Ondernemen & internet
menu
e-boekhouden

Doelgroep bepalen

Het bepalen van je doelgroep is lastig. Zeker startende ondernemers zijn vaak bang dat ze mensen uitsluiten. Ze hebben er vaak moeite mee om ergens een duidelijke grens te bepalen. Toch kan het verstandig zijn om vooraf een doelgroep te bepalen voor je bedrijf.

Doelgroep bepalenAls ondernemers enthousiast zijn over hun product willen ze dit het liefst aan iedereen verkopen. Maar dat maakt reclame- en marketingcampagnes om klanten te werven wel heel lastig. Want hoe ziet de persoon in een advertentie eruit? Hoe spreek je deze aan? Wat is het taalgebruik, of wat wordt de look & feel van de advertentie?

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado van IMU biedt een handig stappenplan met tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Wat is een doelgroep?

De betekenis zit eigenlijk al in het woord: jouw doelgroep is de groep waarop je mikt. Je doelgroep is een groep mensen waaraan je jouw product of dienst wilt verkopen. Ook al is de groep waaraan jij je diensten verkoopt vrij breed, het helpt vaak toch om er een te formuleren.

Waarom wil je dit bepalen?

Een doelgroep helpt bij het bepalen van je kleurgebruik, de toon van je teksten of het zoeken van afbeeldingen. Zo kun je daarop bijvoorbeeld je logo, afbeeldingen of teksten op je website op afstemmen. Ook kun je hiermee bepalen met welke andere merken jij je wilt associëren.

Een doelgroep helpt je om keuzes te maken in je marketing of communicatie.

Het begint bij een heldere visie & missie

Je kunt pas een doelgroep bepalen als je weet wat en wie je wil bereiken. Anders kun je niet gericht klanten werven. Want die koopt niet alleen je product maar moet zich ook kunnen associëren met je merk. Als je wel producten en diensten wilt verkopen maar hiervoor geen duidelijke missie en visie hebt omschreven kan het inderdaad erg lastig zijn om een doelgroep te bepalen. Een missie en visie zijn meestal abstract en breed maar geven wel een gevoel. Een emotie. Je doelgroep-analyse is eigenlijk een grote gedetailleerde uitwerking van je missie en visie.

Wees niet bang om te kiezen!

Veel ondernemers zijn bang om bepaalde klanten uit te sluiten. In de praktijk blijkt die angst onnodig want voor een klant hoeven niet alle punten overeen te komen. Als de persoon in een reclame dus misschien een andere leeftijd of beroep uitstraalt dan jouw klant, maar wel op andere vlakken overeenkomt, dan is dat vaak genoeg om toch verbondenheid te voelen met dat merk.

Wees dus niet bang om te kiezen. Natuurlijk zullen niet al jouw klanten dezelfde krant lezen of auto rijden, maar het geeft wel een sfeer neer. Hoe duidelijker je hierin kiest hoe minder mensen over lijken te blijven. Maar deze mensen weten nu wel veel beter waar jij voor staat en zullen sneller voor je kiezen omdat je plaatje beter klopt.

Wees niet bang dat je personen uitsluit. Een heldere uitstraling is belangrijker.

Een ijkpersoon als ideale klant bepalen

Visualiseer één klantAls je een doelgroep bepaalt lijkt het of je mensen uitsluit maar dat is niet zo. Vaak verkoop je zelfs meer aan de mensen die niet voldoen aan jouw plaatje. Simpelweg omdat ze nu beter weten waar jouw merk voor staat. Bedrijven die veel tijd en geld steken in voeren het zelfs wat extremer door en beperken de doelgroep tot één enkele ideale klant: een ijkpersoon. Natuurlijk voldoen niet al je klanten aan dit profiel maar het maakt het wel veel makkelijker om de klant in gedachten te houden bij het maken van keuzes.

Hierdoor heb je een duidelijkere uitstraling. Je communicatie wordt eenduidig en het is gemakkelijker om een boodschap te schrijven met een persoon in gedachten. Je teksten, uitstraling en boodschap worden er menselijker door!

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado van IMU biedt een handig stappenplan met tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Zoek een bestaande doelgroep

Naast dat bedrijven bang zijn om bepaalde groepen uit te sluiten vinden ze het ook vaak lastig om met abstracte zaken hun doelgroep te omschrijven. Ze hebben geen beeld bij een leeftijd, inkomen of gezinssamenstelling. Soms is het dan makkelijker om merken te kiezen om bij aan te sluiten. Als jij je gaat richten op de Financieel Dagblad lezende Mercedesrijder zie ik een andere doelgroep voor me dan een Telegraaf lezende treinreiziger. Niet enkel in welstand of beroep, maar ook bijvoorbeeld in leeftijd of woonsituatie. Voor beide kan ik wel wat mensen bedenken.

Doe onderzoek naar je doelgroep

Een doelgroep kun je bepalen door deze te onderzoeken. Je kunt kijken naar bestaande klanten, maar als je net begonnen bent kun je er ook een beschrijven in je marketingplan, dat deel uitmaakt van je ondernemingsplan. Een onderzoek klinkt duur en tijdrovend maar zo ingewikkeld hoeft het lang niet altijd te zijn. Als je geen andere persoon moet overtuigen maar vooral zelf benieuwd bent naar je doelgroep, kun je deze ook bepalen door je omgeving eens te vragen wie zij denken dat jouw potentiële klanten zijn.

Wetenschappelijk moet een onderzoek een minimaal aantal deelnemers hebben, maar meestal is de uitslag al te zien als je nog niet eens tien procent werkelijk ondervraagd hebt. Wetenschappelijk onderbouwd is het onderzoek dan niet, maar de foutmarge is voor een eigen onderzoek goed aanvaardbaar.

Je kunt best snel een doelgroep bepalen: als je er marketingtechnisch maar een gevoel bij hebt.

Het kan lastig zijn om zelfs met bovenstaande tips je doelgroep goed af te bakenen. Mogelijk heb je meerdere producten en diensten en komen deze niet op alle punten goed overeen. In dat geval is het meestal het beste om voor elk product een eigen doelgroep te bepalen. Zo hebben grote bedrijven soms tientallen doelgroepen omschreven maar blijft elke reclame uiting gericht op een beperkte doelgroep.

Met de juiste CRM-software herken je jouw ideale klant direct: Teamleader biedt klantenbeheer, projectmanagement en facturatie. 11.000 mkb’ers gingen je voor.

Visualiseer je doelgroep

Heb je een doelgroep kunnen bepalen? Probeer deze dan weer te geven aan te hand van een moodboard. Een moodboard is niets meer of minder dan een groot vlak waarop je alle dingen plakt, tekent of illustreert die volgens jou passen bij je doelgroep. Door je doelgroep op deze manier te visualiseren kom je erachter of het beeld dat je in je hoofd had klopt, en of de doelgroep aansluit bij het product.

Een moodboard is ook een goed hulpmiddel bij het introduceren van je product. Bij elke uiting die je realiseert of elke tekst die je schrijft kun je met één blik op het moodboard bepalen of het aansluit bij je doelgroep.

Heb je je doelgroep bepaald en gevisualiseerd? Dan kun je nu echt aan de slag met het werven van klanten of een nieuw product lanceren! Nog een laatste opmerking om je niet alleen nu maar ook in de toekomst te voorzien van een goede doelgroep: houd er wel rekening mee dat een doelgroep verandert.