Social media voor bedrijven

Social media biedt bedrijven een manier om klanten te bereiken, het merk te versterken en een sterke band met de doelgroep op te bouwen. Door strategisch gebruik te maken van platforms als Instagram, Facebook en LinkedIn kun je jouw onderneming laten groeien en zichtbaar maken.

Social media inzetten voor je onderneming

Social media voor bedrijvenPrivé zet je misschien vakantiefoto’s op Facebook of Instagram, en bekijk je wat familie of vrienden zoal doen. Als je vanuit die gedachte naar dit soort platforms kijkt dan is het lastig om te bedenken wat social media voor jouw bedrijf kan betekenen.

Maar bekijk het eens vanuit de andere kant. Jij bent ondernemer. Wat doe jij als je even wat tijd over hebt? Precies! Ook jij zit heel wat uren op dit soort platforms.

Bedrijven kunnen via social media online geld verdienen. Ben je handig met Facebook of Instagram? Op platformen als deze kun je ook gemakkelijk online verkopen!

Ook jij bent hier te bereiken. Waarschijnlijk makkelijker dan via een tv- of radioreclame. En zo geldt het ook voor die miljoenen andere ondernemers. Bestaat de doelgroep van jouw bedrijf uit consumenten? Dan is het vaak nog makkelijker om die op social media-kanalen te bereiken. Maar je moet er wel wat voor doen.

Zakelijk social media inzetten

Veel mensen gebruiken social media om op de hoogte te blijven van je familie en vrienden, maar door de grote aantallen gebruikers bieden ze ook een interessant bereik voor bedrijven. Op de websites en in apps kun je eenvoudig je product of dienst onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep.

Je kunt social media ook inzetten om in contact te komen met jouw klanten, of om een persoonlijke kant van jou als ondernemer te tonen.

Social media is voor bedrijven een manier om persoonlijk contact te hebben met de klant.

Sociale media-kanalen

Wanneer je als ondernemer online je zakelijke bereik wilt vergroten dan kijk je waarschijnlijk eerst naar het maken van een eigen website. Logisch, levert het opzetten van een account op social media meestal sneller een goed bereik op. De volgende kanalen worden ook veel zakelijk gebruikt:

Instagram

InstagramOp Instagram delen gebruikers vooral veel foto’s. Het lijkt dan niet direct een winkelplatform, maar daarvoor is het juist wel geschikt. Door bij foto’s direct een koop-mogelijkheid te bieden kun je volgers direct vanaf Instagram iets verkopen.

Bepaal vooraf eerst op welk social media-platform jouw bedrijf actief moet zijn.

Facebook

FacebookFacebook werd opgericht met als doel om mensen met elkaar in contact te brengen of om bestaand contact levend te houden. De sociale netwerksite is echter ook ontdekt door bedrijven, die met updates of leuke berichten hopen dat hun post of pagina geliket of gedeeld wordt, zodat meer gebruikers hen ontdekken.

Facebook leent zich ook als kanaal voor klantcontact en -service. Het is vooral geschikt om een wat persoonlijkere kant van de ondernemer te laten zien. Als schilder kun je bijvoorbeeld foto’s van je laatste klussen online zetten, terwijl je als groenteboer misschien wel exclusieve aanbiedingen via Facebook verspreidt. Je kunt er ook eenvoudig bereik op genereren via advertenties, en via Facebook verkopen.

LinkedIn

LinkedInLinkedIn, in 2016 overgenomen door Microsoft, zet zichzelf in de markt als het zakelijke social media-kanaal. Wat in eerste instantie werd gezien als een soort online visitekaartjescarrousel is nu verworden tot een bron van inspiratie voor veel ondernemers.

Op LinkedIn worden (gast)blogs geplaatst, zakelijke vragen gesteld of verzoekjes tot nieuwe klussen geplaatst. Voor jou als ondernemer kan LinkedIn een goede plek zijn om jezelf als expert neer te zetten. Sluit je aan bij relevante LinkedIn-groepen uit je branche, connect met inspirerende en invloedrijke mensen en toon je kennis via blogs die je schrijft en zo met je netwerk deelt.

Andere social media-kanalen voor ondernemers

Verkopen op social media
Verkopen op social media.

De drie hierboven genoemde sociale netwerken zijn populair en bieden veel mogelijkheden voor bedrijven. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer sociale media-websites en -apps.

X, voorheen Twitter, is een manier om snel korte updates te delen. Je kunt Pinterest gebruiken om mooie foto’s te delen van je producten en kun je Snapchat, vooral populair bij jongeren, inzetten om snel wat persoonlijke dingen te delen.

Veel bedrijven gaan hier al de fout in. Die maken voor elk sociaal medium een profiel en denken dat ze alles via elk kanaal moeten delen. Maar social media gebruiken is geen doel op zich. Dat wat past op Linkedin, is meestal niet geschikt voor X, en andersom. Kijk goed of de inhoud onderdeel is van een plan en aansluit bij jouw doelgroep. Maak daarbij je keuze voor de sociale platformen die hierbij passen. Twee tot drie sociale profielen zijn al meer dan genoeg om bij te houden.

Wil je ook online geld verdienen en ben je handig met Instagram? Via Shopify kun je ook gemakkelijk online verkopen via dit platform.

Voordelen van social media voor je onderneming

Social media biedt veel voordelen, maar de concurrentie is natuurlijk ook enorm. Bedenk dus goed wat je uit je social media-inzet wilt halen. Profileer je bedrijf op sociale media: wie ben je en wat doe je? Zeker voor startende ondernemers zijn social media een laagdrempelig en kostenefficiënt marketingmiddel.

Heb je een eigen website of webshop? Vrijwel elk platform biedt mogelijkheden om tegen betaling je naamsbekendheid en bereik vergroten. Maar voordat je direct alle je budget inzet op social media-marketing is het goed om te weten dat je ook gratis, met een goed actief bedrijfsaccount, al best wat bereik kunt genereren.

Verder kun je social media inzetten om actief contact te houden met klanten, en zo je klantrelatie en -loyaliteit te versterken. Breng je klantenservice bijvoorbeeld deels onder op social media. Reageer direct op dringende vragen via Whatsapp of Facebook Messenger. Kijk of klanten ervaringingen met je bedrijf delen op social media. Reageer zowel op positieve als negatieve berichten en en gebruik feedback om je diensten te verbeteren.

Een effectieve social media-strategie opzetten

Social media-gebruikers bereikenJe weet nu wie en wat je wilt bereiken op social media. Maar hoe trek je de aandacht van je doelgroep? Dit doe je door interessante berichten te plaatsen in de vorm van tekst, foto en video. Voordat je lukraak content gaat delen is het meestal verstandig om hier vooraf een doelstelling en strategie voor te bedenken.

Vergeet bijvoorbeeld niet dat elk sociaal medium om een andere aanpak vraagt. Een bericht dat op het ene platform uitstekend werkt, zal op een ander de plank volledig misslaan. Instagram, Pinterest en Snapchat zijn bijvoorbeeld bij uitstek visueel, terwijl op X en LinkedIn tekst het beter zal doen. Met video’s kun je bij YouTube en Facebook het beste terecht.

Kijk naar je doelgroep en mate van activiteit

Wat wil je met je bedrijf uitstralen? Je wilt natuurlijk dat het aansluit bij je doelgroep. Maar kijk ook welke  persoonlijkheid bij jou past. Een persoonlijke aanpak kan jou onderscheiden van de rest. Daarbij kun je in gedachten houden dat zakelijke media zoals LinkedIn formeler van toon zijn, dan bijvoorbeeld de luchtige toon van Facebook en Instagram.

Linkedin is een wat formeler platform dan bijvoorbeeld Facebook of Instagram.

Tenslotte maakt het verschil wanneer je berichten plaatst. Wanneer is je doelgroep actief? Misschien is dat aan het ontbijt in de ochtend, ‘s middags onderweg naar huis of juist ‘s avonds op de bank. Dit is grotendeels een kwestie van uitproberen.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons