menu

Eigen zakelijke website voor je bedrijf

Een eigen website voor het bedrijf zien veel ondernemers als een noodzakelijke uitgave. De kosten van de zakelijke website lopen inderdaad enorm uiteen. Maar belangrijker nog: wat levert een website voor de zaak nu precies op? Waarom zou je als zzp’er een bedrijfswebsite willen en waar moet deze aan voldoen?

zakelijke website - eigen website voor het bedrijf

Wat is het nut van een eigen zakelijke website voor je bedrijf?

Vraag jezelf eens af: zou je een extra marketingmedewerker willen die meerdere mensen tegelijkertijd te woord kan staan, altijd even gemotiveerd is en ook ’s avonds en in het weekend voor hetzelfde tarief blijft werken? Natuurlijk kan een website niet alles wat een marketeer kan, maar als je deze goed inzet kan deze wel de inzet van je huidige marketingactiviteiten verdubbelen, of zelfs beter.

Voor de gemiddelde ondernemer klinkt het erg goed. Toch zal niet elke zzp’er bovenstaande vraag met ‘ja’ beantwoorden. Want niet elke zzp’er zit te wachten op een marketeer. Al doet die nog zo goed zijn best, hij moet wel getraind worden, kan ziek worden, en het betekent ook extra kosten en administratie. En dat geldt ook allemaal voor een zakelijke website. Die brengt ook kosten en rompslomp met zich mee. Ziek worden doet hij niet, maar hij kan wel gehackt worden en heeft, net als een marketeer, soms wat aandacht nodig.

Als je er goed gebruik van maakt kan een eigen website voor je bedrijf je bijzonder veel opleveren. Het is daarom voor het overgrote deel van de ondernemingen van vandaag niet meer weg te denken. Voor de meeste bedrijven is het op zijn minst een extra uitgebreid visitekaartje. Maar er is meer. Een website die goed opgezet is, kan bijzonder veel klantcontacten genereren, tijd besparen en zelfs omzet genereren. Maar dat lukt alleen als je er zelf ook echt tijd en geld in investeert.

Kosten van een zakelijke website

Wat mag een zakelijke website kosten? Dat is lastig te zeggen. Een bedrijf dat online wil verkopen zal er misschien snel tienduizend euro voor betalen. Maar als je zzp’er bent en je uren verkoopt, wat mag dan je bedrijfswebsite kosten? Wees gerust. Zelfs als jij niet meer dan een paar honderd euro hebt, kun je vaak al een goede website voor je bedrijf realiseren.

Wel zul je er dan meer eigen tijd in moeten steken, en zal je website minder uniek overkomen. Ook kun je daarvoor geen topposities in zoekmachines verwachten en zonder budget voor marketing en reclame zal je website niet zo drukbezocht gaan worden. Het zal dan vooral fungeren als extra visitekaartje, voor mensen die naar je website doorklikken vanaf sites als Linkedin of die specifiek naar je bedrijfsnaam zoeken.

Waar moet een eigen bedrijfswebsite aan voldoen?

De ene website is de andere niet. Wat is het doel van jouw bedrijf en waar moet de website dus aan voldoen? Wil je alleen bestaande klanten de mogelijkheid geven om snel een routebeschrijving of contactmogelijkheden  te vinden? Dan is één pagina soms al voldoende. Voor de meeste websites is wat meer nodig. Als je echt wilt dat de website zichzelf terugverdient zul je hiervoor een strategie moeten bedenken, want dat kan voor iedereen verschillend zijn.

Zo kiezen veel freelancers om hun portfolio en referenties te laten zien. Een winkelier toont openingstijden en aanbod. Een dienstverlener toont zijn kennis en expertises. Wat je ook doet, zorg dat je in ieder geval de verplichte bedrijfsinformatie vermeldt.

Verplicht om te noemen op een zakelijke website

De overheid verplicht je om volledige duidelijkheid te geven over de identiteit van het bedrijf. Dat betekent dat je minimaal op zakelijke website moet vermelden:

  1. De bedrijfsnaam
  2. Je adresgegevens (vestigingsadres, geen postbus!)
  3. Telefoonnummer
  4. E-mailadres of manier om via e-mail te reageren (contactformulier)
  5. je KvK-nummer en btw-nummer
  6. Algemene voorwaarden (niet verplicht, maar als je ze hanteert kun je ze beter noemen!)
  7. Privacy statement (alleen verplicht als je data opslaat, maar bij het noemen van een e-mailadres of contactformulier is die kans al 99%)

Bovenstaande punten zijn voor alle ondernemers verplicht en zullen dus op alle zakelijke websites moeten worden vermeld. Wil jij een eigen website voor je bedrijf? Dan dien je deze te noemen.

Het btw-nummer willen veel ondernemers met een eenmanszaak nog wel eens achterwege laten omdat hiermee ook gelijk het burgerservicenummer wordt gedeeld. Het weglaten staat een boete om, maar omdat je burgerservicenummer privacygevoelige informatie is, kiezen veel ondernemers er vanwege identiteitsfraude voor om deze niet op de site van het bedrijf te plaatsen.

Technische vereisten voor een zakelijke website

Naast de informatie die je deelt, is het ook belangrijk dat je website voldoet aan de technische vereisten.

  1. Cookieverklaring. Deze is alleen verplicht als je cookies of andere data opslaat maar als je gebruikmaakt van een statistiekenprogramma, social media-buttons of afgeschermde gegevens hebt, is dit al snel het geval. Verreweg de meeste websites op internet hebben dit dus.
  2. SSL. Een https-verbinding is juridisch pas verplicht als je gegevens verstuurt of ontvangt via je site, maar zodra je een contactformulier hebt, is dit al het geval. Daarnaast letten zoekmachines er sterk op, is het ook voor bezoekers prettig dat ze hun surfgedrag niet met de rest van de wereld delen en nadelen zijn er eigenlijk niet.
  3. Responsive. Niet verplicht, maar als jouw site tegenwoordig niet via de mobiel te bezoeken is, dan kun je vrijwel stellen dat je geen site hebt. Responsive wil zeggen dat de site zich aanpast aan het scherm. De allergrootste bedrijven maken iets unieks per scherm, wat een native omgeving wordt genoemd. Voor het mkb is een site dat zich aanpast meestal voldoende.
  4. Acceptabele snelheid. Wederom niet écht juridisch verplicht, maar de snelheid van sites is tegenwoordig een van de belangrijkste factoren of deze bezocht en gelezen worden of niet. Zorg dat je site presteert. Niemand op internet wil meer wachten tot deze geladen is.

Iets verkopen?

Wil je iets iets verkopen op je website? Dan ben je ook verplicht om klanten te informeren over de prijs, kenmerken van het product, betalingswijze en levering. Ga je aan consumenten leveren? Dan komen er nog veel meer wettelijke regels bij kijken.

Een professioneel e-mailadres

Bij een eigen website hoort ook een professioneel e-mailadres. Een e-mailadres met @jebedrijfsnaam.nl staat toch professioneler dan @provider.nl, is minder aan limieten gebonden en heeft ook nog het voordeel dat bij een eventuele verhuizing van provider het gewoon meegenomen kan worden. Zo hoef je nooit meer te wisselen van e-mailadres. Voor veel ondernemers is dit enorm belangrijk.

Eigen zakelijke website voor je bedrijf - de laatste berichten: