Kleding verkopen
Heb je ervaring met tweedehands kleding verkopen en wil je nu zelf je eigen kledingwinkel openen? Dat kan. Mooie kleding biedt veel verkoopkansen, al is het ook één van de moeilijkste markten. De afzetmarkt is enorm, maar de concurrentie in de modewereld is heel groot.
Inhoud:
- Collectie samenstellen
- Kleding dropshippen
- Leverancier selecteren
- Productomschrijvingen en foto’s
- Online verkoopkanalen
- Een pop-upstore openen
Nieuwe kleding verkopen
Trendgevoelige kleding, duurzame modeartikelen, kinderkleding, bruidsmode, sportkleding, badmode, nachtkleding, beenmode, tweedehandskleding, pakken, kleding in grote maten, het is slechts een greep uit de verkoopmogelijkheden. Daarnaast moet je bedenken of je een breed assortiment wilt of je juist wilt focussen op bepaalde productgroepen.
Bij een longtail-assortiment verkoop je verschillende soorten kleding. Denk bijvoorbeeld aan H&M, die vrijwel voor iedereen en elke gelegenheid een passend artikel heeft. Ga je voor een specifieke niche, dan houd je je aanbod beperkt(er). Je verkoopt bijvoorbeeld uitsluitend (korte) broeken voor mannen, zwangerschapskleding of badmode.
Wil je een eigen webshop beginnen? Met JouwWeb of Shopify maak je die eenvoudig zelf! Sneller uit de startblokken? Je kunt ook een bestaande webshop overnemen.
Doe klantonderzoek
Voordat je nieuwe kleren gaat inkopen of maken, is het slim om eerst te kijken wie je concurrenten zijn. Een beetje concurrentie is niet erg, want dat betekent dat er vraag is naar de producten. Maar het wordt lastig als veel bedrijven hetzelfde verkopen of als je moet concurreren met grote partijen.
Met welke boodschap wil jij je doelgroep bereiken?
Bepaal eerst wie jouw klanten zijn en wat zij belangrijk vinden bij nieuwe kleren. Houden ze van de laatste trends, zoeken ze designermerken, of geven ze de voorkeur aan tijdloze en duurzame kleding? Denk ook na over de boodschap. Voor veel producten is er veel keuze, dus je moet je onderscheiden.
Een collectie samenstellen
Denk na over hoe je aan je kleding komt. Met enkel tweedehands kleding is je aanbod beperkt. Wil je ook zelf kleding maken of laten maken, inkopen bij een groothandel, of dropshippen via een leverancier? Je kunt natuurlijk ook een combinatie van deze opties kiezen.
Vergeet niet dat sommige items trendgevoelig zijn.
Het lastige van kleding is dat je, zelfs met een klein assortiment, al snel veel voorraad hebt. Zo hebben kledingstukken vaak meerdere maten en kleuren. Als je die allemaal inkoopt heb je al snel een grote voorraad. Als je deze niet snel verkoopt kan dit veel geld kosten. De modewereld gaat snel en soms zijn items slechts tijdelijk populair.
Een geschikte leverancier selecteren
Of je de kleding nu wilt dropshippen of zelf wilt inkopen en verkopen, een goede leverancier is onmisbaar. Dit gaat verder dan het aanbod en de kwaliteit van de artikelen.
Je wilt ook dat de leverancier met jou meedenkt en in staat is om op korte termijn te leveren. Stel dat bepaalde kledingstukken opeens erg populair zijn, kun je dan snel (bij)bestellen?
Koop je de kledingstukken zelf in, dan kun je dit rechtstreeks bij leveranciers doen of via platform. Online zijn er talloze platforms waarop je snel nieuwe leveranciers en groothandels kunt vinden, zoals:

Groothandel-aanbod met geverifieerde merken in 8 populaire categorieën zoals Home & Living, Kids en Fashion. Het platform hanteert lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ontdek vandaag nog leuke aanvullingen of zelfs een totaal nieuw assortiment.

Op Spocket staan grote Europese en Amerikaanse dropshipping-leveranciers. Gemakkelijk te koppelen met webwinkelsoftware van Shopify of WooCommerce. Tienduizenden retailers werken met dit platform, het aanbod is zo groot dat er altijd leuke artikelen te vinden zijn.

De Italiaanse groothandel B2B GRIFFATI biedt verschillende designermerken, inclusief enkele exclusieve Europese modemerken, tegen groothandelprijzen. Met de dropshipping-plugin Sync2Fashion voeg je eenvoudig producten toe aan een Shopify-webshop. De groothandel regelt dan de opslag en verzending.
Europese spelers hebben een kortere verzendtermijn.
Locatie en regelgeving
Niet alleen het aanbod, maar ook de locatie van je kleding-leverancier is belangrijk. Een Europese speler kan vaak sneller leveren dan een Aziatische leverancier. Hierdoor kun je jouw voorraad snel aanvullen of, in het geval van dropshipping, ervoor zorgen dat de consument zijn order vlug in huis heeft.
Daarnaast heeft een lokale groothandel dezelfde regelgeving. Bij een Chinese dropshipper moet jij hier goed op letten. Bij Europese spelers zijn de kosten juist weer soms wat hoger, waardoor je goed moet afwegen welke leverancier het beste bij jou past.
Kleding dropshippen
Mede door de voorraadkosten en het risico om met (grote) restpartijen te blijven zitten, kiezen veel modeondernemers (deels) voor dropshipping. Hierbij koop je de kleding pas in op het moment dat je het hebt verkocht. De leverancier stuurt de order vervolgens naar jouw klant. Hoewel deze werkwijze ook nadelen heeft, blijf je nooit met onverkoopbare producten achter.
Een belangrijk struikelblok bij dropshipping is dat je niet alle werkzaamheden zelf uitvoert, maar er wel verantwoordelijk voor bent. Ook het hoge aantal retouren, waar kleding bekend om staat, is een groot nadeel. Als je kleding verkoopt aan consumenten ben je verplicht om retouren aan te nemen, maar niet elke dropship-leverancier accepteert retourzendingen. Hier moet je dan zelf een oplossing voor verzinnen.
Je concurrenten werken vaak met dezelfde dropshippers.
De grootste uitdaging bij dropshipping is misschien wel het samenstellen van een uniek assortiment. De kans dat andere kledingverkopers met dezelfde of een vergelijkbare dropshipper samenwerkt is groot waardoor je assortiment snel (veel) overlap heeft. Om je aanbod toch onderscheidend te maken kun je kijken naar je productomschrijvingen of de manier waarop je de kleding aanbiedt.
Zoek je dropshipping-leveranciers? Platforms als Orderchamp, dropshippingXL of GOGETTERS bieden duizenden producten, goede kwaliteit en snelle levering op basis van dropshipping.

Goede productomschrijvingen en -foto’s
Zonder aantrekkelijke foto’s en goede productspecificaties is het lastig om kleding te verkopen. Zeker als je concurrentie wel van elk kledingstuk mooie afbeeldingen toont. Je kunt de productfoto’s en de omschrijvingen van de leverancier overnemen, maar als je dit zelf maakt werkt dit vaak beter.
Wil je kleding online verkopen? Dan heb je mooie productfoto’s en volledige productomschrijvingen nodig.
Kies foto’s die duidelijk laten zien hoe de kleding eruitziet en kies daarbij één stijl zodat ze eenheid uitstralen. Beschrijf de producten zo volledig mogelijk, zodat klanten weten wat ze kunnen verwachten. Geef bijvoorbeeld aan of het kledingstuk groot of klein valt, waarvoor het geschikt is en of er speciale wasvoorschriften zijn. Duidelijke informatie helpt om vertrouwen te wekken en retouren te verminderen.
Kleding via social media verkopen
Wanneer je kleding wilt verkopen, denk je waarschijnlijk al snel aan het openen van een eigen (web)winkel. Maar er zijn veel meer kanalen met potentiële kopers. Social media als Instagram of Facebook bieden ook goede verkoopkanalen. Hierbij is het aantal volgers, en vooral het type volger, wel belangrijk.
Je kunt influencers inzetten om je kleding te verkopen.
Heb je zelf weinig bereik? Dan kun je adverteren. Influencers kunnen helpen bij je naamsbekendheid. Soms werken ze in ruil voor gratis producten, maar vaak vragen ze een vergoeding. Je kunt influencers zelf benaderen of een bureau inschakelen. Zo’n bureau kan helpen bij het kiezen welke influencers goed aansluiten bij jouw artikelen, bedrijf en doelgroep.
Verkopen op een online marktplaats
Ook op marktplaatsen als Bol.com, Amazon en eBay zijn veel kledingverkopers actief. Het bereik van deze platforms is enorm, maar de concurrentie ook. Vooral met tweedehands kleding, maar het aanbod met nieuwe merkkleding groeit ook. Naast het gebruik van de juiste zoekwoorden en goede productomschrijvingen ontkom je er vaak niet aan om ook te adverteren.
Kleding is populair op marktplaatsen. Vooral tweedehands kleding, maar het aanbod nieuwe merkkleding groeit ook.
Daarnaast is een origineel assortiment belangrijk. Waar je jezelf met een eigen (web)winkel kunt onderscheiden met je service is een goede dienstverlening op een marktplaats de standaard. Heb je geen uniek assortiment, dan moet je al snel concurreren op prijs. Dit is lastig, zeker bij marktplaatsen omdat je daar ook al marge inlevert voor het gebruik van het platform.
Een pop-upstore openen
Een pop-upstore openen is een populaire manier om je naamsbekendheid te vergroten. Maar je kunt deze tijdelijke winkel ook inzetten om een nieuw assortiment te testen. Met een fysiek verkooppunt kun je immers veel makkelijker de reacties van potentiële klanten peilen dan wanneer je hetzelfde assortiment aanbiedt via een online kanaal.
Inmiddels heeft elke grote stad meerdere locaties waar je voor enkele dagen tot meerdere maanden een tijdelijke winkel kunt huren. Daarnaast zijn festivals, markten en andere evenementen goede locaties om jouw kleding te verkopen.
Veelgestelde vragen
Enkele veelgestelde vragen over het verkopen van kleding zijn:
Hoe kan ik tweedehands kleding online verkopen?
Wil je jouw kledingkast opruimen en wat oude kleding tweedehands doorverkopen? Naast dat je de kleren een tweede leven geeft kun je hiermee ook aardig wat geld verdienen. Op platforms als Vinted, Marktplaats of via sociale media kun je zowel gedragen als ongedragen tweedehands kleding verkopen.