Online marktplaatsen
Online marktplaatsen zijn een waardevol verkoopkanaal. Dat is niet voor niks: ze trekken dagelijks miljoenen bezoekers. Bovendien kun je doorgroeien op andermans klantenservice en marketing. Wat kunnen online marktplaatsen voor jouw bedrijf betekenen – en wat vooral niet?
De grootste online marktplaatsen
Het meest voor de hand liggende voorbeeld is de website Marktplaats. Dagelijks zoeken hier ruim twee miljoen mensen naar koopjes en tweedehands artikelen. Maar Marktplaats is niet meer alleen voor tweedehandsjes van particulieren: vier op de tien midden- en kleinbedrijven verkopen er hun producten en diensten, goed voor ruim een kwart van de omzet.
Wil je online geld verdienen met een webwinkel? Benieuwd naar de regels, software of veelgestelde vragen? Lees dan verder over een webshop beginnen.
Ook het van oorsprong Amerikaanse eBay en Amazon timmeren aan de weg in Nederland. Beiden zijn gigantische beursgenoteerde bedrijven.
eBay is een veilingsite waar kopers bieden op een exclusief tijdelijk aanbod. Ook bij Bol.com kun je je assortiment tegen een commissie op hun website te verkopen. Twintigduizend ondernemers maakten hier in 2018 dankbaar gebruik van.
Andere bekende namen zijn Speurders.nl en Vakantieveilingen.nl. Anders dan de naam suggereert, verkoopt die laatste naast uitstapjes ook verzorgingsproducten, huishoudelijke artikelen, apparatuur en nog veel meer.
Marktplaats is al lang niet meer alleen voor tweedehands producten. Je kunt er vrijwel alles verkopen.
Wat maakt marktplaats en warenhuis succesvol?
Websites als Marktplaats en eBay zijn ontzettend populair en trekken dagelijks veel bezoekers, zowel op mobiel als desktop. Maar waarom? Het uitgebreide aanbod is daar een eerste reden voor. Omdat veilingsites en marktplaatsen met verschillende verkopers werken, kunnen zij een breed scala aan artikelen aanbieden. Van auto’s tot kleding, boeken, computers en meer. Zo heeft de klant oneindig veel keus in de zoektocht naar een bepaald product. Op een marktplaats kan je alles wel vinden.
Ten tweede verkopen deze websites producten voor een aantrekkelijke prijs. Weliswaar zijn veel marktplaatsen begonnen als tweedehands verkoopkanaal voor koopjesjagers. Maar steeds meer ondernemers gebruiken ze om nieuwe producten te verkopen. Op Marktplaats zou veertig procent van de bezoekers op zoek zijn naar nieuwe producten. Een mooie kans voor webshop-eigenaren dus.
Veel mensen slaan zoekmachines over en kopen alles op een of enkele marktplaatsen.
Grote naam is betrouwbaarder dan kleine webshop
Als mensen al goede ervaringen hebben met grote marktplaatsen, geeft dat hen vertrouwen. Zeker als er duidelijke regels zijn voor aangesloten retailers.
Mensen twijfelen soms aan de betrouwbaarheid van kleine webshops. Op Bol.com of andere grote platformen durven zij gemakkelijker bij je te bestellen. Zij doen hier dan ook een groot deel van hun online bestellingen.
Kopers struinen niet meer zoekmachines of webshops af, maar kloppen als eerste aan bij grote marktplaatsen. In deze enorme warenhuizen kunnen ze vrijwel alles direct vinden.
Bereik meteen een massaal publiek
Er zijn veel redenen om je koopwaar op online marktplaatsen uit te stallen. In de eerste plaats bereik je een massaal publiek en dus veel potentiële klanten. Zeker als starter is dit aantrekkelijk, wanneer je misschien nog weinig bezoekers naar je webwinkel trekt. Als klanten zoeken naar een specifiek product, kun je hier direct op inspelen. Potentiële kopers zullen je op een marktplaats sneller vinden.
Wil je online geld verdienen met een webwinkel? Benieuwd naar de regels, software of veelgestelde vragen? Lees dan verder over een webshop beginnen.
Bespaar op marketing
Daarnaast kun je groeien op andermans naambekendheid en online marketing-inspanningen. Dit maakt je leven een stuk gemakkelijker. De veilingsite bekommert zich om advertenties en promotiemateriaal, met ook nog een groter marketingbudget. Zo houd jij meer tijd en geld over voor ondernemen.
Bovendien is een merk als Marktplaats welbekend, wat direct vertrouwen kweekt bij bezoekers. Ze zijn daardoor sneller geneigd een aankoop te doen dan in een webwinkel die ze niet goed kennen.
Lever kwaliteitsservice
Naast een besparing op marketingkosten, kun je nog meer overlaten aan het platform. Zo zijn zij het eerste aanspreekpunt voor klanten die een klacht of vraag hebben. De klantenservice zal dus daar ondergebracht zijn. Voor veel marktplaatsen is ook de transactie al in de website geïntegreerd. Daardoor hoef je niet bezig te zijn met betalingssystemen of de optimalisatie van de kassa in je webwinkel.
Aanvullend kun je bij Amazon of Bol.com de logistiek en fulfilment uitbesteden, zoals verzending en retouren. Als je worstelt met voorraadstromen omdat je meerdere verkoopkanalen hebt, kun je een deel van je voorraad bij de veilingsite onderbrengen.
Dit zijn juist de zaken die je door een beperkt budget of weinig tijd moeilijk op hetzelfde niveau kunt bieden. Het enige waar jij je nog mee bezig hoeft te houden, zijn prijzen en producten beheren en inkomende orders controleren.
Makkelijk de grens over
Online marktplaatsen zijn bovenal interessant voor verkopers die de buitenlandse markt willen betreden. Websites als Amazon en eBay, maar ook sites als Wish.com en Google Shopping, geven toegang tot een groot internationaal publiek. Weet je nog niet zeker of je internationaal wilt verkopen? Dan kun je de markt voorzichtig onderzoeken via deze websites. Tegen lage risico’s kun je erachter komen of er vraag is naar je producten over de grens.
Wil je internationaal groeien en zoek je hulp bij Europese verpakking- en btw-regels of advertentiecampagnes? Amazonsellers hielp al meer dan 400 webshops met crossborder ambities.
Verkoop je voorraad
Het aloude principe van de koopjesjager gaat nog steeds op. Blijf je dus met overtollige voorraad zitten en verkoop je maar niet uit in je webwinkel? Je komt er gemakkelijk vanaf op een online marktplaats. Verkoop de artikelen tegen een voordelige prijs. Je levert dan wel in op je marge, maar kunt er door beperkte kapitaalkosten en meer bestellingen uiteindelijk een goede omzet op draaien.
Hoe rendabel is een online marktplaats?
Online marktplaatsen en veilingen bieden dus veel kansen. Toch zitten er ook haken en ogen aan. Zo vragen deze websites een hoog percentage commissie. Dit schrikt veel webwinkeliers af. Via een eigen webshop hoef je natuurlijk niet een aanzienlijk deel van je marge in te leveren.
Twijfel je of marktplaatsen rendabel zijn voor jouw bedrijf? Ga eens na hoeveel je kwijt bent aan het beheer van je eigen webwinkel. Denk onder andere aan webhosting, marketing en adverteren. Bekijk vervolgens hoeveel extra klanten een veilingsite kan opleveren. Met hoge commissies lever je wel in op je marge, maar als je veel meer verkoopt, draai je op termijn een hogere omzet.
Tenslotte: ben je in staat klanten structureel van goede service te voorzien? Marktplaatsen scoren namelijk erg hoog op klanttevredenheid. Als je dit allemaal meeweegt, zal de marge misschien vergelijkbaar zijn met een webwinkel die je zelf beheert.
Beperkte klantenbinding
Naast commissiekosten, ben je op marktplaatsen beperkt in je klantrelatiemanagement. Als verkoper mag je de klant bijvoorbeeld geen aanbiedingen of berichten sturen die niets met hun bestelling te maken hebben. Dat betekent dat een klantrelatie opbouwen veel moeilijker wordt. Je hebt beperkte controle en krijgt weinig inzicht in hun koopgedrag.
De uitdaging is niet het aantrekken van nieuwe klanten, maar het behouden van trouwe klanten. De invloed op je eigen merkbekendheid is dan ook vrij beperkt. Ga dus na of dit voor jouw onderneming van belang is en pas je strategie hierop aan. Online marktplaatsen kunnen het aantal bestellingen enorm opkrikken met een hogere omzet als gevolg. Ze zijn vooral effectief als extra verkoopkanaal, maar misschien niet als enige kanaal.