Combined Shape menu

Online marktplaatsen

Online marktplaatsen en veilingsites zijn voor veel ondernemers een waardevol verkoopkanaal. Dat is niet voor niks, want ze trekken dagelijks een miljoenenpubliek. Bovendien kun je doorgroeien op andermans klantenservice en marketing. Wat kunnen online marktplaatsen voor jouw bedrijf betekenen – en wat vooral niet?

Verkopen op online marktplaatsen

De grootste online marktplaatsen

Het meest voor de hand liggende voorbeeld is de website Marktplaats, waar dagelijks zo’n 1,3 miljoen mensen zoeken naar koopjes en tweedehands artikelen. Echter is Marktplaats allang niet meer alleen voor tweedehandsjes van particulieren. Maar liefst 4 op de 10 midden- en kleinbedrijven verkopen er hun producten en diensten, goed voor ruim een kwart van de omzet.

Ook de van oorsprong Amerikaanse eBay en Amazon timmeren aan de weg in Nederland. Beiden zijn gigantische beursgenoteerde internetbedrijven. eBay is bij uitstek een veilingsite waar kopers kunnen bieden op een exclusief, tijdelijk aanbod. Ook een grote speler als Bol.com biedt de mogelijkheid je assortiment tegen een kleine vergoeding op hun website te verkopen. 20.000 ondernemers maken hier al dankbaar gebruik van.

Andere bekende namen zijn Speurders.nl en Vakantieveilingen.nl. In tegenstelling tot wat de naam suggereert, veilt de laatstgenoemde naast uitstapjes ook verzorgingsproducten, huishoudelijke artikelen, apparatuur en nog veel meer.

Het succes van veilingsites

Websites als Marktplaats en eBay zijn ontzettend populair en trekken dagelijks veel bezoekers, zowel op hun mobiele als desktopwebsite. Maar waarom? Het uitvoerige assortiment is daar een eerste reden voor. Omdat veilingsites en marktplaatsen met verschillende verkopers werken, kunnen zij een breed scala aan artikelen aanbieden. Van auto’s tot kleding, boeken, computers en meer. Zo heeft de klant oneindig veel keus in de zoektocht naar een bepaald product.

Ten tweede verkopen deze websites producten tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Weliswaar zijn veel van deze websites begonnen als tweedehands verkoopkanaal voor koopjesjagers. Echter gebruiken steeds meer ondernemers het tegenwoordig om nieuwe producten te verkopen. Op Marktplaats zou 40% van de bezoekers op zoek zijn naar nieuwe producten. Hier zijn dus mooie kansen voor webshopeigenaren weggelegd.

Bereik meteen een massaal publiek

Er zijn veel redenen om je koopwaar op online marktplaatsen uit te stallen. Ten eerste bereik je een massaal publiek, en daarmee veel potentiële klanten. Zeker als starter is dit aantrekkelijk, wanneer je mogelijk nog weinig bezoekers naar je webwinkel trekt. Als zij zich oriënteren voor een specifiek product kun je hier direct op inspelen. Met als gevolg dat potentiële kopers je sneller zullen vinden.

Bespaar op marketing

Daarnaast kun je groeien op andermans merkbekendheid en marketinginspanningen. Dit maakt je leven een stuk gemakkelijker. De veilingsite bekommert zich om advertenties en promotiemateriaal met ook nog eens een groter marketingbudget. Zo houd jij meer tijd en geld over voor ondernemen. Bovendien is een merk als Marktplaats welbekend, wat direct vertrouwen kweekt bij bezoekers. Ze zijn daardoor sneller geneigd een aankoop te doen dan in een webwinkel die ze niet goed kennen.

Lever consistente kwaliteitsservice

Naast een besparing op marketingkosten, kun je nog meer overlaten aan het platform. Zo zijn zij het eerste aanspreekpunt voor klanten die een klacht of vraag hebben. De klantenservice zal dus merendeels daar ondergebracht zijn. Voor veel marktplaatsen is ook de transactie al in de website geïntegreerd. Daardoor hoef je niet bezig te zijn met betalingssystemen of de optimalisatie van de kassa in je webwinkel.

Aanvullend kun je bijvoorbeeld bij Amazon of Bol.com de logistiek en fulfilment uitbesteden, zoals verzending en retouren. Als je worstelt met voorraadstromen door meerdere verkoopkanalen te hanteren, kun je tevens een deel van je voorraad bij de veilingsite onderbrengen. Dit zijn nu juist zaken die je door een beperkt budget of weinig tijd moeilijk zelf op hetzelfde niveau kunt bieden. Het enige waar je je dan nog mee bezig hoeft te houden zijn de producten en prijzen beheren, naast inkomende orders controleren.

Makkelijk de grens over

Online marktplaatsen zijn bovenal interessant voor verkopers die de buitenlandse markt willen betreden. Websites als Amazon en eBay kennen een groot internationaal publiek dat je eenvoudig je producten kunt aanbieden. Weet je nog niet zeker of je internationaal wilt verkopen? Dan zijn deze websites effectief om voorzichtig de markt te onderzoeken. Tegen lage risico’s kun je erachter komen of er vraag is naar je producten over de grens.

Verkoop je voorraad

Het aloude principe van de koopjesjager gaat nog steeds op. Blijf je dus met overtollige voorraad zitten en verkoop je maar niet uit in je webwinkel? Je komt er gemakkelijk van af op een online marktplaats. Verkoop de artikelen tegen een voordelige prijs. Je levert dan weliswaar in op je marge, maar kunt er door beperkte kapitaalkosten en meer bestellingen uiteindelijk een goede omzet op draaien.

Hoe rendabel is een online marktplaats?

Online marktplaatsen en veilingen bieden dus veel kansen. Toch zitten er ook haken en ogen aan. Ten eerste vragen deze websites een riant percentage commissie dat je zal moeten afdragen. De hoge commissie schrikt menig webwinkelier af. Via een eigen webshop hoef je natuurlijk niet een aanzienlijk deel van je marge in te leveren.

Twijfel je of marktplaatsen rendabel zijn voor jouw bedrijf? Ga ten eerste na hoeveel je kwijt bent aan het beheren van je eigen webwinkel. Denk onder andere aan webhosting, marketing en adverteren. Daarnaast, hoeveel extra klanten kan een veilingsite opleveren? Door de hoge commissie lever je weliswaar in op je marge. Als je daarentegen meer producten verkoopt, draai je op termijn een veel hogere omzet. Tenslotte: ben je in staat klanten structureel van goede service te voorzien? Marktplaatsen scoren namelijk erg hoog op klanttevredenheid. Als je dit alles meeweegt, zal je tot de conclusie komen dat de marge vergelijkbaar is met een webwinkel die je zelf beheert.

Beperkte klantenbinding

Naast commissiekosten, ben je op veilingsites beperkt in je klantrelatiemanagement. Als verkoper op een marktplaats mag je de klant bijvoorbeeld niet benaderen met aanbiedingen of berichten die niets te maken hebben met hun bestelling. Dat betekent dat een klantrelatie opbouwen veel moeilijker wordt. Je hebt beperkte controle en krijgt weinig inzicht in hun koopgedrag.

De uitdaging is niet het aantrekken van nieuwe klanten, maar het behouden van trouwe klanten. De invloed op je eigen merkbekendheid is dan ook vrij beperkt. Ga dus na of dit voor jouw onderneming van cruciaal belang is en pas je strategie hierop aan. Online marktplaatsen kunnen het aantal bestellingen enorm opkrikken met een hogere omzet als gevolg. Ze zijn vooral effectief als extra verkoopkanaal, maar wellicht niet als het enige kanaal.