menu

Bestaande webwinkel overnemen

Met tienduizenden webwinkels alleen al in Nederland is het vandaag de dag vrij eenvoudig om een bestaande webwinkel over te nemen. Je hebt een snellere start en al een bestaande klantenkring bij een overname en al kost de webwinkel je waarschijnlijk een zak met duiten, door er een over te nemen doe je direct mee. Ideaal dus als je er gelijk fulltime mee aan de slag wilt, of juist als kleine webwinkelier jouw marktaandeel wilt vergroten.

Is een overname noodzakelijk om mee te doen? Zeker niet. Je kunt natuurlijk ook nog altijd zelf een webwinkel beginnen. De kans op succes lijkt kleiner dan wanneer je zo’n tien jaar geleden begonnen was, want de consument van nu is kritischer. Foutjes zien zij niet meer door de vingers. Aan de andere kant zijn er online veel meer kopers, trekken mensen gemakkelijker online de portemonnee en zijn er meer mogelijkheden om het publiek te bereiken. Er openen tenslotte ook nog genoeg fysieke detailhandelaren die succes hebben met hun bedrijf dus ook de komende tien jaar zullen er nieuwe webwinkels opstaan die succes gaan krijgen.

Maar een overname klinkt misschien kansrijker als je er gelijk fulltime van moet kunnen leven. En door niet helemaal vanaf nul te starten loop je ook niet tegen die vervelende eerste problemen aan. Zo is het lastig inkopen bij een groothandel als je niet groot kunt inkopen bijvoorbeeld. Door een bestaande webwinkel over te nemen kun je gelijk echt van start.

Zomaar webwinkelier worden
In principe houdt niets je tegen om een bestaande webwinkel over te nemen en hier jouw succes van te maken. Diploma’s, keurmerken of kapitaal zijn geen vereiste. Zelfs productkennis is geen eis, al is een bepaalde passie voor de onderneming en haar aanbod natuurlijk wel een sterke pre. Mocht jij dus al tien jaar lang gewerkt hebben als fietsenmaker dan is een fietsen- of zelfs maar buitensportwinkel een logischere keuze dan wanneer je bijvoorbeeld opeens een keukenartikelenwinkel overneemt. Maar in principe besluit je dit dus vooral zelf.

Is de overname voor jou een nieuwe stap in het diepe en heb je hiervoor nooit een webwinkel in je beheer gehad? Zorg dan wel dat je voorzichtig te werk gaat. Een internetbedrijf is erg afhankelijk van de strategie van haar eigenaar. Ga je bijvoorbeeld vol inzetten op zoekmachinemarketing en ken je hier dan echt goed de kosten en toekomstverwachtingen van? Weet jij wie de concurrenten zijn en vooral wie de nieuwe concurrenten van morgen kunnen worden? Zijn er stenen winkels die binnenkort online gaan of verwacht je dat binnenkort een buitenlandse speler deze markt komt betreden? Zorg dan dat je hier goed op voorbereid bent!

Welke webwinkels kun je overnemen?
Hoe vind je dan een webwinkel die te koop staat? Om te beginnen online. Op Marktplaats natuurlijk. Op Webwinkelforum.nl staan ook regelmatig webwinkels te koop. Ook zijn er speciale webwinkelovername-sites. Als je googelt naar ‘webwinkel te koop’ of ‘webwinkel overnemen’ kom je verschillende sites tegen. Dit zijn wel vooral sites waar de kleintjes opstaan. Als je dus iets zoekt voor een paar duizend, of misschien zelfs een paar honderd euro kun je hier genoeg webwinkels vinden.

Voor een serieuzere overname, bijvoorbeeld bij een langer bestaande webwinkel die een behoorlijke omzet draait of winstgevend is kun je beter serieuze overname-sites bezoeken. Bedrijventekoop.nl biedt ook geregeld webwinkels aan bijvoorbeeld, maar ook Webshopovername.nl of soortgelijke sites bieden webshops ter overname aan. Daarnaast zijn er verschillende bedrijfsovername-adviseurs actief die je hierbij kunnen helpen. Dat kost wel wat, maar als je van plan bent een investering van tienduizenden euro’s te doen is een goede voorbereiding natuurlijk snel terugverdiend.

Een lopende webwinkel waarderen
Wat is een webwinkel eigenlijk waard? Internetbedrijven hebben helaas meestal maar weinig tastbare waarde zoals een pand of stabiel verleden met omzet en winst. Ze zijn dus lastig te waarderen, ook voor de meer ervaren overnamespecialisten. Maar waarde hebben ze meestal wel. Die zit dan in het bestaande klantendata, de zoekmachineposities en uiteraard de toekomstige omzet- en winstprognoses. In sommige gevallen telt ook de voorraad en inventaris mee. Ook al is de webwinkel zelf helemaal digitaal, dat wil niet zeggen dat er geen vernuftig magazijn- of orderbeheersysteem achter zit dat soms best wel wat waard kan zijn. Hoeveel jou dit allemaal waard is zul je natuurlijk zelf moeten bepalen. Hierin geldt echt wat de gek ervoor geeft!

De overname zelf
Ben je er met de webwinkelier uitgekomen over een prijs? Dan kun je de overname in gang zetten. Je zet een geheimhoudingsverklaring in of hebt die misschien al om tot een prijs te kunnen komen en kunt eventueel nog onderhandelen over de aanvullende voorwaarden. Zo is er wat voor te zeggen als je wilt dat de webwinkelier zelf nog een tijdje betrokken blijft bij de onderneming, in ruil voor een variabele, op winst gebaseerde, vergoeding. Of dat je de prijs deels laat afhangen van wat de toekomst brengt. Op die manier blijven de risico’s beperkter.

En als de webwinkel dan uiteindelijk echt van jou is, heb je meestal al een langer traject meegemaakt met de onderneming. Je bent dan soms al een halve specialist op de te verkopen producten geworden en kunt nu dan echt aan de slag met jouw strategie en visie. Wat er gebeurt nadat je de webwinkel hebt overgenomen is dan ook helemaal aan jou! Succes!