemers zonder eigen webshop.
Verder kun je in maximaal tweehonderd tekens beschrijven wat je verkoopt en achtergrondinformatie geven over de producten en/of je webwinkel. Daarna selecteer je welke producten je wilt verkopen. Je kunt zo veel producten toevoegen als je wilt. Heb je veel artikelen, dan is het aan te raden om te werken met collecties zodat de shop overzichtelijk blijft.
Wil je een eigen webshop beginnen? Met JouwWeb maak je die eenvoudig zelf! Sneller uit de startblokken? Je kunt ook een bestaande webshop overnemen.
Facebook synchroniseren met je webwinkel
Om Facebook Shops op te zetten, is Facebook bij haar lancering direct een samenwerking aangegaan met software-aanbieders als Shopify en WooCommerce.
Via deze partijen kun je de backoffice verbinden met Facebook, zodat je makkelijk je assortiment kunt uploaden in Facebook Shops. Inmiddels zijn er meer aanbieders van webwinkelsoftware een samenwerking aangegaan, of is er via koppelingen veel mogelijk.
Tips om te verkopen op Facebook
De winkel op Facebook lijkt in grote lijnen op een normale webshop. Toch zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Zo zijn de afbeelding en tekst op social media nóg belangrijker dan in de webshop.
Saaie productfoto’s van je producten is voor bezoekers niet echt uitnodigend om erop te klikken. Bovendien vormt jouw feed met afbeeldingen een belangrijke reden waarom mensen jouw bedrijfspagina volgen.
Je kunt de winkelpagina ook inzetten op andere diensten van Meta als Instagram, Facebook Messenger of Whatsapp. Ook kun je gemakkelijk een Facebook-advertentie maken voor een product of je winkelpagina.
De shop heeft een eigen verdienmodel, maar Facebook wil natuurlijk ook graag dat je gaat adverteren voor je webshop. Heb je eerder advertenties op Facebook geprobeerd en kwam daar weinig tot niets uit? Dan is een shop via Facebook misschien ook geen goed idee.
Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!
Heb je eigenlijk geen tijd om een Facebook-profiel voor jouw webwinkel bij te houden, dan heeft een winkel op Facebook ook weinig toegevoegde waarde. Verkopen via social media werkt vooral als je al veel volgers, of zelfs fans van jouw kanaal hebt, én hun interesse weet te wekken met interessante posts.
Zorg er dus voor dat je voldoende tijd blijft besteden aan de niet-commerciële kanten van het platform.
Geen tijd voor je Facebook-profiel? Dan biedt een winkel er ook weinig meerwaarde.
Veelgestelde vragen
Enkele veelgestelde vragen over verkopen via Facebook zijn:
Hoe kun je verkopen via Facebook Shops?
Voor een Facebook winkel heb je een zakelijk account nodig. Zodra je het tabblad ‘Winkel’ op je Facebook bedrijfspagina hebt aangemaakt en de voorwaarden en de afrekenmethode hebt ingesteld, kun een product toevoegen. Het gebruik van Facebook Shops is gratis.
Wat is het verschil tussen Facebook Marketplace en Facebook Shops?
Facebook Marketplace en Facebook Shops zijn allebei gericht op online verkoop van producten. Maar waar Facebook Marketplace is bedoeld voor de (ver)koop van tweedehands artikelen tussen particulieren, is Facebook Shops gericht op ondernemers die hun producten verkopen aan consumenten.
Waarom zou je Facebook inzetten als verkoopkanaal?
Heel simpel: als je al een webwinkel en zakelijk Facebook-account hebt kun je hiermee extra geld verdienen.
Naast dat het steeds laagdrempeliger wordt om je uitgelichte producten online te verkopen op Facebook, kun je via het social mediakanaal ook eenvoudig de interactie opzoeken met je klanten en je merkidentiteit verstevigen. Ook past het in de omnichannel-benadering, waar consumenten via verschillende kanalen de gewenste producten kunnen aanschaffen.
Kan ik ook advertenties aanmaken voor producten?
Facebook Shops is gratis, maar het aanbod met producten op Facebook is enorm. Voor je belangrijkste producten, of je winkelpagina zelf, kun je ook advertenties aanmaken om deze extra buiten je eigen volgers onder de aandacht te brengen. Voor de advertenties heb je toegang nodig tot Meta for Business.