menu
e-boekhouden

Webshop-logistiek

Als je online je producten aanbiedt via een webshop is de logistiek van je bedrijf een essentieel onderdeel. Zowel de logistieke werkzaamheden in jouw magazijn als de uiteindelijke bezorging bij de klant zijn van groot belang. Hoe optimaliseer je de webshop-logistiek?

Logistiek van webshops: meer dan pakketten afleveren

Webwinkel-logistiek gaat verder dan een pakket versturen en een goed contract met de juiste vervoerder. Ook de opslag, het verwerken van de order of de eventuele retouren-stroom dienen zo efficiënt en professioneel te worden ingericht. Maar hoe realiseer je nu een goede webshop-logistiek als je nu nog een relatief klein volume en budget hebt?

Om beginnen moet je het de logistiek van je webwinkel zo regelen dat jij jouw spulletjes snel en veilig kunt ontvangen en opslaan. Is jouw magazijn jouw zolderkamer en verkoop je wasmachines? Dan heeft je bedrijf om praktische redenen waarschijnlijk geen langdurig bestaan. Je leverancier of groothandel moet het makkelijk kunnen afleveren en je moet het vanaf hier snel naar het postkantoor, distributiecentrum of businesspoint kunnen brengen.

Gemakkelijk je pakket verzenden en meeliften op een collectief verzendcontract? Regel de logistiek van je webshop via SendCloud. 15.000+ gingen je voor!

Voorraadopslag en magazijnindeling

magazijn opslagNaast dat de artikelen makkelijk af te leveren moeten zijn, moeten ze wel veilig liggen. Als het net zo makkelijk is voor een inbreker als voor een inpakker om met je artikelen aan de slag te gaan, is er iets mis. Een webwinkelier die voor duizenden euro’s aan elektronica heeft liggen in een tuinhuisje in een woonwijk heeft ook al snel de aandacht van minder goed bedoelende buurtgenoten. Verder wil je dat het veilig ligt voor brand of waterschade.

Niet alleen het juiste pand of magazijn is belangrijk. Ook de indeling vergt de nodige aandacht. Veel webwinkels beginnen met een ijzeren magazijnstelling waarop de artikelen in dozen staan opgestapeld. Als er dan een bestelling binnenkomt loopt de webwinkelier naar die stelling, pakt het artikel uit het schap en pakt deze in. In het begin schenk je hier misschien nog niet zoveel aandacht aan maar zodra de volumes wat groeien komt er bij webshop-logistiek meer bij kijken.

In het begin weet je waar alles ligt maar webwinkels die wat groter zijn en duizenden artikelen hebben liggen werken meestal met een systeem die deze logistiek indeelt. Ook voor spelers die seizoensinvloeden hebben en dus moeten wisselen van locatie is het niet meer uit het hoofd te doen. Gelukkig zijn er speciale systemen voor het voorraadbeheer bedacht.

Voorraad inkopen? Orderchamp is een b2b-marktplaats met lage aankoopdrempels en minmum-afnames. Ideaal om nieuwe leveranciers te ontdekken!

Orderpicken en verzending

Heb je één bestelling? Dan kost het nog niet zoveel tijd om het juiste artikel erbij te zoeken en deze op een correcte manier in te pakken. Maar zodra de webwinkel groeit is dit onderdeel van de webshop-logistiek al snel vele uren per dag. Het zoeken van de artikelen is dan tijdrovend. Zeker als de persoon die de artikelen zoekt niet zelf de magazijnindeling heeft bedacht. Een goed logistiek systeem is dan noodzakelijk.

Ook voor het op de juiste manier inpakken, labels printen en pakketten op de juiste manier aanbieden bij vervoerders als PostNL of DHL is nauwkeurig werk. Goede verzendsoftware kan hierbij veel tijd besparen.

Verzendsoftware kan veel tijd besparen op het inpakken en verzenden.

Webshop-logistiek uitbesteden

Goede magazijnsoftware of logistieke systemen kunnen je helpen bij de keuze voor de magazijninrichting en zaken als het efficiënt opslaan of beheren van je voorraad. Verzendsoftware kan helpen bij de juiste track & trace-mails en printen van verzendlabels. Je kunt dus veel onderdelen van de webshop-logistiek optimaliseren, maar dat vergt wel de nodige investeringen.

Een goede webshop-logistiek vergt de nodige investeringen.

Je kunt ook je hele webshop-logistiek uitbesteden. Er zijn logistieke bedrijven die zich helemaal hebben gespecialiseerd in het opslaan, verwerken en versturen van artikelen voor webwinkeliers. Deze fulfilment-aanbieders hebben soms ook goede contracten met verzendpartijen waar ze door hun hoge volumes soms lagere tarieven moeten betalen en dat doorrekenen naar jou als klant.

producten verzendenOok het inpakken doen deze partijen soms wat sneller en omdat ze soms al sorteren op postcode en het volgens de richtlijnen van vervoerders kunnen inpakken, kunnen ze soms ook wat later de artikelen afleveren bij vervoerders. Hierdoor kan je klant ook ’s avonds nog bestellingen doen die de volgende dag al kunnen worden geleverd. En omdat jij niet meer zelf je magazijn hoeft in te ruimen of pakketjes hoeft in te pakken heb je wat meer tijd voor andere zaken. De marketing van je webwinkel bijvoorbeeld.

Overweeg je fulfilment? Een cut-offtijd van 23:59 en verzending met alle bekende vervoerders? Active Ants biedt hulp via robots en inpakmachines.

Natuurlijk heeft het uitbesteden ook zijn nadelen. Zo is het niet zo makkelijk meer om bijvoorbeeld een persoonlijk geschreven briefje bij een bestelling bij te leveren of op een andere manier een bestelling wat persoonlijker te maken. En als je eveneens de retouren via het fulfilmentbedrijf laat ontvangen verlies je ook veel kennis. Waren de artikelen echt defect, hoe werden ze teruggestuurd en had de klant misschien nog een persoonlijk briefje bij het pakket? Zaken die je snel over het hoofd ziet als je het niet langer zelf meer onder ogen krijgt.

Webshop-logistiek vanuit leverancier

Ecommerce fulfilmentToch kiezen steeds meer webwinkeliers ervoor niet langer zelf meer het magazijn in eigen beheer te houden. Dat komt natuurlijk ook omdat leveranciers deels inspringen op de opkomst van ecommerce. Bijvoorbeeld door het aanbieden van dropshipping, wat betekent dat de leverancier het artikel direct naar jouw klant stuurt in plaats van dat jij het eerst zelf ergens tijdelijk op moet slaan.

Bij dropshipping regelt je leverancier een groot deel van de webshop-logistiek.

Een andere logistieke trend in ecommerce is dat vervoerders steeds meer mogelijkheden bieden. Tijdsvaklevering, same-day-delivery, afhaalpunten en avond- en zondaglevering bijvoorbeeld. Er zijn zelfs tests gedaan waarbij de bezorger even wachtte bij de voordeur zodat een consument even rustig een spijkerbroek kon passen. Alleen maar om de retourkosten onder controle te krijgen. De wereld van logistiek staat in ieder geval niet stil. Zullen we ooit onze pakketjes thuisgeleverd krijgen door middel van drones of andere onbemande voertuigjes?