e-boekhouden

Merknaam registreren

Een merkregistratie geeft bescherming rond je naam of uitstraling van je producten of diensten. Je kunt hiervoor de hulp van een merkengemachtigde inschakelen maar je kunt ook zelf je merknaam registreren. De voor- en nadelen van een registratie en het verschil met een niet-geregistreerd merk.

Wat is een merknaam?

Zelf je merknaam registreren begint met een goede voorbereiding

Bij het woord Google denk waarschijnlijk aan een zoekmachine en bij Coca Cola aan een frisdrank. Dit zijn bekende merken met een duidelijke uitstraling. Geregistreerde merken vallen onder het intellectuele eigendom en geven het recht op het gebruik ervan. Anderen mogen dit niet kopiëren. Ook jouw bedrijfsnaam kun je als merknaam deponeren, waarbij jouw klant je merk herkent aan je domeinnaam, e-mailadres, visitekaartjes of uitstraling.

Wat nu als een concurrent een merk registreert die enorm op jouw handelsnaam lijkt? Of wat als een multinational zegt dat je van de een op andere dag moet veranderen naar een andere bedrijfsnaam? Als je een merknaam beschermen wilt in de Benelux dan kun je deze laten vastleggen als woordmerk en/of beeldmerk. Hierna ben je de enige die deze in jouw segment mag gebruiken.

Snel een goede en professionele bedrijfsnaam bedenken? Hiervoor kun je ook een reclamebureau inschakelen. Meestal kan deze ook direct je merknaam deponeren.

Een merknaam registreren voor je onderneming

Bij grote bedrijven, die veel investeren in naamsbekendheid of de reputatie, is het intellectueel eigendom veel waard. Maar ook voor kleine bedrijven is het soms verstandig om een merk te registreren. Hiermee kunnen ze problemen met de domeinnaam of handelsnaam voorkomen.

Als je een bedrijf begint dan moet je een bedrijfsnaam bedenken. Je kunt deze inschrijven bij de KvK als handelsnaam, maar een handels- of bedrijfsnaam zonder merkregistratie geeft weinig bescherming. Als deze naam voor een ander product of dienst als merk geregistreerd is dan heb jij minder rechten. Er is dan zelfs een kans dat je jouw naam of logo moet stoppen of niet mag uitbreiden.

De Kamer van Koophandel doet een snelle check bij het vastleggen van een handelsnaam, maar deze controle is zeer beperkt. Als je verwacht dat deze kan uitgroeien tot merk is ook een registratie in het merkenregister nodig. Alleen door een merknaam te laten registreren word je eigenaar van een exclusief recht op het merk. Als jij landelijke ambities hebt met jouw onderneming of producten kun je deze extra beschermen door je naam in het merkenregister vast te leggen.

Ondernemer die een merknaam geregistreerd heeft voor producten

Controleer vooraf of je merk echt nog niet bestaat

Bij een nieuw merk is het slim om eerst te controleren of deze beschikbaar is voordat je deze registreert. Door eerst te kijken of deze beschikbaar is voordat je een aanvraag indient kun je problemen soms al voorkomen. Je kunt zelf kijken of de domeinnaam bezet is via SIDN en de merknaam via het merkenregister van BOIP.int.

Controleer vooraf of de merknaam echt beschikbaar is.

Let wel op: hiermee controleer je alleen de letterlijke spelling, maar een kleine variatie valt ook onder het merkenrecht. Als een vergelijkbare merknaam hetzelfde klinkt of maar enkele letters verschilt kan die dus bezwaar maken tegen jouw registratie. Naast een letterlijke zoektocht is het dus slim om ook variaties te proberen of om even naar de merknaam te googelen. Heb je werkelijk niets kunnen vinden? Dan kun je beginnen met de werkelijke registratieprocedure.

zelf een merk registreren

Zelf een merknaam vastleggen in de Benelux

Je kunt een merk laten registreren door adviseurs, maar via BOIP.int kun je ook zelf jouw merk vastleggen. Daarbij is het wel belangrijk dat je goed oplet tijdens de registratie. Zo moet je vooraf aangeven voor welke producten en diensten je het merk registreren wilt. De producten en/of diensten zijn in gedeeld volgens in bepaalde klassen volgens vaste regels. De bescherming van het merk blijft deels beperkt tot deze klassen en het is dus belangrijk om rekening te houden met toekomstige ontwikkelingen.

Houdt bij het vastleggen van je merk ook rekening met toekomstige ontwikkelingen.

Ook is het belangrijk om je merk pas te gebruiken na goedkeuring. Bij een Benelux merkregistratie begint het merkenrecht op de datum van de aanvraag van het merk. Vanaf die datum is de merknaam juridisch beschermd. Maar je kunt er pas gebruik van maken als het merk is ingeschreven.

Na het depot wordt door de ambtenaren van het Benelux Merkenbureau een verplicht ambtelijk onderzoek verricht. Dit onderzoek geeft inzage in oudere overeenstemmende merken en is uitsluitend informatief van aard. Eventueel is het mogelijk dit onderzoek versneld uit te laten voeren om eerder over de resultaten te beschikken.

Snel een goede en professionele bedrijfsnaam bedenken? Hiervoor kun je ook een reclamebureau inschakelen. Meestal kan deze ook direct je merk registreren.

Een merk moet onderscheidend zijn

Je kunt een merk alleen registreren als deze over voldoende onderscheidend vermogen beschikt. Anders kunnen de instanties de aanvraag van een merk weigeren. Komt de aanvraag door de toetsing, dan wordt het merk gepubliceerd en kunnen houders van oudere rechten, binnen de daarvoor gestelde termijn, bezwaar maken tegen je aanvraag.

Dit kan door het indienen van een oppositie. Indien het Benelux Merkenbureau geen bezwaren ontvangt en de aanvraag de oppositieprocedure doorstaat, zal die het merk inschrijven. Een merknaam deponeren in de Benelux. Een succesvolle merkregistratie geeft het merk een geldigheidsduur van tien jaar vanaf de depotdatum. Voordat deze verloopt kun je eenvoudig de registratie verlengen.

De naam van producten en diensten beschermen

Bescherming van de merknaam start na het vastleggen

Je merk registreren geeft jou als merkhouder niet alleen de zekerheid dat je merk kunt blijven gebruiken, maar ook de mogelijkheid om op te treden tegen inbreuk op het merkenrecht. Je kunt dan optreden tegen nieuwe handelsnamen en domeinnamen, als die lijken op die van jou. De bescherming begint dus pas nadat je deze hebt aangevraagd bij de merkregistratie.  Tegen een merk dat al langer bestaat is het lastig vechten en alleen al in de Benelux zijn ruim één miljoen merken geregistreerd. Wacht er dus niet te lang mee!

Na jouw merkregistratie kunnen andere bedrijven nog altijd een nieuw merk aanvragen dat lijkt op die van jou. Het Benelux Merkenbureau laat zo’n merk toe in het register en het is dus je eigen taak om te voorkomen dat er merknamen worden geregistreerd die te veel op jouw merk lijken. Een abonnement bij een merkenbureau kan hierbij helpen. Deze houdt je dan op de hoogte van registraties van nieuwe merken die mogelijk lijken op die van jou.

Soorten en kosten registraties

Een Benelux merkregistratie kan dé oplossing bieden voor jouw intellectuele eigendom in deze landen. Verwacht jij op termijn ook naar Duitsland of andere landen van de Europese Unie uit te breiden? Dan kun je kiezen voor een Europese of internationale merkregistratie. De kosten van het registreren van een merk in de Benelux liggen rond de 400-600 euro, waarna tien jaar geldig is. De kosten van een Europese of internationale registratie liggen daarboven.

Enkele veelgemaakte fouten rond merknamen:

  • Vertrouwen op de handelsnaam. Die biedt alleen bescherming in de plaats waar je actief bent en alleen als er nog geen merk actief is. Daarbuiten geldt alleen merkregistratie.
  • Je merk niet registreren. Zonder merkrechten loop je het risico dat je op een dag je bedrijfsnaam of producten moet stoppen of niet kunt uitbreiden vanwege inbreuk op een merk.
  • Klakkeloos je merk deponeren. Maakt slapende honden wakker. Vooronderzoek naar gelijkende merken is belangrijk.
  • Te zuinig deponeren. Alleen de merknaam en niet de verpakking, kleur, vorm et cetera. Waarna een concurrent het product verkoopt onder een andere naam.
  • Geen bescherming voor andere landen aanvragen. Verwacht je ook succes in het buitenland? Dan heb je een internationale merkregistratie nodig.
  • Op de verkeerde naam registreren. Wordt de directeur eigenaar, de werkmaatschappij, of breng je de merknaam in een holding onder?