Influencermarketing

Influencermarketing is een vorm van marketing waarbij invloedrijke mensen reclame maken voor jouw merk of producten. Op sociale media bieden influencers en andere internetberoemdheden een uitgelezen kans om je product of bedrijf bij je doelgroep onder de aandacht te brengen.

Wat is influencermarketing?

InfluencermarketingInfluencermarketing is een nieuwe vorm van marketing waarbij je een rolmodel inzet. Met de juiste influencer kun je snel jouw doelgroep vinden en beïnvloeden.

Een influencer is een invloedrijke specialist, vlogger of blogger met een betrokken groep volgers op sociale media die voor jou een boodschap kan verspreiden. Het bereik van influencers varieert van honderden tot soms zelfs miljoenen fans.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

De influencer als toegankelijk rolmodel

Influencers zijn doorgaans geen algemene beroemdheden, zoals een acteur, atleet of muzikant, maar hebben binnen een specifieke doelgroep fans verzameld. Meestal met een blog of populair sociale media-account zoals een succesvol YouTube-kanaal of Instagram-account.

Op YouTube, Instagram of eigen blogs bereiken bloggers en vloggers miljoenen consumenten.

Naast een groot bereik creëren influencers soms ook veel engagement. De invloed van een artikel of video is soms enorm. Voor veel volgers zijn influencers dé autoriteit op een bepaald gebied, zoals bijvoorbeeld mode, sport of voedsel. Bloggers en vloggers zijn voor hun fans vaak toegankelijker en geloofwaardiger dan een televisiereclame. Influencermarketing kan daarom ook veel mond-tot-mondreclame opleveren.

online marketing inzetten voor jouw product

Een influencer kan een achterban beïnvloeden

De potentie van influencermarketing binnen een specifieke doelgroep is enorm. De relatie tussen influencers en volgers is vaak hecht en in sommige niches nemen fans veel van de adviezen van hun rolmodel aan. Niet voor niets scoorden influencers in een onderzoek uit 2018 gemiddeld 5.7% op betrokkenheid van gebruikers wanneer zij iets op sociale media plaatsen waar bedrijven zelf slechts 2 tot 3% aan reacties en vind-ik-leuks behaalden. (Business Insider).

Influencermarketing kun je ook inzetten voor het vergroten van mond-tot-mondreclame.

Meetbare doelen voor influencermarketing

Om optimaal gebruik te maken van influencermarketing, zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden. Voor je de jacht op een geschikte ambassadeur opent, moet je eerst formuleren wat je precies wilt realiseren. Wil je met een influencer-campagne een hogere conversie realiseren, meer naamsbekendheid krijgen of meer bezoekers naar je zakelijke website sturen?

Vraag jezelf vervolgens af in hoeverre je die resultaten kunt beoordelen. Vaak kun je het effect niet daadwerkelijk meten (naamsbekendheid). Bij een hoger conversiepercentage of hoger aantal bezoekers is dit al makkelijker. Overweeg bijvoorbeeld affiliate links te gebruiken: een unieke link die de influencer deelt, vaak met een speciale kortingscode of actie voor volgers. Om het gedrag van bezoekers die via deze link binnenkomen te monitoren, kun je URL-tagging voor Google Analytics gebruiken.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

influencer die een video maakt over een product

Welke influencer: micro of macro?

Nu je weet wat je wilt bereiken, is het tijd om een geschikte influencer te zoeken. Let op: de keus voor een influencer is fundamenteel belangrijk voor het bereiken van je doelgroep en de kosten van je campagne. Er zijn ook marketingbureaus die influencers aan bedrijven koppelen. Je kunt deze zoektocht dus uitbesteden.

Misschien is je instinct om een influencer te kiezen met het grootste aantal volgers, oftewel een macro- of mega-influencer met een bereik van honderdduizenden tot miljoenen fans. Een hoog aantal volgers geeft misschien een groot bereik maar dat wil niet zeggen dat de invloed onder fans hierbij ook het grootst is. Daarnaast zijn de kosten van een influencer vaak gebaseerd op het bereik.

De kosten van influencers

kosten influencersDe kosten van influencers verschillen sterk. Gemiddeld liggen de kosten van influencermarketing tussen de 200 en duizend euro per bericht. Maar dit zijn slechts de gemiddelde kosten en de prijzen variëren sterk. Het bereik speelt daarin vaak een grote rol.

Een influencer met minder volgers bereikt misschien minder mensen maar dat zegt niets over de invloed. Juist authentieke influencers bieden veel positieve engagement. Daar is meer interactie met de doelgroep. Bovendien zijn er talloze nepaccounts in omloop die een vertekend beeld kunnen geven.

De kosten van een influencer liggen meestal tussen de 200 en duizend euro per bericht.

Je bent vaak beter af met een ‘kleinere’ micro- of meso-influencer met zo’n tienduizend tot honderdduizend trouwe fans. Een kleiner aantal betrokken volgers in een specifieke niche maakt je campagne veel effectiever. Zeker als hierdoor de influencer ook beter aansluit op jouw bedrijfsidentiteit.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Een geloofwaardige boodschap

de juiste content inzettenDe kracht van een professionele influencer schuilt in het willen streven naar authenticiteit. De influencer heeft een eigen merk waar zij trouw aan blijven. Hierdoor brengen zij de boodschap geloofwaardiger over.

Sta hier als bedrijf voor open om je influencercampagne zo effectief mogelijk te maken. Nodig een influencer bijvoorbeeld uit voor een brainstormsessie over hoe de campagne eruit gaat zien. Neem de tijd om alles op elkaar af te stemmen. Een goede match tussen beide merken komt het eindresultaat alleen maar ten goede, en kan bovendien uitgroeien tot een langdurige samenwerking.