Adverteren in zoekmachines
Online adverteren in zoekmachines, met name in Google, is populair. Logisch, want je kunt hierbij snel jouw doelgroep bereiken met een budget dat jou past. Je kunt zelf je limieten instellen, bepalen op welke zoekwoorden je bovenaan in de zoekmachine wilt staan en je kunt de resultaten real-time meten.
Inhoud:
- Een campagne opzetten
- adverteren op leadwaarde
- de lijst met zoektermen
- landingspagina en advertentie
- optimaliseer je campagne
- Schakel hulp in
Hoe werkt zoekmachine adverteren?
Met betaalde advertenties sta jij boven de organische zoekresultaten en je bepaalt zelf de zoektermen waarop je gevonden wilt worden.
Daarmee lijkt SEA, de Engelse afkorting voor adverteren in zoekmachines, een makkelijke manier om iets onder de aandacht te brengen. Al is de concurrentie groot en de mogelijkheden zijn eindeloos.
Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!
Beginnen met adverteren in zoekmachines
Als je met zoekmachine-adverteren gaat beginnen dan kiezen de meeste mensen toch voor de standaardoptie waarbij je een maximumbedrag instelt per dag en betaalt per klik. Meestal is dit ook de beste manier om ermee te starten.
Vervolgens is het een kwestie van verschillende advertentieteksten maken, zoektermen toevoegen en vooral na het lanceren regelmatig bijsturen op de conversie- en kwaliteitsscore.
Meer verkeer uit zoekmachines en online marketing? Google Ads is vaak de snelste weg maar YouTube, Google Shopping of prijsvergelijkers bieden ook mogelijkheden.
Een advertentiecampagne opzetten én bijhouden
Advertenties in zoekmachines als Bing of Google werken vooral goed als je er veel tijd voor vrijmaakt. Als je echt optimaal via zoekmachines wilt adverteren kun je hiervoor het beste een bureau inschakelen, of wekelijks enkele uren voor reserveren.
Want een goede advertentiecampagne vergt vaak wel wat geduld en doorzettingsvermogen. Het opzetten van een advertentie willen ondernemers vaak nog wel wat tijd voor vrijmaken. Maar het onderhoud van de campagnes schiet er vaak bij in.
Google Ads toont exact welk trefwoord bezoekers oplevert en welke prijs je betaalt per zoekterm. Hierdoor is het een ideaal kanaal om zo nu en dan te optimaliseren. Door regelmatig nieuwe zoektermen te testen, advertentievariaties toe te voegen of de klikprijs aan te passen kun je veel winst behalen.
Google Ads toont exact welk trefwoord bezoekers én omzet oplevert, of wat je per zoekterm betaalt.
Adverteren werkt vooral als je winstgevend bent
De meeste mensen kunnen beter eerst meer tijd steken in een goede website of webshop dan in Google-advertenties. Ondernemers denken soms dat in een zoekmachine adverteren gegarandeerd klanten oplevert. Helaas is het niet zo makkelijk.
Online adverteren in een zoekmachine is meestal pas interessant als je nu al veel klanten hebt met je website. Natuurlijk is dat lastig, maar als je website niet converteert is elke euro reclamegeld er een te veel. Probeer daarom eerst je website te optimaliseren en je bestaande conversies te maximaliseren. Hebben mensen interesse in je product? Vinden ze snel wat ze zoeken? Werken alle stappen van het afrekenproces optimaal?
Het optimaliseren van je website heeft meer invloed dan de uiteindelijke klikprijs. Verbeter dus eerst je conversie en ga daarna pas reclame maken. Zoekmachine-advertenties zijn eigenlijk pas de laatste stap in het marketingplan.
Adverteren in Google of andere zoekmachines heeft pas zin als je website of webshop nu al voldoende converteert.
In zoekmachines adverteren op leadwaarde
Meestal sta je met advertenties bij Google Ads bovenaan in de betaalde zoekresultaten door het hoogste bod te betalen voor kliks, het zogenaamde cpc-model. Maar je kunt ook andere afrekenopties kiezen. Zo kun je ook zoekmachine-advertenties instellen op basis van een leadwaarde.
Als je een Google Ads-campagne instelt op basis van een leadwaarde bepaalt de zoekmachine de zoektermen en kosten per klik. Het optimaliseert deze zo dat jij een maximaal aantal kliks krijgt op je advertenties maar gemiddeld niet meer betaalt per lead dan de waarde die je hebt ingesteld.
Ook kun je adverteren per x-aantal impressies of met banners en video’s. Je kunt zelf bepalen op welke websites Google die mag vertonen, of juist moet uitsluiten. Eigenlijk adverteer je hier ook op basis van kosten per klik, maar Google bepaalt hier dan je bod en stemt dit af op jouw wensen en budget.
Je kunt ook een maximale prijs per lead instellen.
Besteed tijd aan de lijst met zoektermen
Bedenk vooraf goed wie je wilt bereiken en met welk product of dienst. Generieke termen hebben vaak veel zoekverkeer en kunnen je dus veel bezoekers opleveren, maar het is de vraag of je daarmee ook meer verkoopt. Een campagne met zoektermen die iets minder populair zijn maar beter aansluiten op je aanbod zal beter converteren.
Is jouw product niet zo specifiek? Probeer dan zoektermen die uit meer woorden bestaan. Vaak zijn deze goedkoper, omdat de concurrentie in deze zoekresultaten wat lager is. Het uitsluiten van zoekwoorden helpt ook. Door woorden als gratis, wat is, betekenis, of free uit te sluiten verhoog je de kans dat je bezoekers relevant zijn.
Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado van IMU biedt een handig stappenplan met tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!
Maak een duidelijke landingspagina en advertentie
Via zoekmachines verwachten mensen direct te vinden wat ze zoeken. Als je adverteert in zoekmachines, is het dus niet zo slim om bezoekers allemaal naar je homepage te sturen. Mensen willen niet nog eens moeten zoeken op jouw website. Ze verwachten direct resultaat. Zorg dus dat mensen die zoeken naar een trefwoord direct op die productpagina terechtkomen.
Het maakt uit of je advertentie uitnodigt om op te klikken. Aan de ene kant wil je niet dat mensen klikken als de kans klein is dat ze wat kopen, want je betaalt wel voor die bezoekers. Maar Google berekent de klikprijs ook op basis van het resultaat. Klikken maar weinig mensen op jouw advertenties? Dan is de kans groot dat je relatief veel per bezoeker betaalt. Probeer dan meerdere advertenties te maken die elk zeer direct gericht zijn op de zoektermen die je inzet.
Begin rustig en optimaliseer je campagne
Met zoekmachine-advertenties kun je tientallen of wel honderden klanten per dag bereiken, maar als je dit al na 24 uur nadat je je hebt ingeschreven verwacht, kom je van een koude kermis thuis. De ervaring is dat het begin bij iedereen stroef is.
Begin rustig. Bouw verschillende advertenties op, denk enkele dagen over de zoekwoorden na, wissel ze af, kijk naar resultaat, en zodra je weet wat je conversie is kun je je daglimiet wat verhogen of een nieuwe advertentie voor een ander product maken.
Krijgt je webshop te weinig bezoekers en is adverteren in zoekmachines te lastig of te duur voor jou? Kijk of je kunt verkopen via Instagram of Facebook!
Schakel hulp in voor je campagnes
Het opzetten van een campagne is best lastig. Het kan helpen om deze eerst door een ervaren marketeer op te laten zetten en vervolgens zelf te onderhouden.
Of zelfs dat kun je uitbesteden. Marketing, reclame en online ondernemen zijn niet voor iedereen corebusiness. Je kunt het zelf doen en zo wat kosten besparen, maar als je hierdoor meer betaalt per klik ben je soms uiteindelijk alsnog duurder uit doordat een professional vaak betere resultaten behaalt.