menu

Adverteren in zoekmachines

Adverteren in zoekmachines en dan met name in de zoekmachine Google, is hot! Niet zo verrassend want je kunt zelf je limieten instellen, zoekwoorden uitzoeken, en zelfs de resultaten real-time meten via de tools van Google Adwords. Duizenden webwinkel eigenaren en online ondernemers gingen je voor door te adverteren in zoekmachines.

En de zoekmachines zelf staan niet stil. Zo kent iedereen Google Adwords als een mogelijkheid om in de zoekmachine te adverteren door middel van het betalen per clicks, maar kun je ook al een behoorlijk lange tijd in de zoekmachine adverteren op basis van impressies, animated GIF-banners,  en kunnen adverteerders via de tools van Adwords zelf bepalen op welke websites ze wel en op welke websites ze niet willen adverteren.

De CPM en website keuze opties worden in Nederland nog relatief weinig gebruikt. De meeste adverteerders kiezen toch telkens weer standaard de opties om door middel van clickprijzen in de zoekmachine te adverteren. Toch is het, vanuit de adverteerderskant gezien, erg interessant om te experimenteren met adverteren via CPM.

Deze optie is verschillend van de huidige traditionele manieren van adverteren via CPM waar vooraf een standaard bedrag gevraagd wordt per CPM. Bij Google gaat dit op de standaard marktwijze: je betaalt niet meer dan het minimum bedrag dat nodig is om de hoogstbiedende adverteerder te zijn op een bepaalde website. Bij lage concurrentie kan dit beduidend lager zijn dan de CPC, of prijzen van de webmaster van de website zelf. Bij CPC wordt veel gekeken naar de gemiddelde kosten globaal gezien, maar als deze website relatief veel meer clicks heeft dan andere, op zijn zoekwoorden segment, zal de CPM prijs relatief gezien laag zijn. CPM zal alleen gelden voor websites`die opt-in via AdSense toestemming hebben gegeven, en niet in de resultaten van de zoekmachine van Google zelf.

Als je echt alle advertentiemogelijkheden van zoekmachines wilt kunnen gebruiken kun je hiervoor het beste een bureau inschakelen, of er echt een flink aantal uren voor reserveren, want het vergt vaak wel wat geduld en doorzettingsvermogen. Voor bedrijven die binnenkort willen starten met adverteren in zoekmachines hebben wij 10 interessante tips samengesteld:

Tien tips voor starten met adverteren in zoekmachines

1 – Begin winstgevend
Deze eerste stelling gaat niet voor iedereen op, maar voor de meesten wel. Veel webmasters en webwinkel eigenaren verwachten vanzelf te verkopen als er maar bezoekers komen. Probeer dit eerst uit. Is je website bezoekersvriendelijk, en hebben mensen interesse in je product? Vraag wat mensen of ze binnen 5 minuten kunnen vinden wat ze verwachtten te vinden op de website, en ga na of alles werkt. Zoek gratis wegen voor verkeer, meld je site aan bij Startpagina, en kijk wat je gemiddeld verkoopt na 100 bezoekers. Heb je een of twee producten verkocht? Verhoog dan eerst je conversie! Zorg dat je per 100 bezoekers 10 producten verkoopt, en begin pas als je hele concept efficiënt is uitgewerkt en de website winstgevend is aan adverteren. Adverteren in zoekmachines is voor de reguliere ondernemer de laatste stap in het marketing plan.

2 – Segmenteer
Bedenk vooraf duidelijk waarop je wilt adverteren, welk product of dienst je hiervoor wilt inzetten, en wat je doelgroep zal zijn. In zoekmachines wordt veel vaker naar de nieuwe CD van Britney Spears gezocht, dan naar een popzangeres. Maak dan ook geen advertentie voor je website in het algemeen, maar voor het product dat je meer wilt verkopen. Je kunt voor elk van de producten of diensten die je verkoopt een aparte advertentie maken.

3 – Landingspagina
Als mensen clicken op een advertentie, verwachten ze DIRECT resultaat. Zorg dan ook dat de link dit direct geeft. Veel bedrijven starten met de standaard openingspagina. Hierop is soms niets over het betreffende product te vinden. Op de landingspagina moet eigenlijk kort informatie, mogelijke illustraties, prijs en link naar bestel- of meer informatie formulier staan. Bezoekers moeten binnen 2 minuten het hele plaatje kennen anders zoeken ze verder.

4 – Advertentie
Yahoo Advertising rangschikt alleen resultaten op basis van het bedrag dat de adverteerder biedt. Google rangschikt ook op basis van resultaten. Als een advertentie meer clicks krijgt dan die van de concurrent, komt de concurrent hoger en beter te staan. Zorg dus dat de advertentie resultaten brengt en duidelijke omschrijvingen heeft. Vooral actie advertenties als “in de maand september 15% korting op al onze computer producten als u deze nu online bestelt” werken vaak erg goed. De bieding zorgt voor 50% van je plaatsing, maar een goedlopende advertentie is zeker net zo veel waard.


5 – Relevanten zoektermen

In zoekmachines wordt direct op product gezocht. Zorg dan ook dat je veel zoektermen hebt, bij voorkeur bestaande uit twee of meer woorden. De reden hiervoor is dat deze vaak goedkoper zijn omdat minder concurrenten hierop bieden, en dat je hiermee vaak directer en meer target dan uw concurrent. Een woord als creditcard kan betekenen dat een webwinkel creditcards wil accepteren, maar kan ook betekenen dat iemand zoekt naar een bank om een creditcard aan te schaffen. Zoals genoemd in punt 3, een goed lopende advertentie is 50% van het resultaat. Zorg dan ook dat je alleen en enkel je doelgroep bereikt. Uitsluitende zoekwoorden kunnen je advertentie dan ook veel efficiënter maken. Door woorden als gratis of free of adult uit te sluiten krijgen alleen relevante zoekers je advertentie te zien en levert deze meer resultaat op.


6 – Begin rustig

Met adverteren in zoekmachines kun je tientallen of wel honderden klanten per dag bereiken, maar als je dit al na 24 uur nadat je je hebt ingeschreven verwacht, kom je van een koude kermis thuis. De ervaring is dat het begin bij iedereen stroef is. Begin rustig! Bouw verschillende advertenties op, denk enkele dagen over de zoekwoorden na, wissel ze af, kijk naar resultaat, en zodra je weet wat je conversie is kun je je daglimiet wat verhogen, of een nieuwe advertentie voor een ander product maken.

7 – Meet de leads
Een goed geclickt zoekwoord betekent nog niet dat dit je veel geld oplevert. Eerder dat je hiervoor veel moet betalen. Of het je ook wat oplevert kun je met de leadtracker meten. Zo weet je precies of je voor een bepaald zoekwoord meer moet gaan bieden, of juist minder.

8 – Think global, act local
Deze stelling gaat hier heel goed op. Een Engelstalige advertentie zou in Nederland prima kunnen. Toch is een Nederlandstalige advertentie vaak net iets effectiever, wat weer effect kan hebben op de plaatsing, wat weer effect kan hebben op de effectiviteit omdat Google de geschiedenis mee laat gelden in de resultaten. Maak dan ook voor elke doelgroep, gebied, product en soms zelfs provincie een aparte advertentie. In Nederland in het Nederlands, en in Duitsland met Duitse zoektermen en Duitse advertentie.

9 – Begin met uitbesteden
Schroom niet om een campagne in eerste instantie uit te besteden als marketing, reclame en online ondernemen niet direct in je core business staan. Doordat je het heel gemakkelijk ook zelf kunt doen, zijn de prijzen om het uit te besteden vaak zeer goed te doen. Je weet dan zeker dat je campagne correct is opgezet.

Op dit moment is het lastig om te zien wat de beste bureaus zijn om je Adwords campagne aan uit te besteden. Google heeft met een keurmerk voor bedrijven die een examen hebben afgelegd en door Google zijn geautoriseerd voor het dragen van het logo van Google Advertising Professional.  Maar dit betekent niet meer dan dat deze de mogelijkheden van het adverteren in de zoekmachine onder de knie hebben. Het zegt nog niets over de prijs en kwaliteit van de diensten. 

10 – Google richtlijnen
Lees natuurlijk ook goed de richtlijnen van Google en Bing zelf door. Op deze websites staat enorm veel informatie. Neem er even rustig de tijd voor, want ook al lijkt het een en ander logisch, met kleine stappen kun je toch grote verschillen in conversie bereiken.