Online marktplaatsen
Online marktplaatsen zijn een waardevol verkoopkanaal. Dat is niet voor niks: ze trekken dagelijks miljoenen bezoekers. Bovendien kun je doorgroeien op andermans klantenservice en marketing. Wanneer kun je het beste verkopen op online marktplaatsen – en wanneer vooral niet?
Marktplaatsen: meer dan tweedehandsjes
Wil je online geld verdienen? Het eerste platform waar veel particulieren aan denken is de website Marktplaats.nl. Dagelijks zoeken hier ruim twee miljoen mensen naar koopjes en tweedehands artikelen.
Naast alle tweedehandsjes van particulieren dient Marktplaats.nl ook steeds vaker als marketing- of verkoopkanaal voor webwinkels. Vier op de tien midden- en kleinbedrijven verkopen er producten en diensten, goed voor ruim een kwart van de omzet.
Marktplaats is al lang niet meer alleen voor tweedehands producten. Je kunt er vrijwel alles verkopen.
Wil je een eigen webshop beginnen? Met JouwWeb of Shopify maak je die eenvoudig zelf! Sneller uit de startblokken? Je kunt ook een bestaande webshop overnemen.
De grootste online marktplaatsen
Naast marktplaats.nl zijn er verschillende andere platforms die je kunt inzetten als verkoopkanaal. Zo is het internationale eBay ook actief in Nederland. Ook op Amazon en Bol.com kun je jouw assortiment verkopen, in ruil voor een commissie. Bol bereikte in 2022 de mijlpaal van 50.000 wederverkopers.
Van Amazon.nl zijn er geen recente cijfers bekend, maar al in 2020, het jaar waarin de .nl van start ging, had het ruim 5.000 verkopers op haar platform. Andere bekende namen zijn Zalando en Vakantieveilingen.nl. Anders dan de naam suggereert, verkoopt die laatste naast uitstapjes ook verzorgingsproducten, apparatuur en meer.
Wat maakt marktplaats en warenhuis succesvol?
Websites als Marktplaats en eBay zijn ontzettend populair en trekken dagelijks veel bezoekers, zowel op mobiel als desktop. Maar waarom? Het uitgebreide aanbod is een eerste reden. Omdat veilingsites en marktplaatsen met verschillende verkopers werken, kunnen zij een veel verschillende artikelen aanbieden.
Je vindt er vrijwel alles. Van auto’s tot kleding, boeken, computers en meer. Als klant heb je oneindig veel keus in je zoektocht naar een bepaald product. Op een marktplaats kan je alles wel vinden. Ten tweede verkopen deze websites producten voor een aantrekkelijke prijs.
Veel marktplaatsen zijn begonnen als tweedehands verkoopkanaal voor koopjesjagers. Maar steeds meer ondernemers gebruiken ze om nieuwe producten te verkopen. Op Marktplaats zou veertig procent van de bezoekers op zoek zijn naar nieuwe producten. Een mooie kans voor webshop-eigenaren dus.
Veel mensen slaan zoekmachines over en kopen alles op een of enkele marktplaatsen.
Wil je meer weten over het opbouwen van een succesvolle bol.com-verkopersaccount? Sandra Boon beschreef al haar ervaringen in een handig ebook. Nu te koop voor 27 euro.
Grote naam is betrouwbaarder dan kleine webshop
Bij kleinere webshops twijfelen mensen soms aan de betrouwbaarheid. Als mensen al goede ervaringen hebben met grote marktplaatsen, geeft dat hen vertrouwen. Zeker als er duidelijke regels zijn voor aangesloten retailers.
Op Bol.com of andere grote platformen durven zij gemakkelijker bij je te bestellen. Veel mensen doen hier een groot deel van alle online bestellingen. Kopers willen niet hoeven zoeken naar allerlei verschillende webshops, maar kopen liever alles op één plek. In de warenhuizen kan je vrijwel alles direct vinden.
Bereik meteen een massaal publiek
Er zijn veel redenen om je artikelen te verkopen op online marktplaatsen. Hier bereik je direct een massaal publiek met potentiële klanten. Zeker als starter is dit aantrekkelijk, wanneer je misschien nog weinig bezoekers naar je webwinkel trekt. Als klanten zoeken naar een specifiek product, kun je hier direct op inspelen. Potentiële kopers zullen je op een marktplaats sneller vinden.
Wil je online geld verdienen met een webwinkel? Benieuwd naar de regels, software of veelgestelde vragen? Lees dan verder over een webshop beginnen.
Bespaar op marketing
Daarnaast kun je groeien op andermans naambekendheid en online marketing-inspanningen. Dit maakt je leven een stuk gemakkelijker. De veilingsite regelt de advertenties en promotiemateriaal, met ook nog een groter marketingbudget. Zo houd jij meer tijd en geld over voor ondernemen.
Bovendien is een merk als Marktplaats al bekend, wat direct vertrouwen geeft aan twijfelende bezoekers. Ze doen daar sneller een aankoop dan in een webwinkel die ze niet goed kennen.
Lever kwaliteitsservice
Naast een besparing op marketingkosten, kun je nog meer overlaten aan het platform. Zo zijn zij het eerste aanspreekpunt voor klanten die een klacht of vraag hebben. De klantenservice zal dus daar ondergebracht zijn.
Aanvullend kun je bij Amazon of Bol.com de logistiek en fulfilment uitbesteden, zoals de opslag, verzending en retouren. Als je worstelt met voorraadstromen omdat je meerdere verkoopkanalen hebt, kun je een deel van je voorraad bij de veilingsite onderbrengen.
Dit zijn juist de zaken die je door een beperkt budget of weinig tijd moeilijk op hetzelfde niveau kunt bieden. Het enige waar jij je nog mee bezig hoeft te houden, zijn prijzen en producten beheren en inkomende orders controleren.
Makkelijk de grens over
Online marktplaatsen zijn bovenal interessant voor verkopers die de buitenlandse markt willen betreden. Websites als Amazon en eBay, maar ook sites als Wish.com en Google Shopping, geven toegang tot een groot internationaal publiek. Weet je nog niet zeker of je internationaal wilt verkopen? Dan kun je de markt voorzichtig onderzoeken via deze websites. Tegen lage risico’s kun je erachter komen of er vraag is naar je producten over de grens.
Verkoop je voorraad
Het aloude principe van de koopjesjager gaat nog steeds op. Heb je te veel voorraad die je niet kunt verkopen in je eigen webwinkel? Je komt er gemakkelijk vanaf op een online marktplaats. Verkoop de artikelen tegen een voordelige prijs. Je levert dan wel in op je marge.
Hoe rendabel is verkopen op een online marktplaats?
Online marktplaatsen en veilingen bieden veel verkoopkansen, maar rekenen daar ook hoge commissies voor. Dit schrikt veel webwinkeliers af. Via een eigen webshop hoef je niet op je marge in te leveren. Daardoor lijkt het al snel duur om te verkopen op marktplaatsen.
Twijfel je of het wel rendabel is voor jouw bedrijf? Ga eens na hoeveel je nu aan advertenties kwijt bent voor de bezoekersaantallen van je eigen webwinkel. Met marktplaatsen lever je wel in op je marge, maar als je veel meer verkoopt, draai je direct een hogere omzet. Dat kan weer volumevoordelen opleveren.
Tenslotte: ben je in staat klanten structureel van goede service te voorzien? Marktplaatsen scoren hoog op klanttevredenheid. Als je dit allemaal meeweegt, zal de marge misschien vergelijkbaar zijn met een webwinkel die je zelf beheert.
Beperkte klantenbinding
Naast commissiekosten, ben je op marktplaatsen beperkt in je klantrelatiemanagement. Als verkoper mag je de klant bijvoorbeeld geen aanbiedingen of berichten sturen die niets met de bestelling te maken hebben. Je hebt beperkte controle en krijgt weinig inzicht in het koopgedrag. Daardoor kun je lastiger bouwen aan je klantrelatie.
De uitdaging is niet het aantrekken van nieuwe klanten, maar het behouden van trouwe klanten. De invloed op je eigen merkbekendheid is dan ook vrij beperkt. Pas je strategie hierop aan. Online marktplaatsen kunnen veel extra bestellingen en een hogere omzet realiseren. Ze zijn vooral effectief als extra verkoopkanaal, maar misschien niet als enige kanaal.