menu

Influencermarketing

Een reclame met een acteur of atleet om mensen aan je merk te binden? In tijden van sociale media is de influencer of internetberoemdheid het grootste voorbeeld voor fans om te volgen. Een uitgelezen kans om je product of bedrijf onder de aandacht te brengen dus.
Influencermarketing

De influencer als toegankelijk rolmodel

Een influencer is niets meer dan een persoon met veel volgers op sociale media, variƫrend van honderdduizenden tot soms zelfs miljoenen fans. Als rolmodel hebben zij een groot bereik en zijn vaak een autoriteit op een bepaald gebied, zoals bijvoorbeeld mode, sport of voedsel.

Influencers zijn doorgaans geen beroemdheden in de traditionele zin, zoals een acteur of muzikant, maar hebben fans vergaard op het internet door middel van een blog of populair sociale media-account. Denk bijvoorbeeld aan succesvolle YouTubers en Instagramaccounts. Dit maakt hen toegankelijker en geloofwaardiger voor hun publiek dan een soapacteur in een televisiereclame. Influencermarketing is daarom evengoed een vorm van mond-tot-mond-reclame.

De potentie van influencers is groot, waar consumenten de adviezen van een voor hen betrouwbaar rolmodel aannemen. Niet voor niets scoorden influencers in een onderzoek uit 2018 gemiddeld 5.7% op betrokkenheid van gebruikers wanneer zij iets op sociale media plaatsen, ten opzichte van een luttele 2 tot 3% aan reacties en vind-ik-leuks voor content van bedrijven zelf (Business Insider).

Meetbare doelen voor influencermarketing

Om optimaal gebruik te maken van influencermarketing, zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden. Voor je de jacht op een geschikte ambassadeur opent, zul je eerst moeten formuleren wat je precies wilt bereiken. Wil je met een influencercampagne een hogere conversie realiseren, meer naamsbekendheid krijgen of meer bezoekers naar je zakelijke website sturen? Het een hoeft het ander overigens niet uit te sluiten.

Vraag jezelf vervolgens af in hoeverre je die resultaten kunt meten. In veel gevallen kun je het effect niet daadwerkelijk meten (naamsbekendheid), maar bij een hoger conversiepercentage of hoger aantal bezoekers is dit al makkelijker. Overweeg bijvoorbeeld affiliate links te gebruiken: een unieke link die de influencer deelt, vaak met een speciale kortingscode of actie voor volgers. Om het gedrag van bezoekers die via deze link binnenkomen te monitoren, kun je URL-tagging voor Google Analytics gebruiken.

Welke influencer: micro of macro?

Nu je weet wat je wilt bereiken, is het tijd om een geschikte influencer te zoeken. Let op: de keus voor een influencer is fundamenteel belangrijk voor het bereiken van je doelgroep en het slagen van je campagne. Doe hier dus uitgebreid onderzoek naar. Overigens zijn er diverse marketingbureaus die influencers aan bedrijven koppelen, mocht je de zoektocht willen uitbesteden.

Misschien is je instinct om een influencer te kiezen met het grootste aantal volgers, oftewel een macro- of mega-influencer met honderdduizenden tot miljoenen volgers. Echter kan dit een averechts effect hebben. Een hoog aantal volgers staat niet gelijk aan betrokken volgers die met je campagne zullen interacteren. Bovendien zijn er talloze nepaccounts in omloop die een vertekend beeld kunnen geven.

Je bent vaak beter af met een ‘kleinere’ micro- of meso-influencer met zo’n tienduizend tot honderdduizend trouwe fans. Een kleiner aantal betrokken volgers in een specifieke niche zal je campagne veel effectiever maken. Bovendien heb je kans dat de influencer ook des te beter aansluit op jouw bedrijfsidentiteit.

Een geloofwaardige boodschap

De kracht van een professionele influencer schuilt in het willen streven naar authenticiteit. De influencer heeft een eigen merk waar zij trouw aan zouden moeten blijven om een geloofwaardige boodschap over te kunnen brengen. Sta hier als bedrijf voor open om je influencercampagne zo effectief mogelijk te maken. Nodig een influencer bijvoorbeeld uit voor een brainstormsessie over hoe de campagne eruit gaat zien. Neem de tijd om je op elkaar af te stemmen. Een goede match tussen beide merken komt het eindresultaat alleen maar ten goede, en kan bovendien uitgroeien tot een langdurige samenwerking.