Affiliate marketing

Bij affiliate marketing betaalt de adverteerder een vergoeding aan mensen die klanten of bezoekers aanleveren. De affiliate promoot een dienst of product en verdient commissie voor elke bezoeker, lead of aankoop. Hoe begin je nu eigenlijk met affiliate marketing en wanneer is het de moeite waard?

Inhoud:

Wat is affiliate marketing?

wat is affiliate marketingAffiliate marketing is een vorm van online marketing. Mensen promoten actief producten of diensten van adverteerders in ruil voor commissies. Meestal via een website, maar het werkt ook prima in een nieuwsbrief, Youtube-kanaal of andere sociale media.

Voor mensen die zelf een succesvolle eigen website maken is het een eenvoudige manier om toch online geld te verdienen. Je verwijst alleen maar door en hoeft dus zelf geen eigen webwinkel te beginnen of producten of diensten te hebben.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Hoe werkt affiliate marketing?

Het lijkt op influencer- of contentmarketing maar dan met een variabele vergoeding voor de affiliate. Zoals een percentage of bedrag per klik, lead of aankoop. Welk inkomen een publisher hiermee verdient hangt sterk af van welke campagne, product of doelgroep die kiest.

Bij andere vormen maakt een adverteerder meestal de advertenties en bepaalt die een budget. Bij affiliate marketing hebben publishers juist veel invloed op de advertentie en het bereik daarvan. In Nederland zijn veel adverteerders en affiliates aangesloten bij affiliate-netwerken.

Vergoedingen zijn soms op CPC (cost per click) maar CPL (cost per lead) of CPS (cost per sale) komen vaker voor.

Affiliates verdienen commissie bij resultaat

In tegenstelling tot influencer- of contentmarketing krijgt een affiliate meestal niet betaald om iets te zeggen. Het plaatsen van een bericht levert nog niets op. Ook het doorsturen van het verkeer is meestal nog voor risico van de publishers.

Die verdienen pas geld (commissie) als iemand via hun website doorklikt naar de site van de adverteerder en daar een product of dienst koopt. De kosten of verdiensten van affiliate marketing zijn dus afhankelijk van de resultaten. Afhankelijk van het contact kan het een zeer succesvolle vorm zijn van online marketing.

Online ondernemer

Affiliate bepaalt de promotie voor producten

De adverteerder bepaalt de commissie en producten. Voor de statistieken en betaling kan de adverteerder zelf een eigen partnerprogramma opzetten, maar ook aansluiten bij een affiliate-netwerk. Het voordeel van bekende netwerken is dat er al veel affiliates zijn aangesloten.

Op zo’n netwerk kunnen die zich eenvoudig aanmelden voor de campagne en het promotiemateriaal. De affiliate bepaalt of de campagne goed bij de doelgroep aansluit en hoe en waar de producten in advertenties, blogs of nieuwsbrieven worden geplaatst. Er is geen verplichting om iets te doen.

De adverteerder weet dus vooraf niet hoeveel het affiliateprogramma gaat kosten. Al is dat meestal niet zo’n probleem als de commissie gebaseerd is op extra omzet die er zonder deze campagne niet was geweest.

De affiliate bepaalt hoe en waar die advertenties inzet.

Wil je online een passief inkomen genereren? Dan is affiliate marketing niet de enige manier! Bekijk ons overzicht met manieren waarop publishers online geld verdienen.

Online producten promoten.

Affiliate marketing-netwerken

Adverteerders en affiliates kunnen elkaar direct benaderen maar er zijn ook gespecialiseerde affiliate-netwerken. Bekende Nederlandse affiliate marketing-netwerken zijn:

Daisycon is een Nederlands affiliate-netwerk, dat adverteerders en publishers verbindt. Het biedt meerdere tools om de affiliate marketingcampagnes van adverteerders te optimaliseren. Ook ondersteunt Daisycon koppelingen met Magento, Lightspeed en Mijnwebwinkel.

Het affiliate-netwerk Tradetracker heeft gepatenteerde technologie genaamd "Real Attribution", die adverteerders in staat stelt om de waarde van elke interactie tussen een klant en hun website of advertentie te meten. Het biedt ook integraties met webwinkelsoftware en een dashboard met rapportages.

Awin (voorheen Zanox) is een Duits affiliate-netwerk. Het verbindt duizenden adverteerders en affiliates in een eigen platform. Het platform biedt meerdere tools en services, waaronder geavanceerde tracking- en rapportagefuncties en integraties met webwinkelsoftware.

Naast Daisycon, Tradetracker en Awin zijn er nog tientallen netwerken actief die soms gericht zijn op een niche of regio. Bij een bekend netwerk zijn al duizenden affiliates en adverteerders aangesloten en deze regelt meestal ook alle techniek en financiële administratie van een partnerprogramma. Zowel professionele affiliates als nieuwkomers werken vaak met een gespecialiseerd affiliate-netwerk.

Zelf een programma opzetten

Een eigen affiliate programma opzetten met Pluy & PayEen affiliate-netwerk biedt veel voordelen maar als  adverteerder kun je ook eenvoudig zelf een affiliate-programma opzetten voor eigen ambassadeurs.

Met de software van Plug & Pay kun je bijvoorbeeld een speciale kassa toevoegen aan jouw website. Vooraf kun je bepalen welke commissie je (per product) biedt. Zo kun je eenvoudig zelf een affiliate marketing-campagne oprichten met unieke links voor partners, influencers of andere affiliates.

Daarnaast is het soms lastig om de juiste vergoeding voor de publishers te bepalen. Veel adverteerders zijn in het begin wat voorzichtig. Ze zijn bang dat ze affiliates deels moeten betalen voor omzet die ze toch wel hadden gehad. Hierdoor starten adverteerders soms met lage vergoedingen wat weer een nadelig effect heeft op de kwaliteit of het bereik van de eerste affiliates.

Zet zelf eenvoudig een campagne op met de software van Plug & Pay. Inclusief  kassa met commissie-overzicht per affiliate en product en koppeling met boekhoudprogramma’s.

Waarvoor is affiliate marketing geschikt?

waarvoor is affiliate marketing geschiktAffiliate marketing is voor bijna alles geschikt. Zie het maar als een soort betaalde vorm van mond-tot-mondreclame. Als veel publishers jouw producten aanbevelen in blogs, nieuwsbrieven of sociale media dan heeft dat een vergelijkbaar effect. Toch zijn er maar weinig adverteerders die het actief inzetten.

Als je het goed opzet kan affiliate marketing een langdurige samenwerking opleveren tussen adverteerders en affiliates. Als de relatie open en gelijkwaardig loopt en de vergoedingen voor beide partijen in orde zijn kan het voor veel producten en diensten een ideale oplossing zijn.

Er zijn in grote lijnen natuurlijk wel een paar punten die het makkelijker maken. Zo is het makkelijker om een digitaal product, zoals software, scripts en templates te promoten dan producten zoals computers, meubilair en kleding. Bij fysieke producten, zeker die in een duurder prijssegment, willen consumenten het product bijvoorbeeld soms ook even in het echt zien en heb je ook te maken met verzendkosten.

Wanneer is het ongeschikt?

Affiliate bepaalt de advertenties of linksEen reden dat affiliate marketing toch soms mislukt is omdat de verwachtingen vooraf te hoog zijn. Het opzetten van een campagne kan best intensief zijn, zeker in het begin. Er zijn wel netwerken waarop je eenvoudig een campagne kunt starten, maar de kans is klein dat affiliates het direct massaal oppakken.

Bij affiliate-netwerken zijn er veel publishers aangesloten, maar die werken vaak al met meerdere adverteerders waardoor ze niet meteen met jouw campagne aan de slag gaan, of doen ze dit niet op de manier waarop jij dat wil. Het helpt als je zelf actief enkele ambassadeurs op gang helpt met promotiemateriaal, teksten, banners en voordelen.

Reclameregels

Een groot nadeel van affiliate marketing is dat het vooraf soms onduidelijk is hoe de reclame plaatsvindt. Ook zijn er affiliates die onduidelijk zijn over wat reclame is, en wat niet. Dat is verboden volgens de Nederlandse Reclame Code, maar komt bij deze vorm van reclame toch veel voor.

Je verliest dus zicht op je merk en de presentatie daarvan. Bij consumentenartikelen loop je dat risico altijd, maar bedrijven die business-to-business werken zijn er vaak voorzichtig mee. Maar er zijn zeker ook b2b-campagnes te vinden.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Tips voor affiliates

adverteren en online marketingNiemand koopt iets alleen omdat jij toevallig affiliate-links in een e-mail of je website noemt. Het product moet écht aansluiten bij de website en doelgroep.

Als je er een compleet blog of pagina aan besteedt, inclusief jouw ervaringen, afbeeldingen en voor- en nadelen, is de kans al groter. Als de adverteerder kwalitatief promotiemateriaal biedt kan dit veel verschil maken.

Vaak bieden adverteerders al een voorbeeld van teksten die je op je site kan zetten, al kun je deze beter niet letterlijk overnemen. Aangeleverde teksten zijn vaak kwalitatief maar blijken toch meestal niet succesvol. Vaak sluiten de woordkeuzes onvoldoende aan je website en doelgroep.

Vaak helpt het om het product eerst zelf te kopen en te kijken hoe het werkt. Het delen van eigen ervaringen maakt het het interessanter voor bezoekers om te lezen. Plaats voldoende informatie over het product dat je wilt promoten en op het einde een affiliate-link waarop een potentiële klant het kan kopen. Dit werkt over het algemeen goed bij affiliate marketing-websites.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over affiliate marketing zijn:

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van online marketing en lijkt op influencer- of contentmarketing maar waarbij de adverteerder en affiliate afrekenen op basis van wat er is geleverd. Het werkt veelal op basis van CPS (cost per sale), waarbij je een percentage commissie afrekent bij elke verkoop, maar er zijn ook affiliate-programma’s waarbij de vergoedingen op CPC (cost per click) of zelfs CPM (cost per view) worden afgerekend.

Wanneer is affiliate marketing slim om in te zetten?

Je kunt affiliate marketing voor vrijwel alles inzetten. Toch zijn er maar weinig adverteerders die er actief gebruik van maken. Dat komt omdat affiliates best veel vrijheid hebben. Hierdoor heb je als adverteerder niet meer jouw hele campagne in de hand.

Het is vrij intensief om een affiliate-campagne te starten. Het instrueren van publishers over de voordelen van jouw producten kan tijdrovend zijn. Het is dus niet slim als je campagne maar een korte looptijd heeft. Ook werken affiliate-campagnes meestal met nofollow-tags, waardoor het niet zo handig is als je momenteel actief bezig bent met zoekmachineoptimalisatie.

Hoeveel kun je verdienen met affiliate marketing-programma's?

Als je alleen een paar procent commissie verdient aan een aankoop die verliep via een klik op jouw affiliate-link, dan lijkt het alsof affiliates er niet snel veel geld mee verdienen.

In grote lijnen is dit waar. Grote sites met veel bezoekers verdienen meestal meer als ze met hun advertenties voor werkelijk alle views of kliks geld krijgen. Maar als er een goede match is tussen de affiliate en de adverteerder, en de teksten werkelijk goed zijn afgestemd, dan kan de conversie (kans dat iemand iets koopt) soms hoog oplopen.

Als het een win-win-situatie voor zowel de adverteerder als de affiliate oplevert kunnen dit soort deals soms erg lang blijven bestaan en affiliates er echt heel veel geld mee verdienen. Dan is er eigenlijk geen maximum voor wat je kunt verdienen. Er zijn mensen die met zo’n passieve inkomstenbron in een paar jaar tijd miljonair zijn geworden.

Wat is het beste affiliate-netwerk?

Bekende Nederlandse affiliate marketing-netwerken zijn Daisycon, Tradetracker en Awin. Hiernaast zijn er nog tientallen affiliate-netwerken actief die soms gericht zijn op een niche of regio. Via de software van Plug & Pay kun je zonder affiliate-netwerk een kassa toevoegen aan jouw website, met unieke links voor partners, influencers, ambassadeurs of andere affiliates.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is eigenaar van Zietuwel, het bedrijf achter sites als Ondernemen & Internet.nl, investeerders.nl, ecommercenews.nl en enkele andere titels.

Bekijk alle berichten van Dirkjan