Nieuwe huisstijl ontwerpen
Een mooie huisstijl maakt jouw bedrijf herkenbaar bij (potentiële) klanten. Deze geeft de eerste indruk. Het bekendste onderdeel is je logo, maar het ontwerp bestaat uit veel meer. Wanneer laat je een huisstijl ontwerpen, wat zijn de kosten en waar moet je tijdens het ontwikkelen hiervan zoal aan denken?
Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is de basis voor een eigen visuele identiteit. Het zijn zichtbare zaken waarin een klant jouw bedrijf herkent. Je logo is onderdeel van jouw huisstijl maar het kan ook uit bepaalde kleuren, typografie of iconen en afbeeldingen bestaan.
Een huisstijl is onderdeel van alle communicatie maar omvat juist dat wat niet beschreven staat. Denk aan het gebruik van lettertypes, een logo of bepaald kleurgebruik.
Bedrijven laten vaak een huisstijl ontwerpen als ze een website laten maken. Maar het gebruik hiervan is al veel ouder. Pottenbakkers bijvoorbeeld verwerkten vroeger merktekens om te laten zien dat zij die potten hadden gemaakt. Je kunt dit zien als een logo. Inmiddels komt er meer bij kijken.
Een huisstijl bevestigt je identiteit met een vormgeving, logo of andere visuele elementen.
Huisstijl kan zelfs gedrag van een bedrijf bepalen
Bekende huisstijlen zijn bijvoorbeeld die van grote bedrijven als Shell, KLM en de Rabobank. Maar ook de communicatie van een klein bedrijf kan een met zorg gekozen huisstijl heel nuttig zijn. Tegenwoordig ontwikkelen de meeste bedrijven een eigen stijl waarmee ze zich onderscheiden.
Al zijn de verschillen onderling erg groot. Sommige organisaties zien huisstijl alleen als een logo, of gebruiken het alleen op de website. Anderen zien het ontwikkelen ervan als een corporate identity of corporate behaviour. Ook de manier waarop mensen met elkaar omgaan en klanten begroeten is dan onderdeel van het huisstijl-ontwerp, maar meestal gaat het om de ‘visuele huisstijl’, de visuele identiteit.
Zoek je gebruiksvriendelijke software om snel zelf een website mee te maken? Probeer Jimdo of het Nederlandse JouwWeb eens uit. Honderdduizenden mkb'ers gingen je voor.
Een sterke visuele identiteit laten ontwerpen
De visuele identiteit komt terug in alle communicatie. Van het naamplaatje op het pand tot het visitekaartje of de website. Het bestaat onder andere uit de schrijfwijze van de naam van de organisatie, eventueel het gebruik van een beeldmerk of logo, het gebruik van vaste kleuren en van een lettertype. Vaak zijn deze in combinatie met een missie of visie. Wil je betrouwbaarheid, lage tarieven of juist creativiteit uitstralen?
Uiteindelijk moet een huisstijl in alle communicatie een positief en een eenduidig gevoel overbrengen die eenvoudig te herkennen is. Bij drukwerk kun je denken aan de vaste opmaak en indeling van brieven, maar bij een website wil je dat ook de inhoud van de teksten en het gebruikte beeldmateriaal hierbij aansluiten.
Een sterke visuele huisstijl helpt niet alleen bij acquisitie- en marketingactiviteiten, maar helpt ook om intern alle afdelingen een geheel te maken. Organisaties investeren hierin dus zowel om vertrouwen te winnen in de organisatie zelf als in de diensten en producten die ze aanbiedt.
Een huisstijl laten ontwerpen
Wil je een unieke huisstijl laten ontwerpen? Een goed reclame- of ontwerpbureau heeft hier waarschijnlijk duidelijke richtlijnen voor. Let daarbij wel op dat het auteursrecht van slogans of websiteteksten en gebruiksrecht van het beeldmerk bij jou ligt. Als je later een ander bureau inschakelt wil je wel dat die de vrijheid heeft om met de vormgeving verder te gaan.
Beperk je bij het ontwerpen van een huisstijl niet alleen tot de dingen die je nu nodig hebt. Als je later ook vlaggen, billboards of kleding wilt laten bedrukken is het belangrijk dat de bestanden van jouw logo en huisstijl-ontwerp aanwezig in de juiste kwaliteit en resoluties beschikbaar zijn.
Beperk de resolutie en kwaliteit van een huisstijl-ontwerp niet tot de zaken die je nu nodig heb.
Andersom is ook waar. Een heel geavanceerd groot logo kan er prachtig uitzien op je pand of auto maar op een klein visitekaartje zijn details al snel te klein Daarnaast is het slim om goed naar het kleurgebruik te kijken. Een logo met veel kleuren ziet er mooi uit, maar is niet altijd mogelijk.
Maak het aantal vaste kleuren niet te groot en zorg dat het logo ook in zwart wit beschikbaar is. Let bij het ontwerpen van eigen brieven en enveloppen op de voorschriften van PostNL.
Bekende huisstijldragers
Het logo en de kleur kunnen op veel plekken terugkomen. Bij kleine bedrijven is de website vaak het bekendste voorbeeld van een plek die de huisstijl uitdraagt. Andere bekende huisstijldragers zijn onder andere het drukwerk, zoals briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, formulieren, rekeningen en brochures.
Bij grotere bedrijven kan het vrij ver gaan. Vaak zijn de auto’s of het kantoorpand zeer herkenbaar. Ook de naamborden, bewegwijzering, stands op tentoonstellingen, relatiegeschenken, vlaggen, koffiekopjes in de kantine en presentaties zijn dragers van de huisstijl en kunnen bedrukt worden met het logo.
Waarom laat je een eigen huisstijl ontwerpen?
Eenheid in de visuele presentatie draagt bij aan een consistente visuele uitstraling en het gewenste imago, maar kan ook bijdragen aan kostenbesparing en aan de vorming van de identiteit van de organisatie. Een organisatie kan dus om vele verschillende redenen een (vernieuwde) huisstijl ontwerpen.
Ook bedrijven die al een huisstijl-ontwerp hebben zijn er vaak nog regelmatig mee bezig. Een reden om de huisstijl opnieuw te ontwerpen kan bijvoorbeeld een fusie of reorganisatie zijn, maar ook het nastreven van een moderner imago.
Een laatste overweging kan zijn dat het invoeren van een huisstijl ook een intern bewustwordingsproces op gang brengt. Een nieuwe huisstijl raakt immers iedereen. Van de administratie tot de wagenparkbeheerder en van het management tot de mensen in de nieuwe werkkleding. Het brengt mensen zichtbaar bij elkaar waardoor de wil tot samenwerking tussen verschillende afdelingen vaak aanwijsbaar toeneemt.
Waar moet je bij een huisstijl-ontwerp aan denken?
Zomaar een ontwerper opdracht geven om een nieuw logo te bedenken leidt bijna zeker tot teleurstellingen. Goede ideeën alleen zijn niet voldoende. Een duidelijke briefing, goede planning en kostenbewaking zijn minstens net zo belangrijk.
Voorbereiding
Bij de invoering van een nieuwe huisstijl is de voorbereiding van groot belang. Kijk goed naar de huidige huisstijl en uitstraling en waar de organisatie naartoe wil.
Veel organisaties roepen in deze fase een werkgroep in het leven die het hele proces, tot en met de bewaking van de nieuwe ingevoerde huisstijl, kan begeleiden. Deze verzamelt antwoorden op vragen als: Hoe willen we overkomen? Willen we verbinding houden met het verleden, of kunnen we een hele nieuwe weg in slaan? Willen we alleen een woordbeeld of ook een logo? Zijn speciale kleuren van belang?
Ook inventariseer je vooraf de huisstijldragers, zoals:
- website
- sociale media
- drukwerk
- bedrijfsauto
- werkkleding
- werkruimte
Nadenken over ideaalbeeld
Uiteindelijk mondt deze voorbereiding uit in een programma van eisen waarin aandacht wordt geschonken aan alle voorwaarden waaraan de nieuwe huisstijl moet voldoen. Ook is het belangrijk hierbij na te denken over het gewenste ideaalbeeld.
Inschakelen reclamebureau of vormgever
Vervolgens kun je een grafisch vormgever inschakelen. Tijdens een gedetailleerde briefing is het van belang alle organisatorische, financiële en juridische aangelegenheden goed door te spreken. Om medewerkers alvast aan het idee te laten wennen, kun je in deze fase al intern informatie delen rond de nieuwe huisstijl.
Heb je een goede en professionele naam voor je onderneming gevonden? Je kunt deze als handelsnaam registreren bij de KvK maar daarnaast ook als merknaam vastleggen.
Test of de nieuwe stijl voldoet aan alle wensen
Wanneer uit de verschillende ontwerpen van het ontwerpbureau een beeldmerk is gekozen, is het belangrijk deze te testen om te kijken of het aan alle eisen voldoet. Kan je er ook alles mee doen dat is omschreven in het programma van eisen? Het is handig dan voor een aantal representatieve drukwerken een uitwerking op schaal te maken om te zien of het ontwerp naar wens is.
Nadat de eerste materialen zijn ontworpen kun je de definitieve huisstijl introduceren. Tijdens deze introductieperiode wordt voor het eerst ervaring opgedaan met de toepassing van de nieuwe stijl. Wanneer alle aanpassingen zijn verwerkt kun je een huisstijlhandboek maken.
In het huisstijlhandboek stel je alle hoofdzaken van vormgeving vast. Meestal is een handboek een losbladig systeem zodat je aanvullingen en/of wijzigingen makkelijk kunt toevoegen. Vaak begint een huisstijlhandboek met een verklaring over de nieuwe huisstijl. Daarnaast bevat het boek gegevens over waar, hoe groot en hoe een embleem of logo wordt toegepast. Ook over de kleur, eventuele rastervlakjes of achtergronden etc. Hierbij valt te denken aan:
- voorschriften over kleur inclusief de PMS-nummers voor drukwerk en coderingen
- instructies en voorbeelden voor interne te maken stukken, bijvoorbeeld in de correspondentie ook hoofdletters en punten in bijvoorbeeld de BV of b.v. van de bedrijfsnaam
- instructies voor extern drukwerk, eventueel met verwijzing naar speciaal papier
- instructies voor formaten
- voorschriften voor enveloppen
- instructies en voorbeelden voor het lettertype, regelafstand, kopregels inspringen
- instructies bewegwijzeringen, gebouwen, transportmiddelen
De kosten van een nieuwe huisstijl
De kosten van een huisstijl ontwikkelen zijn natuurlijk afhankelijk van de grote van de organisatie en de hoeveelheid dragers die de huisstijl/het logo gaan dragen. Er zijn onderzoek- en ontwikkelingskosten, ontwerp- en presentatiekosten en kosten van invoering, bijvoorbeeld de kosten van de vervanging van de website, briefpapier of ander drukwerk of kosten voor het doorvoeren en bewaken van de huisstijl.
Op de langere termijn kan een goede huisstijl zich terugverdienen door een betere presentatie van de organisatie en door een betere bedrijfsefficiency.
Veelgestelde vragen
Enkele veelgestelde vragen over een huisstijl ontwerpen zijn:
Wat kost een eerste huisstijl-ontwerp?
De kosten van het laten maken van een huisstijl zijn erg afhankelijk van jouw wensen. Is een simpel logo-ontwerp voldoende of wil je directe en compleet pakket met website-designs, drukwerk en een compleet handboek met uitleg over het kleur- en lettertypegebruik?
De kosten van een simpel ontwerp, waarmee je zelf een eigen website kunt maken en social media-accounts kunt aankleden is mogelijk voor zo’n 2.500 euro.
Waarop moet ik letten als ik een huisstijl laat ontwerpen?
De meeste ondernemers laten een huisstijl maken als ze werken aan een nieuwe website. Maar ook op sociale media, briefpapier of andere communicatie is het mooi als je onderneming een herkenbare eigen stijl laat zien. Het is daarom slim om een ontwerp flexibel te houden. Zorg voor kwalitatief beeldmateriaal en toegankelijke lettertypes, die je zowel op grote spandoeken als op een klein visitekaartje kunt plaatsen, zowel in kleur als zwart-wit en een eventueel logo in goede kwaliteit.