Ecommerce fulfilment

Veel webwinkeliers beginnen op zolder, in de garage of in een opgeknapte schuur. Maar wat doe je nu als je ecommerce-avontuur zo succesvol is dat je het qua opslag letterlijk niet meer binnen de vier muren van je magazijn redt en je dagelijkse werkzaamheden alleen nog maar bestaan uit het inpakken of schuiven van dozen? Fulfilment-aanbieders bieden groeiende webwinkeliers de oplossing.

Fulfilment niet alleen voor ecommerce
De dienst fulfilment bestond al lang voordat er webwinkels kwamen. Postorderbedrijven bijvoorbeeld besteedden toentertijd hun logistiek uit. Ook de enveloppen van de Belastingdienst, de telefoon- of gouden bedrijfsgidsen en ander print- of verzendwerk kwamen regelmatig bij een bedrijf vandaan dat zich hierin gespecialiseerd had. Ecommerce heeft fulfilment wel weer een nieuwe groeiboost gegeven. Door het groeiend aantal webwinkels zijn dus ook het aantal fulfilment-bedrijven enorm toegenomen. Zowel in omvang als aantal.

Webwinkel fulfilment kan zeer uitgebreid
Fulfilment betekent eigenlijk alleen de opslag, het orderpicken en het klaarzetten van de bestellingen. Als je dus puur en alleen fulfilment afneemt dan besteed je eigenlijk simpelweg je magazijn-werkzaamheden uit. Verschillende fulfilment-bedrijven die zich richten op webwinkeliers zien het echter breder. In hun ogen is het bieden van fulfilment voor een webwinkel echt het ontzorgen van het gehele proces dat webwinkels meemaken achter de schermen.

Fulfilment kan op verschillende serviceniveau’s. Van het in ontvangst nemen van artikelen van je leverancier, het uitzoeken of die alles correct heeft geleverd tot het bijhouden van jouw voorraadadministratie, verzekeringen, aanschaffen verpakkingsmateriaal of meedenken over je assortiment, verpakking en communicatie. Ook het in ontvangst nemen en beoordelen en verwerken van retouren wordt veel aangeboden. Er zijn zelfs fulfilmentaanbieders die ook klantenservice of zelfs onderhoud aan de webwinkel zelf aanbieden. Fulfilment kan dus het gehele logistieke deel omvatten. Met dropshipping is dit zelfs letterlijk het geval. Je hebt dan een webwinkel zonder eigen voorraad.

Voordelen fulfilment

Het uitbesteden levert jou natuurlijk zorgen uit handen en extra tijdwinst op. Die kun je nu besteden aan ondernemen, marketing of uitbreiding. Maar ook jouw klant kan er soms op winnen als je deze logistieke zaken uitbesteedt. Fulfilmentaanbieders bieden soms net wat meer mogelijkheden omdat ze de kosten kunnen delen tussen verschillende webwinkels. Zo kunnen ze vaak later aanleveren bij de bezorgdiensten zoals PostNL. Daardoor kunnen bestellingen die ’s avonds zijn gedaan nog dezelfde dag mee.

Bedrijven die fulfilment aanbieden zijn goed op de hoogte van de juiste verpakking, werken vaak met lage foutmarges en staan meestal wel open voor een stukje flexibiliteit. Natuurlijk is die wel altijd beperkter dan jijzelf kon aanbieden. Het meesturen van een persoonlijk geschreven briefje bij een bestelling van die leuke vaste klant zit er bijvoorbeeld waarschijnlijk niet meer in. Maar ook als een klant belt over een retourzending van afgelopen maandag, dan kun jij nu niet even snel dat artikel erbij pakken om te overleggen wat er precies mee aan de hand was.

Kosten fulfilment
Aan fulfilment zitten uiteraard kosten voor de webwinkelier. Als je de allergoedkoopste oplossing zoekt, kun je dus in de meeste gevallen beter zelf je pakketjes blijven opslaan, inpakken en naar het postkantoor brengen. Fulfilmentbedrijven rekenen voor al deze zaken geld. Toch vallen de kosten van fulfilment soms nog behoorlijk mee. Om te beginnen is het bedrijf gespecialiseerd in de werkzaamheden dus het vinden van het juiste artikel, inpakken en klaarzetten hebben zij soms zo gedaan terwijl jij er daarvoor misschien best wel wat tijd aan kwijt was.

Daarnaast hebben ze soms enorme volumevoordelen. Als jij voor je webwinkel ergens een kleine loods moest afhuren voor de opslag, is de kans groot dat je daarvoor al snel meer dan honderd euro in de maand betaalde. Fulfilment-partijen hebben soms enorme loodsen, die ze enorm efficiënt kunnen inrichten waardoor het per meter eigenlijk niet veel meer hoeft te kosten. Met de verzendkosten is het natuurlijk hetzelfde verhaal. Als je één pakketje naar het postkantoor brengt kost die ruim zeven euro. Maar als de fulfilment-aanbieder voor meerdere webwinkels samen een vrachtwagen van PostNL laat langskomen zijn de kosten van het pakketje natuurlijk veel lager. Dat kan tientallen procenten verschillen!