menu

Zakelijke website bedrijf

Een website voor het bedrijf zien veel ondernemers als een noodzakelijke uitgave. De kosten van de zakelijke website lopen inderdaad enorm uiteen. Maar belangrijker nog: wat levert een website voor de zaak nu precies op? Waarom zou je als zzp’er een bedrijfswebsite willen en waar moet deze aan voldoen?

zakelijke website voor het bedrijf

Gemakkelijk een zakelijke website lanceren

Als je een zakelijke website wilt voor je eigen bedrijf zijn er meerdere manieren waarop je dit kunt doen.

  • Website huren
  • Via online website-software als JouwWeb of Wix.com kun je zelf een website maken. Deze systemen zijn gebruiksvriendelijk en gericht op ondernemers die zonder programmeerkennis zelf hun eigen website willen bouwen.
  • WordPress of ander gratis cms
    Dit cms is opensource en heeft dus geen maandelijkse kosten. Hostingbedrijf Vimexx biedt een handige handleiding voor de installatie waarna je zelf verder aan de slag kunt. Vervolgens moet je zelf aan de slag met design, techniek en de veiligheid. WordPress is niet alleen populair onder gebruikers, maar ook onder hackers.
  • Laten ontwikkelen
    Een professionele website laten bouwen door een webdesigner. Vraag vooraf vrijblijvend offertes op van webdesigners of internetbureaus uit je eigen regio.

Kosten van een website

Wat mag een zakelijke website kosten? Dat is lastig te zeggen. Een bedrijf dat online wil verkopen zal er misschien snel tienduizend euro voor betalen. Maar als je zzp’er bent en je uren verkoopt, wat mag dan je bedrijfswebsite kosten? Wees gerust. Als je zelf veel tijd steekt in een huuroplossing of WordPress, en alleen logo’s, professionele teksten of wat afbeeldingen uitbesteedt, ben je soms voor een paar honderd euro al klaar. Afhankelijk van je eigen inzet kun je voor weinig geld al een goede website voor je bedrijf realiseren.

Wel zul je er dan meer eigen tijd in moeten steken, en zal je website minder uniek overkomen. Ook kun je daarvoor geen topposities in zoekmachines verwachten en zonder budget voor marketing en reclame zal je website niet zo drukbezocht gaan worden. Het zal dan vooral fungeren als extra visitekaartje, voor mensen die naar je website doorklikken vanaf sites als Linkedin of die specifiek naar je bedrijfsnaam zoeken.

Waar moet een eigen bedrijfswebsite aan voldoen?

De ene website is de andere niet. Wat is het doel van jouw bedrijf en waar moet de website dus aan voldoen? Wil je alleen bestaande klanten de mogelijkheid geven om snel een routebeschrijving of contactmogelijkheden te vinden? Dan is één pagina soms al voldoende. Voor de meeste websites is wat meer nodig. Als je echt wilt dat de website zichzelf terugverdient zul je hiervoor een strategie moeten bedenken, want dat kan voor iedereen verschillend zijn.

Zo kiezen veel freelancers om hun portfolio en referenties te laten zien. Een winkelier toont openingstijden en aanbod. Een dienstverlener toont zijn kennis en expertises. Wat je ook doet, zorg dat je in ieder geval de verplichte bedrijfsinformatie vermeldt.

Verplicht om te noemen op een zakelijke website

De overheid verplicht je om volledige duidelijkheid te geven over de identiteit van het bedrijf. Dat betekent dat je minimaal op je zakelijke website moet vermelden:

  1. De bedrijfsnaam
  2. Je adresgegevens (vestigingsadres, geen postbus!)
  3. Telefoonnummer
  4. E-mailadres of manier om via e-mail te reageren (contactformulier)
  5. je KvK-nummer en btw-nummer
  6. Algemene voorwaarden (niet verplicht, maar als je ze hanteert kun je ze beter noemen!)
  7. Privacy statement (alleen verplicht als je data opslaat, maar bij het noemen van een e-mailadres of contactformulier is die kans al 99%)

Bovenstaande punten zijn voor alle ondernemers verplicht en zullen dus op alle zakelijke websites moeten worden vermeld. Wil jij een eigen website voor je bedrijf? Dan dien je deze te noemen.

Het btw-nummer willen veel ondernemers met een eenmanszaak nog wel eens achterwege laten omdat hiermee ook gelijk het burgerservicenummer wordt gedeeld. Het weglaten staat een boete om, maar omdat je burgerservicenummer privacygevoelige informatie is, is de kans dat je hierop wordt aangesproken klein. Veel ondernemers kiezen er vanwege identiteitsfraude dan ook voor om deze niet op de site van het bedrijf te plaatsen.

Technische vereisten voor een zakelijke website

Naast de informatie die je deelt, is het ook belangrijk dat je website voldoet aan de technische vereisten.

  1. Cookieverklaring. Deze is alleen verplicht als je cookies of andere data opslaat maar als je gebruikmaakt van een statistiekenprogramma, social media-buttons of afgeschermde gegevens hebt, is dit al snel het geval. Verreweg de meeste websites op internet hebben dit dus.
  2. SSL. Een https-verbinding is juridisch pas verplicht als je gegevens verstuurt of ontvangt via je site, maar zodra je een contactformulier hebt, is dit al het geval. Daarnaast letten zoekmachines er sterk op, is het ook voor bezoekers prettig dat ze hun surfgedrag niet met de rest van de wereld delen en nadelen zijn er eigenlijk niet.
  3. Responsive. Niet verplicht, maar als jouw site tegenwoordig niet via de mobiel te bezoeken is, dan kun je vrijwel stellen dat je geen site hebt. Responsive wil zeggen dat de site zich aanpast aan het scherm. De allergrootste bedrijven maken iets unieks per scherm, wat een native omgeving wordt genoemd. Voor het mkb is een site dat zich aanpast meestal voldoende.
  4. Acceptabele snelheid. Wederom niet écht juridisch verplicht, maar de snelheid van sites is tegenwoordig een van de belangrijkste factoren of deze bezocht en gelezen worden of niet. Zorg dat je site presteert. Niemand op internet wil meer wachten tot deze geladen is.

Extra regels als je online gaat verkopen

Wil je iets iets verkopen op je website? Dan ben je ook verplicht om klanten te informeren over de prijs, kenmerken van het product, betalingswijze en levering. Ga je aan consumenten leveren? Dan komen er nog veel meer wettelijke regels bij kijken.

Wat kan een zakelijke website jouw bedrijf opleveren?

Zeker als je wilt groeien met je bedrijf en bepaalde zaken wilt automatiseren kan een website je veel tijd en geld besparen. Afhankelijk van de informatie die je deelt op je website kan deze zowel fungeren als simpel visitekaartje, maar als je deze ook uitbreidt met een blog of webwinkel-functionaliteiten kun je hier actief klanten mee werven of zelfs geld mee verdienen.

Zelfs als je vandaag niet volledig aan de slag wilt met je website en hier ook niet direct veel budget voor vrij wilt maken is het raadzaam om in ieder geval wat basiszaken online te zetten. Al is het maar omdat je niet wilt dat iemand anders jouw gewenste domeinnaam reserveert. Daarnaast is het meestal slim om naast wat contactgegevens ook een korte omschrijving van je bedrijf online te plaatsen.

Aan de andere kant kost een bedrijfswebsite tijd en geld en zijn er veel regels waar deze aan moet voldoen. Ziek worden doet een virtuele marketingmedewerker niet, maar hij kan wel gehackt worden en heeft, net als een marketeer, soms wat aandacht nodig. Voor het overgrote deel van de ondernemingen van vandaag is een zakelijke website niet meer weg te denken maar dat lukt alleen als je er zelf ook echt tijd en geld in investeert.

Een professioneel e-mailadres

Bij een zakelijke website hoort ook een professioneel e-mailadres. Een e-mailadres met @jebedrijfsnaam.nl staat toch professioneler dan @provider.nl, is minder aan limieten gebonden en heeft ook nog het voordeel dat bij een eventuele verhuizing van provider het gewoon meegenomen kan worden. Zo hoef je nooit meer te wisselen van e-mailadres. Voor veel ondernemers is dit enorm belangrijk.

Zakelijke website bedrijf - de laatste berichten:

Alle berichten over dit onderwerp