menu
e-boekhouden

Bedrijfswebsite

Een bedrijfswebsite (laten) maken zien veel ondernemers als een noodzakelijke uitgave. De kosten van een zakelijke website lopen inderdaad enorm uiteen. Maar belangrijker nog: wat levert een website voor het bedrijf nu precies op? Waarom zou je als zzp’er een bedrijfswebsite maken en waar moet deze aan voldoen?

Inhoud:

Een bedrijfswebsite (laten) maken

bedrijfswebsite Als je een website wilt voor je bedrijf zijn er verschillende manieren om dit te realiseren. Om te beginnen kun je zelf je eigen bedrijfswebsite maken. Dat klinkt lastiger dan het is: online is veel software te vinden die het gemakkelijk maken om zelf een website te bouwen. Natuurlijk verwacht je bij een zakelijke website wel wat meer dan bij een hobbymatige website, maar zelfs als je totaal geen programmeerkennis hebt is het mogelijk om je website er professioneel uit te laten zien.

WordPress als beheersysteem
Er zijn veel ondernemers die ervoor kiezen om een WordPress-website te maken. De software is populair heeft geen maandelijkse kosten. Hostingbedrijf Vimexx biedt een handige handleiding voor de installatie waarna je zelf verder aan de slag kunt. Vervolgens moet je zelf aan de slag met design, techniek en de veiligheid. Vooral dat laatste onderdeel moet niet worden onderschat:  WordPress is niet alleen populair onder gebruikers, maar ook onder hackers.

Een eigen bedrijfswebsite maken? Met JouwWeb of het professionele (en duurdere!) Phoenix kun je zonder programmeerkennis zelf een website bouwen.

Laten ontwikkelen
Zie je het zelf niet zitten om veel tijd te steken in je website of ben je bang dat je niet creatief of handig genoeg bent? Je kunt ook een professionele website laten bouwen door een webdesigner. Prijzen hiervoor lopen enorm uiteen dus het kan geen kwaad om vooraf enkele vrijblijvende offertes op te vragen van webdesigners of internetbureaus uit je eigen regio.

Let daarbij goed op dat het maken van een website vaak niet de enige kosten zijn. Hoe ga je deze onderhouden? Zijn er ook kosten verbonden aan de domeinnaam, e-mail of onderhoud? En kun je zelf teksten of afbeeldingen aanpassen of moet je voor elke wijziging je webdesigner inschakelen?

Waarom heb je een bedrijfswebsite nodig?

Zelfgebouwde website net zo succesvol?Een website is niet verplicht. Zzp’ers met een klein aantal klanten die ze persoonlijk kennen slaan het soms over. Maar van alle bedrijven met tien of meer medewerkers had in 2018 volgens het CBS 94 procent van alle bedrijven een bedrijfswebsite. Al zijn de verschillen tussen deze zakelijke websites wel erg groot. Soms bevatten ze niet veel meer dan alleen wat contactgegevens terwijl een derde van deze  bedrijven ook van allerlei verkoopmogelijkheden gebruikmaken.

Of je een website nodig hebt hangt daarom vooral af van het doel dat je ermee wilt bereiken. Wil je alleen bestaande klanten de mogelijkheid geven om snel een routebeschrijving of contactmogelijkheden te vinden? Dan is één pagina soms al voldoende. Voor de meeste websites is wat meer nodig. Als je echt wilt dat de website zichzelf terugverdient zul je hiervoor een strategie moeten bedenken, want dat kan voor iedereen verschillend zijn.

Zo kiezen veel freelancers om hun portfolio en referenties te laten zien. Een winkelier toont openingstijden en aanbod. Een dienstverlener toont zijn kennis en expertises. Wat je ook doet, zorg dat je in ieder geval de verplichte bedrijfsinformatie vermeldt.

Vergeet niet de verplichte informatie op je bedrijfswebsite te noemen!

Verplicht op een zakelijke website

De overheid verplicht je om op je bedrijfswebsite volledige duidelijkheid te geven over de identiteit van het bedrijf. Dat betekent dat je minimaal moet vermelden:

  1. Bedrijfsnaam
  2. Adres
  3. Telefoonnummer
  4. E-mailadres of contactformulier
  5. KvK-nummer en btw-nummer
  6. Algemene voorwaarden 
  7. Privacy-informatie

Houd er bij je adres rekening mee dat een postbus alleen onvoldoende is. Je zult een écht vestigingsadres moeten noemen. Het btw-nummer willen veel ondernemers met een eenmanszaak ook nog weleens achterwege laten. Voorheen was dit omdat hiermee ook gelijk het burgerservicenummer werd gedeeld maar dat is niet langer het geval. Je kunt deze dus nu gewoon noemen op je website.

De laatste twee zijn niet altijd verplicht. Zo is de privacy-informatie alleen verplicht als je data opslaat, maar dat is bijvoorbeeld bij het noemen van een e-mailadres of contactformulier meestal al het geval. En als je algemene voorwaarden hanteert zul je deze gemakkelijk toegankelijk moeten maken. Je website is hier uitermate voor geschikt. De andere punten zijn voor alle ondernemers verplicht en moet je dus op je zakelijke website vermelden.

Technische vereisten

Naast de informatie die je deelt, is het ook belangrijk dat je bedrijfswebsite voldoet aan de technische vereisten.

  1. Cookieverklaring. Deze is alleen verplicht als je cookies of andere data opslaat maar als je gebruikmaakt van een statistiekenprogramma, social media-buttons of afgeschermde gegevens hebt, is dit al snel het geval. Verreweg de meeste websites op internet hebben dit dus.
  2. SSL. Een https-verbinding is juridisch pas verplicht als je gegevens verstuurt of ontvangt via je site, maar zodra je een contactformulier hebt, is dit al het geval. Daarnaast letten zoekmachines er sterk op, is het ook voor bezoekers prettig dat ze hun surfgedrag niet met de rest van de wereld delen en nadelen zijn er eigenlijk niet.
  3. Responsive. Niet verplicht, maar als jouw site tegenwoordig niet via de mobiel te bezoeken is, dan kun je vrijwel stellen dat je geen site hebt. Responsive wil zeggen dat de site zich aanpast aan het scherm. De allergrootste bedrijven maken iets unieks per scherm, wat een native omgeving wordt genoemd. Voor het mkb is een site dat zich aanpast meestal voldoende.
  4. Acceptabele snelheid. Wederom niet écht juridisch verplicht, maar de snelheid van je website is tegenwoordig een belangrijke factor. Zeker mensen die mobiel je website bezoeken verwachten dat deze snel verschijnt.

Extra regels als je online gaat verkopen

Wil je iets iets verkopen op je website? Dan ben je ook verplicht om klanten te informeren over de prijs, kenmerken van het product, betalingswijze en levering. Ga je aan consumenten leveren? Dan komen er nog veel meer wettelijke regels bij kijken.

Ga je online verkopen? Dan komen er nog veel meer regels bij kijken!

Kosten bedrijfswebsite

Wat mag een zakelijke website kosten? Dat is lastig te zeggen. Een bedrijf dat online wil verkopen zal er misschien snel tienduizend euro voor betalen. Maar als je zzp’er bent en je uren verkoopt, wat mag dan je bedrijfswebsite kosten? Wees gerust. Als je zelf veel tijd steekt in een huuroplossing of WordPress, en alleen logo’s, professionele teksten of wat afbeeldingen uitbesteedt, ben je soms voor een paar honderd euro al klaar. Afhankelijk van je eigen inzet kun je voor weinig geld al een goede website voor je bedrijf realiseren.

Wel zul je er dan meer eigen tijd in moeten steken, en zal je website minder uniek overkomen. Ook kun je daarvoor geen topposities in zoekmachines verwachten en zonder budget voor marketing en reclame zal je website niet zo drukbezocht gaan worden. Het zal dan vooral fungeren als extra visitekaartje, voor mensen die naar je website doorklikken vanaf sites als Linkedin of die specifiek naar je bedrijfsnaam zoeken.

Wil je online je geld verdienen? Dan komen er wel meer zaken bij je website kijken! Zie ook de pagina’s over online verkopen en een webwinkel beginnen.

Wat kan een zakelijke website jouw bedrijf opleveren?

online verkopenZeker als je wilt groeien met je bedrijf en bepaalde zaken wilt automatiseren kan een website je veel tijd en geld besparen. Afhankelijk van de informatie die je deelt op je website kan deze zowel fungeren als simpel visitekaartje, maar als je deze ook uitbreidt met een blog of webwinkel-functionaliteiten kun je hier actief klanten mee werven of zelfs geld mee verdienen.

Zelfs als je vandaag niet volledig aan de slag wilt met je website en hier ook niet direct veel budget voor vrij wilt maken is het raadzaam om in ieder geval wat basiszaken online te zetten. Al is het maar omdat je niet wilt dat iemand anders jouw gewenste domeinnaam reserveert. Daarnaast is het meestal slim om naast wat contactgegevens ook een korte omschrijving van je bedrijf online te plaatsen.

Aan de andere kant kost een bedrijfswebsite tijd en geld en zijn er veel regels waar deze aan moet voldoen. Ziek worden doet een virtuele marketingmedewerker niet, maar hij kan wel gehackt worden en heeft, net als een marketeer, soms wat aandacht nodig. Voor het overgrote deel van de ondernemingen van vandaag is een zakelijke website niet meer weg te denken maar dat lukt alleen als je er zelf ook echt tijd en geld in investeert.

Wil je online je geld verdienen? Dan komen er wel meer zaken bij je website kijken! Zie ook de pagina’s over online verkopen en een webwinkel beginnen.

Een professioneel e-mailadres

Bij een zakelijke website hoort ook een professioneel e-mailadres. Een e-mailadres met @jebedrijfsnaam.nl staat toch professioneler dan @provider.nl, is minder aan limieten gebonden en heeft ook nog het voordeel dat bij een eventuele verhuizing van provider het gewoon meegenomen kan worden. Zo hoef je nooit meer te wisselen van e-mailadres. Voor veel ondernemers is dit enorm belangrijk.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over zakelijke websites zijn:

Hoeveel kost een website?

De kosten van een website zijn sterk afhankelijk van wat je precies wilt en wat je bereid bent om zelf te doen. Zo kun je zelf een website bouwen – zonder dat je programmeerkennis nodig hebt – met software van een tientje per maand. Wil je liever dat een professionele webdesigner aan de slag gaat? Dan ben je al snel duizend euro kwijt.

Hoe kun je een website maken?

Je kunt zelf een website maken door de code te schrijven. Als je niet kunt coderen is er ook handige software die dat voor jou doet. Je kunt ook de website laten bouwen door een webdesigner of internetbureau.

Waar moet een zakelijke website aan voldoen?

Voor een website van een bedrijf gelden strenge regels. Zo is het verplicht om enkele zaken te noemen op de site, zoals de adres- of contactgegevens. Ook voor de techniek zijn er enkele vereisten. Denk aan het hebben van een acceptabele laadtijd, een veilig SSL-certificaat of de cookie-melding.

Is WordPress geschikt voor een bedrijfswebsite?

Het is ooit ontworpen om blogs mee te maken maar dat is jaren geleden en inmiddels kan een WordPress-website vrijwel alles. Met WooCommerce behoort een webshop beginnen zelfs tot de mogelijkheden. WordPress is ook voor een gewone zakelijke website geschikt. Wel dien je de site regelmatig bij te werken en is het inschakelen van een ontwerper voor een eigen design vaak geen overbodige luxe.

Bedrijfswebsite - de laatste berichten:

Alle berichten over dit onderwerp