Ondernemen & internet
menu
e-boekhouden

Linkedin voor bedrijven

Linkedin is voor bedrijven een interessant medium. Zeker voor puur Nederlandse ondernemers want in Europa pronkt ons land aan de top met de meeste Linkedin-gebruikers.

Linkedin voor bedrijven

Linkedin voor bedrijvenFacebook en Twitter moeten jaarlijks gebruikersaantallen inleveren, maar Linkedin blijft met toenemende mate populair in ons land met meer dan 4 miljoen leden in 2019. Wereldwijd loggen er maandelijks zo’n 300 miljoen leden in.

Linkedin is voor bedrijven met zakelijke klanten met name interessant. Maar ook om zakelijke samenwerkingen aan te gaan, je te laten inspireren door vakgenoten of je als werkgever in de markt te zetten, is Linkedin uitermate geschikt.

Zoek je goede CRM-software voor het mkb? Freshworks biedt klantenbeheer, projectmanagement en verkoopsoftware. Ruim 40.000 mkb-bedrijven gingen je voor.

Je persoonlijke Linkedin-pagina op orde maken

Je kunt een bedrijfsprofiel aanmaken, maar zeker zzp’ers of ondernemers met een klein bedrijf doen er goed aan om als eerste hun eigen profiel op orde te maken. Je bent als ondernemer vaak het gezicht van je bedrijf en op Linkedin wordt vaker naar persoonlijke profielen dan naar bedrijfspagina’s gezocht.

Op Linkedin zoeken mensen vaker naar jou dan naar je bedrijfspagina.

Zo zal bij een zakelijke afspraak je gesprekspartner je van tevoren opzoeken op Linkedin of ten minste een Google zoekopdracht uitvoeren, waarbij je Linkedin-profiel al snel boven komt drijven. Zorg ten eerste dat je alle onderdelen zo volledig mogelijk invult. Denk aan een duidelijke profielfoto, het linken naar projecten of producten onder je functies en het laten onderschrijven van je vaardigheden door vakgenoten.

Verbeter je Social Selling Index-score

Veel ondernemers haken af bij de basis, maar juist als je wat verder gaat dan alleen een foto en wat werkervaring kan Linkedin veel opleveren. Een goed startpunt hiervoor is de Social Selling Index op Linkedin. Deze meet hoe effectief je je professionele merk creëert. Met andere woorden: hoe zichtbaar je bent op het platform. Je ziet hier gelijk wat het gemiddelde is voor jouw vakgebied en voor jouw netwerk en hoe je presteert ten opzichte van deze groep.

Als je je profiel aanvult zal je score verbeteren. Als je dit al hebt gedaan kun je met enige regelmaat berichten plaatsen en interacteren op andermans berichten. Hierdoor verbetert je zichtbaarheid in je netwerk, dan wel mensen buiten je netwerk wiens aandacht je wilt trekken.

De Social Selling Index van Linkedin.
De Social Selling Index van Linkedin.

Linkedin bedrijfspagina voor naamsbekendheid

Op Linkedin kun je ook een bedrijfspagina maken. Naast een persoonlijk Linkedin-profiel is dit je voornaamste uithangbord. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld linken met je bedrijfspagina op hun cv en dragen je bedrijf op deze manier met trots uit. Op je bedrijfspagina kun je je profileren door te vertellen wat je doet en waar je als bedrijf voor staat.

Zorg dat je een bedrijfspagina niet alleen hebt puur om het hebben, maar gebruik de pagina ook ergens voor. Je bedrijfsprofiel is in elk geval een goed begin ten behoeve van je naamsbekendheid en merkidentiteit. Maar wat wil je nog meer bereiken op Linkedin? Plaats content op je bedrijfspagina die aansluit op het doel dat je voor ogen hebt. Indien mogelijk kun je hier het resultaat van recente opdrachten tonen.

Meer weten over online marketing? IMU geeft hiervoor het boek Online Marketing Tornado uit. Bomvol tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Personeel aantrekken op Linkedin

personeel aannemenLinkedin staat bij het bredere publiek bekend als een vacaturesite. Natuurlijk is het meer dan dat, maar de werving van personeel is er wel een groot onderdeel van. Wil je mensen enthousiasmeren om bij je te werken? Ook hier komt je bedrijfspagina goed van pas.

Naast het plaatsen van vacatures kun je op je bedrijfsprofiel ook een kijkje achter de schermen geven. Hoe ziet een dag in jullie bedrijf eruit, waarom is het leuk om bij jullie te werken? Wat kunnen mensen verwachten van jouw bedrijf? Zichtbaarheid is belangrijk, zeker voor de mensen die al ergens werken maar bereid zijn te solliciteren bij een interessant aanbod.

Klanten werven en een zakelijk netwerk opbouwen

Naast het werven van nieuw personeel, wordt Linkedin met name gebruikt om je zakelijke netwerk te onderhouden. De meesten doen dat niet alleen voor de gezelligheid: Linkedin kan je bedrijf mooie opdrachten opleveren.

Mensen uit je netwerk zijn al bekend met jouw kwaliteit en hierdoor is het netwerk een goede plek om klanten te werven. Een kennis op de juiste plek kan een nieuwe zakelijke samenwerking betekenen, bijvoorbeeld. Deel bedrijfsnieuws op je bedrijfspagina en persoonlijke pagina, zoals nieuwe producten of projecten, om je netwerk op de hoogte stellen van je professionele activiteiten.

Laat hier ook af en toe zien wat je zoal doet op een dag. Toon bijvoorbeeld een foto of samenvatting van recent opgeleverd werk. Met een beetje geluk is iemand uit je netwerk hier ook momenteel naar op zoek!

Kennis delen met vakgenoten

Inspiratie vind je niet alleen in bedrijfsnieuws van anderen, maar ook door op allerlei manieren branchekennis uit te wisselen. Waar ruim 40 procent van de Linkedin-gebruikers nieuwe producten en diensten en 50 procent bedrijfsnieuws interessant vindt, is maar liefst 60 procent van de gebruikers geïnteresseerd in branchekennis.

Je kunt kennis op diverse manieren delen op Linkedin. Een bericht plaatsen over een opvallende businesscase of statistiek wordt bijvoorbeeld veelal goed ontvangen door je volgers. Naast het nieuwsoverzicht zijn er tienduizenden Nederlandstalige groepen actief op Linkedin die informatie over specifieke zakelijke onderwerpen delen. Vaak kun je hier ook terecht met prangende vragen over een specifiek probleem waar je tegenaan loopt.

Naast het nieuwsoverzicht biedt Linkedin tienduizenden zakelijke Nederlandse groepen.

Nog beter: je eigen Linkedin-groep starten om een gemeenschap van betrokken volgers te creëren. Pas wel op dat je leden niet overspoeld met reclamepraat en call-to-actions, maar richt je op het uitwisselen van nuttige informatie of het starten van discussies. Natuurlijk kun je ook een handvol groepen uitkiezen die aansluiten op jouw niche. Als er al actieve groepen over een onderwerp bestaan, kun je je hier beter bij aansluiten dan helemaal overnieuw te beginnen.

Artikelen delen op Linkedin

Nog een manier om vakkennis te delen, is door het schrijven van Linkedin-artikelen. Artikelen op Linkedin kun je schrijven vanuit je persoonlijke pagina en worden hier ook verzameld. Het nieuwsoverzicht is geschikter voor korte berichten met het bedrijf als afzender, maar in een Linkedin-artikel kun je uitvoeriger zijn. Het is dus een soort blog op je Linkedin-pagina.

Met een portfolio aan artikelen straal je allereerst deskundigheid uit. Daarnaast kan het een positieve invloed hebben op je positie in de zoekmachines. Zo zijn je artikelen ook voor niet-leden te vinden. Als je al blogs schrijft op je bedrijfswebsite maar het daarna als Linkedin-artikel plaatst, telt het dan ook niet als te beboeten dubbele content voor bijvoorbeeld Google. Althans, zolang je die volgorde aanhoudt en verwijst naar de oorspronkelijke bron.

Wil je meer verkeer naar je website leiden? Dan kan het uitstekend werken om de eerste helft van je artikel op Linkedin te plaatsen en voor de rest naar je website te verwijzen.

Meer weten over online marketing? IMU geeft hiervoor het boek Online Marketing Tornado uit. Bomvol tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Presentaties op Linkedin

Tenslotte kun je presentaties delen op je Linkedin-pagina middels SlideShare. Met tientallen miljoenen bezoekers per maand kun je een hoop mensen bereiken met je presentaties, pdf’s en infographics. Net als artikelen dragen presentaties bij aan je vindbaarheid, ook buiten het Linkedin-platform om.

Sterker nog, iedere dia van je presentatie wordt geïndexeerd door Google. Volgens Slideshare komt meer dan 80 procent van het bezoek vanuit de zoekmachine. Ook op deze manier kun je je deskundigheid en betrouwbaarheid ten toon stellen voor potentiële klanten en samenwerkingspartners.