menu

Contentmarketing

Het hebben van een (internet)onderneming is één ding, er lekker van kunnen leven is een tweede. Om gevonden te worden door potentiële klanten is een goede marketing onmisbaar. Hiervoor zijn verschillende manieren, zoals zoekmachine-, affiliate-marketing en het inzetten van reclamebanners. Houd je het liever iets minder commercieel, dan kun je je richten op contentmarketing.

Contentmarketing

Contentmarketing lost problemen op

Met contentmarketing speel je in op de behoefte van consumenten naar informatie. Alvorens zij producten aanschaffen, gaan ze immers vaak eerst op onderzoek uit. Maar voordat je als een dolle gaat schrijven, is het belangrijk om je doelgroep te kennen en te weten in welke onderwerpen zij geïnteresseerd zijn. Een veelgemaakte fout is dat de content vooral gericht is op de webwinkel zelf. Maar mensen willen niet horen hoe goed jij bent, ze willen een oplossing voor hun probleem. Ga daarom na welke vragen regelmatig terugkeren bij jouw doelgroep en wat er bij hen leeft. Ook kun je inspelen op toekomstige evenementen of topics die op dat moment spelen.

Weet voor wie je schrijft

De kunst van contentmarketing is dus begrijpen wat een (potentiële) klant wil. Maar voordat je relevante content kunt creëren, moet je wel weten wie je doelgroep precies is. Om de verschillende types binnen hun doelgroep te omschrijven, maken veel bedrijven gebruik van buyer persona’s. Hoewel de naam misschien doet vermoeden dat een buyer persona representatief is voor je ideale klant, is dit niet het geval. Een buyer persona kun je zien als een afspiegeling van overeenkomstig aankoopgedrag. Denk hierbij aan demografische kenmerken, hobby’s, online activiteiten en beroepsgroep. Hoeveel buyer persona’s je nodig hebt, verschilt per bedrijf. Waar de ene onderneming genoeg heeft aan vier persona’s, kan het andere bedrijf er wel tien nodig hebben.

Zorg voor relevante content

Heb je je doelgroep in kaart en weet je wat voor hen relevant is, dan kun je bijvoorbeeld whitepapers schrijven. Door deze informatie gratis beschikbaar te stellen, in ruil voor het achterlaten van een emailadres, weet je precies in welke onderwerpen mensen geïnteresseerd zijn. Hier kun je dan op inhaken door een gerichte aanbieding te sturen. Het opwerpen van een drempel door eerst een e-mailadres te vragen, kan er tevens voor zorgen dat een deel van je lezerspubliek afhaakt. Bedenk dus goed wat waardevoller voor je is; het bereiken van een zo groot mogelijk publiek of het genereren van leads. Vind je het lastig om dit te bepalen, dan zou je ook een gedeelte van je content vrij beschikbaar kunnen stellen en een gedeelte achter een inlogscherm kunnen plaatsen. Durf gerust te experimenteren.

Ontwikkel een expertise

Een groot voordeel van het regelmatig schrijven over bepaalde onderwerpen is dat je hiermee een bepaalde expertise ontwikkelt, waardoor consumenten jou als een deskundige op dit vlak gaan zien. Wees overigens niet teleurgesteld als je inspanningen niet meteen handenvol nieuwe klanten opleveren. Het is juist de herhaling die ervoor zorgt dat je naamsbekendheid en vertrouwen opbouwt bij je doelgroep. En goede content is sowieso waardevol voor je website. Ook zorgt het ervoor dat je hoger scoort in de zoekresultaten van Google.

Slim combineren

Met alleen het schrijven voor je eigen website red je het vaak niet. Ook hierbij geldt dat de kracht van herhaling groot is. Het is dan ook vele malen doeltreffender om aanwezig te zijn op meerdere kanalen. Welke kanalen het meest effectief zijn, hangt af van jouw webwinkel en je doelgroep. Waar de één veel effect ziet bij Facebook en Instagram, is de ander meer gebaat bij een discussiegroep op LinkedIn.

Ook het delen van jouw expertise in de vorm van een gastblog op een andere site werkt vaak goed. Of maak van je blogartikel of whitepaper eens een video en plaats deze op YouTube. Je kunt er ook voor kiezen om contentmarketing te combineren met andere marketingvormen. Zo kun je jouw affiliates content leveren zodat ze jouw webwinkel beter onder de aandacht kunnen brengen. De mogelijkheden zijn legio.