menu

Een mede-ondernemer zoeken

Ondernemer zijn is tegenwoordig hartstikke hip. Startups schieten uit de grond als paddenstoelen en de recente successen, beursgangen en investeringsrondes van projecten als Instagram, Pinterest en DrawSomething doen veel ondernemers in spe watertanden. Maar als je alleen een goed idee hebt heb je nog geen bedrijf, of als je het niet alleen wilt doen, hoe vind je een mede-ondernemer?

Het kan zijn dat je een geniaal idee hebt voor een onderneming, of dat je een site wil beginnen die een knagend probleem onder een grote groep mensen in één keer oplost. Maar als je zelf niet zo technisch bent en niet eens het verschil weet tussen Java en HTML, dan zit er niks anders op dan de klus te klaren samen met iemand die wél een site in elkaar kan zetten, snel even een update kan uitvoeren of paraat staat als er plots iets misgaat met je website, app of project.

Vaak zie je dan ook bij startups dat de kern van het bedrijfje bestaat uit een ondernemer met een echt ondernemershart en een ondernemer die het vooral van zijn technische kennis moet hebben. En dit kan soms mooie en succesvolle combinaties opleveren. Maar hoe vind je die technisch onderlegde mede-ondernemer?

Weet wat je in een mede-ondernemer zoekt
Het idee hebben dat je een mede-ondernemer nodig hebt, is natuurlijk niet voldoende. Want wat voor persoon zoek je nou eigenlijk? Iemand met verstand van financien hoeft niet perse verstand te hebben van het bepalen van de juiste cijfers zoals het bepalen van een uurtarief bijvoorbeeld. En degenen die een goed prototype kan ontwikkelen is wellicht niet in staat om een technologisch bedrijf mede op te bouwen en te laten groeien. En iemand die hartstikke goed code kan schrijven, is misschien wel hartstikke slecht in het schrijven van het ondernemersplan.

Mocht je zelf dus geen kennis in huis hebben om een succesvolle startup te beginnen, besef dan dat het aantrekken van één mede-ondernemer waarschijnlijk niet al jouw problemen zal oplossen. Als je dus per se je bedrijf wil beginnen met nog iemand aan je zijde, ga dan van tevoren goed na wat het precies is wat je echt zoekt in je bedrijf.

Heb zelf iets te bieden
Als je wil dat mensen jou vergezellen tijdens je risicovolle reis richting een succesvolle onderneming, dan helpt het heel erg als je zelf meer te bieden hebt dan alleen een bedrijfsplan. Als je bijvoorbeeld een innovatief platform wil bieden waarop bedrijven kunnen adverteren, dan is het gemakkelijker om mensen aan te trekken of te interesseren als je zelf ook enige ervaring hebt in de advertentiewereld. Je hoeft heus niet decennia lang voor een reclamebureau te hebben gewerkt, maar mensen nemen je al een stuk serieuzer als je al een klein beetje ervaring in die wereld hebt en dus gemakkelijker over domein-specifieke onderwerpen, problemen en termen kan meepraten.

Bouw goede, duurzame relaties op
Veel ondernemers zien de relaties die zij hebben met hun partners, klanten, collega’s of investeerders soms ook wel als een huwelijk. Daar stap je namelijk ook niet zomaar in. Je leert elkaar eerst kennen, waarna je na heel wat succesvolle dates de samenwerking uiteindelijk officieel maakt. Er zijn echter ondernemers die de gebruikelijke ‘regels’ omtrent relaties compleet negeren als het aankomt op het vinden van een mede-ondernemer, investeerder of partner. Ze zijn zo hard bezig met hun bedrijf en het succesvol maken ervan dat ze te weinig tijd, moeite en aandacht stoppen in de relaties die nodig zijn om van het bedrijf juist een succes te maken!

Het beste is om zakelijke relaties te beginnen en te netwerken voordat je je bedrijf begint. Hierdoor vergroot je de kans dat wanneer je het bedrijf begint je uiteindelijk met iemand in zee gaat die je al wat langer kent, die je al beter vertrouwen en waarvan je beter weet wat je aan diegene hebt.

Bied een salaris aan
Sommige ondernemers die op zoek zijn naar een mede-ondernemer zijn eigenlijk niet op zoek naar een mede-oprichter, maar meer naar een veredelde werknemer, die ze in veel gevallen ook nog eens minder betalen dan zou moeten. En is het moeilijk verrassend te noemen, dat veel geïnteresseerden in zo’n geval afhaken.

Natuurlijk, het beginnen en runnen van een bedrijf is riskant en dat is wellicht voor jou reden om niet gelijk met veel geld (lees: salaris) te smijten. Maar juist omdat het beginnen van een bedrijf riskant is, is het voor de andere partij ook een reden om de boot een beetje af te houden en niet gelijk bij en met jou aan de slag te gaan (en dan ook nog eens onderbetaald).

Nu denken ondernemers slim te zijn door hun nieuwe partner te belonen voor hun inbreng in de vorm van een aandeel in het bedrijf, maar nog beter is om gewoon een schappelijk salaris in combinatie met een aantrekkelijk aandeel aan te bieden, want je mede-ondernemer wil uiteindelijk ook gewoon brood op de plank.

Onderzoek je netwerk. Vacatures hebben geen zin!
Een persoon die met jou het risicovolle avontuur aangaat moet vooral een klik hebben met jou. Zijn kennis, inbreng en ervaring komen eigenlijk pas op de tweede plaats. Het plaatsen van een vacature, of het ophangen van een kaartje op een prikbord bij de supermarkt heeft dus niet zoveel zin. Kijk eens in de groep mensen die net buiten je eigen vriendenkring zitten. De kennissen van je vrienden dus, of de mensen op je sportclub of vereniging. Kans is groot dat deze mensen het beste passen in het plaatje dat jij voor ogen hebt!

Het vinden van een mede-ondernemer is vooral een kwestie van geduld, intuïtie en een flinke dosis geluk. Veel succes!