e-boekhouden

Kleding verkopen

Heb je ervaring met tweedehands kleding verkopen en wil je nu een eigen kledingwinkel openen? Dat kan. Mooie kleding biedt ontzettend veel kansen. Toch is het ook één van de lastigste segmenten om onderscheidend in te zijn. De afzetmarkt is enorm, maar de concurrentie is ook groot in de modebranche.

Inhoud:

Nieuwe kleding verkopen

assortiment kiezen voor je kleding winkelTrendgevoelige kleding, duurzame modeartikelen, kinderkleding, bruidsmode, sportkleding, badmode, nachtkleding, beenmode, tweedehandskleding,  pakken, kleding in grote maten, het is slechts een greep uit de verkoopmogelijkheden. Daarnaast moet je bedenken of je een breed assortiment wilt of je juist wilt focussen op bepaalde productgroepen.

Bij een longtail-assortiment verkoop je verschillende soorten kleding. Denk bijvoorbeeld aan H&M, die vrijwel voor iedereen en elke gelegenheid een passend artikel heeft. Ga je voor een specifieke niche, dan houd je je aanbod beperkt(er). Je verkoopt bijvoorbeeld uitsluitend (korte) broeken voor mannen, zwangerschapskleding of badmode.

Wil je een eigen webshop beginnen? Met Wix.com of JouwWeb maak je die eenvoudig zelf! Sneller uit de startblokken? Je kunt ook een bestaande webshop overnemen.

Doe klantonderzoek

Voordat je kleding inkoopt of maakt, is het verstandig om eerst te kijken tegen welke spelers je het opneemt. Een beetje concurrentie is niet erg, want het betekent dat er voldoende vraag is naar deze artikelen. Maar het is lastig om er een succes van te maken als al veel bedrijven iets soortgelijks verkopen of als je concurreert tegen heel grote partijen.

Met welke boodschap wil jij je doelgroep bereiken?

Bepaal vervolgens aan wie je de kleding wilt verkopen en wat zij belangrijk vinden. Willen ze meedoen met de laatste trends, designer kleding van specifieke merken, of hebben ze liever een tijdloos product dat duurzaam is geproduceerd? Bedenk ook met welke boodschap jij je doelgroep wilt bereiken. Sommige producten zijn erg makkelijk verkrijgbaar. Draag dus goed uit waarom mensen voor jou moeten kiezen.online kleding verkopen aan klanten

Een collectie samenstellen

Naast de keuze voor het assortiment moet je bedenken hoe je aan de artikelen wilt komen. Wil je de kleding zelf (laten) maken, inkopen bij een groothandel of dropshippen vanuit de leverancier? Wat het ook wordt, vaak is het fijn om te beginnen met enkele (basis)stukken. Uiteraard kun je ook kiezen voor een combinatie van deze mogelijkheden.

Vergeet niet dat sommige items trendgevoelig zijn.

Het lastige van kleding is dat je, zelfs met een klein assortiment, al snel veel voorraad hebt omdat je te maken hebt met meerdere maten en kleuren. Stel dat je een shirt hebt in vier kleuren en in vijf maten, dan levert dat al twintig variaties op. Onderschat ook de snelheid van de sector niet. Soms zijn items gevoelig voor trends waardoor je ze het ene moment niet kunt aanslepen en het andere moment amper verkoopt.

Kleding dropshippen

kleding dropshippenMede door de voorraadkosten en het risico om met (grote) restpartijen te blijven zitten, kiezen veel modeondernemers (deels) voor dropshipping. Hierbij koop je de kleding pas in op het moment dat je het hebt verkocht. De leverancier stuurt de order vervolgens naar jouw klant. Hoewel deze werkwijze ook nadelen heeft, blijf je nooit met onverkoopbare producten achter.

Een belangrijk struikelblok bij dropshipping is dat je niet alle werkzaamheden zelf uitvoert, maar er wel verantwoordelijk voor bent. Ook het hoge aantal retouren, waar de kledingbranche bekend om staat, is een groot nadeel. Als je kleding verkoopt aan consumenten ben je verplicht om retouren aan te nemen, maar niet elke dropship-leverancier accepteert retourzendingen. Hier moet je dan zelf een oplossing voor verzinnen.

Je concurrenten werken vaak met dezelfde dropshippers.

De grootste uitdaging is misschien wel het samenstellen van een uniek assortiment. De kans dat andere kledingverkopers met dezelfde of een vergelijkbare dropshipper samenwerkt is groot waardoor je  assortiment snel (veel) overlap heeft. Je moet dus op een andere manier onderscheidend zijn, bijvoorbeeld in je productomschrijvingen of op de manier waarop je de kleding aanbiedt.

Zoek je dropshipping-leveranciers? Europese platforms als Bigbuy, dropshippingXL of GOGETTERS bieden duizenden producten, goede kwaliteit en snelle levering op basis van dropshipping.

Een geschikte leverancier selecteren

collectie inkopenOf je de kleding nu wilt dropshippen of zelf wilt inkopen en verkopen, een goede leverancier is onmisbaar. Dit gaat verder dan het aanbod en de kwaliteit van de artikelen. Je wilt ook dat de leverancier met jou meedenkt en in staat is om op korte termijn te leveren. Stel dat bepaalde kledingstukken opeens erg in trek zijn, kun je dan snel (bij)bestellen?

Europese spelers hebben een kortere verzendtermijn.

De locatie van de leverancier is hierbij ook van belang. Een Europese speler zal een kortere verzendtermijn hebben dan bijvoorbeeld een Aziatische leverancier. Hierdoor kun je jouw voorraad snel aanvullen of, in het geval van dropshipping, ervoor zorgen dat de consument zijn order vlug in huis heeft. De kosten zijn waarschijnlijk hoger, waardoor je de afweging moet maken wat voor jou zwaarder weegt.

Koop je de kledingstukken zelf in, dan kun je dit rechtstreeks bij leveranciers doen of via platform. Online zijn er talloze platforms waar je groothandels vindt die zowel werken op basis van inkoop als dropshipping.

Goede productomschrijvingen en -foto’s

Zonder aantrekkelijke foto’s en goede productspecificaties wordt het erg lastig om kleding te verkopen. Zeker als je concurrentie wel van elk kledingstuk mooie afbeeldingen toont. Je kunt de productfoto’s en de omschrijvingen van de leverancier overnemen, maar een persoonlijk tintje werkt vaak beter.

Wil je kleding online verkopen? Dan heb je mooie  productfoto’s en volledige productomschrijvingen nodig.

Het is belangrijk dat de foto’s goed weergeven hoe de kledingstukken er uitzien. Ook is het fijn als de productafbeeldingen een bepaalde eenheid vormen. Maak de productbeschrijvingen zo volledig mogelijk, zodat de klant weet wat die van een kledingstuk kan verwachten. Valt het product bijvoorbeeld groot of klein, voor welke gelegenheden is het kledingstuk geschikt en zijn er speciale wasvoorschriften?
via social media verkopen

Kleding via social media verkopen

Wanneer je kleding wilt verkopen, denk je waarschijnlijk al snel aan het openen van een eigen (web)winkel. Maar er zijn veel meer kanalen met potentiële kopers. Social media als Instagram of Facebook bieden ook goede verkoopkanalen. Hierbij is het aantal volgers, en vooral het type volger, wel belangrijk.  

Je kunt influencers inzetten om je kleding te verkopen.

Is je eigen bereik beperkt? Dan kun je ook een advertentie maken. In de mode spelen ook influencers vaak een grote rol, met name op het gebied van naamsbekendheid. Soms gaan deze akkoord met gratis producten, maar meestal moet je hiervoor betalen. Je kunt influencers rechtstreeks benaderen, of een bureau inschakelen. Deze kan met meedenken over wie past bij jouw artikelen, bedrijf en doelgroep.

Verkopen op een online marktplaats

Ook op marktplaatsen als Bol.com, Amazon en eBay zijn veel kledingverkopers actief. Het bereik van deze platforms is enorm, maar de concurrentie ook. Vooral met tweedehands kleding, maar het aanbod met nieuwe merkkleding groeit ook. Naast het gebruik van de juiste zoekwoorden en goede productomschrijvingen ontkom je er vaak niet aan om ook te adverteren.

Kleding is populair op marktplaatsen. Vooral tweedehands kleding, maar het aanbod nieuwe merkkleding groeit ook.

Daarnaast is een origineel assortiment belangrijk. Waar je jezelf met een eigen (web)winkel kunt onderscheiden met je service is een goede dienstverlening op een marktplaats de standaard. Heb je geen uniek assortiment, dan moet je al snel concurreren op prijs. Dit is lastig, zeker bij marktplaatsen omdat je daar ook al marge inlevert voor het gebruik van het platform.

Een pop-upstore openen

pop-upstore openenEen pop-upstore openen is een populaire manier om je naamsbekendheid te vergroten. Maar je kunt deze tijdelijke winkel ook inzetten om een nieuw assortiment te testen. Met een fysiek verkooppunt kun je immers veel makkelijker de reacties van potentiële klanten peilen dan wanneer je hetzelfde assortiment aanbiedt via een online kanaal.

Inmiddels heeft elke grote stad meerdere locaties waar je een tijdelijke winkel kunt huren. Ook steeds meer NS-stations werken met pop-upstores waar je voor enkele dagen tot meerdere maanden een tijdelijke winkel kunt huren. Daarnaast zijn festivals, markten en andere evenementen goede locaties om kleding te verkopen.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over het verkopen van kleding zijn:

Hoe kan ik tweedehands kleding online verkopen?

Wil je jouw kledingkast opruimen en wat oude kleding tweedehands doorverkopen? Naast dat je de kleding een tweede leven geeft kun je hiermee soms ook aardig wat geld verdienen. Zowel gedragen als ongedragen tweedehands kleding verkoop je eenvoudig op online platforms als Vinted, Marktplaats of via sociale media.