menu

Zoekmachines

Op het internet zijn zoekmachines de meest populaire manier om bezoekers naar je website of webwinkel te verleiden. Ook al ontstaan de laatste jaren veel nieuwe mogelijkheden om je website onder de aandacht te brengen, zoekmachines blijven hierin met stip op nummer een. Als je dus wilt scoren met je webwinkel  is het handig om aandacht te besteden aan het optimaliseren van je website voor zoekmachines.

Aanmelden bij zoekmachines
Je kunt je website aanmelden bij zoekmachines. Vroeger was dit ook echt nodig om geïndexeerd te worden. Tegenwoordig zoeken de zoekmachines zelf dagelijks actief het internet af op zoek naar nieuwe websites. Aanmelden bij de meest bekende zoekmachines als Bing of Google is in de meeste gevallen niet meer nodig. Voor prijsvergelijkers, Google News, Google Shopping of andere specifieke zoekmachines kan het wel nuttig zijn.

Zoekmachine optimalisatie
Alhoewel de bekendste zoekmachines zelf bijna alle websites weten te vinden is dit nog niet genoeg om echt bezoekers te krijgen. Er zijn miljarden websites, en uit onderzoek blijkt dat niet veel zoekers verder kijken dan de eerste pagina met resultaten op hun zoekopdracht. Sterker nog, het merendeel kijkt zelfs niet verder dan de eerste drie resultaten. Als je helemaal niet bewust bezig bent met waar zoekmachines zoal op letten, is de kans klein dat je zomaar in deze eerste drie resultaten naar voren komt. Je zult je website dus moeten optimaliseren  om echt een topppositie in zoekmachines te bereiken.

Het optimaliseren is een bijzonder tijdrovende en lastige klus. Een eerste stap die zoekmachineexperts vaak aanraden is om te starten met de gratis hulpprogramma’s van de zoekmachines zelf. Zo biedt Google aan webmasters een overzicht waaruit blijkt hoevaak de zoekmachine de pagina heeft bezocht, waarop soms in resultaten naar voren komt en op welke trefwoorden het vaakste wordt geklikt. Verder geeft Google aan of de website snel geladen kan worden,  of er blokkades zijn tegengekomen en of de website beter of juist slechter scoort dan het vorige bezoek.

Naast het webmastersprogramma van Google hebben wij de meest voorkomende fabels en feiten rond het positioneren van websites in de zoekmachine van Google in een overzicht geplaatst.

Zoekmachine marketing
Als je reclame wilt maken in zoekmachines heet dit onder specialisten zoekmachine marketing. Adverteren klinkt veel gemakkelijker want je betaalt gewoon per bezoeker. Je hoeft dus niet maandenlang te optimaliseren om een trefwoord op een bepaalde positie te krijgen. Maar omdat er zo enorm veel bedrijven gebruik maken van alle advertentiemogelijkheden van zoekmachines is zoekmachine marketing inmiddels ook een topsport geworden.

Als je van plan bent om echt veel geld uit te geven aan zoekmachine marketing dan willen de zoekmachines zelf je vaak nog helpen met het maken van allerlei campagnes. Zonder extra kosten maken de mensen van Microsoft of Google dan jouw campagnes aan.

Toch is dit niet altijd aan te raden. Natuurlijk weten ze hoe het werkt en zal het zeker lukken, maar vaak blijkt het bij het eenmalig maken of aanpassen van een campagne. In veel gevallen kun je beter een Nederlands bedrijf inschakelen die bekend is met de Nederlandse cultuur en taal, zich in wil leven in jouw onderneming en periodiek jouw campagne onder de loep neemt, of zelf rustig aan beginnen en het adverteren in zoekmachines jezelf eigen maken.