e-boekhouden

Webdesign

Webdesign is het ontwerp van je site. Je kunt hiervoor een webdesigner inschakelen maar in webdesign zijn er grote verschillen. Sommige webdesigners zijn vooral technisch, terwijl anderen juist grafisch hele mooie dingen maken. Beide inschakelen is vaak beter, maar wat mag jouw website kosten?

Wat is webdesign?

Webdesign: het uitwerken van een vormgeving naar een websiteWebdesign is het ontwerpen van een vormgeving en huisstijl voor een eigen website. Soms maakt een webdesigner alleen het ontwerp zelf, maar meestal regelt een goed webdesign-bureau ook het ontwikkelen van de techniek.

Zolang de opdracht bestaat uit zaken die direct de visuele elementen (lay-out) beïnvloeden is er overlap. In de sector heet dit ook wel het front-end design. Als er naast het ontwerpen ook geprogrammeerd moet worden dan is dat wel écht een ander vakgebied. Hierdoor verschillen de tarieven en hoe mooi of technisch website-makers kunnen bouwen.

Wil je jouw website laten bouwen door een webdesignbureau maar daar niet direct de hoofdprijs voor betalen? Je kunt vrijblijvend online offertes aanvragen.

Uurtarief van een webdesigner

Omdat website-bouwers en vormgevers enorm verschillend kunnen zijn is het lastig om te bepalen wat een zakelijke website mag kosten of aan welk bedrag je bij nieuw webdesign moet denken. Een gemiddeld uurtarief van een goede webdesigner ligt rond de 80 euro, maar dit gemiddelde is afhankelijk van het aantal uur en de exacte werkzaamheden.

Het uurtarief van een webdesigner is gemiddeld zo’n 80 euro en is afhankelijk van de werkzaamheden.

ontwikkelen van online succes
Online kun je eenvoudig bij verschillende webdesign-bedrijven een prijsindicatie aanvragen om een website te laten maken. Om je vooraf al een idee te geven van wat een webdesigner kost: een nieuwe website met enkel 5-6 pagina’s, wat simpele internetfoto’s en een basis ontwerp is mogelijk zo rond de 1.000 euro exclusief btw. Maar er zijn ook webdesign-bedrijven die geen opdrachten aannemen onder de 50.000 euro.

De gemiddelde prijs voor een eerste website van een nieuw bedrijf ligt rond de 4.000-5.000 euro exclusief btw, maar dat komt deels omdat zzp’ers steeds vaker zelf een website bouwen. Afhankelijk van het bedrijf kan een website dienen als sterk marketingkanaal of beperkt blijven tot het zelfgemaakte visitekaartje.

Professioneel webdesign kost gemiddeld zo’n 4.000 euro.

Hulp inhuren of zelf een website bouwen

zelf een website makenEen webdesigner kan je helpen met maatwerk, maar het is de vraag of je dat altijd nodig hebt. Als je een WordPress-website laat maken kun je bij WordPress zelf inhoud aan de webpagina’s toevoegen.

Je laat dan eenmalig een professioneel design  ontwerpen maar met dit template kun je zelf de teksten, kopjes en andere zaken aanpassen.

Wil je een WordPress-website laten maken? Vergeet dan de kosten van het onderhoud niet.

Meestal is een onderhoudscontract voor (software)updates wel aan te raden. Met goede websitesoftware kun je ook met een beperkt budget zelf een prima website bouwen. Je hebt dan maandelijkse kosten voor het abonnement maar die zijn vaak lager dan het onderhoud van open source-formules als WordPress.

Zoek je gebruiksvriendelijke software om snel zelf een website mee te maken? Probeer Wix.com of het Nederlandse JouwWeb eens uit. Honderdduizenden mkb'ers gingen je voor.

Verschillen tussen webdesigner, vormgever en programmeur

Het ontwerpen van een succesvolle website kun je meestal het beste uitbesteden aan professionele webdesigners. Het is specialistisch werk. Het is direct zichtbaar als hier geen professional voor is ingeschakeld. Onder de webdesigners zelf zijn er grote verschillen. Ze zijn zowel actief als conceptontwikkelaar, grafisch vormgever en programmeur.

De meeste webdesigners zullen van al deze zaken wel wat af weten en een kleine website kun je door één persoon laten maken. Als je een grotere website wilt die in de duizenden euro’s gaat kosten, zoek je een webdesignbureau met een team van mensen waarbij elk zich in een van deze zaken heeft gespecialiseerd.

Webdesign is een grote tak van sport en elke webdesigner heeft zijn eigen expertise.

Het maken van een concept

Onder een concept valt onder andere het bedenken van een logo, kleurstelling, lettertype of de eerste omschrijving van een huisstijl. Een webdesigner verwacht dat je over dit soort zaken hebt nagedacht. Dat je ongeveer weet wat je doelgroep is en wat goed past bij jouw onderneming. Voor een betaalbare website van een zzp’er of freelancer, is conceptontwerp en uitvoering te combineren, maar grote bedrijven splitsen dit. Ze schakelen eerst een conceptontwikkelaar in, en gaan met dit werk naar een webdesigner.

Een echte webdesigner kan prima vanuit een bestaand concept iets maken en is visueel ingesteld. Maar om goed te programmeren moet je bijna een beta-denker zijn. Het echte creëren van een nieuwe huisstijl kun je daarom het beste overlaten aan een pure conceptontwikkelaar. Een reclamebureau of huisstijl-ontwerper bijvoorbeeld. Die kan een logo, visitekaartje, eerste afbeelding voor de homepagina van de website en andere zaken maken. Daarna kan een webdesigner uit dit materiaal een werkende website maken.

Uurtarieven van conceptdenkers liggen gemiddeld ongeveer tussen de 90-120 euro.

Het uitwerken van een ontwerp

Webdesign is vooral de buitenkant van de website. Technisch gezien is webdesign het uitwerken van een ontwerp van een website. Het slicen van een Photoshop-bestand. Het maken van een navigatie, een stylesheet en organiseren van divjes en tabellen.

Uurtarieven van grafisch vormgevers liggen gemiddeld tussen de 60-90 euro.

Het programmeren van software

een website programmerenEen webdesigner kan uit het niets iets maken, is bekend met verschillende programmeertalen, waaronder html en css, kan hiermee een mooie website maken. Maar het is geen programmeur.

Als je écht een webbased software-pakket wilt laten ontwikkelen, heb je hiervoor een programmeur nodig. De opdracht bestaat in dat geval grotendeels uit het maken van techniek.

Uurtarieven van programmeurs liggen gemiddeld tussen de 100-150 euro.

Marketing en onderhoud van je website

Als je een professioneel webdesign hebt en je tevreden bent over het resultaat is de vormgeving klaar. Voor de online vindbaarheid in zoekmachines en zichtbaarheid rond potentiële klanten is meestal een los online marketing-bureau nodig.

Voor het up-to-date houden, bijvoorbeeld het bijwerken van teksten, afbeeldingen of aanpassen van de navigatie, kun je een webmaster inhuren. Deze is gespecialiseerd is in het onderhoud van websites. Een  webmaster heeft meestal ervaring met verschillende cms systemen, is gewend om direct met de klant te schakelen en kan basistaken van het vindbaar maken of webdesign-specialisten zelfstandig uitvoeren.

Uurtarieven van webmasters liggen gemiddeld tussen de 50-75 euro.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over goed webdesign zijn:

Waar moet ik bij een nieuwe website allemaal aan denken?

Je hebt hosting, een huisstijl en een domeinnaam nodig. Verder is het sterk afhankelijk van je eigen wensen.

Vrijwel elke webdesigner kan het front-end design van een website ontwerpen. Dit zijn alle visuele elementen. Wil je technisch echt iets laten programmeren? Dan heb je soms ook een programmeur nodig. De meeste webdesignbureau’s kunnen beide onderdelen van een website realiseren.

Als je ook zelf aan je website wilt kunnen werken en bijvoorbeeld zelf webpagina’s wilt kunnen maken of aanpassen dan heb je ook een cms (content management systeem) nodig. Vaak heb je dan ook wat maandelijkse onderhoudskosten.

Wat zijn de kosten van webdesign?

Het gemiddelde uurtarief van een webdesigner is gemiddeld zo’n 80 euro. Wel is dit sterk afhankelijk van de werkzaamheden. Als je alleen een ‘online visitekaartje’ zoekt dan is dit voor een paar honderd euro mogelijk. Wil je een complete website waarop je zelfs online producten of diensten wilt verkopen? Dan lopen de kosten van het webdesign-werk snel in de duizenden euro’s.