Conversieoptimalisatie

Met conversieoptimalisatie, ook wel Conversie Ratio Optimalisatie (CRO) genoemd, haal je het maximale uit je bestaande bezoekers. Leer te begrijpen wat je doelgroep wil en neem blokkades zo veel mogelijk weg. Bovendien kun je zo gerichte verkoopstrategieën inzetten, waarmee je de conversie verder stimuleert.

Inhoud:

Korte samenvatting

  • Conversie Ratio Optimalisatie (CRO) is een continu proces om de verschillende website-elementen te optimaliseren, zodat je het maximale rendement uit je investering haalt.
  • Conversieoptimalisatie bevat elementen zoals het ontwerp van de landingspagina’s, teksten, call-to-actions, optimalisatie van de gebruikerservaring en A/B-testen.
  • Om succesvol te zijn met conversieoptimalisatie moet je je doelgroep begrijpen en de bezoekers-activiteiten bijhouden. Automatiserings- of AI-tools voor (mobiele) optimalisatie geven hierbij inzichten.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Door continu te testen kun je de conversie verhogen

Inzicht in conversieoptimalisatie

Conversie Ratio Optimalisatie (CRO) is het proces waarbij je verschillende website-elementen optimaliseert, zodat je de kans vergroot dat een bezoeker daadwerkelijk een bepaalde actie onderneemt. Bijvoorbeeld het doen van een aankoop of het invullen van een contactformulier. Door de prestaties van je website te analyseren en hierop actie te ondernemen, kun je het conversiepercentage verbeteren.

Je berekent het conversiepercentage door het aantal verkopen te delen door het aantal bezoekers en dit keer 100 te doen. Door continu aanpassingen aan je website te maken en deze te testen, krijg je na verloop van tijd een duidelijk beeld hoe je de beste ROI (return on investment) behaalt.

Inzicht in je doelgroep is essentieel bij CRO.

Weet wie je doelgroep isInzicht in je doelgroep is cruciaal bij conversieoptimalisatie. Door hun voorkeuren en gedrag te snappen, kun je beslissingen nemen die aansluiten bij hun behoeften en verwachtingen. Tools zoals Google Analytics kunnen waardevolle inzichten geven over het gedrag van gebruikers. Stel dat je ontdekt dat bezoekers afhaken bij een bepaalde pagina, dan kun je deze verbeteren.

Belangrijkste onderdelen van CRO

De lay-out, de websiteteksten, call-to-actions, navigatie en gebruikerservaring behoren tot de belangrijkste onderdelen van conversieoptimalisatie. Door je te richten op deze onderdelen kun je het optimale halen uit je bestaande verkeer en de leads. Hierdoor kun je op de lange termijn een duurzame groei realiseren.

Ook de landingspagina’s spelen een belangrijke rol bij de website-optimalisatie, omdat ze het eerste contactpunt vormen voor potentiële klanten. Dit zijn de pagina’s waar bezoekers naartoe worden geleid nadat ze op een advertentie hebben geklikt of via een zoekmachine op jouw site zijn gekomen. Door deze pagina’s te optimaliseren met goede koppen, duidelijke call to actions en aantrekkelijke afbeeldingen maak je een sterke eerste indruk.

Kleine aanpassingen kunnen al veel effect hebben.

Relatief kleine aanpassingen, zoals het toevoegen van productbeoordelingen van klanten en reviews over je bedrijf, kunnen al een grote invloed hebben op je conversie. Call-to-actions verdienen ook extra aandacht in het optimalisatieproces, aangezien ze de bezoekers leiden naar de gewenste actie. Bekende CTA’s zijn ‘koop nu’ of ‘klik hier’.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Call to actions leiden je bezoeker naar de juiste actie

Tools om CRO-inspanningen te verbeteren

Conversieoptimalisatie speelt een belangrijke rol in het maximaal laten presteren van je website. Het stimuleert niet alleen de verkoop, ook de klantervaring verbetert. Door stapsgewijs je website te optimaliseren, creëer je een fijne gebruikerservaring die bezoekers helpt om over te gaan tot een aankoop.

Door systematisch te testen, leer je wat effectief is.

Er zijn verschillende CRO-tools die je hierbij kunnen helpen. Denk aan A/B-testen, het analyseren van het gedrag van gebruikers, heatmaps en het personaliseren van content om aan de klantvoorkeuren te voldoen. Door de website systematisch te testen en te verfijnen, weet je na verloop van tijd wat je moet doen om de conversie te stimuleren.

A/B-testen

A/B-testen, ook wel splittesten genoemd, is een veelgebruikte methode om te ontdekken wat werkt. Van elke pagina die je wilt testen, maak je twee versies. De ene helft van de bezoekers krijgt versie A te zien, de andere helft krijgt versie B. In principe kun je elk paginaonderdeel A/B-testen.

Voortdurend testen zorgt voor meer succes.

A/B-testen werken goed bij conversieoptimalisatieNaast webteksten lenen bijvoorbeeld koppen, kleuren en (bestel)buttons zich goed voor deze testen. Wel is het belangrijk om voldoende data te genereren. Stop dus niet te snel met de testen. Het is aan te raden om elke test minimaal één, maar liever nog minstens twee weken uit te voeren. Ook heb je voldoende bezoekers nodig, waardoor het vooral werkt voor relatief grote websites.

Heat maps

Met behulp van heat maps kun je het ontwerp van je pagina’s optimaliseren. De methode laat het gebruikersgedrag zien. Je ziet onder meer hoe hoog (of laag) de betrokkenheid is op bepaalde plekken. Door deze gegevens te analyseren, kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de bestelknop aan te passen of een groter lettertype te gebruiken.

Navigatie en gebruikerservaring

De navigatie en gebruikservaring zijn essentieel voor conversieoptimalisatie. Beide aspecten moeten eenvoudig zijn, zodat gebruikers intuïtief kunnen handelen. Met een goed gestructureerde website kunnen gebruikers snel de gewenste inhoud vinden en zonder problemen door de website navigeren. Een goede stelregel is dat bezoekers binnen drie klikken de gewenste bestemming bereiken. Ook een snelle laadtijd en een gebruiksvriendelijke mobiele ervaring zijn belangrijk.

Binnen 3 klikken moeten bezoekers op de juiste plek zijn.

Gebruikersgedrag analyseren

Om te begrijpen hoe bezoekers met je website omgaan, moet je het gebruikersgedrag analyseren. Met tools als Google Analytics, Crazy Egg en Hotjar kun je gegevens over het gebruikersgedrag verzamelen en analyseren. En met gebruikerstest en feedback van bezoekers weet je precies waar de pijnpunten liggen en hoe je die kunt verbeteren.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Er zijn verschillende testen voor CRO

Personalisatie van de inhoud

Met gerichte content en personalisatie creëer je een aantrekkelijkere ervaring voor websitebezoekers. Om de aandacht van de bezoeker vast te houden is het belangrijk dat de teksten de missie van de website weerspiegelen en dat potentiële klanten snel vinden wat ze zoeken.

Er zijn diverse tools om data te personaliseren.

Effectieve koppen, beknopte alinea’s en een consistente lay-out verbeteren de gebruikerservaring en kunnen leiden tot een hoger conversiepercentage. Er zijn verschillende software-aanbieders die tools hebben om data te verzamelen en te personaliseren.

Uitdagingen bij conversieoptimalisatie

Conversieoptimalisatie kan best een uitdaging zijn. Zeker als je niet precies weet hoe je dit moet aanpakken. Enkele veelgemaakte valkuilen zijn:

• Geen meetbare doelen stellen
• De klantbehoeften niet begrijpen
• Niet voldoende tests uitvoeren
• Niet optimaliseren voor mobiele apparaten
• Resultaten niet (voldoende) controleren
• Niet aanpassen aan veranderende trends

Aanpassen aan veranderende trends

Bij CRO is het belangrijk om flexibel te blijvenOm concurrerend te blijven, en ook op de lange termijn succesvol te zijn, moet je flexibel zijn. Denk bijvoorbeeld aan de toegenomen automatisering, kunstmatige intelligentie en technologische ontwikkelingen.

De conversiesector ondergaat grote veranderingen, waardoor je in staat moet zijn om je aan te passen aan veranderende trends.

Het is belangrijk om flexibel te zijn bij CRO.

Aan de slag met conversieoptimalisatie

Als je je doelgroep begrijpt, de bezoekersactiviteiten een langere periode hebt bijgehouden en in kaart hebt gebracht welke website-elementen verbeterd moeten worden, kun je beginnen met conversieoptimalisatie. Allereerst is het belangrijk om te bepalen wat je doel is.

Zorg voor een duidelijk en meetbaar doel.

Wil je bijvoorbeeld het websiteverkeer verhogen, het aantal verkopen stimuleren of de gemiddelde bestelwaarde verhogen? Nadat je je doel hebt bepaald en hiervoor (verschillende) testen hebt ingezet, kun je beginnen met aanpassingen. Vergeet niet dat je deze aanpassingen ook voortdurend test en zo nodig bijschaaft.

Doorlopend testen om de CRO te verbeteren

Samenvatting

Conversieoptimalisatie is een cruciaal aspect bij het stimuleren van de bedrijfsgroei en het optimaal benutten van het bestaande websiteverkeer. Door je doelgroep te begrijpen, je website te optimaliseren, strategieën te implementeren en geavanceerde tools en technologieën te gebruiken, kun je de conversie stimuleren.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over conversieoptimalisatie zijn:

Hoe doe je aan conversieoptimalisatie?

Conversie Ratio Optimalisatie (CRO) houdt in dat je websiteprestaties op basis van data verbetert. Bijvoorbeeld door het analyseren van het klantgedrag, het uitvoeren van A/B-testen of feedback van klanten. Ook zijn er diverse tools om pagina’s te analyseren en te helpen identificeren van verbeterpunten.

Wat is een voorbeeld van conversieoptimalisatie?

Het optimaliseren van een website of landingspagina om het percentage bezoekers dat een gewenste actie onderneemt te verhogen, is een voorbeeld van conversieoptimalisatie. Denk bijvoorbeeld aan een nieuw ontwerp voor bepaalde pagina’s, een eenvoudigere navigatie of andere call to actions.

Wat is het verschil tussen SEO en CRO?

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) draait om het optimaliseren van je website, zodat deze vaker wordt weergegeven in de resultaten van zoekmachines. Het is vooral gericht op het bereiken van meer verkeer. Conversieoptimalisatie (CRO) kijkt naar het optimaliseren van de resultaten van je website bij de huidige bezoekers. Samengevat: SEO helpt je om bezoekers naar je website te krijgen, terwijl CRO je helpt om van die bezoekers betalende klanten te maken.