Combined Shape menu

Zoekmachines

Op het internet zijn zoekmachines de meest populaire manier om bezoekers naar je website of webwinkel te verleiden. Ook al ontstaan de laatste jaren veel nieuwe mogelijkheden om je website onder de aandacht te brengen, zoekmachines blijven hierin met stip op nummer één. Als je dus wilt scoren met je website of webwinkel is het handig om aandacht te besteden aan het optimaliseren hiervan.

Zoekmachines

Aanmelden bij zoekmachines

Het is natuurlijk geweldig als vaste klanten zo nu en dan je zakelijke website opzoeken, maar hoe geweldig zou het zijn als je hiermee ook nieuwe potentiële klanten aantrekt? Als deze goed scoort in zoekmachines kan de website veel extra klanten opleveren.

Je kunt hiervoor je website aanmelden bij zoekmachines. Vroeger was dit ook echt nodig om geïndexeerd te worden. Tegenwoordig zoeken de zoekmachines zelf dagelijks actief op internet naar nieuwe websites. Aanmelden bij de meest bekende zoekmachines als Bing of Google is dus niet meer nodig. Voor prijsvergelijkers, Google News, Google Shopping of andere specifieke zoekmachines kan het wel nuttig zijn.

Zoekmachine optimalisatie

Alhoewel de bekendste zoekmachines zelf bijna alle websites weten te vinden is dit nog niet genoeg om echt bezoekers te krijgen. Er zijn miljarden websites, en uit onderzoek blijkt dat niet veel zoekers verder kijken dan de eerste pagina met resultaten op hun zoekopdracht. Sterker nog, het merendeel kijkt zelfs niet verder dan de eerste drie resultaten. Als je helemaal niet bewust bezig bent met waar zoekmachines zoal op letten, is de kans klein dat je zomaar in deze eerste drie resultaten naar voren komt. Je zult je website dus moeten optimaliseren  om echt een topppositie in zoekmachines te bereiken.

Er wordt wel eens gezegd dat het optimaliseren voor Google één grote blackbox is. Dat niemand het algoritme van Google kent, en dat het verbeteren van je site voor Google dus riskant en lastig is. Deels is dat waar. Om écht te optimaliseren is een perfecte website nodig, en niemand weet wat dat precies is. Maar voor een groot deel is Google hier ook vrij open over. Zo heeft het een duidelijke startersgids voor website-eigenaren gepubliceerd waarin precies staat waar je website aan moet voldoen.

Staar je niet blind op één trefwoord

Veel bedrijven staren zich bij Google blind op slechts een handvol resultaten. Natuurlijk zijn niet alle zoektermen even goed en wil je op die meest interessante termen naar voren komen. Maar als je website wat groter is, bijvoorbeeld bij webwinkels die tientallen producten hebben en dus ook tientallen pagina’s die zelf ook verkeer kunnen verzamelen, is het raadzaam om verder te kijken dan alleen de eerste pagina van je website. Je wilt dan elke pagina waarop bezoekers kunnen landen, optimaliseren voor het beste resultaat.

Het optimaliseren is een bijzonder tijdrovende en lastige klus. Een eerste stap die zoekmachine-experts vaak aanraden is om te starten met de gratis hulpprogramma’s van de zoekmachines zelf. Zo biedt Google aan webmasters een overzicht waaruit blijkt hoevaak de zoekmachine de pagina heeft bezocht, waarop soms in resultaten naar voren komt en op welke trefwoorden het vaakst wordt geklikt. Verder geeft Google aan of de website snel geladen kan worden, of er blokkades zijn tegengekomen en of de website beter of juist slechter scoort dan het vorige bezoek.

Zoekmachine-marketing

Als je reclame wilt maken in zoekmachines heet dit onder specialisten zoekmachine-marketing. Hiermee koop je eigenlijk posities op in zoekmachines. Je geeft dan zoektermen op, en zodra mensen deze gebruiken komt jouw advertentie als toppositie boven de reguliere zoekresultaten te staan. Hoe of waar je jouw advertentie zichtbaar maakt is helemaal aan jou. Je kunt er zelfs voor kiezen om niet alleen binnen Google zelf maar ook bij aangesloten partners te adverteren.

De tarieven zijn afhankelijk van vraag-en-aanbod. Daarnaast kijkt Google ook hoe populair jouw advertentie is. Je advertentie moet dus aansluiten bij de doelgroep, en ook hier is het raadzaam om verder te kijken dan alleen een handvol trefwoorden. Adverteren klinkt veel gemakkelijker want je betaalt gewoon per bezoeker. Je hoeft dus niet maandenlang te optimaliseren om een trefwoord op een bepaalde positie te krijgen. Maar omdat er zo enorm veel bedrijven gebruik maken van alle advertentiemogelijkheden van zoekmachines is dit inmiddels ook een topsport geworden.

Het adverteren uitbesteden aan Google zelf

Als je van plan bent om echt veel geld uit te geven aan zoekmachine-marketing dan willen de zoekmachines zelf je vaak nog helpen met het maken van allerlei campagnes. Zonder extra kosten maken de mensen van Microsoft of Google dan jouw campagnes aan.

Toch is dit niet altijd aan te raden. Natuurlijk weten ze hoe het werkt en zal het zeker lukken, maar vaak blijkt het bij het eenmalig maken of aanpassen van een campagne. In veel gevallen kun je beter een Nederlands bedrijf inschakelen die bekend is met de Nederlandse cultuur en taal, zich in wil leven in jouw onderneming en periodiek jouw campagne onder de loep neemt, of zelf rustig aan beginnen en het adverteren in zoekmachines jezelf eigen maken.