menu
e-boekhouden

Adverteren in zoekmachines

Adverteren in zoekmachines, met name in Google, is populair. Logisch! Je kunt zelf je limieten instellen, zoekwoorden uitzoeken en zelfs de resultaten real-time meten met de tools van Google.

Adverteren in zoekmachinesZoekmachines zelf staan niet stil. Zo kent iedereen Google Ads als een mogelijkheid om in de zoekmachine te adverteren door te betalen voor kliks. Maar je kunt ook andere afrekenopties kiezen. Zo kun je ook adverteren in zoekmachines op basis van een leadwaarde.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado van IMU biedt een goed stappenplan en staat bomvol tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Adverteren in zoekmachines op leadwaarde

Als je adverteert op basis van een leadwaarde bepaalt de zoekmachine de zoektermen en kosten per klik. Het probeert die zo te optimaliseren dat jij een maximaal aantal kliks krijgt maar gemiddeld niet meer betaalt per lead dan de waarde die je hebt ingesteld.

Ook kun je adverteren per x-aantal impressies. Verder kun je ook adverteren met banners. Via tools kun je zelf bepalen op welke websites Google die mag vertonen, of juist op welke websites je liever niet adverteert. Eigenlijk adverteer je hier ook op basis van kosten per klik, maar Google bepaalt hier dan je bod en stemt dit af op jouw wensen en budget.

Beginnen met adverteren in zoekmachines

Als je met adverteren gaat beginnen dan kiezen de meeste mensen toch voor de standaardoptie waarbij je een maximumbedrag instelt per dag en per klik. Meestal is dit ook de beste manier om te beginnen. Vervolgens is het een kwestie van verschillende advertentieteksten maken, zoektermen toevoegen en vooral na het lanceren regelmatig bijsturen.

Meer verkeer uit zoekmachines en online marketing? Google Ads is vaak de snelste weg maar YouTube, Google Shopping of prijsvergelijkers bieden ook mogelijkheden!

Google Ads werken vooral goed als je er dus wekelijks wat tijd voor maakt. Als je echt optimaal wilt adverteren via zoekmachines kun je hiervoor het beste een bureau inschakelen, of er veel uren voor reserveren. Want het vergt vaak wel wat geduld en doorzettingsvermogen. Het opzetten van een advertentie willen ondernemers vaak nog wel wat tijd voor vrijmaken. Maar vaak blijft het daarbij.

Google Ads toont exact welk trefwoord bezoekers oplevert en welke prijs je betaalt per zoekterm. Hierdoor is het een ideaal kanaal om te optimaliseren. Door regelmatig nieuwe zoektermen te testen, advertentievariaties toe te voegen of de klikprijs aan te passen kun je soms veel winst behalen. Met de volgende stappen kun jij de eerste weken zelf een campagne opzetten en optimaliseren.

Google Ads toont exact welk trefwoord bezoekers én omzet oplevert, of wat je per zoekterm betaalt.

Adverteren werkt vooral als je winstgevend bent

zoekmachinesDe meeste mensen kunnen beter eerst meer tijd steken in hun website of webshop dan in Google-advertenties. Ondernemers denken soms dat als je honderd euro in Google steekt er vanzelf kopers komen. Helaas is het niet zo makkelijk.

Adverteren in zoekmachines is meestal pas interessant als je nu al veel klanten hebt met je website. Natuurlijk is dat lastig, maar als je website niet converteert is elke euro reclamegeld er een te veel. Probeer daarom eerst je website te optimaliseren. Hebben mensen interesse in je product? Vinden ze snel wat ze zoeken? Werken alle stappen van het afrekenproces optimaal?

Het optimaliseren van je website heeft meer invloed dan de uiteindelijke klikprijs. Verbeter dus eerst je conversie en ga daarna pas reclame maken. Adverteren in zoekmachines is eigenlijk pas de laatste stap in het marketingplan.

Adverteren in zoekmachines heeft pas zin als je website of webshop nu al voldoende converteert.

Besteed tijd aan de lijst met zoektermen

Bedenk vooraf goed wie je wilt bereiken en met welk product of dienst. Generieke termen hebben vaak veel zoekverkeer en kunnen je dus veel bezoekers opleveren, maar het is de vraag of je daarmee ook meer verkoopt. Probeer daarom eerst zoektermen te zoeken die misschien iets minder populair zijn maar die wel converteren. Dus niet op een trefwoord als speelgoed of spelletjes.

Daarbij kunnen ze zowel op zoek zijn naar videogames, bordspellen als cadeautjes. Als jij specifiek bordspellen verkoopt kun je beter adverteren op trefwoorden waarbij de kans groot is dat de zoekintentie echt aansluit. Zoals Monopoly, Risk, of Stratego.

Is jouw product niet zo specifiek? Probeer dan zoektermen die uit meer woorden bestaan. Vaak zijn deze goedkoper, omdat de concurrentie hier wat lager is. Het uitsluiten van  zoekwoorden helpt ook. Door woorden als gratis, wat is, betekenis, of free uit te sluiten verhoog je de kans dat je bezoekers relevant zijn.

Meer verkeer uit zoekmachines en online marketing? Google Ads is vaak de snelste weg maar YouTube, Google Shopping of prijsvergelijkers bieden ook mogelijkheden!

Zorg voor een duidelijke landingspagina en advertentie

Via zoekmachines verwachten mensen direct te vinden wat ze zoeken. Als je begint met adverteren in zoekmachines, is het dus niet zo slim om bezoekers allemaal naar je homepage te sturen. Mensen zullen niet op jouw website een nieuwe zoektocht beginnen maar verwachten direct resultaat. Zorg dus dat mensen die zoeken naar een trefwoord direct op die productpagina terechtkomen.

Het maakt uit of je advertentie uitnodigt om op te klikken. Aan de ene kant wil je niet dat mensen klikken als de kans klein is dat ze wat kopen, want je betaalt wel voor die bezoekers. Aan de andere kant berekent Google de klikprijs deels op basis van het resultaat. Klikken maar weinig mensen op jouw advertenties? Dan is de kans groot dat je relatief veel per bezoeker betaalt. Probeer dan meerdere advertenties te maken die elk zeer direct gericht zijn op de zoektermen die je inzet.

Begin rustig en optimaliseer je campagne

Met adverteren in zoekmachines kun je tientallen of wel honderden klanten per dag bereiken, maar als je dit al na 24 uur nadat je je hebt ingeschreven verwacht, kom je van een koude kermis thuis. De ervaring is dat het begin bij iedereen stroef is. Begin rustig! Bouw verschillende advertenties op, denk enkele dagen over de zoekwoorden na, wissel ze af, kijk naar resultaat, en zodra je weet wat je conversie is kun je je daglimiet wat verhogen, of een nieuwe advertentie voor een ander product maken.

Krijgt je webshop te weinig bezoekers en is adverteren in zoekmachines te lastig of te duur voor jou? Kijk of je kunt verkopen via Instagram of Facebook!

Schakel hulp in

Het opzetten van een campagne is, zelfs met bovenstaande tips, best lastig. Het kan helpen om deze eerst door een ervaren marketeer op te laten zetten en vervolgens zelf te onderhouden. Of zelfs dat kun je uitbesteden. Marketing, reclame en online ondernemen zijn niet voor iedereen corebusiness. Je kunt het zelf doen, maar een professional behaalt wel vaak betere resultaten.