menu

WordPress-website maken

Wanneer je een website wilt (laten) maken, is de kans aanzienlijk dat je uitkomt bij WordPress. Niet alleen is dit het meest gebruikte CMS-systeem, je kunt het ook eenvoudig uitbreiden met webwinkelfunctionaliteiten wanneer je online wilt verkopen.

Wordpress-website makenOm een WordPress website te maken, heb je geen programmeerkennis nodig. De software is zo opgezet dat je met behulp van de talloze plugins en thema’s zelf een website kunt bouwen. Voordat je de site kunt lanceren, heb je eerst webhosting en een domeinnaam nodig. Er zijn diverse bedrijven die dit voor je kunnen regelen.

Naast de domeinnaam en hosting kun je hier meestal ook een SSL-certificaat afnemen, dat aangeeft dat je zorgvuldig omgaat met persoonsgegevens van bezoekers en dat privacygevoelige informatie wordt versleuteld. Het hebben van een SSL-certificaat is verplicht vanaf het moment dat bezoekers gegevens kunnen achterlaten, bijvoorbeeld via een contactformulier. Op het moment dat je webwinkelfunctionaliteiten integreert, heb je altijd een SSL-certificaat nodig.

De WordPress-website vormgeven

Zodra je de software hebt geïnstalleerd en in het CMS-systeem bent ingelogd, kun je aan de slag met het vullen van de website. Wanneer je in het dashboard naar ‘weergave’ gaat, kun je het design en de indeling naar je eigen voorkeuren vormgeven. Binnen dit submenu spelen met name de thema’s een grote rol, aangezien het thema verantwoordelijk is voor het design.

De thema’s zijn onderverdeeld in drie categorieën: gratis, een betaald premium thema en een eigen ontwerp via een webdesigner. De meeste ondernemers slaan de gratis versie over en kiezen voor een professioneel premium WordPress-thema, aangezien dit er professioneler uitzien en meer mogelijkheden biedt om het thema aan te passen. Dit doe je door naar ‘thema’s beheren’ te gaan en op ‘theme options’ te klikken. Wie een op maat gemaakt template wil, zal een webdesigner moeten inschakelen.

Plugins en widgets toevoegen aan de website

Het thema vormt de basis van je site, met behulp van plugins en widgets richt je de website verder in. Via het dashboard kom je rechtstreeks terecht bij ‘plugins’. WordPress heeft duizenden plugins, zowel gratis als betaalde, waarmee je de site extra functionaliteiten geeft.

Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een contactformulier-, antispam-, SEO-, forum-, social media-, nieuwsbrief- of een Google Analytics-plugin. Er is zelfs een plugin om te controleren of je niet te veel plugins op je site hebt draaien. Hoewel er geen limiet zit aan het aantal plugins dat je kunt installeren, is het niet handig om maar van alles te downloaden aangezien de site hier een stuk trager van kan worden en het continu bijwerken van al deze plugins vrij complex kan worden.

Wil je (een deel van) jouw diensten of producten online verkopen, dan kun je met de plugin WooCommerce een webshop beginnen. In beginsel is dit gratis, maar zodra de webshop begint te groeien komt er een punt waarop betaalde extensies noodzakelijk zijn. Dit hoeft niet per se veel te kosten, tenzij je veel extensies of maatwerk nodig hebt.

Daarnaast heb je widgets, die je bereikt via ‘weergave’, waarmee je elementen die op meerdere pagina’s terugkomen kunt aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een archief-widget aan de sidebar of de meest recente berichten-widget, zodat bezoeker de laatste berichten het eerst krijgen te zien.

In WordPress pagina’s en blogberichten maken

Binnen WordPress heb je grofweg twee type teksten: vaste pagina’s en blogberichten. Onder ‘pagina’s kun je onder meer je contactpagina, over ons-pagina en dienstenpagina plaatsen. Dit doe je door op ‘nieuwe pagina’ te klikken en bij titel de gewenste beschrijving in te vullen. Hetzelfde principe kun je onder het kopje ‘berichten’ herhalen voor de blogberichten op je site.

Naast het informeren van (potentiële) klanten zetten veel ondernemers een blog in omdat het de nodige SEO-kansen biedt. Naast dat het goed werkt om regelmatig nieuwe blogs te plaatsen, kun je via deze berichten ook linkjes vergaren. En hoe vaker er naar jouw site wordt verwezen, hoe groter de kans is op een goede positie in de zoekmachines.

De website laten scoren in Google

Of jouw website scoort in Google is niet alleen afhankelijk van (de kwaliteit van) de blogberichten. Ook zaken als de url’s, de headers en het onderling doorlinken van pagina’s hebben invloed op hoe de website wordt beoordeeld. De plugin Yoast checkt diverse SEO-factoren en geeft aan welke zaken je kunt verbeteren.

Net als het maken van de WordPress website kun je de zoekmachineoptimalisatie zowel zelf doen als uitbesteden. Er zijn diverse online marketingbureaus die kunnen helpen bij het vergroten van jouw autoriteit, maar hier kan wel een aardig prijskaartje aan hangen. Je kunt ook kiezen voor een tussenoplossing, waarbij je bijvoorbeeld de blogartikelen (grotendeels) zelf schrijft en de techniek overlaat aan een gespecialiseerde partij.