Zakelijk netwerken
Over het algemeen halen de meeste ondernemers bestellingen binnen via bestaande klanten of mond-tot-mondreclame. Of dat nu is via een tevreden klant, een familielid, of een goed gesprek op een verjaardagsfeestje; feit blijft dat netwerken tegenwoordig belangrijker is dan ooit.
Zakelijk netwerken en mond-tot-mondreclame
Was Nederland enkele jaren geleden nog een kenniseconomie, tegenwoordig is het eerder een kennisseneconomie. Je hoeft zelf lang niet overal kennis van te hebben.
Beter zelfs is het om je te specialiseren en voor alles waar je dan wat minder vanaf weet een kennis te hebben.
Mond-tot-mondreclame is voor veel bedrijven dé manier om nieuwe klanten te werven.
Zakelijk netwerken kan je helpen om voor elk probleem ‘een mannetje te kennen’ die dat op kan lossen. En als het goed gaat werkt dat twee kanten op. Al die mensen denken aan jou als ze iemand zoeken voor het vakgebied waarin jij werkzaam bent. Met een beetje geluk komt er uit deze mond-tot-mondreclame een mooie stroom van nieuwe opdrachten.
Netwerken op een seminar, feestje of borrel
Zo snel je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel wordt je er al mee geconfronteerd door uitnodigingen voor ontmoetingsdagen, seminars en feestjes. Je leert er het een en ander over een bepaald aspect van je bedrijf. Maar nog veel belangrijker: je ontmoet mensen die in hetzelfde stadium van hun bedrijf zitten als jij. Het mkb en bedrijfsleven heeft naast de Kamer van Koophandel duizenden netwerken in Nederland waar dit soort bijeenkomsten of lidmaatschappen mogelijk zijn.
Maak eenvoudig offertes met Gripp. Alles in je eigen huisstijl, inclusief digitaal laten tekenen. Automatiseer je klantcontact, projectmanagement en facturatie met de juiste CRM-software.
Zakelijk netwerken via internet
Bij online netwerken denken mensen al snel aan social media-kanalen als Facebook, Twitter of Linkedin. Inderdaad bieden deze platformen goede mogelijkheden om met je netwerk in contact te blijven. Maar alleen een site waarop je contacten kunt volgen is natuurlijk niet genoeg. Je zult ze moeten voeden en je netwerk uit moeten breiden. Bijvoorbeeld door je netwerk op de hoogte te houden door af en toe ontwikkelingen te delen, maar zeker ook door te kijken hoe jij jouw netwerk kunt ondersteunen. Wat kun jij doen voor al die online contacten?
Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!
Netwerken in Nederland
Sociale media bieden zeker mogelijkheden maar blijken in de praktijk zelden genoeg. Veel ondernemers spenderen er wel veel tijd, maar blijven in een vaste bubbel van bekende contacten die jou toch al alle succes van de wereld gunnen. Je moet je dus ook begeven op terreinen waar je niet omringt wordt door allemaal bekende mensen.
Tijd besteden aan je huidige netwerk is goed maar kijk ook eens buiten je vaste bubbel van contacten.
Denk aan Linkedin-discussiegroepen, online fora of offline evenementen. Ga daarbij niet direct naar een evenement die voor jou direct van toepassing is, zoals die van de branchevereniging of die specialistische workshop, maar kijk ook naar bijeenkomsten waar vooral jouw potentiële klanten te vinden zijn.
Het bekendste online forum voor ondernemers is HigherLevel maar zo zijn er wel meer te vinden. Dit soort platformen zijn zeker een aanrader om eens te gaan kijken als je net je onderneming op wilt starten. Higherlevel is een forum boordevol mensen die alle starters problemen die jij als startende ondernemer hebt, al hebben meegemaakt. Binnen de kortste keren maak je hier stapels vrienden, bespreek je de gekste zaken samen en ontmoet je tientallen mensen die je anders nooit ontmoet had.
Netwerken in een bedrijfsverzamelgebouw
Als je deze mensen het liefst letterlijk tegen het lijf loopt, zou je ook een kantoor in een bedrijfsverzamelgebouw kunnen overwegen. Of nog intensiever: in een incubator. Daar wisselen huurders elkaar snel af, maar dat heeft ook als voordeel dat je snel nieuwe jonge ondernemers leert kennen. Als je liever netwerkt met mensen met vakkennis, kun je ook eens informeren bij een branchevereniging. Vaak zijn zij ook goed op de hoogte van netwerkkansen.
Voor je het weet ben je starters aan het helpen met zaken waar je zelf ook ooit tegenaan bent gelopen. Wie weet komen ze volgende week wel terug om van je commerciële diensten gebruik te maken. Ze hebben tenslotte veel ervaring met je opgedaan en vertrouwen in je gekregen in een informele sfeer.
Voor je het weet help je zelf ondernemers met zaken waar jij ooit tegenaan bent gelopen.
Zakelijke netwerken zorgen ervoor dat je je problemen sneller oplost, plezieriger werkt omdat je veel meer mensen op een dag spreekt, en uiteindelijk in een informele sfeer kunt werken aan je portfolio en marketing.