Linkedin voor bedrijven

Linkedin is voor bedrijven online het grootste professionele netwerk. Zeker voor puur Nederlandse ondernemers is het een interessant medium, in Europa staat ons land aan de top met Linkedin-gebruikers. Je kunt een persoonlijk profiel maken voor jezelf, maar ook een Linkedin-bedrijfspagina aanmaken.

Linkedin voor bedrijven

Linkedin voor bedrijvenFacebook en Twitter verliezen elk jaar  gebruikers in ons land, maar Linkedin blijft populair. Begin 2022 heeft het meer dan 5 miljoen leden. Wereldwijd loggen er maandelijks zo’n 300 miljoen leden in.

Linkedin is zowel geschikt voor zzp’ers als mkb-bedrijven met zakelijke klanten. Je kunt er eenvoudig updates delen, zakelijke samenwerkingen aangaan, je laten inspireren door vakgenoten of als werkgever vacatures plaatsen.

Zoek je goede CRM-software voor het mkb? Freshworks biedt klantenbeheer, projectmanagement en verkoopsoftware. Ruim 40.000 mkb-bedrijven gingen je voor.

Je persoonlijke Linkedin-pagina op orde maken

Je kunt een Linkedin-bedrijfsprofiel maken, maar zeker zzp’ers of ondernemers met een klein bedrijf doen er goed aan om eerst hun persoonlijke profiel op orde te maken. Je bent als ondernemer vaak het gezicht van je bedrijf en mensen volgen en zoeken op Linkedin vaker persoonlijke profielen dan bedrijfspagina’s.

Op Linkedin zoeken mensen vaker naar jou dan naar je bedrijfspagina.

Zo kan bij een zakelijke afspraak je gesprekspartner je van tevoren opzoeken op Linkedin. Ook in Google worden Linkedin-profielen vaak goed gevonden. Zorg ten eerste dat je alle onderdelen zo volledig mogelijk invult. Denk aan een duidelijke profielfoto, het linken naar projecten of producten onder je functies, actief plaatsen van updates of het laten onderschrijven van je vaardigheden door vakgenoten.

Verbeter je Social Selling Index-score

Veel ondernemers haken af bij de basis, maar juist als je wat verder gaat dan alleen een foto en wat werkervaring kan Linkedin veel opleveren. Je kunt meten hoe zichtbaar je bent met de Social Selling Index. Deze toont het gemiddelde voor jouw vakgebied en netwerk en hoe jij presteert ten opzichte hiervan.

Als je je profiel aanvult verbetert je score. Als je dit al hebt gedaan kun je met enige regelmaat berichten plaatsen en reageren bij andere berichten. Door minimaal wekelijks zelf nieuwe content te delen kun je jouw zichtbaarheid sterk verbeteren. Zowel in je netwerk als bij  mensen daarbuiten.

Regelmatig berichten plaatsen en voldoende interactie helpt bij je zichtbaarheid

Het Linkedin-algoritme

In hoeverre jouw content in de tijdlijn komt bij mensen is deels afhankelijk van je Social Selling Index. Ook Creator Modus kan de zichtbaarheid van berichten verbeteren. Het bericht zelf heeft de meeste invloed en  je kunt ook met een lage score veel bereik creëren. Een pdf, afbeelding of video verbetert de zichtbaarheid.

Ook links, shares of comments bij een bericht verbeteren de zichtbaarheid sterk. Vooral interactie die al in de eerste 90 minuten plaatsvindt. Comments geven daarbij verreweg het beste resultaat. Deze kun je vervolgens weer zelf beantwoorden. Een externe link bij een bericht heeft juist een negatieve invloed.

  • Post minimaal wekelijks nieuwe content.
  • De tekst heeft minimaal duizend tekens.
  • Vul content aan met afbeeldingen, pdf’s of een video.
  • Liever geen externe links.
  • Tag gebruikers als deze relevant zijn bij het bericht (maximaal 15).
  • Gebruik relevante hashtags bij content (maximaal 6).
  • Likes, shares en comments uit je netwerk verbeteren de zichtbaarheid.

Regelmatig berichten plaatsen en voldoende interactie helpt bij je zichtbaarheid

Linkedin bedrijfspagina voor naamsbekendheid

Naast een persoonlijk Linkedin-profiel kun je ook een Linkedin-bedrijfspagina maken. Op je bedrijfspagina kun je je profileren door te vertellen wat je doet en waar je als bedrijf voor staat. Plaats content op je bedrijfspagina die aansluit op het doel dat je voor ogen hebt.

Je bedrijfsprofiel helpt bij je naamsbekendheid en merkidentiteit. Indien mogelijk kun je hier het resultaat van recente opdrachten tonen. Ook medewerkers kunnen linken met je bedrijfspagina.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Personeel werven op Linkedin

personeel aannemenLinkedin staat bij het bredere publiek bekend als een vacaturesite. Natuurlijk is het meer dan dat, maar de werving van personeel is er wel een groot onderdeel van. Wil je mensen enthousiasmeren om bij je te werken? Ook hier helpt je bedrijfspagina bij.

Naast het plaatsen van vacatures kun je op je bedrijfsprofiel ook een kijkje achter de schermen geven. Hoe ziet een dag in jullie bedrijf eruit, waarom is het leuk om bij jullie te werken? Wat kunnen mensen verwachten van jouw bedrijf? Zichtbaarheid is belangrijk, zeker voor de mensen die al ergens werken maar bereid zijn te solliciteren bij een interessant aanbod.

Naast het plaatsen van vacatures kun je op je bedrijfsprofiel ook een kijkje achter de schermen geven.

Klanten werven en een zakelijk netwerk opbouwen

Naast het werven van nieuw personeel, wordt Linkedin met name gebruikt om je zakelijke netwerk te onderhouden. De meesten doen dat niet alleen voor de gezelligheid: Linkedin kan je bedrijf mooie opdrachten opleveren.

Mensen uit je netwerk zijn al bekend met jouw kwaliteit en hierdoor is het netwerk een goede plek om klanten te werven. Een kennis op de juiste plek kan een nieuwe zakelijke samenwerking betekenen, bijvoorbeeld. Deel bedrijfsnieuws op je bedrijfspagina en persoonlijke pagina, zoals nieuwe producten of projecten, om je netwerk op de hoogte stellen van je professionele activiteiten.

Laat hier ook af en toe zien wat je zoal doet op een dag. Toon bijvoorbeeld een foto of samenvatting van recent opgeleverd werk. Met een beetje geluk is iemand uit je netwerk hier ook momenteel naar op zoek!

Kennis delen met vakgenoten

Inspiratie vind je niet alleen in bedrijfsnieuws van anderen, maar ook door op allerlei manieren branchekennis uit te wisselen. Waar ruim 40 procent van de Linkedin-gebruikers nieuwe producten en diensten en 50 procent bedrijfsnieuws interessant vindt, is maar liefst 60 procent van de gebruikers geïnteresseerd in branchekennis.

Je kunt kennis op diverse manieren delen op Linkedin. Een bericht plaatsen over een opvallende businesscase of statistiek wordt bijvoorbeeld veelal goed ontvangen door je volgers. Naast het nieuwsoverzicht zijn er tienduizenden Nederlandstalige groepen actief op Linkedin die informatie over specifieke zakelijke onderwerpen delen. Vaak kun je hier ook terecht met prangende vragen over een specifiek probleem waar je tegenaan loopt.

Naast het nieuwsoverzicht biedt Linkedin tienduizenden zakelijke Nederlandse groepen.

Nog beter: je eigen Linkedin-groep starten om een gemeenschap van betrokken volgers te creëren. Pas wel op dat je leden niet overspoeld met reclamepraat en call-to-actions, maar richt je op het uitwisselen van nuttige informatie of het starten van discussies. Natuurlijk kun je ook een handvol groepen uitkiezen die aansluiten op jouw niche. Als er al actieve groepen over een onderwerp bestaan, kun je je hier beter bij aansluiten dan helemaal overnieuw te beginnen.

Regelmatig relevante content delen

Artikelen delen op Linkedin

Nog een manier om vakkennis te delen, is door het schrijven van Linkedin-artikelen. Artikelen op Linkedin kun je schrijven vanuit je persoonlijke pagina en worden hier ook verzameld. Het nieuwsoverzicht is geschikter voor korte berichten met het bedrijf als afzender, maar in een Linkedin-artikel kun je uitvoeriger zijn. Het is dus een soort blog op je Linkedin-pagina.

Met een portfolio aan artikelen straal je allereerst deskundigheid uit. Daarnaast kan het een positieve invloed hebben op je positie in de zoekmachines. Zo zijn je artikelen ook voor niet-leden te vinden. Als je al blogs schrijft op je bedrijfswebsite maar het daarna als Linkedin-artikel plaatst, telt het dan ook niet als te beboeten dubbele content voor bijvoorbeeld Google. Althans, zolang je die volgorde aanhoudt en verwijst naar de oorspronkelijke bron.

Wil je meer verkeer naar je website leiden? Dan kan het uitstekend werken om de eerste helft van je artikel op Linkedin te plaatsen en voor de rest naar je website te verwijzen.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

 

Presentaties op Linkedin

Online zakelijke contacten volgenTenslotte kun je presentaties delen op je Linkedin-pagina middels SlideShare. Met tientallen miljoenen bezoekers per maand kun je een hoop mensen bereiken met je presentaties, pdf’s en infographics. Net als artikelen dragen presentaties bij aan je vindbaarheid, ook buiten het Linkedin-platform om.

Sterker nog, iedere dia van je presentatie wordt geïndexeerd door Google. Volgens Slideshare komt meer dan 80 procent van het bezoek vanuit de zoekmachine. Ook op deze manier kun je je deskundigheid en betrouwbaarheid ten toon stellen voor potentiële klanten en samenwerkingspartners.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over de mogelijkheden van Linkedin voor bedrijven:

Wat kan ik met een linkedin bedrijfspagina?

Met een gratis Linkedin-pagina voor je onderneming kun je content plaatsen vanuit je bedrijf. Zo kun je updates over jouw producten of diensten posten of meer bekendheid en volgers opbouwen. Ook kun je via het netwerk eenvoudig vacatures delen en biedt Linkedin veel mogelijkheden voor advertenties.

Hoe bouw ik snel(ler) volgers op met mijn onderneming?

Om te beginnen door hiervoor een volledig profiel aan te maken en zelf actief te zijn op het medium. Bedrijven delen vaak weinig updates en de relaties zijn vaak minder persoonlijk. Hierdoor volgen mensen op Linkedin meestal sneller personen dan bedrijfspagina’s. Als jouw onderneming veel waardevolle updates deelt, bijvoorbeeld veel tips over jouw vakgebied, is die interessanter om te volgen. Gaat het niet snel genoeg? Linkedin biedt ook veel mogelijkheden voor advertenties.