menu

Zoekmachines

Op het internet zijn zoekmachines de meest populaire manier om bezoekers naar je website of webwinkel te verleiden. Ook al ontstaan de laatste jaren veel nieuwe mogelijkheden om je website onder de aandacht te brengen, zoekmachines blijven hierin met stip op nummer één. Als je dus wilt scoren met je website of webwinkel is het handig om aandacht te besteden aan het optimaliseren hiervan.

Zoekmachines

Aanmelden bij zoekmachines als Google of Bing

Het is natuurlijk geweldig als vaste klanten zo nu en dan je zakelijke website opzoeken, maar hoe geweldig zou het zijn als je hiermee ook nieuwe potentiële klanten aantrekt? Zoekmachines zijn voor de meeste websites nog steeds de meest populaire manier om bezoekers te krijgen.

Je website correct aanmelden bij zoekmachines lijkt dan ook een belangrijke klus. Vroeger was dit ook echt nodig om geïndexeerd te worden. Tegenwoordig zoeken de zoekmachines zelf dagelijks actief op internet naar nieuwe websites. Je kunt je nog wel aanmelden bij zoekmachines als Bing of Google, maar als je dit niet doet zul je merken dat deze zoekmachines jouw website toch snel weten te vinden.

Aanmelden bij andere zoekmachines

Aanmelden bij bekende zoekmachines als Bing of Google is dus niet meer nodig. Bij sommige vermeldingen, zoals Google News, Bing News of Google Shopping, is het soms wel nodig om vooraf aan te geven dat je hiertoe ook wilt worden toegelaten.

Je website aanmelden bij prijsvergelijkers als Kieskeurig.nl, Google Shopping of andere specifieke zoekmachines kan ook nuttig zijn. Deze hebben meestal wel kwaliteitseisen of enkel betaalde vermeldingen. Ook voor de betaalde vermeldingen bij zoekmachines dien je zelf een account aan te maken.

Er zijn op het internet ook specifieke zoekmachines voor producten uit webwinkels. Deze vergelijkingssites en prijsvergelijkers kunnen soms veel bezoekers doorsturen naar  je webwinkel. Zeker als je een specifiek assortiment hebt of flink met je prijzen kunt concurreren.

Het aanmelden uitbesteden aan bedrijven?

Er zijn diverse bedrijven die het aanmelden bij zoekmachines voor je uit handen kunnen nemen. Ze beloven dan voor een vast bedrag je website aan te melden bij soms wel honderden zoekmachines!

Helaas bedoelen ze hier niet de werkelijke nuttige zoekmachines zoals Google News of Google Shopping mee maar doelen ze op al die kleine internationale websites die ooit een concurrentiestrijd van Google en Bing hebben verloren. Echt nuttig blijkt dit aanmelden bij zoekmachines dus niet te zijn.

Je resultaten binnen Google of Bing controleren

Binnen de reguliere resultaten van Google en Bing is aanmelden dus niet nodig, controleren of vervolgens alles goed gaat is wel aan te raden. Vroeger was dit een spannend proces maar tegenwoordig kun je vrij gemakkelijk controleren of een zoekmachine als Google je website al heeft gevonden, heeft kunnen doorzoeken en wat hij als belangrijkste trefwoorden heeft gevonden.

Ze gaan er zelfs zover in dat ze je zelfs een beeld bieden in hoe vaak je website in zoekresultaten is voorgekomen, hoeveel mensen vervolgens je website bezochten en op welke zoektermen dit was. Bij Google heet dit programma Google Webmasters en bij Bing vind je een soortgelijk programma onder Bing Webmaster Tools.

Je posities binnen de zoekmachineresultaten verbeteren

Alhoewel de bekendste zoekmachines zelf bijna alle websites weten te vinden is dit nog niet genoeg om echt bezoekers te krijgen. Er zijn miljarden websites, en uit onderzoek blijkt dat niet veel zoekers verder kijken dan de eerste pagina met resultaten op hun zoekopdracht. Sterker nog, het merendeel kijkt zelfs niet verder dan de eerste drie resultaten. Als je helemaal niet bewust bezig bent met waar zoekmachines zoal op letten, is de kans klein dat je zomaar in deze eerste drie resultaten naar voren komt. Je zult je website dus moeten optimaliseren  om echt een topppositie in zoekmachines te bereiken.

Er wordt wel eens gezegd dat het optimaliseren voor Google één grote blackbox is. Dat niemand het algoritme van Google kent, en dat het verbeteren van je site voor Google dus riskant en lastig is. Deels is dat waar. Om écht te optimaliseren is een perfecte website nodig, en niemand weet wat dat precies is. Maar voor een groot deel is Google hier ook vrij open over. Zo heeft het een duidelijke startersgids voor website-eigenaren gepubliceerd waarin precies staat waar je website aan moet voldoen.

Staar je niet blind op één trefwoord

Veel bedrijven staren zich bij Google blind op slechts een handvol resultaten. Natuurlijk zijn niet alle zoektermen even goed en wil je op die meest interessante termen naar voren komen. Maar als je website wat groter is, bijvoorbeeld bij webwinkels die tientallen producten hebben en dus ook tientallen pagina’s die zelf ook verkeer kunnen verzamelen, is het raadzaam om verder te kijken dan alleen de eerste pagina van je website.

Je wilt dan elke pagina waarop bezoekers kunnen landen, optimaliseren voor het beste resultaat. Via een blog of achtergrondartikelen kun je het aantal pagina’s vergroten en zo ook de kans groter maken dat men jouw website kan vinden. Dit wordt ook wel contentmarketing genoemd. Tenminste, als je hier écht werk van maakt.

Het optimaliseren van content is een bijzonder tijdrovende en lastige klus. Een eerste stap die zoekmachine-experts vaak aanraden is om te starten met de gratis hulpprogramma’s van de zoekmachines zelf. Zo biedt Google aan webmasters een overzicht waaruit blijkt hoevaak de zoekmachine de pagina heeft bezocht, waarop soms in resultaten naar voren komt en op welke trefwoorden het vaakst wordt geklikt. Verder geeft Google aan of de website snel geladen kan worden, of er blokkades zijn tegengekomen en of de website beter of juist slechter scoort dan het vorige bezoek.

Zoekmachine-marketing

Als je reclame wilt maken in zoekmachines heet dit onder specialisten zoekmachine-marketing. Hiermee koop je eigenlijk posities op in zoekmachines. Je geeft dan zoektermen op, en zodra mensen deze gebruiken komt jouw advertentie als toppositie boven de reguliere zoekresultaten te staan. Hoe of waar je jouw advertentie zichtbaar maakt is helemaal aan jou. Je kunt er zelfs voor kiezen om niet alleen binnen Google zelf maar ook bij aangesloten partners te adverteren.

De tarieven zijn afhankelijk van vraag-en-aanbod. Daarnaast kijkt Google ook hoe populair jouw advertentie is. Je advertentie moet dus aansluiten bij de doelgroep, en ook hier is het raadzaam om verder te kijken dan alleen een handvol trefwoorden. Adverteren klinkt veel gemakkelijker want je betaalt gewoon per bezoeker. Je hoeft dus niet maandenlang te optimaliseren om een trefwoord op een bepaalde positie te krijgen. Maar omdat er zo enorm veel bedrijven gebruik maken van alle advertentiemogelijkheden van zoekmachines is dit inmiddels ook een topsport geworden.

Influencers & Affiliate marketing

Bezoekers krijgen via zoekmachines is een expertise waar sommige mensen echt topsport van hebben gemaakt. Wil jij vooral goed zijn in jouw vak en heb je liever ambassadeurs dan dat je zelf je ook nog in zoekmachines gaat verdiepen? Dan kun je ook werken met affiliate marketing of influencermarketing.

Influencers zijn mensen die anderen online kunnen beïnvloeden, bijvoorbeeld door jouw merk in een video of blog naar voren te laten komen. Affiliates zijn mensen met websites die wat kunnen zeggen over jouw producten in ruil voor commissie (klein deel van de omzet). Als je veel tijd en energie steekt in het leren kennen van je affiliates kun je hier heuse ambassadeurs van maken die voor jou de resultaten van zoekmachines gaan proberen te domineren!

Het adverteren uitbesteden aan Google zelf

Als je van plan bent om echt veel geld uit te geven aan zoekmachine-marketing dan willen de zoekmachines zelf je vaak nog helpen met het maken van allerlei campagnes. Zonder extra kosten maken de mensen van Microsoft of Google dan jouw campagnes aan.

Toch is dit niet altijd aan te raden. Natuurlijk weten ze hoe het werkt en zal het zeker lukken, maar vaak blijkt het bij het eenmalig maken of aanpassen van een campagne. In veel gevallen kun je beter een Nederlands bedrijf inschakelen die bekend is met de Nederlandse cultuur en taal, zich in wil leven in jouw onderneming en periodiek jouw campagne onder de loep neemt, of zelf rustig aan beginnen en het adverteren in zoekmachines jezelf eigen maken.