menu

Online betalen

Online betalen is niet meer weg te denken bij online ondernemen. De bekendste vorm is waarschijnlijk betalen via iDeal, of een overschrijving via internetbankieren. De bank biedt hiervoor oplossingen, maar er zijn ook speciale betalingssystemen en betaalproviders actief. Zeker door de komst van mobiel betalen en betaalvormen als achterafbetalen is er steeds meer mogelijk, en is het meestal aan te raden om betaalvormen en aanbieders  goed met elkaar te vergelijken.  

Online betalen

iDeal domineert het online betalen

In Nederland is het online betalen in een stroomversnelling geraakt toen de betalingsvorm iDeal werd geïntroduceerd. Deze betalingsvorm, die vergelijkbaar is met het internetbankieren van de Nederlandse banken, heeft voor veel vertrouwen bij de online consument gezorgd. Ruim vier op de vijf Nederlandse consumenten had al in 2015 een of meerdere keren gebruik gemaakt van deze vorm van online betalen. Juist door de komst van iDeal is het beginnen van een webwinkel opeens in een enorme stroomversnelling beland.

Toch is ook in Nederland iDeal zeker niet de enige manier om online af te rekenen. Ook andere betalingsvormen en -systemen worden in ons land gebruikt. Zo hebben drie op de vier internetconsumenten ook wel eens een online betaling gedaan met een creditcard. Ondanks dat iDeal het online betaallandschap in ons land domineert, is het nog lang niet zeker dat de creditcards in Nederland hun slag verloren hebben. Juist door de opkomst van webwinkels die ook over landsgrenzen heen opereren zijn creditcards juist weer marktaandeel aan het winnen.

Daarnaast zijn er nieuwe betaalvormen van buitenlandse aanbieders die pas afgelopen jaren in Nederland actief zijn geworden. De markt is nog steeds in ontwikkeling en doordat webwinkels steeds vaker ook over de grens actief worden, zijn er steeds meer partijen die in elkaars vaarwater terecht komen.

Betaalvormen die door Nederlandse webwinkels werden aangeboden in 2016. Bron: Twinkle 100.

  • 95% – iDeal
  • 93% – Creditcards
  • 63% – PayPal
  • 30% – Cadeaukaart
  • 29% – Overboeken/vooruitbetalen
  • 22% – Betalen bij afhaalpunt
  • 21% – Achteraf betalen (AfterPay/Klarna)
  • 17% – Acceptgiro/factuur
  • 17% – Rembours
  • 40% – Andere buitenlandse betaalmethoden

iDeal en creditcards toch onvoldoende

In Nederland heb je met de betalingssystemen van iDeal en creditcards de meeste klanten voorzien van een acceptabele betalingsmethode. Volgens de Nederlandse wetgeving is het echter verplicht om ook een vorm van minimaal 50% achteraf betaling aan te bieden indien je ook levert aan consumenten, daarnaast leveren steeds meer webshops internationaal waardoor extra betalingsvormen aan te raden zijn.

De betalingsmethode PayPal wordt vaak als alternatief gezien voor online betalingen met creditcards. PayPal is een soort online bankrekening waarop je geld kunt storen met je creditcard of via een bankoverschrijving. Vervolgens kun je hiermee online betalen zonder dat je bij alle verschillende websites en webwinkels je bank- of creditcardgegevens achter hoeft te laten. Een stukje veiliger dus. PayPal wordt echter lang niet overal geaccepteerd omdat webwinkeliers het vaak niet eens zijn met de tarieven van deze organisatie of geen meerwaarde zien ten opzichte van het zelf accepteren van creditcard-betalingen.

Achteraf betalen

Nog altijd zijn er webwinkels in Nederland die geen enkele achteraf-betaalmethode aanbieden. Maar dit is meestal wel verplicht. Webwinkels die aan consumenten leveren hebben zich te houden aan de Koop op afstand-wetgeving wat betekent dat niet enkel vooruitbetalen mag worden aangeboden. Consumenten hebben online volgens de wetgeving ook het recht om (een deel) pas te betalen bij overdracht of achteraf. Daarnaast is het vertrouwen van consumenten soms groter als ze online niet vooruit hoeven te betalen.

Achteraf betalen kan via rembours, een acceptgiro of rekening achteraf. Deze bestaan al jaren en veel webwinkels hebben hiermee geëxperimenteerd, maar sommigen zijn hier na korte tijd weer mee gestopt omdat het gevoelig zou zijn voor vormen van fraude. Enkele grotere webwinkels bieden dit nog wel. Kleine en middelgrote webwinkels die achteraf betalen aanbieden doen dit in de meeste gevallen via een betalingssysteem dat ook het frauderisico op zich neemt. Bekende partijen zijn bijvoorbeeld betalingsproviders met eigen oplossingen of facturatiebureau’s zoals Afterpay en Klarna.

Online betalingssystemen

Als je een webwinkel gaat beginnen dan wil je ook dat klanten bij je webwinkel kunnen afrekenen. Dit kun je doen bij verschillende betalingssystemen. Het lijkt voor starters erg interessant om bij de bank zelf een contract af te sluiten voor iDeal en eerst zelf het betalingssysteem te regelen. Toch blijkt het vaak aantrekkelijker om het uit te besteden aan een betalingsprovider. Die hebben door de enorme volumes vaak zoveel kortingen dat ze in veel gevallen zelfs goedkoper blijken dan de bank zelf.

Daarnaast hebben betalingsproviders meer ervaring met het implementeren van een veilige omgeving en kunnen ze je ondersteunen bij problemen, fraude helpen tegengaan, of bieden ze vaak betere dashboards en koppelingen dan de bank.

Betaalproviders

Betaalproviders hebben hun corebusiness gemaakt van het faciliteren van online betalingen. Deze tussenpersonen kunnen ervoor zorgdragen dat alles goed gebeurt. Er zijn veel van dit soort spelers actief. Gespecialiseerde betaalproviders zijn bijvoorbeeld Mollie, MultiSafepay of Buckaroo. Zij bieden niet alleen toegang tot iDeal of creditcards maar brengen vaak allerlei extra technische mogelijkheden. Denk aan het terugstorten van een betaling bij een retour, creditmanagement, buitenlandse betaaloplossingen of koppelingen met boekhoudprogramma’s.