Ondernemen & internet
menu
e-boekhouden

Ecommerce fulfilment

Wat doe je nu als je ecommerce-avontuur zo succesvol is dat je het qua opslag niet meer met magazijn redt en je dagelijkse werkzaamheden alleen nog maar bestaan uit het inpakken of schuiven van dozen? Ecommerce-fulfilment biedt snelgroeiende webwinkeliers de oplossing.

Inhoud:

Webwinkel fulfilment

Fulfilment betekent eigenlijk alleen de opslag, het orderpicken en het klaarzetten van de bestellingen. Als je puur en alleen fulfilment voor je webwinkel afneemt dan besteed je eigenlijk simpelweg je magazijn-werkzaamheden uit. Verschillende bedrijven die zich richten op webwinkeliers zien het echter breder. In hun ogen is het bieden van ecommerce fulfilment echt het ontzorgen van het gehele proces dat webwinkels meemaken achter de schermen en het pakket versturen en het in ontvangst nemen van retouren kan hier dus ook onder vallen.

Fulfilment kan op verschillende serviceniveau’s. Van het in ontvangst nemen van artikelen van je leverancier, het uitzoeken of die alles correct heeft geleverd tot het bijhouden van jouw voorraadadministratie, verzekeringen, aanschaffen verpakkingsmateriaal of meedenken over je assortiment, verpakking en communicatie.

Ecommerce fulfilment kan op verschillende serviceniveau’s.

Ook het in ontvangst nemen en beoordelen en verwerken van retouren wordt veel aangeboden. Soms kun je bij ecommerce fulfilment ook klantenservice of zelfs onderhoud aan de webwinkel zelf uitbesteden. Het kan dus het gehele logistieke deel omvatten. Met dropshipping is dit zelfs letterlijk het geval. Je hebt dan een webwinkel zonder eigen voorraad.

Fulfilment niet alleen voor ecommerce

De dienst fulfilment bestond al lang voordat er webwinkels kwamen. Postorderbedrijven bijvoorbeeld besteedden toentertijd hun logistiek uit. Ook de enveloppen van de belastingdienst, de telefoon- of gouden bedrijfsgidsen en ander print- of verzendwerk kwamen regelmatig bij een bedrijf vandaan dat zich hierin gespecialiseerd had. Ecommerce heeft fulfilment wel weer een nieuwe groeiboost gegeven. Door het groeiend aantal webwinkels zijn dus ook het aantal fulfilment-bedrijven enorm toegenomen. Zowel in omvang als aantal.

Je voorraad(beheer) uitbesteden? Een cut-offtijd van 23:59 en verzending met alle bekende vervoerders? Active Ants biedt hulp via robots en inpakmachines.

Voordelen fulfilment

Het uitbesteden neemt jou natuurlijk zorgen uit handen en levert extra tijdwinst op. De zorg voor het veilig, efficiënt en betrouwbaar opslaan van artikelen is soms een dagtaak. Die kun je nu besteden aan ondernemen, marketing of uitbreiding. Daarnaast hebben ze meestal betere software, een duurzamere operatie en bieden ze meer inzicht en automatisering op het gebied van voorraadbeheer.

Webshop fulfilmentOok jouw klant kan er soms op winnen als je deze logistieke zaken uitbesteedt. Fulfilment-aanbieders bieden meestal wel wat extra voordelen. Omdat ze gespecialiseerd zijn in logistiek en pakketten voor meerdere webshops regelen, kunnen ze soms deze al deels voorsorteren en perfect volgens de richtlijnen van vervoerders aanleveren. Dit kan extra voordelen opleveren. Het deels voorsorteren zorgt bijvoorbeeld vaak voor een betere cut-offtijd, wat wil zeggen dat deze de pakketten later bij vervoerders als PostNL of DHL kunnen afgeven. Daardoor kunnen bestellingen die ’s avonds laat zijn gedaan toch al de volgende dag worden afgeleverd.

Het uitbesteden van fulfilment brengt flexibiliteit, bespaart tijd en biedt soms meer mogelijkheden.

Bedrijven die fulfilment aanbieden zijn goed op de hoogte van de juiste verpakking, werken vaak met lage foutmarges en staan meestal wel open voor een stukje flexibiliteit. Natuurlijk is die wel altijd beperkter dan wanneer jijzelf alles zou regelen. Het meesturen van een persoonlijk geschreven briefje bij een bestelling van die leuke vaste klant zit er bijvoorbeeld waarschijnlijk niet meer in. Maar ook als een klant belt over een retourzending van afgelopen maandag, dan kun jij nu niet even snel dat artikel erbij pakken om te overleggen wat er precies mee aan de hand was.

Kosten fulfilment

kosten fulfilmentAan fulfilment zitten uiteraard kosten voor de webwinkelier. Als je de allergoedkoopste oplossing zoekt, kun je dus in de meeste gevallen beter zelf je pakketjes blijven opslaan, inpakken en naar het postkantoor brengen. Al zou je, om dat een eerlijke vergelijking te maken, dan wel eigenlijk je eigen uren moeten rekenen.

Fulfilment-bedrijven rekenen voor al deze zaken geld. Toch vallen de kosten van fulfilment soms nog behoorlijk mee. Om te beginnen is het bedrijf gespecialiseerd in de werkzaamheden dus het vinden van het juiste artikel, inpakken en klaarzetten hebben zij soms zo gedaan terwijl jij er daarvoor misschien best wel wat tijd aan kwijt was. Daarnaast bieden ze soms veel mogelijkheden voor het optimaliseren van je voorraadbeheer. Als jij minder voorraad nodig hebt en toch minder vaak hoeft aan te geven dat iets is uitverkocht, kan dat uiteindelijk veel geld opleveren!

Meer efficiëntie en hogere volumes kunnen soms veel kosten besparen!

Daarnaast hebben ze soms enorme volumevoordelen. Als jij voor je webwinkel ergens een kleine loods moest afhuren voor de opslag, is de kans groot dat je daarvoor al snel een flink bedrag moest betalen. Fulfilment-partijen hebben soms enorme loodsen, die ze enorm efficiënt kunnen inrichten waardoor het per meter eigenlijk niet veel meer hoeft te kosten.

Met de verzendkosten is het natuurlijk hetzelfde verhaal. Als je één pakketje naar het postkantoor brengt kost die ruim zeven euro. Maar als de fulfilment-aanbieder voor meerdere webwinkels samen een vrachtwagen van PostNL laat langskomen zijn de kosten van een pakket versturen natuurlijk veel lager. Dat kan tientallen procenten verschillen!