e-boekhouden

Doelgroep bepalen

Je doelgroep bepalen is moeilijk. Startende ondernemers verkopen hun product het liefst aan iedereen. Toch is het verstandig om een duidelijke doelgroep te hebben voor je bedrijf, zodat je met je marketing nieuwe klanten werven kunt.

Wat is een doelgroep?

Een doelgroep is, zoals het woord al zegt, de groep waar je op mikt. Een doelgroep bestaat uit de mensen waar je jouw product of dienst aan wilt verkopen. Ook als je een breed publiek wilt bereiken, is het belangrijk die doelgroep goed af te bakenen.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado van IMU biedt een handig stappenplan met tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan.

Waarom wil je dit bepalen?

Doelgroep bepalenAls ondernemers enthousiast zijn over hun product willen ze dit het liefst aan iedereen verkopen. Maar dat maakt reclame- en marketingcampagnes om klanten te werven wel heel lastig. Want hoe ziet de persoon in een advertentie eruit? Hoe spreek je deze aan? Wat is het taalgebruik, of wat wordt de look en feel van de advertentie?

Een doelgroep bepalen is belangrijk, zodat je die groep ook kunt aanspreken. Je doelgroep helpt je om keuzes te maken in je marketing of communicatie. Zonder een doelgroep kun je niet gericht klanten werven.

Neem bijvoorbeeld het kleurgebruik, de toon van je teksten of het gebruik van afbeeldingen. Met een duidelijke doelgroep voor ogen kun je je logo en het ontwerp van je website op deze groep afstemmen. Daarnaast kun je door een doelgroep bepalen met welke andere merken jij je wilt associëren.

Een doelgroep helpt je om keuzes te maken in je marketing of communicatie.

Het begint bij een heldere visie en missie

Een doelgroep bepalen gaat niet alleen om wie, maar ook om wat je wilt bereiken. Daarvoor is een duidelijke missie en visie voor je bedrijf nodig. Dit is meestal abstract, maar geeft wel een bepaald idee of gevoel.

Je doelgroep koopt namelijk niet alleen je product, maar moet zich ook verbonden kunnen voelen met je merk. Als je wel producten en diensten wilt verkopen maar geen duidelijke missie en visie hebt, is het erg moeilijk om een doelgroep te bepalen. Een doelgroep is dus eigenlijk een gedetailleerde uitwerking van je missie en visie.

Wees niet bang om te kiezen

Een doelgroep bepalen voelt misschien alsof je bepaalde klanten uitsluit, maar het tegenovergestelde is waar. Vaak verkoop je zelfs meer aan mensen buiten je doelgroep, omdat zij beter weten waar jouw merk voor staat. Bovendien hoeft een klant niet perfect in je doelgroep te passen om wel je product te willen kopen.

Een hoofdpersoon in een reclame kan bijvoorbeeld ouder zijn of ander werk doen dan jouw klant. Als er op andere punten wel overeenkomsten zijn met je doelgroep, is dat genoeg om toch verbinding te voelen met jouw merk.

Wees dus niet bang om te kiezen. Niet al jouw klanten hebben dezelfde auto of lezen dezelfde krant. Maar je doelgroep voelt zich wel aangesproken door een heldere uitstraling en sfeer. Hoe duidelijker je voor een doelgroep kiest, hoe kleiner die groep aanvankelijk wordt. Maar deze groep weet precies waar je voor staat en zal dus sneller voor jou kiezen.

Wees niet bang dat je personen uitsluit. Een heldere uitstraling is belangrijker.

Een ijkpersoon als ideale klant bepalen

Visualiseer één klant

Bedrijven die veel tijd en geld in een doelgroep steken, beperken die doelgroep tot één ideale klant: een ijkpersoon. Natuurlijk passen niet al je klanten in dit profiel. Maar beslissingen zijn veel gemakkelijker als je steeds één persoon in gedachten houdt.

Een ijkpersoon als doelgroep maakt je boodschappen eenduidig. Je teksten en uitstraling worden er bovendien menselijker van. Want door iedereen aan te willen spreken, spreek je feitelijk niemand aan.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado van IMU biedt een handig stappenplan met tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan.

Zoek een bestaande doelgroep

Een doelgroep omschrijven is voor veel ondernemers makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is hun leeftijd, inkomen of gezinssamenstelling? Soms heb je hier geen duidelijk beeld bij.

In dat geval is het makkelijker om merken te zoeken met een doelgroep die lijkt op die van jou. Leest jouw klant bijvoorbeeld het Financieel Dagblad of de Telegraaf? En reist die in een Mercedes of met de trein? Door je doelgroep op te hangen aan bestaande merken, wordt een woonsituatie, beroep of leeftijd bedenken al een stuk makkelijker.

Onderzoek je doelgroep

Een doelgroep kun je bepalen door deze te onderzoeken. Als startende ondernemer kun je je doelgroep beschrijven in je marketingplan, dat deel uitmaakt van je ondernemingsplan. Als je bedrijf al langer bestaat, kun je je bestaande klanten eens onderzoeken.

Je doelgroep onderzoeken klinkt duur en tijdrovend, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Vraag bijvoorbeeld eens aan je omgeving wie er volgens hen in je doelgroep past.

Je kunt snel een doelgroep bepalen als je er marketingtechnisch maar een gevoel bij hebt.

Een wetenschappelijk onderzoek naar je doelgroep moet een minimumaantal deelnemers hebben. Maar om een beeld van je doelgroep te schetsen, is dit vaak niet nodig. Voor een eigen onderzoek is een foutmarge dan ook goed aanvaardbaar.

Meer dan één doelgroep

Je doelgroep bepalen kan zelfs met deze tips nog lastig zijn. Misschien heb je meerdere producten of diensten die veel van elkaar verschillen. In dat geval kan je het beste een eigen doelgroep voor elk product kiezen. Grote bedrijven hebben soms zelfs tientallen doelgroepen. Dit is dus niet erg, zolang elke reclame maar gericht is op één doelgroep.

Met de juiste CRM-software herken je jouw ideale klant direct: Teamleader biedt klantenbeheer, projectmanagement en facturatie. 11.000 mkb’ers gingen je voor.

Houd er ook rekening mee dat een doelgroep verandert. Met de tijd wordt je doelgroep bijvoorbeeld ouder of verandert hun woonsituatie. Wees je hier bewust van. Zo ben je niet alleen nu, maar ook in de toekomst verzekerd van een goede doelgroep.

Visualiseer je doelgroep

Heb je een doelgroep kunnen bepalen? Geef deze dan duidelijk weer met behulp van een moodboard. Dit is een vlak waarop je alle afbeeldingen, tekeningen of illustraties verzamelt die passen bij jouw doelgroep. Dit kan digitaal, zoals via Pinterest, maar ook door ouderwets te knippen en plakken.

Je doelgroep op deze manier visualiseren helpt je om te toetsen of het plaatje in je hoofd klopt. Sluit het product aan bij de doelgroep? Is de doelgroep een passend geheel?

Je doelgroep visualiseren helpt ook bij het introduceren van je product. Bij elke marketingtekst die je schrijft, kun je met één blik op het moodboard bepalen of deze aansluit bij je doelgroep.

Heb je je doelgroep bepaald en gevisualiseerd? Dan kun je nu echt aan de slag met het werven van klanten of een nieuw product lanceren.