e-boekhouden

Zoekmachines

Zoekmachines zijn belangrijk om je website onder de aandacht te brengen. Maar de concurrentie is groot: als je wilt scoren met je website of webwinkel in een zoekmachine is het handig om aandacht te besteden aan het optimaliseren hiervan.

Inhoud:

Scoren in een zoekmachine

zoekmachinesHet is natuurlijk mooi als vaste klanten je website weten te vinden, maar hoe geweldig zou het zijn als je website of webshop ook nieuwe potentiële klanten aantrekt? Zoekmachines zijn voor websites nog steeds de meest populaire manier om onder de aandacht te komen bij nieuwe bezoekers.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado van IMU biedt een handig stappenplan met tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Bekende zoekmachines

In Nederland zijn er veel zoekmachines. Veruit de grootste zoekmachine is Google. Deze had afgelopen jaren zowel in Nederland, België als de Verenigde Staten een marktaandeel boven de negentig procent. Veel ondernemers richten zich daarom alleen op deze speler maar hiernaast zijn enkele interessante alternatieve zoekmachines.

Google.nl is veruit de grootste zoekmachine van ons land.

Zo is Bing, de zoekmachine van Microsoft, ook populair in ons land. Daarnaast is Yahoo! vrij bekend al richt deze zich niet zo sterk op Nederland. Dit zijn algemene zoekmachines waar gebruikers echt naar van alles zoeken.

Alternatieve zoekmachines: DuckDuckGo en Ecosia

alternatieve zoekmachine duckduckgoOndanks dat Google als grootste zoekmachine in Nederland zeer dominant is, zijn er ook enkele alternatieve zoekmachines. Zo zijn de afgelopen jaren DuckDuckGo en Ecosia in opkomst.

De zoekmachine van DuckDuckGo richt zich sterk op de privacy van gebruikers. Het is van mening dat grote zoekmachines van Google of Microsoft te veel persoonlijke gegevens opslaan. Hierdoor weten deze spelers zoveel van gebruikers dat ze ons kunnen manipuleren. DuckDuckGo wil mensen weer zelf eigenaar maken van hun data.

DuckDuckGo helpt jou met privacy. Ecosia is een duurzame zoekmachine.

Een andere alternatieve zoekmachine die groeit in ons land is Ecosia.nl. Deze richt zich sterk op duurzaamheid en plant bomen van de advertentie-inkomsten. Die verdient het met jouw zoekopdrachten. Alleen al door deze zoekmachine te gebruiken draag je hier dus al in bij. In 2020 bereikte deze duurzame zoekmachine de mijlpaal van honderd miljoen geplante bomen.

Zoekmachines verwerken dagelijks miljarden zoekopdrachten

Per dag zijn er miljarden mensen die een zoekmachine gebruiken. Zo had Google, de grootste zoekmachine ter wereld, in 2019 iedere minuut zo’n vijf miljoen zoekopdrachten. DuckDuckGo heeft begin 2020 wereldwijd al zo’n twee miljard zoekopdrachten per maand.

Elke dag hebben zoekmachines miljarden zoekopdrachten van gebruikers.

Sommige van deze zoekopdrachten worden meteen door de zoekmachine zelf beantwoord. Als je Google een zoekopdracht meegeeft als ‘1 + 1’ of ‘wat is het weeknummer?’ krijg je meteen het antwoord. Maar verreweg de meeste zoekopdrachten verwijzen naar websites die daar meer over kunnen vertellen. Dit kan ook jouw bedrijfswebsite zijn! Op deze manier kun jij een enorm bereik genereren binnen je doelgroep. Daarnaast zijn er ook specifieke zoekmachines. Denk aan YouTube waar je video’s kunt zoeken, of Marktplaats waar mensen naar tweedehands artikelen zoeken.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado van IMU biedt een handig stappenplan met tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Aanmelden bij zoekmachines

aanmelden bij zoekmachinesVroeger moest je jouw website bij een zoekmachine aanmelden. Tegenwoordig zoeken die zelf dagelijks actief op internet naar nieuwe websites. Je kunt je nog wel aanmelden bij de zoekmachines van Bing of Google, maar eigenlijk is dit overbodig. Het maakt geen verschil meer: als je dit niet doet weten zoekmachines je website toch snel te vinden.

Aanmelden bij de zoekmachines van Google of Bing is niet nodig. Die vinden je website vanzelf.

Bij sommige vermeldingen, zoals Google News, Bing News of Google Shopping, is het soms wel nodig om vooraf aan te geven dat deze je site mogen indexeren. Ook adviseren de meeste zoekmachines wel om een sitemap te maken van je website. Maar het los aanmelden bij bekende zoekmachines als Bing of Google is dus niet meer nodig. Ook andere alternatieve zoekmachines als DuckDuckGo, Ecosia of Yahoo weten vanzelf je site te vinden.

Producten of content aanleveren bij een zoekmachine

zoekmachines voor productenZoekmachines als YouTube, Google Shopping of Marktplaats indexeren alleen wat mensen zelf op deze sites plaatsen. Hier moet je dus zelf video’s of producten op plaatsen. Je website aanmelden bij prijsvergelijkers als Kieskeurig.nl, Google Shopping of andere specifieke zoekmachines kan ook nuttig zijn. Deze hebben meestal wel kwaliteitseisen of enkel betaalde vermeldingen. Ook voor de betaalde vermeldingen bij zoekmachines dien je zelf een account aan te maken.

Gevonden worden op YouTube, Google Shopping of een prijsvergelijker? Dan is aanmelden wél nuttig.

Er zijn op het internet ook specifieke zoekmachines voor producten uit webwinkels. Deze vergelijkingssites en prijsvergelijkers kunnen soms veel bezoekers doorsturen naar  je webwinkel. Zeker als je een specifiek assortiment hebt of flink met je prijzen kunt concurreren.

Je zoekresultaten binnen Google of Bing controleren

Aanmelden bij de zoekmachines van Google en Bing is dus voor de reguliere zoekresultaten niet nodig, controleren of vervolgens alles goed gaat is wel aan te raden. Vroeger was dit een spannend proces maar tegenwoordig kun je vrij gemakkelijk controleren of een zoekmachine als Google je website al heeft gevonden, heeft kunnen doorzoeken en welke trefwoorden je het beste op scoort.

Ze gaan er zelfs zover in dat ze je zelfs een beeld bieden in hoe vaak je website in zoekresultaten van de zoekmachine is voorgekomen, hoeveel mensen vervolgens je website bezochten en op welke zoektermen dit was. Bij Google heet dit programma Google Webmasters en voor de zoekmachine van Microsoft vind je een soortgelijk programma onder Bing Webmaster Tools. Hier kun je precies zien op welke zoekopdracht je scoort en op welke zoekopdrachten je nog niet te vinden bent.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado van IMU biedt een handig stappenplan met tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Beter scoren in zoekmachines

zoekmachine-optimalisatieZoekmachines weten steeds beter websites te vinden en te indexeren. Hier hoef je dus eigenlijk niets meer voor te doen. Zelfs als jij zelf een website gebouwd hebt en goedkope websitesoftware gebruikt dan nog is het prima mogelijk om op een zoekopdracht hoog in een zoekmachine te verschijnen.

Maar omdat dit zo makkelijk gaat is de concurrentie wel enorm! Grote kans dus dat je website wel in zoekmachines is opgenomen maar dat je vrijwel geen bezoekers krijgt omdat er op elke zoekopdracht telkens meer dan tien websites zijn die net wat beter worden gevonden. Om bij de absolute top te behoren moet je jouw website optimaliseren op specifieke zoektermen.

Het optimaliseren van content is een bijzonder tijdrovende en lastige klus. Een eerste stap die zoekmachine-experts vaak aanraden is om te starten met de gratis hulpprogramma’s van de zoekmachines zelf.

Google biedt een startersgids met uitleg hoe jij jouw website optimaliseert voor de zoekmachine.

Je website voor het algoritme van zoekmachines optimaliseren

Wil je jouw website voor zoekopdrachten optimaliseren? Elke zoekmachine heeft zijn daarvoor zijn eigen algoritme. Meestal is deze geheim, maar het is ook in het belang van zoekmachines als jij jouw website volgens vaste richtlijnen bouwt. Daarom heeft bijvoorbeeld Google een startersgids voor website-eigenaren waarin precies staat waar je website volgens deze zoekmachine aan moet voldoen.

In deze startersgids staat beschreven dat zoekmachines als Google en Bing er steeds meer waarde aan hechten dat een website een goede klantbeleving geeft. Je teksten, afbeeldingen en navigatie spelen hierin de grootste rol. Mensen moeten echt op de pagina vinden waar ze naar op zoek zijn.

Ook de techniek van je website telt mee. Zo is de snelheid van je website belangrijk: teksten en afbeeldingen moeten snel op het scherm verschijnen; Ook moet je website geoptimaliseerd zijn voor zowel desktop als mobiel en moet je gegevens via https versturen. Daarnaast zijn er ook factoren waarover zoekmachines minder duidelijk zijn.

Wil jij werken aan topposities met je website in zoekmachines als Google? Dan moet je veel tijd spenderen aan de juiste content en het optimaliseren daarvan!

Zoekmachine-optimalisatie

website optimaliseren voor zoekmachineDe startersgids is een goed begin en op een zoekopdracht als je bedrijfsnaam of zoektermen in combinatie met jouw stad is vindbaarheid hiermee wel haalbaar. Wil je op wat meer generieke termen of een landelijk bereik? Dan moet je de website echt optimaliseren voor zoekmachines.

Om in een zoekmachine gevonden te worden op generieke termen moet je de website optimaliseren.

Om werkelijk aan alle ranking-factoren van algoritmes van een zoekmachine te voldoen is een enorme klus. Er zijn mensen die proberen dit algoritme uit te vogelen en hierdoor is er een heuse industrie voor zoekmachine-optimalisatie ontstaan.

Er zijn miljarden websites, en uit onderzoek blijkt dat niet veel zoekers verder kijken dan de eerste pagina met resultaten op hun zoekopdracht. Sterker nog, het merendeel kijkt zelfs niet verder dan de eerste drie resultaten. Als je helemaal niet bewust bezig bent met waar zoekmachines zoal op letten, is de kans klein dat je zomaar in deze eerste drie resultaten naar voren komt. Je zult je website dus moeten optimaliseren  om echt een toppositie in zoekmachines te bereiken.

Staar je niet blind op één zoekopdracht

Veel bedrijven staren zich bij een zoekmachine blind op slechts een handvol resultaten. Natuurlijk zijn niet alle zoektermen even goed en wil je op die meest interessante termen naar voren komen. Maar als je website wat groter is, bijvoorbeeld bij webwinkels die tientallen producten hebben en dus ook tientallen pagina’s die zelf ook verkeer kunnen verzamelen, is het raadzaam om verder te kijken dan alleen de eerste pagina van je website.

Je wilt dan elke pagina waarop bezoekers landen, optimaliseren voor het beste resultaat. Via een blog of achtergrondartikelen kun je het aantal pagina’s vergroten en zo ook de kans groter maken dat men je website via een zoekmachine kan vinden. Dit wordt ook wel contentmarketing genoemd. Tenminste, als je hier écht werk van maakt.

Voor normale ondernemers is dit eigenlijk vrijwel onmogelijk geworden. Hierdoor heb je grofweg twee keuzes: je kunt betalen om in de gesponsorde vermeldingen van zoekmachines te komen of een bureau inschakelen die jou helpt bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines.

Voor normale ondernemers is het optimaliseren van de website voor zoekmachines eigenlijk te complex.

Zoekmachine-optimalisatie uitbesteden aan bedrijven

zoekmachine-marketing uitbestedenEr zijn diverse bedrijven die je willen helpen met je prestaties in zoekmachines. Een goede zoekmachine-adviseur kan samen met jou kijken naar de kwaliteit en resultaten van de website. Misschien wil diegene ook wel wat technische hulp bieden of zelfs samen met jou de content verbeteren.

Daar is niets mis mee. Maar lang niet alle adviseurs zijn even goed. Zo zijn er ook partijen die beloven dat ze je website aanmelden bij zoekmachines. Helaas bedoelen ze hier niet de werkelijke nuttige zoekmachines zoals Google News of Google Shopping mee maar doelen ze op al die kleine internationale websites die ooit een concurrentiestrijd van Google en Bing hebben verloren. In Nederland zoekt vrijwel niemand via dit soort zoekmachines en nuttig blijkt dit aanmelden bij zoekmachines dus niet te zijn.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado van IMU biedt een handig stappenplan met tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Landingspages maken en linkbuilding uitbesteden

Adviseurs willen vaak dat je speciale landingspagina buiten je navigatie maakt. Over deze werkwijze zijn de meningen sterk verdeeld. Vaak is het beter om je bestaande website verder te optimaliseren voor zoekmachines.

Een andere methode is om veel links naar je website te verzamelen. Ook linkbuilding is als optimalisatie-techniek omstreden. Links hebben soms een positieve werking op de ranking in zoekmachines, maar dan moeten ze wel relevant zijn voor het onderwerp van je site. Een enorme hoeveelheid links naar je website van sites die niets met jouw onderwerpen te maken hebben kunnen in de zoekresultaten ook een ongewenst effect hebben.

Links naar je site kunnen een positieve werking hebben, maar dan moeten ze wel relevant zijn.

Vraag dus even op welke links de adviseur realiseert. Als het gaat om goede gastartikelen is er niets aan de hand maar als jij denkt dat de helft van die links nooit door een menselijke lezer serieus gaan worden genomen is het de vraag of zoekmachines dat wel doen. Te haastig werk, onrelevante links in teksten die niet relevant zijn op sites die jij nooit zou bezoeken doen soms meer kwaad dan goed.

Zoekmachine-marketing: advertenties in zoekmachines

Als je reclame wilt maken in zoekmachines heet dit onder specialisten zoekmachine-marketing. Hiermee koop je eigenlijk advertenties bij verschillende zoekopdrachten in zoekmachines. Je geeft dan zoektermen op, en zodra mensen deze gebruiken komt jouw advertentie als toppositie boven de reguliere zoekresultaten te staan. Hoe of waar je advertentie zichtbaar maakt is helemaal aan jou. Je kunt er zelfs voor kiezen om niet alleen binnen Google zelf maar ook bij aangesloten partners te adverteren.

De tarieven zijn afhankelijk van vraag-en-aanbod. Daarnaast kijkt Google ook hoe populair je advertentie is. Je advertentie moet dus aansluiten bij de doelgroep, en ook hier is het raadzaam om verder te kijken dan alleen een handvol zoekopdrachten.

Adverteren klinkt veel gemakkelijker want je betaalt gewoon per bezoeker. Je hoeft dus niet maandenlang te optimaliseren om een trefwoord op een bepaalde positie te krijgen. Maar omdat er zo enorm veel bedrijven gebruik maken van alle advertentiemogelijkheden van zoekmachines is het verkrijgen van goede resultaten tegen betaalbare prijzen inmiddels ook een topprestatie te noemen.

Influencers & affiliate marketing

affiliate-marketingBezoekers krijgen via een zoekmachine is een expertise waar sommige mensen echt topsport van hebben gemaakt. Wil jij vooral goed zijn in je vak en heb je liever ambassadeurs dan dat je zelf je ook nog in zoekmachines gaat verdiepen? Dan kun je ook werken met affiliate marketing of influencermarketing.

Je producten laten scoren via de websites van ambassadeurs? Overweeg dan affiliate marketing.

Influencers zijn mensen die anderen online kunnen beïnvloeden, bijvoorbeeld door je merk in een video of blog naar voren te laten komen. Affiliates zijn mensen met websites die wat kunnen zeggen over jouw producten in ruil voor commissie (klein deel van de omzet). Als je veel tijd en energie steekt in het leren kennen van je affiliates kun je hier heuse ambassadeurs van maken die voor jou de resultaten van zoekmachines domineren!

Het adverteren uitbesteden aan Google zelf

zoekmachine-advertenties uitbesteden aan googleAls je van plan bent om echt veel geld uit te geven aan zoekmachine-marketing dan willen de zoekmachines zelf je vaak nog helpen met het maken van allerlei campagnes. Zonder extra kosten maken de mensen van Microsoft of Google dan jouw campagnes aan.

Toch is dit niet altijd aan te raden. Natuurlijk weten ze hoe het werkt en zal het zeker lukken, maar vaak blijkt het bij het eenmalig maken of aanpassen van een campagne. Meestal kun je beter een Nederlands bedrijf inschakelen dat bekend is met de Nederlandse cultuur en taal. Verder is het belangrijk als deze zich ook even wil inleven in jouw onderneming en periodiek de campagne onder de loep neemt.

Adverteren in Google of Bing uitbesteden aan de zoekmachines zelf? Dat is niet altijd aan te raden.

Het klinkt misschien erg aanlokkelijk om via een grote partij snel uit de startblokken te schieten maar probeer ook wat vooruit te kijken. Rustig aan beginnen en continu elke week bijstellen heeft meestal betere resultaten dan wanneer je direct bij de start je hele budget er doorheen jaagt!

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over zoekmachines zijn:

Hoe kan ik mijn site aanmelden bij zoekmachines als Google en Bing?

Vroeger was je website correct aanmelden bij zoekmachines nodig maar tegenwoordig zoeken die zelf naar websites. Je kunt je aanmelden bij zoekmachines als Bing of Google maar als je dit niet doet zul je merken dat deze zoekmachines jouw website toch snel weten te vinden.

Voordat je zichtbaar bent bij een zoekopdracht in zoals Google News, Bing News of Google Shopping, is het soms wel nodig om vooraf aan te geven dat deze je site mogen indexeren.

Hoelang duurt het voor mijn website in de zoekmachine verschijnt?

Zoekmachines als Google en Bing zijn enorm snel. Meestal hebben deze nieuwe sites al binnen één of enkele dagen gevonden. Je site is dan al geïndexeerd en klaar om gevonden te worden.

Maar dat betekent niet dat jij ook zo snel bezoekers krijgt. Daarvoor is de concurrentie veel te groot. Je zult je content en techniek moeten optimaliseren. Dit kan vaak weken en soms zelfs maanden duren. Zoekmachine-optimalisatie houdt eigenlijk nooit op. Zelfs eigenaren van grote websites die al jarenlang optimaliseren zijn hier soms nog continu mee bezig.

Hoe krijgt mijn website een betere positie in zoekmachines?

Als je net met online marketing begint heeft Google een startersgids. Hierin staat de basis beschreven. Je teksten, afbeeldingen en navigatie spelen hierin de grootste rol. Mensen moeten echt op de pagina vinden waar ze naar op zoek zijn. Maar ook de techniek van je website telt mee in de zoekresultaten.

Zo is de snelheid van je website belangrijk: teksten en afbeeldingen moeten snel op het scherm verschijnen; Ook moet je website geoptimaliseerd zijn voor zowel desktop als mobiel en moet je gegevens via https versturen. Daarnaast zijn er ook factoren waarover zoekmachines minder duidelijk zijn.

Kan ik ergens mijn zoekmachine-prestaties inzien?

Bij de zoekmachines van Google en Bing kun je inzage krijgen in veel data van jouw website. Door je website te koppelen met Google Webmasters of Bing Webmaster Tools kun je bijvoorbeeld zien op welke trefwoorden je in de zoekmachine verschijnt. Ook zie je daar het zoekvolume, technische problemen of welke pagina’s het goed of juist niet goed doen.