Combined Shape menu

Een eigen website

Een eigen website is voor veel ondernemers een standaard kostenpost. Maar wat levert deze nu precies op? Waarom zou je als zzp’er een zakelijke website willen en waar moet deze aan voldoen?

Een eigen website

Waarom zou je een website willen?

Vraag jezelf eens af: zou je een extra marketingmedewerker willen die meerdere mensen tegelijkertijd te woord kan staan, altijd even gemotiveerd is en ook ’s avonds en in het weekend voor hetzelfde tarief blijft werken? Natuurlijk kan een website niet alles wat een marketeer kan, maar als je deze goed inzet kan deze wel de inzet van je huidige marketingactiviteiten verdubbelen, of zelfs beter.

Voor de gemiddelde ondernemer klinkt het erg goed. Toch zal niet elke zzp’er bovenstaande vraag met ‘ja’ beantwoorden. Want niet elke zzp’er zit te wachten op een marketeer. Al doet die nog zo goed zijn best, hij moet wel getraind worden, kan ziek worden, en het betekent ook extra kosten en administratie. En dat geldt ook allemaal een website. Die brengt ook kosten en rompslomp met zich mee. Ziek worden doet hij niet, maar hij kan wel gehackt worden en heeft, net als een marketeer, soms wat aandacht nodig.

Maar als je er goed gebruik van maakt kan een website je bijzonder veel opleveren. Het is daarom voor het overgrote deel van de ondernemingen van vandaag niet meer weg te denken. Voor de meeste ondernemingen is het op zijn minst een extra uitgebreid visitekaartje. Maar er is meer. Een website die goed opgezet is, kan bijzonder veel klantcontacten genereren, tijd besparen en zelfs omzet genereren. Maar dat lukt alleen als je er zelf ook echt tijd en geld in investeert.

Waar moet een zakelijke website aan voldoen?

De ene website is de andere niet. Wat is het doel van jouw website en waar moet deze dus aan voldoen? Wil je alleen bestaande klanten de mogelijkheid geven om snel een routebeschrijving of contactmogelijkheden  te vinden? Dan is één pagina soms al voldoende. Voor de meeste websites is wat meer nodig. Als je echt wilt dat de website zichzelf terugverdient zul je hiervoor een strategie moeten bedenken, want dat kan voor iedereen verschillend zijn.

Zo kiezen veel freelancers om hun portfolio en referenties te laten zien. Een winkelier toont openingstijden en aanbod. Een dienstverlener toont zijn kennis en expertises. Wat je ook doet, zorg dat je in ieder geval de verplichte bedrijfsinformatie vermeldt. De overheid verplicht je om volledige duidelijkheid te geven over de identiteit van het bedrijf. Dat betekent ook dat je adresgegevens, je KvK-nummer en btw-nummer moet vermelden. Dat laatste nummer willen veel ondernemers met een eenmanszaak nog wel eens achterwege laten omdat hiermee ook gelijk het burgerservicenummer wordt gedeeld, en dit is privacygevoelige informatie die je vanwege identiteitsfraude juist liever niet op internet plaatst.

Ga je werkelijk iets verkopen op je website? Dan ben je ook verplicht om klanten te informeren over de prijs, kenmerken van het product, betalingswijze en levering. Ga je aan consumenten leveren? Dan komen er zelfs meer wettelijke regels bij kijken.

Een professioneel e-mailadres

Bij een eigen website hoort ook een professioneel e-mailadres. Een e-mailadres met @jebedrijfsnaam.nl staat toch professioneler dan @provider.nl, is minder aan limieten gebonden en heeft ook nog het voordeel dat bij een eventuele verhuizing van provider het gewoon meegenomen kan worden. Zo hoef je nooit meer te wisselen van e-mailadres. Voor veel ondernemers is dit enorm belangrijk.