menu
e-boekhouden

Webwinkel overnemen

Met tienduizenden webshops alleen al in Nederland is een webwinkel overnemen helemaal geen gek idee. Een overname zorgt voor een snellere start en al een bestaande klantenkring. Ideaal dus als je er gelijk fulltime mee aan de slag wilt, of juist als kleine webwinkelier jouw marktaandeel wilt vergroten.

Inhoud:

Webwinkel overnemen: ideaal voor starters én groeiers

Webwinkel overnemenIs een overname noodzakelijk om mee te doen? Zeker niet. Je kunt natuurlijk ook nog altijd zelf een webwinkel beginnen. De kans op succes lijkt kleiner dan wanneer je zo’n tien jaar geleden begonnen was, want de consument van nu is kritischer. Foutjes zien zij niet meer door de vingers. Aan de andere kant zijn er online veel meer kopers, trekken mensen gemakkelijker online de portemonnee en zijn er meer mogelijkheden om het publiek te bereiken.

Er openden afgelopen jaren tenslotte ook nog genoeg succesvolle nieuwe fysieke winkels, terwijl die markt al veel langer verzadigd is. De komende tien jaar zullen er dus ook nieuwe webwinkels opstaan die succes gaan krijgen. Maar een webshopovername klinkt misschien kansrijker als je er gelijk fulltime van moet kunnen leven. En door niet helemaal vanaf nul te starten loop je ook niet tegen die vervelende eerste problemen aan. Zo is het lastig inkopen bij een groothandel als je niet groot kunt inkopen bijvoorbeeld.

Na een overname van een bestaande webshop kun je gelijk echt van start. De webwinkel kost je waarschijnlijk een zak met duiten, maar door er een over te nemen doe je direct mee.

Wil je een webwinkel overnemen en heb je nog weinig ervaring in de e-commerce? Lees dan verder over een eigen webshop beginnen.

Webwinkelier worden door een webwinkel te kopen

In principe houdt niets je tegen om een bestaande webwinkel over te nemen en hier jouw succes van te maken. Diploma’s, keurmerken of kapitaal zijn geen vereiste. Zelfs productkennis is geen eis, al is een bepaalde passie voor de onderneming en haar aanbod natuurlijk wel een sterke pre. Mocht jij dus al tien jaar lang gewerkt hebben als fietsenmaker dan is een fietsen- of zelfs maar buitensportwinkel logischer als keuze dan wanneer je bijvoorbeeld opeens een keukenartikelenwinkel overneemt. Maar in principe besluit je dit dus vooral zelf.

Je kunt het beste een webwinkel overnemen in een branche of sector waar je al bekend mee bent.

Is de overname voor jou een nieuwe stap in het diepe en heb je hiervoor nooit een webwinkel in je beheer gehad? Zorg dan wel dat je voorzichtig te werk gaat. Een internetbedrijf is erg afhankelijk van de strategie van haar eigenaar. Ga je bijvoorbeeld vol inzetten op zoekmachinemarketing en ken je hier dan echt goed de kosten en toekomstverwachtingen van? Weet jij wie de concurrenten zijn en vooral wie de nieuwe concurrenten van morgen kunnen worden? Zijn er stenen winkels die binnenkort online gaan of verwacht je dat binnenkort een buitenlandse speler deze markt komt betreden? Zorg dan dat je hier goed op voorbereid bent!

Zoek je een webshop die je kunt overnemen? Op Webshopovername.nl of Brookz.nl staat een groot aanbod. Ook helpen zij met de verkoop of waardebepaling.

Welke webwinkels kun je overnemen?

WebwinkelHoe vind je dan een webshop die te koop staat? Om te beginnen online. Zelfs voor een serieuzere overname zijn er tegenwoordig platformen. Voor het grootste aanbod ga je momenteel naar Webshopovername.nl. Dit platform biedt momenteel het grootste aanbod qua webwinkels en is uitgegroeid tot marktleider in haar segment.Ook Brookz.nl biedt regelmatig webwinkels te koop aan.

Hebben deze niet wat je zoekt? De serieuzere spelers kiezen ook een serieus platform, maar kleinere webshops worden regelmatig op allerlei andere plaatsen aangeboden. Op Marktplaats.nl natuurlijk. Op Webwinkelforum.nl staan ook regelmatig webwinkels te koop. Als je googelt naar ‘webshop te koop’ of ‘webwinkel overnemen’ kom je verschillende sites tegen.  Als je dus iets zoekt voor een paar duizend, of misschien zelfs een paar honderd euro kun je online genoeg webwinkels vinden.

Wil je liever niet zelf alle platformen af op zoek naar het aanbod? Dan kun je ook een makelaar inschakelen. Er zijn verschillende bedrijfsovername-adviseurs actief die je hierbij kunnen helpen. Dat kost wel wat, maar als je van plan bent een investering van tienduizenden euro’s te doen is een goede voorbereiding natuurlijk snel terugverdiend.

Kun je geen goed aanbod vinden maar wil je wel een internetbedrijf? Zie dan ons artikel over de meest succesvolle methodes om online geld te verdienen.

Een lopende webshop waarderen

Webwinkel waarderenWat is een webwinkel eigenlijk waard? Internetbedrijven hebben helaas meestal maar weinig tastbare waarde zoals een pand of stabiel verleden met omzet en winst. Ze zijn dus lastig te waarderen, ook voor de meer ervaren overnamespecialisten. Maar waarde hebben ze meestal wel. Die zit dan in het bestaande klantendata, de zoekmachineposities en uiteraard de toekomstige omzet- en winstprognoses. In sommige gevallen telt ook de voorraad en inventaris mee.

Een veelgebruikte methode is de Discounted Cash Flow-methode, ook wel omschreven als DCF-methode. Hiermee reken je uit wat de webshop na de overname gaat opbrengen, minus de kosten die je eraan kwijt bent. Als de webshop dus afgelopen tijd snel groeide, zal dat invloed hebben op de uitkomst. En omdat de opbrengsten steeds onzekerder worden is in de berekening rekening gehouden met het feit dat de eerste euro’s die binnenrollen na de overname meer waard zijn, dan de inkomsten die pas na twee of drie jaar binnenkomen.

De berekening geeft een indicatie van wat de webshop gaat opbrengen maar dat hoeft natuurlijk niet de (enige) waarde te zijn. Soms is de overnamesom hoger omdat de webshop goede contracten heeft met een leverancier of juist minder waard omdat deze al lang geen onderhoud meer heeft gehad.

En soms zit de waarde vooral in zaken waar je het vooraf niet verwacht. Want ook al is de webwinkel zelf helemaal digitaal, dat wil niet zeggen dat er geen vernuftig magazijn- of orderbeheersysteem achter zit dat soms best wel wat waard kan zijn. Hoeveel jou dit allemaal waard is zul je natuurlijk zelf moeten bepalen. Hierin geldt echt wat de gek ervoor geeft!

De overname zelf

bedrijfsovername

Ben je er met de webwinkelier uitgekomen over een prijs? Dan kun je de overname in gang zetten. Je zet een geheimhoudingsverklaring in of hebt die misschien al om tot een prijs te kunnen komen en kunt eventueel nog onderhandelen over de aanvullende voorwaarden. Zo is er wat voor te zeggen als je wilt dat de webwinkelier zelf nog een tijdje betrokken blijft bij de onderneming, in ruil voor een variabele, op winst gebaseerde, vergoeding. Of dat je de prijs deels laat afhangen van wat de toekomst brengt. Op die manier blijven de risico’s beperkter.

En als de webshop dan uiteindelijk echt van jou is, heb je meestal al een langer traject meegemaakt met de onderneming. Je bent dan soms al een halve specialist op de te verkopen producten geworden en kunt nu dan echt aan de slag met jouw strategie en visie. Wat er gebeurt nadat je de webwinkel hebt overgenomen is dan ook helemaal aan jou! Succes!

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over de overname van een webshop zijn:

Wat is een webwinkel waard?

Je hoort wel eens bedragen als twee of drie keer de jaarwinst. Maar eigenlijk is dat meer een hele grove indicatie. Want wat een webwinkel écht waard is, is altijd afhankelijk van de koper en verkoper. Het is dus echt wat de gek ervoor geeft.

Maar, bij echte interesse zijn er wel methodes voor. De Discounted Cash Flow-methode is bijvoorbeeld populair onder webwinkels. Al is de waarde soms ook afhankelijk van de naam, omzet, concurrentie, contact met leveranciers en het klantenbestand.

Hoe vind ik een koper of verkoper?

Als je een webwinkel interessant vindt, kun je altijd een bod uitbrengen. Maar meestal is het niet zo gemakkelijk om tot elkaar te komen. Om die reden zijn er overnameplatforms ontstaan. In dit artikel noemen we de meest populaire spelers.

Zal ik een webwinkel overnemen, of zelf beginnen?

Een webwinkel kopen kost veel geld. Als je zelf vanaf nul een webshop gaat beginnen dan zijn je eerste aanloopkosten meestal lager. Al moet je wel rekening houden met het feit dat meestal langer duurt voor je een serieuze omzet opbouwt, kortingen kunt bedingen bij je leverancier, posities hebt in zoekmachines of andere hobbels hebt overwonnen die nodig zijn om een webwinkel succesvol te maken.