Snelheid website verbeteren

Een snelle website is prettig voor je bezoekers. Daarnaast hecht Google waarde aan de snelheid van je website. Door deze te verbeteren waarderen dus zowel bezoekers als Google jouw website beter. Maar hoe pak je het verbeteren van de snelheid van je website aan? Waar begin je en wat zijn de grootste verbeterpunten?

Content:

Ondanks sneller internet worden websites langzamer

Ondanks dat Google al jaren roept dat we de snelheid van onze websites moeten verbeteren en dat de hardware en software steeds sneller en beter wordt, worden websites gemiddeld genomen langzamer. Dat is niet zo gek, we plaatsen er steeds meer op. Zo bestaat een website allang niet meer uit alleen maar eigen afbeeldingen, teksten en links maar tonen we tegenwoordig ook allerlei toeters en bellen als social media-buttons, filmpjes en animaties. Een gemiddelde internetpagina bevat begin 2017 al ruim twee megabytes.

Website gemiddeld 2 megabytes groot

Nu zul je denken, dat is toch geen probleem? Nederland had in 2016 een internetsnelheid die halverwege 2015 al gemiddeld 2MB per seconde aan zou moeten kunnen. Een laadtijd van één seconde is toch helemaal niet verkeerd? Dat is zeker waar, maar je moet niet vergeten dat het niet alleen de downloadsnelheid is die de snelheid van je website bepaalt. Een downloadsnelheid zoals wordt aangegeven voor internetproviders geldt alleen als je één los bestand downloadt en daar vervolgens niets mee doet. Bij het laden van een internetpagina, die uit allemaal losse onderdelen bestaat, ligt het helaas anders.

Voordat je website wordt vertoond moet de browser allereerst verbinding maken, de server moet de juiste bestanden zoeken, deze worden gedownload en vervolgens moet je browser deze op de juiste manier tonen. Daarnaast is de gemiddelde snelheid misschien 2MB, dat wil niet zeggen dat iedereen dat altijd beschikbaar heeft. De snelheid van jouw website moet ook goed zijn als die via een mobiele 3G-verbinding wordt bezocht in een drukke omgeving, zoals een winkelstraat.

Je website moet dus zo snel mogelijk zijn, want bezoekers haken soms al na twee seconden af! Maar om je een idee te geven: de gemiddelde laadtijd van de eerste pagina van een website was in 2016 volgens Webpagetest.com rond de vijf seconden. Als jij sneller bent dan dat, zit je dus gemiddeld gezien best goed, maar het echte probleem zit ‘m vaak in de herhalingslaadtijd. Bij de eerste pagina en het eerste bezoek heeft men nog wel wat geduld. Maar als een bezoeker meerdere pagina’s bekijkt, of later nog eens terugkomt, wil hij niet telkens vijf seconden moeten wachten. Als je bezoeker door je website heen wil kunnen klikken moeten alle pagina’s na de eerste pagina eigenlijk binnen de seconde op het scherm verschijnen. Dat is een uitdaging, maar het kan wel!

Hoe controleer ik de snelheid van mijn website?

De snelheid van je website is afhankelijk van verschillende factoren. Op sites als www.gtmetrix.com of www.webpagetest.org kun je testen hoe snel een pagina van je website laadt. Die sites geven direct een score en tonen direct een lijstje met verbeterpunten waarmee ze tot die score zijn gekomen. Ook Google heeft zo’n test genaamd Pagespeed Insights, al is die wat minder uitgebreid qua toelichting dan de eerdere twee bronnen.

resultaat meten website snelheid ondernemeneninternet.nl

Snelheid website verbeteren

Er zijn enorm veel factoren van belang en bovenstaande tests geven ook allerlei suggesties. Om te beginnen is het handig als je website op een snelle server staat en goed is geprogrammeerd. In dat geval reageert hij snel en zal hij snel verzoeken verwerken. Toch is de invloed hiervan maar beperkt. Bij gratis of extreem goedkope hosting zal een hoster wat meer websites op een server plaatsen en de hardware wat minder vaak vervangen, maar als je minimaal een paar tientjes per jaar betaalt kun je er vanuit gaan dat eerder de software dan de hardware van invloed is. Zo draaien de meeste PHP-servers onder Apache, terwijl Nginx soms merkbaar sneller is. Ook de manier van programmeren kan invloed hebben. Het verschil tussen php-versies 5 en 7 bij websites die daarin opnieuw worden geprogrammeerd is soms echt goed merkbaar.

Maak een pagina niet groter dan 2MB

De echte pijn zit ‘m meestal in de afbeeldingen en/of filmpjes. Van de twee megabytes die een website vaak groot is, is verreweg het grootste deel (gemiddeld gezien zo’n twee derde) afkomstig van afbeeldingen. Je kunt natuurlijk het aantal onnodige filmpjes of animaties verwijderen of plaatjes in een lagere resolutie of andere opmaak opslaan. Natuurlijk zijn afbeeldingen essentieel voor een goede internetervaring, maar door te kiezen voor het juiste formaat, meta-data van afbeeldingen te verwijderen en door de juiste bestandsindeling te kiezen kun je ze soms verkleinen tot wel vijftig procent. Zo zijn .PNG-bestanden een stuk kleiner dan .BMP-bestanden die je met Paint kunt maken. Je kunt overtollige data verwijderen via sites als TinyPNG.com.

invloed afbeeldingen op website-snelheid

Last but not least kun je ook via je serverinstellingen je site comprimeren of (laten) cachen. Zo noemen de online checks zaken als Gzip-compressie, wat betekent dat je server de hele pagina eerst samenvoegt en als één pakketje verstuurt, waarna jouw browser dit pakketje uitpakt. Dit proces verkleint je website soms tot wel 60-70% en is dus een belangrijke factor! Daarnaast kun je in je .htaccess of nginx-instellingen aangeven dat de browser van de bezoeker je bestanden mag cachen. Dat betekent dat deze bestanden een tijdje opslaat zodat als je bezoeker een vervolgpagina bezoekt hij al een groot deel van die pagina in zijn geheugen heeft. Op die manier hoeft hij het bestand niet nog eens te downloaden. Zeker bij tragere internetsnelheden is de tijdwinst hiermee zeer goed te noemen.

Beperk het aantal requests

Vervolgens is het belangrijk hoe dit is verdeeld. Eén server die één bestand van 2MB moet laden is veel sneller dan wanneer je dit over tientallen bestanden van verschillende servers verspreidt. Probeer dus zoveel mogelijk te bundelen. Zet al je CSS in één bestand en doe dit vervolgens ook voor je Javascripts. Maak voor iconen en terugkerende kleine afbeeldingen gebruik van één sprite-bestand en probeer zo het aantal losse verzoeken te minimaliseren tot minder dan 70 requests (bestand-aanvragen).

Request als factor bij je website snelheid

Zeventig klinkt vrij schappelijk maar gemiddeld gezien heeft een internetpagina rond de 100 verschillende requests waarbij met name externe requests soms invloed op de snelheid hebben. Een externe request is een verzoek naar een andere server dan waar je site staat. Denk aan een Facebook-plugin, Google Analytics-verzoek, Disqus-reactieveld of andere externe code die in je website is geïntegreerd. Het advies is om de bronnen per pagina van niet meer dan vier verschillende servers te laten afkomen, al zit een gemiddelde internetpagina al snel op 7 of meer.

Effect van HTTPS voor de snelheid van je website

Een website zonder HTTPS is in theorie sneller, want het versleutelen van je data – en zelfs het uitlezen van een certificaat – is allemaal extra tijdverlies. Toch vindt de massa op het internet – inclusief belangrijke bedrijven als Google – HTTPS zo belangrijk dat ze hier wel voorrang aan geven en verschillende opties bieden om het verlies aan snelheid te compenseren. Zo is de snellere HTTP2-oplossing alleen mogelijk in combinatie met een HTTPS-verbinding. Is jouw website al HTTP2-geschikt?

Sla er niet in door

De snelheid website verbeteren kan veel voldoening geven. Het is leuk om te zien dat bezoekers opeens langer op je site blijven, dat je beter op testjes scoort en dat Google vaker je site komt indexeren, als je de snelheid van je website hebt verbeterd. Veel website-eigenaren zijn er regelmatig mee bezig, maar sla er niet in door! Als je website helemaal geen filmpjes of afbeeldingen meer heeft is die misschien razendsnel, maar daar worden je bezoekers écht niet blij van.

Bezoekers en zoekmachines begrijpen ook wel dat de snelheid van je website er toe doet, maar zeker niet de nummer één prioriteit is. Goede filmpjes en afbeeldingen moet je dus gewoon blijven delen en bij uitgebreide content zul je ook wel eens buiten de gemiddelden vallen.