e-boekhouden

Webshop-logistiek

Als je producten aanbiedt via een webshop is de logistiek van je bedrijf een essentieel onderdeel. Zowel de logistieke werkzaamheden in jouw magazijn als de uiteindelijke bezorging bij de klant zijn van groot belang. Hoe optimaliseer je de webshop-logistiek?

Webshop-logistiek: meer dan pakketten afleveren

webshop-logistiek uitbestedenWebwinkel-logistiek gaat verder dan een pakket versturen en een goed contract met de juiste vervoerder.

Ook de opslag van de voorraad, het verwerken van de orders of de eventuele retouren moet je efficiënt en professioneel inrichten. Maar hoe realiseer je nu een goede webshop-logistiek als je nu nog een klein volume en budget hebt?

Om beginnen moet je het de logistiek van je webwinkel zo regelen dat jij jouw spulletjes snel en veilig kunt ontvangen en opslaan. Is jouw magazijn jouw zolderkamer en verkoop je wasmachines? Dan heeft je bedrijf waarschijnlijk geen langdurig bestaan. Je leverancier of groothandel moet producten makkelijk kunnen afleveren en je moet deze snel naar het postkantoor, distributiecentrum of businesspoint kunnen brengen.

Zelf je verzendlabels printen en goedkoper je pakket versturen via PostNL, DHL, Budbee, UPS en meer met één collectief verzendcontract? Verzend dan via Sendcloud. 23.000 webshops gingen je voor.

Veilig je webshop-voorraad opslaan

magazijn opslagVoordat je de producten kunt inpakken en versturen moet je ze eerst ergens veilig opslaan.

Als het net zo makkelijk is voor een inbreker als voor een inpakker om met je artikelen aan de slag te gaan, is er iets mis. Een webwinkelier die voor duizenden euro’s aan elektronica opslaat in een tuinhuisje in een woonwijk heeft ook al snel de aandacht van minder goed bedoelende buurtgenoten. Verder wil je dat de voorraad veilig ligt voor brand of waterschade.

Webshop-logistiek begint met een bereikbare en veilige locatie voor je voorraad en verwerking van bestellingen.

Indeling van het magazijn verbeteren

In het begin schenk je misschien nog niet zoveel aandacht aan de orderverwerking maar zodra de verkoopvolumes wat groeien komt er meer kijken bij de webshop-logistiek. Niet alleen het juiste pand of magazijn is belangrijk. Ook de indeling van het magazijn en het voorraadbeheer vergt de nodige aandacht.

Veel webwinkels starten met een ijzeren magazijnstelling waarop de artikelen in dozen staan opgestapeld. Bij een bestelling loopt de webwinkelier naar die stelling, pakt het artikel uit het schap en pakt deze in. Bij een paar orders per dag is dat te doen maar zodra het volume stijgt en meerdere mensen producten inpakken wordt de orderverwerking al snel tijdrovend en foutgevoelig proces dat je wil optimaliseren.

Orderpicken en verzending van pakketten

e-fulfilment uitbestedenZodra de webwinkel groeit is dit onderdeel van de webshop-logistiek al snel vele uren per dag. Het zoeken van de artikelen is dan tijdrovend. Zeker als de persoon die de producten zoekt niet zelf de magazijnindeling heeft bedacht.

In het begin weet je waar elk product ligt maar webshops die wat groter zijn en duizenden artikelen verkopen werken meestal met een systeem dat deze logistiek indeelt. Ook voor spelers die seizoensinvloeden hebben, en soms wisselen van locatie, is het niet meer uit het hoofd te doen. Gelukkig zijn er speciale systemen voor het voorraadbeheer bedacht.

Verzendsoftware kan veel tijd besparen op het inpakken en verzenden van orders.

Een goed logistiek systeem dat elk logistieke proces optimaliseert is dan noodzakelijk. Het op de juiste manier inpakken, labels printen en pakketten op de juiste manier aanbieden bij vervoerders als PostNL of DHL is nauwkeurig werk. Goede verzendsoftware kan veel tijd en soms ook verzendkosten besparen.

PicqerHeb je een eigen magazijn en meer dan vijftig bestellingen per dag? Picqer biedt voorraadbeheer waarmee je stappen handig kunt automatiseren.

magazijn en webshop-logistiek uitbesteden

Je webshop-logistiek uitbesteden

Goede magazijnsoftware of logistieke systemen helpt met met de juiste magazijninrichting, opslag en beheren van je voorraad. Verzendsoftware kan helpen bij de juiste track & trace-mails en printen van verzendlabels. Je kunt dus veel onderdelen van de webshop-logistiek optimaliseren, maar dat vergt wel de nodige investeringen. Je kunt ook je hele webwinkel-logistiek uitbesteden aan fulfilment-bedrijven.

De webshop-logistiek uitbesteden aan fulfilment-bedrijven.

Bedrijven die e-fulfilment bieden zijn helemaal gespecialiseerd in het opslaan, verwerken en versturen van artikelen voor webwinkeliers. Zo hebben e-fulfilment-bedrijven goede contracten met verzendpartijen waar ze door hun hoge volumes lagere tarieven betalen en dat doorrekenen naar jou als klant.

Betere cut-off- en levertijden dankzij e-fulfilment

orders verzenden met een snellere levertijdBelangrijke redenen waarom veel ondernemers de logistiek van hun webshop uitbesteden zijn de cut-offtijd die een fulfilment-bedrijf kan bieden.

Omdat ze bestellingen soms al sorteren op postcode en producten volgens de richtlijnen van vervoerders inpakken, kunnen ze soms ook later de artikelen afleveren bij vervoerders.

Je kunt hiermee dus een betere levertijd realiseren. Ook het inpakken doen deze partijen soms wat sneller en omdat jij niet meer zelf je magazijn hoeft in te ruimen of pakketjes hoeft in te pakken heb jij meer tijd voor andere zaken. De marketing van je webwinkel bijvoorbeeld.

Overweeg je fulfilment? Een cut-offtijd van 23:59 en verzending met alle bekende vervoerders? Active Ants biedt hulp via robots en inpakmachines.

De webshop-logistiek uitbesteden heeft ook zijn nadelen. Natuurlijk zijn er de kosten van de fulfilment, maar daarnaast is het ook niet zo makkelijk meer om bijvoorbeeld een persoonlijk geschreven briefje bij een product bij te leveren of op een andere manier een bestelling wat persoonlijker te maken.

Als je ook de retouren via het fulfilment-bedrijf laat ontvangen verlies je ook veel kennis. Waren de producten echt defect, hoe werd een product teruggestuurd en had de klant misschien nog een persoonlijk briefje bij het pakket? Zaken die je snel over het hoofd ziet als je het niet langer zelf meer onder ogen krijgt.

Webshop-logistiek vanuit leverancier

Ecommerce fulfilmentToch kiezen steeds meer webwinkeliers ervoor niet om langer zelf meer het magazijn in eigen beheer te houden. Dat komt ook omdat het steeds makkelijker is geworden om webshop-logistiek uit te besteden.

Naast fulfilment-bedrijven bieden ook steeds meer  leveranciers ondersteuning bij logistieke processen van ecommerce. Bijvoorbeeld met dropshipping, wat betekent dat de leverancier het artikel direct naar jouw klant stuurt in plaats van dat jij het eerst zelf ergens tijdelijk op moet slaan.

Bij dropshipping regelt je leverancier een groot deel van de webshop-logistiek.

Een andere logistieke trend in ecommerce is dat vervoerders steeds meer mogelijkheden bieden. Tijdsvaklevering, same-day-delivery, afhaalpunten en avond- en zondaglevering bijvoorbeeld. Er zijn zelfs tests gedaan waarbij de bezorger even wachtte bij de voordeur zodat een consument rustig een spijkerbroek kon passen. Alleen maar om de retourkosten onder controle te krijgen. De wereld van logistiek staat niet stil. Krijgen we ooit onze pakketjes thuis geleverd met drones of andere onbemande voertuigjes?

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over webshop-logistiek zijn:

Hoe kan ik de logistiek van mijn webshop verbeteren?

Als je volume laag is, kun je veel taken van de logistiek handmatig regelen. Als het aantal klanten groeit zijn een efficiënt magazijn, foutloos orderpick en inpak-proces en goede verzendvoorwaarden opeens essentieel voor succes. Het verbeteren van deze processen via de juiste verzendsoftware, voorraadbeheer en software-integraties.

Hoe kan ik logistiek uitbesteden via e-fulfilment?

Als je logistiek wilt uitbesteden kun je een bedrijf inhuren dat in e-fulfilment is gespecialiseerd. Ecommerce fulfilment is de verzamelnaam voor alle logistieke processen die bij een webshop komen kijken. Deze fulfilment-bedrijven verzorgen de opslag, het inpakwerk en de verzending voor veel webwinkels samen en kunnen dankzij dit volumevoordelen vaak zeer efficiënt werken.

Hoe optimaliseer ik mijn voorraad?

Door je voorraad te optimaliseren heb je minder werkkapitaal of magazijnruimte nodig. Ook is je risico op restpartijen kleiner. Al moet je oppassen dat je onverwacht uitverkocht raakt en nee moet verkopen. Het verbeteren van deze processen doe je via je voorraadbeheer.