menu

Blog maken

Een blog maken is technisch eenvoudig, maar je moet wel een aantal stappen doorlopen. Daarnaast is het misschien makkelijk om een blog te starten, maar lastig om deze continu bij te houden. Waarom moet je toch een zakelijk blog beginnen?

blog maken

Een weblog of kortweg blog is fundamenteel anders dan een website. Het grootste verschil is dat een blog structureel bijgewerkt moet worden. Ook bestaat het uit een groot aantal pagina’s die veelal op volgorde van datum worden gepubliceerd en in een archief op de website worden bewaard. Daarom is het een ideale manier om specifieke vragen of actualiteit te behandelen en dieper in te gaan op een bepaald onderwerp. Ook biedt een blog vaak de mogelijkheid om reacties achter te laten als lezer.

Blog maken: technische vereisten

Een blog maken is technisch niet moeilijk. Vaak kan deze gemakkelijk aan je huidige website worden toegevoegd. Wil je deze loskoppelen van je website, of heb je nog geen website voor je bedrijf? Dan kun je gemakkelijk een blog beginnen via websitesoftware als:

Waarom een blog maken?

Op een blog kun je je merk profileren en een autoriteit worden in je branche. Als je het goed doet is een blog een manier om goedkoop en efficiënt je bedrijf en expertise verder te vermarkten. Daarnaast maken veel bedrijven een blog omdat ze hiermee extra verkeer willen krijgen uit zoekmachines.

Een blog biedt veel kansen voor zoekmachineoptimalisatie. Naast het feit dat je regelmatig iets nieuws op je blog plaatst, kun je makkelijk intern en extern naar je eigen site linken. En hoe meer er naar je website wordt verwezen, bijvoorbeeld in diverse blogartikelen, hoe hoger je in zoekmachines eindigt. Gebruik ook zoektermen waarvan je verwacht dat je doelgroep hierop zoekt om meer en beter gevonden te worden door bezoekers.

Het houdt je website actueel

Hoeveel pagina’s heeft je zakelijke website, en hoe vaak update je deze met nieuwe informatie? Afhankelijk van het soort bedrijf is de content op je website waarschijnlijk beperkt. Daarnaast kun je pagina’s als ‘Contact’ en ‘Voorwaarden’ niet eindeloos blijven uitbreiden. Het risico is dat je website statisch wordt: wanneer de benodigde informatie erop staat, verandert de inhoud niet meer. Er is dus geen reden voor mensen om terug te komen op je website en eigenlijk geen ruimte om op actuele vraagstukken in te gaan.

Als je een blog maakt kun je hier regelmatig nieuwe en unieke content plaatsen. Mensen zullen het daarom vaker bezoeken, omdat er regelmatig iets nieuws te lezen is. Hierom is het ook een goede bron om je sociale media-accounts in leven te houden. Elke nieuwe blogpost wordt natuurlijk ook gedeeld op je sociale media. En zoals je misschien al weet, houden zoekmachines als Google van actualiteit. Blogs scoren vaak goed op specifieke zoektermen die kunnen worden behandeld in een blog.

Manier om je deskundigheid te delen

Waar moet je over schrijven als je een blog gaat maken? Het is een uitstekende manier om vertrouwen te wekken bij klanten door je deskundigheid te delen. Deel informatie en kennis uit je vakgebied, of schrijf over een probleem waar (potentiële) klanten tegenaan lopen en bied hier een oplossing voor. Negen van de tien keer zoeken aanstaande klanten naar een probleem of product voordat ze überhaupt van je merk afweten. Als je een blog begint kun je hiermee onderdeel worden van de dialoog online. Zo wek je niet alleen vertrouwen, maar komen klanten ook over je aanbod en expertise te weten.

Je blog is ook de aangewezen plek om je als merk te profileren. Die van Google deelt bijvoorbeeld nieuws op het gebied van technologie en cultuur, maar ook informatie over Google-producten. Amerikaanse supermarkt Wholefoods schrijft op over foodtrends en nieuwe toevoegingen in het assortiment. Denk ook aan Nederlandse voorbeelden als de blog van Coolblue en de online magazines van Bol.com. Deze bedrijven tonen dat een blog ook een goede plek is om nieuwe productreleases of evenementen te delen, naast nuttige informatie voor je doelgroep.

Blog als extra inkomstenstroom

De meeste bedrijven beginnen een blog omdat ze hiermee hun expertise willen uitdragen, of als marketingkanaal. Maar je kunt ook een blog starten omdat je hiermee geld wilt verdienen. Je kunt natuurlijk eigen producten beschrijven, maar ook andere bedrijven of producten tegen betaling noemen. Ook kun je gesponsorde artikelen schrijven. Omgekeerd kun je natuurlijk je eigen bedrijf adverteren op andermans blog. Denk ook aan affiliate marketing: wanneer een bezoeker op jouw links klikt, ontvang je een percentage vergoeding van de adverteerder.

Nadelen van een eigen blog

Wil je een blog maken vanuit je bedrijf? Een blog biedt veel voordelen, maar er zijn ook een aantal zaken om rekening mee te houden. Ten eerste kost het tijd om constant nieuwe blogs te schrijven. Veel mensen weten bij de eerste drie of vier blogs nog wel een leuk onderwerp te verzinnen, maar om continu inspiratie te vinden voor blogs blijkt in de praktijk erg lastig. En als je up-to-date wilt blijven, zul je hier tijd in moeten investeren.

Je kunt ook overwegen om een schrijver in te huren om blogs te schrijven. Natuurlijk is het dan wel de vraag of een schrijver jouw producten voldoende kent en expertise uitstraalt. Als je het al lastig vindt om de eerste paar onderwerpen te vinden, kun je jezelf afvragen of je genoeg materiaal hebt om over te kunnen blijven schrijven op je blog.

Een blog maken is een effectieve manier om je marketing op te schroeven, maar zal ook zelf gepromoot moeten worden. Met name in het begin moeten bezoekers je blog wel weten te vinden. Daarnaast heeft het tijd nodig om meer bezoekersverkeer te genereren. Hierbij helpt het wederom om informatieve en vindbare SEO-teksten te schrijven. Tenslotte is het verstandig om al een aantal blogartikelen klaar te hebben staan bij lancering. Dit vergroot de kans dat mensen op je blog blijven hangen.