Snelheid website verbeteren
Een snelle site is prettig voor je bezoekers. Daarnaast hecht Google waarde aan de snelheid van je website. Het verbeteren hiervan heeft zowel invloed op je bezoekers als je website-posities in Google. Zelf aan de slag met het testen van je website en vinden van verbeterpunten.
Inhoud:
- Mobiel gemiddeld 8,6 seconden
- Google Pagespeed Insights
- Maak een pagina niet groter dan 2 mb
- Comprimeren of cachen
- Beperk requests
Ondanks dat we de techniek verbeteren worden websites gemiddeld genomen langzamer. Dat komt omdat we er steeds meer op plaatsen. Zo bestaat een website allang niet meer uit alleen maar eigen afbeeldingen, teksten en links maar tonen we tegenwoordig ook social media-buttons, video’s en animaties.
Websites blijven groeien
Een gemiddelde internetpagina is tussen 2017 en 2020 van twee naar drie megabytes gegroeid. Gelukkig nemen ook internetsnelheden nemen toe en is het internet in Nederland vrij snel. Toch is het ook voor Nederlandse websites belangrijk om de laadtijd in de gaten te houden.
Drie mb lijkt weinig, in vergelijking tot een Netflix-video of interactieve game. Maar online is het niet alleen de downloadsnelheid die de laadtijd van je website bepaalt. Die geldt alleen als je één los bestand downloadt en daar vervolgens niets mee doet. Bij het laden van een internetpagina, die uit allemaal losse onderdelen bestaat en waar je browser op moet reageren, is dit al snel enkele seconden laadtijd.
Mobiel gemiddeld 8,6 seconden
Voordat je website is geladen moet de server de juiste bestanden zoeken, downloaden en moet je browser deze op de juiste manier tonen. Daarnaast is de gemiddelde snelheid misschien twee mb, dat wil niet zeggen dat iedereen dat altijd beschikbaar heeft. Zeker op mobiele apparaten lukt dat lang niet altijd.
De gemiddelde laadtijd van een webpagina in 2024 is ongeveer 2,5 seconden op een desktop en 8,6 seconden op mobiele apparaten. Dit verschil komt niet alleen door de rekenkracht van mobiele apparaten zelf, maar ook omdat een verbinding in een drukke winkelstraat of op een treinstation simpelweg minder sterk is.
Snelheid testen met Google Pagespeed Insights
De snelheid van je website is afhankelijk van verschillende factoren. Google heeft met Pagespeed Insights een tool waarmee je de snelheid test. Veel mensen die bezig zijn met hun website sneller te maken staren blind op de score uit deze Google Pagespeed Insights, toch kan het geen kwaad om ook de verbeteringen van de andere tools even te bekijken.
Ook www.gtmetrix.com en www.webpagetest.org bieden een snelheidstest en geven daarbij direct een score en lijstje met verbeterpunten. De tips van deze sites zijn deels overlappend met de test van Pagespeed Insights, maar soms kom je toch tot een ander inzicht.
Snelheid website verbeteren
Er zijn enorm veel factoren van belang en bovenstaande tests geven daardoor ontzettend veel suggesties. Al zijn niet alle tips even belangrijk. Zo is het handig als je website op snelle hosting staat. Toch is de invloed hiervan maar beperkt. Bij goedkope hosting kan je website nog een prima snelheid behalen.
Bovenstaande tools adviseren vaak om gebruik te maken van een CDN. Zo’n content delivery network slaat kopieen op, op verschillende plaatsen. Daardoor is een website even snel bereikbaar vanuit Nederland als vanuit Zuid Amerika. Als als jouw bezoekers uit Nederland komen, is dat eigenlijk niet zo interessant.
Als je minimaal een paar tientjes per jaar betaalt kun je er vanuit gaan dat de hosting in orde is. Het is vooral belangrijk dat je naar je eigen content kijkt. Dat hoeft niet te betekenen dat je een programmeur hoeft te zijn die perfecte code schrijft, maar wel dat je geen onnodige rekenkracht van de server of browser gebruikt. Bijvoorbeeld door alle opmaak in een CSS-bestand te zetten, bijvoorbeeld.
Zoek je gebruiksvriendelijke software om snel zelf een website mee te maken? Probeer Jimdo of het Nederlandse JouwWeb eens uit. Honderdduizenden mkb'ers gingen je voor.
Maak een pagina niet groter dan 2 mb
Verder is het handig om écht te kijken naar hoe zwaar je bestanden zijn. Kijk daarbij vooral naar afbeeldingen, filmpjes of javascripts van andere websites. Van de twee megabytes die een website vaak groot is, is verreweg het grootste deel (gemiddeld gezien zo’n twee derde) afkomstig van plaatjes.
Je kunt onnodige filmpjes of animaties verwijderen, maar meestal is dat niet nodig. Door een afbeelding in een lagere resolutie of andere opmaak op te slaan kun je ze vaak kleiner maken.. Met het juiste formaat, verwijderen van meta-data en de juiste bestandsindeling kun je ze soms verkleinen tot wel vijftig procent.
Zo zijn .PNG-bestanden een stuk kleiner dan .BMP-bestanden die je met Paint kunt maken. Je kunt overtollige data verwijderen via sites als TinyPNG.com.
Je site comprimeren of cachen
Je kunt je site ook comprimeren of (laten) cachen. Met Gzip-compressie, waarbij de server de hele pagina eerst samenvoegt en als één pakketje verstuurt en je browser dit uitpakt, kun je de website soms tot wel 60-70% verkleinen. Zeker bij grotere websites is dit een belangrijke factor!
Daarnaast kun je in je .htaccess of nginx-instellingen aangeven dat je bezoeker de bestanden mag cachen. Caching betekent dat de server of browser bestanden mag hergebruiken. Als je bezoeker een vervolgpagina bezoekt heeft die al een groot deel van die pagina in het geheugen.
Vaak wil een bezoeker bij de eerste pagina nog wel even wachten, maar zit het echte probleem in de herhalingslaadtijd. Als elke klik naar een vervolgpagina zolang duurt, haakt een bezoeker al snel af. Met caching los je dit probleem deels op. Dan hoeft de bezoeker bestanden niet nog eens te downloaden. Zeker bij tragere internetsnelheden is de tijdwinst hiermee zeer goed te noemen.
Beperk het aantal requests
Vervolgens is het belangrijk hoe dit is verdeeld. Eén server die één bestand van 2 mb moet laden is veel sneller dan wanneer je dit over tientallen bestanden van verschillende servers verspreidt. Probeer dus zoveel mogelijk te bundelen en alles vanaf één locatie te leveren.
Zet al je CSS in één bestand en doe dit vervolgens ook voor je Javascripts. Maak voor iconen en terugkerende kleine afbeeldingen gebruik van één sprite-bestand en probeer zo het aantal losse verzoeken te minimaliseren tot minder dan 70 requests (bestand-aanvragen).
Zeventig klinkt al als vrij veel maar gemiddeld gezien heeft een internetpagina rond de 100 verschillende requests waarbij met name externe requests soms invloed op de snelheid hebben. Een externe request is een verzoek naar een andere server dan waar je site staat.
Denk aan een Facebook-plugin, Google Analytics-verzoek, Disqus-reactieveld of andere externe code die in je website is geïntegreerd. Het advies is om de bronnen per pagina van niet meer dan vier verschillende servers te laten afkomen, al zit een gemiddelde internetpagina al snel op 7 of meer.