menu
e-boekhouden

Verkopen via Facebook

Steeds meer webwinkeliers zetten Facebook in als verkoopkanaal. Zeker sinds je een online shop kunt lanceren op het social mediakanaal is het nog maar een kleine stap om je assortiment te verkopen via Facebook. Maar hoe lanceer je een verkooppunt op Facebook en waar moet je op letten?

Inhoud:

FacebookOp Facebook zijn merken vooral actief om hun bekendheid te vergroten en snel in contact te komen met klanten. Inmiddels worden sociale mdia als Facebook steeds meer ingezet als extra verkoopkanaal. Dit is helemaal niet zo gek, want op een uitgebreide Facebook-pagina vinden consumenten eigenlijk alles wat ze zoeken: informatie over de producten, afbeeldingen en recensies. Ook past de verkoop via Facebook in de omnichannel-benadering, waar consumenten via verschillende kanalen hun aankopen doen.

Online verkopen op Facebook? Waarom niet! Consumenten vinden er al alles wat ze zoeken.

Wat is Facebook Shops?

Verkopen via Facebook is niet nieuw, er is wel steeds meer mogelijk. Begin 2020 lanceerde Facebook haar ecommerce-platform Facebook Shops, waarmee retailers eenvoudig kunnen verkopen via Facebook. Via deze dienst kun je jouw producten tonen via pagina’s, stories en advertenties. Is je Facebook-pagina gekoppeld aan je Instagram-profiel, dan is de Shopping-functie ook beschikbaar als je wilt verkopen op Instagram.

Consumenten kunnen de producten bekijken, opslaan en bestellen. Bij vragen is het de bedoeling dat zij via Facebook Messenger, Instagram Direct of WhatsApp contact met jou kunnen opnemen. Uiteindelijk wil Facebook ernaartoe dat consumenten ook via deze chatgesprekken direct een aankoop kunnen doen. Wanneer je wilt verkopen via Facebook Shops is het dus wel handig als je ook regelmatig beschikbaar bent om eventuele vragen te beantwoorden.

Wil je producten online verkopen? Benieuwd naar de regels, software of veelgestelde vragen? Lees dan verder over een eigen webshop beginnen.

Hoe kun je verkopen via Facebook?

online verkopenAls retailer kun je de online winkelomgeving gratis toevoegen aan je Facebook-pagina. Wel heb je hiervoor een zakelijk account nodig. Met een privé-account kun je namelijk alleen gebruikmaken van de marktplaatsfunctie; de plek waar consumenten tweedehands spullen (ver)kopen.

Nadat je via je bedrijfspagina het tabblad ‘Shoppen’ hebt aangemaakt en de algemene voorwaarden hebt geaccepteerd (waar onder meer staat welke producten je mag verkopen en hoe je moet omgaan met retouren en klachten), kun je aan de slag. Allereerst moet je selecteren hoe je wilt dat klanten betalen: via Facebook of toch in je eigen webshop.

Hier moeten we wel een kleine kanttekening bij plaatsen, want medio 2020 kunnen alleen retailers in Amerika kiezen voor de betaalfunctie van Facebook (hier zijn wel kosten aan verbonden). In Nederland is dit (nog) niet het geval, waardoor je moet kiezen voor de optie ‘Betalen op een andere website’.

Vervolgens kun je in maximaal tweehonderd tekens beschrijven wat je verkoopt en achtergrondinformatie geven over de producten en/of je webwinkel. Daarna selecteer je welke producten je wilt verkopen. Je kunt zo veel producten toevoegen als je wilt. Heb je veel artikelen, dan is het aan te raden om te werken met collecties zodat de shop overzichtelijk blijft.

Facebook Shops synchroniseren met je webwinkel

Om Facebook Shops op te zetten, is Facebook bij haar lancering direct een samenwerking aangegaan met software-aanbieders als Shopify en WooCommerce. Via deze partijen kun je de backoffice verbinden met Facebook, zodat je makkelijk je assortiment kunt uploaden in Facebook Shops. De verwachting is dat Nederlandse webwinkelsoftware op termijn ook zullen integreren en tot die tijd is er via koppelingen al veel mogelijk.

Tips om te verkopen op Facebook

tips voor Facebook ShopsHet winkelgedeelte op Facebook lijkt in grote lijnen op een webshop. Toch zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Zo zijn mooie afbeeldingen en leuke teksten op social media nóg belangrijker dan in de webshop. Saaie productfoto’s van je producten is voor bezoekers niet echt uitnodigend om erop te klikken. Bovendien vormt jouw feed een belangrijke reden waarom mensen jouw bedrijfspagina volgen.

Heb je eigenlijk geen tijd om een Facebook-profiel voor jouw webwinkel bij te houden, dan heeft het winkelgedeelte ook weinig toegevoegde waarde. Verkopen via social media werkt namelijk alleen wanneer je een achterban hebt én hun interesse weet te wekken met interessante posts. Probeer er dus ook voor te zorgen dat je voldoende tijd blijft besteden aan de niet-commerciële kanten van Facebook.

Heb je geen tijd om je Facebook-profiel actief bij te houden? Dan heeft het winkelgedeelte ook weinig toegevoegde waarde.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over verkopen via Facebook zijn:

Hoe kun je verkopen via Facebook Shops?

Om gebruik te kunnen maken van Facebook Shops heb je een zakelijk account nodig. Zodra je het tabblad ‘Shoppen’ hebt aangemaakt, de algemene voorwaarden hebt geaccepteerd en de betaalwijze hebt gekozen, kun je producten toevoegen. Het gebruik van Facebook Shops is gratis.

Wat is het verschil tussen Facebook Marketplace en Facebook Shops?

Facebook Marketplace en Facebook Shops zijn allebei gericht op online verkoop van producten. Maar waar Facebook Marketplace is bedoeld voor de (ver)koop van tweedehands artikelen tussen particulieren, is Facebook Shops gericht op ondernemers die hun producten willen verkopen aan consumenten.

Waarom zou je Facebook inzetten als verkoopkanaal?

Heel simpel: als je al een webwinkel en zakelijk Facebook-account hebt kun je hiermee extra geld verdienen.

Naast dat het steeds laagdrempeliger wordt om je producten online te verkopen op Facebook, kun je via het social mediakanaal ook eenvoudig de interactie opzoeken met je klanten en je merkidentiteit verstevigen. Ook past het in de omnichannel-benadering, waar consumenten via verschillende kanalen de gewenste producten kunnen aanschaffen.