Webshop overnemen
Met tienduizenden webwinkels alleen al in Nederland is een webshop overnemen helemaal geen gek idee. Zowel om mee te starten of om je marktaandeel te vergroten. Aanbod met webshops die te koop staan, de webshopwaarde bepalen en voor- en nadelen van een webshopovername.
Inhoud:
- Webwinkel overnemen
- Starten door een webwinkel te kopen
- Welke webwinkels kun je overnemen?
- Een lopende webshop waarderen
- De overname zelf
Webshop overnemen slim voor starters én groeiers
Is een overname noodzakelijk om mee te doen? Zeker niet. Je kunt natuurlijk ook nog altijd zelf een webwinkel beginnen.
De kans op succes lijkt kleiner dan wanneer je zo’n tien jaar geleden je webwinkel begonnen was, want de consument van nu is kritischer. Foutjes zien zij niet meer door de vingers. Aan de andere kant zijn er online veel meer kopers, trekken mensen gemakkelijker online de portemonnee en zijn er meer mogelijkheden om met een webshop snel een groot publiek te bereiken.
Er openden afgelopen jaren tenslotte ook nog genoeg succesvolle nieuwe fysieke winkels, terwijl die markt al veel langer verzadigd is. De komende tien jaar zullen er dus ook nieuwe webwinkels opstaan die succes gaan krijgen.
Zoek je een webshop die je kunt overnemen? Op Webshopovername.nl of Brookz.nl staat een groot aanbod. Ook helpen zij met de verkoop of waardebepaling.
Sneller van start met een webshop-overname
Een webshopovername klinkt misschien kansrijker als je gelijk fulltime van de webshop moet kunnen leven.
Door niet helemaal vanaf nul te starten loop je ook niet tegen die vervelende eerste problemen aan. Zo is het lastig inkopen bij een groothandel als je niet groot kunt inkopen bijvoorbeeld.
Na een overname van een bestaande webshop kun je gelijk echt van start. De webwinkel kost je waarschijnlijk een zak met duiten, maar door een webshop over te nemen doe je direct mee.
Starten door een webwinkel te kopen
In principe houdt niets je tegen om een bestaande webwinkel over te nemen en hier jouw succes van te maken.
Diploma’s, keurmerken of kapitaal zijn geen vereiste. Zelfs productkennis is geen eis, al is een bepaalde passie voor de onderneming en haar aanbod natuurlijk wel een plus. Mocht jij dus al tien jaar lang gewerkt hebben als fietsenmaker dan is een fietsen- of buitensportwinkel logischer als keuze dan een winkel in keukenartikelen. Maar in principe besluit je dit helemaal zelf.
Je kunt het beste een webshop overnemen in een branche of sector waar je al bekend mee bent.
Is de overname voor jou een nieuwe stap in het diepe en heb je hiervoor nooit een webwinkel in je beheer gehad? Zorg dan wel dat je voorzichtig te werk gaat. Een internetbedrijf is erg afhankelijk van de strategie van haar eigenaar. Ga je bijvoorbeeld vol inzetten op zoekmachinemarketing en ken je hier dan echt goed de kosten en toekomstverwachtingen van? Weet jij wie de concurrenten zijn en vooral wie dat morgen worden? Zijn er stenen winkels die binnenkort online gaan of verwacht je dat binnenkort een buitenlandse speler deze markt komt betreden? Zorg dan dat je webshop hierop is voorbereid!
Wil je een webwinkel overnemen en heb je nog weinig ervaring in de e-commerce? Lees dan verder over een eigen webshop beginnen.
Te koop aangeboden webwinkels vinden
Hoe vind je iemand die zijn webshop verkopen wil? Om te beginnen is er online veel aanbod te vinden. Zelfs voor een serieuzere overname zijn er tegenwoordig platformen.
WebshopOvername
Voor het grootste aanbod ga je momenteel naar Webshopovername.nl. Dit platform is uitgegroeid tot marktleider in haar segment en biedt zowel een marktplaats als ondersteuning voor de kopers als verkopers in het hele proces.
Brookz
Het platform voor bedrijfsovernames Brookz.nl is gericht op meerdere branches maar biedt ook regelmatig webwinkels te koop aan. Werkt actief met adviseurs en biedt hierdoor ook veel ondersteuning bij de waardebepaling of het overnameproces.
Webwinkelforum.nl
De serieuzere spelers kiezen een serieus platform, maar kleinere webshops worden regelmatig op allerlei andere plaatsen aangeboden. Op Webwinkelforum.nl staan ook regelmatig webwinkels te koop. Een alternatief is Marktplaats.nl en als je googelt naar ‘webshop te koop’ of ‘webwinkel overnemen’ kom je nog wel meer sites tegen waarop webwinkels te koop worden aangeboden.
Als je dus een webshop kopen wilt voor een paar duizend, of misschien zelfs een paar honderd euro kun je online genoeg webwinkels vinden. Wil je liever niet zelf alle platformen af op zoek naar het aanbod? Dan kun je ook een makelaar inschakelen. Er zijn verschillende bedrijfsovername-adviseurs actief die je hierbij kunnen helpen. Dat kost wel wat, maar als je van plan bent een investering van tien- of honderdduizenden euro’s te doen is een goede voorbereiding natuurlijk snel terugverdiend.
Kun je geen goede webshop vinden maar wil je wel een internetbedrijf? Zie dan ons artikel over de meest succesvolle methodes om online geld te verdienen.
Een lopende webshop waarderen
Wat is een webwinkel eigenlijk waard? Internetbedrijven hebben helaas meestal maar weinig tastbare waarde zoals een pand of stabiel verleden met omzet en winst. Ze zijn dus lastig te waarderen, ook voor de meer ervaren overnamespecialisten. Maar waarde heeft een webshop meestal wel.
Die zit dan in het bestaande klantendata, de zoekmachineposities en uiteraard de omzet- en winstprognoses. Soms telt ook een uniek contract met een leverancier, succesvolle verkoopaccounts op een marktplaats als bol.com of Amazon, of de voorraad en inventaris mee.
Naast omzet of winst telt een uniek leverancierscontract of verkoopaccount op een marktplaats soms sterk mee.
Toekomstige winst en omzet berekenen
Een veelgebruikte methode is de Discounted Cash Flow-methode, ook wel omschreven als DCF-methode. Hiermee reken je uit wat de webshop na de overname gaat opbrengen, minus de kosten die je eraan kwijt bent. Als de webshop dus afgelopen tijd snel groeide, zal dat invloed hebben op de uitkomst. En omdat de opbrengsten steeds onzekerder worden is in de berekening rekening gehouden met het feit dat de eerste euro’s die binnenrollen na de overname meer waard zijn, dan de inkomsten die pas na twee of drie jaar binnenkomen.
De DCF-methode is een populaire manier om de waarde van een webwinkel te berekenen.
De berekening geeft een indicatie van wat de webshop gaat opbrengen maar dat hoeft natuurlijk niet de (enige) waarde te zijn. Soms is de overnamesom hoger omdat de webshop goede contracten heeft met een leverancier of juist minder waard omdat de webshop zelf al lang geen onderhoud meer heeft gehad.
En soms zit de waarde vooral in zaken waar je het vooraf niet verwacht. Want ook al is de webwinkel zelf helemaal digitaal, dat wil niet zeggen dat er geen vernuftig magazijn- of orderbeheersysteem achter zit dat soms best wel wat waard kan zijn. Hoeveel jou dit allemaal waard is moet je natuurlijk zelf bepalen. Hierin geldt echt wat de gek ervoor geeft!
De webshopovername zelf
Ben je er met de verkoper uitgekomen over een prijs? Dan kun je de overname in gang zetten. Je stelt een geheimhoudingsverklaring op of hebt die misschien al om tot een prijs te kunnen komen en kunt eventueel nog onderhandelen over de aanvullende voorwaarden.
Zo is er wat voor te zeggen als je wilt dat de webwinkelier zelf nog een tijdje betrokken blijft bij de onderneming, in ruil voor een op winst gebaseerde vergoeding. Of dat je de prijs deels laat afhangen van wat de toekomst brengt. Op die manier blijven de risico’s beperkter.
De overdracht van de webshop regelen
Vervolgens regel je samen de overdracht.
Bij een bv is dat formeel via de aandelenoverdracht bij een notaris. Dat gaat vrij formeel en komen ook wat kosten bij kijken, maar dit heeft wel als voordeel dat alles direct duidelijk en goed geregeld is. Bij een aandelenoverdracht verandert de webshop zelf niet dus je kunt direct door met de onderneming.
De overdracht van een eenmanszaak is soms wat lastiger, doordat je het KvK-nummer daarvan niet kunt overnemen. Het overdragen van een kleine webwinkel lijkt dus makkelijker doordat je simpelweg de domeinnaam op een nieuwe eigenaar kunt overschrijven. Maar let hierbij wel op dat klanten, partners en leveranciers zaken deden met de eigenaar.
Zo kun je vaak niet zomaar het contract met de betaalprovider overzetten op een andere naam. Groothandels doen hier meestal minder moeilijk over, al zijn ook die niet verplicht om te leveren aan de nieuwe eigenaar. Vanuit de AVG kun je misschien klant- en besteldata van een webshop overnemen om redenen als garantie of de boekhouding, maar officieel gezien moet een nieuwe eigenaar eerst zelf toestemming krijgen voordat die de gegevens voor marketingdoeleinden kan gebruiken.
Het voortzetten van een nieuwsbrief is, zeker als je melding maakt van de overname, meestal niet direct een probleem. Maar commerciële e-mails met aanbiedingen of andere acties kun je niet zonder toestemming versturen.
Bij een eenmanszaak kun je het KvK-nummer niet overnemen. Dat kan problemen opleveren.
Als de webshop dan uiteindelijk echt van jou is, heb je meestal al een langer traject meegemaakt met de onderneming. Je hebt dan al een beeld van de bezoekers, verkopen en mogelijke retouren of garantievragen. Je bent dan soms al een halve specialist op de te verkopen producten geworden en kunt nu dan echt aan de slag met jouw strategie en visie. Wat er gebeurt nadat je de webwinkel hebt overgenomen is dan ook helemaal aan jou! Succes!
Veelgestelde vragen
Enkele veelgestelde vragen over een webwinkel overnemen zijn:
Wat is een webwinkel waard?
Je hoort wel eens bedragen als drie keer de jaarwinst. Maar eigenlijk is dat meer een hele grove indicatie. Want een goede waardebepaling van een bedrijf is altijd afhankelijk van de koper en verkoper. Het is dus echt wat de gek ervoor geeft.
Maar, bij echte interesse zijn er wel methodes voor. De Discounted Cash Flow-methode is bijvoorbeeld populair onder webwinkels. Al is de waarde van je webshop ook afhankelijk van de naam, omzet, concurrentie, contact met leveranciers en het klantenbestand.
Hoe vind ik een webwinkel die te koop staat of zet ik mijn webshop te koop?
Je kunt zelf googelen en elke webwinkel die je interessant vindt vragen of ze interesse hebben om te verkopen, maar meestal is het niet gemakkelijk om op die manier een goede webshop te vinden. Om die reden zijn er overnameplatforms ontstaan. In dit artikel noemen we de meest populaire spelers met een groot aanbod van zowel webshops, dropshipping-spelers en online marktplaats-accounts.
Zal ik een webwinkel overnemen, of zelf beginnen?
Een webwinkel kopen kost veel geld. Als je zelf vanaf nul een webshop gaat beginnen dan zijn je eerste aanloopkosten meestal lager.
Al moet je wel rekening houden met het feit dat het meestal langer duurt voor je met een nieuwe webshop een serieuze omzet opbouwt, kortingen kunt bedingen bij je leverancier, posities hebt in zoekmachines of andere hobbels hebt overwonnen die nodig zijn om een webwinkel succesvol te maken.