menu
e-boekhouden

Klanten werven

Klanten werven kun je op verschillende manieren. Over het algemeen geldt dat je je het beste kunt concentreren op enkele factoren om daar dan heel goed in te worden, dan om alle manieren te proberen. 

Inhoud:

Nieuwe klanten werven: hoe pak je dat aan?

nieuwe klanten wervenIedereen werft klanten op zijn eigen manier. Ook jij! Waarom iemand voor jou gekozen heeft kan per klant verschillen. Toch zul je zien dat er veel overeenkomsten zijn als je bij je bestaande klanten navraag doet: jouw karakter, werkwijze, product of dienst sluit nu eenmaal aan bij een of enkele van de redenen waarom mensen het kopen.

Als je actief gaat werven zul je in eerste instantie enkele keuzes moeten maken. Een eerste stap is daarom om één of enkele producten te kiezen waarvoor je actief klanten gaat werven en een doelgroep daarvoor te bepalen. Als je ook andere zaken wilt verkopen of andere klanten wilt helpen is dat prima, maar tijdens het werven heb je een duidelijke boodschap nodig.

Zoek je goede CRM-software voor het mkb? Teamleader biedt klantenbeheer, projectmanagement en facturatie. Ruim 11.000 mkb-bedrijven gingen je voor.

Een werkwijze kiezen

Een volgende stap is het bepalen van jouw werkwijze. Wil je klanten werven via persoonlijk contact? Dan is het slim om deze gesprekken goed te organiseren. Goede crm-software kan hierbij helpen. Wil je juist vooral gaan werven via advertenties? Dan is het belangrijk om vooraf goed te bepalen hoeveel een nieuwe klant je waard is, zodat je kunt terugrekenen hoeveel geld je mag spenderen per nieuwe klant.

Er zijn veel manieren om klanten te werven en ook al lijken die allemaal interessant, dan nog kun je beter je specialiseren in één of enkele kanalen en daar je tijd, geld en energie in steken in plaats van dat je alles maar een beetje doet. Het heeft weinig zin om tijd en geld te steken in social media, netwerkevents of een website als je die vervolgens niet actief gaat bijhouden. Zelfs als je dat wel van plan bent, dan nog zul je zien dat het specialiseren in een bepaald kanaal soms al je tijd kan wegnemen maar ook dat één kanaal meestal al voldoende klanten kan opleveren.

Social media, netwerk-events of een website hebben weinig zin als je deze vervolgens niet actief bijhoudt.

Ook al ben je in meerdere dingen goed dan nog is het slim om bij het werven van nieuwe klanten te focussen op een beperkt aanbod en kanalen en een afgebakende doelgroep.

Wervingskanalen

Jouw verkoopmethode is natuurlijk uniek, maar de meeste ondernemers hanteren een van de volgende kanalen om aan klanten te komen:

  • Mond-tot-mondreclame en herhalingsaankopen
    De gemakkelijkste manier voor het overgrote deel van de bedrijven is om de tevreden klanten het werk te laten doen. Houd contact met tevreden klanten en vraag of ze als referentie willen dienen. Zet ze in je portfolio. Geef klanten een “wervingspremie” bij nieuwe klanten zodat ze actief nieuwe klanten voor je werven.
  • Koude acquisitie
    De snelste en goedkoopste manier om aan nieuwe klanten te komen is door middel van koude acquisitie. Alhoewel deze vorm wel een negatieve bijsmaak heeft gekregen bij marketeers die er niet mee overweg kunnen. Tegenwoordig noemen de meeste het telefonische verkoop en proberen ze via het internet hun contacten al zo lauw mogelijk te maken. Koudwatervrees?
  • Netwerken
    Sluit je aan bij een branchevereniging, ga naar borrels en stel mensen aan elkaar voor. Netwerken is een van de meest populaire manieren om nieuwe klanten te werven.
  • Open entree
    Zet de deur van je winkel open, geef gratis workshops of organiseer een “open huis”-dag waarbij mensen eens binnen kunnen kijken. Houd een wedstrijd waarbij een klant het leukste product kan kiezen, of waarbij een deelnemer een gratis product kan winnen en maak jezelf bekend.
  • Publiciteit
    Stuur alle lokale media maandelijks een persbericht. Laat een reclamefolder (of zelf geprint A4’tje) achter bij alle instanties die je kent.
  • Internet
    Zorg voor een kwalitatief goede website en laat die fungeren als extra marketing-medewerker. Besteed dus ook wat aandacht aan de marketing van je website.
  • Reclame
    Veel ondernemers kiezen ervoor om te adverteren in zoekmachines via Bing of Google Ads. Daarnaast zijn er ook veel andere succesvolle marketingmogelijkheden: Denk aan een lokaal nieuws- of vakblad of zeer gerichte website. Verkoop je vooral je uren in je eigen regio? Dan kan het steunen van een lokale vereniging soms ook veel klanten opleveren.

Groeien in online marketing? IMU geeft sinds april het boek Online Marketing Tornado uit. Bomvol tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Van prospect naar een nieuwe klant

Nieuwe klanten wervenBovenstaande punten zijn factoren waarmee een ervaren verkoper nieuwe klanten kan werven. Er zijn immers contactmomenten met de doelgroep. Uiteindelijk een nieuwe klant aan de haak slaan gaat natuurlijk verder dan alleen een eerste contactmoment. Want hoe haal je de prospect over om werkelijk een nieuwe klant te worden?

Er zijn verschillende factoren die bij het werven van klanten belangrijk zijn en veel daarvan zijn afhankelijk van de markt, je onderneming, de verkoper, de klant en natuurlijk de omstandigheden. Toch zijn er ook factoren die voor eigenlijk elk bedrijf wel van toepassing zijn. Denk aan het geven van korting. Of het belang van referenties of naamsbekendheid.

Het vinden en in gesprek raken met een klant is de eerste stap. Afhankelijk van je dienst of product kan het proces van offerte tot opdracht soms minstens zo spannend en tijdrovend zijn! Wees niet bang om een eerste keer onderuit te gaan. Verkopen is een talent wat de één meer heeft dan de ander, maar uiteindelijk is het overgrote deel gewoonweg ervaring. Oefening baart kunst! Investeer dan ook in je kwaliteiten en ervaring. Neem eens een workshop of verkooptraining en leer hoe ook jij nieuwe klanten werven kunt.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over nieuwe klanten werven:

Hoe kom ik aan nieuwe klanten?

Uiteindelijk is mond-tot-mondreclame het beste. Maar daarnaast moet je er meestal zelf ook wel wat voor doen. Wat dan de beste manier is om klanten te werven is ook afhankelijk van je product én van jou als ondernemer. Voel jij je bijvoorbeeld prettig bij telefonische acquisitie? Dan is dat een snelle en laagdrempelige manier. Toch kiezen maar weinig ondernemers hiervoor. In dit artikel zetten we enkele manieren op een rij.

Zijn een website en social media noodzakelijk?

Steeds meer ondernemers kiezen ervoor om hun klanten via internet te werven. Noodzakelijk is dat niet. Via de telefoon, netwerk-events of mond-tot-mondreclame kun je ook voldoende klanten krijgen. Maar social media en een website bieden hiervoor wel een goed alternatief. Al is het dan wel belangrijk dat je deze voldoende bijhoudt.

Hoe haal ik de klant uiteindelijk over?

Er zijn verschillende factoren die bij het werven van klanten belangrijk zijn en veel daarvan zijn afhankelijk van de markt, je onderneming, de verkoper, de klant en natuurlijk de omstandigheden. Toch zijn er ook factoren die voor eigenlijk elk bedrijf wel van toepassing zijn. Denk aan het geven van korting. Of het belang van referenties of naamsbekendheid.

Klanten werven - de laatste berichten:

Alle berichten over dit onderwerp