menu
e-boekhouden

Contentmarketing

Wil je klanten voor een bepaald product of dienst? Dan kun je reclame maken waarin je de dienst verkoopt maar je kunt ook een stap verder denken en je richten op het probleem dat het oplost. Met contentmarketing richt je je op het delen van informatie met als doel om hiermee te zorgen dat men jouw website bezoekt of dat deze meer autoriteit krijgt in zoekmachines.

Inhoud:

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij je iemand zo informeert dat die gericht op zoek gaat naar een bepaalde dienst of product. Je kunt hierbij denken aan blogs waarbij je een probleem beschrijft maar daarin meeneemt hoe je dit kunt oplossen.

Door de lezer te informeren over oplossingen help je hem op weg om hier gericht(er) naar op zoek te gaan. Het feit dat je het schrijft omdat je lezers motiveert na het lezen een product of dienst te gaan kopen, maakt het (content)marketing.

Goede content kan veel geld opleveren. Al gaat dat meestal wel wat verder dan een simpel blog. Bekijk ons overzicht waarmee je online geld kunt verdienen.

Contentmarketing draagt bij aan een oplossing

Goede contentmarketing hoeft niet commercieel ervaren te worden en draagt werkelijk bij aan een oplossing van een probleem. Consumenten hebben behoefte naar informatie. Alvorens zij producten aanschaffen, gaan ze immers vaak eerst op onderzoek uit. Voordat je als een dolle gaat schrijven, is het dus belangrijk om je doelgroep te kennen en te weten in welke onderwerpen zij geïnteresseerd zijn.

Een veelgemaakte fout is dat de content te sterk gericht is op de oplossing en niet op het probleem. Maar mensen willen niet horen hoe goed jij bent als ze (nog) niet ervaren dat ze jou of je product nodig hebben. Ga daarom na welke vragen regelmatig terugkeren bij jouw doelgroep en wat er bij hen leeft. Ook kun je inspelen op toekomstige evenementen of topics die op dat moment spelen.

Groeien in online marketing? IMU geeft sinds april het boek Online Marketing Tornado uit. Bomvol tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Contentmarketing en zoekmachines

Bij contentmarketing weten mensen soms niet eens dat ze oplossing nodig hebben. Jij activeert ze hiernaar op zoek te gaan. Ook via zoekmachines zijn mensen op zoek naar oplossingen voor hun problemen en ook daar zul je aanwezig willen zijn. Contentmarketing kan daarbij helpen. Als je actief over bepaalde onderwerpen schrijft en daar telkens verwijzingen naar je eigen oplossingen in noemt, kan dit bijdragen bij je posities in zoekmachines.

Wil je betere posities in zoekmachines? Goede contentmarketing kan hier bij helpen!

Een buyer persona maken

De kunst van contentmarketing is begrijpen wat een (potentiële) klant mist of zou kunnen zoeken. Daarvoor moet je wel weten wie je doelgroep precies is. Om de verschillende types binnen hun doelgroep te omschrijven, maken veel bedrijven gebruik van buyer persona’s. Hoewel de naam misschien doet vermoeden dat een buyer persona representatief is voor je ideale klant, is dit niet het geval. Een buyer persona kun je zien als een afspiegeling van overeenkomstig aankoopgedrag. Denk hierbij aan demografische kenmerken, hobby’s, online activiteiten en beroepsgroep. Hoeveel buyer persona’s je nodig hebt, verschilt per bedrijf. Waar de ene onderneming genoeg heeft aan een persona, kan het andere bedrijf er wel tien nodig hebben.

Zorg voor relevante content

contentstrategieHeb je je doelgroep in kaart en weet je wat voor hen relevant is, dan kun je hier informatie over gaan delen. Hoe actief en in welke hoeveelheid je dit doet is helemaal afhankelijk van het probleem. Heb je een nieuwe innovatie en zoek je early adaptors? Dan is het delen van een oplossing en informatie over een tarief soms al voldoende. Een reguliere reclametekst kan dan al zeer goed converteren.

Maar als jij je richt op mensen die roken, te maken hebben met overgewicht of last hebben van haaruitval, dan zul je deze niet met een simpel blogje in actie brengen. Deze doelgroepen worden al actief benaderd en zijn al zo vaak op hun probleem geattendeerd dat het lastig is om ze in actie te krijgen.

Hoe je contentstrategie er bij jouw marketingcampagne uitziet, is dus sterk afhankelijk van welke boodschap en intensiviteit je wilt gaan inzetten. Als je vooral wilt inspelen op een gevoel, dan is het vooral zorg om het probleem regelmatig onder de aandacht te brengen. Mik je op een doelgroep die je moet overtuigen met voldoende feiten kun je ook uitgebreide whitepapers schrijven.

Whitepapers zijn vaak zeer geschikt voor contentmarketing.

Natuurlijk is een whitepaper lastiger dan een simpel blog. Maar het resultaat kan ook vele malen hoger zijn! Door een whitepaper alleen beschikbaar te stellen in ruil voor het achterlaten van een e-mailadres, weet je bijvoorbeeld precies wie het heeft gelezen en kun je hier direct een gerichte aanbieding naar sturen.

Het opwerpen van een drempel door eerst een e-mailadres te vragen, kan er voor zorgen dat een deel van je lezerspubliek afhaakt. Bedenk dus goed wat waardevoller voor je is; het bereiken van een zo groot mogelijk publiek of het genereren van leads. Vind je het lastig om dit te bepalen, dan zou je ook een gedeelte van je content vrij beschikbaar kunnen stellen en een gedeelte achter een inlogscherm kunnen plaatsen. Durf gerust te experimenteren.

Beginnen met contentmarketing? Dat is helemaal niet moeilijk! Je kunt vandaag nog zelf een website maken en via blogs jouw tips en ervaringen delen!

Ontwikkel een expertise

Een groot voordeel van het regelmatig schrijven over bepaalde onderwerpen is dat je hiermee een bepaalde expertise ontwikkelt, waardoor consumenten jou als een deskundige op dit vlak gaan zien. Wees overigens niet teleurgesteld als je inspanningen niet meteen handenvol nieuwe klanten opleveren. Vaak ligt het succes in het vinden van de juiste nuance tussen het passief delen van informatie, en het actief in beweging brengen van je doelgroep richting een commerciële actie.

Daarbij is het vaak zoeken naar de juiste toon. Daarnaast kan het ook zijn dat de doelgroep niet meteen actie onderneemt. Soms is het juist de herhaling, en de stijging in naamsbekendheid en vertrouwen bij je doelgroep, dat uiteindelijk bijdraagt aan een zakelijk succes. En goede content is sowieso waardevol voor je website. Ook zorgt het ervoor dat je hoger scoort in de zoekresultaten van Google.

Benieuwd naar alle mogelijke digitale marketingtechnieken? Online marketing gaat van affiliate marketing tot zoekmachines.

Zoek je klant op

klantenMet alleen het schrijven voor je eigen zakelijke website red je het vaak niet. Bezoekers komen hier vaak pas nadat ze al in actie zijn. Goede contentmarketing is daarom niet alleen aanwezig daar waar het aankoopmoment plaatsvindt, maar simpelweg daar waar de klant zich bevindt. Veel gastartikelen worden voor contentmarketing geschreven en ook in tijdschriften staan regelmatig hele teksten die alleen als doel hebben om de lezer bewust te maken van een probleem en de oplossing daarvoor.

Ook hierbij geldt dat de kracht van herhaling groot is. Het is dan ook vele malen doeltreffender om aanwezig te zijn op meerdere kanalen. Welke kanalen het meest effectief zijn, hangt af van jouw bedrijf en je doelgroep. Waar de één veel effect ziet bij Facebook en Instagram, is de ander meer gebaat bij een discussiegroep of blog op LinkedIn.

Ook het delen van jouw expertise in de vorm van een gastblog op een andere site werkt vaak goed. Of maak van je blogartikel of whitepaper eens een video en plaats deze op YouTube. Je kunt er ook voor kiezen om contentmarketing te combineren met andere marketingvormen. Zo werkt contentmarketing vaak goed samen met andere vormen van online marketing zoals affiliate marketing en influencermarketing. Daarbij kun je actief je affiliates helpen met content zodat ze jouw webwinkel beter onder de aandacht kunnen brengen. De mogelijkheden zijn legio.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over contentmarketing zijn:

Hoe begin ik met contentmarketing?

Als je nieuw bent met marketing, of het schrijven van commerciële teksten, dan is contentmarketing soms een grote stap. Een eerste manier om ermee te beginnen is door enkele eigen blogs te schrijven. Je kunt ook starten met affiliate marketing en kijken hoe je affiliates zo kunt helpen dat zij de content voor je maken.

Daarnaast kun je er gewoon eens een keertje mee beginnen. Benader een site of tijdschrift en vraag wat de mogelijkheden zijn voor een gastblog of artikel.

Wanneer is contentmarketing geschikt?

Contentmarketing is bijna voor elk product wel geschikt. Wel is het effectiever als mensen iets kopen vanwege gevoel, status of gemak dan indien de koopintentie tot stand komt vanwege de lage prijs, of vanuit een basisbehoefte.

Heeft contentmarketing invloed op mijn positie in zoekmachines?

Vaak wel. Als je je puur op zoekmachines richt dan is contentmarketing vaak zelfs onderdeel van je strategie.

Het is wel afhankelijk van de manier waarop je de content inzet. Om te beginnen moet je content natuurlijk online worden gepubliceerd. Ook worden betaalde gastartikelen soms vermeld als ‘advertorial’ en zijn de links als nofollow gekenmerkt. Dan is de invloed in zoekmachines in eerste instantie zeer beperkt.

Maar als je naamsbekendheid hierdoor wel groeit en mensen je soms zelfs als autoriteit gaan zien op een bepaald onderwerp dan kunnen zelfs deze artikelen indirect bijdragen aan succes in zoekmachines.

Kan ik contentmarketing uitbesteden?

Natuurlijk. Het is gewoon een vorm van marketing. Er is wel enige kennis van je product of doelgroep nodig, maar dat is bij andere marketingvormen eigenlijk niet anders. Je kunt ook hiervoor dus een reclamebureau inschakelen.

Je kunt ook met influencers of affiliates werken, die vervolens voor jou content realiseren. Of een freelance tekstschrijver, als je eerst eens voorzichtig kennis wilt maken met contentmarketing.

Contentmarketing - de laatste berichten:

Alle berichten over dit onderwerp