menu

Offline netwerken is springlevend

Als je de marketeers van nu moet geloven dan is het krijgen van klanten aan een enorme modegevoeligheid onderhevig. Van zoekmachines naar Facebook, en dan het liefst op de iPad en mobiel. Wat mis je nou echt als je niet aan deze hypes meedoet?

Klanten heb je nooit genoeg. Eerst wil je er genoeg voor continuïteit. Dan wil je winst, vervolgens groei, en uiteindelijk wil je zoveel aanvragen dat je zelf kunt gaan beoordelen voor wie je wel en voor wie je niet werken wilt. 

Om al die stromen aan mogelijke opdrachtgevers te realiseren moet je aan marketing doen, zo zeggen kenners. Nog niet zo lang geleden was internet de hype en telde je pas mee als je minstens een paar duizend bezoekers uit zoekmachines wist te halen. En dan het liefste via de organische resultaten natuurlijk. Maar die tijden zijn voorbij. Facebook is Google voorbij in traffic, en ook het modewoord van 2009,  social media, lijkt – inclusief Twitter – zijn tijd al weer te hebben gehad. 

Ogen en oren open dus! Om te horen hoe we straks in 2011 die nieuwe verkopen kunnen binnenhalen! 

Zo kun je je helemaal gek laten maken. Toch blijkt het krijgen van klanten, zelfs voor hippe nieuwe marketingbedrijven, nog steeds het beste te werken op een manier die al eeuwen hetzelfde is: netwerken. En dan bedoel ik niet de speednetworking events die je hier en daar tegenkomt, maar gewoon de alledaagse contacten zoals de gewone voetbalclub, lagere school, kerk en kroeg. Eigenlijk werkt dat nog steeds zo.

Het klinkt zo gedateerd. Niemand gelooft toch meer écht deze dagen? Terwijl de hele wereld op Facebook zit? Hoeveel leden heeft jouw lokale voetbalclub nu helemaal? En in de kroeg kom je toch alleen maar voor dronken barpraat? 

Natuurlijk, het succes van online netwerken als Facebook en Hyves is groot, en voor bedrijven bieden deze social media veel marketingmogelijkheden. Nieuwe technologieën als mobiel internet en iPhone Apps bieden weer nieuwe kanalen die een flink publiek aan kunnen spreken. Maar wanneer we heb hebben over netwerken, en kijken naar de aard van menselijke relaties, dan blijkt niets direct persoonlijk contact te verslaan. 

Offline netwerken is nog steeds springlevend. Het is offline waar de belangrijkste relaties gevormd worden, en aan offline ontmoetingen hechten wij als sociale wezens nog steeds de meeste waarde. Offline ontmoetingsplaatsen als de kerk, de voetbalclub en de buurtkroeg zijn dus wel degelijk van waarde voor het opbouwen van waardevolle contacten, ook zakelijk.

Want klanten die je offline ontmoet zullen eerder hun vertrouwen in jou als ondernemer steken. Ze kennen je, weten hoe jij als persoon bent en voelen een diepere band met je dan met die ondernemer die hen af en toe een email stuurt. En zullen je daarom ook eerder die opdracht gunnen. 

Potentiële klanten via nieuwe media kanalen vragen tientallen offertes op, willen de laagste prijs en zijn bij de minste of geringste negatieve ervaring zo kritisch als het maar kan. Terwijl iemand die zijn kind naar dezelfde lagere school brengt als jij al vertrouwen in jou heeft als mens. Als je offerte maar grotendeels aan de verwachting voldoet gunt hij je winst en tijd. Hij wil graag met je in dialoog en verwacht behalve een goed eindresultaat ook gewoon een prettige samenwerking. 

Gaan geloven of sporten uit commercieel oogpunt? Er zijn golfers die hun hobby zien als werktijd maar natuurlijk is dat niet het doel van mijn betoog. Wat ik wel graag zou willen zeggen is dat marketing heel hip lijkt, maar eigenlijk een tijdloos iets is. Want ook jij hebt een hobby, sportclub, buren en kennissen. Die mensen lijken op het eerste gezicht misschien niet de ideale klant en staan niet te wapperen met allerlei opdrachten, maar als ze een keer iets hebben en je hebt het vertrouwen en de verbondenheid is de kans groot dat niet de offerte, prijs of snelheid de doorslag geeft, maar je band met elkaar. 

Kijk eens naar je huidige netwerk en activiteiten, het hoeft je niets te kosten, je doet het waarschijnlijk met plezier. Weten die mensen wel wat jij eigenlijk doet en wanneer jij ze een dienst zou kunnen bewijzen met jouw expertise? 

Verder lezen

Reacties