Bedrijfswebsite maken
Een bedrijfswebsite (laten) maken zien veel ondernemers als een noodzakelijke uitgave. De kosten van een zakelijke website lopen enorm uiteen. Maar wat levert een website voor het bedrijf nu precies op? Waarom zou je als zzp’er een bedrijfswebsite maken en waar moet deze aan voldoen?
Inhoud:
- Waarom heb je er een nodig?
- Verplicht op een zakelijke website
- Technische vereisten
- Kosten van een website
- Wat levert een bedrijfswebsite op?
- Een professioneel e-mailadres
Een bedrijfswebsite (laten) maken
Als je een website wilt voor je bedrijf zijn er verschillende manieren om dit te realiseren. Om te beginnen kun je zelf je eigen bedrijfswebsite maken. Dat klinkt lastiger dan het is: online is veel software te vinden die het gemakkelijk maken om zelf een website te bouwen. Natuurlijk verwacht je bij een zakelijke website wel wat meer dan bij een hobbymatige website, maar zelfs als je totaal geen programmeerkennis hebt is het mogelijk om de website er professioneel uit te laten zien.
Zelfs zonder programmeerkennis is het mogelijk om zelf een zakelijke website te maken.
Software vergelijken
Wil je zelf de website maken? Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Enkele populaire oplossingen voor het mkb:

Met het in Eindhoven gevestigde JouwWeb maak je in een handomdraai een zakelijke website. Het biedt een simpele 'drag-and-drop'-editor, waardoor je geen technische kennis nodig hebt. Voor 9 euro per maand kun je er ook een webshop mee beginnen. De software is de eerste drie maanden gratis.

Biedt een handig stappenplan om een site mee te bouwen. Na registratie geef je aan wat het doel van de website is en kies je stijlen, lay-outs en afbeeldingen voor kleur- en ontwerpschema’s. De software maakt de eerste pagina’s voor je aan, daarna bouw je zelf verder. Kosten: vanaf 9 euro per maand.

Phoenix is software van het Nederlandse IMU. De software is gericht op het creëren en beheren van sites die leads verzamelen. Het onderscheidt zich met dynamische, interactieve tools. Hiermee maak je eenvoudig zelf visuele ontwerpen, landingspagina's en marketingfunnels. Vanaf 25 euro per maand.
WordPress als beheersysteem
Er zijn veel ondernemers die zelf een WordPress-website maken. De software is populair heeft geen maandelijkse kosten. Hostingbedrijf Vimexx biedt een handige handleiding voor de installatie waarna je prima zelf verder aan het werk kunt. Je moet dan aan de slag met design, techniek en de veiligheid.
De eerste stap is minder ingewikkeld dan het lijkt. Het systeem werkt met templates die je gemakkelijk kunt installeren en naar wens kunt aanpassen. Het laatste onderdeel, de veiligheid van je website, moet je niet onderschatten: WordPress is niet alleen populair onder gebruikers, maar ook onder hackers.
Zoek je gebruiksvriendelijke software om snel zelf een website mee te maken? Probeer Jimdo of het Nederlandse JouwWeb eens uit. Honderdduizenden mkb'ers gingen je voor.
Een zakelijke website laten ontwikkelen
Wil je een professionele website voor je onderneming, en ben je bang dat je zelf niet creatief of handig genoeg bent? Je kunt ook een website laten bouwen door een professionele webdesigner. Prijzen hiervoor lopen enorm uiteen dus het is slim om vooraf offertes op te vragen van webdesigners of internetbureaus uit je eigen regio.
Let daarbij goed op dat het maken van een website vaak niet de enige kosten zijn. Hoe ga je deze onderhouden? Zijn er ook kosten verbonden aan de domeinnaam, e-mail of onderhoud? En kun je zelf teksten of afbeeldingen aanpassen of moet je voor elke wijziging je webdesigner inschakelen?
Waarom heb je een bedrijfswebsite nodig?
Een website is niet verplicht. Zzp’ers met een klein aantal klanten die ze persoonlijk kennen slaan het soms over. Maar van alle bedrijven met tien of meer medewerkers had in 2018 volgens het CBS 94 procent van alle bedrijven een bedrijfswebsite.
Al zijn de verschillen tussen deze zakelijke websites wel groot. Soms bevatten ze niet veel meer dan alleen wat contactgegevens terwijl een derde van deze bedrijven ook van allerlei verkoopmogelijkheden gebruikmaken.
Of je onderneming een website nodig heeft hangt vooral af van het doel dat je ermee wilt bereiken. Wil je alleen bestaande klanten de mogelijkheid geven om snel een routebeschrijving of contactmogelijkheden te vinden? Dan is één pagina soms al voldoende. Voor de meeste zakelijke websites is wat meer nodig. Wat precies, kan voor iedereen verschillend zijn.
Zo kiezen veel freelancers om hun portfolio en referenties te laten zien. Een winkelier toont openingstijden en aanbod. Dienstverleners tonen vaak kennis en expertises. Wat je ook doet, zorg dat je in ieder geval de verplichte bedrijfsinformatie vermeldt.
Vergeet niet de verplichte informatie op je bedrijfswebsite te noemen!
Verplicht op een zakelijke website
De overheid verplicht je om op je bedrijfswebsite volledige duidelijkheid te geven over de identiteit van het bedrijf. Dat betekent dat je minimaal moet vermelden:
- Bedrijfsnaam
- Adres
- Telefoonnummer
- E-mailadres of contactformulier
- KvK-nummer en btw-nummer
- Algemene voorwaarden
- Privacy-informatie
Houd er bij je adres rekening mee dat een postbus alleen onvoldoende is. Je zult een écht vestigingsadres moeten noemen. Het btw-nummer willen veel ondernemers met een eenmanszaak ook nog weleens achterwege laten. Voorheen was dit omdat hiermee ook gelijk het burgerservicenummer werd gedeeld maar dat is niet langer het geval. Je kunt deze dus nu gewoon noemen op de website van je onderneming.
De laatste twee zijn niet altijd verplicht. Zo is de privacy-informatie alleen verplicht als je data opslaat, maar dat is bijvoorbeeld bij het noemen van een e-mailadres of contactformulier meestal al het geval. En als je algemene voorwaarden hanteert is je bedrijfswebsite een goede plek om deze te delen. De andere punten zijn voor alle ondernemers verplicht om op je zakelijke website te vermelden.
Technische vereisten
Naast de informatie die je deelt, is het ook belangrijk dat je bedrijfswebsite voldoet aan de technische vereisten.
- Cookieverklaring. Deze is alleen verplicht als je cookies of andere data opslaat maar als je gebruikmaakt van een statistiekenprogramma, social media-buttons of afgeschermde gegevens hebt, is dit al snel het geval.
- SSL. Een https-verbinding is juridisch pas verplicht als je gegevens verstuurt of ontvangt via je site, maar zodra je een contactformulier hebt, is dit al het geval. Ook is het voor bezoekers prettig als je hun gedrag afgeschermd houdt en nadelen zijn er eigenlijk niet.
- Responsive. Niet verplicht, maar als jouw site tegenwoordig niet via de mobiel te bezoeken is, dan kun je vrijwel stellen dat je geen site hebt. Responsive wil zeggen dat de website zich aanpast aan het scherm. De allergrootste bedrijven maken iets unieks per scherm, wat een native omgeving wordt genoemd. Voor het mkb is een zakelijke website die zich aanpast meestal voldoende.
- Acceptabele snelheid. Wederom niet écht juridisch verplicht, maar de snelheid van je website is tegenwoordig een belangrijke factor. Zeker mensen die mobiel je website bezoeken verwachten dat deze snel verschijnt.
Extra regels als je online gaat verkopen
Wil je iets iets verkopen op je website? Dan ben je ook verplicht om klanten te informeren over de prijs, kenmerken van het product, betalingswijze en levering. Ga je aan consumenten leveren? Dan komen er nog veel meer wettelijke regels bij kijken.
Ga je online verkopen? Dan komen er nog veel meer regels bij kijken!
Kosten bedrijfswebsite
Wat mag een zakelijke website kosten? Dat is lastig te zeggen. Een bedrijf dat online wil verkopen zal er misschien snel tienduizend euro voor betalen. Maar als je zzp’er bent en je uren verkoopt, wat mag dan je bedrijfswebsite kosten? Wees gerust. Als je zelf veel tijd steekt in een huuroplossing of WordPress, en alleen logo’s, professionele teksten of wat afbeeldingen uitbesteedt, ben je soms voor een paar honderd euro al klaar. Afhankelijk van je eigen inzet kun je voor weinig geld al een goede website voor je bedrijf realiseren.
Als je alleen een online visitekaartje wilt, voor mensen die naar je website doorklikken vanaf sites als Linkedin, kan het voldoende zijn. Wel kost deze dan meestal meer tijd, en komt je website vaak minder uniek over. Ook kun je daarvoor geen topposities in zoekmachines verwachten. Soms is je website dan alsnog duurder, omdat je meer geld aan marketing en reclame moet besteden.
Wil je online je geld verdienen? Dan komen er wel meer zaken bij je website kijken! Zie ook de pagina’s over online verkopen en een webwinkel beginnen.
Wat levert een zakelijke website jouw bedrijf op?
Zeker als je wilt groeien met je bedrijf en bepaalde zaken wilt automatiseren kan een website je veel tijd en geld besparen. Afhankelijk van de informatie die je deelt op je website kan deze zowel dienen als simpel visitekaartje, maar met een blog of webwinkel-functionaliteiten kun je hier ook actief klanten mee werven of zelfs geld mee verdienen.
Zelfs als je vandaag niet volledig aan de slag wilt met je website, en hier ook niet direct veel budget voor vrij wilt maken, is het handig om wel al met wat basiszaken te starten. Al is het maar omdat je niet wilt dat iemand anders jouw gewenste domeinnaam reserveert. Daarnaast is het meestal slim om naast wat contactgegevens ook een korte omschrijving van je bedrijf online te plaatsen.
Aan de andere kant kost een bedrijfswebsite tijd en geld en zijn er veel regels waar deze aan moet voldoen. Ziek wordt een virtuele marketingmedewerker niet, maar een site kan wel gehackt worden en heeft, net als een marketeer, soms wat aandacht nodig. Voor het overgrote deel van de ondernemingen is een zakelijke website niet meer weg te denken maar dat lukt alleen als je er zelf ook echt tijd en geld in investeert.
Wil je online je geld verdienen? Dan komen er wel meer zaken bij je website kijken! Zie ook de pagina’s over online verkopen en een webwinkel beginnen.
Meer bezoekers naar je website trekken
Een eigen bedrijfswebsite is pas echt leuk als deze ook werkelijk door mensen wordt bezocht. Een website maken is dus niet genoeg, je moet deze ook actief promoten. Er zijn verschillende manieren hoe je meer bezoekers op je website kunt krijgen. Het hangt sterk af van je aanbod wat hierin het beste werkt. Zo werkt een timmerman, die het vooral van mond-tot-mondreclame moet hebben, misschien vooral met visitekaartjes terwijl een fotograaf, die mooie foto’s deelt op de site deze ook op Instagram of andere sociale media.
Je kunt ook online reclame maken voor je bedrijf. Je moet dan extra kosten maken, maar als je zo meer klanten binnenhaalt via je website verdien je dit snel genoeg weer terug. Al is het soms minder makkelijk dan het lijkt. Online marketing en zoekmachines zijn een expertise op zich.
Een professioneel e-mailadres
Bij een zakelijke website hoort ook een professioneel e-mailadres. Een e-mailadres met @jebedrijfsnaam.nl staat toch professioneler dan @provider.nl, is minder aan limieten gebonden en heeft ook nog het voordeel dat bij een eventuele verhuizing van provider je het adres gewoon kunt meenemen. Zo hoef je nooit meer te wisselen van e-mailadres. Voor veel ondernemers is dit enorm belangrijk.
Veelgestelde vragen
Enkele veelgestelde vragen over zakelijke websites zijn:
Hoeveel kost een zakelijke website?
De kosten van een website zijn sterk afhankelijk van wat je precies wilt en wat je bereid bent om zelf te doen. Zo kun je zelf een website bouwen – zonder dat je programmeerkennis nodig hebt – met software van een tientje per maand. Wil je liever dat een professionele webdesigner je website maakt? Dan ben je al snel duizend euro kwijt.
Hoe kun je een website maken?
Je kunt zelf een website maken door de code te schrijven. Als je niet kunt coderen is er ook handige software die dat voor jou doet. Je kunt ook de website laten bouwen door een webdesigner of internetbureau.
Waar moet een zakelijke website aan voldoen?
Voor een website van een bedrijf gelden strenge regels. Zo is het verplicht om enkele zaken te noemen op de site, zoals de adres- of contactgegevens. Ook voor de techniek zijn er enkele vereisten. Denk aan het hebben van een acceptabele laadtijd, een veilig SSL-certificaat of de cookie-melding.
Is WordPress geschikt voor een bedrijfswebsite?
Het is ooit ontworpen om blogs mee te maken maar dat is jaren geleden en inmiddels kan een WordPress-website vrijwel alles. Met WooCommerce behoort een webshop beginnen zelfs tot de mogelijkheden. WordPress is ook voor een gewone zakelijke website geschikt. Wel dien je de site regelmatig bij te werken en is het inschakelen van een ontwerper voor een eigen design vaak geen overbodige luxe.