menu

Referenties en portfolio

Vooral voor startende en/of kleine ondernemers zijn referenties en een sterk portfolio enorm belangrijk. Je website, visitekaartje en andere uiterlijkheden zien er misschien al prima uit, maar hoe kan je de prospects nu over de streep trekken door te laten zien dat je echt wel kunt waarmaken wat je belooft? Precies. Via je referenties. Na een aantal jaren komen referenties vaak vanzelf. Via via krijg je opeens klanten binnen en merk je dat bepaalde klanten meer dan gemiddeld tevreden zijn. Mond-tot-mond reclame begint opeens zijn vruchten af te werpen. Vaak is dit het echte moment dat er schot in de zaak komt. Maar dan zijn we vaak wel al een aantal jaren verder, terwijl juist in de eerste jaren referenties erg belangrijk zijn.

3 tips om snel aan referenties te komen:

  1. Vraag het klanten!
    Vaak zijn ondernemers niet voldoende zeker van zichzelf en durven ze niet te vragen of een bedrijf als referentie wil dienen, terwijl dit juist een voorrecht kan zijn voor de klant. Tenslotte zul je juist voor referenties extra je best doen! Je wilt natuurlijk dat die extra goed over jouw diensten spreken dus zul je dat waar willen maken.
  2. Vraag of je ze aan je portfolio mag toevoegen.
    In theorie mag dit altijd. Jouw werk is tenslotte jouw portfolio dus echt weigeren kan niet. Maar in praktijk kun je ze dan altijd als referentie zien. Tenslotte is je portfolio openbaar dus kan iedereen ze benaderen aan de hand van jouw portfolio.
  3. Referenties over jou als persoon
    Als je nog heel weinig referenties hebt kun je toch een referentie lijst maken door meer personen van een bedrijf als referentie op te geven, of algemene referenties over de ondernemer zelf. Je hebt vast zakelijke contacten die niet klant zijn geweest, maar wel iets over jou als persoon kunnen vertellen. Als je net een bedrijf hebt gestart en hiervoor nog in loondienst werkte kun je deze mensen toch noemen.

Als ondernemer moet je ook goed op referenties letten van bedrijven waar je wellicht iets af wilt nemen. Een groot concern heeft vaak toch wat wisselgeld. Zij kunnen rustig voor duizend of een veelvoud hiervan het schip in gaan, als uiteindelijk maar het gewenste resultaat wordt bereikt. Een startende ondernemer moet soms elk dubbeltje omdraaien en het is dan belangrijk dat vooral de eerste zaken goed en goedkoop worden geregeld. Maar de goede zijn vaak niet goedkoop, en de goedkope…. vaak niet al te goed! Referenties kunnen ervoor zorgen dat je de juiste keuze maakt. Maar lang niet alle referenties zijn even waardevol. Als je referenties na gaat bellen om een beeld te krijgen krijg je uiteraard alleen positieve reacties. Een referentie is dat niet voor niets. Toch valt er veel waardevolle informatie uit referenties te halen mits de goede vragen worden gesteld. Enkele punten waar wij bijvoorbeeld op letten:

  1. Wat doet de referentie en waar is deze gelegen? Als een bedrijf gevestigd is in Wageningen en alle referenties komen ook uit Wageningen dan komen de klanten misschien via de lokale tennisvereniging. Niets mis mee, maar hoe zou de communicatie verlopen als er meer afstand tussen zit? Zal alles even vloeiend lopen?
  2. Waar kent de referentie het bedrijf van? Wat is de eerste connectie geweest? Als een familielid deze persoon heeft aanbevolen en er eigenlijk geen andere partijen in de picture waren, hoe onafhankelijk is deze referentie dan nog?
  3. Hoe lang geleden zijn er zaken gedaan? Zeker met internetbedrijven veranderen zaken snel. Zijn er vervolgopdrachten geweest en is de referentie al lang een vaste klant?
  4. Dat de referentie positief is is logisch. Maar welke aspecten zijn met nadruk positief? Zijn er ook negatieve ontwikkelingen geweest?

Al met al kunnen referenties en een goed samengesteld portfolio ervoor zorgen dat potentiële klanten met meer zekerheid de stap kunnen nemen om klant te worden van je bedrijf, en kun je zelf met minder risico in zaken gaan met andere bedrijven. Referenties en portfolio’s van bedrijven maken het risico kleiner en kans op slagen hoger. Het is dan ook een belangrijke factor in het ondernemen. Maak daar gebruik van!